Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
=
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest. Het rooster
wordt gemaakt voor een paar jaar, en om te voorkomen dat kerken om de
paar jaar hetzelfde lezen wordt ook een alternatief leesrooster
gemaakt.
Omdat
ik dit rooster al 5 jaar volg en dus veel teksten al gelezen heb
(daar plaats ik een link voor) en er niet altijd een alternatief
rooster is, kies ik nu voor een Duits leesrooster met echt andere
tekstkeuzes. Ik vind
het namelijk leuk als teksten uit het Oude en Nieuwe Testament met
hetzelfde thema (parallellen) worden gelinkt. In de Jongerenbijbel
die ik gebruik voor de basisteksten, wordt zelfs per regel gelinkt
naar andere Bijbel teksten.
=
=
PERIODE
30
augustus 2015, 13e zondag na de Drie eenheid van
de God de vader de zoon en de Heilige Geest. Bij de Protestanten is
het de 11e
zondag van de zomer (na 21 juni 2015).
=
De
Bach cantaten voor
deze zondag zijn 'Du
sollt Gott, deinen Herren, lieben'' (BWV
77),
'Allein
zu dir, Herr Jesu Christ' (Koraal cantate
BWV 33) en
'Ihr,
die ihr euch von Christo nennet'
(BWV 164). De teksten horen bij Lucas 10:23-27 met de gelijkenis van
de barmhartige Samaritaan. Dat
lezen wij, minus regel 23-24 maar met regel 28-37 erbij.
=
Op
You Tube:
'Allein
zu dir, Herr Jesu Christ' (Koraal cantate
BWV 33) gezongen door Marius van Altena, Dirigent
Gustav Leonhardt (28m21) Link
youtube
Of
kijk op dit blog op 14sept14
naar J.S.
Bach (1685-1750) 'Ihr,
die ihr euch von Christo nennet'
(BWV
164).
Uitgevoerd door Eastman School Bach Cantata Series onder leiding van
David Chin, conductor (www.davidchinmusic.com)
en Alexander Lee, concert meester Musici: Vilma Perkiömäki,
viool; Alexander Trygstad, altviool; Benjamin Fried, cello; Michael
Franz, double bass; Emlyn Johnson, fluit; Alina Jeon en Emily Hart,
hobo; Wendy Yuen, orgel. Solisten: Ashley Hibbard, mezzo-sopraan;
Pablo Bustos, tenor en Benjamin Curtis, bariton. 12Sept2013 (17m12)
Concert
tip
zo6sept15
om
19uur in de Grote of St. Bavokerk, Haarlem. Vioolconcert in a BWV
1041, Dubbelconcert voor 2 violen BWV 1043, Preludium en Fuga in h
BWV 544 uitgevoerd door het Haarlem Barokensemble Eik en Linde.
Solisten: Elisabeth IngenHousz, Stijn Schmeddes & Kim White
m.m.v. Anton Pauw, orgel Bachconcert. Toegang vrij (vrijwillige
bijdrage). Link
christelijkeconcertagenda/ZomeravondmuziekBarokensembleindeBavo
TEKST(EN)
Op
het Oecumenisch leesrooster staat Zacharia 8:4-8 en 20-23, Psalm
34:12-23, Paulus brief aan de Efeziërs 6:10-20, Marcus 8:
22-26. Dat las ik op 2september2012
Op
het alternatief leesrooster staat 1 Koningen 17:7-24, ze lezen
verder over de profeet Elia.
Op
het Duitse leesrooster staat Lucas 10:25-37, 1 Johannes 4:7-12 en 3
Mose 19:1-3 en 13-18 en 33-38 ofwel Leviticus 19. Dat lees ik, maar
in de volgorde van de Bijbel.
Het
thema van de teksten is naastenliefde. In Leviticus 19:18 als
opdracht van de Heer: Heb je naaste lief als jezelf. Ik ben
de HEER. In Lucas de barmhartige Samaritaan en in 1 Johannes 4: Geliefde broeders en zusters, laten wij elkaar liefhebben.
Ook
confronterend actueel: in Leviticus 19:34 Behandel vreemdelingen
die bij jullie wonen als geboren Israëlieten. Heb hen lief als
jezelf, want jullie zijn zelf vreemdelingen geweest in Egypte.
Leviticus
Leviticus
is het 3e boek
van het Oude Testament. Het beschrijft allerlei regels voor en over
priesters zoals over
het brengen
van offers: brandoffers, slachtoffers, vredeoffers, zonde- of
verzoeningsoffers, en dank- of lofoffers (hoofdstuk 1-7).
Onze boekrol hoort bij het deel dat
wetten geeft over het onderscheid tussen Israël en de heidenen
(hoofdstuk 17-20): de spijzen (17), geslachtsverkeer (18) en zedelijk
levensgedrag (19-20).
Bron: Wikipedia over Leviticus.
De
naam verwijst naar Levi, de stamvader omdat uit deze stam de
priesters komen. Op een Bijbel site staat: This
book, more than any other book in the Bible, is about the holiness of
God.
Dat geldt zeker voor onze regels.
De
kernzin is r18
… Heb je naaste lief als jezelf. Gevolgd
door
Ik ben de HEER.
Als directe opdracht en gegeven door de autoriteit.
Maar
liefst zeven keer zegt God 'Ik
ben de HEER'. Ofwel het 1e gebod. Drie
keer wordt het gevolgd door
''jullie God'' en
een keer voorafgegaan ''Toon
ontzag voor je God. Ik ben de HEER''.
Confronterend
actueel is: r34
Behandel vreemdelingen die bij jullie wonen als geboren Israëlieten.
Heb hen lief als jezelf, want jullie zijn zelf vreemdelingen geweest
in Egypte.
De
jongerenbijbel linkt regel 18 (uiteraard aan) Lucas 10:27 de
samenvatting van de barmhartige Samaritaan.
Tekst:
Lev
19:2 I
am the Lord your God, I am Holy so you must by Holy. Link
I-am-the-Lord-your-God
LEVITICUS
19:1-3 en 13-18 en 33-38
1
De HEER zei tegen Mozes: 2 ‘Zeg tegen de gemeenschap van
Israël: “Wees heilig, want ik, de HEER, jullie God, ben
heilig.
3 Toon ontzag voor je moeder en je vader, en neem steeds mijn sabbat in acht. Ik ben de HEER, jullie God.
13
Beroof niemand en pers een ander niet af. Betaal een dagloner zijn
loon nog op dezelfde dag uit. 14 Spreek geen vloek uit over een dove
en plaats geen obstakel voor de voeten van een blinde. Toon ontzag
voor je God. Ik ben de HEER. 15 Wees niet partijdig wanneer je
rechtspreekt. Trek onaanzienlijken niet voor en zie machthebbers niet
naar de ogen. Spreek rechtvaardig recht over je naasten. 16 Breng het
leven van een ander niet in gevaar door lasterpraat over hem rond te
strooien. Ik ben de HEER. 17 Wees niet haatdragend. Als je iemand
iets te verwijten hebt, roep hem dan ter verantwoording en laad niet
omwille van een ander schuld op je 18 door je te wreken of wrok te
blijven koesteren.
Heb
je naaste lief als jezelf. Ik ben de HEER.
33
Iemand die als vreemdeling in jullie land verblijft, mag je niet
onderdrukken. 34 Behandel vreemdelingen die bij jullie wonen als
geboren Israëlieten. Heb hen lief als jezelf, want jullie zijn
zelf vreemdelingen geweest in Egypte. Ik ben de HEER, jullie God.
35 Knoei niet met lengtematen, gewichten en inhoudsmaten. 36 Gebruik een zuivere weegschaal met zuivere gewichten, een zuivere efa en een zuivere hin. Ik ben de HEER, jullie God, die jullie uit Egypte heeft geleid. 37 Houd je aan al mijn bepalingen en regels en leef ze na. Ik ben de HEER.”’
35 Knoei niet met lengtematen, gewichten en inhoudsmaten. 36 Gebruik een zuivere weegschaal met zuivere gewichten, een zuivere efa en een zuivere hin. Ik ben de HEER, jullie God, die jullie uit Egypte heeft geleid. 37 Houd je aan al mijn bepalingen en regels en leef ze na. Ik ben de HEER.”’
Link
naar
de tekst Jongerenbijbel.nl/Leviticus/19
Liever
luisteren?
Chantal
van der Putten, Scholier uit Rotterdam op voorleesbijbel
Of ga naar Downloadbijbel
Leviticus is het 3e boek van het Oude Testament.
Preek
van R J Vreugdenhil voor de Pauwenburg hier de Lichtbron in Lelystad,
als onderdeel van een serie preken over het Bijbelboek Leviticus.
Maar
christen-zijn is ook: in wat je doet, laten zien wie God is.
Christus
niet alleen aan het kruis centraal in de kerk, maar Christus ook te
zien in wat je thuis doet. Dat stickertje ‘ik ben de HEER’-
niet alleen op je bijbeltje dat je in je postvakje laat liggen, maar
ook op je agenda, je schooltas, je mobiel, je portemonnee...Christus
wil zichzelf kunnen herkennen in wat jij doet. Wees heilig, want ik
ben heilig. 2 Leviticus 19 laat zien dat je dat stickertje overal op
kunt plakken. Link
Pauwenburg/PrekenserieLeviticus19:2
Liever
live?
LUCAS
Lucas
is het 3e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit bekende verhaal komt alleen voor in
Lucas.
Het
is het verhaal over de barmhartige Samaritaan. Een man die een
onbekende, van een gemeenschap waarmee zijn volk op gespannen voet
stond, zeer goed verzorgde en liet verzorgen. Omdat dat nodig was. In
tegenstelling tot een priester of een Jood van de stam van Levi, de
priesterklasse ...
De
kernvraag van een wetgeleerde aan Jezus is ‘Wie
is mijn naaste?’ en
het antwoord is: degene die zich echt om je bekommert niet in theorie
of uit hoofde van zijn functie maar dat magertjes interpreteert, maar
in de praktijk. Belangeloos
Kunst
tip:
Googelen op Samaritan
en images
of Wikimedia Commons levert tientallen beelden op. Meteen springt
Vincent van Gogh's (1853-1890) Samaritaan uit 1890 er uit. Van
Goghg's vader was dominee en zelf heeft hij theologie gestudeerd en
gepredikt. Van Gogh's Samaritaan helpt de gewonde man van zijn ezel,
het doek is geïnspireerd
door Delacroix Samaritaan.
Delacroix's versie uit 1849: Artbible.
Van Gogh's Samaritaan is nu
te zien in het Kröller
Möller
Museum in Otterloo. Link:
vggallery
door David Brooks.
LUCAS
10:25-37
Het
enig noodzakelijke (de barmhartige Samaritaan)25
Er kwam een wetgeleerde die hem op de proef wilde stellen. Hij vroeg:
‘Meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige
leven?’ 26 Jezus antwoordde: ‘Wat staat er in de wet
geschreven? Wat leest u daar?’ 27 De wetgeleerde antwoordde:
‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel
en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als
uzelf.’ 28 ‘U hebt juist geantwoord,’ zei Jezus
tegen hem. ‘Doe dat en u zult leven.’ 29 Maar de
wetgeleerde wilde zich rechtvaardigen en vroeg aan Jezus: ‘Wie
is mijn naaste?’
30
Toen vertelde Jezus hem het volgende: ‘Er was eens iemand die
van Jeruzalem naar Jericho reisde en onderweg werd overvallen door
rovers, die hem zijn kleren uittrokken, hem mishandelden en hem
daarna halfdood achterlieten. 31 Toevallig kwam er een priester
langs, maar toen hij het slachtoffer zag liggen, liep hij met een
boog om hem heen. 32 Er kwam ook een Leviet langs, maar bij het zien
van het slachtoffer liep ook hij met een boog om hem heen. 33 Een
Samaritaan echter, die op reis was, kreeg medelijden toen hij hem zag
liggen. 34 Hij ging naar de gewonde man toe, goot olie en wijn over
zijn wonden en verbond ze. Hij zette hem op zijn eigen rijdier en
bracht hem naar een logement, waar hij voor hem zorgde. 35 De
volgende morgen gaf hij twee denarie aan de eigenaar en zei: “Zorg
voor hem, en als u meer kosten moet maken, zal ik u die op mijn
terugreis vergoeden.” 36 Wie van deze drie is volgens u de
naaste geworden van het slachtoffer van de rovers?’ 37 De
wetgeleerde zei: ‘De man die medelijden met hem heeft getoond.’
Toen zei Jezus tegen hem: ‘Doet u dan voortaan net zo.’
Liever
luisteren?
inister
C. Veerman (toen) Minister
van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit op
voorleesbijbel Of
ga naar downloadbijbel
Lucas is het 3e boek van het Nieuwe Testament.
Preek
van
Frits de Lange, theologie & ethiek over Lucas 10:27037 de
barmhartige Samaritaan op 11maart 2001. ''Ik voel me altijd wat ongemakkelijk bij het horen van het verhaal van de Barmhartige Samaritaan, en wellicht dat u datzelfde ervaart. Als je het nog niet hebt, dan krijg je het wel: een slecht geweten. Ja, ik weet het, ik moet ook zo’n Goede Samaritaan zijn, die mensen in nood helpt; maar neen, ik erken het, ik ben het niet of hoogst zelden'' Link
delangef/samaritaan.pdf
(pdf, 11 pag.)
Liever
live?
1e
brief van Johannes
De
1e brief van Johannes is het 23ste boek van het Nieuwe Testament.
Het schrijven (geen aanhef, of groeten wel Geliefde broeders en zusters) aan niet
genoemde gemeenschappen vertoont zoveel gelijkenis met het evangelie
van Johannes, dat het aan hem wordt toegeschreven.
De
kernzin is r12b Maar
als we elkaar liefhebben, blijft God in ons en is zijn liefde in ons
ten volle werkelijkheid geworden. Daarvoor
al schrijft
Johannes
in r7 Geliefde broeders en zusters, laten wij elkaar liefhebben, want
de liefde komt uit God voort.
De
Jongerenbijbel linkt de brief ook aan de evangelist: r7
aan Joh.
13:34 Ik
geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb
liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben.
Cartoon:
Clay Sinclair (1968) over het grote gebod en de leerlingen en Jezus
aan het laatste Avondmaal en hun gedachten... Op de Woolff Gallery.
London VK site . Ook een bio van de kunstenaar en meer werk:
Woolffgallery/Exhibition
ClaySinclair Link
Woolffgallery/ClaySinclair/LoveThyNeighbourasthyself
1
Johannes 4:7-12
7
Geliefde broeders en zusters, laten wij elkaar liefhebben, want de
liefde komt uit God voort. Ieder die liefheeft is uit God geboren en
kent God. 8 Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde. 9
En hierin is Gods liefde ons geopenbaard: God heeft zijn enige Zoon
in de wereld gezonden, opdat we door hem zouden leven. 10 Het
wezenlijke van de liefde is niet dat wij God hebben liefgehad, maar
dat hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon heeft gezonden om verzoening
te brengen voor onze zonden. 11 Geliefde broeders en zusters, als God
ons zo heeft liefgehad, moeten ook wij elkaar liefhebben. 12 Niemand
heeft God ooit gezien. Maar als we elkaar liefhebben, blijft God in
ons en is zijn liefde in ons ten volle werkelijkheid geworden.
Liever
luisteren?
Wil Noordergraaf,
Leerkracht uit
Rotterdam op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Johannes 1e brief is het 23ste
boek in het Nieuwe Testament.
Preek
van
René v. d. Vegt M.A. van de Evangelische Gemeente Trefpunt te
Rotterdam.
Wie
Jezus kent, weet hoe lief te hebben (1 Johannes 4:7-12) Christelijke
zekerheid komt voort uit het kennen van God. Maar een goede vraag is:
“Hoe goed kennen wij God?” Kennen wij God als een boeman?
Iemand die altijd boos op je is… of, kennen wij God als iemand
die constant maar zegt dat je niets waard bent…, of bestaat er
toch een andere God? Een God die liefdevol is voor mensen. Een God
die persoonlijk van u houdt. Zou de God, die wij hier in de kerk
kennen een God zijn die als hobby het liefhebben van mensen heeft.
Link
kerken.com
Liever
live?
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheüs 6:9-13.
Deze keer kies ik voor psalm 133 vanwege de 1e regel. Het is een
korte psalm die ik nog niet eerder tegenkwam.
Mooi
vind ik het beeld en vooral het contrast van de door de mens gegoten
overdreven olie die langh zichtbaar blijft en de door God gegeven
zegen: subtiele dauw die snel vervliegt.
1
Een
pelgrimslied van David.
Hoe
goed is het, hoe heerlijk
als
broeders bijeen te wonen!
2
Goed
als olie op het hoofd
die
neervalt op de baard,
de
baard van Aäron,
en
neervalt op de hals van zijn gewaad,
3
als
de dauw van de Hermon
die
neervalt op de bergen van Sion.
Daar
geeft de HEER zijn zegen:
leven
voor altijd.
VOLGENDE
WEEK
6
september 2015, 14e na Drie eenheid of 12e van de zomer.
Op
het Oecumenisch leesrooster staat Deuteronomium 4:1-2 en 9-20, Psalm
54, (Jakobus 1:17-27) en Marcus 8:27-9:1. Dat las ik op 9sept12.
Het thema was het
beeld van God en Jezus en de namen voor Jezus. Wie
denken de mensen dat ik ben?
Op
het alternatief leesrooster staat 1 Koningen 18:20-40. Ze slaan een
stukje over maar lezen verder over de profeet Elia en zijn
waarschuwingen tegen de afgoden dienende koning Achab.
Op
het Duitse leesrooster staat voor de 14e na Drie eenheid: Lucas
17:11-19, Paulus brief aan de Romeinen 8:14-17 en 1 Mose (Exodus)
28:10-19a(19b-22). Dat
lees ik, maar
in de volgorde van de Bijbel.
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten