Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest. Het rooster
wordt gemaakt voor een paar jaar, en om te voorkomen dat kerken om de
paar jaar hetzelfde lezen wordt ook een alternatief leesrooster
gemaakt. Omdat ik al een cyclus heb meegelezen, lees ik nu uit het
Alternatief leesrooster (als dat er is)
PERIODE
10
mei 2015, is de 6e zondag van Pasen,
de tijd waarin we aftellen naar Pinksteren en de verschijning,
officieel de uitstorting, van de Heilige Geest.
Deze
zondag wordt
Rogate genoemd,
naar het Latijnse woord voor bid. De zondag kreeg deze naam doordat
op deze zondag in de Katholieke Kerk gebeden werd voor een goede
opbrengst van het land. Ook na de Reformatie en het begin van de
Protestantse kerk werd dit overgenomen als de Biddag voor gewas (en
weer later Biddag voor Gewas en Arbeid). Bron wikipedia.
De
Bach cantaten voor
deze zondag zijn 'Wahrlich,
wahrlich, Ich sage euch' (BWV
86) en 'Bisher habt ihr
nichts gebeten in meinem Namen' (BWV
87). De cantates horen bij Johannes 16: 23b-30, de Afscheidsrede van
Jezus. Teksten:
webdocs86
en webdocs87
Op
You Tube:
JS Bach 'Bisher
habt ihr nichts gebeten in meinem Namen' (BWV
87). 00:00
1. Arioso (Basse) Bisher
habt ihr nichts gebeten in meinem Namen 01:40
2. Récitatif (Alto) O
Wort, das Geist und Seel erschreckt! 02:10
3. Aria (Alto) Vergib,
o Vater, unsre Schuld 09:42
4. Récitatif (Ténor) Wenn
unsre Schuld bis an den Himmel steigt 10:27
5. Arioso (Basse) In
der Welt habt ihr Angst 12:15
6. Aria (Ténor) Ich
will leiden, ich will schweigen 16:23
7. Choral Muß
ich sein betrübet?Alt:
Paul Esswood; Tenor: Kurt Equiluz; Bas Ruud Van der Meer en het
Tölzer Knabenchor olv Gerhard Schmidt-Gaden en het Concentus musicus Wien olv Nikolaus Harnoncourt (17m34) Link youtube
Tölzer Knabenchor olv Gerhard Schmidt-Gaden en het Concentus musicus Wien olv Nikolaus Harnoncourt (17m34) Link youtube
Concert
Onze
cantates heb ik niet gevonden, andere Bach
cantatediensten en concerten op de Bachagenda van
EduardvHengel/cantate-agenda
en op Christelijkeconcertagenda.nl/Bach
TEKST(EN)
Op
het Oecumenisch leesrooster staan:
Jesaja 45:15-19 Psalm 33:12-22, 1 Johannes 4:7-21, Johannes
15:9-17. Dat las ik op 13mei2012-6e-na-Pasen:Rogate
Op
het alternatief leesrooster staan: Hooglied
7:1-8, Psalm 45 en 1 Johannes 4:7-21.
We
lezen dus verder in de tekstrollen van vorige week met wat
sprongetjes. Bij ons gaat het over liefde, tussen Hij
en het
meisje
in het Hooglied, voor de Heer in de psalm en voor elkaar in de brief
van Johannes, maar van God gegeven.
HOOGLIED
Het
Hooglied is het 22e boek van het Oude Testament, het is het 'Lied der
Liederen', het mooiste lied en in de Joodse bijbel hoort het bij de
Feestrollen. In het Engels
wordt het the Song of Solomon
(Salomo)
genoemd. Vermoed wordt dat het (vele) liefdesliederen zijn die op
bruiloften werden gezongen. Het zijn dialogen tussen 'hij' en 'zij',
de 'meisjes' en 'broers'.
Onze
regels bevatten veel geografische vergelijkingen, iets wat je niet
vaak zo specifiek aangeduid ziet en soms zijn ze ook wat opmerkelijk.
Je hals als een toren van ivoor doet wel denken aan een mooie blanke
zwanenhals. Maar je neus
als een toren
lijkt weinig flatteus, net als je borsten
als druiventrossen.
Die
multiple choice vraag had ik dan ook fout bij de Nationale Bijbelquiz
een paar jaar geleden.
NB De Jongerenbijbel verwijst
bij regel 4 naar naar Hooglied 4:5
daarin
staat ook Je
borsten zijn als kalfjes, als de tweeling van een gazelle, die tussen
de lelies weidt.
Hooglied
7 regels met geografische verwijzingen:
5
Je hals is als een toren van ivoor,
je ogen als de vijvers van Chesbon,
bij de poort van Bat-Rabbim.
Je neus is als een toren van de Libanon,
die uitkijkt over Damascus.
6 Je hoofd rijst op als de Karmel,
omkruld door purperen lokken,
waarin een koning ligt verstrikt.
je ogen als de vijvers van Chesbon,
bij de poort van Bat-Rabbim.
Je neus is als een toren van de Libanon,
die uitkijkt over Damascus.
6 Je hoofd rijst op als de Karmel,
omkruld door purperen lokken,
waarin een koning ligt verstrikt.
Het
begint met meisje uit
Sulem.
Sulem is een dorpje in
de vlakte van Jizreel bij de berg Tabor. Archeologen zijn van mening
dat Sulem een andere naam is voor Sunem. Elisa kwam er ook vandaan.
Volgens
de website Bijbelseplaatsen.nl/Sulem
danste de Sulamitische een erotische sluierdans voor Salomo, haar man
(die 1000 vrouwen had).
Chesbon
(Heshbon)
is een koninkrijk met Sichon als koning die verslagen werd doro
Jozua (Joz
9:10),
onderdeel van het Ammoritische Rijk. Bijbelseplaatsen.nl/Amorieten.
Bat-Rabbim,
Bat
betekent dochter
en Bat Rabbin is een toponiem ban Heshbon en wordt geinterpreteerd,m
vertaald als een dorpje, een dochter van het koninkrijk Chesbon. In
JSTOR.org
A Note on Bat-Rabbim.
De Libanon,
nu de aanduiding van een land, toen een geberte bekend door zijn
ceders. Wikipedia:
De naam Libanon komt uit de Semitische stam lbn, wat "wit"
betekent, waarschijnlijk een verwijzing naar het besneeuwde
Libanongebergte,
in
het midden van Libanon en in het zuidwesten van Syrië.
Julius Caesar noemde Libanon Lub Na'a, wat "Wit Land"
betekent in het Semitisch.
Damascus
nu de in puin geschoten hoofdstad van Syrië
verscheurd door een burgeroorlog en buitenlandse inmenging. Ooit de
bakermat van het christelijk geloof genoemd, omdat de apostel Paulus
hier zijn zendingstocht door Klein-Azië begon. Daarvoor huisde
het oude beschavingen zoals Mari, Ebla, Ugarit en die van de
Amorieten, Hettieten, Babyloniërs, Arameeërs en andere. Het
werd veroverd
en bestuurd door de Perzische Achaemeniden, die in de 4e eeuw v. Chr.
verslagen werden door Alexander de Grote. Zijn opvolgers, de
Seleuciden, regeerden enkele eeuwen. In 63 v. Chr. veroverde de
Romeinse generaal Pompeius Syrië. De Romeinen maakten het gebied
tot een provincia
van hun rijk: Syria. Wikipedia/Syrie
(met alle links).
Karmel
is
ook een gebergte in het noordwesten van Israël van circa 500
meter hoogte. De Karmelberg is het noordelijkste gedeelte van dat
gebergte. Over de bijzondere rol van bergen in de Bijbel:
Kunst
tip:
Aquarel, waterverfschildering Cantique
des Cantiques (1893) door
Gustave
Moreau (1826-1898) Frans, symbolisch schilder die veel Bijbelse en
Mythologische taferelen schilderde. Nu in het Ohara Museum of Art,
Kurashiki, Japan. Link
Wikimedia.org/Gustave
Moreau Cantique des Cantiques
Hooglied
7:1-8Hooglied, van Salomo.
1
Draai rond, meisje uit Sulem, draai rond,
draai rond, we willen naar je kijken.
draai rond, we willen naar je kijken.
Hij
Kijk! Zie je dat meisje uit Sulem,
zoals ze danst tussen twee reien?
2 Wat zijn je voeten mooi in je sandalen, koningskind!
Je heupen draaien sierlijk rond,
de schepping van een kunstenaar.
3 Je navel is een ronde kom,
die gevuld is met kruidige wijn.
Je buik is een bergje tarwe,
dat door lelies wordt omzoomd.
4 Je borsten zijn als kalfjes,
als de tweeling van een gazelle.
5 Je hals is als een toren van ivoor,
je ogen als de vijvers van Chesbon,
bij de poort van Bat-Rabbim.
Je neus is als een toren van de Libanon,
die uitkijkt over Damascus.
6 Je hoofd rijst op als de Karmel,
omkruld door purperen lokken,
waarin een koning ligt verstrikt.
Kijk! Zie je dat meisje uit Sulem,
zoals ze danst tussen twee reien?
2 Wat zijn je voeten mooi in je sandalen, koningskind!
Je heupen draaien sierlijk rond,
de schepping van een kunstenaar.
3 Je navel is een ronde kom,
die gevuld is met kruidige wijn.
Je buik is een bergje tarwe,
dat door lelies wordt omzoomd.
4 Je borsten zijn als kalfjes,
als de tweeling van een gazelle.
5 Je hals is als een toren van ivoor,
je ogen als de vijvers van Chesbon,
bij de poort van Bat-Rabbim.
Je neus is als een toren van de Libanon,
die uitkijkt over Damascus.
6 Je hoofd rijst op als de Karmel,
omkruld door purperen lokken,
waarin een koning ligt verstrikt.
Hij
7 Wat ben je mooi, wat ben je bekoorlijk,
liefde en verrukking, dat ben jij.
8 Als een palm is je gestalte,
je borsten zijn als druiventrossen.
Liever
luisteren?
Aty
Euser uit Elst op voorleesbijbel
Of
ga naar downloadbijbel
Hooglied is het 22ste boek van het Oude Testament. Aty: De
bijbel zie ik als het belangrijkste boek ter wereld. Graag ben ik
betrokken bij zo'n historisch moment.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Soesterberg, Vredekerk, Gen. Winkelmanstraat 101. Tijd:
10uur,
Voorganger: Ds. W.L. Wansink (Bilthoven) We
lezen Hooglied 7: 1 – 8: 4 en Johannes 15: 9 – 17.
Het is bijzonder als iemand tegen je zegt: “Ik heb je lief, ik
houd van jou.” In het Hooglied horen we hoe de jongen en het
meisje elkaar bewonderen. In de Evangelielezing vertelt Jezus over
Gods liefde voor de mensen. Hij draagt mensen op om elkaar lief te
hebben. Link
PKNSsoesterberg
Preek
Ds
J. M. Haak predikant/pastor Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt),
Rotterdam – Delfshaven op 6 april 2014 over ''Het Hooglied en
Doutzen Kroes. 'Hooglied
gaat ver: laat je tot in de slaapkamer meekijken met twee verliefden.
‘je tong is als zoete wijn waarin mijn kussen baden’
(7:10).God en tongzoenen!? Zeg eens eerlijk: verwacht je dat in de
Bijbel? Vrouw die zegt: ‘ik ben ziek van liefde’ man en
vrouw die zeggen: ‘kijk niet naar me, want dan raak ik helemaal
van slag’. Gaat Gods Woord daarover? Er zijn toch wel
belangrijkere onderwerpen: (on)recht, honger in wereld waar wat aan
moet gebeuren? Geboden: wat je wel/niet moet doen in je leven met de
Heer. Link:
JMHaak/hooglied-en-doutzen-kroes-preek
Op
You Tube:
Marjolein Kloet met Waisisi en Annette Jumelet (o.l.v. Mar van der
Veer) 'Ásma Asmáton' oftewel 'Song
of Songs'
(Hooglied) uit de 'Mauthausen Cyclus' van Mikis Theodorakis. (5m42)
Link:
youtube
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 45, een lofpsalm. In het Latijn
heet de psalm -denk ik naar
de 2e regel. -
Deus
noster refugium
2
In mijn hart wellen de juiste woorden op, mijn gedicht spreek ik uit
voor de koning, mijn tong is de stift van een vaardige schrijver.
Hier wordt de koning, de Heer (ook) beschreven als een aantrekkelijk
man: 3
U bent de mooiste van alle mensen en lieflijkheid vloeit van uw
lippen.
Kunst
tip: Psalm
45, chant by Robert Cooke (1768-1814), sung by the choir of St
Stephen's Church Canterbury in Portsmouth Cathedral. (5m48) Link:
youtube
en
door de Roden Girls in Steenwijk (5m38) Op: youtube
PSALM
45
1
Voor de koorleider. Op de wijs van De lelies.
Van de Korachieten, een
kunstig lied. Een liefdeslied.
2 In mijn hart wellen de juiste woorden op,
mijn gedicht spreek ik uit voor de koning,
mijn tong is de stift van een vaardige schrijver.
3 U bent de mooiste van alle mensen
en lieflijkheid vloeit van uw lippen –
God heeft u voor altijd gezegend.
4 Gord uw zwaard aan de heup, o held,
het teken van uw majesteit en glorie.
5 Treed op in uw glorie en begin de strijd
voor waarheid, deemoed en recht.
Laat uw hand geduchte daden verrichten.
6 Uw pijlen zijn gescherpt en treffen
de vijanden van de koning in het hart.
Volken vallen dood voor u neer.
7 Uw troon is voor eeuwig en altijd, o god,
de scepter van het recht is uw koningsscepter,
8 u hebt gerechtigheid lief en haat het kwaad.
Daarom heeft God, uw God, u gezalfd
met vreugdeolie, als geen van uw gelijken.
9 Uw gewaden geuren naar mirre, aloë en kaneel,
muziek die u verblijdt, klinkt uit ivoren paleizen,
10 juwelen sieren de dochters van koningen,
rechts van u staat de koningin, getooid met goud uit Ofir.
11 Luister, dochter, zie en hoor,
vergeet uw volk en het huis van uw vader.
12 Begeert de koning uw schoonheid,
buig voor hem, hij is uw heer.
13 Dochter van Tyrus, met geschenken
zoeken de rijksten van het volk uw gunst.
14 Stralend wacht de koningsdochter binnen,
van goudbrokaat is haar mantel.
15 Een kleurige stoet brengt haar naar de koning,
in haar gevolg de meisjes, haar vriendinnen.
Zij worden naar hem toe gebracht;
16 begeleid door gejuich en vreugdezang
gaan zij het paleis van de koning binnen.
17 Uw zonen volgen uw voorouders op,
u laat hen heersen over heel het land.
18 Ik zal uw naam bezingen, geslacht na geslacht,
alle volken zullen u prijzen, eeuwig en altijd.Link naar de tekst: Jongerenbijbel/psalm45
Liever
luisteren?
Jan
Steen uit Krimpen aan de Ijssel op voorleesbijbel.
Of
ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Preek
ds David de Jong
op 12okt2008 zijn intrede preek voor de PG Den Ham. Over psalm 45: Ik
ben niet naar Den Ham gekomen met grootse plannen, van: “Dit
hoop ik hier van de grond te tillen, dat hoop ik hier in gang te
zetten”. Dan zou ik immers stiekem bezig zijn een monumentje
voor mezelf op te richten. Ik hoop slechts dat ik er iets aan mag
bijdragen dat van de bruid van Christus gezegd kan worden: “Wat
is ze mooi”. Vergelijk me maar met die vriendin die een bruid
in haar trouwjurk helpt. Als dan straks de bruidegom aanbelt, zal ik
niet degene zijn die de deur voor Hem opendoet. Nee, die vriendin
trekt zich dan terug. In de deuropening verschijnt slechts de bruid.
Volgens Psalm 45 is de bruidegom verrukt als Hij haar ziet. Op die
ontmoeting mag ik u voorbereiden, door nu al met Psalm 45 tegen u te
zeggen: “Begeert de koning uw schoonheid, buig voor hem, hij is
uw heer”. Link
daviddejong.eu
Op
You Tube:
Psalm 45 In het Engels op harp en cimbaal. ()Vooral) Gezongen door
Jon Thurlow (7m14) Link
youtube
1
JOHANNES
1
Johannes is het 23ste boek van het Nieuwe Testament. Het is een
tekst, geen echte brief, die wordt toegeschreven aan de apostel
Johannes vanwege de overeenkomsten met de stijl van zijn evangelie.
Omdat de tekst geen aanhef heeft, is niet zeker voor wie de boodschap
bedoeld was.
Onze
regels spreken de lezers, luisteraars (wel) duidelijk aan in r7 en
r11 die beiden beginnen met Geliefde broeders en zusters.
Over
de bron van de liefde: 10
Het wezenlijke van de liefde is niet dat wij God hebben liefgehad,
maar dat hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon heeft gezonden om
verzoening te brengen voor onze zonden. … r11b Geliefde
broeders en zusters, als God ons zo heeft liefgehad, moeten ook wij
elkaar liefhebben. En
r19 Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad.
1
Johannes 4:7-21
7
Geliefde broeders en zusters, laten wij elkaar liefhebben, want de
liefde komt uit God voort. Ieder die liefheeft is uit God geboren en
kent God. 8 Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde. 9
En hierin is Gods liefde ons geopenbaard: God heeft zijn enige Zoon
in de wereld gezonden, opdat we door hem zouden leven. 10 Het
wezenlijke van de liefde is niet dat wij God hebben liefgehad, maar
dat hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon heeft gezonden om verzoening
te brengen voor onze zonden.
11
Geliefde broeders en zusters, als God ons zo heeft liefgehad, moeten
ook wij elkaar liefhebben. 12 Niemand heeft God ooit gezien. Maar als
we elkaar liefhebben, blijft God in ons en is zijn liefde in ons ten
volle werkelijkheid geworden. 13 Dat wij in hem blijven en hij in
ons, weten we doordat hij ons heeft laten delen in zijn Geest. 14 En
we hebben zelf gezien waarvan we nu getuigen: dat de Vader zijn Zoon
gezonden heeft als redder van de wereld. 15 Als iemand belijdt dat
Jezus de Zoon van God is, blijft God in hem en blijft hij in God. 16
Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen
daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God
blijft in hem.
17 Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. 18 De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. 19 Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad. 20 Als iemand zegt: ‘Ik heb God lief,’ maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar. Want iemand kan onmogelijk God, die hij nooit gezien heeft, liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft. 21 We hebben dan ook dit gebod van hem gekregen: wie God liefheeft, moet ook de ander liefhebben.
Liever
luisteren?
Wil Noordergraaf,
uit
Rotterdam Leerkracht op voorleesbijbel.
Of
ga naar downloadbijbel
I Johannes is het 23ste boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Leiden,
Hooglandse Kerk, Middelweg 2. Tijd: 11.45
uur, voorganger pastor
Maria Draaijers, we
lezen verder in de brief van Johannes. Aan de orde komt dan 1
Johannes 4: 7-21 met als kerntekst ‘wie liefheeft kent God.
Link
PGLeiden.nl/2014-2015:nr4
(pdf, 36. pag.)
Preekschets
van Anne Verbaan over 1 Johannes 4:7-21 voor huwelijksinzegeningen:
Deze
brief schrijft over de liefde. Johannes wordt ook wel de apostel van
de liefde genoemd. Hij geeft taal aan de liefde. Hij heeft het over
de liefde tot het einde. Liefde die tot het hoogste, tot het diepste
en tot het uiterste gaat. Johannes vertelt niet welke woorden wij
moeten gaan gebruiken. Hij schrijft ook niet wat een mens moet doen.
Hij getuigt in zijn brief wel van de kracht van deze liefde. Zij is
immers zichtbaar en kenbaar geworden. De liefde heeft zich
gemanifesteerd, of beter heeft handen en voeten gekregen in Jezus
Christus. Hij is de bron, ook als het gaat om onze liefde. Op die
bron aangesloten kunnen wij ook leren liefhebben.
De
bron van liefde
Ik las een prachtige Indonesisch spreekwoord waar staat: ‘Wie niet iedere dag de weg naar de bron gaat, zal 'm 's nachts niet kunnen vinden.’ Link Protestantsekerk.nl/Huwelijksuitrusting/PreekschetsAnneVerbaan
Ik las een prachtige Indonesisch spreekwoord waar staat: ‘Wie niet iedere dag de weg naar de bron gaat, zal 'm 's nachts niet kunnen vinden.’ Link Protestantsekerk.nl/Huwelijksuitrusting/PreekschetsAnneVerbaan
(pdf,
3 Pag.)
Op
You Tube: In
het Engels, upload door Revbully (geen info) ''This
sermon is about loving God fully, allowing the love of God to fully
inhabit our hearts and lives. Too often we look for the minimum
standard, i.e., "how little do I have to do" or "What
can I get away with and still call myself a Christian." But when
we adopt such an attitude the focus is wrong from the start because a
life centered in God is about God's love of us and our love of God
and neighbor. Are we willing to love others out of the love that God
has shown us?''
(24m57)
Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheüs 6:9-13.
Deze keer kies ik voor een gedicht van Guillaume van der Graft uit de
preek van Anne Verbaan-van den Heuvel bij 1 Johannes 4:7-21.
Een
lied voor de gedachtenis van de Heer
Wij
krijgen elkander lief
als
de
bladeren van een boom
de
aderen van een stroom
de
letters van een brief.
Wij
heten dezelfde naam
wij
nemen dezelfde loop
langs
groene oevers van hoop
wij
hebben dezelfde stam.
De
vader heeft ons geplant
en
de zoon plant ons voort
de
heilige geest legt
het
woord
van
God in onze hand.
Guillaume
van der Graft
VOLGENDE
WEEK
17
mei 2015 is het 7e zondag van Pasen. De zondag heet 'Exaudi' van
exaudivit: Latijn voor hij (ver)hoorde naar psalm 3:5 (of psalm
27:7)
5
Roep ik tot de HEER om hulp, hij antwoordt mij vanaf zijn heilige
berg. (Nieuwe Bijbelvertaling)
5 Voce mea ad Dominum clamavi ; et exaudivit me de monte sancto suo (Vulgaat 4e 5e Eeuwse bijbel in het Latijn.)
5 Voce mea ad Dominum clamavi ; et exaudivit me de monte sancto suo (Vulgaat 4e 5e Eeuwse bijbel in het Latijn.)
Op
het Oecumenisch leesrooster staan:
Exodus
19:1-11, Psalm
68:1-14 (Psalm 1), 1 Johannes 5:9-15 en Johannes 17:14-26. Dat
las ik op 20mei12,
Exaudi.
Op
het alternatief leesrooster staan Hooglied
5:9-6:3, Psalm 148 en 1 Johannes
5:9-15. Dat lees ik.
NB
Op 14 mei 2015 is het Hemelvaart, daarvoor is ook een leesrooster:
Ezechiël 1:3-5a en 26-28a Psalm 47
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten