Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest. Het rooster
wordt gemaakt voor een paar jaar, en om te voorkomen dat kerken om de
paar jaar hetzelfde lezen wordt ook een alternatief leesrooster
gemaakt.
Omdat
ik dit rooster al 5 jaar volg en dus veel teksten al gelezen heb
(daar
plaats ik een link voor) en er niet altijd een alternatief rooster
is, kies ik nu voor een Duits leesrooster met echt andere
tekstkeuzes. Ik vind het namelijk leuk als teksten uit het Oude en
Nieuwe Testament met
hetzelfde thema (parallellen) worden gelinkt. In de Jongerenbijbel
die ik gebruik voor de basisteksten, wordt zelfs per regel gelinkt
naar andere Bijbel teksten.
PERIODE
2
augustus 2015, 9e zondag na Trinitatis,
de Drie eenheid van de God de vader de zoon en de Heilige Geest. Bij
de Protestanten is het de 6e zondag van de zomer (na 21 juni 2015).
De
Bach cantaten voor
deze zondag zijn
“Herr,
gehe nicht ins Gericht”
(BWV 105), ”Was
frag ich nach der Welt”
(Koraalcantate
BWV 94) en ''Tue
Rechnung! Donnerwort''
(BWV 168). De teksten horen bij Lucas 16: 1-9 met de gelijkenis van
de onrechtvaardige rentmeester, dat lezen wij niet.
Op
You Tube:
''Tue
Rechnung! Donnerwort''
(BWV 168) Uitgevoerd door het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir
onder leiding van Ton Koopman. Johannette Zomer, sopraan; Bogna
Bartosz, alt; Christoph Prégardien, tenor; Klaus Mertens, bas.
Aria
(bas): Tue
Rechnung! Donnerwort
Recitativo (tenor): Es ist nur fremdes Gut
Aria (tenor): Kapital und Interessen
Recitativo (bas): Jedoch, erschrocknes Herz, leb und verzage nicht
Aria (sopraan, alt): Herz, zerreiß des Mammons Kette
Koraal: Stärk mich mit deinem Freudengeist
Recitativo (tenor): Es ist nur fremdes Gut
Aria (tenor): Kapital und Interessen
Recitativo (bas): Jedoch, erschrocknes Herz, leb und verzage nicht
Aria (sopraan, alt): Herz, zerreiß des Mammons Kette
Koraal: Stärk mich mit deinem Freudengeist
Op
kijk op 28juli13
naar Johann Sebastian Bach (1685-1750) cantate ''Was
frag ich nach der Welt'' (BWV
94) 1. Koraal Was
frag ich nach der Welt
2:47
2.
Aria (Bas) Die
Welt ist wie ein Rauch und Schatten
4:55
3.
Koor en Récitatief (Tenor) Die
Welt sucht Ehr und Ruhm
8:15
4.
Aria (Alt) Betörte
Welt, betörte Welt!
12:10
5.
Koor en Récitatief (Bas) Die
Welt bekümmert sich
14:39
6.
Aria (Ténor) Die
Welt kann ihre Lust und Freud
19:23
7.
Aria (Soprano)
Es
halt es mit der blinden Welt 22:57
8.
Koraal Was
frag ich nach der Welt!
Uitgevoerd
door Jongens Sopraan: Wilhelm Wiedl (Tölzer Knabenchor), Alt:
Paul Esswood, Tenor: Kurt Equiluz, Bass: Philippe Huttenlocher en het
Tölzer Knabenchor met koordirigent Gerhard Schmidt-Gaden en het
Concentus musicus Wien onder leiding van Nikolaus Harnoncourt
Recording (1978) Bach-cantatas.com
Tekst
webdocs
of
bach-cantatas.com
Het
schilderij is La Grande Vanité (Sébastien Stoskopff)
(24m28)
Concert
tip
De
Bachcattates voor deze week heb ik niet gevonden, wel een
orgelconcert op zaterdagmiddag:
1aug15
om 15.30-16.30uur achter de Dom 1, Domplein, Utrecht De
Utrechtse
Orgelzomer met als thema: ‘Tour de France’ met werken van
Johann Sebastian Bach, Jéhan Alain, Gabriel Fauré en
César Franck gespeeld door Jan Jansen, oud Dom organist. Gratis. Link
Christelijkeconcertagenda/Zaterdagmiddagmuziek
TEKST(EN)
Op
het Oecumenisch leesrooster staat Deuteronomium
10:12-21, Psalm 15, (Efeziërs 4:17-25) en Marcus 7:1-23). Dat
las ik op 5augustus12.
Het
thema is de wetten en de regels. Op
het alternatief leesrooster staat niets.
Op
het Duitse leesrooster staat voor de 9e na Drie eenheid: Mattheus
13:44-46, Paulus brief aan de Filippenzen 3:(4b-6)7-14 en Jeremia
1:4-10. Dat lees ik, maar
in de volgorde van de Bijbel.
Ik
zoek in de zomer geen links naar preken en video's.
Het
thema van de teksten in Matheus en Paulus is het vinden van het
Koninkrijk van de hemel. Het is iets wat je zoekt of toevallig
vindt, maar daarna wil je niets anders meer. In de Paulus brief komt
hetzelfde thema aan bod. In Jeremia die wordt gevonden, eigenlijk al
uitverkoren in de moederschoot om profeet te worden, komt dit thema
vooral als Goddelijke opdracht met bescherming, vernietigings- en
opbouwkracht aan bod.
JEREMIA
Jeremia
is het 24ste boek
van het Oude Testament. Jeremia is een profeet en een van de
belangrijkste profeten in het Oude Testament. Hij is onderdeel van de
Joodse en komt voor in de Koran Jong
en bescheiden, onwillig, werd hij direct door God aangesproken,
geroepen. Daarover lezen wij. Hij profeteerde waarschuwingen over de
ondergang van Juda en haar hoofdstad Jeruzalem. Dat gebeurde in 586
en is het begin van de Babylonische ballingschap. Ook Jeremia werd
meegevoerd maar door de koning Nebukadnezar vrijgelaten en moest goed
worden behandeld. Jeremia werd geroepen in circa 626 BC tijdens
de regering van koning Josia van Juda en profeteerde tot aan de val
van Jeruzalem. en de vernietiging van de tempel in 587 BC.
(Wikipedia/en)
In
onze regels komen meerdere thema's aan bod, sommige sympathiek,
sommige nogal dreigend. Mooi zijn r5 ‘Voordat ik je vormde
in de moederschoot, had ik je al uitgekozen (sprak de Heer) net
zoals zijn beroemde voorganger Jesaja
49:1 en 59:21.
Maar ook Johannes de Doper was voorbestemd: Lucas
1:15. Paulus beweert het over zichzelf in zijn brief aan de
Galaten
1:15.
Ook
r7 Zeg niet: “Ik ben te jong.” en r8 Wees voor niemand
bang, want ik zal je terzijde staan en je redden – spreekt
de HEER. Net zoals de profeet Ezechiel
2:6. In
r9 (Hij) ….raakte
mijn mond aan en zei tegen mij: ‘Hiermee leg ik mijn woorden in
jouw mond. Jesajas's mond werd door een serafein
aangeraakt: Jesaja
6:6-7.
Tot
slot r10 .. geef ik je
gezag over alle koninkrijken en volken, om ze uit te rukken en te
verwoesten, om ze te vernietigen en af te breken, op te bouwen en te
planten.’ Griezelig
ware het niet voor de laatste toevoeging die wat beters lijkt te
beloven. Voor mij als Remonstrantse toch niet acceptabel en typisch
een voorbeeld van een tekst die je moet zien in haar historische
context. In Jeremia
18:7-9 wordt het toegelicht en iets minder eng.
Kunst tip: God raakt de mond van Jeremia aan in een gepimpte hoofletter,
initiaal verluchting, in een Middeleeuwse/Romaanse Engelse Bijbel, de
Winchester Bible uit circa 1160-1175 uit de Winchster catherdal
Library. Meer op Diglib.library.vanderbilt.edu
Link: Diglib.library.vanderbilt.edu/image
JEREMIA
1:4-10
Jeremia
geroepen
4
De HEER richtte zich tot mij: 5 ‘Voordat
ik je vormde in de moederschoot, had ik je al uitgekozen,
voordat je de moederschoot verliet, had ik je al aan mij gewijd, je
een profeet voor alle volken gemaakt.’ 6 Ik riep: ‘Nee,
HEER, mijn God! Ik kan het woord niet voeren, ik ben te jong.’
7 Maar de HEER antwoordde: ‘Zeg
niet: “Ik ben te jong.”
Richt je tot iedereen naar wie ik je zend en zeg alles wat ik je
opdraag. 8 Wees
voor niemand bang, want ik zal je terzijde staan en je redden
– spreekt de HEER.’
9 En de
HEER strekte zijn hand uit, raakte mijn mond aan en zei tegen mij:
‘Hiermee leg ik mijn woorden in jouw mond.
10 Nu, op deze dag, geef ik je gezag over alle koninkrijken en
volken, om ze uit te rukken en te
verwoesten,
om ze te
vernietigen en af te breken,
op
te bouwen en te planten.’
Liever
luisteren?
Marjoke
van Veelen-Vreugdenhil uit Nieuwerkerk aan den Ijssel op
voorleesbijbel
Of ga naar Downloadbijbel
Jeremia is het 24ste boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Mattheus
Mattheus
is het 1e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders.
De
3 regels van deze week hebben echter geen parallellen in andere
evangelies volgens de Jongerenbijbel. Toch zijn het twee mooie
parabels, voorbeelden van of uitleg hoe het Koninkrijk
van de hemel
op te vatten. Het is iets wat je zoekt of toevallig vindt, maar
daarna wil je niets anders meer. In de Paulus brief komt hetzelfde
thema aan bod.
Kunst
tip:
Rembrandt's (of Gerard Dou's) verbeelding van de parabel van de
verborgen schat, circa 1630. Link:
Wikipedia/Parable of the hidden treasure Rembrandt of Gerard Dou
MATTHEUS
13:44-46
44
Het is met het koninkrijk van de hemel als met een schat die
verborgen lag in een akker. Iemand vond hem en verborg hem opnieuw,
en in zijn vreugde besloot hij alles te verkopen wat hij had en die
akker te kopen.
45 Ook is het met het koninkrijk van de hemel als met een koopman die op zoek was naar mooie parels. 46 Toen hij een uitzonderlijk waardevolle parel vond, besloot hij alles te verkopen wat hij had en die te kopen.
45 Ook is het met het koninkrijk van de hemel als met een koopman die op zoek was naar mooie parels. 46 Toen hij een uitzonderlijk waardevolle parel vond, besloot hij alles te verkopen wat hij had en die te kopen.
Liever
luisteren?
Loïs
van Bruggen op
http://www.voorleesbijbel
Of
ga naar downloadbijbel
Mattheus is het 1ee boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Paulus
brief aan de Filippenzen
Paulus
brief aan de Filippenzen is het 11e boek van het Nieuwe Testament.
Paulus
schreef zijn brief aan de Filippenzen uit
een gevangenschap. Filippi is de eerste gemeente op het Europese
vasteland (Handelingen
16:11-40)
en lag in het toenmalige Macedonië, nu Griekenland.
Paulus
verwijst naar zijn Joodse, Farizeese achtergrond en zijn werk als
Christenvervolger,
maar ook dat hij Christus lot wil delen: 10 Ik
wil Christus kennen en de kracht van zijn opstanding ervaren, ik wil
delen in zijn lijden en aan hem gelijk worden in zijn dood, 11 in de
hoop misschien ook zelf uit de dood op te staan.
Kunst tip:
Volgens
de Rooms Katholieke overlevering/traditie werd Paulus door keizer
nero berecht en onthoofd. Hier afgebeeld door
de
Spaanse schilder Enrique
Simonet (1866 – 1927). Link:
Wikipedia/Decapitacion_de_San_Pablo_door
E.Simonet uit 1887
Paulus
brief aan de
Fillipenzen
3:(4b-6)7-14
(4b
Als anderen menen dat te kunnen doen, dan kan ik dat zeker.
5
Ik werd besneden toen ik acht dagen oud was en behoor tot het volk
van Israël, tot de stam Benjamin, ik ben een geboren Hebreeër
met de wetsopvatting van een farizeeër 6 en heb de gemeente
fanatiek vervolgd. Aan wat er in de wet over gerechtigheid staat,
voldeed ik volledig.)
7
Maar wat voor mij winst was, ben ik omwille van Christus als verlies
gaan beschouwen. 8 Sterker nog, alles beschouw ik als verlies.
Het kennen van Christus Jezus, mijn Heer, overtreft immers alles.
Omwille
van hem heb ik alles prijsgegeven; ik heb alles als afval weggegooid.
Ik wilde Christus winnen 9 en één met hem zijn –
niet door mijn eigen rechtvaardigheid omdat ik de wet naleef, maar
door die van God, de rechtvaardigheid die er is door het geloof in
Christus. 10
Ik wil Christus kennen en de kracht van zijn opstanding ervaren, ik
wil delen in zijn lijden en aan hem gelijk worden in zijn dood,
11 in de hoop misschien ook zelf uit de dood op te staan.
12 Niet dat ik al zover ben en mijn doel al heb bereikt. Maar ik houd vol in de hoop eens dat te kunnen grijpen waarvoor Christus Jezus mij gegrepen heeft. 13 Broeders en zusters, ik beeld me niet in dat ik het al heb bereikt, maar één ding is zeker: ik vergeet wat achter me ligt en richt mij op wat voor me ligt. 14 Ik ga recht op mijn doel af: de hemelse prijs waartoe God mij door Christus Jezus roept.
12 Niet dat ik al zover ben en mijn doel al heb bereikt. Maar ik houd vol in de hoop eens dat te kunnen grijpen waarvoor Christus Jezus mij gegrepen heeft. 13 Broeders en zusters, ik beeld me niet in dat ik het al heb bereikt, maar één ding is zeker: ik vergeet wat achter me ligt en richt mij op wat voor me ligt. 14 Ik ga recht op mijn doel af: de hemelse prijs waartoe God mij door Christus Jezus roept.
Liever
luisteren?
Op
voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Paulus brief aan de Filippenzen is het 11e
boek in het Nieuwe Testament.
Liever
live?
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheüs 6:9-13.
Deze keer kies ik voor regels uit de Psalmen voor Nu versie van psalm
119:
Bij
u heb ik iets moois gehoord, nu houd ik uw gebod.
Mijn God, ik noem u goed. Mijn God, dat kan ik met uw woord.
U brengt uw lippen bij mijn oor: u legt uw woorden in mijn mond.
Ik lach, omdat uw regel geldt en dat telt meer dan geld.
Ik denk steeds aan uw woord. Ik volg de letter van uw wet.
Ik houd van heel uw woord. U hebt geen woord te veel gezegd.
Mijn God, ik noem u goed. Mijn God, dat kan ik met uw woord.
U brengt uw lippen bij mijn oor: u legt uw woorden in mijn mond.
Ik lach, omdat uw regel geldt en dat telt meer dan geld.
Ik denk steeds aan uw woord. Ik volg de letter van uw wet.
Ik houd van heel uw woord. U hebt geen woord te veel gezegd.
Claimt u mijn hele leven, Heer, ik luister naar uw raad:
ik heb uw wet. Maar zeg mij wat tussen de regels staat. / Ik
claim geen vaste woonplaats, Heer, ik heb alleen uw woord,
maar ik wil graag doen wat u vraagt als ik uw opdracht hoor.
Uw harde woorden zijn voor wie uw woord verlaat, voor wie u haat.
Laat mij dan niet voor gek staan, Heer, ik heb uw woord geloofd.
Want wat de overheid ook wil, uw woord zingt in mijn hoofd;
ik heb uw woord, dat naast mij staat: een goede advocaat.
VOLGENDE
WEEK
9
augustus 2015, 10e na Drie eenheid, 8e van de zomer
Op
het Oecumenisch leesrooster staat
2 Koningen 4:8-18 (37), Psalm
34:1-11,
(Efeziërs 4:30-5:2) en Marcus 7:24-30. Dat
las ik op 12aug12-8e-van-de-zomer.
Op het alternatief leesrooster staat niets.
Op
het Duitse leesrooster staat voor de 10e na Drie eenheid: Marcus
12:28-34, Paulus brief aan de Romeinen 11:25-32 en 2 Mose 19:1-6
ofwel Exodus 19:1-6. Dat
lees ik, maar
in de volgorde van de Bijbel.
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten