Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest. Het rooster
wordt gemaakt voor 3 jaar, A, B en C en om te voorkomen de kerken om
de 3 jaar hetzelfde lezen wordt ook een alternatief leesrooster
gemaakt
PERIODE
13
juli
2014,
is de 4e
zondag na Drie-eenheid, de weken waarin we aftellen na Drie-eenheid
of ook wel van zoveelste zondag van de zomer (na 21juni).
De zomer
is vaak een rustige tijd in de kerken vanwege de vakanties maar soms
ook extra levendig omdat gemeenten samen kerken en extra open zijn
voor rondleidingen en vakantiegangers.
Deze zomer is er nog iets
bijzonders: De organisatoren van het project 7keer7
''Zeven richtingaanwijzers voor een nieuw soort christendom''
formuleerden aan het eind zeven nieuwe 'pragma’s' nadat zij 42
m/v 7 minuten aan het woord lieten met hun ideeen. De Pragma's zijn
geen dogma’s, maar praktische ideeën voor een ander
christendom. Richtingwijzers die ons ernaartoe zouden kunnen leiden.
De eerste: Stop met geloven (en wordt leerling).
Een zevenvoudige zomerse visie voor de kerk en Christenen mooi
ingeleid en verwoord door Karel Smouters zoektocht op
decorrespondent/zeven-richtingaanwijzers-voor-een-nieuw-soort-christendom
Met
dank aan
de Facebook pagina van de Remonstranten (besloten groep) PS
en doe dan svp een donatie of word lid van de Correspondent, dit
soort pareltjes verdient support.
De
Bach cantaten voor
deze zondag zijn ''Barmherziges
Herze der ewigen Liebe''
(BWV 185), ''Ein
ungefärbt Gemüte''
(BWV 24) en ''Ich
ruf zu dir, Herr Jesu Christ” (Koraalcantate
BWV
177). De
teksten horen bij Lucas 6:36-42 de Bergrede: wees barmharig en
oordeel niet.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) ''Ich
ruf zu dir, Herr Jesu Christ” (Koraalcantate
BWV
177) door jongenssopraan Helmut Wittek (Tölzer Knabenchor), Alt
Panito Iconomou (Tölzer Knabenchor), Tenor Kurt Equiluz. Het
Tölzer Knabenchor o.l.v. Gerhard Schmidt-Gaden en Concentus
musicus Wien met dirigent Nikolaus Harnoncourt. (24m met links naar
de aria's) Link
youtube
Of
kijk op dit blog op 23juni13
naar
een
historische opname uit 1951 van de complete aria “Barmherziges
Herze der ewigen Liebe”
(BWV
185) uitgevoerd door Claire Fassbender-Luz: sopraan, Hetty Plümacher:
mezzo sopraan/alt, Werner Hohman: bariton, Bruno Muller: bas, de
Schwäbischer Singkreis, het Bach-orchester Stuttgart en dirigent
Hans Grischkat (18m91).
Of
17juli11
naar een
piano prelude van Bach's BWV 177 gearrangeerd door Busoni, gespeeld
door de beroemde pianist Vladimir Horowitz (1903-1989). Zwart-wit
beeld,
zonder datum plaats of datum
(2m55).
Of
op 27juni2010
naar “Ein
ungefärbt Gemüte”
(BWV 24) door
Ton Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra (3m19).
Concert
tips
De
cantates van deze zondag heb ik niet gevonden, wel een Wandelconcert
in de Hoflaan in Rotterdam-Kralingen.
vrij11juli14 De route loopt van de
neo-gotische Sint Lambertuskerk met haar rijke akoestiek waar organist
Eric Koevoets op het Maarschalkerweerdorgel speelt (20uur)
en dan naar de neo-klassieke Hoflaankerk waar organist Wouter van der
Wilt het concert voortzet op Van Vulpenorgel. Voor het eerst heeft
het concert een thema: hartstocht! Na een wandeling door de
lommerrijke Hoflaan zet. Koevoets speelt daarom Vorspiel und
Liebestod uit Wagners opera ‘Tristan und Isolde’
(eigen omzetting voor orgel), en ‘Prélude, Fugue und
Variation’ van César Franck. Wouter van der Wilt
speelt de Fantasie in f-moll van Mozart, Pallesco, Vierne,
vader en zoon Bach, Buxtehude en Böhm. Gratis met collecte:
Link christelijkeconcertagenda/Wandelconcert
Rotterdam-Kralingen
zo13juli14
om 19uur (voetbal of geen voetbal) Vespers in de Grote of
St.Bavokerk, Grote Markt, Haarlem. Muziekuitvoering voor de 300e
geboortedag van Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) en Gottfried
August Homilius (1714-1785). Zoon en leerling van Johann Sebastian
Bach. Met liederen op teksten van de Duitse dichter Gellert van C.P.
E. Bach en orgelkoralen van Homilius. Uitgevoerd door Guido
Groenland, tenor (C.P.E. Bach, Psalmen) en Geistliche Oden G.A.
Homilius. Toegang vrij (vrijwillige bijdrage). Link
Christelijkeconcertagenda/C.P.E.BachenG.A.Homiliuside
GuidoGroenland
zo13juli14
om 12uur Lutherse Kerk, Röntgenstraat
9, Apeldoorn.
Jong orgeltalent Maurits Bunt, net aangenomen voor het Conservatorium
na lessen van de Groningse orgelgrootheid Sietze de Vries
(literatuurspel en improvisatie). De dienst begint om 12.00 en
voorganger is ds Pieter Oussoren. Voorafgaande wordt er thee en
koffie geschonken in de Lutherzaal achter de kerk. Maurits
improviseert en speelt Bach (wellicht de cantates van deze zondag?) en
Schweelinck. Link
Christelijkeconcertagenda/MauritsBunt
TEKST(EN)
Op
het Oecumenisch leesrooster staan:
Jesaja 55:6-13, Psalm 65, (Romeinen 7:21-8:6) en Matteüs
13:1-9 en 18-23. Dat
las ik op 10juli11.
Op
het Alternatief leesrooster staan Wijsheid
2:12-3:9, Psalm 13 en Romeinen 7:14-25a. We lezen dus weer uit een
van de Deuterocanonieke boeken en wijsheidsliteratuur en Romeinen.
Liederen:
introïtus:
710b
en 84b Bij het oude testament: 65, 382 en 772. De antwoordpsalm:
126a, 126b en 929. Bij het epistel: 686, 912 en 966. Bij het
evangelie: 183, 764, 765 en 878. Overige lied: 313. Bij het
alternatief 13a en 974. Het lied van de week: 183.
WIJSHEID
Wijsheid
is het 6e boek van de Deuterocanonieke boeken. De
11 boeken spelen allen in de tijd van het Oude Testament maar horen
niet bij de Hebreeuwse Bijbel. Voor de Katholieke kerk en de
Oosters-Orthodoxe kerken zijn ze wel gezaghebbend. (Wikipedia). De
Protestanten noemen 10 van deze boeken apocrief.
Bij de Protestanten zijn het er 10 als ze de
brief van Jeremia
als hoofdstuk van Baruch
beschouwen óf
het Gezang van drie mannen in de vurige oven als Toevoeging
van Daniël.
Ze staat in Bijbeluitgaven tussen het Oude en Nieuwe Testament in.
Het
Bijbelboek Wijsheid is opgenomen in de Septuagint,
de eerste Griekse vertaling van de Hebreewse Bijbel. Het wordt ook
wel de ‘Wijsheid van Salomo’ genoemd omdat de auteur in
6:22-9:17 de indruk wekt dat koning Salomo aan het woord is. (Bron:
Lucepedia).
In de Nieuwe Bijbelvertaling zijn koppen toegevoegd die
het aanduiden. Voorleesbijbel/Wijsheid.
Blogger:
Toeschrijving aan een grote naam, zoals hier Salomo of bij de psalmen van (koning) David
geven een tekst meer gezag.Ookin het Nieuwe Testament gebeurt het.
We
lezen uit boekrol 2 dat in de voorleesbijbel onder de kop 'Wie
gerechtigheid zoekt zal leven'
staat en 3 'Het
lot van rechtvaardigen en goddelozen vergeleken'. Ogenschijnlijk
zware
kost dus, maar het is een uitdagend bijna satirisch betoog met
spannende verwijzingen naar Jezus.
Datering
Het
boek is echter geschreven tussen 50 v. Chr. en 30 na Chr.,
waarschijnlijk in in Alexandrië, Egypte. In die periode was
Cleopatra net overleden en werd het volledig een Romeinse provincie.
Toch heeft het boek Hellenistische,
Griekse, invloeden en is het boek door
en door joods.
(Bron: Wikipedia)
We
lezen opvallende regels, zeker in het licht van de datering (ruim)
voor Jezus kruisiging en opstanding. Er wordt erg direct verwezen
naar een Jezus/Messias figuur, die eerst als hinderlijk rechtvaardig
'goed'
wordt afgeschilderd met zijn kritiek, maar ook wordt betreurd 3:4
Ook al ziet iedereen hun lot als een straf. Het
is daarmee ook een heel interessante schets van die tijd en de visie
op rechtvaardigen of 'religieuzen'.
Opvallende regels over die lastige rechtvaardigen zijn 2:12 Laten we de rechtvaardige in het nauw drijven, want hij is ons alleen maar tot last. Hij dwarsboomt ons in alles wat we doen, hij verwijt ons dat we de wet overtreden en houdt ons voor dat we verloochenen wat ons geleerd is...14 Hij is een levende aanklacht tegen onze opvattingen geworden. .. 16 Wij zijn in zijn ogen minderwaardig en hij mijdt onze levenswijze alsof die besmet is.
Maar
ook Messianistisch 2:13
Hij beweert over kennis
van God
te beschikken en noemt zich kind
van de Heer...
16b Hij geeft hoog op van de bestemming van rechtvaardige mensen en
beroemt zich erop dat God
zijn vader
is. 17 Laten we zien of hij gelijk heeft en afwachten wat er bij zijn
dood gebeurt. 18 Als de rechtvaardige echt een zoon van God is, zal
die hem toch te hulp komen en hem uit de greep van zijn vijanden
redden? 19 Laten we hem aan geweld en marteling onderwerpen om zijn
oprechtheid te leren kennen, laten we zijn uithoudingsvermogen op de
proef stellen. 20 We zullen hem veroordelen tot een vernederende
dood, want hij beweert toch dat hij gered zal worden?
Ook
met de rechtvaardigen loopt het goed af: 3:9
Wie op hem vertrouwen zullen de waarheid kennen, en wie trouw zijn
zullen in liefde met hem verkeren. Want er is genade en
barmhartigheid voor zijn heilig volk, en redding voor zijn
uitverkorenen.
Kunst
tip: Bijbelbladen
(incompleet) uit
Frankrijk,
circa 1275-1300. De makers en bezitters van de 68 gehistorieerde
(versierde) initialen (hoofdletters) zijn onbekend. Catalogus nummer
10 E 33 folio 241recto. Nu in het Meermanno Westreenianum, Kon
Bibliotheek Den haag. Document: Meermanno/Handschirft1564
Link:
Meermanno
Wijsheid
2:12-3:9
12
Laten we de rechtvaardige in het nauw drijven, want hij is ons alleen
maar tot last. Hij dwarsboomt ons in alles wat we doen, hij verwijt
ons dat we de wet overtreden en houdt ons voor dat we verloochenen
wat ons geleerd is. 13 Hij beweert over kennis van God te beschikken
en noemt zich kind van de Heer. 14 Hij is een levende aanklacht tegen
onze opvattingen geworden. Zijn verschijning alleen al is ons een
doorn in het oog, 15 omdat hij anders leeft dan anderen en zich
afwijkend gedraagt. 16 Wij zijn in zijn ogen minderwaardig en hij
mijdt onze levenswijze alsof die besmet is. Hij geeft hoog op van de
bestemming van rechtvaardige mensen en beroemt zich erop dat God zijn
vader is.
17 Laten we zien of hij gelijk heeft en afwachten wat er bij zijn dood gebeurt. 18 Als de rechtvaardige echt een zoon van God is, zal die hem toch te hulp komen en hem uit de greep van zijn vijanden redden? 19 Laten we hem aan geweld en marteling onderwerpen om zijn oprechtheid te leren kennen, laten we zijn uithoudingsvermogen op de proef stellen. 20 We zullen hem veroordelen tot een vernederende dood, want hij beweert toch dat hij gered zal worden? 21 Aldus de gedachtegang van de goddelozen. Maar ze vergissen zich, verblind als ze zijn door hun slechtheid. 22 Ze zijn niet bekend met Gods geheimen: ze verwachten niet dat vroomheid beloond wordt en geloven niet dat wie onberispelijk leeft, gelauwerd wordt. 23 God heeft de mens immers geschapen voor de eeuwigheid, als afspiegeling van zijn eigen wezen. 24 Maar de duivel heeft uit jaloezie de dood in de wereld gebracht; ieder die hem toebehoort roept de dood over zich af.
17 Laten we zien of hij gelijk heeft en afwachten wat er bij zijn dood gebeurt. 18 Als de rechtvaardige echt een zoon van God is, zal die hem toch te hulp komen en hem uit de greep van zijn vijanden redden? 19 Laten we hem aan geweld en marteling onderwerpen om zijn oprechtheid te leren kennen, laten we zijn uithoudingsvermogen op de proef stellen. 20 We zullen hem veroordelen tot een vernederende dood, want hij beweert toch dat hij gered zal worden? 21 Aldus de gedachtegang van de goddelozen. Maar ze vergissen zich, verblind als ze zijn door hun slechtheid. 22 Ze zijn niet bekend met Gods geheimen: ze verwachten niet dat vroomheid beloond wordt en geloven niet dat wie onberispelijk leeft, gelauwerd wordt. 23 God heeft de mens immers geschapen voor de eeuwigheid, als afspiegeling van zijn eigen wezen. 24 Maar de duivel heeft uit jaloezie de dood in de wereld gebracht; ieder die hem toebehoort roept de dood over zich af.
3
Het lot van rechtvaardigen en goddelozen vergeleken
1
De zielen van de rechtvaardigen zijn in Gods hand, geen marteling kan
hun deren. 2 Dwazen menen dan wel dat de rechtvaardigen dood zijn,
dat het ellendig is dat ze ons moesten verlaten 3 en rampzalig dat ze
afscheid moesten nemen – de rechtvaardigen zijn evenwel in
vrede. 4 Ook al ziet iedereen hun lot als een straf, zij koesterden
de hoop op onsterfelijkheid. 5 En na een korte tijd van lijden is hun
onmetelijk geluk ten deel gevallen, want God heeft hen op de proef
gesteld en hen waardig gekeurd om bij hem te zijn. 6 Hij heeft hen
als goud in een oven gelouterd en hen als een brandoffer aanvaard. 7
Wanneer de tijd aanbreekt dat hij zich over hen ontfermt, zullen ze
opvlammen en als vuur door een stoppelveld razen. 8 Ze zullen een
oordeel vellen over alle volken en over hen heersen, en de Heer zal
hun koning zijn tot in eeuwigheid. 9 Wie op hem vertrouwen zullen de
waarheid kennen, en wie trouw zijn zullen in liefde met hem verkeren.
Want er is genade en barmhartigheid voor zijn heilig volk, en redding
voor zijn uitverkorenen.
Liever
luisteren?
Winnifred
van Dalen uit
Houten, Free-lance nieuwslezer bij NOS radionieuws en Wereldomroep op
voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel.
Wijsheid is het 6e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Domkerk,
Domplein Utrecht. Tijd:
uur, voorganger Een mix van Oecumenisch en alternatief: Psalm 84,
Wijsheid 2:12-3:9, Romeinen 7:14-25a en Mattheus 13:1-9. Voorganger
Hanna Rijken, leervicaris en ds N.J. de Jong-Dorland. Link
Domkerk
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Inleiding
van Broeder Wim voor de BPS? In de Cisterciënzer
Sion Abdij in Diepenveen over het boek (hele) Wijsheid op 7sept12
over het boek Wijsheid (11pag.) Over ons stukje: De
persoonlijke ontmoeting tussen goddeloze en rechtvaardige: hfst. 1
tm. hfst. 2,24:De gedachtewerelden van rechtvaardigen en goddelozen
worden tegenover elkaar gezet en vooral de materialistische gedachten
van de goddelozen uitgebreid beschreven. Met die goddelozen worden
vooral joden bedoeld die de Thora hebben ingeruild voor heidense
denkbeelden. In de verzen hfts. 2 vers 17-20 wordt de rechtvaardige
“Zoon van God” genoemd; ze kunnen heel gemakkelijk op
Jezus betrokken worden. 3) De tegenstelling tussen rechtvaardigen
en goddelozen wat betreft onsterfelijkheid, onvruchtbaarheid in
vroegtijdige dood: hfst 3 en 4: In deze hoofdstukken worden twee
belangrijke klassiek joodse gedachten gecorrigeerd. Het is niet meer
vanzelfsprekend dat een lang leven een beloning van God is. Die
beloning kan namelijk ook in het leven na de dood worden ontvangen.
Link
Sionline/WIJSHEID
(pdf, online te lezen)
Op
You Tube: Teaser
trailer
van John E. Rybolt, priester voor de Congregatie van de Missie
(Vincentian) voor een cursus door over het boek Wijsheid in het
Engels (2m) Link
youtube
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten.
We lezen deze week psalm 13. In
het Latijn heet de psalm Usquequo,
Domine, Blogger:
denk ik, jammer dat in de nieuwe Naarden Bijbelvertaling de Latijnse
namen zijn verdwenen.
Het
lijkt een smeekgebed van de rechtvaardige uit het boek Wijsheid dat
we net lazen, (maar) het is een psalm van David. (r1). Mooi is r2 hoe
lang nog verbergt u voor mij uw gelaat? Minder
aansprekend vind ik zoals altijd de regels over de juichende vijanden
bij hun overwinning. In de Naardense Bijbelvertaling is het ook nog
niet zover en staat: mijn
benauwers niet zullen juichen omdat ik wánkel.
Kunst
tip: Het
Harley Psalter gemaakt in Christ Church, Canterbury, England, in de
11e eeuw met aanvullingen uit circa 1140. Het Harley Psalter is de 1e
kopie van het Utrecht Psalter, uit de vroege 11e eeuw. Psalm 13 staat
op de linkerpagina.
Online
facsimile van manuscripten verlucht op de Britse eilanden. Speciale
Collectie, Pius XII Memorial Library, Saint Louis University. Nu in
de British Library, London, VK. Cat nr Harley MS 603 Link
Pagina
en de afbeelding Libraries.slu.edu
Detail
Libraries.slu.edu/harley03
PSALM
13
1
Voor de koorleider. Een psalm van David.
2 Hoe lang nog, HEER, zult u mij vergeten,
hoe lang nog verbergt u voor mij uw gelaat?
3 Hoe lang nog wordt mijn ziel gekweld door zorgen
en mijn hart door verdriet overstelpt, dag aan dag?
Hoe lang nog houdt mijn vijand de overhand?
4 Zie mij, antwoord mij, HEER, mijn God!
Verlicht mijn ogen, dat ik niet in doodsslaap wegzink.
5 Laat mijn vijand niet roepen: ‘Ik heb hem verslagen’,
mijn belagers niet juichen omdat ik bezwijk.
6 Ik vertrouw op uw liefde:
mijn hart zal juichen omdat u redding brengt,
ik zal zingen voor de HEER, hij heeft mij geholpen.
2 Hoe lang nog, HEER, zult u mij vergeten,
hoe lang nog verbergt u voor mij uw gelaat?
3 Hoe lang nog wordt mijn ziel gekweld door zorgen
en mijn hart door verdriet overstelpt, dag aan dag?
Hoe lang nog houdt mijn vijand de overhand?
4 Zie mij, antwoord mij, HEER, mijn God!
Verlicht mijn ogen, dat ik niet in doodsslaap wegzink.
5 Laat mijn vijand niet roepen: ‘Ik heb hem verslagen’,
mijn belagers niet juichen omdat ik bezwijk.
6 Ik vertrouw op uw liefde:
mijn hart zal juichen omdat u redding brengt,
ik zal zingen voor de HEER, hij heeft mij geholpen.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Marja Zomer-Hordijk uit
Hoogland op voorleesbijbel.
Of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Preek
op video In
het Engels een preek van C.H. Spurgeon. Spurgeon was een bekende 19e
Eeuwse Britse Baptisten prediker actief in Londo met een emorm bereik
(geschat op wel 10miljoen) (14m22) Link
youtube
Op
You Tube: Psalm
13 in het Engels Oh
Lord how long,
door
Brian Doerksen en Daphne Rademaker Toelichting op briandoerksen
Psalm
13 (How Long O Lord) By Brian Doerksen, Steve Mitchinson, Karen
Mitchinson and Daphne Rademaker. This song is the end of a long
journey for me. I have longed to see how we can incorporate more
'laments' in our modern worship experience for years, but writing a
lament that congregations can sing together, seems to be much tougher
than writing songs of joy!! In my opinion, there are so many reasons
we need more laments in our corporate worship. The Psalms are full of
them and God's people have sung them for several millennia!! .(5m08)
Link
youtube
of
Op You Tube: Componist
Henry Desmarets (1661
– 1741),
Usquequo
Domine
uitgevoerd door Les Arts Florissants gedirigeerd door William
Christie met Amel Brahim-Djelloul en Emmanuelle de Negri sopranen,
Toby Spence, Cyril Auvity en Marc Mauillon tenoren en Alain Buet bas.
Ensemble website: arts-florissants
(24m36) Link
youtube
ROMEINEN
Romeinen
is het 6e boek van het Nieuwe Testament. De
brief van Paulus aan de Christenen in Rome is het 6e boek van het
Nieuwe Testament. Paulus schreef uit Korinthe in circa 56 toen hij
Rome wilde gaan bezoeken. We
lezen een sombere tekst van Paulus over de zondige natuur van de
mens. r22
Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 23 maar in alles
wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet
waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene
van de wet van de zonde, die in mij leeft.
Eigen
verantwoordelijkheid neemt hij niet:
20 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, ben ik daar
niet zelf de oorzaak van, maar de zonde die in mij heerst. 21 Ik
ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt,
ook al wil ik het goede doen.
NB
De Romeinen tekst staat ook op het dagelijks leesrooster van het
Nederlands Bijbelgenootschap.
Kunst
tip:
Een brief van Paulus gedateerd op 180-200 AD uit het oudste boek met
zijn brieven de Chester Beatty Papyrus codex. In een
blog over Mattheus 7:7-8
gbclander.org/prayerful-sanctification-in-his-will
Link
mtnviewbaptistchurch
Romeinen
7:14-25a
14
Wij weten dat de wet het werk van de Geest is, maar door mijn natuur
ben ik uitgeleverd aan de zonde. 15 Wat ik doe, doorzie ik niet, want
ik doe niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat. 16 Maar wanneer
mijn daden in strijd zijn met mijn wil, dan erken ik dat de wet goed
is. 17 Dan ben ik het niet die handelt, maar de zonde die in mij
heerst. 18 Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het
goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede
doen kan ik niet. 19 Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na;
wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik. 20 Maar wanneer mijn
daden in strijd zijn met mijn wil, ben ik daar niet zelf de oorzaak
van, maar de zonde die in mij heerst. 21 Ik ontdek in mij de
wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het
goede doen. 22 Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God,
23 maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd
tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een
gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft. 24 Wie zal mij,
ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de
dood? 25 God zij gedankt, door Jezus Christus, onze Heer.
Weg
gelaten (Met
mijn verstand onderwerp ik mij aan de wet van God, maar door mijn
natuur onderwerp ik mij aan de wet van de zonde).
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst:NBV
Liever
luisteren?
Constanse Bergeijk uit
Hoogvliet op voorleesbijbel.
Of ga
naar downloadbijbel
Romeinen is het 6e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Misschien
bij de Baptisten, Maerten
van Heemskerkstraat 43, Heemskerk. Tijd:
10uur, voorganger nb NBG rooster op de site Link
Baptistenheemskerk/bijbellesrooster
Of
kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Gedachten
wisseling over Romeinen 7 en 8 op
Refoweb met een antwoord van Ds. A. van Vuuren op Waarom
hoor ik zoveel dominees preken over Romeinen 7 en niet over Romeinen
8 ("Ik, ellendig mens, ... maar ik dank God... ik weet en ben
verzekerd")? Paulus beschrijft toch een verkeerde positie van
een christen in hoofdstuk 7, namelijk dat een zondaar zelf probeert
te strijden tegen de zonden zonder de Heilige Geest. Hoofdstuk 8 is
een heel ander verhaal, maar dat komt bijna nooit ter sprake. Daarom
wordt er gedacht dat het "ik, ellendig mens" heel normaal
is, terwijl dat juist een heel verkeerde stand is. Kom je daarom
nooit aan Romeinen 8 toe? Link
Refoweb/romeinen-7-en-8
Op
You Tube:
7e Romeinenbrief, De wet en de christen of het Wetticisme
als oplossing voor losbandigheid in Romeinen 6. Door Jacques Brunt
(56m) Link
youtube.com
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze
keer kies ik voor het gebed om Wijsheid van Salomo uit het
Deuterocanonieke boek Wijsheid. Dus niet het gebed om Wijsheid uit 1
Koningen 3: 9
Schenk uw dienaar een opmerkzame geest, zodat ik uw volk kan besturen
en onderscheid kan maken tussen goed en kwaad. Want hoe zou ik anders
recht kunnen spreken over dit immense volk van u?’ NBV
Wijsheid 9
1
‘God van mijn voorouders, barmhartige Heer. U hebt door uw
woord alles geschapen. 2 Door uw wijsheid hebt u de mens zo gemaakt
dat hij over uw schepping zou heersen, 3 dat hij de wereld
rechtvaardig zou regeren, in vertrouwen op u, en dat hij oprecht zou
vonnissen. 4 Schenk mij de wijsheid die naast u troont, keur mij een
plaats onder uw kinderen waardig. 5 Ik ben immers slechts uw dienaar,
de zoon van uw dienares. Ik ben een zwak mens, met een korte
levensduur en een beperkt inzicht in recht en wetten. 6 Maar zelfs
als iemand een volmaakt mens zou zijn, dan nog is hij niets waard
wanneer hij van uw wijsheid verstoken blijft.
7 U hebt mij uitgekozen om koning van uw volk te zijn en rechter over uw zonen en dochters. 8 U hebt mij de bouw opgedragen van een tempel op uw heilige berg, van een altaar in de stad waar u woont, naar het voorbeeld van de heilige tent die u al in het begin had ontworpen. 9 Bij u is de wijsheid, die uw werken kent en die erbij was toen u de wereld schiep. Zij weet wat u goedkeurt en wat met uw geboden in overeenstemming is. 10 Zend haar hierheen vanuit de heilige hemel, van bij uw luisterrijke troon, om mij met raad en daad bij te staan, opdat ik weet wat u goed vindt. 11 Zij weet en doorziet immers alles. Ze zal mij bedachtzaam leiden in mijn handelen, met haar luister zal zij mij behoeden. 12 Zo zal alles wat ik doe u aangenaam zijn. Ik zal uw volk recht verschaffen en de troon van mijn vader waardig bekleden.
7 U hebt mij uitgekozen om koning van uw volk te zijn en rechter over uw zonen en dochters. 8 U hebt mij de bouw opgedragen van een tempel op uw heilige berg, van een altaar in de stad waar u woont, naar het voorbeeld van de heilige tent die u al in het begin had ontworpen. 9 Bij u is de wijsheid, die uw werken kent en die erbij was toen u de wereld schiep. Zij weet wat u goedkeurt en wat met uw geboden in overeenstemming is. 10 Zend haar hierheen vanuit de heilige hemel, van bij uw luisterrijke troon, om mij met raad en daad bij te staan, opdat ik weet wat u goed vindt. 11 Zij weet en doorziet immers alles. Ze zal mij bedachtzaam leiden in mijn handelen, met haar luister zal zij mij behoeden. 12 Zo zal alles wat ik doe u aangenaam zijn. Ik zal uw volk recht verschaffen en de troon van mijn vader waardig bekleden.
13 Welke mens kent Gods bedoeling? Wie kan doorgronden wat de Heer wil? 14 Armzalig is het denken van sterfelijke mensen, wisselvallig zijn onze overwegingen. 15 Ons vergankelijke lichaam drukt zwaar op de ziel, de aardse tent is een last voor de geest die rijk aan gedachten is. 16 En als we al nauwelijks kunnen bevatten wat er op aarde omgaat, en zelfs moeite hebben om te ontdekken wat onder handbereik is, wie kan dan doorgronden wat er in de hemel is? 17 Wie kan uw bedoelingen kennen als u niet zelf wijsheid geeft en uw heilige geest naar beneden zendt?’
Bron:
voorleesbijbel
Op
Schrift
biedt het artikel Wat
de wijsheid is en hoe zij is ontstaan, zal ik u vertellen. Wijsheid
van Salomo 6,22 -9,17 door
Panc
Beentjes gratis aan. Link
tijdschriftSchrift/panc-beentjes-wat-de-wijsheid-is-en-hoe-zij-is-ontstaan-zal-ik-u-vertellen
pag. 4-5 over het gebed.
VOLGENDE
WEEK
20
juli 2014, 5e na Drie eenheid
Op
het Oecumenisch leesrooster staan: Jesaja
40:12-25, Psalm 86, (Romeinen 8:
18-25) en Matteüs 13:24-30 en 36-43. Dat
las ik op 17juli11.
Op
het alternatief leesrooster staat: Jezus Sirach 50:1-24, Psalm 96 en
Romeinen 11:16-24.
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten