Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest. Het rooster
wordt gemaakt voor een paar jaar, en om te voorkomen dat kerken om de
paar jaar hetzelfde lezen wordt ook een alternatief leesrooster
gemaakt.
PERIODE
7
juni 2015 is de 1e zondag na Drie eenheid
(15juni14,Drie-eenheid-of-trinitatis)
of Sacramentsdag
een Hoogfeest voor het Sanctissimi
corporis et sanguinis Christi solemnitas
(Latijn: het heilig lichaam en bloed van Christus). In het Nederlands
ook wel het Hoogfeest
van het Allerheiligst Sacrament, Sacramentsdag
genoemd. Eigenlijk werd/wordt het gevierd op de tweede donderdag na
Pinksteren maar in Nederland, België en Italië op de 2e
zondag na Pinksteren.
Het
is de viering van de transsubstantiatie,
dat Jezus onder de mensen wil blijven ook bij de viering van het
Heilig Avondmaal uitdeling als brood of de hostie en wijn. In de RK
kerk door 'zijn waarachtige tegenwoordigheid' Latijn Sua
realis praesentia
in de geconsacreerde,
door de voorganger gezegende offergaven bij de Katholieken hosties en
wijn, bij Protestanten gewoon brood en wijn (of druivensap).
Traditioneel
waren er ook Sacramentsprocessies, optochten met de geconsacreerde
hosties, hier verbeeld zd zm Link Saintpeterchurch/procession
De
teksten horen bij
Lucas 16:19-31 met de Gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus,
dat lezen wij niet. Dat las ik op 26september2010
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) naar J. S. Bach:
O Ewigkeit, du Donnerwort (BWV
20) uitgevoerd door La Petite Bande, Sigiswald Kuijken dirigent en
Siri Thornhill, sopraan; Petra Noskaiová, alt; Marcus Ullmann,
tenor; Jan van der Crabben, bas.
Koor: O Ewigkeit, du Donnerwort
Recitatief tenor: Kein Unglück ist in aller Welt zu finden
Aria tenor: Ewigkeit, du machst mir bange
Recitatief bas: Gesetzt, es daur'te der Verdammten Qual
Aria bas: Gott ist gerecht in seinen Werken
Aria alt: O Mensch, errette deine Seele
Koraal: Solang ein Gott im Himmel lebt
Deel
2IAria
bas: Wacht auf, wacht auf, verlornen Schafe
Recitatief alt: Verlaß, o Mensch, die Wollust dieser Welt
Aria alt en tenor: O Menschenkind, hör auf geschwind
Koraal: O Ewigkeit, du Donnerwort
Recitatief alt: Verlaß, o Mensch, die Wollust dieser Welt
Aria alt en tenor: O Menschenkind, hör auf geschwind
Koraal: O Ewigkeit, du Donnerwort
Of
kijk op dit blog op 22juni2014
naar J.S. Bach naar J. S. Bach:
de
Koraalcantate van
O Ewigkeit, du Donnerwort (BWV
20) uitgevoerd door Nikolaus Harnoncourt & Gustav Leonhardt met
de Wiener Sängerknaben & Chorus Viennensis (Koor Meester:
Hans Gillesberger) en het Concentus Musicus Wien. Sopranen Solisten
van de Wiener Sängerknaben, Alt: Paul Esswood, Tenor: Kurt
Equiluz en Bas: Max van Egmond. (27m09).
Of
kijk op dit blog op 21mei2013
naar ''Brich
dem Hungrigen dein Brot' (BWV
39) Uitgevoerd door John
Eliot Gardiner het Monteverdi Choir en de English Baroque Soloists.
Onderdeel van de serie Bach pelgrimage met oratoria, passies en
cantates 22 CD's. De
tekst van het openingskoor is afkomstig uit Jesaja
58:7-8)
Tekst: Wbdocs39
Bespreking:
Johanbachcantate/39
(7m37)
Of
kijk op dit blog op 26juni2011
naar:
JS
Bach “Die
Elenden sollen essen”
Cantata
BWV 75 door het Bach Collegium Japan en Masaaki Suzuki 'A
Choral Year With Bach'
(5m16).
Concert
tips
za6juni15
om 16.30uur in de Grote Kerk in Den Bosch 'Die
Elenden sollen essen' Cantata
BWV 75 uitgevoerd door Jeroen Felix en het Bach Collegium
's-Hertogenbosch
Link
Stichting Bach Cantates
's-Hertogenbosch
za6juni15
om 19uur in de Fr. Xaveriuskerk in Amersfoort
'O Ewigkeit, du Donnerwort' (BWV
20) uitgevoerd
door Bas Ramselaar en het Amersfoorts Kantate Koor en Orkest. Link
Stichting Rondom de
Kantates
zo7juni15
om 19.30uur “Die
Elenden sollen essen”
Cantata
BWV 75 uitgevoerd door Gerrit Maas en het koor en orkest van de
Bachcantatediensten Link
Utrechtse
Bachcantatediensten
zo7juni15
om 17uur in de Nieuwe Kerk in Groningen 'O
Ewigkeit, du Donnerwort' (BWV
20) uitgevoerd
door Jelte Hulzebos / Cantate Consort & Barokorkest Link
Nieuwe Kerk
zo7juni15
om 10.30uur in de Lutherse Kerk in Arnhem 'O
Ewigkeit, du Donnerwort' (BWV
20) uitgevoerd
door Myra van der Jagt / Bachensemble Arnhem Link
Stichting Lutherse
Kerk Arnhem
TEKST(EN)
Op
het Oecumenisch leesrooster (OL) staat Rechters
12:1-6, Psalm 130,
(2 Korintiërs 4:13-18) en Marcus 3:20-35. Dat
las ik op 10juni12.
Op het alternatief leesrooster staat niets.
Omdat
ik de OL teksten al gelezen heb en op andere leesroosters ook teksten
staan die ik al gelezen heb, koos ik deze keer voor de teksten in het
Protestants Dienstboek voor deze zondag (1e na Drie eenheid of
Sacramentsdag) in 2012-2013: Psalm
96, Gezang 51, Lucas 7:1-10 en 1 Koningen 8:22 en 37-43. En
die bleek ik 2 jaar gelden ook al eens gelezen te hebben :)
In
onze regels gaat het over het belang van gebed en de macht van gebed
in 1 Koningen, ook voor vreemdelingen door de macht van de Heer. Ook
over het loven van de de macht van de Heer in de psalm en het belang
van een groot geloof, van een vreemdeling, in Lucas 7.
1
KONINGEN
1
Koningen is het 11e
boek van het Oude Testament, er is ook een deel 2. De boeken
beschrijven de koningen van het oude Israël en Juda vanaf koning
Salomo, dus niet Saul en David die staan in 1 Samuel 8 en verder, er
is ook een 2 Samuel dat begint na Sauls dood. In 1 Koningen mag
Salomon de tempel in Jeruzalem bouwen.
In
onze regels bidt Salomon in de tempel tot de heer. Hij bidt om
verhoring van (smeek)gebeden als er echt
wat
is; de pest, hongersnood, ramp op ziekten. En hij bidt om verhoring
van vreemdelingen: Dan
zullen alle volken op aarde uw naam leren kennen en ontzag voor u
tonen, zoals uw volk Israël dat doet, en zij zullen weten dat uw
naam verbonden is aan deze tempel die ik heb gebouwd.
Interessant:
In
de driedeling van de Tenach worden deze boeken (Koningen)
gerangschikt onder de profeten. Wikipedia/1&2Koningen
Kunst
tip: Salomon
offert een jonge stier en bid om wijsheid. Aurifaber Werkplaats,
Circa 1275-1300 Miniatuur in een Franse Bijbel nu in het Museum
Meermanno Westreenianum, Den Haag. (MMW, 10 E 36) Link:
Artbible.net/Solomontemple
1
KONINGEN 8:22 en 37-43
De
inwijding van de tempel
...
22
Toen
wendde Salomo zich naar het altaar van de HEER, ten aanschouwen van
de verzamelde Israëlieten, hief zijn handen ten hemel (23
en
zei: ‘HEER, God van Israël, er is geen god zoals u, noch
in de hemel daar boven, noch op de aarde hier beneden. U houdt u aan
het verbond en blijft trouw aan uw dienaren die u met heel hun hart
toegewijd zijn.)
…
37
Wanneer er in het land hongersnood of pest uitbreekt, wanneer het
gewas wordt getroffen door korenbrand, meeldauw of vraatzuchtige
sprinkhanen, wanneer het volk in eigen land door vijanden bedreigd
wordt, wanneer er kortom bij enige ramp of ziekte 38 ook maar iemand
van uw volk Israël een smeekgebed tot u richt en zijn handen
heft in de richting van deze tempel – ieder onder de druk van
het leed dat hem persoonlijk treft –, 39 aanhoor hem dan vanuit
de hemel, uw woonplaats, en vergeef hem. Grijp in en geef hem wat hem
toekomt, want u weet wat er in hem omgaat. U alleen immers kunt de
mens doorgronden. 40 Dan zullen ze in het land dat u aan hun
voorouders hebt gegeven hun leven lang ontzag voor u tonen.
41 Ook wanneer een vreemdeling, die niet tot uw volk Israël behoort en die uit een ver land hierheen is gekomen om u te vereren 42 – want ook daar is de faam van uw sterke hand en opgeheven arm doorgedrongen –, wanneer een vreemdeling hierheen komt en een gebed richt naar deze tempel, 43 aanhoor hem dan vanuit de hemel, uw woonplaats, en doe wat hij u vraagt. Dan zullen alle volken op aarde uw naam leren kennen en ontzag voor u tonen, zoals uw volk Israël dat doet, en zij zullen weten dat uw naam verbonden is aan deze tempel die ik heb gebouwd.
Uit
de JongerenBijbel, link naar de tekst: Jongerenbijbel/1-koningen/8
Liever
luisteren?
Nelleke Slootweg uit
Voorschoten, Vrijwilliger in Wereldwinkel & Kerk op
voorleesbijbel Of ga naar
downloadbijbel
1 Koningen is het 11e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Preek
van Bas van der Bent voor de Ontmoetingskerk in Julianadorp op 2 juni
over 1 Koningen en Lucas 7. ''Hoe
gaan we om met de vragen die we aan de God van Israël mogen
stellen? In het algemeen doen we dat met bidden, dan formuleren we
onze wensen voor de God van Israël en als we de juiste wensen
formuleren dan krijgen we nog antwoord ook. De Bijbel belooft
eigenlijk zelfs dat onze gebeden verhoort worden, maar wie vraagt om
een nieuwe auto krijgt die over het algemeen niet. In sommige kringen
circuleren een heleboel verhalen over wonderbaarlijke uitkomsten op
het gebed en soms probeert men ongelovigen van het nut van het geloof
in God of Jezus te overtuigen met succesverhalen over gebeden. Maar
in het liedje Dear Lord give me a Mercedes Benz komt ook dat gebed
niet uit.'' …
''Wat
heeft Salomo nu gebeden bij de opening van de Tempel? En wat was er
zo bijzonder dat we dat vanmorgen opnieuw hebben gelezen? Het gebed
van Salomo bestaat uit zeven smeekbeden. ... In de eerste smeekbede
van Salomo vraagt hij aan God te luisteren naar de gelovigen als het
volk getroffen wordt door langdurige droogte en het dreigend
mislukken van de oogst....In de tweede smeekbede vraagt Salomo aan
God ook te willen luisteren naar vreemdelingen.'' Link
Basalkmaar/preek-voor-2-juni-in-de-Ontmoetingskerk-in-julianadorp
Op
You Tube: In
het Engels preek over de Tempel naar 1 Kings 8:1-66 ''Unlocking
the Bible''
Pastor
Colin Smith preached this message on the temple at The Orchard
Evangelical Free Church in Arlington Heights, IL. (38m04) Link
youtube
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 96 een bekend psalm en populair
voor diensten waarin zang centraal staat.
In
het Latijn heet de psalm vast zoiets als Cantate
Domino. Het is een
lofpsalm een blije psalm met wel wat regels die duiden op religieuze
intolerantie en superioriteit waar ik als Remonstrantse minder blij
van wordt. R5
De goden van de volken zijn minder dan niets, en
7 Erken de HEER, stammen en volken, erken
de HEER, zijn majesteit en macht, 8 erken de HEER, de majesteit van
zijn naam, draag geschenken zijn voorhoven binnen.
Kunst
tip: Mozaïek
naar psalm 96 door Rabbi Gila Ruskin (Baltimore, USA)
''As
a rabbi searching for an empty-nest hobby, the world of pique
assiette mosaics and assemblage seems to
best express my belief that great beauty can be created from
brokenness and cast-off pieces.
I enjoy involving my congregation in assembling colorful midrash
mosaics.” Link
making-mosaics/may-the-heavens-rejoice-may-the-earth-exult-may-the-sea-roar-psalm-96
PSALM
96
1
Zing voor de HEER een nieuw lied,
zing
voor de HEER, heel de aarde.
2
Zing voor de HEER, prijs zijn naam,
verkondig
van dag tot dag dat hij ons redt.
3
Maak aan alle volken zijn majesteit bekend,
aan
alle naties zijn wonderdaden.
4
Groot is de HEER, hem komt alle lof toe,
geducht
is hij, meer dan alle goden.
5
De goden van de volken zijn minder dan niets,
maar
de HEER: hij heeft de hemel gemaakt.
6
Glans en glorie gaan voor hem uit,
macht
en luister vullen zijn heiligdom.
7
Erken de HEER, stammen en volken,
erken
de HEER, zijn majesteit en macht,
8
erken de HEER, de majesteit van zijn naam,
draag
geschenken zijn voorhoven binnen.
9
Buig u voor de HEER in zijn heilige glorie,
huiver,
heel de aarde, als hij verschijnt.
10
Zeg aan de volken: ‘De HEER is koning.
Vast
staat de wereld, zij wankelt niet.
Hij
oordeelt de volken naar recht en wet.’
11
Laat de hemel verheugd zijn, de aarde juichen,
de
zee bruisen en alles wat daar leeft.
12
Laat het veld verblijd zijn en alles wat daar groeit,
laten
alle bomen jubelen
13
voor de HEER, want hij is in aantocht,
in
aantocht is hij als rechter van de aarde.
Rechtvaardig
zal hij de wereld berechten,
de
volken oordelen, trouw aan zijn woord.
In
de Jongerenbijbel, link naar de tekst: Jongerenbijbel/psalm/96
Liever
luisteren?
Janneke Almekinders uit
Rotterdam, toen Student op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Preek
van Eli (Elipheleth, Jan Willem Ploeg vh predikant nu kerkelijk
werker) op 11juli2010 over psalm 96:10-13. Zingen-
dat doen we ook in de kerk. En dat hoort ook zo. Daar is de
kerkdienst voor. Maar hoe gaat dat buiten de kerk? Buiten de
kerkdienst? Op de maandag, de dinsdag, enzovoort? Zingen we dan óók
zoveel als in de kerk? Denk dan alleen ‘zingen’ niet
alleen aan woorden en melodieën. Want je leven is óók
een lied! Met je levenshouding, je levensstijl zing je óók.
En welk lied is er dan te horen in ons leven? Psalm 96 wil ons daar
in de weg wijzen. Met een tweevoudige boodschap. Link
Elipheleth/Ps96
LUCAS
Lucas
is het 3e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit verhaal komt ook voor bij Mattheüs
8:5-13. Het gaat over de genezing van de slaaf van de Romeinse
centurio in Kafernaum.
In
het verhaal geneest Jezus een slaaf van een Romeinse centurio, een
vreemdeling die hem vraagt de slaaf te genezen omdat hij zeer op hem
gesteld was. De Romein werd gewaardeerd 5
..Want hij is ons volk goedgezind en heeft voor ons de synagoge laten
bouwen. Deze
regels staan niet in Marcus vanaf r6 zijn de verhalen identiek.
Kunst
tip: Christus
en de Centurion door Paolo Veronese 16e eeuw Italiaans. Olieverf op
doek, nu in het Victoria and Albert Museum, London. Op
iconsandimagery.blogspot.com
met de wonderen van Jezus en erg mooie verbeeldingen: oud en nieuw.
Link
3.bp.blogspot/Miracle5Centurions
Lucas
7:1-10
Genezing
en dodenopwekking
1
Toen Jezus aan het eind was gekomen van zijn toespraak tot de menigte
ging hij Kafarnaüm in. 2 Een centurio die daar woonde had een
slaaf die ernstig ziek was en op sterven lag; de centurio was erg op
deze slaaf gesteld. 3 Toen hij over Jezus hoorde, zond hij enkele
Joodse leiders naar hem toe om hem te vragen bij hem te komen en zijn
slaaf van de dood te redden. 4 Toen ze bij Jezus waren gekomen,
drongen ze er bij hem op aan mee te gaan. Ze zeiden: ‘De man
die u dit verzoekt, verdient het dat u hem deze gunst bewijst. 5 Want
hij is ons volk goedgezind en heeft voor ons de synagoge laten
bouwen.’ 6 Jezus ging samen met hen op weg. Hij was al niet ver
meer van het huis verwijderd, toen de centurio enkele vrienden naar
hem toe stuurde met de mededeling: ‘Heer, spaar u de moeite,
want ik ben het niet waard dat u onder mijn dak komt. 7 Daarom ook
achtte ik mij niet waardig om zelf naar u toe te gaan. Maar u hoeft
maar te spreken en mijn knecht zal genezen zijn. 8 Ook ik ben iemand
die onder andermans gezag staat en zelf weer soldaten onder zich
heeft, en als ik tegen een soldaat zeg: “Ga!” dan gaat
hij, en tegen een andere: “Kom!” dan komt hij, en als ik
tegen mijn slaaf zeg: “Doe dit!” dan doet hij het.’
9 Toen Jezus dit hoorde, verbaasde hij zich over hem; hij keerde zich
om naar de menigte die hem volgde en zei: ‘Ik zeg jullie, zelfs
in Israël heb ik niet zo’n groot geloof gevonden!’
10 Toen de vrienden van de centurio terugkeerden naar zijn huis,
troffen ze daar de slaaf in goede gezondheid aan.
In
de JongerenBijbel, link naar de tekst: Jongerenbijbel/lucas/7
Liever
luisteren?
Pia
Wolthuis uit Heemstede op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Lucas is het 3e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Preek
van Mar Molenaar voor de Protestantse Gemeente Laren-Eemnes op
2juni2013 over Wat is een mens waard Lucas 7:1-10.
Link
protgem-laren-eemnes
Op
You Tube:
Jesus Heals The Centurion's Slave - Lesson Animatie van Lucas 7 in
het Engels Yo Ministry educational (12m14) Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze
keer kies ik voor een sequence waarvan het eerste deel werd gesproken
bij onze dienst vanmorgen:
Behold
the bread of angels, sent
For pilgrims in their banishment,
The bread for God’s true children meant,
That may not unto dogs be given:
Oft in the olden types foreshowed;
In Isaac on the altar bowed,
And in the ancient paschal food,
And in the manna sent from heaven.
For pilgrims in their banishment,
The bread for God’s true children meant,
That may not unto dogs be given:
Oft in the olden types foreshowed;
In Isaac on the altar bowed,
And in the ancient paschal food,
And in the manna sent from heaven.
Come
then, good shepherd, bread divine,
Still show to us thy mercy sign;
Oh, feed us still, still keep us thine;
So may we see thy glories shine
In fields of immortality;
Still show to us thy mercy sign;
Oh, feed us still, still keep us thine;
So may we see thy glories shine
In fields of immortality;
O
thou, the wisest, mightiest, best,
Our present food, our future rest,
Come, make us each thy chosen guest,
Co-heirs of thine, and comrades blest
With saints whose dwelling is with thee.
Our present food, our future rest,
Come, make us each thy chosen guest,
Co-heirs of thine, and comrades blest
With saints whose dwelling is with thee.
Amen.
Alleluia.
Bron:
Universalis/mass
VOLGENDE
WEEK
14
juni 2015 2e na Trinitatis, Drie eenheid.
Ezechiël
17:22-24, Psalm 92, (2 Korintiërs 5:1-10) en Marcus 4:26-34.
Dat las ik op 17juni2012 Op het Alternatief Leesrooster staat niets. Ik probeer teksten te
vinden voor deze periode die ik nog niet gelezen heb.
Contact:
Reactie(s) en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten