Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van
Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met Pinksteren over de
uitstorting
van de Heilige Geest. Het rooster wordt gemaakt voor 3 jaar, A, B en
C en om te voorkomen de kerken om de 3 jaar hetzelfde lezen wordt ook
een
alternatief leesrooster gemaakt
PERIODE
4 januari 2015 is de eerste zondag in het Nieuwe Jaar. Meestal lezen
we na Kerst Epifanie teksten, openbaringen waarin blijkt dat Jezus
Gods zoon is, maar deze zondag wordt nog niet zo genoemd. Epifanie is
officieel op 6 januari als de drie koningen of wijzen op bezoek
komen. Toch is het antwoord van Jezus
in Lucas 2:49 als zijn ouders hem vinden in de tempel in Jeruzalem
veelzeggend: ''Waarom
hebt u naar me gezocht? Wist u niet dat ik in het huis van mijn Vader
moest zijn?’ ''. Nb
Hij is dan wel al 12.
De
Bach cantaten voor
deze zondag zijn
''Schau,
lieber Gott, wie meine Feind”
(BWV
153), ''Ach
Gott, wie manches Herzeleid''
(II BWV 58) en “Ehre
sei dir, Gott, gesungen”
(Weihnachtsoratorium BWV 248/5)
Deze
cantates
horen bij Lucas 2:40-52 de opdracht in de tempel en Matteüs
2:13-23 over de Vlucht naar Egypte voor Herodes waarover we vorige
week lazen. Ik neem hier allen de regels over die we toen niet
lazen:19-23.
Op
You Tube:
J.S.
Bach (1685-1750) ''Schau,
lieber Gott, wie meine Feind”
BWV 153.
Uitgevoerd door Gustav Leonhardt & Leonhardt-Consort en het
Nikolaus Harnoncourt Concentus Musicus Wien. (1u6m want Cantate BWV
150, 151, 152 en 153. BWV 153 op 51m23. Tekst:
Webdocs.cs.ualberta.ca/cantata153.
Link
youtube
Of
kijk op dit blog op 5januari14
naar
“Schau,
lieber Gott, wie meine Feind” (BWV
153). Uitgevoerd door Musica Amphion & Gesualdo Consort
Amsterdam. Solisten: Hana Blažikova en Stephanie Petitlaurent
sopranen, Marnix De Cat en Terry Wey alten, Harry van Berne en
Charles Daniels tenoren, Jelle Draijer en Harry van der Kamp bassen.
Leo van Doeselaar op het orgel. Pieter-Jan Belder en Harry van der
Kamp, artistieke leiding. In de Waalse Kerk uitzending van AVRO
Klassiek (14m10)
Of
“Ach
Gott, wie manches Herzeleid II” (BWV
58) Nikolaus
Harnoncourt en het Tölzer Knabenchor, met Koormeester Gerhard
Schmidt-Gaden en het Concentus Musicus Wien, Oostenrijk.
Wikipedia/AchGott,wiemanchesHerzeleidBWV58
De
cantatetekst verhaalt de moord op de onschuldige kinderen door een
bange aardse vorst Herodes die vreest zijn troon te verliezen.
Dat lazen wij vorige week. Of
de beschrijving van Johan Nieuwkerk op johanbachcantate/58.
(12m34)
Of
'Ehre
sei dir, Gott, gesungen' (Weihnachtsoratorium)
(BWV 248-5) Uitgevoerd door Sir
John Eliot Gardiner het Monteverdi Choir en de English Baroque
Soloists. (6m07)
Concert
tips
zo4jan15
om 16uur in de W.de Zwijgerkerk, Olympiaweg
14, A'dam
en om 20.15uur in de Kruiskerk,
Van der Veerelaan 30A, Amstelveen. “Ehre
sei dir, Gott, gesungen”
(Weihnachtsoratorium BWV 248/5) BWV
248V-VI uitgevoerd door Paulien Kostense en het Bach Ensemble
Amsterdam Link
Bach
Ensemble Amsterdam
TEKST(EN)
Op
het Oecumenisch leesrooster staan: Jesaja 61:10-62:3, Psalm
147:12-20, Paulus brief aan de Galaten 3:23-4:7 en Lucas 2:33-40. Dat
las ik op 30december12
Het
thema is de belofte van goed nieuws voor de armen, bevrijding van
gevangenen èn opgeslotenen en een komend genadejaar van de
Heer in Jesaja. De psalm is een lofpsalm met wat verhulde
dreigementen van sneeuw en kou en hagel als brokken.
Paulus vertelt in de brief aan de Galaten (nu Turkije rond Ankara, dus Christenen die geen Joden waren geweest) dat men niet eerst Joods hoefde te zijn of worden om Christen te kunnen worden. 3:28 Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. 29 En omdat u Christus toebehoort, bent u nakomelingen van Abraham, erfgenamen volgens de belofte. De belofte was exclusief aan het Joodse volk gedaan, maar waardoor het ook opgesloten werd in de wet(ten).
In Lucas springen we vooruit naar 40 dagen na de geboorte van Jezus, naar de opdracht in de tempel met nog meer voortekenen dat het een bijzonder kind is door Simeon en Hanna een stokoude profetes.
Op
het alternatief leesrooster staat niets.
Ik
lees de teksten die bij de Bachcantate horen, maar in chronologische
volgorde en sla over wat we vorige week al lazen. Dus eerst Mattheus
als ze terugkeren uit Egypte en in Nazareth gaan wonen en dan Lucas
als Jezus 12 is.
Note
Bene:
Ik lees deze week de teksten uit de Jongerenbijbel, deels omdat de
site van de Nieuwe BijbelVertaling ontoegankelijker is geworden en nu
ook de voorleesbijbel ze niet meer integraal mag plaatsen. Maar
vooral omdat het leuk is om af en toe andere bijbelvertalingen te
lezen en te vergelijken.
De Jongerenbijbel
bijvoorbeeld geeft
toelichtingen en verbanden en stelt vragen aan de lezer. Onderaan de tekst staan
regels uit andere Bijbelteksten die verwijzen naar de tekst(regels).
In Hosea 11:1 staat
bijvoorbeeld: Toen Israël nog een kind was, had ik het lief; uit
Egypte heb ik mijn zoon weggeroepen.
Dat kan op het uittocht uit Egypte verhaal in Exodus slaan, maar ook
op de terugkeer uit Egypte. Maar er staan nog meer verwijzingen van
Israëlieten
die naar Egypte vluchten: Jerobeam op de vlucht voor Salomo in 1
Koningen 11 en Uria uit Kirjat-Jearim, de zoon van Semaja. Dus Niet die van David en Batseba.
NB Ik
heb net de Bijbel in Gewone taal gekocht voor mijn zoon van 11, dus
die zal ik -na Kerst al hij hem gekregen heeft- vast ook wel eens gebruiken.
MATTHEUS
Mattheus
is het 2e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit verhaal komt volgens de bijbelparallelen
tabellen ook voor bij Lucas, maar eigenlijk betreft het alleen Lucas
2:39.
Opvallend
is dat de laatste regel niet wordt verbonden met een profeet door de
Jongerenbijbel. Volgens de Willibrorsbijbel betreft het een
woordspeling van Mattheus
die verwijst naar het Hebreewse nétser:
twijgje in Jesaja 11:1
Maar
uit de stronk van Isaï schiet een telg op, een
scheut van zijn wortels komt tot bloei. In
de NBVvertaalaantekeningen
staat:
''In
Matteüs 2:23 wordt een expliciet verband gelegd tussen het
woord Nazôraios en Nazaret. Er wordt namelijk gezegd dat Jezus
in Nazaret gaat wonen, en de evangelist vult aan: “zo
ging in vervulling wat gezegd is door de profeten: ‘Hij zal
Nazôraios genoemd worden.’”
Het is alleen niet duidelijk of Matteüs in het profetencitaat
met Nazôraios alleen ‘inwoner van Nazaret’
bedoelt, of iets meer. Helaas is het profetencitaat niet letterlijk
in het Oude Testament terug te vinden; was dat wel zo geweest, dan
had dat behulpzaam kunnen zijn bij het vaststellen van de betekenis
van Nazôraios.
In
Matteüs 2:23 is, om mogelijke verbanden niet verloren te
laten gaan, gekozen voor de vertaling ‘Nazoreeër’.
Misschien doelt Matteüs hier met ‘Nazoreeër’ op
verwantschap met het Hebreeuwse woord netsèr, ‘telg’
(Jesaja 11:1); Jezus is een ‘telg’ uit de stronk van
Isaï, het Davidische geslacht. Zekerheid is niet te krijgen.
Maar als vertaald wordt met ‘Hij zal Nazarener genoemd worden’
gaat deze mogelijke interpretatie helemaal verloren. Er kan ook
gedoeld zijn op het ‘nazireeërschap’ (Numeri 6:1-21)
In
Numeri 6:1 staat “Wanneer
een man of vrouw een bijzondere gelofte aflegt om zich als nazireeër
aan de HEER te wijden en
daarna wordt beschreven wat hiervoor allemaal gedaan moet worden.
Link:
Jongerenbijbel/numeri6
Kennis
tip: Op
Christipedia
staat een artikel over Nazireeërs
met allerlei bronnen en het verschil met Nazoreer: Een
Nazireeër moet niet verward worden met een Nazoreeër
of Nazarener.
Link
Christipedia/Nazireeer
en
Kunst
tip: Zeven
Smarten (van Maria*) De vlucht naar Egypte door Albrecht
Dürer
(1471–1528). Olieverf
op paneel uit circa 1495-1496. Nu in de Gemäldegalerie Alte
Meister, Dresden, Duitsland. Link
Statenvertaling.net
Kunst
en Kennistip2:
Er zijn apocriefe, later niet erkende, verhalen over het verblijf in
Egypte. Een daarvan vertelt dat afgodsbeelden omvielen toen Jezus
voorbij kwam. Dit wordt afgebeeld in het Franse getijdenboek van
Bedford uit 1423 Link:
Wikipedia/VluchtnaarEgypte-BedfordMaster
meer Bedford Hours op: Wikipedia/Bedford-meester
MATTHEUS
2:19-23
19
Nadat Herodes gestorven was, verscheen er in een droom aan Jozef in
Egypte een engel van de Heer. 20 De engel zei: ‘Sta op, ga met
het kind en zijn moeder naar Israël. Want zij die het kind om
het leven wilden brengen, zijn gestorven.’ 21 Jozef stond op en
vertrok met het kind en zijn moeder naar Israël. 22 Maar toen
hij daar hoorde dat Archelaüs zijn vader Herodes was opgevolgd
als koning over Judea, durfde hij niet verder te reizen. Na
aanwijzingen in een droom week hij uit naar Galilea. 23 Hij ging
wonen in de stad Nazaret, en zo ging in vervulling wat gezegd is door
de profeten: ‘Hij zal Nazoreeër genoemd worden.’
In
de Jongerenbijbel. Link naar de tekst: Jongerenbijbel/Matteus2
Nabrander:
De historische koning Herodes stierf in 4 voor Christus.
Liever
luisteren?
Karin
van bruggen, leerkracht (die erg mooi kan voorlezen) in de Nieuwe
Bijbelvertaling op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Omdat ik deze week de Bachteksten heb gelezen is de kans klein dat die in kerken zijn gekozen. Kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Ds. H. Drost voor de gereformeerde kerk vrijgem. Houten op
24januari 1999. Over Mattheüs
2 ''God
geeft de prins uit de hemel een plek in een achterbuurt. Wat wil God
daarmee? God geeft Hem zo de naam van een achterbuurt. God zet zijn
Zoon op de weg van vernedering en minachting. Vers 23 zegt: "en
hij vestigde zich in een stad genaamd Nazaret, opdat in vervulling
zou gaan hetgeen door de profeten gesproken is dat Hij NazOreeër
zou heten".
Dat Hij gesmaad zou worden, staat bij de profeten. Dat laat deze evangelist aan de joden zien. Matteüs wil het joodse volk vertellen dat de Messias gekomen is. Maar als een jood dan zou vragen waar de Messias opgegroeid is en je zou 'Nazaret' zeggen, zal dat alleen maar hoongelach opleveren: 'wil jij beweren dat Hij de Messias is, terwijl Hij in zo'n achterbuurt opgroeide? Dat is toch een afgang!?' Ja - zegt Matteüs - dat zeggen onze profeten. Kijk maar in onze bijbel: niet alleen bij Jesaja, maar overal bij de profeten staat dat de Messias veracht en vernederd wordt: "hij was veracht en wij hebben Hem niet geacht". Link Prekendiespreken/mat2v19
Dat Hij gesmaad zou worden, staat bij de profeten. Dat laat deze evangelist aan de joden zien. Matteüs wil het joodse volk vertellen dat de Messias gekomen is. Maar als een jood dan zou vragen waar de Messias opgegroeid is en je zou 'Nazaret' zeggen, zal dat alleen maar hoongelach opleveren: 'wil jij beweren dat Hij de Messias is, terwijl Hij in zo'n achterbuurt opgroeide? Dat is toch een afgang!?' Ja - zegt Matteüs - dat zeggen onze profeten. Kijk maar in onze bijbel: niet alleen bij Jesaja, maar overal bij de profeten staat dat de Messias veracht en vernederd wordt: "hij was veracht en wij hebben Hem niet geacht". Link Prekendiespreken/mat2v19
Op
You Tube:
In het Engels "Jesus
of Nazareth"
over de betekenis van de toevoeging Nazareth in Mattheüs
2:22-23 door Pastor David Guzik op 13maart2013 (43m) Link:
youtube
LUCAS
Lucas
is het 3e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit verhaal komt ook volgens de parallelen
tabellen voor bij Mattheus door de voorafgaande regel 39b
Toen … keerden ze terug naar Galilea, naar hun woonplaats
Nazaret. Het
verhaal van de reis naar Jeruzalem staat daar verder niet, ook niet
in een van de andere evangelies.
Het
lijkt een Epifanieverhaal. Als Jezus voor de zoveelste keer met zijn
ouders de jaarlijkse pelgrimsreis maakt naar Jeruzalem verdwijnt hij
daar. Zijn ouders vinden hem na dagen zoeken uiteindelijk in de
tempel ...
waar hij tussen de leraren zat, terwijl hij naar hen luisterde en hun
vragen stelde. 47
Allen
die hem hoorden stonden versteld van zijn inzicht en zijn antwoorden.
…
(Jezus)
zei tegen hen: ‘Waarom hebt u naar me gezocht? Wist u niet dat
ik in het huis van mijn Vader moest zijn?’ 50
Maar
ze begrepen niet wat hij tegen hen zei. 51
Hij
reisde met hen terug naar Nazaret en was hun voortaan gehoorzaam.
Kunst
tip: Jezus
in de tempel door Duccio di Buoninsegna (1260–1318) Eierverf,
tempera op een houtenpaneel voor de Dom van Siena. Nu in het Museo
dell'Opera del Duomo in Siena, Italië.
Link:
Wikimedia/DucciodiBuoninsegna
Lucas
2:40-52
40
Het
kind groeide op, werd sterk en was begiftigd met wijsheid; Gods
genade rustte op hem.
De
twaalfjarige Jezus in de tempel
41
Zijn
ouders gingen jaarlijks voor het pesachfeest naar Jeruzalem. 42
Toen
hij twaalf jaar was, maakten ze weer hun gebruikelijke pelgrimstocht.
43
Na
afloop van het feest vertrokken ze naar huis, maar Jezus bleef in
Jeruzalem achter zonder dat zijn ouders*
het wisten. 44
In
de veronderstelling dat hij zich bij het reisgezelschap bevond,
reisden ze een hele dag voordat ze hem overal onder hun verwanten en
bekenden begonnen te zoeken. 45
Toen
ze hem niet vonden, keerden ze terug naar Jeruzalem om hem daar te
zoeken. 46
Na
drie dagen vonden ze hem in de tempel, waar hij tussen de leraren
zat, terwijl hij naar hen luisterde en hun vragen stelde. 47
Allen
die hem hoorden stonden versteld van zijn inzicht en zijn antwoorden.
48
Toen
zijn ouders hem zagen, waren ze ontzet, en zijn moeder zei tegen hem:
‘Kind, wat heb je ons aangedaan? Je vader en ik hebben met
angst in het hart naar je gezocht.’ 49
Maar
hij zei tegen hen: ‘Waarom hebt u naar me gezocht? Wist u niet
dat ik in het huis van mijn Vader moest zijn?’ 50
Maar
ze begrepen niet wat hij tegen hen zei. 51
Hij
reisde met hen terug naar Nazaret en was hun voortaan gehoorzaam.
Zijn moeder sloot alles wat er met hem gebeurd was in haar hart. 52
Jezus
groeide verder op en zijn wijsheid nam nog toe. Hij kwam steeds meer
in de gunst bij God en de mensen.
*Ook vertaald als Jozef en zijn moeder.
Liever
luisteren?
Henny
Plaisier-Wendt & Bas Plaisier v/h Scriba
van de Protestantse Kerk in Nederland en zijn vrouw in de Nieuwe
Bijbelvertaling op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Lucas het 3e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Omdat ik deze week de Bachteksten heb gelezen is de kans klein dat die in kerken zijn gekozen. Kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van ds Wim van der Schee, hij vindt dat ook van deze preek de
houdbaarheidsdatum is verstreken maar ik vind zijn preken altijd
aansprekend. Preek voor een themaweek van de basisschool De
Wegwijzer
in
Hilversum (1998?).
Over Psalm 84:1-2, lezen + tekst Lucas 2:40-52, Psalm 119:37 en 3.
Jezus
zegt: Ik moet bezig zijn met de dingen van mijn Vader. Dat is niet
maar voor eventjes, voor een paar dagen langer, nee, het is voor heel
zijn leven, voor
altijd. Hier is Hij thuis, niet in Nazaret. Hij leeft niet maar van
het brood dat zijn moeder Hem in Nazaret voorzet, Hij leeft van al de
woorden die God gesproken heeft. Dat hadden Maria en Jozef kunnen
weten; ze hadden rustig naar Nazaret kunnen gaan.
Intrigerend:
Hij
stelt vragen en geeft antwoorden. En de verbazing groeit bij de
mensen in de tempel. Wat is dit voor een jongen? Hier lijkt Psalm 119
wel in vervulling te gaan. VdSchee
noemt
de
regels
3
en 37 van psalm 119.
Ik
zie dat niet, wel in voorafgaanden regels die ik daarom opneem. De
hele palm is een lofzang op de wetten en de regels die in de tempel
worden onderwezen en uitgelegd, ook door Jezus' vragen. Link
wvdschee
Psalm
119
(1
Gelukkig wie de volmaakte weg gaan
en leven naar de wet van de HEER,
2 gelukkig wie zijn richtlijnen volgen,
hem zoeken met heel hun hart).
3 Zij bedrijven geen onrecht,
maar gaan de wegen die hij wijst.
en leven naar de wet van de HEER,
2 gelukkig wie zijn richtlijnen volgen,
hem zoeken met heel hun hart).
3 Zij bedrijven geen onrecht,
maar gaan de wegen die hij wijst.
(33
Wijs
mij, HEER, de weg van uw wetten,
dan
volg ik die tot het einde toe.
34
Geef
mij inzicht, en ik zal uw wet volgen,
hem
onderhouden met heel mijn hart.
35
Laat
mij het pad gaan van uw geboden,
dat
is mij het liefst.
36
Neig
mijn hart naar uw richtlijnen
en
niet naar winstbejag.)
37
Houd
mijn ogen af van wat leeg is,
laat
mij uw wegen gaan, en leven.
Op
You Tube: de
scenes over Jesus in de tempel in Jeruzalem als jongen in een film
van the Fifth Joyful Mystery of the Holy Rosary, Family Theater
Productions' film, The Savior uit 1959. (3m06) Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader'
Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze keer kies
ik voor het (deel van het) gebed
om moed uit de preek van ds Drost over smaad en volharding.
Moed
om openlijk als christen in de wereld staan en leven - ook
bij haat zo ook voorbede voor kinderen dat ze zich niet afkeren van
die weg van smaad.
Gebed om moed
"Houdt u hun handen vast als wij los moeten laten
en laat altijd uw kracht boven hun zwakheid staan
U weet hoe mateloos de wereld hen zal haten
als zij niet in het schema van de wereld gaan"
Aan
het eind staat een gebed voor de zondag, voor rust en voor
ontmoeting: Zegen ons vandaag en geef dat deze dag ons
nader brengt - nader tot U, onze Vader. Amen.
VOLGENDE
WEEK
11
januari 2015, 1e zondag van de Epifanie.
Op
het Oecumenisch leesrooster staan: Jesaja
55:1-11, Daniël 3:52-56, (Handelingen 19:1-7) en Marcus
1:1-11(13). Dat
las ik nog niet.
Op
het alternatief leesrooster staat niets maar vanaf 18 januari lezen
we uit Paulus brief aan de Kolossenzen.
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten