Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest. Het rooster
wordt gemaakt voor een paar jaar, en om te voorkomen dat kerken om de
paar jaar hetzelfde lezen wordt ook een alternatief leesrooster
gemaakt.
PERIODE
15
maart 2015, is de 4e zondag van de 40dagentijd,
de tijd van inkeer waarin we aftellen naar Pasen.
Deze zondag heet 'Laetare',
(Latijn) en betekent 'Verheug
u'.
Het is genoemd naar het begin van het openingsvers, het introïtus
van het proprium (de bijbehorende gezangen) van de Mis:
"Laetare
Jerusalem: et conventum facite omnes qui diligitis eam: gaudete cum
laetitia, qui in tristitia fuistis: ut exsultetis, et satiemini ab
uberibus consolationis vestrae"
"Laat
allen die Jeruzalem liefhebben zich met haar verheugen en juichen om
haar, laat allen die om haar treuren nu samen met haar jubelenJesaja
66:10 in de Nieuwe Bijbel Vertaling. Ook geïnspireerd door psalm
122, een vaste tekst voor deze zondag en die ook met Laetare begint.
Op
You Tube:
Mooi in beeld gebrachte mis voor de 4e zondag van de 40dagentijd,
Laetare voor het zilveren Jubileum van de intreding? (Monastic
profession) of Father Abbot Cuthbert. (1u8m) youtube
Of
op 10maart13
naar
de Antifoon,
het inleidend vers van psalm 122. Gregoriaans gezongen door de Schola
Gregoriana Mediolanensis, dirigent Giovanni Vianini, Milaan, Italië.
cantogregoriano.it
(3m05)
Of
kijk op 18maart2012
naar Discantus, Gregoriaans vrouwenkoor olv Brigitte Lesne van de CD
Jerusalem (3m46)
Er
zijn geen Bach cantaten voor
deze zondag en ook niet voor volgende week, het is de Stille tijd.
Concert
tips
Vrij13maart15
om 17uur in de Lutherse Kerk, Lutherse Burgwal, Den Haag. BWV 27
''Wer
weiß, wie nahe mir mein Ende''
uitgevoerd
door uurTeunis van der Zwart en het Bach Ensemble Koninklijk
Conservatorium. Link
Bach
op Vrijdag
Za14maart15
om 17uur in de Bulle- of Westzijderkerk, Westzijde 75, Zaandam. BWV
131 ''Herr
Gott, dich loben alle wir''.
Uitgevoerd
door Cor Brandenburg / Collegium Vocale Zaandam & Symphonie
Atlantique. Link
Collegium
Vocale Zaandam
Zo15maart15
om
11.30uur in de Koogerkerk, Koog 30, Zuid-Scharwoude. BWV 182
''Himmelskönig,
sei willkommen'' uitgevoerd
door Gerard Leegwater / Collegium Vocale Camerata. Link
Kooger
Kerk
Zo15maart15
om
15.15uur
in de Grote kerk, Zarken 2, Monnickendam. BWV 147 ''Herz
und Mund und Tat und Leben'' uitgevoerd
door Maria van Nieukerken en het PA'dam & Nicolaasconsort.
Link Bach
in Monnickendam
TEKST(EN)
Op
het Oecumenisch leesrooster staan: Jozua 4:19-5:1 en 10-12, Psalm
122, Paulus brief aan de Efeziërs 2:4-10 en Johannes 6:(1)
4-15. Dat las ik op 18maart12
Met meerdere motieven: wonderen, Jeruzalem, Pesach
of het Joodse Pasen en de familie en de
gemeente. In Jozua en Johannes lezen we
over twee wonderen, de eerste van de oversteek van de Jordaan uit
de Sinaï* die stopte met stromen net als de Rode Zee om in
de Sinaï te komen. In Johannes het bekende verhaal van de
vermenigvuldiging van de 5 broden en de 2 vissen door Jezus om 5000
mannen/mensen te kunnen voeden. In de lofpsalm wordt de tempel, de
stad Jeruzalem geprezen, ook als veilige
haven voor vrienden
en familie. In Paulus brief aan de
Efeziërs dank voor de opwekking uit het zondige leven door God
en wees nu zijn werkstuk om trots op te zijn
en werktuig voor goede daden.
Op
het alternatief leesrooster staat niets. Ik lees deze week bijbel
citaten over familie uit het nieuwe Testament. Een mooi thema voor de
bezinning van de 40dagentijd en vervolg op de tekstenselectie uit het
Oude Testament van vorige week. Vorige week waren het letterlijke
teksten over (groot)ouders, partners, (klein)kinderen, vrienden en
huisgenoten. Deze week is het een groter, breder gezelschap. Bron
een selectie van bijbel citaten op Openbible/family
Nb Ik was van plan om het
ook over de grotere Christenfamilie te hebben, maar er bleek veel
over echtgenoten, kinderen en slaven te zijn.
Opvallend
in de aangedragen bijbel citaten uit de Handelingen van de Apostelen
is dat het gaat over gelovigen die niet alleen zelf gedoopt worden
maar ook al hun huisgenoten cq hun huishouden laten dopen. Top
down kerstening?
We lezen later dat de meeste huisgenoten niet veel keus hebben, omdat
ze gehoorzaam moeten zijn. De teksten komen uit de JongerenBijbel.
Handelingen
10:De
doop van Cornelius
1
Een van de inwoners van Caesarea was een centurio van de Italiaanse
cohort, die Cornelius heette. 2 Hij
was een vroom man die, net als zijn huisgenoten, God vereerde.
Hij gaf rijkelijk aalmoezen aan het volk en bad veelvuldig tot God. 3
Op een dag kreeg hij omstreeks het negende uur een visioen, waarin
hij duidelijk zag hoe een engel van God zijn huis binnenkwam. Hij
hoorde hem zeggen: ‘Cornelius!’ 4 Hij staarde de engel
verschrikt aan en vroeg: ‘Wat is er, heer?’ De engel
antwoordde: ‘Je gebeden en aalmoezen zijn door God als offer
aanvaard.
Handelingen
16 De
gebeurtenissen in Filippi: Lydia
11
We
(Paulus
en Silas) gingen
in Troas aan boord van een schip en zetten rechtstreeks koers naar
Samotrake; de dag daarop voeren we verder naar Neapolis. 12
Van
daar reisden we naar Filippi, een belangrijke stad in dat deel van
Macedonië. In deze stad, die volgens Romeins recht wordt
bestuurd, bleven we enkele dagen. 13
Op
sabbat gingen we de stadspoort uit in de richting van de rivier,
want we vermoedden dat daar een gebedsplaats was. We gingen zitten en
spraken de vrouwen toe die daar bijeen waren gekomen. 14
Een
van onze toehoorsters was een vrouw uit Tyatira die in purperstoffen
handelde; ze heette Lydia en vereerde God. De Heer opende haar hart
voor de woorden van Paulus. 15
Nadat
zij
en haar huisgenoten
waren gedoopt, nodigde ze ons uit met de woorden: ‘Als u ervan
overtuigd bent dat ik in de Heer geloof, neem dan bij mij uw intrek.’
Ze drong er bij ons sterk op aan.
Handelingen
16:31 Ze
(Paulus en Silas) antwoordden
(de bewaarder die ze vrij had gelaten) : ‘Geloof in
de Heer Jezus en u zult gered worden, u en uw huisgenoten.’
32 En ze verkondigden het woord van de Heer aan hem en aan
iedereen die bij hem woonde. 33 Hoewel het midden in de
nacht was, nam hij hen mee en maakte hun wonden schoon. Meteen daarna
werden hij en zijn huisgenoten gedoopt. 34 Hij bracht hen
naar zijn woning boven de gevangenis en zette hun daar een maaltijd
voor. Hij en al zijn huisgenoten waren buitengewoon verheugd dat hij
nu in God geloofde.
Handelingen
18:8
Crispus,
een
leider van de synagoge,
aanvaardde echter
samen
met al zijn huisgenoten het geloof in de Heer,
en ook veel Korintiërs die Paulus hadden gehoord gingen over tot
het geloof en lieten zich dopen.
In
de brief van de apostel Paulus aan zijn leerling en medewerker
Timotheus gaat het over de familie als ''oefen'' gemeenschap voor
voorgangers of in deze vertaling opzieners.
Het
is een waar woord: als iemand opziener wil worden, is dat een eerzaam
streven. 2 Een opziener moet onberispelijk
zijn. Hij kan slechts de man van één vrouw
zijn en hij moet sober, bezonnen, gematigd, gastvrij en
een goede leraar zijn. 3 Hij mag niet te veel
drinken of driftig zijn, maar hij moet vredelievend en vriendelijk
zijn, en niet geldzuchtig. 4 Hij
moet zijn huisgezin goed leiden en op een waardige manier gezag over
zijn kinderen uitoefenen. 5 Als
iemand geen leiding kan geven aan zijn huisgezin, hoe zou hij dan
voor de gemeente van God kunnen zorgen? 6 Hij
mag ook niet iemand zijn die net bekeerd is; anders raakt hij
verblind en valt hij ten prooi aan de duivel. 7 Verder
moet hij buiten de gemeente een goede reputatie hebben, zodat hij
niet in opspraak komt en door de duivel wordt gestrikt.
Voor
diakenen, de mensen die zich bezig houden met de inzamelingen voor
behoeftigen armoede en vrouwen (die actief zijn) in de gemeente is
waardigheid belangrijk (en concreet
geïllustreerd),
monogamie en goed leiding geven aan het huishouden:
8
Ook een diaken moet zich waardig gedragen. Hij moet
oprecht zijn, mag niet overmatig veel wijn drinken en niet hebzuchtig
zijn; 9 hij moet vasthouden aan het mysterie
van het geloof, met een zuiver geweten. 10 Ook
hij moet eerst op zijn geschiktheid worden getoetst; pas daarna, als
blijkt dat hij een onberispelijk mens is, kan hij zijn dienst
verrichten. 11 Dit geldt ook voor de vrouwen:
ook zij moeten zich waardig gedragen, ze mogen niet kwaadspreken en
moeten sober en in alles betrouwbaar zijn. 12 Een
diaken mag maar één vrouw hebben en moet goed leiding
geven aan zijn kinderen en zijn huisgenoten.
Vanmorgen
luisterde ik naar de Wandeling met Arie Boomsma waarin een voormalig
alcoholist zijn ex vrouw prees omdat ze hem niet probeerde te
veranderen ondanks dat hij zich jarenlang laveloos dronk, ook toen ze
al kinderen hadden waarvan ook nog een gehandicapt jongetje
(autistisch).
Petrus
doet wel aan het veranderen van de partner. In zijn 1e brief 3 wijst
de ''hoofdapostel'' op de plicht van gehoorzaamheid van vrouwen aan
hun echtgenoot. Kennelijk
zaten de kerken toen ook al voller met vrouwen dan met mannen.
Ook als de mannen (nog) niet gelovig zijn moeten vrouwen gehoorzaam
zijn en een goede voorbeeldrol vervullen: ''Voor
u, vrouwen, geldt hetzelfde: erken het gezag van uw man. Dan zullen
mannen die weigeren Gods boodschap te aanvaarden daarvoor gewonnen
worden door het
gedrag van hun vrouw,
zonder dat zij iets hoeft te zeggen, 2
omdat
ze zien hoe zuiver u leeft uit ontzag voor God.
3
Uw
schoonheid moet niet gelegen zijn in uiterlijkheden, zoals kunstig
gevlochten haar, gouden sieraden of elegante kleding, 4
maar
in wat verborgen ligt in uw hart, in een zacht en stil gemoed. Dat is
een onvergankelijk sieraad dat God kostbaar acht. 5
Daarmee
tooiden zich vroeger ook de heilige vrouwen die hun hoop op God
vestigden en het gezag van hun man erkenden, 6
zoals
Sara; zij gehoorzaamde Abraham en noemde hem ‘heer’. U
bent haar dochters wanneer
u het goede doet en u zich
geen angst laat aanjagen.''
In
Paulus brief aan de Efeziërs
5 is het meer twee-richting verkeer:
21
Aanvaard elkaars gezag uit eerbied voor Christus. 22 Vrouwen,
erken het gezag van uw man als dat van de Heer, 23 want een man
is het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van de kerk,
het lichaam dat hij gered heeft. 24 En zoals de kerk het gezag van
Christus erkent, zo moeten vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun
man erkennen. 25 Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de
kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven 26 om haar
te heiligen, haar te reinigen met water en woorden 27 en om haar
in al haar luister bij zich te nemen, zodat ze zonder vlek of rimpel
of iets dergelijks zal zijn, heilig en zuiver. 28 Zo moeten mannen
hun vrouw liefhebben, als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw
liefheeft, heeft zichzelf lief. 29 Niemand haat ooit zijn eigen
lichaam, integendeel: men voedt en verzorgt het, zoals Christus de
kerk, 30 want dat is zijn lichaam en wij zijn de ledematen. 31
‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich
hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één lichaam
zijn.’ 32 Dit mysterie is groot – en ik betrek het op
Christus en de kerk. 33 Maar ook voor elk van u geldt dat ieder
zijn vrouw moet liefhebben als zichzelf, en dat een vrouw ontzag moet
hebben voor haar man.
In
Paulus brief aan de Efeziërs
6 gaat het over gehoorzaamheid van kinderen en de
verantwoordelijkheid die gehoorzaamheid met zich meebrengt voor de
vader. Opvallend vind ik de toelichting dat aan dit gebod ook een
belofte is gekoppeld: 1
Kinderen,
wees gehoorzaam aan je ouders uit ontzag voor de Heer, want zo hoort
het. 2
‘Toon
eerbied voor uw vader en moeder,’
dat
is het eerste gebod waaraan een belofte verbonden is: 3
‘Dan
zal het u goed gaan en zult u lang leven op aarde.’
4
Vaders,
maak uw kinderen niet verbitterd, maar vorm
en vermaan hen bij het opvoeden zoals de Heer dat wil.
En
dat geldt ook voor slaven huisgenoten die dienstbaar, maar
gelijkwaardig zijn (net als de echtgenotes) en hun werk evenwaardevol
als dat van vrije mensen: 5
Slaven, gehoorzaam uw aardse meester zoals u Christus gehoorzaamt,
met ontzag, respect en oprechtheid; 6
niet met uiterlijk vertoon om bij de mensen in de gunst te komen,
maar als slaven van Christus die van harte alles doen wat God wil. 7
Doe
uw werk met plezier, alsof het voor de Heer is en niet voor de
mensen,
8 want u weet dat
allen door de Heer beloond worden voor het goede dat ze doen,
zowel slaven als vrije mensen. 9 Meesters, behandel uw slaven op
dezelfde manier. Laat dreigementen achterwege,
want u
weet dat zij en u dezelfde Heer in de hemel hebben, en dat hij geen
onderscheid maakt.
Ook
in Kolosse moeten deze regels nog eens worden benadrukt: 18
Vrouwen, erken het gezag van uw man, zoals past bij uw verbondenheid
met de Heer. 19 Mannen, heb uw vrouw lief en wees niet bitter tegen
haar. 20 Kinderen, gehoorzaam je ouders in alles, want dat is de wil
van de Heer. 21 Vaders, vit niet op uw kinderen, want dat maakt ze
moedeloos. 22 Slaven, gehoorzaam uw aardse meester in alles, niet met
uiterlijk vertoon om bij de mensen in de gunst te komen, maar oprecht
en met ontzag voor de Heer. 23 Wat u ook doet, doe het van harte,
alsof het voor de Heer is en niet voor de mensen, 24 want u weet dat
u van de Heer een erfenis als beloning zult ontvangen – uw
meester is Christus! 25 Maar iedereen die onrecht doet zal daarvoor
boeten, en daarbij wordt geen onderscheid gemaakt.
In
zijn 1e brief aan de Korintiërs
10 schrijft Paulus over getrouwd zijn -en blijven- met niet gelovigen
om ze te kunnen redden:
10 Degenen die getrouwd zijn geef ik, nee, niet ik –
de Heer geeft hun het volgende gebod: een vrouw mag niet scheiden van
haar man 11 (is ze al gescheiden, dan moet ze dat blijven of zich met
haar man verzoenen), en een man mag zijn vrouw niet wegsturen. 12
Verder geef ik zelf nog – niet de Heer – het volgende
voorschrift: wanneer een broeder een ongelovige vrouw heeft die bij
hem wil blijven, mag hij niet van haar scheiden. 13 Dit geldt ook
voor een zuster: wanneer ze een ongelovige man heeft die bij haar wil
blijven, mag ze niet van hem scheiden. 14 Want de ongelovige man
behoort dankzij zijn vrouw God toe en de ongelovige vrouw dankzij
haar man eveneens. Zou dat niet zo zijn, dan zouden uw kinderen
onrein zijn. Maar nu zijn ze geheiligd. 15 Maar als de ongelovige
partij wil scheiden, moet dat maar gebeuren; in dat geval is de
broeder of zuster niet gebonden. Bedenk echter dat u door God
geroepen bent om in vrede te leven. 16 Wie weet, u zou uw man toch
kunnen redden? En wie weet, u kunt uw vrouw toch redden?
Kunst
tip: Portret
van Giovanni Arnolfini en zijn vrouw (waarschijnlijk toen nog zijn
verloofde gezien de datering) door de Vlaamse schilder Jan Van Eyck
(ca. 1390–1441). Nu in de National Gallery in London, VK. Link
Wikipedia/Portret_van_Giovanni_Arnolfini_en_zijn_vrouw
Van_Eyck
Preek
van ds emeritus Philippus Kroes over man en vrouw op zijn blog naar
Marcus 10:12 Link
Pastoralekroes/prekenmanenvrouw.
NB Hij heeft ook artikelen over gedachten-bij-een-goede-relatie
Op
You Tube:
een hele serie van een zeer zachtmoedige Amerikaanse zendeling
voorganger Paul Washer met Nederlandse simultaan vertaling. In het 5e
deel wel wat opvallende opvattingen over het onderwijzen van de
Evolutietheorie op scholen en homeschooling
in de VS. (5 delen van 10min) Nederlands artikel: heartcry.nl
Link
1youtube,
2youtube,
3youtube,
4youtube
en 5youtube.
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader'
Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheüs
6:9-13. Deze keer kies ik voor een kort gebed
dat lijkt op een gebed bij onze Oecumenische dienst maar daar werd
ingeleid als
prayer over a church door.
Prayer
at the beginning of a new church year
O
God, make the door of this house wide enough to receive all who need
human love and fellowship, narrow enough to shut out all envy, pride
and strife. Make its threshold smooth enough to be no stumbling block
to children, nor to straying feet, but rugged and strong enough to
turn back the tempter's power. God, make the door of this house the
gateway to Thine eternal kingdom.
Oh
God, maak de deur van dit huis breed genoeg om iedereen te kunnen
ontvangen die menselijke liefde en saamhorigheid nodig hebben, (maar)
nauw genoeg om alle naijver, trots en onenigheid buiten te houden.
Maak haar drempel laag genoeg om geen struikelblok te zijn voor
kinderen of (ver)dwalenden, maar obstakel en sterk genoeg om de macht
van verleiding buiten te houden. God maak deze deur de toegang tot uw
eeuwig koninkrijk.
VOLGENDE
WEEK
15
maart 2015, is de 5e zondag van de 40dagentijd, Judica
Op
het Oecumenisch leesrooster staan:
Jeremia 31:31-34, Psalm 51, Paulus brief aan de Hebreeën 5:1-10
en Johannes 12:20-33. Dat
las ik 18maart2012.
In
de teksten staan weer meerdere motieven: wonderen, Jeruzalem, Pesach
of het Joodse Pasen en de familie en de gemeente. In Jozua en
Johannes lezen we over twee wonderen, de eerste van de oversteek van
de Jordaan uit
de Sinaï* die stopte met stromen net als de Rode Zee om in
de Sinaï te komen.
In
Johannes het bekende verhaal van de vermenigvuldiging van de 5 broden
en de 2 vissen door Jezus om 5000 mannen/mensen te kunnen voeden. In
de lofpsalm wordt de tempel, de stad Jeruzalem geprezen, ook als
veilige haven voor vrienden en familie. In Paulus brief aan de
Efeziërs dank voor de opwekking uit het zondige leven door God
en wees nu zijn werkstuk om trots op te zijn en werktuig voor goede
daden.
Op
het alternatief leesrooster staat niets.
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten