Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van
Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met Pinksteren over de
uitstorting
van de Heilige Geest. Het rooster wordt gemaakt voor 3 jaar, A, B en
C en om te voorkomen de kerken om de 3 jaar hetzelfde lezen wordt ook
een
alternatief leesrooster gemaakt
PERIODE
28
december 2014, is de zondag van (het Katholieke Hoogfeest van) de Onschuldige Kinderen. Het is genoemd naar de moord op de
pasgeboren jongetjes in opdracht van Koning Herodus. Wij lezen
hierover in Mattheus 1.
Kunst
tip: Uit
de Codex Egberti een Duitse Ottonse verluchte bijbel uit 980- 993.
Het is een evangeliarium gemaakt voor de aartsbisschop van Trier in
het Skriptorium van het Reichenau klooster het is de oudste
beeldcyclus met verbeeldingen van het leven van Christus ofwel het
Nieuwe Testament.
Link Wikipedia/Codex Egberti
Link Wikipedia/Codex Egberti
De
Bach cantaten
”Tritt auf
die Glaubensbahn''
(Koraalcantate BWV 152), “Das
neugeborene Kindelein'' (BWV
122) en “Gottlob!
nun geht das Jahr zu Ende”
(BWV 28). De
teksten horen bij Lucas 2:33-40. Aanbieding in de tempel (Simeon en
Hanna). Dat las ik op 30dec12
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) 'Gottlob!
nun geht das Jahr zu Ende' (BWV
28) Uitgevoerd door Ton Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra &
Choir. Solisten: Deborah York sopraan, Bogna Bartosz alt, Jörg
Dürmüller tenor en Klaus Mertens bas.
1. Aria (soprano): Gottlob! nun geht das Jahr zu Ende
2. Koor: Nun lob, mein Seel, den Herren
3. Recitatief (arioso) (bass): So spricht der Herr
4. Recitatief (tenor): Gott ist ein Quell
5. Aria (duetto alto tenor): Gott hat uns im heurigen Jahre gesegnet
6. Koraal: All solch dein Güt wir preisen
1. Aria (soprano): Gottlob! nun geht das Jahr zu Ende
2. Koor: Nun lob, mein Seel, den Herren
3. Recitatief (arioso) (bass): So spricht der Herr
4. Recitatief (tenor): Gott ist ein Quell
5. Aria (duetto alto tenor): Gott hat uns im heurigen Jahre gesegnet
6. Koraal: All solch dein Güt wir preisen
of
kijk op dit blog op 30dec12
naar J.S.
Bach (1685-1750) 'Das
neugeborne Kindelein' (BWV
122). De complete cantate op de CD Weihnachtscantaten. Solisten:
Vasiljka Jezovsek: sopraan, Sarah Connolly: alt, Mark Padmore: tenor,
Peter Kooy: bas met het Collegium Vocale olv Philippe Herreweghe
(13m54).
Of J.S. Bach (1685-1750) 'Gottlob! nun geht das Jahr zu Ende' (BWV 28). Met de tekst in het Duits en het Engels. Gezongen door een jongenssopraan -met een hele verhandeling- en gedirigeerd door door Harnoncourt. (4m27)
Of J.S. Bach (1685-1750) 'Gottlob! nun geht das Jahr zu Ende' (BWV 28). Met de tekst in het Duits en het Engels. Gezongen door een jongenssopraan -met een hele verhandeling- en gedirigeerd door door Harnoncourt. (4m27)
Concert
tip
Geen
Bach cantate uitvoeringen gevonden wel:
za27dec14
om16.30uur in de Grote kerk
Goes. Orgelconcert door Arno van Wijk met Jan
Zwart: Komt allen
tesamen, De herders, De herdertjes lagen, bij nachte, Stille nacht
(2x), Daar ruischt langs de wolken en Daar is uit 's werelds
duist're wolken. Jan
Pietersz. Sweelinck: Ons
is gheboren een kindekijn. Marius
Monnikendam: Tema
con variazioni per la Notte di Natale.
Flor Peeters: Een kind
gheboren in Bethlehem, Herders, hy is geboren, Nu syt wellecome,
Jesu, lieven Heer, Ons is gheboren een kindekyn en Heer Jezus heeft
een hofken. Willem
Mudde: variaties over "Er
is een kindeke geboren op
aard'
Link
MuziekindegrotekerkGoes
TEKST(EN)
Op
het Oecumenisch leesrooster staan:
Jeremia
31:15-17
Psalm
124
Openbaring
21:1-7
Matteüs
2:13-18
In
Jeremia betreurt (een) Rachel bij Rama haar zonen, in de psalm worden allerlei
wereldlijke dreigingen beschreven, maar hulp komt van de Heer.
Openbaring beschrijft een nieuwe hemel en een nieuwe aarde
waarop God afdaalt, mooi voor de Advent en net voor Kerst. In
Mattheus verwijst de evangelist naar Jeremia's treurende Rachel bij het verhaal van de
moord op de onschuldige kinderen.
Op
het alternatief leesrooster staat niets.
JEREMIA
Jeremia
is het 24ste boek van het Oude Testament. De regels worden gezien als
een vooraankondiging van de kindermoord. NB Het kan niet de
aartsvader Jakob's tweede vrouw Rachel zijn, zij stierf bij de
geboorte van haar jongste zoon Benjamin op weg naar Betlehem.
Kunst
tip: Giotto
di
Bondone
(1266-1337). In de Scrovegni Kapel, Padua, Italië.
Link: GiottoScrovegni Massacre of the Innocents
JEREMIA
31:15-17
15 Dit zegt de HEER:
In Rama hoort men klagen, bitter treuren.
Rachel beweent haar zonen,
zij wil niet worden getroost.
Haar kinderen zijn er niet meer.
16 Maar dit zegt de HEER:
Huil niet langer, droog je tranen.
Je zorg voor hen wordt nu beloond
– spreekt de HEER.
Ze keren terug uit het land van de vijand.
17 Je hebt een hoopvolle toekomst,
je kinderen keren naar hun eigen land terug
– spreekt de HEER.
15 Dit zegt de HEER:
In Rama hoort men klagen, bitter treuren.
Rachel beweent haar zonen,
zij wil niet worden getroost.
Haar kinderen zijn er niet meer.
16 Maar dit zegt de HEER:
Huil niet langer, droog je tranen.
Je zorg voor hen wordt nu beloond
– spreekt de HEER.
Ze keren terug uit het land van de vijand.
17 Je hebt een hoopvolle toekomst,
je kinderen keren naar hun eigen land terug
– spreekt de HEER.
Nieuwe
Bijbelvertaling. Link naar de tekst NBV
Liever
luisteren?
Wim
Scheltens, Predikant uit Lunteren. Vindt het ''Een
mooie gedachte om zo de bijbel met verschillende stemmen te laten
klinken.'' Ik doe er graag aan mee!.
Op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Jeremia is het 24ste boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Rooms
Katholieke Sint Agneskerk, Amstelveenseweg 161-163, Amsterdam. Tijd:
10.30 Rozenkransgebed, 11uur Hoogmis. Met een uitgenreide
beschrijving op de site Link
Agneskerk/28december Onnozele-kinderen
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Ds. H. Drost (predikant gereformeerde kerk vrijgem. Houten)
diverse date en p-laatsen. In een los te lezen prekenserie over
Mathheus 1 over Rachel in Efrat, Rama en Betlehem is niet te
troosten. Jeremia en Matheus.
"groter
dan de Trooster, is de rouw toch niet". Link
prekendiespreken
Op
You Tube:
in het Engels een preek over Jeremia 31:15-17 en Mattheus 2:13-23
door Daniel Ausbun voor de First Baptist Church of Moreland, Georgia,
USA op 23 december 2012. (20m40) Link
youtube
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 124 een psalm en pelgrims van
David. In
het Latijn heet de psalm Qui
confidunt in Domino naar
regel 1b.
Kunst
tip: Psalm
124 in het Latijn: Qui
confidunt in Domino. Uitgevoerd
door de
Florida Schola Cantorum in de Eglise de la Madeleine in Parijs,
Frankrijk. Op 29 maart 2011. (2m56). Link
youtube
PSALM
124
1
Een pelgrimslied van David.
Was de HEER niet voor ons geweest,
– Israël, blijf het herhalen –
2 was de HEER niet voor ons geweest
toen de mensen zich tegen ons keerden,
3 ze hadden ons levend verslonden,
zo hevig was hun woede.
4 Dan had het water ons meegesleurd,
de stroom ons overspoeld,
5 wij zouden zijn overspoeld
door het ziedende water.
6 Geprezen de HEER, die ons niet
ten prooi gaf aan hun tanden:
7 wij zijn als een vogel ontsnapt
uit het net van de vogelvangers,
het net is gescheurd en wij,
wij zijn ontkomen.
8 Onze hulp is de naam van de HEER
die hemel en aarde gemaakt heeft.
In de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Was de HEER niet voor ons geweest,
– Israël, blijf het herhalen –
2 was de HEER niet voor ons geweest
toen de mensen zich tegen ons keerden,
3 ze hadden ons levend verslonden,
zo hevig was hun woede.
4 Dan had het water ons meegesleurd,
de stroom ons overspoeld,
5 wij zouden zijn overspoeld
door het ziedende water.
6 Geprezen de HEER, die ons niet
ten prooi gaf aan hun tanden:
7 wij zijn als een vogel ontsnapt
uit het net van de vogelvangers,
het net is gescheurd en wij,
wij zijn ontkomen.
8 Onze hulp is de naam van de HEER
die hemel en aarde gemaakt heeft.
In de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Maria Holt-Butzelaar uit
Aerdenhout op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Wijkgemeente
Vleuten, de Meern en Leidsche Rijn-Oost, Torenpleinkerk, Schoolstraat
5 Vleuten. Tijd:10uur voorganger ds. A.R. De Mey Mecima.
Jeremia 31:15-17, Psalm 124, Openbaring 21: 1-7 en Matteus
2:13-18.
Deze eerste zondag na Kerst valt op de gedenkdag van de ‘onschuldige kinderen’. Met dit gruwelijke verhaal wordt duidelijk gemaakt dat een teken van God ook tegenkrachtenoproept. Zodra het goddelijke Kind centraal komt te staan mobiliseren de machten van het kwaad zich. Geen zondag om te liggen dommelen in de kerstromantiek, maar juist om klaarwakker en alert te zijn. Ds. de Mey Mecima zal helemaal uit Den Helder komen, waar hij sinds oktober predikant is, om voor te gaan in deze dienst.
Link Torenpleinkerk pfd kerkblad of site Torenpleinkerk/vieringen
Deze eerste zondag na Kerst valt op de gedenkdag van de ‘onschuldige kinderen’. Met dit gruwelijke verhaal wordt duidelijk gemaakt dat een teken van God ook tegenkrachtenoproept. Zodra het goddelijke Kind centraal komt te staan mobiliseren de machten van het kwaad zich. Geen zondag om te liggen dommelen in de kerstromantiek, maar juist om klaarwakker en alert te zijn. Ds. de Mey Mecima zal helemaal uit Den Helder komen, waar hij sinds oktober predikant is, om voor te gaan in deze dienst.
Link Torenpleinkerk pfd kerkblad of site Torenpleinkerk/vieringen
Preek
van ds Hullu voor de GKV Apeldoorn Zuid over psalm 124 op 7sept08. De
laatste regel is openingsbelijdenis van de kerkdiensten in deze kerk:
‘Onze
hulp is de naam van de HEER, die hemel en aarde gemaakt heeft’.
…
'Die
eenheid is er ook in de tijd van de pelgrimsliederen. Dat was de tijd
dat het joodse volk uit Irak en andere landen terugkwam in Jeruzalem
om weer een tempel op te bouwen. Het is dat vólk wat de Heer
Jezus komt opzoeken. Hij wekt die ene dode op. Maar daarin laat hij
zijn macht en liefde niet alleen aan die ene jongen en zijn moeder
blijken, hij ziet naar het volk om. Dat herkennen ze ook: God heeft
zich om zijn volk bekommerd. Tot in de wijde omtrek wordt er over
verteld. Uit alle volken groeit een gemeente van de Heer Jezus. Een
plaats waar je hoort van vergeving, ieder voor je eigen zonden. Een
plaats waar je een nieuwe gemeenschap vormt om samen voor God te
leven.
Link GKVApeldoornzuid/psalm-124
Link GKVApeldoornzuid/psalm-124
Op
You Tube:
Improvisatie door John
Propitius op het Hinsz orgel van de Martini kerk in Bolsward.
(6m19) Link youtube
OPENBARING
Openbaring
is het laatste boek van het Nieuwe Testament. We lezen ook een van
delaatste stukken met de mooie titel een
nieuwe hemel en een nieuwe aarde. De
kerstgeboorte is te lezen in ‘Gods
woonplaats is onder de mensen, hij zal bij hen wonen. Regel
8
Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. staat
ook in Openbaring 1:8 ‘Ik
ben de alfa en de omega,’ zegt God, de Heer, ‘ik ben het
die is, die was en die komt, de Almachtige.’
Kunst
tip:
Het nieuwe Jerusalem: Johannes van Patmos een beroemde
kloosterheilige ziet God afdalen op Jeruzalem. Op een 14e Eeuws Frans
tapijt ontworpen door Hennequin de Bruges voor koning Louis I van
Anjou. Gewoven in Paris tussen 1375 en 1382 door een team geleid door
Nicolas Bataille en Robert Poincon. Het was het langste tapijt ter
wereld met 140meter, slechts 100meter is gespaard gebleven. Het
tapijt is 6 meter hoog. In
1954 werd een nieuwe hal gecreerd door het Apocalyse (openbaring)
Tapijt in het Chateau d’Angers in Angers Frankijk.
Link Wikipedia/LaNouvelleJerusalem
Link Wikipedia/LaNouvelleJerusalem
OPENBARING
21:1-8
Een
nieuwe hemel en een nieuwe aarde
1
Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en
de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer. 2 Toen zag
ik de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, uit de hemel neerdalen, bij
God vandaan. Ze was als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor
haar man en hem opwacht. 3 Ik hoorde een luide stem vanaf de troon,
die uitriep: ‘Gods woonplaats is onder de mensen, hij zal bij
hen wonen. Zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal als hun God
bij hen zijn. 4 Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen
dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er
eerst was is voorbij.’
5 Hij die op de troon zat zei: ‘Alles maak ik nieuw!’. Ik hoorde zeggen: ‘Schrijf het op, want wat hier wordt gezegd is betrouwbaar en waar.’ 6 Toen zei hij tegen mij: ‘Het is voltrokken! Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. Wie dorst heeft geef ik vrij te drinken uit de bron met water dat leven geeft. 7 Wie overwint komen al deze dingen toe. Ik zal zijn God zijn en hij zal mijn kind zijn.
(Weggelaten 8 Maar
voor hen die laf en trouweloos zijn geweest, die zich hebben
ingelaten met gruwelijke dingen, met moord, ontucht, toverij of
afgodendienst, voor allen die de leugen hebben gediend: hun deel is
de vuurpoel met brandende zwavel, dat is de tweede dood.’
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Siebolt
Noorda, voorziter van de NBV vertaling commissie op voorleesbijbel. Of
ga naar downloadbijbel
Openbaring is het laatste boek van het Nieuwe Testament.
Openbaring is het laatste boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Baptisten
Gemeente Den Haag, Vier Heemskinderenstraat 91, Den
Haag. Tijd:
10 uur, voorganger Jan Peijpers, theoloog. Link
Baptisten-denhaag/leesrooster
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Kerk en Vrede speciaal voor deze zondag en vredeseducatie in de
kerken.
Over Jeremia 31:15-17, Openbaring 21:1-7 en Matteüs
2:13-18. Link Kerkenvrede>
Op You Tube:
in het Engels
Six Things That Will Surprise You About Heaven - Revelation 21:1-8
met
een inleiding over urban ledgends door Skip Heitzig, oprichter en
senior
pastor
bij Calvary of Albuquerque, een Calvary Chapel fellowship in
Albuquerque, New Mexico. USA (48m20). Link
youtube
MATTHEUS
Mattheus
is het 1e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit
bekende verhaal komt echter alleen voor bij Mattheus. Er zijn geen
(andere) historische of archeologische bronnen over deze gebeurtenis. Maar Herodes liet zijn eerste vrouw en drie
van zijn zoons terechtstellen. ‘Je kunt beter Herodes’ varken zijn, dan zijn zoon,’ zou de
Romeinse keizer Augustus hebben gezegd.
In
r17 verwijst Mattheus naar Jeremia: 17
Zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeet Jeremia: 18 ‘Er
klonk een stem in Rama, luid wenend en klagend. Rachel beweende haar
kinderen en wilde niet worden getroost, want ze zijn er niet meer.’
Kunst
tip: De
Kindermoord
van Bethlehem in een Duits laat Middeleeuws Handschrift uit circa
1359. Nu in de British Library Londen, VK. Boekenplankkenmerk Add.
17687 B. Link
Wikipedia/Kindermoord
van Bethlehem
Mattheus
2:13-18
De
vlucht voor Herodes en Archelaüs
13
Kort nadat zij op die manier de wijk genomen hadden, verscheen er aan
Jozef in een droom een engel van de Heer. Hij zei: ‘Sta op en
vlucht met het kind en zijn moeder naar Egypte. Blijf daar tot ik je
weer roep, want Herodes is naar het kind op zoek en wil het
ombrengen.’ 14 Jozef stond op en week nog diezelfde
nacht met het kind en zijn moeder uit naar Egypte. 15 Daar bleef hij
tot de dood van Herodes, en zo ging in vervulling wat bij monde van
de profeet door de Heer is gezegd: ‘Uit Egypte heb ik mijn zoon
geroepen.’
16 Toen Herodes begreep dat hij door de magiërs misleid was, werd hij verschrikkelijk kwaad, en afgaande op het tijdstip dat hij van de magiërs had gehoord, gaf hij opdracht om in Betlehem en de wijde omgeving alle jongetjes van twee jaar en jonger om te brengen. 17 Zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeet Jeremia: 18 ‘Er klonk een stem in Rama, luid wenend en klagend. Rachel beweende haar kinderen en wilde niet worden getroost, want ze zijn er niet meer.’
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Mattheus
is het 1e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Oud
Katholieke Kerk Schiedam, Oud-Katholieke
Parochie van de H.H. Johannes de Doper, Maria Magdalena en
Laurentius. Dam 28 te Schiedam. Tijd:
10.30-11.45uur, lector is Hilde Romeijn-van Berkel. Hoogfeest van de
onschuldige kinderen.
Link OKKSchiedam Of kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt.
Link OKKSchiedam Of kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Ds Wim Geuze (?) voor Hervormd 's Gravendeel op Oudejaarsavond
2012 over Matteus 2:13-18. ''Matteüs
schildert die huilende moeders met dat aangrijpende citaat uit
Jeremia 31:15: ´Een stem is te Rama gehoord, geween en veel
geklaag. Rachel, wenend om haar kinderen weigert zich te laten
troosten omdat zij niet meer zijn.´ Rachel was volgens Gen.
35:19 op de weg naar Bethlehem begraven. En nu ziet de evangelist
Matteüs ziet haar als het ware jammerend oprijzen uit haar graf.
Jammerend om die onschuldige vermoorde kindertjes van Bethlehem.
Op You Tube:
In het Engels: Matthew
2:13-18 The
king who hated Christmas door
Andrew Sach op 18 December 2011 in St Helen's Church Bishopsgate,
London.
(14m50)
Link youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze
keer kies ik voor een universeel gebed
voor kinderen
in
het Engels.
En een gedicht van Albert verwey voor een overleden kindje voor allen die ooit een kind verloren.
En een gedicht van Albert verwey voor een overleden kindje voor allen die ooit een kind verloren.
ETERNAL
FATHER,
source of love and justice,
We pray for the rights of children everywhere,
The needs of children everywhere,
And the aspirations of children everywhere
Deprived children,
Unwanted children,
Exploited children,
Affluent children,
Children of whatever race or colour or creed
We pray for the rights of children everywhere,
The needs of children everywhere,
And the aspirations of children everywhere
Deprived children,
Unwanted children,
Exploited children,
Affluent children,
Children of whatever race or colour or creed
who
lack the opportunities for development
in
mind, body and spirit.
Prosper
all who strive for the rights of children
especially
those engaged in the Save the Children Fund,
so
that;
Needs may be relieved,
Opportunities provided,
And the future of mankind be strengthened.
Needs may be relieved,
Opportunities provided,
And the future of mankind be strengthened.
We
ask this in the name of Jesus Christ, Our Lord.
This
prayer has also been incorporated in a book of poetry entitled
Beautiful Game by Parry Maguire - Thankyou Parry.
Gedicht
voor een overleden kind
Zij kwam een poos en zag met open oog
Zij kwam een poos en zag met open oog
De wereld aan.
Toen is zij heengegaan.
Wij wisten nooit wat haar het meest bewoog.
Toen is zij heengegaan.
Wij wisten nooit wat haar het meest bewoog.
Soms
is het of een kind
Verdwaald is naar dit leven.
Het gaat alsof het zich bezint,
En denkt: waar is mijn vroegre huis gebleven?
Wie weet of ik het straks niet vind.
Soms schijnt het bij zijn komst alreeds volgroeid.
Gelijk een zoete vrucht.
Beweegt het schommlend door de voorjaarslucht.
De huid is warm, die een rijp bloed doorvloeit.
Het sterft, zo weinig nog vermoeid?
Maar 't raadsel dat het in zich sloot
Was de nabije dood.
Gevallen in de chaos als een vonk,
Heeft haar gestalte ons kort bekoord.
Een vonk - die weer verslonk.
Nu tasten wij naar verf en woord
En voeden onze herinnering
Met een gedicht of tekening.
Verdwaald is naar dit leven.
Het gaat alsof het zich bezint,
En denkt: waar is mijn vroegre huis gebleven?
Wie weet of ik het straks niet vind.
Soms schijnt het bij zijn komst alreeds volgroeid.
Gelijk een zoete vrucht.
Beweegt het schommlend door de voorjaarslucht.
De huid is warm, die een rijp bloed doorvloeit.
Het sterft, zo weinig nog vermoeid?
Maar 't raadsel dat het in zich sloot
Was de nabije dood.
Gevallen in de chaos als een vonk,
Heeft haar gestalte ons kort bekoord.
Een vonk - die weer verslonk.
Nu tasten wij naar verf en woord
En voeden onze herinnering
Met een gedicht of tekening.
Albert
Verwey (1856-1936)
Bron:
Gedichten
VOLGENDE
WEEK
4
Januari 2015, Epifanie openbaring. Dekomende weken lezen we teksten over de openbaring dat Jezus
Christus de zoon van God is.
Op het Oecumenisch leesrooster staan: Jesaja 61:10-62:3, Psalm 147:12-20, Paulus brief aan de Galaten 3:23-4:7 en Lucas 2:33-40. Dat las ik 30december12:1e-zondag-na-kerstmis
Op het Oecumenisch leesrooster staan: Jesaja 61:10-62:3, Psalm 147:12-20, Paulus brief aan de Galaten 3:23-4:7 en Lucas 2:33-40. Dat las ik 30december12:1e-zondag-na-kerstmis
Het
thema is de belofte van goed nieuws voor de armen, bevrijding van
gevangene èn opgeslotenen en een komend genadejaar van de Heer
in Jesaja. De psalm is een lofpsalm met wat verhulde dreigementen van
sneeuw en kou en hagel als brokken.
Paulus vertelt in de brief aan de Galaten (nu Turkije rond Ankara, dus Christenen die geen Joden waren geweest) dat men niet eerst Joods hoefden te zijn of worden om Christen te kunnen worden. 3:28 Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. 29 En omdat u Christus toebehoort, bent u nakomelingen van Abraham, erfgenamen volgens de belofte. De belofte was exclusief aan het Joodse volk gedaan, maar waardoor het ook opgesloten werd in de wet(ten).
In
Lucas springen we vooruit naar 40 dagen na de geboorte van Jezus,
naar de opdracht in de tempel met nog meer voortekenen dat het een
bijzonder kind is door Simeon en Hanna een stokoude profetes.
Op
het alternatief leesrooster staat niets.
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten