Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest.
PERIODE
13
oktober 2013 is de 4e zondag van de herfst en de 20ste
zondag na Drie eenheid (Trinitatis).
Het
kerkelijk seizoen
is begonnen met startzondagen en we tellen af naar het begin van het
Kerkelijk jaar
met de Advent, de aankondiging van de geboorte van Christus. Het
kerkelijk jaar bestaat uit 2 kringen, de Kerstkring en de kring rond
Pasen. Meer
op: Kerkelijk
jaar
De
Bach cantaten voor
deze week zijn
"Ach!
ich sehe, itzt, da ich zur Hochzeit gehe”
(BWV 162), "Schmücke
dich, o liebe Seele”
(Koraalcantate BWV 180) en "Ich
geh und suche mit Verlangen”
(cantate
voor bas- of sopraansolo BWV 49). De
teksten horen bij Mattheüs 22: 1-14 met de gelijkenis van het
koninklijk bruiloftsmaal, dat lezen wij niet.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) "Schmücke
dich, o liebe Seele”
(Koraalcantate BWV 180) uitgevoerd door Paul McCreesh and the
Gabrieli Consort & Players. Soloists: Sopraan: Ann Monoyios, Alt:
Angus Davidson, Tenor: Charles Daniels en Bariton: Peter Harvey. Met
toelichting op de aria (19m54). Link
youtube
Of
kijk op dit blog op 21okt12 naar J.S. Bach (1685-1750) Op 28m26
162:1 Aria Bass "Ach,
ich sehe, itzt, da ich zur Hochzeit gehe",
162:2 Recitatief (tenor) BWV 162:3 Aria sopraan 162:4 Recitatief
(alto), 162:5 Aria [duet van de alt en de tenor) 162:6 Choraal
(1u10m34) Door dirigent en clavenist Ton Koopman en het Amsterdam
Baroque Orchestra, The Amsterdam Baroque Orchestra Soloists en The
Amsterdam Baroque Choir met als koormeester Simon Schouten. Tekst
JS
Bach Cantatas
162
Of
kijk op dit blog op 6nov2011
J.S.
Bach "Ich
geh und suche mit Verlangen”
(cantate voor bas- of sopraansolo BWV 49) Nikolaus Harnoncourt,
zonder verdere bronvermelding (CD opname met serie beelden)
Of
op 17okt2010
naar J.S. Bach “Schmücke
dich, o liebe Seele”
(Koraalcantate BWV Cantata 180) Helmuth Rilling doceert &
demonstreert op het Oregon Bach festival. 1van3 (10m58).
Bach
nieuws
De
Nederlandse Bachvereniging gaat de komende 10 jaar alles van Bach
opnemen en op internet zetten. Een Vandaag maakte er 5okt13 een
reportage over: EenVandaag/alles
van Bach
Concert
tips
za12okt13
om 19uur in de Fr. Xaveriuskerk, 't Zand 31, Amersfoort. "Schmücke
dich, o liebe Seele”
(Koraalcantate BWV 180) uitgevoerd door Bas Ramselaar
en het Amersfoorts Kantate Koor en Orkest. Link Stichting
Rondom de Cantates.
za12okt13
om 17uur in de Zaandam, Bullekerk of
Westzijdekerk, Westzijde 75, Zaandam. "Ach,
ich sehe, itzt, da ich zur Hochzeit gehe"
(BWV 162
met bas aria). Uitgevoerd door Cor Brandenburg en het Collegium
Vocale Zaandam. Link
Collegium
Vocale Zaandam
zo13okt13
om 19.30uur in de Petruskerk, Schependomlaan
85,
Nijmegen. "Schmücke
dich, o liebe Seele”
(Koraalcantate BWV 180)
uitgevoerd door
Wouter van Haaften en het koor en orkest Nijmeegse Bachcantates. Link
Nijmeegse
Bachcantates
TEKSTEN
Het
thema deze week is het
kan verkeren
de dingen
blijven niet zoals ze zijn en het alternatief kan soms beter zijn
(psalm113). Ook
(de oorsprong van) de animositeit tussen Israeliëten
en Samaritanen vanwege hun 'afgoderij'. Toch geneest Jezus 10
leprozen die hem daarna, de
vreemdeling,
niet eens meteen bedanken. Op één
na de Samaritaan: zijn geloof (in
zijn genezing?)
red hem, de rest liep kennelijk door naar hun eigen Samaritaanse
priesters. In Timotheüs
waarschuwt Paulus voor valse profeten, maar vooral voor het
onderlinge redetwisten en de schadelijke gevolgen daarvan...
Heleen
Broekema schreef voor kerkenvrede
een paar gedachten op bij de teksten en hun thema's.
In
2 Koningen lezen we over de Assyrische
volkeren van die hun eigen goden vereren in de tempels van
Samaria naast de Heer. In psalm 113,
een lofpsalm met een prachtige slotzin: 9 De onvruchtbare
vrouw laat hij wonen in het huis, een vrolijke moeder van kinderen.
In onze laatste 2 regels van2
Timotheüs
8 gaat het over valse profeten. Lucas 17 vertelt de genezing van 10
Samaritanen met lepra door Jezus 14
Toen hij hen zag, zei hij tegen hen: ‘Ga u aan de priesters
laten zien.’ Terwijl ze gingen werden ze gereinigd. Door
Jezus of door hun vertrouwen in hun eigen priesters.....
2
Koningen 17: (5-7) 24 en 29-34
Psalm
113 (of Psalm 111)
2
Timoteüs 2:8-15
Lucas
17,11-19 (21)
Gezang
430
4
Ik ging verdwaald langs vele wegen,
ik
zocht U wel, maar vond U niet,
ik
ging verblind het duister tegen,
ik
minde wat de wereld biedt.
Nu
hebt Gij zo mijn hart gewend,
dat
ik U heb herkend.
Liedboek
voor de Kerken 1973 >
2
Koningen
2
Koningen 17 is het 12e boek van het Oude Testament. Het zijn de
verhalen van de Koningen van
Israel en Juda.
In
ons stukje deze week zijn de Israëlieten
verslagen door de Assyriërs
en worden verdreven uit Samaria. De Assyrische volken betrekken de
woningen en de tempels van Samaria en vereren er naast -de Heer- hun
eigen goden. Nb er is verschil tussen Israëlieten
en Samaritanen en hun theologische opvattingen. Het aanbod van hulp
van de Samaritanen aan de Israëlieten
bij de herbouw van de tempel werd afgewezen: dat veroorzaakte lange
animositeit.
Kunst
tip: De
Samaritanen beschouwen zich als de enige echte Joden en hebben een
eigen Thora rol, de Abiesha rol. Meer in het Engels op Samaritans
Religion
Link:
Torah
Scroll
Samaritan
2
Koningen 17: 24 en 29-34
24
De koning van Assyrië stuurde mensen uit Babel, Kuta, Awwa,
Hamat en Sefarwaïm naar de steden van Samaria, waar hij hun een
woonplaats toewees in
plaats van de Israëlieten. Deze mensen namen Samaria in bezit en
gingen er wonen.
...
29
Toch bleven al die volken hun eigen godenbeelden maken, die ze in hun
nieuwe woonplaats neerzetten in de tempels die de Samaritanen op de
offerhoogten gebouwd hadden. 30 De mensen uit Babel maakten een beeld
van Sukkot-Benot, de mensen uit Kuta maakten een beeld van Nergal, de
mensen uit Hamat maakten een beeld van Asima, 31 de Awwieten maakten
beelden van Nibchaz en Tartak, en de Sefarwieten verbrandden hun
kinderen
als
offer voor hun goden Adrammelech en Anammelech. 32 Daarnaast
vereerden
zij de HEER en stelden ze uit hun eigen midden priesters aan om
dienst te doen in de tempels op de offerhoogten. 33 Ze vereerden dus
wel de HEER, maar dienden ook hun eigen goden zoals ze in hun land
van herkomst gewoon waren geweest.
Weggelaten
is de 35ste regel: Ook
de Israëlieten zelf vervielen telkens opnieuw in hun oude
gewoonten en doen dat tot op de dag van vandaag: ze vereren de HEER
niet en houden zich niet aan de voorschriften, regels, wetten en
geboden die de HEER heeft opgelegd aan de nakomelingen van Jakob, aan
wie hij de naam Israël heeft gegeven.
Liever
luisteren?
Els
Boon uit Schiedam op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
2 Koningen is het 12e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Walfriedparochie,
In Noorddijk om Tijd 10 uur, voorganger Ds. J. Wilts en in de
Emmauskerk, Ra 4 Leeuwenborg Groningen Stad. Tijd
11.15uur een Eucharistieviering met pastoor D. ten Dam. 2 Koningen en
Lucas 17. Link
(pdf)
Walfriedparochiegroningen
Of kijk
op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Geen
preek
gevonden! Het is natuurlijk ook een lastig thema van de volkeren die
de Heer vereren, maar ook de tempel ontwijden door er ook hun oude
goden eren met ook nogal gruwelijke verafschuwde praktijken (de kinderoffers).
Op
Vimeo: In
het Engels
de
falende Koningen van het Noordelijke Rijk Israël
door Pastor Holland Davis voor Worship Life Calvary Chapel, San
Clemente. 2 Kings 17-21. 21 Want
Israël had zich van het koningshuis van David losgescheurd en
Jerobeam, de zoon van Nebat, als koning aangesteld. En Jerobeam dreef
een wig tussen Israël en de HEER, door de Israëlieten aan
te zetten tot grote zonde. 22 De Israëlieten volgden in
alle opzichten het slechte voorbeeld van Jerobeam en braken niet met
zijn zondige praktijken. 23 Uiteindelijk verstootte de HEER Israël,
zoals hij bij monde van alle profeten, zijn dienaren, had voorzegd,
en de Israëlieten werden in ballingschap van hun grondgebied
weggevoerd naar Assyrië, waar zij wonen tot op de dag van
vandaag. (55m50
) Link
Vimeo
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 113. In het Latijn heet de psalm
Laudate,
pueri naar
de 1e regel:
Loof, dienaars van de HEER. Psalm
113 is de eerste van de zes lof 'hallel' psalmen en wordt gezongen
voor de (pesach of sukkot) maaltijd als de
bevrijding uit de Egyptische slavernij wordt herdacht.
We
lazen deze lofpsalm ook op 1sept13
samen met teksten over feestmalen,
over vreemdelingen aan tafel, de zorg voor mensen die het minder
hebben en het onderschatten van onbekenden of ogenschijnlijk
onbelangrijke mensen.
Deze week gaat het in deze context meer over goede en verrassende
dingen die God doet.
Kunst
tip:
Antonio Vivaldi Psalm 112 (113) Laudate
Pueri Dominum
deel 3
A Solis Ortu,
door sopraan Sivan Rotem en het The Israel Camerata onder leiding
van Avner Biron. Live recording (2m39) Link
youtube
PSALM
113
1
Halleluja!
Loof,
dienaars van de HEER,
loof
de naam van de HEER.
2
De naam van de HEER zij geprezen
van
nu tot in eeuwigheid.
3
Van waar de zon opkomt tot waar zij ondergaat,
zij
geloofd de naam van de HEER.
4
Verheven boven alle volken is de HEER,
verheven
boven de hemel zijn luister.
5
Wie is gelijk aan de HEER, onze God,
die
hoog daar boven zijn woning heeft,
6
die zijn oog richt naar beneden,
wie
in de hemel en op de aarde?
7
Hij verheft uit het stof wie berooid is,
uit
het vuil tilt hij op wie alles ontbeert.
8
Hij laat hem wonen bij hooggeplaatsten,
bij
de hoogsten van zijn volk.
9
De onvruchtbare vrouw laat hij wonen in het huis,
een
vrolijke moeder van kinderen.
Halleluja!
In
de NBV Link Psalm
113
Liever
luisteren?
Rinse
Postuma uit Ermelo, op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Groesbeek, Kerkstraat, Groesbeek. Tijd
10 uur, voorganger Pastor B Oosterbeek, alle teksten Link
PKN Groesbeek
Of in de
Oud Katholiekek Lerk in de Voorstraat in Dordrecht Dordrecht.okkn
(10.30uur) Psalm 113 gezongen (graduale).
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van ds Marc Janssen voor de Nederlands Gereformeerde Jeruzalem Kerk
in Utrecht. Over psalm 113 in de Lijdens of 40dagentijd voor Pasen:
De
liederen die Jezus zong bij zijn galgemaal, zijn liefdesmaal, zijn
stuk voor stuk kunstige gedichten.
Link Utrecht.ngk.nl/Ps.113
(pdf)
Op
You Tube:
In het Engels Psalm 113 gezongen voor kinderdienst met de tekst en
bloemenbeelden (3m44) Link
youtube
2e
Brief van Paulus aan Timotheüs
De
2e brief van Paulus aan Timotheüs
is
het 16e boek van het Nieuwe Testament. Timoteüs
'waarachtig
kind in het geloof'
(1
Timoteüs 1:2, NBV) is Paulus leerling en medewerker 2
Timotheüs
is een pastorale brief met aanwijzingen, deze week over omgaan met
Aanwijzingen
voor de omgang met dwaalleraren vanaf
r14. Paulus waarschuwt Timotheüs voor de invloed van Hymeneüs
en Filetus (pas genoemd in r17), die beweerden dat de opstanding
reeds had plaatsgehad.
Mooi
vanwege het onvoorwaardelijke vind ik:
13
als wij hem ontrouw zijn, blijft
hij ons trouw, want
zichzelf verloochenen kan hij niet. Altijd opvallend wanneer door de schrijver benadrukt r11: Deze boodschap is
betrouwbaar
Kunst
tip: 'Christus
in het voorgeborchte'
Apocrief, niet erkend, Bijbelverhaal uit het evangelie van Nicodemus.
Hierin daalt Jezus vanuit zijn graf af in het voorgeborchte van de
hel. Daar bevrijd hij de
mensen, profeten
en Oude Testamentische voorvaders, die
gestorven maar nog niet verlost zijn.
Door Duccio di
Buoninsegna (ca. 1255 – 1319) tempera op paneel (51 × 54
cm) Circa 1308-11. Nu in het Museo dell'Opera Metropolitana del
Duomo, Siena Italië.
Link
Statenvertaling.net/DuccioMaestaLimbo
2
Timotheüs
2: 8-15
Houd
Jezus Christus in gedachten, uit het nageslacht van David, die uit de
dood is opgewekt. Dit heb ik verkondigd, 9 daarom heb ik veel te
verduren en ben ik zelfs als een misdadiger gevangengezet. Maar het
woord van God laat zich niet gevangenzetten; 10 daarom verdraag ik
alles omwille van de uitverkorenen, opdat ook zij in Christus Jezus
gered worden en eeuwige luister ontvangen. 11 Deze boodschap is
betrouwbaar:
Als
wij met hem gestorven zijn,
zullen
we ook met hem leven;
12
als wij volharden,
zullen
we ook met hem heersen;
als
wij hem verloochenen,
zal
hij ons ook verloochenen;
13
als wij hem ontrouw zijn,
blijft
hij ons trouw,
want
zichzelf verloochenen kan hij niet.
Aanwijzingen
voor de omgang met dwaalleraren
14
Blijf dit de gelovigen voorhouden en roep hen ten overstaan van God
dringend op om niet te redetwisten. Dat heeft geen enkel nut en leidt
er alleen maar toe dat de toehoorders ten onder gaan. 15 Span je in
om voor God te staan
als iemand die betrouwbaar is. Zorg dat je je niet voor je werk hoeft
te schamen en verkondig regelrecht de waarheid.
Liever
luisteren?
Janke Hofstra uit
Franeker op voorleesbijbel1
en voorleesbijbel2
Of ga naar downloadbijbel
2 Timotheüs
is het 16e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Preek
van ds Pruijssen over de P in de TULIP van de Synode van Dordrecht in
maart 2011. In het Nederlands Totale
verdorvenheid, Onvoorwaardelijke verkiezing, Beperkte verzoening,
Onwederstandelijke genade en de Volharding van de heiligen.
Onze tekst past in het laatste punt. Hoef
ik niets te doen om zalig te worden?
Integendeel! Volhard! Link
Pruijssen/handout-leerdienst-p-van-tulip
(pdf)
Op
Vimeo:
Pastor Dan Bowers Rumney Baptist Church, Baker River Valley, New
Hampshire, USA. (35m37) Link
Vimeo
LUCAS
Lucas
is het 3e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit verhaal over de genezing van 10
Samaritaanse leprozen door Jezus komt alleen voor bij Lucas, maar
genezing van leprozen staat vaker in de Bijbel. De profeet Elisa
geneest de Syrische generaal Naaman, in 2
Koningen
5,
dit verhaal wordt dan ook vaak gecombineerd met Lucas 17 (ipv 2
Koningen 17). Koning Uzzia daarentegen wordt niet genezen in 2
Kronieken 26:21 en leefde tot aan zijn dood in afzondering.
In
Lucas 5:13 geneest Jezus ook een leproos Jezus
stak zijn hand uit, raakte hem aan en zei: ‘Ik wil het, word
rein!’ En meteen verdween zijn huidvraat. Dit
verhaal staat ook in Mattheus 8 en Marcus 1.
De
boodschap van de Lucas vertelling is dat de enige van 10 leprozen die
terugkomt om Jezus te bedanken blijvend genezen wordt: Hij
(Jezus) zei tegen de
Samaritaan: ‘Sta op en ga. Uw geloof heeft u gered.’
Kunst
tip:
‘De Dam in 1604 tijdens de laatste Leprozenommegang op
Koppertjesmaandag’. Of de leprozenomgang door Adriaan van
Nieuland (1587–1658) De rondgang van leprapatiënten met
een collecte gevolgd door een maaltijd (kopperen is smullen) vond
traditioneel op de maandag na Driekoningen, Koppertjesmaandag plaats.
Ma 1604 werd de tocht verboden omdat zich buitensporigheden zouden
hebben voorgedaan. Het schilderij is bijna
30 jaar later, in 1633, gemaakt in opdracht van de regenten van het
Leprozenhuis (dat buiten de stad lag, op het huidige Mr. Visserplein)
als herinnering aan deze dag.
Meer op Amsterdammuseum/leprozen
Link
De
leprozenomgang
Coen
Wessel heeft bij zijn preek over Lucas 17 een mooie afbeelding van de
10 leprozen: Coenwessel/Tien
leprozen
Lucas
17
In
het grensgebied van Samaria
11
Op weg naar Jeruzalem trok Jezus door het grensgebied van Samaria en
Galilea. 12 Toen hij daar een dorp wilde binnengaan, kwamen hem tien
mensen tegemoet die aan huidvraat leden; ze bleven op een afstand
staan. 13
Ze verhieven hun stem en riepen: ‘Jezus, meester, heb
medelijden met ons!’ 14 Toen hij hen zag, zei hij tegen hen:
‘Ga u aan de priesters laten zien.’ Terwijl
ze gingen werden ze gereinigd. 15 Een van hen, die zag dat hij
genezen was, keerde terug en loofde God met luide stem. 16 Hij viel
neer aan Jezus’ voeten om hem te danken. Het was een
Samaritaan. 17 Toen zei Jezus: ‘Zijn er niet tien gereinigd?
Waar zijn de negen anderen? 18 Wilde niemand anders terugkomen om God
eer te bewijzen dan alleen deze vreemdeling?’ 19 Hij zei tegen
de Samaritaan: ‘Sta op en ga. Uw geloof heeft u gered.’
Liever
luisteren?
Alice
Krispijn uit Amsterdam op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Lucas is het 3e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Westervoort, Werenfried kerk, Dorpsstraat 51, Westervoort.
Tijd
10uur, voorganger Käti van Bergen. Het oecumenisch leesrooster
geeft voor deze zondag als evangelielezing aan Lucas 17: 11-19
genezing van tien mannen met huidvraat, vroeger zouden wij zeggen
melaatsheid. Maar één van de mannen, een Samaritaan,
komt later terug om Jezus te bedanken. Link
Werenfried
Of kijk
op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Jan Hein van Ogtrop voor de St Bavo Katheraal op de 28ste zondag
door het jaar over een bezoek aan een melaatsen-kolonie in Zaïre
en Lucas 17. De
kerk was eenvoudig, geen mooie banken zoals hier maar lange planken,
20 centimeter boven de grond waar de melaatsen iedere zondag, ver
afgezonderd van
de bewoonde wereld hun eucharistie vierden. Diep onder de indruk
vroeg ik aan een van de zusters daar of ik wat foto's mocht maken om
het thuisfront wat te laten zien. 'U bent toch priesters' zei ze,
'gaat u liever wat rond om de mensen handen te geven en te zegenen
Link
Nooit-vergeten-te-danken-2007
Op
You Tube:
In het Engels Geoff Moore's classic song over Jesus en de tien
leprozen in Luke 17:11-19. (3m01) Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze
keer kies ik voor een citaat van Nelson Mandela “No
one is born hating another person because of the colour of his skin,
or his background, or his religion. People must learn to hate, and if
they can learn to hate, they can be taught to love, for love comes
more naturally to the human heart than its opposite”
– Nelson Mandela. Een gebed
is zo gemaakt:
“No
one is born hating another person because of the colour of his skin,
or his background, or his religion. Please Lord let people not learn
to hate, but help us to love, for love comes more naturally to the
human heart than its opposite.
VOLGENDE
WEEK
20
oktober 2013, 5e van de Herfst of 21ste na Drie eenheid.
Genesis
32:22-31
Psalm
121
(2
Timoteüs 3:14-4,5)
Lucas
18:1-8
Gezang
21
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten