Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest. Het rooster
wordt gemaakt voor een paar jaar, en om te voorkomen dat kerken om de
paar jaar hetzelfde lezen wordt ook een alternatief leesrooster
gemaakt.
Omdat
ik dit rooster al 5 jaar volg en dus veel teksten al gelezen heb
(daar plaats ik een link voor) en er niet altijd een alternatief
rooster is, kies ik nu voor een Duits leesrooster met echt andere
tekstkeuzes. Ik vind
het namelijk leuk als teksten uit het Oude en Nieuwe Testament met
hetzelfde thema (parallellen) worden gelinkt. In de Jongerenbijbel
die ik gebruik voor de basisteksten, wordt zelfs per regel gelinkt
naar andere Bijbel teksten.
PERIODE
6
september 2015, 14e zondag na Drie eenheid of Trinitatis,
de Drie eenheid van de God de vader de zoon en de Heilige Geest. Bij
de Protestanten is het de 12e van de zomer (na 21 juni 2015).
De
Bach cantaten voor
deze zondag zijn 'Es
ist nichts Gesundes an meinem Leibe”
(BWV
25), ''Jesu,
der du meine Seele''
(Koraalcantate
BWV 78) en ''Wer
Dank opfert, der preiset mich'' (BWV
17, deel voor en na preek).
De
teksten horen bij Lucas 17:11-19 over de genezing van tien melaatsen.
Dat lezen wij.
Op
You Tube:
'Wer
Dank opfert, der preiset mich'' (BWV
17, deel voor en na preek).
0:0 1
Koor Wer
Dank opfert, der preiset mich, und das ist der Weg
3:51 2 Recitatief Es muss die ganze Welt ein stummer Zeuge werden
5:06 3 Aria (Sopraan) Herr, deine Gute reicht, so weit der Himmel ist
8:28 4 Recitativef (T) Einer aber unter ihnen, da er sahe
9:34 5 Aria (Tenor) Welch Ubermass der Gute
13:05 6 Recitativo (Bas) Sieh meinen Willen an, ich kenne, was ich bin
14:47 7 Koor Wie sich ein Vatr erbarmet
Sopraan Edith Mathis, Alt Julia Hamari, tenor Peter Schreier, Bas Dietrich Fischer-Dieskau en het Munchener Bach-Chor/Orchester onder leiding van Karl Richter (1976-77) 16m40 Link youtube
3:51 2 Recitatief Es muss die ganze Welt ein stummer Zeuge werden
5:06 3 Aria (Sopraan) Herr, deine Gute reicht, so weit der Himmel ist
8:28 4 Recitativef (T) Einer aber unter ihnen, da er sahe
9:34 5 Aria (Tenor) Welch Ubermass der Gute
13:05 6 Recitativo (Bas) Sieh meinen Willen an, ich kenne, was ich bin
14:47 7 Koor Wie sich ein Vatr erbarmet
Sopraan Edith Mathis, Alt Julia Hamari, tenor Peter Schreier, Bas Dietrich Fischer-Dieskau en het Munchener Bach-Chor/Orchester onder leiding van Karl Richter (1976-77) 16m40 Link youtube
Of
kijk op dit blog op 21sept14
naar J.S.
Bach (1685-1750) de complete cantate ''Es
ist nichts Gesundes an meinem Leibe”
(BWV 25), uitgevoerd door Harpiste Elaine Comparone die leiding geeft
aan The Queen's Chamber Band, Choir & Soloists. Sharla
Nafzifer, sopraan; Marshall Coid, countertenor; Philip Anderson,
tenor; Constantinos Yiannoudes, bariton. The Queen's Chamber Band:
Karla Moe, fluit; Marsha Heller en Sarah Davol, hobo; Sharon Moe,
hoorn; Robert Zubrycki en Lori Miller Abbott, viool; Veronica Salas,
altviool; Peter Seidenberg cello en Tomoya Aomori, double bass
(27m)
Of
kijk op dit blog op 1sept2013
naar S Bach Cantatas BWV 17
''Wer
Dank opfert, der preiset mich'' door
Nikolaus Harnoncourt, zijn Concentus Musicus Wien en de Wiener
Sängerknaben & het Chorus Viennensis (KoorMeester: Hans
Gillesberger) en (contra)Alto: Paul Esswood, Tenor: Kurt Equiluz,
Bas: Max van Egmond (52m05).
Of
kijk op dit blog op 9sept12
of 25sept11
naar "Jesu,
der du meine Seele"
(BWV 78) de Aria van de sopraan en alt (countertenor) Teresa
Stich-Randall en D. Hermann. Koor en Orkest van het Bach Gilde,
gedirigeerd door Felix Prohaska, Wenen. Opname uit 1954. (5m11).
Of
kijk op dt blog op op 5sept10
naar Cantata 25, deel 1. ''Es
ist nichts Gesundes an meinem Leibe (1
van 6) uitgevoerd door het Amsterdam Baroque Orchestra met dirigent
Ton Koopman (5m07).
Concert
tip
zo6sept15
om
10uur in de Nicolaïkerk, Nicolaïkerkhof, Utrecht naar BWV
''Wer
Dank opfert, der preiset mich'' uitgevoerd
door Ko Zwanenburg en de Cappella di San Nicolaï Link
Nicolaïkerk
TEKST(EN)
Op
het Oecumenisch leesrooster staat Deuteronomium 4:1-2 en 9-20, Psalm
54, (Jakobus 1:17-27) en Marcus 8:27-9:1. Dat las ik op 9sept12.
Het thema was het beeld van God en Jezus en de namen voor Jezus. Wie
denken de mensen dat ik ben?
Op
het alternatief leesrooster staat 1 Koningen 18:20-40. Ze slaan een
stukje over, maar lezen verder over de profeet Elia en zijn
waarschuwingen tegen koning Achab die afgoden dient.
Op
het Duitse leesrooster staat voor de 14e na Drie eenheid: Lucas
17:11-19, Paulus brief aan de Romeinen 8:14-17 en 1 Mose (Genesis)
28:10-19a(19b-22). Dat lees ik, maar
in de volgorde van de Bijbel.
In
Genesis lezen we over Jakobs ladder droom en zijn realisering dat
Betel een heilige plek is die aan God gewijd moet worden. In Lucas
17: Jezus geneest Jezus 10 melaatsen door ze naar hun priesters te
sturen (zoals in Leviticus 14 staat), maar dan komt alleen een
Samaritaan God danken voor zijn genezing. Paulus schrijft in zijn
brief aan de Romeinen over de gave van de Heilige Geest 'om hem te
kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’''.
GENESIS
Genesis
is het 1e
boek van het Oude Testament. Het begint met het verhaal van de
Schepping, dan volgen Adam en Eva en de Noach die de dieren (en zijn
familie) redt in de Ark. Vanaf boekrol 25 begint het verhaal van
aartsvader Jakob, broer van Esau, zoon van Isaak, kleinzoon van
aartsvader Abraham.
We
lezen over Jakob's droom in Betel nadat hij zijn vader heeft bedrogen
en zijn broer heeft bestolen van zijn erfdeel. Hij droomt van een
ladder waarlangs engelen omhoog gaan en afdalen. Jezus zal daar in
Johannes
1:51 naar verwijzen
‘Waarachtig,
ik verzeker jullie,’ voegde hij (JEZUS)
eraan toe, ‘jullie zullen de hemel geopend zien, en de engelen
van God zien omhooggaan en neerdalen naar de Mensenzoon.’
Jakob
beseft dat de Heer aanwezig is in Betel:
‘Dit is zeker,’ zei hij, ‘op deze plaats is de HEER
aanwezig. Dat besefte ik niet.’ 17 Eerbied vervulde hem. Wel
apart: Jakob zalft daarop de steen waarop hij geslapen heeft door er
olie over uit te gieten.
Kunst
tip
Jacob's'droomladder door Marc Chagall (1887–1885) uit 1973 nu
in een prive collectie Link
Wikiart/marc-chagall/jacob-s-ladder-1973 Ook
op Pinterest.com
iets anders en Pinterest.com
en op Flickr.com/Haggertymuseum
Milwaukie, Wisconsin, USA.
GENESIS
28:10-19a(b-22)
Jakobs
droom in Betel
10
Jakob verliet dus Berseba en ging op weg naar Charan. 11 Op zijn
tocht kwam hij bij een plaats waar hij bleef overnachten omdat de zon
al was ondergegaan. Hij pakte een van de stenen die daar lagen, legde
die onder zijn hoofd en ging op die plaats liggen slapen. 12 Toen
kreeg hij een
droom. Hij zag een ladder die op de aarde stond en helemaal tot de
hemel reikte, en daarlangs zag hij Gods engelen omhoog gaan en
afdalen. 13
Ook zag hij de HEER bij zich staan, die zei: ‘Ik ben de HEER,
de God van je voorvader Abraham en de God van Isaak. Het land waarop
je nu ligt te slapen zal ik aan jou en je nakomelingen geven. 14 Je
zult zo veel nakomelingen krijgen als er stof op de aarde is; je
gebied zal zich uitbreiden naar het westen en het oosten, naar het
noorden en het zuiden. Alle volken op aarde zullen wensen zo gezegend
te worden als jij en je nakomelingen. 15 Ikzelf sta je terzijde, ik
zal je overal beschermen, waar je ook heen gaat, en ik zal je naar
dit land terugbrengen; ik zal je niet alleen laten tot ik gedaan heb
wat ik je heb beloofd.’
16
Toen werd Jakob wakker. ‘Dit
is zeker,’ zei hij, ‘op deze plaats is de HEER aanwezig.
Dat besefte ik niet.’ 17 Eerbied vervulde hem. ‘Wat
een ontzagwekkende plaats is dit,’ zei hij, ‘dit is niets
anders dan het huis van God, dit moet de poort van de hemel zijn!’
18 De volgende morgen vroeg
zette Jakob de steen die hij als hoofdsteun had gebruikt rechtop, en
wijdde hem door er olie over uit te gieten. 19 Hij gaf die
plaats de naam Betel;
Weggelaten
door de leesrooster cie (vroeger heette het daar Luz. 20
Daarna legde hij een gelofte af: ‘Als God mij terzijde
staat en mij op deze reis beschermt, als hij mij brood te eten geeft
en kleren aan mijn lichaam, 21 en als ik veilig terugkom bij mijn
verwanten, dan zal de HEER mijn God zijn. 22 Deze steen die ik gewijd
heb, zal dan een huis van God worden – en ik beloof dat ik u
dan een tiende deel zal afstaan van alles wat u mij geeft.’)
Liever
luisteren?
Kardinaal
Simonis & Mgr. Hurkmans Resp. Kardinaal en bisschop van het
Bisdom 's-Hertogenbosch op voorleesbijbel
Of ga naar Downloadbijbel
Genesis is het 1e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Preek
van
Dick Wursten voor Protestants Genk op 1e Advent zondag 3dec2006 Jakob
was zijn God in elk geval kwijt.. De God die hij kent, dat is de ‘God
van zijn vader Abraham en Izak’. En als die God al ergens zou
zijn, dan ‘thuis’… zal ik maar zeggen, in de tent
van zijn vader, in het land van zijn vader. Link
dick.wursten.be
Op
You Tube In
het Engels 'a
reflection on the implications of Genesis 28'
van uploader Inclusive
Christ.
Muziek door Pat Livingstone
(5m)
Link
youtube
LUCAS
Lucas
is het 3e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders.
=
In
dit verhaal geneest Jezus melaatsen, het komt niet voor in de andere
evangelies. In
17:14 verwijst Jezus net als in Lucas
5:14 naar
Leviticus
14:1-32, uitgebreide voorschriften voor genezing en dankzegging
bij huidvraat. Bij Jezus gaat het wat simpeler: bewijs
God eer. Niet
allen doen dat echt, alleen de Samaritaan.
Jezus
besluit met
‘Sta
op en ga. Uw geloof heeft u gered.’ Net
zoals hij in Lucas
7:50 tegen Maria Magdalena, daar 'de
vrouw',
zei in Lucas
8:48
tegen de vloeiende vrouw ebn in Lucas 18:42
tegen de genezen blinde.
Kunst
tip: Jezus
en de tien Melaatsen, miniatuur in de 'Bible d’Utrecht'
manuscript KB 78 D 38 I in de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag.
Link:
imagesbible.com
LUCAS
17
In
het grensgebied van Samaria11
Op weg naar Jeruzalem trok Jezus door het grensgebied van Samaria en
Galilea. 12 Toen hij daar een dorp wilde binnengaan, kwamen hem tien
mensen tegemoet die aan huidvraat leden; ze bleven op een afstand
staan. 13 Ze verhieven hun stem en riepen: ‘Jezus, meester, heb
medelijden met ons!’ 14 Toen hij hen zag, zei hij tegen hen:
‘Ga u aan de priesters laten zien.’ Terwijl ze gingen
werden ze gereinigd. 15 Een van hen, die zag dat hij genezen was,
keerde terug en loofde God met luide stem. 16 Hij viel neer aan
Jezus’ voeten om hem te danken. Het was een Samaritaan. 17 Toen
zei Jezus: ‘Zijn er niet tien gereinigd? Waar zijn de negen
anderen? 18 Wilde niemand anders terugkomen om God eer te bewijzen
dan alleen deze vreemdeling?’ 19 Hij zei tegen de Samaritaan:
‘Sta op en ga. Uw geloof heeft u gered.’
Liever
luisteren?
Alica
Crispijn uit Rotterdam op
voorleesbijbel
Of
ga naar downloadbijbel
is
het Lucas is het 3e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Preek
van
Remonstrantse dominee A.E.J. Kaal
'Het
is een heel merkwaardig verhaal, dat Lukas ons vertelt: je zou
verwachten dat Jezus, net als in sommige andere genezingsverhalen, de
rol vervult van wonderdokter. Maar eigenlijk doet Jezus niets. "Ga
en laat u zien aan de priesters...", zegt hij.
Je
laten zien, impliceert dat niet ook: jezelf onder ogen komen? De pijn
ervaren, en de tranen voelen wellen: om al het leed waar je in het
beste geval ongewild, onbedoeld, maar soms ook door welbegrepen
eigenbelang mede de oorzaak van bent? Wanneer je de moed vindt om
jezelf te laten zien zoals je 'er aan toe bent' kan dat
klaarblijkelijk het begin zijn van een proces, waarin er heel wat met
je kan gebeuren. Zou het daarom zijn dat er niet staat dat zij
genezen werden, maar dat zij gereinigd werden?
Je laten zien zoals
je 'er aan toe bent': daar begint de ziel in zichzelf te keren, en te
raken aan de werkelijke dimensies van het bestaan: de duur van ons
leven, de lengte van de weg, de kwaliteit van ons bestaan, en de
diepte van de afgronden en de hoogten van de topervaringen. Juist
daar begint de ziel bescheiden te worden en besef te krijgen van de
plaats in het grote geheel.'' Link
aejk/kerkjaar/nr23
Op
You Tube In
het Engels 'where
are the nine?'
door Dr. James D. Noble voor Grace Fellowship Baptist Church,
Memphis, Tenessee USA.
De complete preek staat op youtube/GFBCMemph... (20m) Link youtube
De complete preek staat op youtube/GFBCMemph... (20m) Link youtube
Paulus
brief aan de Romeinen
Paulus
brief aan de Romeinen is het 5e boek van het Nieuwe Testament.
Paulus
rept in zijn brief van de (Heilige) Geest: r14 Allen
die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. En
15b:
u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te
kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’. 16 De Geest zelf
verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn.
Kunst
tip Paulus
brief aan de Romeinen, titelpagina van een Byzantijns manuscript in
de collectie van de Walters Arts Museum baltimore, USA. Manuscripts
Library: folio uit de vroege 12e eeuw (533:
folio 1-266, 269-313),
14e Eeuw (folio 314-360) en 15e Eeuw (folio 267-268) Link
thedigitalwalters.org/WaltersManuscripts
en theDigitalWalters
Paulus
brief aan de Romeinen
8:14-17
14
Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God.
15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te
leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem
te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’. 16 De Geest zelf
verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn. 17 En nu we zijn
kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen, erfgenamen van God. Samen
met Christus zijn wij erfgenamen: wij moeten delen in zijn lijden om
met hem te kunnen delen in Gods luister.
In
de Jongerenbijbel/Romeinen8
Liever
luisteren?
Bas
van Dam uit Hoogvliet, Lid Kerkenraad Hoogvliet op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Paulus brief aan de Romeinen is het 6e boek in het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Preek
Ds.
Maarten van Loon (Dalfsen Oost) mei/juni 2013. Deze preek in de
‘algemene’ versie van een preek die gehouden werd tijdens
een belijdenisdienst 'Abba, Vader' n.a.v. Romeinen 8:1-17 Link
maartenvanloon/PreekRom8:1-17
(pdf, 5 pag.)
Op
You Tube In
het Engels: Yale
Divinity School Dean Harold W. Attridge and Professor Emeritus David
L. Bartlett discuss The Letter of Paul to the Romans Chapters 7-8.
...The Series aims to engage educated lay audiences by offering the
insights of biblical scholarship in a relaxed, informal, yet rigorous
manner. More information and supplementary study materials are
available online at: Yale.edu/yalebiblestudy
(12m)
Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheüs 6:9-13.
Deze keer kies ik voor psalm 150, omdat de Bosbeskapel in Den Haag
het de
ultieme lofpsalm
noemt. Bosbeskapel
(pdf, 8 pag.)
1 Halleluja!
Loof God in zijn heilige woning,
loof hem in zijn machtig gewelf,
2 loof hem om zijn krachtige daden,
loof hem om zijn oneindige grootheid.3 Loof hem met hoorngeschal,
loof hem met harp en lier,
4 loof hem met dans en tamboerijn,
loof hem met snaren en fluit.
5 Loof hem met klinkende bekkens,
loof hem met slaande cimbalen.
6 Alles wat adem heeft, loof de HEER.
VOLGENDE
WEEK
13
september 2015, 15e na Drie eenheid 13e van de zomer
Op
het Oecumenisch leesrooster staat Jesaja 45:20-25, Psalm 116:1-9,
(Jakobus 2:1-18) en Marcus: 9:14-29. Dat las ik op 16sept12
Op
het alternatief leesrooster staat 1 Koningen 19:1-21, ze lezen verder
over Elia op de berg Horeb en koning Achab en koningen Izebel.
Op
het Duitse leesrooster staat voor de 15e na Drie eenheid: Mattheus
6:25-34, 1 Petrus 5:5b-11 en 1
Mose 2:4b-9(10-14) (Genesis 2 over Adam en Eva) en 15(18-25). Dat
lees ik, maar
in de volgorde van de Bijbel.
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten