Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in
Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun kerkgangers horen elke
week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
PERIODE
10
maart 2013 is
de 4e zondag van de 40dagentijd
of Vasten en heet 'Laetare'.
Dat is Latijn en betekent 'Verheug u'. Het is genoemd naar het begin
van het openingsvers, het introïtus van het proprium (de
bijbehorende gezangen) van de Rooms Katholieke Mis:
"Laetare
Jerusalem: et conventum facite omnes qui diligitis eam:
gaudete
cum laetitia, qui in tristitia fuistis:
ut
exsultetis, et satiemini ab uberibus consolationis vestrae"
"Laat
allen die Jeruzalem liefhebben zich met haar verheugen
en
juichen om haar,
laat
allen die om haar treuren nu samen met haar jubelen
Het
komt uit Jesaja 66:10 (Nieuwe Bijbel Vertaling). Dit lezen wij niet.
Kunst
tip:
Antifoon, inleidend vers voor de psalm, voor Laetare, de 5e zondag
van de 40dagentijd of Vasten. Gregoriaans gezongen door de Schola
Gregoriana Mediolanensis, dirigent Giovanni Vianini, Milaan, Italië.
cantogregoriano.it
(3m05) Link
youtube
Radio
5 tip: zo ochtend van 9-9.30 uur. Prof. dr. Bert Jan Lietaert
Peerbolte, hoogleraar Nieuwe Testament aan de Vrije Universiteit
Amsterdam presenteert 'Op weg naar Pasen' aan de hand van de
teksten van het oecumenisch leesrooster. Een deel van de liederen
wordt gezongen door het Interkerkelijk Jongerenkoor Zevenmaal o.l.v.
Mathijs Kraan; organist: Dennis Vallenduuk Meer op
ncrv/serie-op-weg-naar-pasen
Er
is geen Bach cantate voor deze
zondag in de Stille tijd
voor Pasen.
Concert
tips
za9mrt13
om 16.30uur in de Grote Kerk, Kerkstraat 20, ‘s-Hertogenbosch.
'Aus
der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir' (BWV 131) uitgevoerd
door Jeroen Felix en de Cappella Jheronimus Bosch. Link
Stichting
Bach Cantates 's-Hertogenbosch
za9mrt13
om 17uur in Bullekerk of Westzijdekerk, Westzijde 75, Zaandam. 'Ich
lasse dich nicht, du segnest mich denn' (BWV 157) uitgevoerd
door Cor Brandenburg en het Collegium Vocale Zaandam &
barokorkest Eik en Linde. Link
Collegium
Vocale Zaandam
zo10mrt13
om 19.30 uur in de Petruskerk, Schependomlaan 85, Nijmegen (Hees).
'Ich
lasse dich nicht, du segnest mich denn' (BWV 157) uitgevoerd
door Wouter van Haaften en het koor en orkest Nijmeegse Bachcantates.
Link
Nijmeegse
Bachcantates
zo10mrt13
om 19uur in de Westerkerk, Prinsengracht 281 hoek Westermarkt,
Amsterdam.
De Mattheus
Passion
(BWV 244) uitgevoerd
door JanJoost van Elburg en het Westerkerkkoor & Bachorkest. Link
Westerkerk
zo10mrt13
om 19uur in de Nieuwe Badkapel, hoek Nwe Parklaan/Nwe Duinweg,
's-Gravenhage/Scheveningen. Johannes
Passion
(BWV 245). uitgevoerd
door Gilles Michels en het Haags Barokgezelschap Link
Haags
Barokgezelschap
TEKSTEN
Het
thema deze week is straf van God voor ontrouw of gebrek aan ontzag mn
in het oude Testament en verzoening in beide Testamenten. Joden
werden niet voor niets Godsvrezenden genoemd en Jezus bracht
de verzoening.
In
2 Kronieken de straf van God voor koning Sedekia en de val van
Jeruzalem waarbij werd gemoord, geroofd, ontheiligd en de bevolking
in slavernij wordt weggevoerd. Sedekia zelf wordt naar Babel
afgevoerd en sterft er in de gevangenis.
In
de psalm van David redt God wie hem trouw zijn, en ontzag hebben. In
onze 11 regels wordt ontzag al drie keer genoemd, maar als je het
hebt waakt zijn engel over je r8.
2
Korintiërs 5, 'Met God
verzoend', begint zelfs met Wetend dat we God moeten vrezen.
In onze regels ligt de nadruk op verzoening nadat alle zonden zijn
vergeven en mensen met nieuwe maatstaven worden gezien.
In
Lucas 15 het bekende verhaal van de verloren zoon. Een parabel,
gelijkenis die mensen op zichzelf kunnen betrekken en die de derde is
van gelijke verhalen over verlies van een schaap en een geldstuk dat
teruggezocht wordt.
2
Kronieken 36:14-23
Psalm
34:1-11
2
Korintiërs 5:14-21
Lucas
15:11-32
Gezang
34
Om
Sions wil zwijg ik niet stil,
maar
zal het heil des Heren,
Jeruzalem,
met luider stem
lofzingend
profeteren;
...
Liedboek
voor de Kerken 1973
NB
In Jesaja 62:1 staat Om
Sions wil mag ik niet zwijgen, omwille van Jeruzalem zal ik niet
rusten. Dat kwamen we
30dec12 ook al tegen.
2
KRONIEKEN
2
Kronieken is het 14e boek van het Oude Testament. Het is een boek vol
geschiedsschrijving aan de hand van eindeloze geslachtslijsten.
Vanaf Adam tot aan koning Salomo en de val van Jeruzalem in 586 voor
Chr. De nadruk ligt op de tijd van de koningen Saul, David en zijn
zoon Salomo, maar ook 19 minder bekende koningen van Juda. De profeet
Jeremia diende de 5 laatste koningen.
In
ons stukje lezen we over de laatste jonge koning Sedekia die ontrouw
is, geen ontzag toont net als zijn priesters en zijn volk. God wordt
boos en stuurt de koning van de Chaldeeën
op hem af en leverde
alles aan hem uit.
Jeruzalem wordt verwoest. De profeet Jeremia heeft Sedekia
gewaarschuwd en beschrijft de verwoesting van Jeruzalem in nog groter
detail in Jeremia 52.
De
waarschuwing, profetie van Jeremia staat 2 x in zijn eigen boek
21:1-10 en is niet mis:
(God spreekt) 5 Ikzelf zal met krachtige, sterke hand tegen
jullie strijden, vervuld van grote woede en toorn. 6 Ik zal deze
stad treffen met een verschrikkelijke pest, waaraan mensen en dieren
zullen sterven. … 10 Want
ik heb mij tegen deze stad gekeerd: ik zal haar niet redden, maar ten
onder laten gaan – spreekt de HEER. Ze zal de koning van
Babylonië in handen vallen en hij zal haar in vlammen doen
opgaan.’
NBV
In
Jeremia 34 staat het eigenlijk nog een keer 2 ‘...
Dit zegt de HEER: Ik geef deze stad in handen van de koning van
Babylonië, die haar in vlammen zal doen opgaan. 3 Ook jij
(Sedekia) zult niet aan hem ontkomen, maar gevangengenomen worden en
aan hem worden uitgeleverd. Je zult oog in oog met hem komen te staan
en persoonlijk met hem spreken. Daarna word je naar Babel gevoerd.
4 Maar, koning Sedekia van Juda, luister naar de woorden van de
HEER. Dit zegt de HEER tegen jou: Je zult geen gewelddadige dood
sterven, 5 maar in vrede heengaan. NBV
Jeremia 34
Een
van de laatste regel van onze tekst is r21
Zo ging in vervulling wat de HEER bij monde van Jeremia had voorzegd.
Zeventig jaar bleef het land braak liggen en had het rust, totdat
alle niet in acht genomen sabbatsjaren vergoed waren.
Die
profetie staat er eigenlijk 3x Jeremia 25:11
Heel
dit land valt in puin en wordt een woestenij, en ook de omringende
volken zullen de koning van Babylonië dienen, zeventig jaar
lang. 12 Maar als die zeventig jaar voorbij zijn, zal ik de koning
van Babylonië en zijn volk voor hun misdaden laten boeten –
spreekt de HEER. Ik maak het land van de Chaldeeën voor altijd
tot een woestenij.
En in Jeremia 29:10
Dit
zegt de HEER: Als er in Babel zeventig jaar voorbij zijn, zal ik naar
jullie omzien. Dan zal ik mijn belofte gestand doen door jullie naar
Jeruzalem te laten terugkeren. In
Jeremia ook een stukje over het belang van de Sabbath NBV
Jeremia 17:19-27
Allemaal
gevonden met de woord zoekfunctie en vinkje Jeremia op biblia.net.
NB
In Ezechiel 17 staat een profetie, vergelijking van Sedekia en de
koning van Babel de wijnstok en de adelaar NBV
Ezechiel 17
Kunst
tip: Jeremia
waarschuwt Sedekia: "Wie in deze stad blijft, sterft door het
zwaard" in Petrus Comestor, Bible historiale (vertaling uit het
Latijn door Guyars des Moulins) Circa 1372, gemaakt in Parijs door
Raoulet
d'Orléans (kopiist), Jean Bondol, Eerste Meester van de Bijbel
van Jean de Sy, en anderen (verluchters). Nu in het Meermano
Westreenianum Koninklijek Bibliotheek Den Haag Cat nr. MMW, 10 B 23
folio 252r. Link
mnemosyne
2
KRONIEKEN 36:14-21
De
regering van Sedekia; de verwoesting van Jeruzalem
14
Ook de leiders van de priesters en het volk verzaakten voortdurend
hun plichten, gaven zich over aan de verfoeilijke praktijken van
andere volken en bezoedelden de tempel die de HEER in Jeruzalem
geheiligd had.
15 De HEER, de God van hun voorouders, waarschuwde hen bij monde van zijn boden, die hij telkens opnieuw naar hen toe zond omdat hij zijn volk en zijn woning voor de ondergang wilde behoeden. 16 Maar zij lachten Gods boden uit, minachtten zijn woorden en dreven de spot met zijn profeten, totdat de toorn van de HEER tegen zijn volk zo hoog oplaaide dat niets hen meer kon helpen. 17 Toen stuurde hij de koning van de Chaldeeën op hen af, die hun uitgelezen mannen ombracht in hun heilige tempel. Niemand werd gespaard; jonge mannen en vrouwen, oude mensen en ook hoogbejaarden werden aan de koning uitgeleverd. 18 En alle voorwerpen uit de tempel van God, de grote zowel als de kleine, liet hij naar Babel overbrengen, evenals de schatten uit de tempel en de kostbaarheden van de koning en zijn raadsheren. 19 Ze staken de tempel van God in brand en haalden de stadsmuur van Jeruzalem neer. Ook alle paleizen werden in brand gestoken en gingen met kostbaarheden en al in vlammen op. 20 De mensen die aan het zwaard ontkomen waren, werden als ballingen naar Babylonië meegevoerd, waar ze de koning en zijn nakomelingen als slaven dienden totdat het rijk in handen viel van Perzië. 21 Zo ging in vervulling wat de HEER bij monde van Jeremia had voorzegd. Zeventig jaar bleef het land braak liggen en had het rust, totdat alle niet in acht genomen sabbatsjaren vergoed waren
15 De HEER, de God van hun voorouders, waarschuwde hen bij monde van zijn boden, die hij telkens opnieuw naar hen toe zond omdat hij zijn volk en zijn woning voor de ondergang wilde behoeden. 16 Maar zij lachten Gods boden uit, minachtten zijn woorden en dreven de spot met zijn profeten, totdat de toorn van de HEER tegen zijn volk zo hoog oplaaide dat niets hen meer kon helpen. 17 Toen stuurde hij de koning van de Chaldeeën op hen af, die hun uitgelezen mannen ombracht in hun heilige tempel. Niemand werd gespaard; jonge mannen en vrouwen, oude mensen en ook hoogbejaarden werden aan de koning uitgeleverd. 18 En alle voorwerpen uit de tempel van God, de grote zowel als de kleine, liet hij naar Babel overbrengen, evenals de schatten uit de tempel en de kostbaarheden van de koning en zijn raadsheren. 19 Ze staken de tempel van God in brand en haalden de stadsmuur van Jeruzalem neer. Ook alle paleizen werden in brand gestoken en gingen met kostbaarheden en al in vlammen op. 20 De mensen die aan het zwaard ontkomen waren, werden als ballingen naar Babylonië meegevoerd, waar ze de koning en zijn nakomelingen als slaven dienden totdat het rijk in handen viel van Perzië. 21 Zo ging in vervulling wat de HEER bij monde van Jeremia had voorzegd. Zeventig jaar bleef het land braak liggen en had het rust, totdat alle niet in acht genomen sabbatsjaren vergoed waren
Opdracht
tot herbouw van de tempel
22 In het eerste regeringsjaar van Cyrus, de koning van Perzië, ging in vervulling wat de HEER Jeremia had laten aankondigen. Hij zette de koning ertoe aan om in zijn hele koninkrijk mondeling en ook schriftelijk het volgende besluit bekend te laten maken:
23 ‘Dit zegt Cyrus, de koning van Perzië: Alle koninkrijken van de aarde heeft de HEER, de God van de hemel, mij gegeven. Hij heeft mij opgedragen om voor hem een tempel te bouwen in Jeruzalem, een stad in Juda. Laten al diegenen onder u die tot zijn volk behoren, zich verzekerd weten van de hulp van de HEER, hun God, en daarheen gaan.’
22 In het eerste regeringsjaar van Cyrus, de koning van Perzië, ging in vervulling wat de HEER Jeremia had laten aankondigen. Hij zette de koning ertoe aan om in zijn hele koninkrijk mondeling en ook schriftelijk het volgende besluit bekend te laten maken:
23 ‘Dit zegt Cyrus, de koning van Perzië: Alle koninkrijken van de aarde heeft de HEER, de God van de hemel, mij gegeven. Hij heeft mij opgedragen om voor hem een tempel te bouwen in Jeruzalem, een stad in Juda. Laten al diegenen onder u die tot zijn volk behoren, zich verzekerd weten van de hulp van de HEER, hun God, en daarheen gaan.’
Liever
luisteren?
Marjonne Bron
uit
Den Hoorn op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
2 Kronieken is het 14e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Zeevang en Oudendijk, de Kerk Kwadijk 4 of 87, Kwadijk.
Tijd:
10uur,
Voorganger Ds. J. Hamers Lezingen: 2 Kronieken 36:14-23 en Lucas
15,11-32 (of alternatief voor OT 2 Samuël 14,1-24, NB Lucas is
erg populair het thema is Verheug
je over je teruggekeerde broer!
Meer
pknzeevangenoudendijk
Of kijk
op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Dorothee IJsseldijk voor nb zd over 2
Kronieken 36: 14-16. 19-23
In
naam van ieders eigen God voeren mensen oorlog. Zo ook lang geleden,
586 jaar voor Christus, ten tijde van koning Sidkia. De gruwelijkste
verzen zijn weggelaten en blijven ons bespaard.
Link
Corticool
(RK prekensite)
Op
You Tube: Mooi
voorgelezen 2 Kronieken 36 (helemaal), ik kon geen een video vinden.
(3m51 vanaf 1m20 Sedekia) Link
youtube
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 34. In het Latijn heet de psalm
Benedicam
Domino naar
de 2e regel. NB
Op 29mei11
lazen we het 2e deel van de psalm, op de 6e zondag van Pasen.
De
psalm is van David en werd geschreven / gedicht nadat Abimelek David
van zijn hof had verjaagd nadat David waanzin had voorgewend. Ik vond
alleen in 1 Samuel 21 een verwijzing naar een priester die zo heet en
verder de stadsvorst van Gat Achis.
R13 David ... werd bang dat Achis hem kwaad zou doen. 14 Daarom
deed hij net alsof hij gek was: toen ze hem beetpakten, ging hij als
een waanzinnige tekeer, kraste tekens op de deuren van de poort en
kwijlde in zijn baard. 15 ‘Zien jullie niet dat die man
gek is?’ zei Achis tegen zijn dienaren. ‘Waarom brengen
jullie hem bij mij? 16 Heb ik hier soms geen gekken genoeg, dat
jullie hem bij me brengen om tegen me tekeer te gaan? Wat moet die
kerel in mijn paleis?’ Complete
tekst:
NBV
1Samuel 21-22
In
de psalm is het thema God redt wie hem trouw zijn. In de psalm wordt
ontzag 4x genoemd, en 3x in onze 11 regels. Maar als je het hebt, dan
waakt zijn engel over je r8. Eigenlijk over over
wie hem vrezen
Kunst
tip: Benedicam
Domino ''Kolorierung''
Orgelvariatie van het zesstemmig motet van Hieronymus Praetorius
Heinrich Scheidemann (1596-1663) van de CD "Magnificat van
Andreas Liebig, andreasliebig
(5m37) Link
youtube
PSALM
34:1-11
[34]
1 Van David, toen hij zich aan het hof van Abimelech als een
krankzinnige voordeed en pas wegging toen deze hem verjoeg.
2
De HEER wil ik prijzen, elk uur van de dag,
mijn
mond is altijd vol van zijn lof.
3
Laat mijn leven een loflied zijn voor de HEER,
de
nederigen zullen het met vreugde horen.
4
Roem met mij de grootheid van de HEER,
sluit
u aan om zijn naam te verheffen.
5
Ik zocht de HEER en hij gaf antwoord,
hij
heeft mij van alle angst bevrijd.
6
Wie naar hem opzien, stralen van vreugde,
schaamte
zal hun gezicht niet kleuren.
7
In mijn verdrukking riep ik tot de HEER,
hij
heeft geluisterd en mij uit de nood gered.
8
De engel van de HEER waakt
over
wie hem vrezen, en bevrijdt hen.
9
Proef, en geniet de goedheid van de HEER,
gelukkig
de mens die bij hem schuilt.
10
Vromen, heb ontzag voor de HEER:
wie
hem vreest lijdt geen gebrek.
11
Jonge leeuwen lopen hongerig rond,
wie
de HEER zoekt, ontbreekt het aan niets.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Pastor
Piet van Veelen op
voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Protestantse
Kerk Assen, 10 diensten op 10 locaties. Beginpsalm:
psalm 122 II
Kronieken 36, 14-23 of II
Samuel 14, 1-24 Antwoordpsalm:
psalm 34.
Lucas
15, 11-32 Tussentijds
151 Link
pkn-assen.nl/kerkdiensten
Of kijk
op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Carla Borgers ? Voor Doopsgezind Twente (Almelo) zd over Vrede
moet je leren. Mensen
gevraagd om de vrede te leren, zo begon het gedicht dat ik las. Gek
eigenlijk dat je vrede moet leren. Onvrede hoef je niet te leren; dat
komt je zomaar aanwaaien. Onvrede veroorzaken, geweld gebruiken. Link
pdf
DGTwente.doopsgezind
Op
You Tube:
The work of the People, animatie met muziek en meerdere (vermelde)
bijbelteksten. I
will bless the LORD at all times; his praise shall continually be in
my mouth. My soul makes its boast in the LORD; let the humble hear
and be glad. O magnify the LORD with me, and let us exalt his name
together.... O taste and see that the LORD is good; happy are those
who take refuge in him.
(2m09)
Link
theworkofthepeople
2e
Brief van Paulus aan de KORINTIERS
2
Korintiërs
is het 8e boek van het Nieuwe Testament. Het is een brief uit 55 na
Chr. van Paulus aan de gemeente in de Griekse havenstad Korinthe die
hij zelf gesticht heeft tijdens zijn 2e zendingsreis door Turkije
naar Griekenland, mn het vasteland in
Onze
tekst lijkt verder te gaan na de tekst van Romeinen van vorige
zondag, het gaat weer over verzoening. Nb boekrol 5:11 is Wetend
dat we God moeten vrezen. (GNB)
Maar
nu is er een nieuw begin: r17b Het oude is voorbij, het
nieuwe is gekomen. 18 Dit alles is het werk van God. Hij heeft ons
door Christus met zich verzoend en ons de verkondiging daarover
toevertrouwd
...
namens Christus vragen wij: laat u met God verzoenen.
Kunst
tip:
naar r14 en 15 omdat er zoveel mooie verbeeldingen van de gestorven
Jezus zijn en die alleen op Goede Vrijdag de dag van de kruisiging
bij de teksten horen. Hier de gestorven Jezus met 2 engelen (die over
hem waken, naar psalm 34). Giovanni Bellini, ook Giambellino,
Italiaans Renaissance schilder (ca.1430-1516).
Werk uit 1475-1480 Nu in de Gemalde
Galerie, Museum Berlijn, Duitland. Link
Artcyclopedia/Giovanni-Bellini-Jesus
of
Kunst
tip: een veel tragischer gekruisigde gestorven Jezus anoniem
overschilderingen door een leerling van Rogier van der Weyden Paneel
Op Lost painters op een expo de weg naar van Eyck, Boymans van
Beuningen Link lost-painters
2
Korintiërs
5: 14-21
14
Wat ons drijft is de liefde van Christus, omdat we ervan overtuigd
zijn dat één mens voor alle mensen is gestorven,
waardoor alle mensen zijn gestorven, 15 en dat hij voor allen is
gestorven opdat de levenden niet langer voor zichzelf zouden leven,
maar voor hem die voor de levenden is gestorven en is opgewekt. 16
Daarom beoordelen we vanaf nu niemand meer volgens de maatstaven van
deze wereld; ook Christus niet, die we vroeger wel volgens die
maatstaven beoordeelden. 17 Daarom ook is iemand die één
met Christus is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het
nieuwe is gekomen. 18 Dit alles is het werk van God. Hij heeft ons
door Christus met zich verzoend en ons de verkondiging daarover
toevertrouwd. 19 Het is God die door Christus de wereld met zich
heeft verzoend: hij heeft de wereld haar overtredingen niet
aangerekend. En ons heeft hij de verkondiging van de verzoening
toevertrouwd. 20 Wij zijn gezanten van Christus, God doet door ons
zijn oproep. Namens Christus vragen wij: laat u met God verzoenen. 21
God heeft hem die de zonde niet kende voor ons één
gemaakt met de zonde, zodat wij door hem rechtvaardig voor God konden
worden.
Liever
luisteren?
Janneke Bakker-Barkmeyer uit
Krimpen aan den IJssel op voorleesbijbel Of
ga naar downloadbijbel
2 Korintiërs
is het 8e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Niet
zeker, maar omdat ze het leesrooster tot nu toen volgen: de
Protestantse Kerk in Hillegom, de Hoeksteen Karel Doormanplein 2,
Hillegom. Tijd:
10 uur, voorganger Ds. W.J. Zaagsma (ook oude bijbels inleveren).
Link
pknhillegom
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van ds Kees van Duseldorp voor de Gereformeerd Vrijgemaakte kerk
Capelle op 13mrt2011. Over o.a. 2 Kor Waarom
doe je het? Zingen en bidden, lezen en luisteren, nemen van brood en
wijn? Omdat het moet? Of omdat je het gewend bent? Als dat het is,
dan vind ik het prima, maar dan ben ik weer weg. Zo ben ik niet
opgevoed en ik zie niet in wat het mijn leven rijker maakt.
Op
You Tube:
In het Engels, pastor Joseph Kim in Onnuri English Church.
Ambassadors
of Reconciliation,
Seoel, Korea op Freedom Sunday. (41m17) Link
youtube
LUCAS
Lucas
is het 3e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit bekende verhaal komt alleen voor bij
Lucas het is het verhaal van de verloren zoon. Het volgt na 2 andere
parabels, vergelijkingen over een verloren schaap en een verloren
muntstuk die gezocht en terug gevonden worden. Hier komt de zoon zelf
terug als hij aan lager wal is geraakt r24 deze
zoon van mij was dood en is weer tot leven gekomen, hij was verloren
en is teruggevonden.
Kunst
tip: Rembrandt
van Rijn (1606-1669), de verloren zoon, circa 1662 of 1668. Link Op
kunst-en-cultuur.infonu.nl een observatie
van het schilderij-verloren-zoon
en
Kunst
tip: De verloren zoon of de marskramer van Jeroen Bosch (circa 1450–1516,
Den Bosch), na 1493 op de site van jufhillig
voor kinderen over Jeroen Bosch. Link
de
verloren zoon
Of op wikipedia Demarskramer
JheronimusBosch Verlorenzoon
Lucas
15:11-32
11
Vervolgens zei hij: ‘Iemand had twee zonen. 12 De jongste van
hen zei tegen zijn vader: “Vader, geef mij het deel van uw
bezit waarop ik recht heb.” De vader verdeelde zijn vermogen
onder hen. 13 Na enkele dagen verzilverde de jongste zoon zijn bezit
en reisde af naar een ver land, waar hij een losbandig
leven leidde en zijn vermogen verkwistte. 14 Toen hij alles had
uitgegeven, werd dat land getroffen door een zware hongersnood, en
begon hij gebrek te lijden. 15 Hij vroeg om werk bij een van de
inwoners van dat land, die hem op het veld zijn varkens liet hoeden.
16 Hij had graag zijn maag willen vullen met de peulen die de varkens
te eten kregen, maar niemand gaf ze hem. 17 Toen kwam hij tot
zichzelf en dacht: De dagloners van mijn vader hebben eten in
overvloed, en ik kom hier om van de honger. 18 Ik zal naar mijn vader
gaan en tegen hem zeggen: “Vader, ik heb gezondigd tegen de
hemel en tegen u, 19 ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te
worden; behandel mij als een van uw dagloners.” 20 Hij vertrok
meteen en ging op weg naar zijn vader.
Zijn vader zag hem in de verte al aankomen. Hij kreeg medelijden en rende op zijn zoon af, viel hem om de hals en kuste hem. 21 “Vader,” zei zijn zoon tegen hem, “ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u, ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden.” 22 Maar de vader zei tegen zijn knechten: “Haal vlug het mooiste gewaad en trek het hem aan, doe hem een ring aan zijn vinger en geef hem sandalen. 23 Breng het gemeste kalf en slacht het. Laten we eten en feestvieren, 24 want deze zoon van mij was dood en is weer tot leven gekomen, hij was verloren en is teruggevonden.” En ze begonnen feest te vieren.
25 De oudste zoon was op het veld. Toen hij naar huis ging en al dichtbij was, hoorde hij muziek en gedans. 26 Hij riep een van de knechten bij zich en vroeg wat dat te betekenen had. 27 De knecht zei tegen hem: “Uw broer is thuisgekomen, en uw vader heeft het gemeste kalf geslacht omdat hij hem gezond en wel heeft teruggekregen.” 28 Hij werd woedend en wilde niet naar binnen gaan, maar zijn vader kwam naar buiten en trachtte hem te bedaren. 29 Hij zei tegen zijn vader: “Al jarenlang werk ik voor u en nooit ben ik u ongehoorzaam geweest als u mij iets opdroeg, en u hebt mij zelfs nooit een geitenbokje gegeven om met mijn vrienden feest te vieren. 30 Maar nu die zoon van u is thuisgekomen die uw vermogen heeft verkwanseld aan de hoeren, hebt u voor hem het gemeste kalf geslacht.” 31 Zijn vader zei tegen hem: “Mijn jongen, jij bent altijd bij me, en alles wat van mij is, is van jou. 32 Maar we konden toch niet anders dan feestvieren en blij zijn, want je broer was dood en is weer tot leven gekomen. Hij was verloren en is teruggevonden.”’ In de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Zijn vader zag hem in de verte al aankomen. Hij kreeg medelijden en rende op zijn zoon af, viel hem om de hals en kuste hem. 21 “Vader,” zei zijn zoon tegen hem, “ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u, ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden.” 22 Maar de vader zei tegen zijn knechten: “Haal vlug het mooiste gewaad en trek het hem aan, doe hem een ring aan zijn vinger en geef hem sandalen. 23 Breng het gemeste kalf en slacht het. Laten we eten en feestvieren, 24 want deze zoon van mij was dood en is weer tot leven gekomen, hij was verloren en is teruggevonden.” En ze begonnen feest te vieren.
25 De oudste zoon was op het veld. Toen hij naar huis ging en al dichtbij was, hoorde hij muziek en gedans. 26 Hij riep een van de knechten bij zich en vroeg wat dat te betekenen had. 27 De knecht zei tegen hem: “Uw broer is thuisgekomen, en uw vader heeft het gemeste kalf geslacht omdat hij hem gezond en wel heeft teruggekregen.” 28 Hij werd woedend en wilde niet naar binnen gaan, maar zijn vader kwam naar buiten en trachtte hem te bedaren. 29 Hij zei tegen zijn vader: “Al jarenlang werk ik voor u en nooit ben ik u ongehoorzaam geweest als u mij iets opdroeg, en u hebt mij zelfs nooit een geitenbokje gegeven om met mijn vrienden feest te vieren. 30 Maar nu die zoon van u is thuisgekomen die uw vermogen heeft verkwanseld aan de hoeren, hebt u voor hem het gemeste kalf geslacht.” 31 Zijn vader zei tegen hem: “Mijn jongen, jij bent altijd bij me, en alles wat van mij is, is van jou. 32 Maar we konden toch niet anders dan feestvieren en blij zijn, want je broer was dood en is weer tot leven gekomen. Hij was verloren en is teruggevonden.”’ In de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Alice Krispijn uit
Amsterdam voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Lucas is het 3e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Protestantse Kerk
Gemeente Oostzaan, Grotekerk (anno 1570) Kerkbuurt 12, Oostzaan Tijd:
10uur, voorganger ds. Gerson Gilhuis. Tekst(en): Lucas 15:11-32.
Link
PGO
Of kijk
op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Hanneke van Laarhoven voor Oecumensich
Citypastoraat Nijmegen in de Grote of Sint Petruskerk op
14mrt10
over
vertrekken en opnieuwe beginnen. Lucas 15 Link
ocp-nijmegen
Of
de
Preek
van ds van Haselen voor Protestants Winschoten op Laetare 18mrt07
over alle leesrooster teksten (psalm 23 ipv 34) aan de hand van Hans
die als buitenstaander naar zichzelf kijkt zich opraapt en
terugkeert. Link
van-haselen
Op
You Tube:
In het Engels, The
prodigal brother
door Damon Thompson op TBN's Praise The Lord, Oct5th2010 with host
Perry Stone. Over de jaloerse broer, muziek bij de thuiskomst en in
de kerk, zondaars centraal in de kerk in plaats van geredde gelovigen
en bestuurders. Over zelfvoldaanheid en arrogantie jegens publieke
zondaars, alsof niet allen zondigen. (14m26) 2 delen (8m23) Link
youtube
deel 2 youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze Vader' Het gebed dat Jezus
heeft geleerd. Deze keer geen gebed maar de slotwoorden van Jeremia
31
Jeremia
31:35
Dit
zegt de HEER,
die
de zon heeft gemaakt als het licht voor de dag,
de
maan en sterren als de lichten voor de nacht,
die
de zee opzweept, zodat de golven bruisen,
wiens
naam is HEER van de hemelse machten:
VOLGENDE
WEEK
17
maart 2013, 5e van de 40 dagen Judica
Jesaja
58:7-10
Psalm
126
Filippenzen
3:7-14
Lucas
20:9-19
Gezang
184
NB
Woensdag 13 maart 2013 is het Biddag voor Gewas en Arbeid met een
eigen leesrooster:
2
Kronieken 1:7-13
Psalm
111
Lucas
11:1-13
Gezang
351
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten