Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest. Het rooster
wordt gemaakt voor 3 jaar, A, B en C en om te voorkomen de kerken om
de 3 jaar hetzelfde lezen wordt ook een alternatief leesrooster
gemaakt. Dat lees ik nu omdat ik al ene volledige rooster heb gedaan.
Er is alleen niet altijd een alternative rooster, de komende weken
lees ik de teksten van de Bach cantates en zal dus wel meelezen met
de Evangelische Kirche Deutschland.
PERIODE
21
december 2014 is de 4e zondag van Advent. Advent(us) is Latijn en
betekent 'komst'. We tellen 4 zondagen af naar de geboorte van Jezus
Christus op kerstavond. De 4e Adventzondag wordt Rorate
genoemd
het Latijnse vers "Rorate
caeli desuper, et nubes pluant iustum. Dauwt, hemelen, van boven, en
wolken, regent de Rechtvaardige.
Aperiatur
terra,
et
germinet Salvatorem
Opdat de aarde zich zal openen en
de Heiland er uit zal ontspruiten.
Rorate
caeli desuper, et nubes pluant iustum.
Ne irascaris Domine, ne ultra memineris iniquitatis: ecce civitas Sancti facta est deserta: Sion deserta facta est: Jerusalem desolata est: domus sanctificationis tuae et gloriae tuae, ubi laudaverunt te patres nostri.
Rorate caeli desuper, et nubes pluant iustum.
Peccavimus, et facti sumus tamquam immundus nos, et cecidimus quasi folium universi: et iniquitates nostrae quasi ventus abstulerunt nos: abscondisti faciem tuam a nobis, et allisisti nos in manu iniquitatis nostrae.
Rorate caeli desuper, et nubes pluant iustum.
Vide Domine afflictionem populi tui, et mitte quem missurus es: emitte Agnum dominatorem terrae, de Petra deserti ad montem filiae Sion: ut auferat ipse iugum captivitatis nostrae.
Rorate caeli desuper, et nubes pluant iustum.
Consolamini, consolamini, popule meus: cito veniet salus tua: quare maerore consumeris, quia innovavit te dolor? Salvabo te, noli timere, ego enim sum Dominus Deus tuus, Sanctus Israel, Redemptor tuus.
Rorate caeli desuper, et nubes pluant iustum.
Ne irascaris Domine, ne ultra memineris iniquitatis: ecce civitas Sancti facta est deserta: Sion deserta facta est: Jerusalem desolata est: domus sanctificationis tuae et gloriae tuae, ubi laudaverunt te patres nostri.
Rorate caeli desuper, et nubes pluant iustum.
Peccavimus, et facti sumus tamquam immundus nos, et cecidimus quasi folium universi: et iniquitates nostrae quasi ventus abstulerunt nos: abscondisti faciem tuam a nobis, et allisisti nos in manu iniquitatis nostrae.
Rorate caeli desuper, et nubes pluant iustum.
Vide Domine afflictionem populi tui, et mitte quem missurus es: emitte Agnum dominatorem terrae, de Petra deserti ad montem filiae Sion: ut auferat ipse iugum captivitatis nostrae.
Rorate caeli desuper, et nubes pluant iustum.
Consolamini, consolamini, popule meus: cito veniet salus tua: quare maerore consumeris, quia innovavit te dolor? Salvabo te, noli timere, ego enim sum Dominus Deus tuus, Sanctus Israel, Redemptor tuus.
Rorate caeli desuper, et nubes pluant iustum.
Vertaling:
Wikipedia/Rorate
Of
op dit blog op 22dec13,
helaas anoniem, nu door mannen gezongen Gregoriaans gezang Rorate
Coeli (4m45)
De
tekst komt uit Jesaja 45:8.
Het
is een veel gebruikte tekst bij de Annunciatie, de bevruchting van
Maria door de Heilige Geest. Dat uitgebreide verhaal staat alleen in
Lucas
1:26-38,
in Marcus staat alleen dat een kind geboren zal worden uit een maagd.
De
Bach cantates zijn
"Bereitet
die Wege, bereitet die Bahn” (BWV
132) en "Herz
und Mund und Tat und Leben"
(BWV147a). Deze cantates horen bij Johannes 1:19-28 de Getuigenis van
Johannes de Doper, dat lees ik.
Cantate
147a werd in 1716 geschreven voor Advent en later 1723 uitgebreid
vandaar dat er 2 versies zijn: een lange 147 met 10 verzen en onze
korte met 6.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) Cantata BWV 132,
Bereitet die Wege, bereitet die Bahn! Uitgevoerd
door het Münchener Bach-Chor, Münchener Bach-Orchester
onder leiding van Karl Richter. Solistens: Edith Mathis sopraan,
Anna Reynolds alt, Peter Schreier tenor, Theo Adam, bas, Otto Büchner viool en Manfred Clement hobo. (21m32) Link youtube
Anna Reynolds alt, Peter Schreier tenor, Theo Adam, bas, Otto Büchner viool en Manfred Clement hobo. (21m32) Link youtube
Of
kijk op 22dec13
J.S. Bach (1685-1750) "Bereitet
die Wege, bereitet die Bahn"
(BWV 132) sopraan
aria door Ingrid Schmithüsen met het Bach Collegium Japan onder
leiding van Maasaki Suzuki. (6m08) Link
youtube
Of
kijk op 23dec2012
naar de gehele cantate "Herz
und Mund und Tat und Leben"
(BWV147) door het Amsterdam
Baroque Orchestra & Choir met dirigent Ton Koopman, sopraan Lisa
Larsson, Elisabeth von Magnus alt, Lothar Odinius tenor en Klaus
Mertens bas. (31m59)
Of
kijk op dit blog op 18dec2011
naar J.S. Bach's BWV
147 in 1950 door Dinu Liputti op piano. Zonder de gezongen tekst en
als beeld 4 adventskaarsen (9m54).
Of
kijk op dit blog op 19dec2010
naar J.S.Bach "Bereitet
die Wege, bereitet die Bahn!"
Cantate 132 gezongen door Sebastian Hennig van het Knabenchor
Hannover. Dirigent is Gustav Leonhardt van/met zijn Leonhardt Consort
(7m10).
Concert
tips
zo21dec14
om 19uur in de Barbarakerk, Grote Kerkstraat 4 in Culemborg. "Herz
und Mund und Tat und Leben"
(BWV 147a). Uitgevoerd door Marijn Slappendel en de Barbaracantorij
& Camerata da Fusignano. Solisten: Tanja
Obalski sopraan, Gabriëlle Nijhuis alt, Ambrož Bajec Lapajne
tenor en Bas Kuijlenburg, bas. Link
Barbaracantorij
TEKSTEN
Op
het Oecumenisch leesrooster staan 2 Samuël 7:4-16, Psalm 132,
Romeinen 16:25-27
en Lucas 1:26-38. Dat las ik op 18december11.
Het
thema is de Annunciatie, de aankondiging van de komst van Jezus.
Eerst door de profeet Nathan aan David de belofte van God dat Davids
nakomeling zijn troon zal erven en een 'huis' (dynastie) voor God zal
bouwen. In de Psalm wordt die belofte van God herdacht en geprezen.
In Romeinen wordt de openbaring van een eeuwenoud geheim benadrukt.
In Lucas de aankondiging van de engel Gabriel aan de maagd Maria dat
zij een zoon zal baren die 'Zoon van de Allerhoogste (zal) worden
genoemd . De Heer God zal hem geven de troon van zijn vader David'.
Het
verhaal staat alleen in Lucas
1:26-38,
in Marcus staat alleen dat een kind geboren zal worden uit een maagd.
In
het gezang (128) bijna een noodkreet om de komst van Jezus: Kom
tot ons, scheur de heem'len, Heer, daal, Heiland, uit uw hemel neer.
Ruk open, rijt ze uit het slot, de hemeldeuren, Zoon van God.
Op
het alternatief leesrooster staat niets, ik
kies voor de teksten van de Bach cantates (als ik die niet al gelezen
heb).
JOHANNES
Johannes
is het 4e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies
met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de evangelies
komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek soms een
beetje anders. Het Johannes evangelie heeft de minste overlap met de
andere evangelies. Het begint ook ''anders'' niet over de geboorte
van ene mens:
1
In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was
God. Ofwel
Het
Woord is mens geworden. In de 6e regel wordt Johannes geïntroduceerd,
zonder wie het allemaal niet was gelukt:
r6
Er kwam iemand die door God was gezonden; hij heette Johannes. 7 Hij
kwam als getuige, om van het licht te getuigen, opdat iedereen door
hem zou geloven. 8 Hij
was niet zelf het licht,
maar hij was er om te getuigen van het licht: 9 het ware licht, dat
ieder mens verlicht en naar de wereld kwam.
...
15
Van hem getuigde Johannes toen hij uitriep: ‘Hij is het over
wie ik zei: “Die na mij komt is meer dan ik, want hij was er
vóór mij!”’ 16 Uit zijn overvloed zijn wij
allen met goedheid overstelpt. 17 De wet is door Mozes gegeven, maar
goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. 18 Niemand
heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan
het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen. NBV
Volgens
Lucas was Johannes de achterneef van Jezus die zes maanden voor hem
geboren werd bij Maria's tante Elisabeth en de priester Zacharias. Al
in de buik van zijn moeder reageerde Johannes op Jezus Lucas 1:44
(Toen ik je groet hoorde) sprong
het kind van vreugde op in mijn schoot. 45 Gelukkig is zij die
geloofd heeft dat de woorden van de Heer in vervulling zullen gaan.’
Het
verhaal van de getuigenis van de volwassen Johannes de Doper, of
wegbereider, komt ook voor in de andere evangelies soms met wat
uitwijdingen. Nadrukkelijk dat Johannes niet goed genoeg is om Jezus
sandalen los te maken, maar ook de twee doopsels.
Mattheus
3:1-12 is vrijwel identiek aan Lucas 3:1-18 zitten veel
overeenkomsten en een toelichting op r26: (Ik doop jullie met water
…) Hij
zal jullie dopen met de heilige Geest en met vuur; 17 hij houdt de
wan in zijn hand om de dorsvloer te reinigen, het graan zal hij
bijeenbrengen in zijn schuur en het kaf in onblusbaar vuur
verbranden.’
In
Marcus 1:1-8 alleen 8
Ik heb jullie gedoopt met water, maar hij zal jullie dopen met de
heilige Geest.’
En
Johannes
de Doper komt ook in de Koran voor. Yahya
of Jahja is in de islam een profeet die door God naar de kinderen van
Israël werd gezonden. Soera Het Vee 6:83-86, zijn naam is door
God gegeven. In de Koran was Yahya de zoon
van de profeet Zakariya en daarmee ook de laatste profeet die de
sharia van de boodschapper Musa predikte. Zijn moeder heette Isha.
Kunst
tip: Johannes
de Doper getuigend, ofwel wijzend naar Jezus uit circa 1600–1602 door
Annibale Carracci (Italiaans Barokschilder 1560–1609). Olieverf
op koper beschreven in de Farnese collectie in Parma, Italie in 1678.
Nu in het Metropolitan
Museum New York, USA. Gift van Fabrizio Moretti and Adam Williams, in
honor of Everett Fahy. Link:
Metmuseum/AnnibaleCarricci/JohntheBaptist
JOHANNES
1:19-28
19
Dit is het getuigenis van Johannes.
De Joden hadden vanuit Jeruzalem priesters en Levieten naar hem toe
gestuurd om hem te vragen: ‘Wie bent u?’ 20 Hij gaf
zonder aarzelen antwoord en verklaarde ronduit: ‘Ik ben niet de
messias.’ 21 Toen vroegen ze hem: ‘Wie dan? Bent u Elia?’
Hij zei: ‘Die ben ik ook niet.’ ‘Bent u de
profeet?’ ‘Nee,’ antwoordde hij. 22 ‘Maar wie
bent u dan?’ vroegen ze hem. ‘Wij moeten antwoord kunnen
geven aan degenen die ons gestuurd hebben – wie zegt u zelf dat
u bent?’ 23 Hij zei: ‘Ik ben de stem die roept in de
woestijn: “Maak recht de weg van de Heer,” zoals de
profeet Jesaja gezegd heeft.’ 24 De afgevaardigden die uit de
kring van de Farizeeën kwamen, 25 vroegen verder: ‘Waarom
doopt u dan, als u niet de messias bent, en ook niet Elia of de
profeet?’ 26 ‘Ik doop met water,’ antwoordde
Johannes. ‘Maar in uw midden is iemand die u niet kent, 27 hij
die na mij komt – ik ben het niet eens waard om de riemen van
zijn sandalen los te maken.’ 28 Dit gebeurde in Betanië,
aan de overkant van de Jordaan, waar Johannes doopte.
Liever
luisteren?
Erik
Maan, heilsoldaat op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Genesis het 1e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Preek
van Maarten Luther (1483-1546) over Johannes 1:19-28 voor de 4e
Advent.
Naar
aanleiding van de vragen over de profeet die Johanes zou zijn:
de
Joden zelf vatten van oudsher de profetie van Maleachi op als slaande
op de komst van Christus in het vlees. Daarom vroegen ze hier
Johannes of hij Elia was, die voor de Christus komen zou. Zij
dwaalden echter daarin, dat zij de eerste, lichamelijke Elia
daaronder verstonden; want hoewel de tekst ons dwingt te geloven dat
Elia eerst moet komen, zo dwingt hij ons toch niet te geloven, dat
het de eerste Elia is, want hij zegt niet, dat Elia de Thisbiet,
zoals de Schrift hem noemt, (1 Kon. 17:1 en 2 Kon. 1:18), komen moet,
maar een voudigweg: een Elia, een profeet, wat de engel Gabriël
in Lukas 1:17 uitlegt als: "in de geest en de kracht van Elia",
als wilde hij zeggen: Het zal een echte Elia zijn, zoals men naar
Duitse gewoonte zegt van iemand, die de manier en de daden van de
ander heeft: Dat is een echte N., alsof ik zeg: De paus is een echte
Kájafas, Johannes Hus is een echte Paulus. Zo belooft God ook
door middel van Maleachi iemand, die een echte Elia zal zijn; dat is
echter Johannes. Link
Theologienet/LutherKerkpostillen.pdf
(pdf, 352 pag). De preek over Johannes staat op pag. 65)
Op
You Tube: In
het Engels: Johannes de Doper van geboorte tot zijn onthoofding aan de
hand van kunstwerken in de National Gallery in London. Carlo Crivelli's 'The
Demidoff Altarpiece' 1476 en Piero della Francesca's 'The Baptism of
Christ', 1450s. Met een toelichting door kunsthistorica Dr Jennifer
Sliwka, Howard en Roberta Ahmanson Fellow in Art and Religion at
the National Gallery en theoloog Professor Ben Quash, Director of the
Centre for Arts and the Sacred, King's College London. (8m16) Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader'
Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze keer kies
ik voor een deel van het gebed voor Johannes de Doper verwijzend naar
zijn werk als apostel. Het eerste deel gaat over zijn geboorte en het
derde deel over zijn Martelaarschap.
O
most zealous Apostle, who, without working any miracle on others, but
solely by the example of thy life of penance and the power of thy
word, didst draw after thee the multitudes, in order to dispose them
to receive the Messias worthily and to listen to His heavenly
doctrine; grant that it may be given unto us, by means of thy example
of a holy life and the exercise of every good work, to bring many
souls to God, but above all those souls that are enveloped in the
darkness of error and ignorance and are led astray by vice.
Our Father, Hail Mary, Glory be
Our Father, Hail Mary, Glory be
O
ijverigste Apostel, die zonder enige wonder op anderen te verrichten,
maar alleen door het voorbeeld van uw leven van boete en de kracht
van uw woord, velen
aantrekt, om ze vrij te maken en waardig de Messias te ontvangen en
te luisteren naar Zijn hemelse leer;
Geef
dat ons gegeven mag zijn door het voorbeeld van een Heilige leven en
het beoefenen van goede werken om veel zielen tot God te brengen,
maar vooral al die zielen die gehuld zijn in de duisternis van
dwaling en onwetendheid en die op een dwaalspoor zijn geleid door
ondeugden.
Onze Vader, Wees gegroet, U is de Eer
(vertaling
Google translate en een beetje opgeknapt.)
VOLGENDE
WEEK
28
december 2014, Onschuldige Kinderen genoemd naar de moord op de
pasgeboren jongetjes in opdracht van Koning Herodus.
Op
het Oecumenisch leesrooster staan
Jeremia
31:15-17
Psalm
124
Openbaring
21:1-7
Matteüs
2:13-18
Dat
las ik nog niet eerder.
Op
het alternatief leesrooster staat niets.
Er
zijn ook aparte leesroosters voor
Kerstnacht
24
december 2014:
Jesaja
8:23b-9:7
Psalm
96
Brief
van Titus 2:11-14
Lucas
2:1-20
1e
Kerstdag:
25 december 2014:
Jesaja
52:7-‐10
Psalm
98
Brief
aan de Hebreeën 1:1-‐12
Johannes
1:1-‐14
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten