donderdag 7 mei 2015

10 mei 2015, 6e van Pasen, Rogate

Welkom bij Wat lezen we deze week!
Hier vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de dominee/priester.

Op belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest. Het rooster wordt gemaakt voor een paar jaar, en om te voorkomen dat kerken om de paar jaar hetzelfde lezen wordt ook een alternatief leesrooster gemaakt. Omdat ik al een cyclus heb meegelezen, lees ik nu uit het Alternatief leesrooster (als dat er is)

PERIODE
10 mei 2015, is de 6e zondag van Pasen, de tijd waarin we aftellen naar Pinksteren en de verschijning, officieel de uitstorting, van de Heilige Geest.

Deze zondag wordt Rogate genoemd, naar het Latijnse woord voor bid. De zondag kreeg deze naam doordat op deze zondag in de Katholieke Kerk gebeden werd voor een goede opbrengst van het land. Ook na de Reformatie en het begin van de Protestantse kerk werd dit overgenomen als de Biddag voor gewas (en weer later Biddag voor Gewas en Arbeid). Bron wikipedia.


De Bach cantaten voor deze zondag zijn 'Wahrlich, wahrlich, Ich sage euch' (BWV 86) en 'Bisher habt ihr nichts gebeten in meinem Namen' (BWV 87). De cantates horen bij Johannes 16: 23b-30, de Afscheidsrede van Jezus. Teksten: webdocs86 en webdocs87

Op You Tube: JS Bach 'Bisher habt ihr nichts gebeten in meinem Namen' (BWV 87). 00:00 1. Arioso (Basse) Bisher habt ihr nichts gebeten in meinem Namen 01:40 2. Récitatif (Alto) O Wort, das Geist und Seel erschreckt! 02:10 3. Aria (Alto) Vergib, o Vater, unsre Schuld 09:42 4. Récitatif (Ténor) Wenn unsre Schuld bis an den Himmel steigt 10:27 5. Arioso (Basse) In der Welt habt ihr Angst 12:15 6. Aria (Ténor) Ich will leiden, ich will schweigen 16:23 7. Choral Muß ich sein betrübet?Alt: Paul Esswood; Tenor: Kurt Equiluz; Bas Ruud Van der Meer en het
Tölzer Knabenchor olv Gerhard Schmidt-Gaden en het Concentus musicus Wien olv Nikolaus Harnoncourt (17m34)
Link youtube


Concert
Onze cantates  heb ik niet gevonden, andere Bach cantatediensten en concerten op de Bachagenda van EduardvHengel/cantate-agenda en op Christelijkeconcertagenda.nl/Bach


TEKST(EN)
Op het Oecumenisch leesrooster staan: Jesaja 45:15-­19 Psalm 33:12-­22, 1 Johannes 4:7-21, Johannes 15:9-17. Dat las ik op 13mei2012-6e-na-Pasen:Rogate

Op het alternatief leesrooster staan: Hooglied 7:1-­8, Psalm 45 en 1 Johannes 4:7-21.

We lezen dus verder in de tekstrollen van vorige week met wat sprongetjes. Bij ons gaat het over liefde, tussen Hij en het meisje in het Hooglied, voor de Heer in de psalm en voor elkaar in de brief van Johannes, maar van God gegeven.


HOOGLIED 
Het Hooglied is het 22e boek van het Oude Testament, het is het 'Lied der Liederen', het mooiste lied en in de Joodse bijbel hoort het bij de Feestrollen. In het Engels wordt het the Song of Solomon (Salomo) genoemd. Vermoed wordt dat het (vele) liefdesliederen zijn die op bruiloften werden gezongen. Het zijn dialogen tussen 'hij' en 'zij', de 'meisjes' en 'broers'. 

Onze regels bevatten veel geografische vergelijkingen, iets wat je niet vaak zo specifiek aangeduid ziet en soms zijn ze ook wat opmerkelijk. Je hals als een toren van ivoor doet wel denken aan een mooie blanke zwanenhals. Maar je neus als een toren lijkt weinig flatteus, net als je borsten als druiventrossen. Die multiple choice vraag had ik dan ook fout bij de Nationale Bijbelquiz een paar jaar geleden. NB De Jongerenbijbel verwijst bij regel 4 naar naar Hooglied 4:5 daarin staat ook Je borsten zijn als kalfjes, als de tweeling van een gazelle, die tussen de lelies weidt.

Hooglied 7 regels met geografische verwijzingen:
5 Je hals is als een toren van ivoor,
je ogen als de vijvers van Chesbon,
bij de poort van Bat-Rabbim.
Je neus is als een toren van de Libanon,
die uitkijkt over Damascus.
6 Je hoofd rijst op als de Karmel,
omkruld door purperen lokken,
waarin een koning ligt verstrikt.

Het begint met meisje uit Sulem. Sulem is een dorpje in de vlakte van Jizreel bij de berg Tabor. Archeologen zijn van mening dat Sulem een andere naam is voor Sunem. Elisa kwam er ook vandaan. Volgens de website Bijbelseplaatsen.nl/Sulem danste de Sulamitische een erotische sluierdans voor Salomo, haar man (die 1000 vrouwen had).
Chesbon (Heshbon) is een koninkrijk met Sichon als koning die verslagen werd doro Jozua (Joz 9:10), onderdeel van het Ammoritische Rijk. Bijbelseplaatsen.nl/Amorieten. Bat-Rabbim, Bat betekent dochter en Bat Rabbin is een toponiem ban Heshbon en wordt geinterpreteerd,m vertaald als een dorpje, een dochter van het koninkrijk Chesbon. In JSTOR.org A Note on Bat-Rabbim. 
De Libanon, nu de aanduiding van een land, toen een geberte bekend door zijn ceders. Wikipedia: De naam Libanon komt uit de Semitische stam lbn, wat "wit" betekent, waarschijnlijk een verwijzing naar het besneeuwde Libanongebergte, in het midden van Libanon en in het zuidwesten van Syrië. Julius Caesar noemde Libanon Lub Na'a, wat "Wit Land" betekent in het Semitisch.  
Damascus nu de in puin geschoten hoofdstad van Syrië verscheurd door een burgeroorlog en buitenlandse inmenging. Ooit de bakermat van het christelijk geloof genoemd, omdat de apostel Paulus hier zijn zendingstocht door Klein-Azië begon. Daarvoor huisde het oude beschavingen zoals Mari, Ebla, Ugarit en die van de Amorieten, Hettieten, Babyloniërs, Arameeërs en andere. Het werd veroverd en bestuurd door de Perzische Achaemeniden, die in de 4e eeuw v. Chr. verslagen werden door Alexander de Grote. Zijn opvolgers, de Seleuciden, regeerden enkele eeuwen. In 63 v. Chr. veroverde de Romeinse generaal Pompeius Syrië. De Romeinen maakten het gebied tot een provincia van hun rijk: Syria. Wikipedia/Syrie (met alle links).  
Karmel is ook een gebergte in het noordwesten van Israël van circa 500 meter hoogte. De Karmelberg is het noordelijkste gedeelte van dat gebergte. Over de bijzondere rol van bergen in de Bijbel:

Kunst tip: Aquarel, waterverfschildering Cantique des Cantiques (1893) door Gustave Moreau (1826-1898) Frans, symbolisch schilder die veel Bijbelse en Mythologische taferelen schilderde. Nu in het Ohara Museum of Art, Kurashiki, Japan. Link Wikimedia.org/Gustave Moreau Cantique des Cantiques

Hooglied 7:1-8Hooglied, van Salomo.
1 Draai rond, meisje uit Sulem, draai rond,
draai rond, we willen naar je kijken.

Hij
Kijk! Zie je dat meisje uit Sulem,
zoals ze danst tussen twee reien?
2 Wat zijn je voeten mooi in je sandalen, koningskind!
Je heupen draaien sierlijk rond,
de schepping van een kunstenaar.
3 Je navel is een ronde kom,
die gevuld is met kruidige wijn.
Je buik is een bergje tarwe,
dat door lelies wordt omzoomd.
4 Je borsten zijn als kalfjes,
als de tweeling van een gazelle.
5 Je hals is als een toren van ivoor,
je ogen als de vijvers van Chesbon,
bij de poort van Bat-Rabbim.
Je neus is als een toren van de Libanon,
die uitkijkt over Damascus.
6 Je hoofd rijst op als de Karmel,
omkruld door purperen lokken,
waarin een koning ligt verstrikt.

Hij
7 Wat ben je mooi, wat ben je bekoorlijk,
liefde en verrukking, dat ben jij.
8 Als een palm is je gestalte,
je borsten zijn als druiventrossen.
Link naar de tekst jongerenbijbel/hooglied/7

Liever luisteren?
Aty Euser uit Elst op voorleesbijbel Of ga naar downloadbijbel Hooglied is het 22ste boek van het Oude Testament. Aty: De bijbel zie ik als het belangrijkste boek ter wereld. Graag ben ik betrokken bij zo'n historisch moment.

Liever live?
Protestantse Gemeente Soesterberg, Vredekerk, Gen. Winkelmanstraat 101. Tijd: 10uur, Voorganger: Ds. W.L. Wansink (Bilthoven) We lezen Hooglied 7: 1 – 8: 4 en Johannes 15: 9 – 17. Het is bijzonder als iemand tegen je zegt: “Ik heb je lief, ik houd van jou.” In het Hooglied horen we hoe de jongen en het meisje elkaar bewonderen. In de Evangelielezing vertelt Jezus over Gods liefde voor de mensen. Hij draagt mensen op om elkaar lief te hebben. Link PKNSsoesterberg
Of kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt.

Preek Ds J. M. Haak predikant/pastor Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt), Rotterdam – Delfshaven op 6 april 2014 over ''Het Hooglied en Doutzen Kroes. 'Hooglied gaat ver: laat je tot in de slaapkamer meekijken met twee verliefden. ‘je tong is als zoete wijn waarin mijn kussen baden’ (7:10).God en tongzoenen!? Zeg eens eerlijk: verwacht je dat in de Bijbel? Vrouw die zegt: ‘ik ben ziek van liefde’ man en vrouw die zeggen: ‘kijk niet naar me, want dan raak ik helemaal van slag’. Gaat Gods Woord daarover? Er zijn toch wel belangrijkere onderwerpen: (on)recht, honger in wereld waar wat aan moet gebeuren? Geboden: wat je wel/niet moet doen in je leven met de Heer. Link: JMHaak/hooglied-en-doutzen-kroes-preek

Op You Tube: Marjolein Kloet met Waisisi en Annette Jumelet (o.l.v. Mar van der Veer) 'Ásma Asmáton' oftewel 'Song of Songs' (Hooglied) uit de 'Mauthausen Cyclus' van Mikis Theodorakis. (5m42) Link: youtube


PSALM
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en gedichten. We lezen deze week psalm 45, een lofpsalm. In het Latijn heet de psalm -denk ik naar de 2e regel. - Deus noster refugium

2 In mijn hart wellen de juiste woorden op, mijn gedicht spreek ik uit voor de koning, mijn tong is de stift van een vaardige schrijver. Hier wordt de koning, de Heer (ook) beschreven als een aantrekkelijk man: 3 U bent de mooiste van alle mensen en lieflijkheid vloeit van uw lippen.

Kunst tip: Psalm 45, chant by Robert Cooke (1768-1814), sung by the choir of St Stephen's Church Canterbury in Portsmouth Cathedral. (5m48) Link: youtube
en door de Roden Girls in Steenwijk (5m38) Op: youtube

PSALM 45
1 Voor de koorleider. Op de wijs van De lelies. 
Van de Korachieten, een kunstig lied. Een liefdeslied.

2 In mijn hart wellen de juiste woorden op,
mijn gedicht spreek ik uit voor de koning,
mijn tong is de stift van een vaardige schrijver.
3 U bent de mooiste van alle mensen
en lieflijkheid vloeit van uw lippen –
God heeft u voor altijd gezegend.
4 Gord uw zwaard aan de heup, o held,
het teken van uw majesteit en glorie.
5 Treed op in uw glorie en begin de strijd
voor waarheid, deemoed en recht.
Laat uw hand geduchte daden verrichten.
6 Uw pijlen zijn gescherpt en treffen
de vijanden van de koning in het hart.
Volken vallen dood voor u neer.
7 Uw troon is voor eeuwig en altijd, o god,
de scepter van het recht is uw koningsscepter,
8 u hebt gerechtigheid lief en haat het kwaad.
Daarom heeft God, uw God, u gezalfd
met vreugdeolie, als geen van uw gelijken.
9 Uw gewaden geuren naar mirre, aloë en kaneel,
muziek die u verblijdt, klinkt uit ivoren paleizen,
10 juwelen sieren de dochters van koningen,
rechts van u staat de koningin, getooid met goud uit Ofir.
11 Luister, dochter, zie en hoor,
vergeet uw volk en het huis van uw vader.
12 Begeert de koning uw schoonheid,
buig voor hem, hij is uw heer.
13 Dochter van Tyrus, met geschenken
zoeken de rijksten van het volk uw gunst.
14 Stralend wacht de koningsdochter binnen,
van goudbrokaat is haar mantel.
15 Een kleurige stoet brengt haar naar de koning,
in haar gevolg de meisjes, haar vriendinnen.
Zij worden naar hem toe gebracht;
16 begeleid door gejuich en vreugdezang
gaan zij het paleis van de koning binnen.
17 Uw zonen volgen uw voorouders op,
u laat hen heersen over heel het land.
18 Ik zal uw naam bezingen, geslacht na geslacht,
alle volken zullen u prijzen, eeuwig en altijd.
Link naar de tekst: Jongerenbijbel/psalm45

Liever luisteren?
Jan Steen uit Krimpen aan de Ijssel op voorleesbijbel. Of ga naar downloadbijbel Psalmen is het 19e boek van het Nieuwe Testament.

Liever live?
Niet gevonden, 10 mei is ook Moederdag. Kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt.

Preek ds David de Jong op 12okt2008 zijn intrede preek voor de PG Den Ham. Over psalm 45: Ik ben niet naar Den Ham gekomen met grootse plannen, van: “Dit hoop ik hier van de grond te tillen, dat hoop ik hier in gang te zetten”. Dan zou ik immers stiekem bezig zijn een monumentje voor mezelf op te richten. Ik hoop slechts dat ik er iets aan mag bijdragen dat van de bruid van Christus gezegd kan worden: “Wat is ze mooi”. Vergelijk me maar met die vriendin die een bruid in haar trouwjurk helpt. Als dan straks de bruidegom aanbelt, zal ik niet degene zijn die de deur voor Hem opendoet. Nee, die vriendin trekt zich dan terug. In de deuropening verschijnt slechts de bruid. Volgens Psalm 45 is de bruidegom verrukt als Hij haar ziet. Op die ontmoeting mag ik u voorbereiden, door nu al met Psalm 45 tegen u te zeggen: “Begeert de koning uw schoonheid, buig voor hem, hij is uw heer”. Link daviddejong.eu

Op You Tube: Psalm 45 In het Engels op harp en cimbaal. ()Vooral) Gezongen door Jon Thurlow (7m14) Link youtube


1 JOHANNES
1 Johannes is het 23ste boek van het Nieuwe Testament. Het is een tekst, geen echte brief, die wordt toegeschreven aan de apostel Johannes vanwege de overeenkomsten met de stijl van zijn evangelie. Omdat de tekst geen aanhef heeft, is niet zeker voor wie de boodschap bedoeld was.

Onze regels spreken de lezers, luisteraars (wel) duidelijk aan in r7 en r11 die beiden beginnen met Geliefde broeders en zusters.
Over de bron van de liefde: 10 Het wezenlijke van de liefde is niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon heeft gezonden om verzoening te brengen voor onze zonden. … r11b Geliefde broeders en zusters, als God ons zo heeft liefgehad, moeten ook wij elkaar liefhebben. En r19 Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad.

1 Johannes 4:7-21
7 Geliefde broeders en zusters, laten wij elkaar liefhebben, want de liefde komt uit God voort. Ieder die liefheeft is uit God geboren en kent God. 8 Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde. 9 En hierin is Gods liefde ons geopenbaard: God heeft zijn enige Zoon in de wereld gezonden, opdat we door hem zouden leven. 10 Het wezenlijke van de liefde is niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon heeft gezonden om verzoening te brengen voor onze zonden.

11 Geliefde broeders en zusters, als God ons zo heeft liefgehad, moeten ook wij elkaar liefhebben. 12 Niemand heeft God ooit gezien. Maar als we elkaar liefhebben, blijft God in ons en is zijn liefde in ons ten volle werkelijkheid geworden. 13 Dat wij in hem blijven en hij in ons, weten we doordat hij ons heeft laten delen in zijn Geest. 14 En we hebben zelf gezien waarvan we nu getuigen: dat de Vader zijn Zoon gezonden heeft als redder van de wereld. 15 Als iemand belijdt dat Jezus de Zoon van God is, blijft God in hem en blijft hij in God. 16 Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.

17 Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. 18 De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. 19 Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad. 20 Als iemand zegt: ‘Ik heb God lief,’ maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar. Want iemand kan onmogelijk God, die hij nooit gezien heeft, liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft. 21 We hebben dan ook dit gebod van hem gekregen: wie God liefheeft, moet ook de ander liefhebben.
Link naar de tekst: Jongerenbijbel/1-Johannes/4/

Liever luisteren?
Wil Noordergraaf, uit Rotterdam Leerkracht op voorleesbijbel. Of ga naar downloadbijbel I Johannes is het 23ste boek van het Nieuwe Testament.

Liever live?
Protestantse Gemeente Leiden, Hooglandse Kerk, Middelweg 2. Tijd: 11.45 uur, voorganger pastor Maria Draaijers, we lezen verder in de brief van Johannes. Aan de orde komt dan 1 Johannes 4: 7-21 met als kerntekst ‘wie liefheeft kent God.  
Link PGLeiden.nl/2014-2015:nr4 (pdf, 36. pag.)
Of kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt.

Preekschets van Anne Verbaan over 1 Johannes 4:7-21 voor huwelijksinzegeningen: Deze brief schrijft over de liefde. Johannes wordt ook wel de apostel van de liefde genoemd. Hij geeft taal aan de liefde. Hij heeft het over de liefde tot het einde. Liefde die tot het hoogste, tot het diepste en tot het uiterste gaat. Johannes vertelt niet welke woorden wij moeten gaan gebruiken. Hij schrijft ook niet wat een mens moet doen. Hij getuigt in zijn brief wel van de kracht van deze liefde. Zij is immers zichtbaar en kenbaar geworden. De liefde heeft zich gemanifesteerd, of beter heeft handen en voeten gekregen in Jezus Christus. Hij is de bron, ook als het gaat om onze liefde. Op die bron aangesloten kunnen wij ook leren liefhebben.

De bron van liefde
Ik las een prachtige Indonesisch spreekwoord waar staat: ‘Wie niet iedere dag de weg naar de bron gaat, zal 'm 's nachts niet kunnen vinden.’
Link Protestantsekerk.nl/Huwelijksuitrusting/PreekschetsAnneVerbaan
(pdf, 3 Pag.)

Op You Tube: In het Engels, upload door Revbully (geen info) ''This sermon is about loving God fully, allowing the love of God to fully inhabit our hearts and lives. Too often we look for the minimum standard, i.e., "how little do I have to do" or "What can I get away with and still call myself a Christian." But when we adopt such an attitude the focus is wrong from the start because a life centered in God is about God's love of us and our love of God and neighbor. Are we willing to love others out of the love that God has shown us?'' (24m57) Link youtube


GEBED
Vast onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het (gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheüs 6:9-13. Deze keer kies ik voor een gedicht van Guillaume van der Graft uit de preek van Anne Verbaan-van den Heuvel bij 1 Johannes 4:7-21.

Een lied voor de gedachtenis van de Heer
Wij krijgen elkander lief
als
de bladeren van een boom
de aderen van een stroom
de letters van een brief.

Wij heten dezelfde naam
wij nemen dezelfde loop
langs groene oevers van hoop
wij hebben dezelfde stam.

De vader heeft ons geplant
en de zoon plant ons voort
de heilige geest legt
het woord
van God in onze hand.

Guillaume van der Graft


VOLGENDE WEEK
17 mei 2015 is het 7e zondag van Pasen. De zondag heet 'Exaudi' van exaudivit: Latijn voor hij (ver)hoorde naar psalm 3:5 (of psalm 27:7)
5 Roep ik tot de HEER om hulp, hij antwoordt mij vanaf zijn heilige berg. (Nieuwe Bijbelvertaling)
5 Voce mea ad Dominum clamavi ; et exaudivit me de monte sancto suo
(Vulgaat 4e 5e Eeuwse bijbel in het Latijn.)
Op het Oecumenisch leesrooster staan: Exodus 19:1-11, Psalm 68:1-14 (Psalm 1), 1 Johannes 5:9-15 en Johannes 17:14-26. Dat las ik op 20mei12, Exaudi.

Op het alternatief leesrooster staan Hooglied 5:9-6:3, Psalm 148 en 1 Johannes 5:9-15. Dat lees ik.

NB Op 14 mei 2015 is het Hemelvaart, daarvoor is ook een leesrooster: Ezechiël 1:3-5a en 26-28a Psalm 47

Contact: Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek @ yahoo.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten