Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest. Het rooster
wordt gemaakt voor een paar jaar, en om te voorkomen dat kerken om de
paar jaar hetzelfde lezen wordt ook een alternatief leesrooster
gemaakt.
Omdat
ik dit rooster al 5 jaar volg en dus veel teksten al gelezen heb
(daar plaats ik een link voor) en er niet altijd een alternatief
rooster is, kies ik nu voor een Duits leesrooster met echt andere
tekstkeuzes. Ik vind het namelijk leuk als teksten uit het Oude en
Nieuwe Testament met hetzelfde thema (parallellen) worden gelinkt. In
de Jongerenbijbel die ik gebruik voor de basisteksten, wordt zelfs
per regel gelinkt naar andere Bijbel teksten.
PERIODE
21
juni 2015 is de 3e zondag na Trinitatis, Drie eenheid van de God de
vader de zoon en de Heilige Geest. Bij de Protestanten is het de 1e
zondag van de zomer.
De
Bach cantaten voor
deze zondag zijn ''Ich
hatte viel Bekümmernis'' (BWV
21 met een deel voor en na preek) en
''Ach
Herr, mich armen Sünder'' (Koraalcantate
BWV 135)
De
teksten horen bij de gelijkenis van het verloren schaap in Lucas 5
dat we vorige week lazen.
Op
You Tube:
De Aria van de Alt (4e deel) uit BWV 135 "Ach
Herr, mich armen Sünder
" uitgevoerd door de J. S. Bach Foundation van St Gallen onder
leiding van Rudolf Lutz. Tekst:
Ich
bin von Seufzen müde,
Mein Geist hat weder Kraft noch Macht,
Weil ich die ganze Nacht
Oft ohne Seelenruh und Friede
In großem Schweiß und Tränen liege.
Ich gräme mich fast tot und bin vor Trauern alt,
Denn meine Angst ist mannigfalt.
Mein Geist hat weder Kraft noch Macht,
Weil ich die ganze Nacht
Oft ohne Seelenruh und Friede
In großem Schweiß und Tränen liege.
Ich gräme mich fast tot und bin vor Trauern alt,
Denn meine Angst ist mannigfalt.
Of
kijk op dit blog op 6juli14
naar
J.S. Bach (1685-1750) BWV 21 ''Ich
hatte viel Bekümmernis in meinem Herzen''. Uitgevoerd
door
het
Purcell Quartet met Robert Woolley (keyboard), Catherine Mackintosh
(viool), Elizabeth Wallfisch of Catherine Weiss (2e viool) en Richard
Boothby (cello, altviool). Zangers: met Emma
Kirkby, sopraan; Michael Chance, alt; Charles Daniels, tenor en Peter
Harvey, bas. (39min)
Link
youtube
Of
kijk op dit blog op 16juni13
naar BWV
21 'Ich
hatte viel Bekümmernis'
upload door SongSolveig zonder vermelding van de uitvoerenden (32m43,
complete cantate) Link
youtube
Of
kijk op dit blog op 13juni2010
naar Johan Sebastian Bach, cantate BWV 135, ''Ach
Herr, mich armen Sünder''
Ach
heer, straf mij, arme zondaar. Uitegveird door Nikolaus Harnoncourt
et sui. De ederlandse tekst staat op bach-cantatas/BWV135
ook zonder de uitvoerenden (5m11)
NB
op 24juni is het geboorte Feest
van Johannes de Doper
de
neef van Jezus en zijn voorloper. JS Bach schreef daarvoor ook
cataten “Ihr
Menschen, rühmet Gottes Liebe''
(BWV 167), “Christ
unser Herr zum Jordan kam”
(Koraalcantate BWV 7) en ''Freue
dich, erlöste Schar''
(BWV 30, deel voor en na preek)
Concert
tip
zo21juni15
om 11.30uur in de Koogerkerk, Koog 30, Zuid-Scharwoude. Cantate BWV
21 'Ich
hatte viel Bekümmernis in meinem Herzen''.uitgevoerd
door Gerard Leegwater en het Collegium Vocale Camerata Link
Kooger
Kerk
TEKST(EN)
Op
het Oecumenisch leesrooster staan:
Job 30:15-26 en 38:1, Psalm
107:17-32,
(2 Korintiërs 5:14-21) en Marcus 4:35-41). Dat
las ik op 24juni12,1e-van-de-zomer.
Op het alternatief leesrooster staat niets.
Ik
lees weer mee met het Duitse leesrooster: Lucas
6:36-42, Paulus brief aan de Romeinen 12:17-21 en 1
Mozes, ofwel de eerste vijf boeken van het Oude Testament, de
Pentateuch. Alleen Genesis heeft 50 boekrollen dus Mose
50 moet wel in Genesis staan. Hoe de andere nummering dan is? Geen
flauw idee Wij lezen uit Genesis 50:15-21 over Josefs
Edelmut und sein Tod. In
een andere (chronologische volgorde: Genesis, Lucas en dan Paulus
brief, dus Oude Testament, Evangelie(s) en dan uit de epistels.
Het thema is weer vergeving maar ook jegens anderen die ons iets (direct) hebben aangedaan (Jozef in Genesis) of willen doen (Paulus in Romeinen). Jezus benadrukt niet te kritisch te oordelen over anderen want dan zullen zij dat ook over jou doen (Lucas 6)
GENESIS
Genesis
is het 1e boek van het oude Testament, in het Duits heet het boek van
Mozes en in het Hebreews beeresjiet
of
wel In
het begin. Dat
klinkt bekend :)
Ons
verhaal begint vrij abrupt bij de dood van de vader van Jozef. Jozef
die door zijn jaloerse broers verkocht werd aan Egyptenaren (Genesis
37), maar het daar heel goed ging. Hij kon zijn familie zelfs helpen
toen ze tijdens een hongersnood op zoeken waren naar eten.
Hij
heeft de broers nooit gestraft voor hun gedrag, maar nu is dus hun
vader gestorven en de rouwperiode (40 dagen) voorbij. NB IN Genesis
49 spreekt Jakob sommigen van zijn 12 zonen behoorlijk streng toe,
maar over Jozef zegt hij: Moge
die zegen op Jozef rusten, de
uitverkorene onder zijn broers.
Hij gaf hen allen zijn zegen.
In
onze regels vrezen sommige broers de wraak van Jozef ondanks dat hij
ooit zelf heeft gezegd Genesis 45:5
Maar
wees niet bang en maak jezelf geen verwijten dat jullie mij verkocht
hebben en dat ik hier ben terechtgekomen, want God heeft mij voor
jullie uit gestuurd om jullie leven te redden.
Weer
vergeeft Jozef zijn broers en laat ze het 'grote' plan zien: 20
Jullie hadden kwaad tegen mij in de zin, maar God heeft dat ten goede
gekeerd, om te bewerken wat er nu gebeurt: dat een groot volk in
leven blijft. 21 Wees dus niet bang. Ik zal zelf voor jullie en
jullie kinderen zorgen.’ Zo troostte hij hen en stelde hij hen
gerust.
Maar
hij zegt ook 19
...‘Wees maar niet bang. Ik kan toch Gods plaats niet innemen?
Die
regel zien we terug komen in Lucas 6 als Jesus tegen zijn leerlingen
zegt oordeel
niet opdat ge niet geoordeelt wordt.
Kunst
tip Jozef
(patriarch) en zijn vader Jacob en zijn broers in Egypt in een
manuscript Zubdat-al
Tawarikh uit
1583 door de schilders van Sultan Murad III – Het manuscript is
nu in het Museum of Turkish & Islamic Arts in Istanbul, Turkije.
Meer op:EE.bilkent.edu/Zubdat
GENESIS
15-2115
Nu hun vader er niet meer was, zeiden Jozefs broers tegen elkaar:
‘Als Jozef zich nu maar niet tegen ons keert en zich wreekt
voor alle ellende die wij hem hebben aangedaan.’ 16 Daarom
lieten ze hem de volgende boodschap brengen: ‘Voordat hij
stierf heeft je vader ons opgedragen 17 je dit verzoek over te
brengen: “Vergeef je broers hun schandelijke misdaad, Jozef. Ze
hebben je in de ellende gestort, maar wees nu zo goed om de dienaren
van de God van je vader die misdaad te vergeven.”’ Bij
het horen van die woorden kon Jozef zijn tranen niet bedwingen. 18
Daarna gingen zijn broers zelf naar hem toe. Ze vielen voor hem op
hun knieën en zeiden: ‘We zijn bereid je slaaf te worden.’
19 Maar Jozef zei: ‘Wees maar niet bang. Ik kan toch Gods
plaats niet innemen? 20 Jullie hadden kwaad tegen mij in de zin, maar
God heeft dat ten goede gekeerd, om te bewerken wat er nu gebeurt:
dat een groot volk in leven blijft. 21 Wees dus niet bang. Ik zal
zelf voor jullie en jullie kinderen zorgen.’ Zo troostte hij
hen en stelde hij hen gerust.
In
de JongerenBijbel. Link naar de tekst Jongerenbijbel/Genesis
50
Liever
luisteren?
Bep
Korpershoek-v.d. Leer uit Capelle a/d IJssel op voorleesbijbel Of ga naar downloadbijbel
Genesis is het 1e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Preek
van Pastor Klaas, pastor in het Zeeheldenbuurt in Alphen aan de Rijn
over Jozef. Hoe
kijk je naar een jaar, hoe kijk je naar je leven? Veel
dingen die gebeuren kun je niet plaatsen. Waarom die rotziekte,
waarom dat plotselinge sterven? Waarom, je zult het nooit weten, niet
hier, niet nu. Het is kwaad, onheil, pijn. Maar God heeft het ten
goede gekeerd. Dat zie je nu nog niet, misschien nog lang niet. Maar
als je hem een beetje kent, weet je dat het waar is. … Kijk zo
naar dit jaar, naar jouw leven. Kijk zo terug, maar blik dan vooral
ook vooruit. Gods dag komt, dat staat vast. Geen
kwaad of macht ter wereld die dat nog tegenhoudt. Link
Pastorklaas.nl/Gen.-50-20
(document, 4 pag.)
Op
You Tube: In
het Engels, Thema: Forgive
Like Joseph door
Pastor Titus Buelow voor de St. Paul Lutheran Church, Clintonville,
Wisconsin, USA (21m12) Link
youtube
LUCAS
Lucas
is het 3e boek van het Oude Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Volgens mijn Amerikaanse legerbijbel
verwijzen onze regels naar Mattheus 5,6 en 7 en de Bergrede. De
Jongerenbijbel is wat gedetailleerder.
Sommige
regels uit dit verhaal, waarin Jezus zijn net uitgekozen leerlingen
de 12 apostelen onderwijst, komen ook voor bij Mattheus en Marcus. In
r40
staat specifiek iets over leerling zijn: Een
leerling staat niet boven zijn leermeester; pas als iemand zich alles
heeft eigen gemaakt, zal hij de gelijke zijn van zijn leermeester.
In
Lucas
6:7 staat Oordeel
niet, dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan
zul je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden.
In Mattheus 7:1-2
staat iets uitgebreider ''Oordeel
niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. 2
Want
op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld
worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen
worden. De
Jongerenbijbel verwijst ook naar de brief aan de Romeinen 2:1
Natuurlijk,
u veroordeelt dit alles. Maar u bent evenmin te verontschuldigen. Het
oordeel dat u over anderen velt, velt u over uzelf, want de dingen
die u veroordeelt doet u zelf ook.
(Maar wij lezen uit Romeinen 12)
In Lucas 38 … Want de maat die je voor anderen gebruikt, zal ook voor jullie worden gebruikt.’ en in Marcus 4:24 Hij (Jezus) zei ook tegen hen: ‘Let goed op wat je hoort: met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden, en er zal je zelfs meer worden toebedeeld.
De
laatste regels 40-42 staan vrijwel identiek in Mattheus 7:3
Waarom
kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl
je de balk in je eigen oog niet opmerkt? 4
Hoe
kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter uit je oog
verwijderen,” zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? 5
Huichelaar,
verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp
genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te
verwijderen.
Kunst
tip: De
Bergrede, Jezus met zijn leerlingen Henrik-Olrik (Denemarken
1830–1890) een altaarpaneel in de St. Mattheus kerk in
Kopenhagen, Denemarken. Link:
TheFamousArtists/Henrik-Olrik/sermon-on-the-mount
Bach
tip: Bij
deze bijbeltekst hoort cantate 185 ''Barmherziges
Herze der ewigen Liebe'' Bron:
eduardvh/BWV185
De tekst van het recitatief van de Alt:
Ihr
Herzen, die ihr euch
In Stein und Fels verkehret,
Zerfließt und werdet weich;
Erwägt, was euch der Heiland lehret,
Übt, übt Barmherzigkeit
Und sucht noch auf der Erden
Dem Vater gleich zu werden!
Ach! greifet nicht durch das verbotne Richten
Dem Allerhöchsten ins Gericht,
Sonst wird sein Eifer euch zernichten.
O harten, die veranderd zijn
in steen en rots,
vervloei en word zacht;
bedenk wat de Heiland je leert,
beoefen, beoefen barmhartigheid
en probeer nog op aarde
aan de Vader gelijk te worden.
Ach, betwist het oordeel van de Allerhoogste niet
door verboden oordelen uit te spreken,
anders zal zijn naijver je vernietigen.
Vergebt, so wird euch auch vergeben;
Gebt, gebt in diesem Leben!
Macht euch ein Kapital,
Das dort einmal
Gott wiederzahlt mit reichen Interessen;
Denn wie ihr meßt, wird man euch wieder messen.
Vergeef, dan ontvang je ook vergeving;
geef, geef in dit leven;
vergaar een kapitaal
dat God daarginds eens
met hoge rente zal terugbetalen;
want zoals je zelf meet, zul je ook gemeten worden.
In Stein und Fels verkehret,
Zerfließt und werdet weich;
Erwägt, was euch der Heiland lehret,
Übt, übt Barmherzigkeit
Und sucht noch auf der Erden
Dem Vater gleich zu werden!
Ach! greifet nicht durch das verbotne Richten
Dem Allerhöchsten ins Gericht,
Sonst wird sein Eifer euch zernichten.
O harten, die veranderd zijn
in steen en rots,
vervloei en word zacht;
bedenk wat de Heiland je leert,
beoefen, beoefen barmhartigheid
en probeer nog op aarde
aan de Vader gelijk te worden.
Ach, betwist het oordeel van de Allerhoogste niet
door verboden oordelen uit te spreken,
anders zal zijn naijver je vernietigen.
Vergebt, so wird euch auch vergeben;
Gebt, gebt in diesem Leben!
Macht euch ein Kapital,
Das dort einmal
Gott wiederzahlt mit reichen Interessen;
Denn wie ihr meßt, wird man euch wieder messen.
Vergeef, dan ontvang je ook vergeving;
geef, geef in dit leven;
vergaar een kapitaal
dat God daarginds eens
met hoge rente zal terugbetalen;
want zoals je zelf meet, zul je ook gemeten worden.
LUCAS
6:36-42
36
Wees barmhartig zoals jullie Vader barmhartig is. 37 Oordeel niet,
dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan zul
je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden. 38
Geef, dan zal je gegeven worden; een goede, stevig aangedrukte, goed
geschudde en overvolle maat zal je worden toebedeeld. Want de maat
die je voor anderen gebruikt, zal ook voor jullie worden
gebruikt.’
39 Hij sprak ook in gelijkenissen tegen hen: ‘Kan de ene blinde de andere blinde leiden? Vallen ze dan niet beiden in een kuil? 40 Een leerling staat niet boven zijn leermeester; pas als iemand zich alles heeft eigen gemaakt, zal hij de gelijke zijn van zijn leermeester.
41 Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? 42 Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter in je oog verwijderen,” terwijl je de balk in je eigen oog niet ziet? Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter in het oog van je broeder of zuster te verwijderen.
39 Hij sprak ook in gelijkenissen tegen hen: ‘Kan de ene blinde de andere blinde leiden? Vallen ze dan niet beiden in een kuil? 40 Een leerling staat niet boven zijn leermeester; pas als iemand zich alles heeft eigen gemaakt, zal hij de gelijke zijn van zijn leermeester.
41 Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? 42 Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter in je oog verwijderen,” terwijl je de balk in je eigen oog niet ziet? Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter in het oog van je broeder of zuster te verwijderen.
Liever
luisteren?
Pia
Wolthuis uit Heemstede, Programmacoördinator NBVertaling
op voorleesbijbel. ''Ik heb tien jaar aan de vertaling gewerkt en vind het leuk om deze nu de wereld in te sturen! Of ga naar downloadbijbel Lucas is het 3e boek van het Nieuwe Testament.
op voorleesbijbel. ''Ik heb tien jaar aan de vertaling gewerkt en vind het leuk om deze nu de wereld in te sturen! Of ga naar downloadbijbel Lucas is het 3e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Preek
van ds. Peter
Colijn voor
de Gereformeerde kerk Vrijgemaakt de Morgenster op 6 april 2014.
Jaarthema-2013-2014/44-5-liefde-voor-hetzelfde-geslacht Ds Colijn
verbind Lucas niet oordelen aan liefde voor hetzelfde geslacht. Link
GKVMorgenster/Liefde-voor-hetzelfde-geslacht
Op
You Tube:
In het Engels Sermon
preached for the Fourth Sunday after Trinity, July 1, 2012 at Good
Shepherd Lutheran Church--Missouri Synod, Middleville Michigan USA by
the Rev. James Roemke
(16m)
Link
youtube
Paulus
brief aan de Romeinen
Paulus
brief aan de Romeinen is het 6e boek van het Nieuwe Testament. Paulus
schreef de brief aan de gemeente in Rome uit Korinthe circa 56. Hij
kondigt zijn bezoek op en geplande doorreis naar Spanje aan. In de
brief is een belangrijk thema of er verschillen zijn tussen van
oorsprong Joodse en niet Joodse Christenen, want hier zijn wat
spanningen over in Rome. Ons stukje van deze week gaat ook hierover
leef in vrede en als dat niet lukt door de anderen, neem dan geen
wraak (dat doet God wel)
Behandel
uw vijand(en) goed:
21 Laat
u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het
goede.
Wijsheid
Forgiveness
is not something we do for other people, we do it for ourselves to
get well and move on. Link
Healen.nu/Vergeving Meer
op Healen.nu/vergeven
Paulus
brief aan de Romeinen 12:17-21
17
Vergeld
geen kwaad met kwaad, maar probeer voor alle mensen het goede te
doen. 18
Stel,
voor zover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen
in vrede te leven. 19
Neem
geen wraak, geliefde broeders en zusters, maar laat God uw wreker
zijn, want er staat geschreven dat de Heer zegt: ‘Het is aan
mij om wraak te nemen, ik zal vergelden.’ 20
Maar
‘als uw vijand honger heeft, geef hem dan te eten, als hij
dorst heeft, geef hem dan te drinken. Dan stapelt u gloeiende kolen
op zijn hoofd’. 21
Laat
u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het
goede.
In
de Jongerenbijbel: Romeinen/12
Liever
luisteren?
Jan
Heutink uit Hoogvliet op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Paulus brief aan de Romeinen is het 6e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Preek
van Ds.K.Dijk te Duiven voor de Diakonesskerk op zondag 23 februari
2014 over Mattheus 5:43-45,48 en Romeinen 12:17-21. ''Liefde
gaat toch gepaard met vreugde die je beleeft aan elkaar. Maar Jezus
kan toch niet van ons verwachten dat we op één of
andere wijze vreugde beleven aan de vijand, als Hij de oproep doet de
vijand lief te hebben?''….
Augustinus heeft ooit geschreven dat het woord welwillendheid het
beste aangeeft wat in de bijbel met liefde bedoeld wordt. Jezus
verwacht niet dat wij vreugde zullen beleven aan de vijand, maar Hij
verwacht wel dat wij smart zullen beleven aan de vijandschap. Link Diaconessenkerk/Overdenking-23-februari-2014
(pdf, 11 pag.)
Op
You Tube:
In het Engels Watch ManAndrew over Romans 12 met meer Evangelie
parallellen (10min) Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheüs 6:9-13.
Deze keer kies ik voor een Cherokee verhaal over goed en kwaad.
One
evening, an elderly
cherokee brave told his
grandson about a battle that
goes on inside people.
He said "my son, the battle is
between two 'wolves' inside us all.
one is evil. it is anger,
envy, jealousy, sorrow,
regret, greed, arrogance,
self-pity, guilt, resentment,
inferiority, lies, false pride,
superiority, and ego.
The other is good.
it is joy, peace love, hope serenity,
humility, kindness, benevolence,
empathy, generosity,
truth, compassion and faith."
The grandson though about
it for a minute and then asked
his grandfather: "which wolf wins?..."
The old cherokee simply replied,
"the one that you feed"
cherokee brave told his
grandson about a battle that
goes on inside people.
He said "my son, the battle is
between two 'wolves' inside us all.
one is evil. it is anger,
envy, jealousy, sorrow,
regret, greed, arrogance,
self-pity, guilt, resentment,
inferiority, lies, false pride,
superiority, and ego.
The other is good.
it is joy, peace love, hope serenity,
humility, kindness, benevolence,
empathy, generosity,
truth, compassion and faith."
The grandson though about
it for a minute and then asked
his grandfather: "which wolf wins?..."
The old cherokee simply replied,
"the one that you feed"
VOLGENDE
WEEK
28
juni 2012, 2e van de zomer.
Op
het oecumenisch leesrooster staat: Jesaja 3:25-4:6, Psalm 119:9-16,
(Psalm 30), (2 Korintiërs 8:9-15), Marcus 5:22-43. Dat las ik
op: 1juli12-van-de-zomer.
Op het alternatief leesrooster staat niets.
Op
het Duitse leesrooster staat: Lucas 5:1-11, Paulus 1e brief aan de
Korinthiërs 1:18-25 en 1 Mose (Genesis) 12:1-4.
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten