Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van
Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met Pinksteren over de
uitstorting
van de Heilige Geest. Het rooster wordt gemaakt voor 3 jaar, A, B en
C en om te voorkomen de kerken om de 3 jaar hetzelfde lezen wordt ook
een
alternatief leesrooster gemaakt
PERIODE
20
juli 2014,
is de 5e
zondag na Drie-eenheid, de weken waarin we aftellen na de
Drie-eenheid van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest die op
Pinksteren verscheen aan de leerlingen (Handelingen 2).
De
Bach cantaten voor
deze zondag zijn ''Wer
nun den lieben Gott läßt walten”
(Koraalcantate BWV 93), ''Siehe,
ich will viel Fischer aussenden''
(BWV 88) en wellicht maar dat is omstreden, “In
alle meinen Taten”
(Koraalcantate BWV 97). De
teksten horen bij Lucas 5:1-11 over de wonderbare visvangst.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) “In
alle meinen Taten”
(Koraalcantate BWV 97). Cantate voor eean niet genoemde gelegenheid
uit 1734 (wellicht voor de 5e zondag na Trinitates of een huwelijk).
Uitgevoerd door het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir onder
leiding van Ton Koopman en Sandrine Piau, sopraan; Bogna Bartosz,
alt; James Gilchrist, tenor en Klaus Mertens, bas. Coro: In
allen meinen Taten; Aria
(bass): Nichts
ist es spat und frühe; Recitativo
(tenor): Es
kann mir nichts geschehen; Aria
(tenor): Ich
traue seiner Gnaden; Recitativo
(alto): Er
wolle meiner Sünden; Aria
(alto): Leg
ich mich späte nieder;
Aria (soprano, bass): Hat
er es denn beschlossen; Aria
(soprano): Ich
hab mich ihm ergeben; Chorale:
So sei
nun, Seele, deine. Link
youtube
Of
kijk op dit blog op 30juni13
naar de
aria van de tenor uit cantate BWV 88 "Siehe,
ich will viel Fischer aussenden"
uitgevoerd
door Andreas Weller, de J.S. Bach Stichting van St Gallen onder
leiding van Rudolf Lutz. (3m47).
Of
kijk op 24juli11
naar JS
Bach cantate BWV 93 'Wer
nur den lieben Gott lässt walten' Couplet
1,4,en 7, Georg Neumark (4m08)
Concert
tip
Niets
gevonden behalve een Bachconcert, het is maar de vraag of ze
de cantaten van deze zondag spelen.....
za19juli14
van 15-16uur in de Joriskerk, Leusderweg 10, Amersfoort door Jaap
Remmerswaal op het orgel en Hellen Knoop, viool en Laurens Knoop
contrabas. Gratis Link Joriskerk
of Christelijkeconcertagenda/Orgelconcert
door Jaap Remmelzwaal
TEKST(EN)
Op
het Oecumenisch leesrooster staan: Jesaja
40:12-25, Psalm 86, (Romeinen 8:18-25) en Matteüs 13:24-30 en 36-43. Dat las ik op 17juli11.
Op
het alternatief leesrooster staat: Jezus Sirach 50:1-24, Psalm 96 en
Romeinen 11:16-24. We lazen al eerder uit Jezus Sirach, op 22juni14.
De Wijsheid van Jezus Sirach is het 7e boek van de Deuterocanonieke
boeken. De 11 boeken spelen allen
in de tijd van het Oude Testament, maar horen niet bij de Hebreeuwse
Bijbel. Voor de Katholieke kerk en de Oosters-Orthodoxe kerken zijn
ze wel gezaghebbend. (Wikipedia). De Protestanten noemen 10 van deze
boeken apocrief.
Bij de Protestanten zijn het er 10 als ze de
brief van Jeremia als
hoofdstuk van Baruch
beschouwen óf
het Gezang van drie mannen in
de vurige oven als Toevoeging
van Daniël.
Ze staat in Bijbeluitgaven tussen het Oude en Nieuwe Testament in.
De
liederen bij het alternatief leesrooster zijn 96a, 96b en 770
uit het Nieuwe Liedboek – zingen en bidden in huis.
De
Wijsheid van Jezus Sirach
De
Wijsheid van Jezus Sirach is het 7e boek van de Deuterocanonieke
boeken. Het is in het Hebreeuws geschreven rond 180 voor Chr. door
Jezus (zoon van) Sirach eigenlijk Jesua ben Elazar ben Sira, een
inwoner van Jeruzalem. Het is later door zijn kleinzoon in het Grieks
vertaald en vooral die versie is bewaard gebleven, van de Hebreeuwse
versie slechts fragmenten. Bij de Griekse versie is een 'woord
vooraf' door de kleinzoon waarin hij schrijft dat zijn grootvader
zijn wijsheid opschreef 'in de hoop dat belangstellenden steeds meer
vorderingen zouden maken in het leven volgens de Wet'. De Wijsheid
van Jezus Sirach bevat wetten en leefregels met (zijn) argumenten,
heel praktisch en aansprekend net als Spreuken (Blogger). In de
vroeg-christelijke Kerk werd het veel gebruikt als leerboek door de
combinatie van moraal en geschiedenis. Het
werd aangeduid als Liber
Ecclesiasticus
kerkboek
en in het Engels heet het dan ook Ecclesiasticus.
We
lezen uit de 50ste boekrol vanaf r1 over Simon, zoon van Onias,
historische figuren Wikipedia/OniasI
en Wikipedia/SimonI.
Simon
was
hogepriester in de tempel in Jeruzalem vanaf het begin van de derde
eeuw v.Chr., tot zijn dood in plm. 270 v.Chr. Het is mogelijk dat
deze Simon de vermaarde Simon
de Rechtvaardige
is, maar het kan ook zijn kleinzoon Simon 2 zijn geweest.
We
lezen een stukje over het werk en charisma van Simon de hogepriester,
opvallend 'vererend' voor een dienaar van God.
Kunst
tip: naar
r5
Uit
de synagoge van Enschede 2 voorhangsels ''De
Parouches is het doek dat voor de deur van de Aron Ha-Kodesj [de
heilige Ark] hangt. Bij de Sefardiem (de Joden uit Spanje en
Portugal) is de ''parochet'' meestal achter de deuren van de Aron
Kodesj verborgen. De Asjkenaziem (Joden uit het Oosten) zeggen
Parouches, de Sefardiem Parochet. De oorspronkelijke parouches was
het gordijn dat in de tabernakeltent het Heilige der Heiligen, waarin de Ark des Verbonds
stond, afsloot. (Exodus 36:35) Link:
synagoge
enschede
Wijsheid
van Jezus Sirach 50:1-24
1
Simon, zoon van Onias en hogepriester, herstelde bij zijn leven het
huis van God, versterkte in zijn tijd de tempel. 2 Hij legde het
fundament voor de hoge muren, een hoge steunmuur als omheining van
het heiligdom. 3 In zijn tijd werd een waterbekken gebouwd, een
bekken zo groot als de Zee. 4 Hij behoedde zijn volk voor de
ondergang en versterkte de stad tegen belegeraars.
5
Welk een glans omgaf hem toen hij uit het Huis van het voorhangsel
kwam en zich tot het volk wendde! 6 Dan was hij als een
morgenster tussen de wolken, als een volle maan tijdens een feest, 7
als de zon die op de tempel van de Allerhoogste straalt, als de
regenboog die de wolken glans geeft, 8 als een roos in de lente, als
een lelie bij een waterbron, als een jonge twijg van de Libanon in de
zomer, 9 als brandende wierook op een vuurbak, als een vaas van
massief, gehamerd goud, versierd met allerlei kostbare stenen, 10 als
een olijfboom vol vruchten, als een cipres die zich tot in de wolken
verheft. 11 Wanneer hij gekleed ging in een prachtig gewaad, met
volmaakte praal was getooid en opging naar het heilige altaar,
vervulde hij de voorhof van het heiligdom met luister. 12 Staande bij
de vuurhaard van het altaar ontving hij dan de offerstukken van de
priesters. Hij werd omringd door een krans van broeders, als loten
van de ceders op de Libanon, om hem heen geschaard als palmbomen. 13
In hun pracht stonden alle nakomelingen van Aäron voor heel de
gemeenschap van Israël, met in hun handen een offer voor de
Heer. 14 En wanneer de dienaren hun werk bij het altaar hadden
voltooid, het offer voor de Allerhoogste, de Almachtige, gereed
hadden gemaakt, 15 strekte hij zijn handen uit naar de schaal en
plengde de wijn, goot die uit aan de voet van het altaar: een
heerlijke geur voor de Allerhoogste, de koning van allen. 16 Dan
verhieven
de nakomelingen van Aäron hun stem en bliezen op trompetten van
gedreven zilver. Ze lieten een machtig geluid horen, een herinnering
voor de Allerhoogste. 17 Onmiddellijk wierp heel het volk zich ter
aarde, boog diep neer voor zijn Heer, de almachtige God, de
Allerhoogste. 18 En de zangers prezen hem met hun stem, luid klonk
hun mooi gezang. 19 En het volk hief smeekbeden aan tot de Heer, de
Allerhoogste, het bad tot de barmhartige God, totdat de dienst voor
de Heer voltooid was, de viering voor hem geëindigd was. 20 Dan
daalde Simon af en strekte zijn handen uit over heel de gemeenschap
van Israël. Hij sprak de zegen van de Heer uit en noemde zijn
roemvolle naam. 21 En zij bogen opnieuw neer om de zegen van de
Allerhoogste te ontvangen.
22 Prijs nu de God van alles wat bestaat, die overal grote daden verricht, die ons vanaf de moederschoot verheft en ons zijn barmhartigheid betoont. 23 Moge hij ons vreugde geven, Israël vrede schenken in deze tijd, zoals in de dagen van weleer. 24 Moge hij barmhartig voor ons zijn en ons in deze tijd bevrijden.
22 Prijs nu de God van alles wat bestaat, die overal grote daden verricht, die ons vanaf de moederschoot verheft en ons zijn barmhartigheid betoont. 23 Moge hij ons vreugde geven, Israël vrede schenken in deze tijd, zoals in de dagen van weleer. 24 Moge hij barmhartig voor ons zijn en ons in deze tijd bevrijden.
Liever
luisteren?
Rien Oostveen uit
't Harde in voorleesbijbel.
'Er
is vanuit de optiek van onze geschiedenis en onze cultuur geen enkel
boek met een vergelijkbare invloed als de bijbel. Het is en blijft
dus het meest bijzondere boek dat ik ken. Ik beschouw mijzelf als een
gelovend christen. Op de boodschap in de bijbel, zoals ik die probeer
te verstaan is mijn leven gebouwd'.
Jezus
Sirach is
het
7e Deuterocanonieke boek, deze staan tussen het Oude en Nieuwe
Testament in.
Liever
live?
Remonstrantse
Geertekerk, Geertekerkhof, Utrecht. Tijd:
10.30 uur, voorganger Ds Florus Kruyne. Link
Remonstranten/utrecht/Geertebrief
(pdf, pag.
2) Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Kerkblad
stukje van
Gerard F Willems over Simon, de Hogepriester en de Rechtvaardige voor
de Verenigde Protestantse kerk van België
op april 2013. Link
Kerkmozaiek
(pdf, pag. 13)
Op
You Tube: Eigenlijk
hoort het bij Jezus
Sirach 41,
over de dood, maar een aria van de Nederlandse alt Aafje Heynis
krijgt bij mij altijd voorrang. Johannes Brahms (1833–1897) ''O
Tod, wie bitter bist du'' uit
1896
opname uit 1961 (4m40) Link
youtube
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 96, in het Latijn heet de psalm
Cantate
Domino. Het
is overduidelijk een lofpsalm die mooi aansluit op de laatste regels
van Jezus Sirach en de nadruk weer op god legt in plaats van zijn
priester.
Kunst
tip: Jan
Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) "Chantez
a Dieu, chanson nouvelle"
Psalm 96 uitgevoerd door Kairos: A Consort of Singers, vocaal
ensemble uit West Park, NY, USA in het Holy Cross Monastery in West
Park, NY in Juni, 2009, (2m20) Link
youtube
PSALM
96
1
Zing voor de HEER een nieuw lied, zing voor de HEER, heel de aarde. 2
Zing voor de HEER, prijs zijn naam, verkondig van dag tot dag dat hij
ons redt. 3 Maak aan alle volken zijn majesteit bekend, aan alle
naties zijn wonderdaden.
4 Groot is de HEER, hem komt alle lof toe, geducht is hij, meer dan alle goden. 5 De goden van de volken zijn minder dan niets, maar de HEER: hij heeft de hemel gemaakt. 6 Glans en glorie gaan voor hem uit, macht en luister vullen zijn heiligdom.
7 Erken de HEER, stammen en volken, erken de HEER, zijn majesteit en macht, 8 erken de HEER, de majesteit van zijn naam, draag geschenken zijn voorhoven binnen. 9 Buig u voor de HEER in zijn heilige glorie, huiver, heel de aarde, als hij verschijnt. 10 Zeg aan de volken: ‘De HEER is koning. Vast staat de wereld, zij wankelt niet. Hij oordeelt de volken naar recht en wet.’
11 Laat de hemel verheugd zijn, de aarde juichen, de zee bruisen en alles wat daar leeft. 12 Laat het veld verblijd zijn en alles wat daar groeit, laten alle bomen jubelen 13 voor de HEER, want hij is in aantocht, in aantocht is hij als rechter van de aarde. Rechtvaardig zal hij de wereld berechten,de volken oordelen, trouw aan zijn woord.
4 Groot is de HEER, hem komt alle lof toe, geducht is hij, meer dan alle goden. 5 De goden van de volken zijn minder dan niets, maar de HEER: hij heeft de hemel gemaakt. 6 Glans en glorie gaan voor hem uit, macht en luister vullen zijn heiligdom.
7 Erken de HEER, stammen en volken, erken de HEER, zijn majesteit en macht, 8 erken de HEER, de majesteit van zijn naam, draag geschenken zijn voorhoven binnen. 9 Buig u voor de HEER in zijn heilige glorie, huiver, heel de aarde, als hij verschijnt. 10 Zeg aan de volken: ‘De HEER is koning. Vast staat de wereld, zij wankelt niet. Hij oordeelt de volken naar recht en wet.’
11 Laat de hemel verheugd zijn, de aarde juichen, de zee bruisen en alles wat daar leeft. 12 Laat het veld verblijd zijn en alles wat daar groeit, laten alle bomen jubelen 13 voor de HEER, want hij is in aantocht, in aantocht is hij als rechter van de aarde. Rechtvaardig zal hij de wereld berechten,de volken oordelen, trouw aan zijn woord.
In de Nieuwe
Bijbelvertaling NBV
Liever
luisteren?
Janneke Almekinders uit
Rotterdam op voorleesbijbel.
Of
ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Preek
van ds Wim van der Schee (Geloof
nooit een dominee, denk zelf)
voor Amsterdam-ZW op 25nov07 over psalm 96. Enig
besef waar dat allemaal wel niet op zou kunnen doelen, zo’n
Psalm 96? Ik hoop toch in ieder geval wel een beetje. Nb
VdSchee verwijst naar Paulus, maar naar diens brief aan de Efeziërs.
Link
wimvanderschee
Op You Tube:
Cantate
Domino in B♭-Psalm96-voor vrouwen stemmen en piano. Uitvoering
in opdracht van componist Matsushita Koji op 27nov10 in Izumi Hall,
Osaka. Dirigent: iinuma Kyoko piano: Keiko Kumagai Sing
for Japan
voor bijstand na de aardbeving. (4m56) Link
youtube
ROMEINEN
Paulus
brief aan de Romeinen is het 6e boek van het Nieuwe Testament. Paulus
schreef de brief aan de Christelijke Gemeenten voor hij haar wilde
bezoeken. Hij schrijft aan Joden en niet-Joden Christenen met een
mooie beeldspraak van olijventeelt waarbij edele olijf enten worden
gezet op wilde olijfbomen.
Uitleg
van enten met foto:
op 'Aantekeningen bij de Bijbel' over Enten. Een
methode van vermenigvuldigen waarbij een tak van een boom of plant
wordt verenigd met de wortels en tak van een andere boom of plant.
Komt in de Bijbel alleen
voor
in Rom. 11:17-24. Link
Bijbelaantekeningen/Enten
Brief
aan de Romeinen 11:16-24
16
Als een klein deel van het deeg aan God is gewijd, is al het andere
deeg het ook; als de wortel aan God is gewijd, zijn de takken het
ook. 17 En als nu sommige takken van de edele olijfboom zijn
afgebroken en u, loten van een wilde olijfboom, tussen de
overgebleven takken bent geënt en mag delen in de vruchtbaarheid
van de wortel, 18 dan moet u zich niet boven de takken verheffen. Als
u dat doet, moet u goed bedenken dat niet u de wortel draagt, maar de
wortel u. 19 Maar nu zult u tegenwerpen: ‘Die takken zijn toch
afgebroken zodat ik geënt kon worden?’ 20 Zeker, ze zijn
afgebroken vanwege hun ongeloof en u dankt uw plaats aan uw geloof.
Wees daarom echter niet hoogmoedig, maar heb ontzag voor God: 21 als
hij de oorspronkelijke takken al niet heeft gespaard, zou hij u dan
wel sparen? 22 Houd daarom voor ogen dat God niet alleen goed is,
maar ook streng. Hij is streng voor wie gevallen zijn, maar goed voor
u – als u tenminste trouw blijft aan zijn goedheid, want anders
wordt ook u afgekapt. 23 En als de Israëlieten niet volharden in
hun ongeloof, zullen ook zij worden geënt, want God is bij
machte hen opnieuw te enten. 24 Immers, als u die van nature een tak
van de wilde olijfboom bent, tegen de natuur in op de edele olijfboom
bent geënt, hoeveel eerder zullen dan zij die er van nature bij
horen, op die boom worden geënt!
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Bas
van Dam uit
Hoogvliet, lid van de Kerkenraad in Hoogvliet op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
De brief aan de Romeinen is het 6e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Nieuwveen, Kerkstraat 45, Nieuwveen. Tijd:
9.30uur, voorganger ds. P. Wilschut uit. Alphen a/d Rijn. Dienst met
preekbespreking. Op
zondag 20 juli lezen we uit Romeinen 11. Dat is een belangrijk
hoofdstuk over onze verhouding met Israël. Hoe zit het met kerk
en Israël? Heeft God de kerk als nieuw volk aangenomen en Israël
verstoten? Kan dat, ondanks alle beloften? Wie is God dan?
Veel zegen, allen. Link
Protestantse-gemeente-Nieuwveen
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van ds Wim van de Schee voor Weesp-Nigtevecht op 26feb95 en
Loenen-Abcoude 26feb95 over Romeinen 11. aan
de wieg van Gods volk staan geen knappe, indrukwekkende of bijzonder
gelovige mensen, maar alleen God zelf, die mensen die niets knaps,
indrukwekkends of gelovigs gedaan hebben maakt tot zijn kinderen, tot
zijn volk. Dat is tenslotte de bron van al onze verwondering over
onze God, dat Hij mensen die dat niet verdienen - integendeel, die
het omgekeerde verdienen - maakt tot zijn kinderen, tot zijn volk.
Hij roept hen, maakt het tot kinderen, komt onder hen wonen, verbindt
zich aan hen, geeft hun zijn geboden, geeft hun zijn verzoening,
geeft hun allerlei beloften, bovenal: geeft hun zijn Zoon. ….
En
God blijkt telkens weer genadiger te zijn dan we al dachten. Dat komt
in Romeinen 11 als in een regelmatige golfbeweging op ons af. NB
de houdbaarheidsdatum van deze preek is volgens vd Schee verstreken.
Link
WvdSchee
Video:
preek van John Piper over Romeinen 11:13-24 in het Engels met de
tekst uitgeschreven (38m) Link
Desiringgod/the-jewish-root-supports-you-through-your-faith-alone
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader'
Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze keer kies
ik voor een lied van Huub Oosterhuis naar het gebed van Zacharia uit
het Nieuwe Lieboek. Zacharia is priester in de tempel en de vader van
Johannes de Doper. NBV
Lucas 1
De lofzang van Zacharias
Een
schoot van ontferming is God.
Hij
heeft ons gezocht en gezien
zo
als de opgaande zon aan de hemel.
Hij
is ons ver schenen toen wij in
duisternis
waren, in schaduw van dood.
Hij
zal onze voeten richten
op
de weg van de vrede.
Tekst
Huub Oosterhuis naar Lucas 1:77-79
Muziek van Antoine Oomen
Bron:
Nieuw Liedboek proefbundel pag. 10
VOLGENDE
WEEK
27
juli 2014, 6e van Trinitatis
Op
het Oecumenisch leesrooster staan: 1 Koningen 3:5-12, Psalm
119:121-128, (Romeinen 8:26-‐30) en Matteüs 13:44-52. Dat
las ik op 24juli11.
Op
het alternatief leesrooster staat … niets, misschien neem ik
een weekje vrij of ga terug naar mijn Bijbelse vrouwen thema.
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten