Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest. Het rooster
wordt gemaakt
voor een paar jaar, en om te voorkomen dat kerken om de paar jaar
hetzelfde lezen wordt ook een alternatief leesrooster gemaakt.
Omdat
ik dit rooster al 5 jaar volg en dus veel teksten al gelezen heb
(daar plaats ik een link voor) en er niet altijd een alternatief
rooster is, kies ik nu voor een Duits leesrooster met echt andere
tekstkeuzes. Ik vind
het namelijk leuk als teksten uit het Oude en Nieuwe Testament met
hetzelfde thema (typologieen en parallellen) worden gelinkt. In de Jongerenbijbel
die ik gebruik voor de basisteksten, wordt zelfs per regel gelinkt
naar andere Bijbel teksten.
PERIODE
23
augustus 2015 is
de 12e
zondag na Trinitatis,
de Drie eenheid van de God de vader de zoon en de Heilige Geest. Bij
de Protestanten is het de 10e van de zomer (na 21 juni 2015).
Het
kerkelijk seizoen begint weer en dus ook de Startzondagen waarin
iedereen welkom (terug) wordt geheten en de kerkkEn hun plannen voor
het komende seizoen presenteren. De Protestantse kerk in
Hoogkarspel-Lutjebroek
begint al op 23 augustus (in het Noorden zijn de scholen al weer
begonnen). De Protestantse Kerk in Nederland organiseert een
ondersteunende campagne, dit jaar is het thema Goede Buren. Meer op:
protestantsekerk/campagnes.
Google naam gemeente en startzondag 2015 voor vieringen in de buurt.
De
Bach cantaten voor
deze zondag zijn 'Lobe
den Herrn, meine Seele' (BWV
69a), ''Lobe
den Herren, den mächtigen König der Ehren'' (Koraalcantate
BWV 137) en 'Geist
und Seele sind verwirret'
(BWV 35, deel voor en na preek).
De
teksten horen bij Marcus 7:31-37 over de genezing van een doofstomme.
Dat lezen wij.
Op
You Tube:
J.S.
Bach Cantata ''Lobe
den Herren, den maechtigen Koenig der Ehren''
(BWV 137).
1. Koor: Lobe den Herren, den mächtigen König der Ehren 0:00
2. Aria (alto): Lobe den Herren, der alles so herrlich regieret, 3:24
3. Aria (soprano, bass): Lobe den Herren, der künstlich und fein dich bereitet 7:34
4. Aria (tenor): Lobe den Herren, der deinen Stand sichtbar gesegnet 11:41
5. Koraal: Lobe den Herren, was in mir ist, lobe den Namen! 14:26
Edith Mathis Sopraan, Julia Hamari Alt, Peter Schreier Tenor, Dietrich Fischer Dieskau Bas, Munchener Bach Chor en het Munchener Bach Orcheste onder leiding van Karl Richter (15m31). Link youtube
1. Koor: Lobe den Herren, den mächtigen König der Ehren 0:00
2. Aria (alto): Lobe den Herren, der alles so herrlich regieret, 3:24
3. Aria (soprano, bass): Lobe den Herren, der künstlich und fein dich bereitet 7:34
4. Aria (tenor): Lobe den Herren, der deinen Stand sichtbar gesegnet 11:41
5. Koraal: Lobe den Herren, was in mir ist, lobe den Namen! 14:26
Edith Mathis Sopraan, Julia Hamari Alt, Peter Schreier Tenor, Dietrich Fischer Dieskau Bas, Munchener Bach Chor en het Munchener Bach Orcheste onder leiding van Karl Richter (15m31). Link youtube
Of
kijk op dit blog op 7september2014
naar J.S.
Bach (1685-1750) BWV 69 ''Lobe
den Herrn, meine Seele''
door koor, sopraan recitatief en de alt aria. Uitgevoerd door Ton
Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra en Amsterdam Baroque Choir
met solisten: sopraan: Ruth Ziesak, Alt: Elisabeth von Magnus, Tenor:
Paul Agnew, Bas: Klaus Mertens in de Waalse kerk in Amsterdam 1997.
(13m10)
Of
kijk op dit blog op 22aug2010
naar J.S.Bach Cantata BWV 69a "Lobe
den
Herrn, meine Seele"
Dirigent J.E. Gardiner (5m02)
Concert
tip
Do27aug15
om 21-22.15 uur in de Waalse Kerk, Walenpleintje 159, Amsterdam.
Johann Sebastian Bach schreef in 1733 de Hoge Missa en droeg hem op
aan de nieuwe Saksische keurvorst August III om een positie te
krijgen aan het hof te Dresden. Tegenwoordig kennen wij deze Missa
als het ‘Kyrie’ en ‘Gloria’ uit de Hohe Messe
en wordt het stuk nauwelijks nog opgevoerd zoals Bach het
oorspronkelijk voor ogen had. Het Midsummer Ensemble nodigt u van
harte uit om deze feestelijke mis voor Dresden te komen beluisteren.
Kaarten 16e Met You Tube link op de site. Link
Christelijkeconcertagenda.nl/MidsummerEnsemble
HoheMesse J.S Bach
TEKST(EN)
Op
het Oecumenisch leesrooster staat 2
Koningen
4:42-44,
Psalm
78:17-29, Paulus brief aan de Efeziërs
6:1-9 en Marcus 8:1-21. Dat las ik op 12-augustus-2012
Op
het alternatief leesrooster staat van de profeet Elia:
1 Koningen
16:29-17:6.
Dat gaat over koning Achab die een slecht was en Baal aanbad en de
profeet Elia die Achab bezwoer
17:1
de
eerstkomende jaren zal er geen dauw of regen komen tenzij ik het
zeg.’ Daarna
ging Elia naar wadi
Kerit, ten oosten van de Jordaan. 6 De raven brachten hem daar ’s
ochtends en ’s avonds brood en vlees, en water dronk hij uit de
rivier.
Op
het Duitse leesrooster staat voor de 12e na Drie eenheid: Marcus
7:31-37, Handelingen van de Apostelen 9:1-9(10-20) en Jesaja
29:17-24. Dat lees ik, maar ik
zoek in de zomer geen links naar preken en video's.
Het
thema van de teksten is heel concreet blind en doofstom zijn maar
verlicht worden door God en Jezus te erkennen en eren. In Jesaja
zullen doven horen en blinden zien als zij (allen) eerbied
hebben voor mijn naam, (en) de heiligheid erkennen. In
Marcus geneest Jezus een doofstomme en in Handelingen moet de
Christenvervolger Saulus verblind en toegesproken worden om te kunnen
zien...
JESAJA
Jesaja
is het 23ste
boek van het Oude Testament. Jesaja is de belangrijkste profeet en er
zijn 65 Jesaja boekrollen die over honderden jaren zijn geschreven.
Er zijn dus meer auteurs de Jesaja dioe boekrol 1-39 schreef, de 2e
Jesaja schreef boekrol 40-55 en de 3e Jesja, eigenlijk een groepe
auteurs schreef in de geets van Jesaja boekrol 56-65.
Onze
regels zijn van de 1e Jesaja en houden een belofte in, voor
doven en blinden, voor verwarden en klagers.
De
dagen van de geweldenaars, spotters, zij die op onrecht zinnen, wie
anderen valse beweringen ontlokken, rechters in de poort willen
verstrikken en
recht
van de rechtvaardige schendt met loze beweringen zullen
voorbij zijn.
Want
God zal de erkenning krijgen die hem toebehoort: 23
Want
wanneer zijn kinderen zien wat ik in hun midden heb verricht, zullen
zij eerbied
hebben voor mijn naam, de heiligheid erkennen van de Heilige van
Jakob en de God van Israël vrezen.
Kunst
Kennis tip
Ik dacht dat deze regels in handels Messiah zaten (omdat daarin in
veel Jesaja is opgenomen), maar het is Jesaja 35:5
Dan worden blinden de ogen geopend, de oren van doven worden
ontsloten. Links
Wikipedia/Handel's_Messiah
met de bijbelse bronnen. Deze regels komen uit Part II scene 5.
Pieter Jan Leusinks Sobere Messiah in 3 delen: youtube1
(53m49), Part II youtube2
(51m33), youtube3
(29m19).
JESAJA
29:17-24
17
Nog
slechts een korte tijd, dan
zal de Libanon weer een boomgaard worden, een boomgaard die is als
een woud. 18
Op
die dag zullen doven kunnen horen hoe uit een boek wordt voorgelezen,
en blinden zullen met eigen ogen zien, bevrijd van duisternis en
donkerheid. 19
Dan
zullen verdrukten de HEER weer loven, zwakken juichen om de Heilige
van Israël.
20
Want
het is gedaan met de geweldenaar, voorbij met de spotter.
Ieder
die op onrecht zint, zal vergaan: 21
wie
een ander valse beweringen ontlokt, wie de rechters in de poort wil
verstrikken, wie het recht van de rechtvaardige schendt met loze
beweringen. 22
Daarom
– dit zegt de HEER, die Abraham bevrijd heeft, over de
nakomelingen van Jakob: Jakob zal niet meer te schande staan, zijn
gezicht niet meer van schaamte verbleken. 23
Want
wanneer zijn kinderen zien wat ik in hun midden heb verricht, zullen
zij eerbied hebben voor mijn naam, de heiligheid erkennen van de
Heilige van Jakob en de God van Israël vrezen. 24
Ieder
die verward was, zal inzicht verwerven, wie altijd klaagde, is vol
begrip.
Link
naar
de tekst JongerenbijbelJesaja
Liever
luisteren?
Renate Japenga uit
Ridderkerk, Student Pabo op voorleesbijbel.
Of
ga naar Downloadbijbel
Jesaja is het 23ste boek van het Oude Testament.
Liever
live?
MARCUS
Marcus
is het 2e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. We lezen het verhaal van de genezing van de
doofstomme en dit verhaal komt niet voor in een van de andere
evangelies. (Wel is er een genezing van een blind en stomme man in
Mattheus 12).
Het
gaat niet alleen over de genezing, maar ook over de pogingen van
Jezus
zijn wonderdaden geheim te houden, het Messiasgeheim. r36 Hij
beval de omstanders om aan niemand te vertellen wat er gebeurd was;
maar
hoe strenger hij het hun verbood, hoe meer ze het rondvertelden. 37
De mensen waren geweldig onder de indruk en zeiden: ‘Alles wat
hij doet is goed: zelfs doven laat hij horen en stommen laat hij
spreken.
Kunst
tip: El
Greco, de Griek, Doménikos Theotokópoulos (1541-1614)
gemaakt in 1560. Manierisme uit de Late Renaissance en zijn
Kretenzische periode. Olieverfschilderij op paneel nu in de
Gemäldegalerie Alte Meister, Dresden, Duitsland. Link:
wikiart/el-greco/christ-healing-the-blind-man-1560
MARCUS
7:31-37
31
Hij (Jezus) vertrok
weer uit de omgeving van Tyrus en ging via Sidon naar het Meer van
Galilea, dwars door het gebied van Dekapolis. 32 Daar werd iemand bij
hem gebracht die doof was en gebrekkig sprak, en men smeekte hem om
deze man de hand op te leggen. 33 Hij nam de man apart, weg van de
menigte, stak zijn vingers in diens oren en raakte met speeksel zijn
tong aan. 34 Hij sloeg zijn blik op naar de hemel, zuchtte diep en
zei tegen hem: ‘Effata!’, wat betekent: ‘Ga open!’
35 Meteen gingen zijn oren open, zijn tong kwam los en hij kon
normaal spreken. 36 Hij beval de omstanders om aan niemand te
vertellen wat er gebeurd was; maar hoe strenger hij het hun verbood,
hoe meer ze het rondvertelden. 37 De mensen waren geweldig onder de
indruk en zeiden: ‘Alles wat hij doet is goed: zelfs doven laat
hij horen en stommen laat hij spreken.’
Liever
luisteren?
Cees Zomer uit
Krimpen aan den Ijssel, Supervisor / Coach op
voorleesbijbel Of
ga naar downloadbijbel
Marcus is het 2e boek van het Nieuwe Testament. Zomer: Ik
vind het fantastisch dat in Rotterdam, zo'n wereldstad, de hele
bijbel wordt voorgelezen.
Liever
live?
HANDELINGEN
Handelingen
is het 5e boek van het Nieuwe Testament. Het zijn de verhalen van de
apostelen na de kruisiging van Jezus en zijn wederopstanding. Het
begint met
Jezus Hemelvaart, de vervanging van de verrader Judas en In
Handelingen 2 de komst van de Heilige Geest (Pinksteren). Daarna
begint het echte apostelschap: het missionair werk. De leerlingen
zijn leraren geworden. Ons stukje gaat over de beroemde meest
missionaire apostel Paulus, maar begint als hij nog Christenen
vervolgt. Maar dan gaat hij op weg ...
3
Toen hij onderweg was en Damascus naderde, werd hij plotseling
omstraald door een licht uit de hemel. 4
Hij
viel op de grond en hoorde een
stem tegen hem zeggen: ‘Saul, Saul, waarom vervolg je mij?’
5
Hij
vroeg: ‘Wie bent u, Heer?’ Het antwoord was: ‘Ik
ben Jezus, die jij vervolgt. 6
Maar
sta nu op en ga de stad in, daar zal je gezegd worden wat je moet
doen.’
r
8
Saulus
kwam overeind, en hoewel hij zijn ogen open had, kon hij niets zien.
Zijn metgezellen pakten hem bij de hand en brachten hem naar
Damascus. 9
Drie
dagen lang bleef hij blind en at en dronk hij niet.
De
leesrooster commissie koos regel 1-9 met het visioen van Saulus, ik
voeg ook hun suggestie van r11-20 toe omdat daarin Ananias naar de
stad komt die Paulus de handen oplegt en waarin de doop, bekering van
Saulus tot Paulus plaatsvindt. Bovendien doet het denken aan Jezus
genezing van de doofstomme in Marcus.
En
wellicht veelzeggend: Saulus metgezellen hoorden wel alles, maar
zagen niets : r7
De
mannen die met Saulus meereisden, stonden sprakeloos; ze hoorden de
stem wel, maar zagen niemand.
NB
In handelingen 22:4-16 vertelt Saulus het zelf ook nog een keer:
Jongerenbijbel/handelingen/22/
Kunst
tip Michelangelo
Buonarotti (1475–1564) schilderde Saulus op weg naar Damascus
het mooist voor de Cappella Paolina, Paulus Kapel in het Vaticaan,
Rome, Italië.
Link
artbible
HANDELINGEN
van
de Apostelen 9:1-9(10-20)
Saulus
geroepen
1
Intussen
bedreigde Saulus de leerlingen van de Heer nog steeds met de dood.
Hij ging naar de hogepriester 2
met
het verzoek hem aanbevelingsbrieven mee te geven voor de synagogen in
Damascus, opdat hij de aanhangers van de Weg die hij daar zou
aantreffen, mannen zowel als vrouwen, gevangen kon nemen en kon
meevoeren naar Jeruzalem. 3
Toen
hij onderweg was en Damascus naderde, werd hij plotseling omstraald
door een licht uit de hemel. 4
Hij
viel op de grond en hoorde een stem tegen hem zeggen: ‘Saul,
Saul, waarom vervolg je mij?’ 5
Hij
vroeg: ‘Wie bent u, Heer?’ Het antwoord was: ‘Ik
ben Jezus, die jij vervolgt. 6
Maar
sta nu op en ga de stad in, daar zal je gezegd worden wat je moet
doen.’ 7
De
mannen die met Saulus meereisden, stonden sprakeloos; ze hoorden de
stem wel, maar zagen niemand. 8
Saulus
kwam overeind, en hoewel hij zijn ogen open had, kon hij niets zien.
Zijn metgezellen pakten hem bij de hand en brachten hem naar
Damascus. 9
Drie
dagen lang bleef hij blind en at en dronk hij niet.
(10
In
Damascus woonde een leerling die Ananias heette. In een visioen zei
de Heer tegen hem: ‘Ananias!’ Hij antwoordde: ‘Ik
luister, Heer.’ 11
Daarop
zei de Heer: ‘Ga naar de Rechte Straat en vraag daar in het
huis van
Judas naar iemand uit Tarsus die Saulus heet. Hij is aan het bidden,
12
en
hij heeft in een visioen gezien hoe een man die Ananias heet,
binnenkomt
en hem de handen oplegt om hem weer te laten zien.’ 13
Ananias
antwoordde: ‘Heer, van veel kanten heb ik gehoord over deze man
en over al het kwaad dat hij uw heiligen in Jeruzalem heeft
aangedaan. 14
Bovendien
heeft hij toestemming van de hogepriesters om hier iedereen die uw
naam aanroept in de boeien te slaan.’
15
Maar
de Heer zei: ‘Ga, want hij is het instrument dat ik gekozen heb
om mijn naam uit te dragen onder alle volken en heersers en onder al
de Israëlieten. 16
Ik
zal hem tonen hoezeer hij moet lijden omwille van mijn naam.’
17
Ananias
vertrok en ging naar het huis, waar hij Saulus de handen oplegde,
terwijl hij zei: ‘Saul, broeder, ik ben gezonden door de Heer,
door Jezus, die aan u verschenen is op de weg hierheen, om ervoor te
zorgen dat u weer kunt zien en vervuld wordt van de heilige Geest.’
18
Meteen
was het alsof er schellen van Saulus’ ogen vielen; hij kon weer
zien, stond op en liet zich dopen, 19
en
nadat hij gegeten had, kwam hij weer op krachten.)
Liever
luisteren?
Rinus
Kole, Autocad-tekenaar Rijkswaterstaat op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
De Handelingen van de apostelen is het 5e
boek in het Nieuwe Testament. Over zin deelname aan de
voorleesmarathon zegt Kole:
''Ik
doe graag wel eens iets aparts. Deze marathon past daar bij gezien
het eenmalige unieke karakter. Verder hoop ik dat vele mensen door de
nieuwe vertaling de Bijbel gaan begrijpen''
Liever
live?
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheüs 6:9-13.
Deze keer kies ik voor lofpsalm 146 omdat deze nauw aansluit bij
Jesaja 29.
PSALM
146
1 Halleluja!
Loof de HEER, mijn ziel.
2 De HEER wil ik loven, zolang ik leef,
mijn God bezingen zolang ik besta.
1 Halleluja!
Loof de HEER, mijn ziel.
2 De HEER wil ik loven, zolang ik leef,
mijn God bezingen zolang ik besta.
3
Vertrouw niet op mensen met macht,
op een sterveling bij wie geen redding is.
4 Stokt zijn adem, hij keert terug tot de aarde,
op die dag gaat hij met zijn plannen ten onder.
op een sterveling bij wie geen redding is.
4 Stokt zijn adem, hij keert terug tot de aarde,
op die dag gaat hij met zijn plannen ten onder.
5 Gelukkig wie de God van Jakob tot hulp heeft,
wie zijn hoop vestigt op de HEER, zijn God,
6 die hemel en aarde heeft gemaakt,
de zee en alles wat daar leeft,
hij die trouw is tot in eeuwigheid,
7 recht doet aan de verdrukten,
brood geeft aan de hongerigen.
De
HEER bevrijdt de gevangenen,
8 de HEER opent de ogen van blinden,
de HEER richt de gebogenen op,
de HEER heeft de rechtvaardigen lief,
9 de HEER beschermt de vreemdelingen,
wezen en weduwen steunt hij,
maar wie kwaad doen, richt hij te gronde.
10 De HEER is koning tot in eeuwigheid,
je God, Sion, van geslacht op geslacht.
Halleluja!
8 de HEER opent de ogen van blinden,
de HEER richt de gebogenen op,
de HEER heeft de rechtvaardigen lief,
9 de HEER beschermt de vreemdelingen,
wezen en weduwen steunt hij,
maar wie kwaad doen, richt hij te gronde.
10 De HEER is koning tot in eeuwigheid,
je God, Sion, van geslacht op geslacht.
Halleluja!
VOLGENDE
WEEK
30
augustus 2015, 13e zondag na Drie eenheid en 11e van de zomer
Op
het Oecumenisch leesrooster staat Zacharia 8:4-8 en 20-23, Psalm 34:12-23,
Paulus brief aan de Efeziërs 6:10-20, Marcus 8: 22-26. Dat
las ik op 2september2012
Op
het alternatief leesrooster staat 1 Koningen 17:7-24 ze lezen
verder over Elia.
Op
het Duitse leesrooster staat Lucas 10:25-37, 1 Johannes 4:7-12 en 3
Mose 19:1-3 en 13-18:33-34 ofwel Leviticus 19.
Dat lees ik, maar
in de volgorde van de Bijbel.
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten