Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vindt je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
PERIODE
9
september 2012, 12e van de zomer of de 14e na Trinitatis,
drie-eenheid. De meeste gemeenten van de Protestantse Kerk houden in
september 2012 hun Startzondag: de start van de activiteiten voor het
nieuwe kerkelijke seizoen. Die startzondagen zijn feestelijk,
inspirerend en extra uitnodigend voor geïnteresseerde
(nog) niet gemeenteleden. Hier vind u een overzicht van aangemelde
startzondagen, maar
googelen op startzondag en de naam van een plaats levert veel hits
op.
Kunst
tip:
Omdat ik het via een vriendin net ontdekt heb en erg mooi vind: Canto
Ostinato het koppige
lied
van Simon ten Holt uit 1976. Voor 2 piano's en 2 marimbas met foto's
van Klaas Tomei. (1h37m) Link
youtube
of met 4 piano's (3uur) youtube.
De
Bach cantates
voor deze zondag zijn “Es
ist nichts Gesundes an meinem Leibe”
(BWV 25), Lucas 17: 11-19; genezing van tien melaatsen. “Jesu,
der du meine Seele”
(Koraalcantate BWV 78) en “Wer
Dank opfert, der preiset mich”
(BWV 17, deel voor en na preek). De teksten horen bij Lucas 17:11-19
over de genezing van tien melaatsen.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) "Jesu,
der du meine Seele" (BWV
78) Aria van de sopraan en alt (countertenor) Teresa Stich-Randall en
D.
Hermann. Koor en Orkest van het
Bach Gilde, gedirigeerd door Felix Prohaska, Wenen. Opname uit 1954.
(5m11). Link
youtube
Tekst:
Wir eilen mit schwachen, doch emsigen Schritten,
O Jesu, o Meister, zu helfen zu dir.
Du suchest die Kranken und Irrenden treulich.
Ach höre, wie wir
Die Stimmen erheben, um Hülfe zu bitten!
Es sei uns dein gnädiges Antlitz erfreulich!
O Jesu, o Meister, zu helfen zu dir.
Du suchest die Kranken und Irrenden treulich.
Ach höre, wie wir
Die Stimmen erheben, um Hülfe zu bitten!
Es sei uns dein gnädiges Antlitz erfreulich!
Concert
tip
zo9
sept12 om 10.30uur in de Lutherse Kerk, Spoorwegstraat 8, Arnhem. JS
Bach cantate "Jesu,
der du meine Seele" (BWV
78) door Susanne Paulsen en
het Bachensemble Arnhem. Link
Stichting Lutherse Kerk
Arnhem Bachcantate
TEKSTEN
Deze
week gaat het over het beeld van God en namen voor Jezus. In
Deuteronomium benadrukt Mozes het 1e gebod om geen afgodsbeelden te
maken. In gebed/lofpsalm 54:8 looft David de naam van God en in
Marcus vraagt zijn leerlingen Jezus “wie
denken de mensen dat ik ben?” en krijgt hij namen te
horen: Johannes de Doper en Elia maar ook labels: een profeet en de
Messias.
In
de brief/verhandeling van Jakobus, de broer van Jezus komt al het
goede van boven en de prima raad goed te luisteren en langzaam te
antwoorden. Maar goed luisteren betekent ook het goede doen.
Deuteronomium
4:1-2 en 9-20
Psalm
54
(Jakobus
1:17-27)
Marcus
8:27-9:1
Gezang
290
5e
couplet:
Hing
niet het wolkendek zo zwart
van
twijfel om ons heen,
wij
zouden 't land zien van ons hart,
dat
't hemels licht bescheen.
DEUTERONOMIUM
Deuteronomium
is het 5e boek van het Oude Testament en het is het laatste deel van
de Joodse Torah. Het
bevat 5 delen en in het deel dat wij lezen wordt door
Mozes een blik vooruit gegeven en aanwijzingen voor het leven (in
Kanaan). Ook in het stuk dat wij deze week lezen wordt het belang van
de 10 geboden (r13), de wetten en de regels benadrukt. En wel het 1e
gebod om geen afgodsbeeld(en) te maken en aanbidden in r16-19. God
verscheen niet voor niets als vuur op de berg Horeb, r12 zodat hij
niet
te zien
was.
In
r2 Voeg niets toe aan wat ik u voorschrijf en doe er niets van
af. Houd u aan de geboden die ik u geef; het zijn
de geboden van de HEER, uw God.
Als
dit voorschrift nu eens werd nageleefd, naleefbaar was... Iedereen
leest de bijbel nu eenmaal op haar/zijn manier en als ontvanger die
beïnvloed is van haar/zijn tijd, omgeving en achtergrond. Ik dus
ook, elke week op mijn manier. Ik interpreteer en voeg daardoor toe,
ik mis dingen en negeer ze daardoor.
Ook
opvallend r19, de zon, maan en sterren zijn voor andere volken om te aanbidden. Inderdaad Ra/Re in Egypte en ook de Assyriërs
en Babyloniërs
hadden hemel/weergoden. Opvallend in dit verband is dat in de tekst
van Jakobus brief r17 wordt God ook de Vader van de
hemellichten genoemd.
Kunst
tip: Raam
aan de noordzijde van de synagoge van Mutterstadt, Duitsland. Een
reconstructie door Micheal Kunz naar schetsen van Werner Dellheim,
uit Ocalla, Florida,USA (2003). Mozes presenteert de 10 geboden. Link
judeninmutterstadt
Deuteronomium
4:1-2 en 9-20
1 Luister
dus, Israël, naar de wetten en de regels waarin ik u onderwijs
en kom ze na. Dan blijft u in leven en kunt u het land in bezit nemen
dat de HEER, de God van uw voorouders, u zal geven. 2 Voeg niets
toe aan wat ik u voorschrijf en doe er niets van af. Houd u aan de
geboden die ik u geef; het zijn
de geboden van de HEER, uw God.
...
9 Wees
gewaarschuwd en neem u zorgvuldig in acht, zodat u nooit vergeet wat
u met eigen ogen hebt gezien, maar de herinnering daaraan levendig
houdt en alles aan uw kinderen en kleinkinderen doorvertelt.
10 Vertel ze hoe u bij de Horeb voor de HEER, uw God, verscheen,
nadat hij tegen mij had gezegd: ‘Roep het volk bijeen, dan maak
ik hun mijn geboden bekend. Dan leren ze ontzag voor mij te hebben
zolang ze leven, en brengen ze dat ook hun kinderen bij.’ 11 Op
die dag kwam u schoorvoetend naar de voet van de berg, waaruit vuur
hemelhoog opvlamde, te midden van duisternis en dreigende, donkere
wolken. 12 Toen sprak de HEER tot u vanuit het vuur. U hoorde
een stem spreken, maar een gedaante zag u niet; er was alleen die
stem. 13 Hij maakte de regels van het verbond bekend, de tien
geboden. Hij schreef ze op twee stenen platen en eiste dat u zich
eraan zou houden. 14 Mij droeg de HEER toen op om u de wetten en
regels te leren die u moet nakomen in het land aan de overkant, dat u
in bezit zult nemen. 15 Maar aangezien u geen gedaante hebt
gezien toen de HEER u op de Horeb vanuit het vuur toesprak, moet u
zich zorgvuldig in acht nemen: 16 misdraag u niet door een
godenbeeld te maken, een afbeelding van welk wezen dan ook, man of
vrouw, 17 of van een dier dat op het land leeft of van de vogels
in de lucht, 18 van kruipende dieren of van vissen in het water
onder de aarde. 19 En als u omhoog kijkt en de zon, de maan en
de sterren ziet, al die lichten aan de hemel, laat u er dan niet toe
verleiden daarvoor neer te knielen en te vereren wat de HEER, uw God,
voor de andere volken op aarde heeft bestemd. 20 Want u bent
door de HEER uitgekozen en uit de smeltoven van Egypte weggehaald om
hem als zijn eigen volk toe te behoren, zoals nu het geval is.
Liever
luisteren?
Jeltien Kraaijeveld
- Wouters uit Hilversum op
voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Deuteronomium is het 5e boek van het Oude Testament en het laatste
deel van de Joodse Torah.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Didam, Torenstraat 10, Didam. Tijd:
10-11uur, Mw ds A U Melzer. Dienst van Tafel&Schrift...
Vertrouwen
en belofte gaan hand in hand. Voorop staat dat je God niet verbeeldt,
beeld je God niet in. God is zo sterk én zo kwetsbaar als ‘een
woord dat gaat’ (zoals we het in een lied zingen).... Link
sowdidam Of
kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Ds. H. Drost (predikant gereformeerde kerk vrijgem. Houten) voor
Haren en Grijpskerk (27dec98) en Overschild en Onnen op 3jan99)
op over Deuteronomium 1-20. Link
prekendiespreken
Op
Vimeo: in
het Engels een videoproject van
David
Kimball en zijn vrienden voor a Bible project. IPU Idols peeve
(annoy)
us (off) over het 1e gebod. Creative Commons License (26m). Link
vimeo
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 54. NB De psalm staat voor
zaterdag op het (zelf) bijbelleesrooster. In het Latijn heet de psalm
“Confitebimur
tibi”.
Het verhaal waar de psalm naar verwijst staat in 1
Samuel 23:19-28.
De
psalm is een gebed (r4) en ene lofpsalm. David smeekt om hulp tegen
zijn belagers r7 en dank God voor hun val (r9) In de Groot Nieuws
Bijbel is de regel vertaald met U hebt me uit diepe ellende
bevrijd,met
eigen ogen zag ik mijn vijanden vallen.
Foto's:
van
de Zif woestijn, de woestijn rond de stad Zif in Juda, Israël. Link Bijbelse
plaatsen Psalm in de woestijn
PSALM
54
1 Voor
de koorleider. Bij snarenspel. Een kunstig lied van David, 2 toen
de inwoners van Zif aan Saul waren gaan zeggen: ‘Weet u niet
dat David zich bij ons schuilhoudt?’
3 God,
bevrijd mij door uw naam,
verschaf
mij recht door uw macht.
4 God,
luister naar mijn gebed,
hoor
de woorden van mijn mond.
5 Vreemden
vallen mij aan,
zij
staan mij met geweld naar het leven,
zij
houden God niet voor ogen. sela
6 Zie,
God is mijn helper,
de
Heer is het die mijn leven draagt.
7 Laat
het kwaad zich keren tegen mijn belagers,
toon
uw trouw en breng hen tot zwijgen.
8 Van
harte zal ik u offers brengen
en
uw naam loven, HEER, want hij is goed:
9 hij
heeft mij uit de nood gered,
onbevreesd
zie ik mijn vijanden aan.
Liever
luisteren?
Pim
Verboom uit Ede op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente De Hoeksteen, Albert
Schweitzerlaan 2, Schoonhoven. Tijd:
9.30 en om 16uur, voorganger ds C.P. Koole. Link
pdf pg-dehoeksteen Of
kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt
Meditatie
van
Dr. H. F.
Kohlbrugge, predikant bij de Nederlands-Gereformeerde (nu
Protestantse) Gemeente te Elberfeld uit 1965. Over
r8 psalm 54 de naam van God. P125-127. Link
pdf theologienet
Psalm 54
Of
op Holyhome (zoek toelichting psalm 54)
“Ik ben mijn vijanden ontkomen, met vreugde zie ik op hen neer.” Stel, dat u dat vandaag in de kerk moet zingen. Kunt u dat? Kunt u het met al uw gedachten erbij? ‘Heb uw vijanden lief’, zegt Jezus. Zie je dan hier niet een tegenstelling tussen Oud en Nieuw Testament? Die tegenstelling is er. Of liever een onderscheid. Nergens klinkt het gebod van de liefde zo sterk als uit de mond van Jezus. Toch zegt die psalm ons best wel iets. Het was natuurlijk heel lelijk van die Ziffieten, dat zij David verraadden aan Saul. Wat werden zij daar zelf nu beter van? Voelt u zich wel eens verraden? Wat doet u dan met dat gevoel? Spreekt u het ook uit tegenover God? Of maakt het u niet uit, hoe Hij daarop reageert? Verwacht u eigenlijk wel iets van Hem?
“Ik ben mijn vijanden ontkomen, met vreugde zie ik op hen neer.” Stel, dat u dat vandaag in de kerk moet zingen. Kunt u dat? Kunt u het met al uw gedachten erbij? ‘Heb uw vijanden lief’, zegt Jezus. Zie je dan hier niet een tegenstelling tussen Oud en Nieuw Testament? Die tegenstelling is er. Of liever een onderscheid. Nergens klinkt het gebod van de liefde zo sterk als uit de mond van Jezus. Toch zegt die psalm ons best wel iets. Het was natuurlijk heel lelijk van die Ziffieten, dat zij David verraadden aan Saul. Wat werden zij daar zelf nu beter van? Voelt u zich wel eens verraden? Wat doet u dan met dat gevoel? Spreekt u het ook uit tegenover God? Of maakt het u niet uit, hoe Hij daarop reageert? Verwacht u eigenlijk wel iets van Hem?
Op
You Tube:
Uitvoering van het Psalmen Choir van Psalm 54 (Psalter 147 uit 1912)
Titel "Our Savior (CD "Fitting Praises Volume 8). A capella
compositie van Lowell Mason. (2m13)
1. O save me by Thy Name
And judge me in Thy might;
O God, now grant my urgent claim,
Acceptance in Thy sight.
2. Strong foes against me rise,
Oppressors seek my soul,
Who set not God before their eyes,
Nor own His just control.
3. Lo, God my helper is,
The Lord, my mighty friend;
He shall requite my enemies,
Their just destruction send.
4. My sacrifice of praise
To Thee I freely bring;
My thanks, O Lord, to Thee I raise
And of Thy goodness sing.
5. From troubles and from woes
Thou hast delivered me,
The overthrow of all my foes
Hast given me to see.
Link youtube
(Verhandeling
van) JAKOBUS
(De
verhandeling van) Jakobus is het 20e boek van het Nieuwe Testament.
Jakobus (de rechtvaardige, de minderen of de jongere) wordt de broer
van Jezus genoemd. Hij wordt genoemd in Galaten 1:19 Maar
van de overige apostelen heb ik niemand gezien, behalve Jakobus, de
broer van de Heer.
Paulus gaat bij hem op bezoek in Handelingen 21:18.
Op
r17 is de uitdrukking Al het goede komt van boven
gebaseerd.
r19
ieder mens moet zich haasten om te luisteren, maar traag zijn om te
spreken … 22 Vergis u niet: alleen horen is niet genoeg,
u moet wat u gehoord hebt ook doen. r26 Wie meent dat hij God
dient, terwijl hij zijn tong niet kan beteugelen, zit op een
dwaalspoor, en heel zijn godsdienst is vergeefse moeite.
Kunst
tip:
Jakobus (helemaal links) op een Picardische,
Franse steensculptuur
voor een altaar retabel voor de Chapelle Notre Dame de la Houssaye.
Foto door Dries van den Akker s.j. (15aug2007) op Link
beeldmeditaties
met uitgebreide toelichting. (op de site meer dan 257
beeldmeditaties).
Jakobus
1:17-27
17 elke
goede gave, elk volmaakt geschenk komt van boven, van de Vader van de
hemellichten; bij hem is nooit enige verandering of verduistering
waar te nemen. 18 Hij wilde ons door de verkondiging van de
waarheid tot leven roepen, om ons de eersten te maken in zijn
schepping.
Geloven
en doen
19 Geliefde
broeders en zusters, onthoud dit goed: ieder mens moet zich haasten
om te luisteren, maar traag zijn om te spreken, traag ook in het
kwaad worden. 20 Want de woede van een mens brengt niets voort
dat in Gods ogen rechtvaardig is. 21 Wees daarom zachtmoedig en
leg alle verdorvenheid en elk denkbaar wangedrag af. En aanvaard zo
de boodschap die in u is geplant en die u kan redden. 22 Vergis
u niet: alleen horen is niet genoeg, u moet wat u gehoord hebt ook
doen. 23 Want wie de boodschap hoort maar er niets mee doet, is
net als iemand die het gezicht waarmee hij is geboren in de spiegel
bekijkt: 24 hij ziet zichzelf, maar zodra hij wegloopt is hij
vergeten hoe hij eruitzag. 25 Wie zich daarentegen spiegelt in
de volmaakte wet die vrijheid brengt, en dat blijft doen, niet als
iemand die hoort en vergeet, maar als iemand die ernaar handelt –
hem valt geluk ten deel, juist om wat hij doet. 26 Wie meent dat
hij God dient, terwijl hij zijn tong niet kan beteugelen, zit op een
dwaalspoor, en heel zijn godsdienst is vergeefse moeite. 27 Voor
God, de Vader, is alleen dit reine, zuivere godsdienst: weduwen en
wezen bijstaan in hun nood, en je in acht nemen voor de wereld en
onberispelijk blijven.
Liever
luisteren?
Gerrie
de Jong uit Dordrecht op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Jakobus brief is het 20ste boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Grote
Kerk Almelo, Kerkplein, Almelo. Tijd:
10uur, voorganger ds.
E. van Houwelingen uit Hengelo. Link
grote-kerk-almelo
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Samenvatting
van Bijbeluitleg voor
Bijbelavonden in de PKN Hoogeland (Gr) Uithuizermeeden op 15april12
over Jakobus 1 (en ander delen op de site) Link
pdf debijbelopen
Op
You Tube:
Song James 1:17-20,
artist: ScriptureSongs.com door Freely
Distributed at Godlychristianmusic
(2m51) Link
youtube
MARCUS
Marcus
is het 2e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Deze 2 verhalen komen ook voor bij Mattheus
16:-13-28 en Lucas 9:18-27.
Wie
zeggen de mensen dat ik ben?,
een naam
voor Jezus in r27 dat is toch ook zoiets als een tot
de verbeelding sprekend
label? Jezus afbeelden mag echter wel maar gebeurt vaak samen met
zijn Vader (als Oude man of Lichtstraal) en de Heilige Geest (als
duif). En … wie
ben ik volgens jullie?
wordt meteen gevolgd door vertel het aan niemand!
Opvallend
is de term de oudsten van het volk in r31, die 20x in het Oude
Testament voorkomt, 10x in de Deuterocanonieke_boeken
en 10x in het Nieuwe Testament, mn de evangelies, maar niet in het
Johannes evangelie.
De
aankondiging van de kruisiging r31 wekt weerstand bij Petrus
waarop
Jezus hem Satan noemt r33!
Je denkt niet aan wat God wil, maar alleen aan wat de mensen willen.’
En
wat te denken van r9:1 Verder zei hij ook nog: ‘Ik
verzeker jullie: sommigen die hier aanwezig zijn zullen niet sterven
voordat ze de komst van het koninkrijk van God in al zijn kracht
hebben meegemaakt.’ Dat
geldt voor de Opstanding na de kruisiging, maar dat is toch niet
het Koninkrijk van God?
Kunst
tip: In
Georg Friedrich Handel Messiah (1741) chorus: For
unto us a Child is born
(11) wordt Jesaja
9:5
geciteerd waarin hij de namen aan de Messias geeft. Zonder
uitvoerenden helaas. (4m30). Link
youtube
For
unto Us a Child is born, For unto Us a Child is born, unto Us a Son
is given: and the government shall be upon His shoulder: and His name
shall be called Wonderful, Counsellor, The mighty God, The
everlasting Father, The Prince of Peace.
Marcus
8:27-9:1
Wie
is Jezus?
27 Jezus
vertrok met zijn leerlingen naar de dorpen in de buurt van Caesarea
Filippi. Onderweg vroeg hij aan zijn leerlingen: ‘Wie zeggen de
mensen dat ik ben?’ 28 Ze antwoordden: ‘Johannes de
Doper, en anderen zeggen Elia, en weer anderen zeggen dat u een van
de profeten bent.’ 29 Toen vroeg hij hun: ‘En wie
ben ik volgens jullie?’ Petrus antwoordde: ‘U bent de
messias' 30 Hij verbood hun op strenge toon om met iemand
hierover te spreken.
31 Hij
begon hun te leren dat de Mensenzoon veel zou moeten lijden en door
de oudsten van het volk, de hogepriesters en de schriftgeleerden
verworpen zou worden, en dat hij gedood zou worden, maar drie dagen
later zou opstaan; 32 hij sprak hierover in alle openheid. Toen
nam Petrus hem apart en begon hem fel terecht te wijzen. 33 Maar
hij draaide zich om, keek zijn leerlingen aan en wees Petrus streng
terecht met de woorden: ‘Ga terug, achter mij, Satan! Je denkt
niet aan wat God wil, maar alleen aan wat de mensen willen.’
34 Hij
riep de menigte samen met de leerlingen bij zich en zei: ‘Wie
mijn volgeling wil zijn, moet zichzelf verloochenen, zijn kruis op
zich nemen en zo achter mij aan komen. 35 Want ieder die zijn
leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest
omwille van mij en het evangelie, zal het behouden. 36 Wat heeft
een mens eraan als hij de hele wereld wint, maar er het leven bij
inschiet? 37 Wat zou een mens niet overhebben voor zijn leven?
38 Wie zich tegenover de trouweloze en zondige mensen van deze
tijd schaamt voor mij en mijn woorden, zal merken dat de Mensenzoon
zich ook voor hem schaamt, wanneer hij komt in het gezelschap van de
heilige engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader.’
9:
1 Verder zei hij ook nog: ‘Ik verzeker jullie: sommigen die
hier aanwezig zijn zullen niet sterven voordat ze de komst van het
koninkrijk van God in al zijn kracht hebben meegemaakt.’
Liever
luisteren?
Cees
Zomer uit Krimpen aan de IJssel op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Marcus is het 2e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Studentenkerk
(Radbouduniversiteit) Nijmegen Erasmuslaan 9 (a),
Nijmegen. Tijd:
11 uur, voorganger John Hacking Link
studentenkerk Of
kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van ds de Graaf voor de Samen op Weg kerk in Ronse, België op
over r17 wie
zeggen de mensen dat ik ben?
Uit de preek: Het
is gemakkelijk om een opsomming te maken van de denkbeelden die er
zijn omtrent Jezus. Maar Jezus wil weten hoe ik Hem zie. Hoe u Hem
ziet. Welke plaats krijgt Jezus in uw leven? Link
kerken
Op
You Tube:
In het Engels een kort tekenfilmpje over deze tekst zonder
beschrijving (1m48). Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze Vader' Het gebed dat Jezus
heeft geleerd. Deze keer een gebed van Dietrich Bonhoeffer.
Bonhoeffer
(1906-1945,
in een concentratiekamp) was een vooraanstaand Duits kerkleider,
theoloog, verzetsstrijder tegen het nazisme en schrijver van
christelijke boeken.
Wie ben ik?
Ze zeggen mij vaak dat ik uit mijn cel treed
gelaten, opgewekt, vast als een hereboer uit zijn slot.
Wie ben ik?
Ze zeggen mij vaak dat ik met mijn bewakers spreek
vrij, vriendelijk, helder als gaf ik bevelen.
Wie ben ik?
Ze zeggen mij ook dat ik de dagen van mijn ongeluk draag
gelijkmoedig, glimlachend, trots als iemand gewend te winnen.
Ben ik dat werkelijk wat anderen van mij zeggen?
Of ben ik slechts wat ik weet van mijzelf?
Onrustig, verlangend, ziek als een vogel in een kooi,
smachtend naar levensadem, alsof iemand mijn keel wurgt,
hongerend naar kleuren, bloemen, naar vogelstemmen,
dorstend naar goede woorden, naar menselijke nabijheid,
bevend van toorn over willekeur en de minste krenking,
opgejaagd door wachten op grote dingen,
machteloos bezorgd om vrienden eindeloos ver,
te moe en te leeg om te bidden, denken, werken,
mat en bereid van alles afscheid te nemen?
Wie ben ik?
Deze of gene?
Ben ik dan vandaag deze en morgen een ander?
Ben ik beiden tegelijk?
Voor mensen een huichelaar
en voor mijzelf een verachtelijk klagende slappeling?
Of lijkt wat in mij nog rest
een verslagen leger dat wanordelijk wijkt bij een reeds gewonnen slag?
Wie ben ik?
Eenzaam vragen drijft de spot met mij.
Wie ik ook ben, Gij kent mij.
U behoor ik toe, o God!
Dietrich
Bonhoeffer. Uit: Tot de nacht voorbij is, Ten Have Bron
god-en-gebed.blogspot
NB De vertaling link werkt niet meer.
VOLGENDE
WEEK
16
september 2012, 13e van de zomer
Jesaja
45:20-25
Psalm
116:1-9
(Jakobus
2:1-18)
Marcus
9:(9)14-29
Tussentijds
214
Geen opmerkingen:
Een reactie posten