Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest. Het rooster
wordt gemaakt voor een paar jaar, en om te voorkomen dat kerken om de
paar jaar hetzelfde lezen wordt ook een alternatief leesrooster
gemaakt.
PERIODE
22
februari 2015 is de 1e
van de 40dagen tijd,
de tijd van inkeer waarin we aftellen naar Pasen. Elke
zondag heeft zijn eigen naam, deze week is het Invocabit,
Latijn voor
'Roept hij Mij aan'. Het
verwijst
naar vers 15 van psalm 91 en het openingslied of introïtus
op deze zondag.
"Invocabit me et exaudiam eum cum ipso ero in tribulatione eruam eum et glorificabo longitudine dierum implebo illum et ostendam ei salutare meum".
"Invocabit me et exaudiam eum cum ipso ero in tribulatione eruam eum et glorificabo longitudine dierum implebo illum et ostendam ei salutare meum".
"Roept
hij Mij aan, dan antwoord Ik, is hij in angst en vreze,
dan kom Ik nog dat ogenblik om hem nabij te wezen."
dan kom Ik nog dat ogenblik om hem nabij te wezen."
Op dit blog op 9maart-2014 Introïtus
"Invocábit me"
door de schola van het Monastery of the Holy Cross in Chicago, USA.
(9m17 ) met een gebed en toelichting in het Engels.
Of
op 24feb13
Een
Gregoriaanse Introïtus door het Koor van St. Ignatius van
Antiochië, Episcopale kerk in New York (City), VS. Douglas
Keilitz op het orgel en koormeester. (3m30).
Of
op 26feb12
''Invocabit
Me''
Concerto Chiesa di San Bevignate, Dirigent Franco Radicchia (Perugia,
Italie) op 21Maart2009 (3m06)
Er
zijn geen Bach cantaten voor
deze zondag, het is de Stille tijd.
Er
worden wel cantatediensten georganiseerd:
EduardvHengel/cantate-agenda
TEKST(EN)
Op
het Oecumenisch leesrooster staan: Genesis 9:8-17, Psalm
25:1-10. de 1e brief
van Petrus 3:18-22, Marcus 1:12-15. Dat las ik 26feb12
De
teksten bevatten motieven gekoppeld aan de voorbereiding op Pasen:
Jezus 40dagen in de woestijn en zijn beproeving in Marcus, maar ook
in de brief van Petrus, waarin staat dat de Christenen beproefd,
vervolgd worden. In de brief van Petrus gaat het ook over redding: de
Christenen zijn gered door Jezus kruisiging net als de verdronken
mensen van de zondvloed die Jezus bezoekt tijdens de 3 dagen voor de
wederopstanding. De doop is vergelijkbaar met het schoonwassen zoals
de zondvloed dat deed. Over de zondvloed lezen we in Genesis en het
verbond, de belofte van God om nooit meer een zondvloed te sturen. De
psalm is een smeekbede om de juiste weg te gaan en vergeving van
(jeugd)zonden.
Op
het alternatief leesrooster staat niets tot Pasen 5 april 2015, op
het Bijbelrooster van het Bijbelgenootschap staat ook psalm 25 en
Bach heeft heen cantates dus ook geen tekstsuggestie...
Ik
lees deze week uit het Oud-Testamentische boek Spreuken
en het Deuterokanonieke boek Wijsheid de teksten die
volgens sommigen de basis vormen voor duurzaam investeren, spren of
beleggen, ofwel verstandig omgaan met de toekomst. De toekomst van de
samenleving en de Schepping en de eigen financiële
toekomst. Een thema dat volgens mij wel past bij de periode van
inkeer en bezinning voor Pasen.
Ik
lees ook de teksten uit de evangelies met de parabel van de talenten,
drachmes. Waarin een rijke man zijn dienaren geld geeft en ze bij
terugkomst beloond naar hun werken.
SPREUKEN
Op
de site Solomonsuccess
van Jason Hartman een jonge Amerikaanse vastgoed handelaar worden
Bijbelse principes verbonden met vermogensbeheer. Bijvoorbeeld op de
pagina's 5-words-of-investing-wisdom-from-king-solomon.
Salomon als rijkste man in zijn tijd had verstand van geld volgens
Hartman. Hij wijst op de waarde die Salomon hecht aan wijsheid, meer
dan aan geld, vermogen. Wijsheid is de sleutel naar voorspoed en
geliefd zijn door God. Hartman vertaal sommige regels erg direct naar
marketing voor vermogensadvies:
Kunst
tip: Koning
Salomon adviseert (4x) in een 14e Eeuws (1357) Franse Historische
Bijbel. In bezit van voor Charles V (1338-1380) Door Moulins,
Guyart des, ca. 1251-ca. 1297 (?)(later?) verlucht door Master of
the Bible of Jean de Sy. Nu in de (Royal) British Library, London VK.
Nr MS17 EVII, vol 2.
Spreuken
3:13.
13
Gelukkig is een mens die wijsheid heeft gevonden, een mens die
inzicht wint. 14 Wijsheid levert meer op dan zilver, geeft meer
profijt dan goud, 15 is kostbaarder
dan edelstenen. Alles wat je ooit zou kunnen wensen valt bij de
wijsheid in het niet. 16 Met haar ene hand schenkt ze een lang leven,
eer en rijkdom geeft ze met haar andere hand.
Bescheidenheid
als Bijbelse geïnspireerde
houding vertaalt hij naar 'luister naar experts en gekwalificeerde
professionals'. Maar pas op voor oplichters.
Volgens mij pas vooral op voor jezelf, voor hoogmoed
dat je erg goed kan beleggen en de markt verslaat en hebzucht
neem genoegen met een mooie (tijdelijk piekende) koerswinst.
Spreuken
5:12-13
12
‘Waarom heb ik wat mij is geleerd verworpen? Elke waarschuwing
heb ik veracht. 13 Waarom heb ik niet geluisterd naar mijn leraren?
Ik sloot mijn oren voor hun raad. 14 Nu ben ik bijna te gronde
gegaan, voor ieders blik, voor het oog van alle mensen.’
Investeer
in wijsheid, want dat gaat nooit verloren, zoals met geld wel kan
gebeuren.
Spreuken
8:10-12
10
Stel mijn lessen boven zilver, mijn kennis boven zuiver goud. 11
Wijsheid is kostbaarder dan edelstenen, alles wat je ooit zou kunnen
wensen valt bij wijsheid in het niet.’ 12 Ik, Wijsheid, ik woon
bij Beraad, door overpeinzing vind ik kennis.
Of
Spreuken
16:16
16
Hoeveel
beter is het wijsheid te verwerven dan goud,hoezeer
is inzicht te verkiezen boven zilver.
Verstandig
investeren is eerlijk en oprecht investeren. Wellicht verwijst dit
naar het vragen van woekerrentes
en
hoog risico producten zoals derivaten, een interpretatie in het licht
van de derivaten bubbel. Of synthetisch gerepliceerde eft's, waarbij
de aanbieder aandelen of obligaties niet echt koopt. Meer op
Morningstar/-fysieke-en-synthetische-replicatie-bij-etfs.
Spreuken
14:16
16
Een wijze is voorzichtig, hij gaat het kwaad uit de weg, een dwaas is
roekeloos, en waant zich nog veilig ook.
Hartman
benadrukt: Investeer
op de lange termijn, niet voor snelle winsten.
Hij
sluit hier aan bij Sharia strategie gebaseerd op de Islam voor
investeren dat opties, futures, turbo's uitsluit. Kennis
tip:
meer over Sharia investeren op:
EmergingmarketsESG.net/five-questions-about-islamic-finance
Spreuken
19:29
29
Wie geduldig is geeft blijk van groot inzicht, wie onbesuisd is
stapelt dwaasheid op dwaasheid.
Maar
het gaat denk ik ook verder, over je
tijdshorizon:
stuur niet op de kwartaal cijfers van ondernemingen, geef ze de tijd
lange termijn plannen voor innovatie en verduurzaming uit te voeren.
Ook
de politiek en politieke leiders zonder economisch inzicht en in
menselijk gedrag spelen een belangrijke rol. Waarom heeft de
Nederlandse overheid het geld van de Groningse gasbel opgemaakt en
niet(s) gereserveerd voor compensatie
van de onvermijdelijke gevolgen. En heeft Noorwegen inkomsten uit
haar olie en gasvoorraden structureel geherinvesteerd?
Is
het Sovjet systeem ingestort omdat de menselijke aard de ideële
ambities vertaalden in een totalitaire staat en het milieu verwoest
werd....?
Er
zijn nog veel meer Bijbelse teksten die kunnen worden aangehaald als
argument voor duurzaam beleggen. Bron:
Financieel.infonu.nl/hoe-moet-je-als-christen-met-geld-omgaan?
Liever luisteren?
Diny Pelle uit
Numansdorp leest Spreuken 3 op: voorleesbijbel
en de andere delen bij Spreuken
Of ga naar downloadbijbel
Genesis het 1e boek van het Oude Testament.
Preek
van Ds.
G. Naber van de Gereformeerde Kerk te Sliedrecht over
de Wijsheid in het boek Spreuken 8. Link
Kerken.com
of
een
Preek
van
Ds. H. van Veen van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt te Neede.
Op
You Tube: In
het Engels het hele boek Spreuken (Proverbs) (1u27m) zonder de
voorlezer. Link
youtube
PARABELS
van Jezus
In
de evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dat gebeurt ook bij de parabels,
gelijkenissen die Jezus vertelt om zijn visie en ideeën
duidelijk te maken. Hij illustreert zijn ideeën
door concrete voorbeelden met gewone mensen en situaties.
De
leerlingen vroegen hem eens waarom hij dat deed: Mat.
13:12 10
De
leerlingen kwamen naar hem toe en vroegen: ‘Waarom spreekt u in
gelijkenissen tot hen?’ 11
Hij
antwoordde: ‘Jullie mogen de geheimen van het koninkrijk van de
hemel kennen, hun is dat niet gegeven. 12
Want
wie heeft zal nog meer krijgen, en het zal overvloedig zijn; maar wie
niets heeft zal zelfs het laatste worden ontnomen. 13
Dit
is de reden waarom ik in gelijkenissen tot hen spreek: omdat zij
ziende blind en horende doof zijn en niets begrijpen.
Er
zijn meerdere versie van deze parabel in Mattheus 25: en Lucas
19:12-27.
In
de parabel van de talenten geeft een rijke man geld aan zijn
dienaren, bij Mattheus niet allemaal even veel maar naar hun
vermogen, om er mee te handelen. Ze krijgen alle drie de kans zich te
bewijzen. En omdat alle mensen verschillen handelen zij ook allemaal
anders met meer of minder succes. Ook wat de reactie en waardering
van hun 'investeerder' betreft.
Parabel
van de talenten in MATTHEÜS
In
deze versie verdubbelen twee dienaren hun bedrag, maar krijgen niet
evenveel en een dienaar doet niets. NB Het woord talent betekent
zowel, gave, vaardigheid, aanleg als een hoeveelheid, geld. En ja ons woord talent is afgeleid van het verhaal uit Mattheus: Etymologiebank/talent
In de preek voor de Koningshoeven staat dat een talent een waarde van 40 kilo zilver vertegenwoordigt, waarvoor een dagloner destijds 15 tot 20 jaar moest werken. Volgens Wikipedia/Talent is het 34,2 kilo.
In de preek voor de Koningshoeven staat dat een talent een waarde van 40 kilo zilver vertegenwoordigt, waarvoor een dagloner destijds 15 tot 20 jaar moest werken. Volgens Wikipedia/Talent is het 34,2 kilo.
Mattheüs
25
14
Of
het zal zijn als met een man die op reis ging, zijn dienaren bij zich
riep en het geld dat hij bezat aan hen in beheer gaf. 15
Aan
de een gaf hij vijf talent, aan een ander twee, en aan nog een ander
één, ieder naar wat hij aankon. Toen vertrok hij.
Meteen 16
ging
de man die vijf talent ontvangen had op weg om er handel mee te
drijven, en zo verdiende hij er vijf talent bij. 17
Op
dezelfde wijze verdiende de man die er twee had gekregen er twee bij.
18
Degene
die één talent ontvangen had, besloot het geld van zijn
heer te verstoppen: hij begroef het.
Kunst
tip: Naar
regel 18 rechts onderaan de pagina, een
man begraaft een muntschat
in
Consolation
of Philosophy
van Boettius een Frans manuscript met Latijnse tekst uit de 14e Eeuw
nu in de British Library London VK.
Link Imagesonline.bl.uk/Boettius
(de print is te bestellen). Meer over het manuscript:
Wikipedia/TheConsolationofPhilosophy
19
Na lange tijd keerde de heer van die dienaren terug en vroeg hun
rekenschap. 20 Degene die vijf talent ontvangen had, kwam naar hem
toe en overhandigde hem nog vijf talent erbij met de woorden: “Heer,
u hebt mij vijf talent in beheer gegeven, alstublieft, ik heb er vijf
talent bij verdiend.” 21 Zijn heer zei tegen hem:
“Voortreffelijk, je bent een goede en betrouwbare dienaar.
Omdat je betrouwbaar bent gebleken in het beheer van een klein
bedrag, zal ik je over veel meer aanstellen. Wees welkom bij het
feestmaal van je heer.”
22 Ook degene die twee talent ontvangen had, kwam naar hem toe en
zei: “Heer,
u hebt mij twee talent in beheer gegeven, alstublieft, ik heb er twee
talent bij verdiend.” 23 Zijn heer zei tegen hem:
“Voortreffelijk, je bent een goede en betrouwbare dienaar.
Omdat je betrouwbaar was in het beheer van een klein bedrag, zal ik
je over veel meer aanstellen. Wees
welkom bij het feestmaal van je heer.” 24 Nu kwam ook degene
die één talent ontvangen had naar hem toe, hij zei:
“Heer, ik wist van u dat u streng bent, dat u maait waar u niet
hebt gezaaid en oogst waar u niet hebt geplant, 25 en
uit
angst besloot ik uw talent te begraven; alstublieft, hier hebt u het
terug.” 26 Zijn heer antwoordde hem: “Je bent een
slechte, laffe dienaar. Je wist dus dat ik maai waar ik niet heb
gezaaid en oogst waar ik niet heb geplant? 27 Had mijn geld dan
bij de bank in bewaring gegeven, dan zou ik bij terugkomst mijn
kapitaal met rente hebben terugontvangen. 28 Pak hem dat
talent maar af en geef het aan degene die er tien heeft. 29 Want
wie heeft zal nog meer krijgen, en wel in overvloed, maar wie niets
heeft, hem zal zelfs wat hij heeft nog worden ontnomen. 30 En
die nutteloze dienaar, gooi die eruit, in de uiterste duisternis,
waar men jammert en knarsetandt.”
In
de JongerenBijbel. Link naar de tekst: Jongerenbijbel/matteus/25
De
handelende dienaren worden beloond, de beste presterende dienaar zelf
dubbel doordat hij de talent krijgt van de niet presterende. Maar
die dienaar, die uit angst handelt maar ook dom is en het niet naar
de bank brengt waar je er rente over krijgt wordt dubbel bestraft.
De
Jongerenbijbel verwijst hier naar Marcus
4:24-45, 24 Hij zei ook tegen hen: ‘Let
goed op wat je hoort: met de maat waarmee je meet, zal jou de maat
genomen worden, en er zal je zelfs meer worden toebedeeld.
25 Want
wie heeft zal nog meer krijgen; maar wie niets heeft zal zelfs het
laatste worden ontnomen.’
Zoiets
staat ook in Luc.
8:17-18
Want niets dat verborgen is blijft geheim; alles wat verborgen is zal
bekend worden en aan het licht komen. 18
Let dus goed op hoe jullie luisteren: want wie iets heeft zal nog
meer krijgen; maar wie niets heeft, hem zal zelfs wat hij denkt te
hebben worden ontnomen.’
Het
terugnemen van het geld is niet genoeg: r30
En
die nutteloze dienaar, gooi die eruit, in de uiterste duisternis,
waar men jammert en knarsetandt.”. Al
eerder staat in Mat.
8:12
maar de erfgenamen van het koninkrijk zullen worden verbannen naar de
uiterste duisternis; daar zullen zij jammeren en knarsetanden.’
en
in Matt
22:13
Daarop zei de koning tegen zijn hofdienaars: “Bind zijn handen
en voeten vast en gooi hem eruit, in de uiterste duisternis, waar men
jammert en knarsetandt. 14 Velen zijn geroepen, maar slechts weinigen
uitverkoren.”
Christelijke
moraal?
Je
kan je bij Mattheus afvragen of de laagst ingeschatte dienaar, die
het minste geld krijgt, niet voldoet aan die inschatting omdat hij
het minst krijgt. En self
fulfilling prophecy....
Ook
interessant is de dat rijke man kennelijk op niet zo'n beste manier
aan zijn geld komt: hij oogst waar hij niet gezaaid of geplant heeft.
En hij weet dat mensen dat weten: Je
wist dus dat ik maai waar ik niet heb gezaaid en oogst waar ik niet
heb geplant?
Parabel
van de Talenten in LUCAS
In
de versie in Lucas krijgen tien dienaren evenveel, 100drachme.
Volgens de preek van Rafael S is de
som geld die ze krijgen in de gelijkenis (een 'pond') een heel
erg kleine som geld
was. Een pond was namelijk gelijk aan 100 drachme, en slechts 1/100
(of 1/60... de ene encyclopedie beweert het zo, de andere anders) van
een 'talent'.
Er
wordt ook van slechts drie dienaren vertelt wat het oplevert. Ze
presteren ze ook verschillend. Een vertienvoudigt het geld, een verdubbelt het en
een doet er niets mee.
VRAAG:
Wat doen de andere zeven dienaren eigenlijk? Zijn dat allemaal
mislukte start-ups en verloren ze het venture capital van de rijke
man?
Liever
luisteren?
Tom
Snik uit Tilburg op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Mattheüs
is het 1e boek van het Nieuwe Testament.
Preek
van een van de Broeders voor de Abdij Onze Lieve Vrouw van
Koningshoeven in Berkel-Enschot op 30nov14. Over Mattheus 25.
Gebaseerd op: Peter Schmidt,
'Onze talenten? Of die van Jezus Christus?
Een bezinning bij Matteüs 25,14-30', in: Golfslag
8(2014)3, 185-193)
Link
Koningshoeven
Op
Opkijken:
Animatie van de parabel met daarin duidelijk het verschil in
toegedachte talenten van de dienaren. Zonder de makers (4m43) Link
Opkijken/gelijkenis-van-de-talenten
LUCAS
19:12-27
12
Hij zei: ‘Een man van voorname afkomst ging op reis naar een
ver land om het koningschap in ontvangst te nemen en dan terug te
keren. 13
Hij riep tien van zijn dienaren bij zich, gaf elk van hen honderd
drachme en zei tegen hen: “Ga daarmee handeldrijven terwijl ik
weg ben.”
14 Maar zijn landgenoten haatten hem en stuurden afgevaardigden
achter hem aan met de boodschap: “We willen niet dat die man
koning over ons wordt!” 15 Bij zijn terugkeer, toen hij het
koningschap had ontvangen, liet hij de dienaren aan wie hij het geld
had gegeven bij zich roepen om te vernemen wat ze met handeldrijven
hadden verdiend.
16 De eerste kwam en zei: “Heer, uw geld heeft
het tienvoudige opgeleverd.” 17 Zijn meester zei:
“Voortreffelijk,
je bent een goede dienaar. Omdat
je betrouwbaar bent geweest in iets zeer gerings verleen ik je het
bestuur over tien steden.” 18
De
tweede
kwam zeggen: “Uw
geld, heer, heeft het vijfvoudige opgebracht.” 19 Tegen hem zei
hij: “Jij krijgt het bestuur over vijf steden.”
20 Toen kwam de
derde dienaar,
die zei: “Heer, hier is uw geld,
ik heb het in een doek voor u bewaard.
21 Ik was bang voor u, omdat u een streng man bent die terugvordert
wat hij niet heeft gestort en oogst wat hij niet heeft gezaaid.”
22 Zijn meester zei tegen hem: “Je bent een slechte dienaar,
met je eigen woorden zal ik je veroordelen! Je wist dat ik een streng
man ben en terugvorder wat ik niet heb gestort en oogst wat ik niet
heb gezaaid? 23 Waarom
heb je mijn geld dan niet bij de bank in bewaring gegeven? Dan had ik
het bij mijn terugkeer met rente kunnen opvorderen.”
24 En tegen degenen die erbij stonden zei hij: “Neem
hem de honderd drachme af en geef ze aan de knecht die het
tienvoudige verworven heeft.”
25 Ze zeiden tegen hem: “Heer, hij heeft al het tienvoudige!”
26“Ik zeg jullie: wie heeft zal nog meer krijgen; maar wie
niets heeft, hem zal zelfs wat hij heeft worden ontnomen. 27 En die
vijanden van mij die niet wilden dat ik koning over hen werd, breng
hen hier en dood ze voor mijn ogen.”’
Liever
luisteren?
Annet
van Winden-de Goeij uit
Capelle aan den IJssel op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Lucas is het 3e boek van het Nieuwe Testament.
Preek
van Rafael S OT39NT27
(Maleachai en Openbaringen?) over Lucas 19. Met een belangrijke
toelichting wanneer
en waarom
Jezus deze parabel vertelde. Link
Preken/Lucas19
Ook te zien als You
Tube:
(13m) Youtube1
en (9m)
Youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheüs
6:9-13. Deze keer kies ik voor een gebed
van Ary P. Geelhoed om 'voor
elkaar en voor onszelf bidden dat we in alles de leiding van God
zullen onderscheiden en de wil van God ontdekken'.
Het is meteen een stappenplan is.Voor alles, maar ook voor duurzaam beleggen.
Gebed
om leidingHeer, wat nu?
Heer, wat moet ik doen?
Heer, wat wilt U dat ik doen zal?
Heer, wat vindt U van deze zaak?
Heer, wilt U toetsen hoe ik bezig ben?
Wilt U uw licht op deze zaak laten vallen?
Hoe moet ik dit aanpakken?
Heer, wat moet ik doen?
Heer, wat wilt U dat ik doen zal?
Heer, wat vindt U van deze zaak?
Heer, wilt U toetsen hoe ik bezig ben?
Wilt U uw licht op deze zaak laten vallen?
Hoe moet ik dit aanpakken?
VOLGENDE
WEEK
1
maart 2015, is het 2e zondag van de 40dagentijd
Op
het Oecumenisch leesrooster staan: 1
Koningen 19:9-18, Psalm 16, 2 Petrus 1:16-21 en Marcus 9:2-10.
Dat las
ik op 4maart2012.
In
de teksten zijn meerdere motieven; Jezus de geliefde zoon, 40dagen
en God en zijn berg Horeb. God spreekt op Horeb tot Elia en Jezus en
Mozes daar waar hij Mozes de 10 geboden gaf. In 2 Koningen spreekt
God tot Elia als hij daar naar toe gevlucht is.
In de psalm een lied (GNB) of stil gebed (NBV) van David, smeekt hij om bescherming en verwijst heel kort naar afgoderij die in 2 Koningen aanleiding is voor Elia's vlucht.
In 2 Petrus vertelt Petrus dat hij er zelf bij was toen God over Jezus zei Dit is mijn geliefde Zoon, dit gebeurde (ook) in Marcus 9. Daar staat het verhaal van de transfiguratie, de verandering van Jezus, hij wordt stralend wit en ontmoet de oud Testamentische profeten Elia en Mozes op de berg Horeb.
In de psalm een lied (GNB) of stil gebed (NBV) van David, smeekt hij om bescherming en verwijst heel kort naar afgoderij die in 2 Koningen aanleiding is voor Elia's vlucht.
In 2 Petrus vertelt Petrus dat hij er zelf bij was toen God over Jezus zei Dit is mijn geliefde Zoon, dit gebeurde (ook) in Marcus 9. Daar staat het verhaal van de transfiguratie, de verandering van Jezus, hij wordt stralend wit en ontmoet de oud Testamentische profeten Elia en Mozes op de berg Horeb.
Op
het alternatief leesrooster staat niets tot Pasen.
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten