Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vindt je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de voorganger.
PERIODE
We
tellen af na Drievuldigheid (God, Jezus en de Geest) of Drie-eenheid
en in het Latijn Trinitatis. Vanaf volgende week tellen we af 'van de
zomer' hoewel de (school)vakanties in zuid pas 30 juni beginnen.
Zomers stoppen meestal de kindernevendiensten en het verteluur, maar
dat betekent ook dat kerken vaak feestelijk afscheid nemen van de
kinderen die 'overgaan' naar de jongerengroepen.
Trinitatis
verbeeld: Trinity-Scutum-Fidei
een vereenvoudigde afbeelding van het Middeleeuwse beeld: Trinity
knight shield met een toelichting in het Engels.
De
Bachcantates voor deze zondag zijn
“Die Himmel erzählen die Ehre Gottes” (BWV
76, deel voor en na preek) en “Ach Gott, von Himmel sieh
darein” (Koraalcantate BWV 2) De cantates horen bij Lucas
14 met de Gelijkenis van het grote feestmaal, die lezen wij niet.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) “Ach
Gott, von Himmel sieh darein”
(Koraalcantate BWV 2) compleet maar zonder de uitvoerenden door
BachHarmony. (19m) Link
youtube
Concert
tip
Zo17juni12
van 15.15 tot 16.30 uur uur in de Grote kerk in Monnickendam. Organist Wim Dijkstra speelt Bach BWV 202 “Weichet
nur, betrübte Schatten”
en Fuge b.a.c.h. met medewerking van Martha
Bosch, sopraan.
Link
christelijkeconcertagenda
en wimdijkstra
TEKSTEN
Deze
week is het thema: Gods belofte en kunnen. Hij laat groeien en
bloeien en verdorren: enorme ceders en wijnstokken in Ezechiël
17 en psalm 92. Maar ook twijgen, stekjes en zaadjes bloeien en het
nietige mosterdzaadje brengt de grootste plant voort (Marcus 4).
Allerlei soorten vogels wonen in de bomen of nestelen in haar
schaduw. De Geest komt nog even voorbij in 2 Korintiërs 5 als
voorschot, onderpand op het hiernamaals.
Ezechiël
17:22-24
Psalm
92
(2
Korintiërs 5:1-10)
Marcus
4:26-34
Gezang
55
1
Weet gij waarmee het koninkrijk zich vergelijken laat?
Een
zaadje, klein, onogelijk, een mosterdzaad.
(Liedboek
voor de Kerken 1973)
EZECHIEL
Ezechiël
is het 26ste boek van het Oude Testament direct na de Klaagliederen
over de verwoesting van Jeruzalem door de Babyloniërs. We lezen
3 regels van de profeet Ezechiël, een profeet van priesterlijk
afkomst die van 593 tot 571 werkte in Babylon tijdens de ballingschap
van de notabelen, de de bovenlaag van de bevolking uit Juda. Hij
profeteert over de ondergang en het herstel.
Ezechiël
bemoedigt, maar verklaart de val van Jeruzalem ook als gevolg van
ontrouw aan de Heer. Boekrol 17 begint met een adelaar die de hoogste
twijg afrukt en meeneemt naar een ver land van handelaren. Daar
bloeit een grote boom op, maar die kijkt naar een andere adelaar in
de lucht ondanks dat hij in een vruchtbare akker met voldoende water
staat: de boom verdort. In het stukje dat wij lezen Ezechiël
17:22-24 vat God e.e.a. nog even samen.
Kennis
tip:
Ceders komen 16 keer voor in de Bijbel, maar alleen in het Oude
Testament.
De ceder of
Libanon (Cedrus libani) is een boom uit de dennenfamilie (Pinaceae).
Oorspronkelijk komt de boom uit Libanon in het Middellandse
Zeegebied, Marokko, Syrië en Zuidoost-Turkije. De hoogte van een
volwassen libanonceder is tot ongeveer 40 m.
Tot
het werelderfgoed behoort de Qadisha-vallei en het Bos van de
ceders van God, of Arz ar Rab, dat uit ongeveer 300 ceders bestaat.
Het ligt op
het gebergte Libanon in het noorden van Libanon. Het behoort tot het
werelderfgoed. Libanon was vroeger begroeid met ceders en een ceder
is nog steeds terug te zien in de vlag van Libanon. De honderden
jaren oude bomen vormen daarmee een monument voor de vele gekapte
bomen.
De
vallei staat bekend als de 'heilige vallei' en in de loop der eeuwen
hebben er veel (vervolgde) Christenen gewoond. In de 5e eeuw
vluchtten de eerste christenen hier naar toe, waar ze grotten
bewoonden en soms complete kapellen uithakten in de rotsen. Ook
werden verschillende kloosters gebouwd, voornamelijk door de
Maronieten (zij volgen sinds het concilie van Chaldecon in 451, de
Antiochische of West-Syrische liturgie).
Bron:
wikipedia Link:
wikipedia
Quadisha Maronitisch
klooster
in Libanon: maronietenklooster
EZECHIEL
17:22-24
22
Dit zegt God, de HEER: Ikzelf zal uit de top van de hoge ceder,
tussen de bovenste takken, een teer twijgje wegplukken, en dat zal ik
planten op een hoge en verheven berg. 23 Op de hoogste berg van
Israël zal ik het planten, het zal takken dragen en vruchten
voortbrengen, en een prachtige ceder worden. In die boom, in de
schaduw van zijn takken, zullen vogels wonen, alle soorten vogels die
er zijn. 24 En alle bomen in het veld zullen beseffen dat ik, de
HEER, het ben die een hoge boom velt en een kleine boom doet groeien,
die een gezonde boom laat verdorren en een verdorde boom weer laat
bloeien. Wat ik, de HEER, gezegd heb, zal ik doen.”’
Liever
luisteren?
Nico
Keller uit Lochem op voorleesbijbel
In de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga naar downloadbijbel
Ezechiël is het 26ste boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Protestantse
kerk in Eijsden (onder Maastricht), Wilhelminastraat 1, Eijsden.
Tijd:
10uur, voorganger ds Ruud Foppen: Veelbelovende
verhalen van een boom en een struik. Waardoor de vragen dreigen te
verstikken. Heeft het allemaal wel zin, al die inspanning? Wie ziet
eigenlijk wat ik allemaal doe? Wat is het resultaat? Zaaien, prima.
Maar oogsten? Je leest er bijna overheen. Er is een zaaier die maar
moet afwachten. Nogal lastig voor mensen met veel pretenties, dat
afwachten. Hoe gaan we als driftige regelaars om met dingen die we in
gang zetten, maar zich vervolgens onttrekken aan onze waarneming? En
o ja, dat Koninkrijk van God waarover het hier gaat, heeft dat iets
met de kerk te maken?
Link
pkn-eijsden
Preek
van ds de Kok (?) voor de Kruiskerk in Diever op 20feb11 over
Politiek gekonkel en Ezechiël 17. Link
kruiskerkdiever
pdf
Op
You Tube: In
het Engels The
Kingdom of God
preek voor de 2e zondag na Pinksteren in de Episcopal Church of Our
Saviour in San Gabriel, Californië, VS op 14juni09. Ezechiël
17:22-24, Psalm
92, (2 Korintiërs 5:1-10) en Marcus 4:26-34 (17m48). Link
youtube
Door
Daniel London: I feel
like a true Bujew (Buddhist Jew) under my Episcopal skin: an
Episcobujew, if you will. My father is a Messianic Jew or Hebrew
Christian and I was raised observing both Jewish and Christian holy
days. And in the last several years, I have been practicing Buddhist
mindfulness under the guidance of Thich Nhat Hanh and Jack Kornfield.
However, my ultimate allegiance lies with a Jewish Mystic of first
century Palestine, of whom I am a devotee and disciple within the
Anglican-Episcopal tradition. Zijn
blog
deforestlondon
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. Psalm 92 is een lied voor de sabbat. De enige die zo heet, wordt opgezegd bij het morgengebed op de sabbat. In het
Latijn heet de psalm Bonum
est confiteri naar
de 2e regel in de Vulgaat de 4e,5e Eeuwse Latijnse Bijbel. Ofwel Het
is goed, dat men den HEERE loven.
De psalm vervolgt: et
psalmeren nomina duo Baltissen
en Uw Naam psalmzingen,
Kunst
tip: (Giovanni
Pierlala da) Palestrina (1525-1594) schreef een offertorium koraal op
de psalm voor 5 a capella stemmen. Online diverse uitvoeringen, maar
nergens staat dat het de Palestrina versie is. Op
Gloria TV Offertory
Exultabo te Domine, voor de 11e zondag na Pinksteren (?) zonder
bronvermelding en uitvoerden. Upload van de chairman van de Latin
Mass Society England & Wales. Link
gloria.tv
PSALM
92
1
Een psalm, een lied voor de sabbat.
2
Het is goed de HEER te loven,
uw
naam te bezingen, Allerhoogste,
3
in de morgen te getuigen van uw liefde
en
in de nacht van uw trouw,
4
bij de klank van de tiensnarige harp
en
bij het ruisend spel op de lier.
5
U verheugt mij, HEER, met uw daden,
ik
juich om wat uw hand verricht.
6
Hoe groot zijn uw daden, HEER,
hoe
peilloos diep uw gedachten.
7
Het dringt tot de dommen niet door
en
dwazen kunnen het niet vatten:
8
dat de wettelozen als onkruid gedijen
en
de onrechtvaardigen bloeien
alleen
om te worden verdelgd, voor altijd.
9
U, HEER, bent eeuwig verheven,
10
maar uw vijanden, HEER,
uw
vijanden gaan te gronde
en
wie onrecht doen, worden verstrooid.
11
U geeft mij de kracht van een wilde stier,
met
pure olie ben ik overgoten.
12
Mijn oog ziet op mijn aanvallers neer,
mijn
oor hoort de angstkreet van mijn belagers.
13
De rechtvaardigen groeien op als een palm,
als
een ceder van de Libanon rijzen zij omhoog.
14
Ze staan geplant in het huis van de HEER,
in
de voorhoven van onze God groeien zij op.
15
Zij dragen nog vrucht als ze oud zijn
en
blijven krachtig en fris.
16
Zo getuigen zij dat de HEER recht doet,
mijn
rots, in wie geen onrecht is.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling.
Liever
luisteren?
Jaap
Almekinders uit Enschede op voorleesbijbel
In de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Christelijk
Gereformeerde Kerk Jeruzalemkerk, W.A. Scholtenstraat 27, Groningen.
Tijd:
9.30uur, voorganger ds. Marco Hofland. Organist: H.W. Westerhof.
Ontmoetingsdienst, met
Heilig Avondmaal. Psalm 33: 1,8, Efeziërs 5: 15-20, Zingen
Psalm 92: 7,8 Zoals de cederbomen. Tekst: Efeziërs 5:18
Verkondiging: Spirit Gezang 75: 1,2,3. Gezang 255: 1, 3,4. Link
download
pdf portal.cgk-gn
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt
Preek
van ds Rob Vreugdenhil voor de Lichtbron Gereformeerd vrijgemaakt
kerk Lelystad, (Pauwenburg) op 8nov09 over Psalm 92: 13-16 Ouder
worden, achteruitgaan en toch groeien – in Christus. Een
preek speciaal gericht op de ouderen in de gemeente. Ouder worden is
niet makkelijk. Prediker 12 tekent het verval. Tegelijk zingt Psalm
92 dat ouderen sterk blijven als ceders op de Libanon. Geestelijk
sterk, ook bij afnemende lichaamskrachten. Niet vanzelf, maar wanneer
je geworteld blijft in Christus. Dan mag je vruchten dragen voor God
en mensen. Ouderen mogen waardevol zijn in de gemeente van de Heer.
Link
pauwenburg
of Klik
hier voor de volledig preek
Op
You Tube:
psalm 92 op het orgel in de N.H. Oude Kerk in Ede bespeeld door B.
van Steenbeek. (Psalm 92, voorspel+koraal) (3m11). Link
youtube
2e
brief aan de Korinthiërs
De
2e brief aan de Korintiërs van Paulus is het 8e boek van het
Nieuwe Testament. Het is eigenlijk de 3e brief, de 2e z.g.
'tranenbrief' verstuurd uit Efeze (Turkije) is verloren gegaan.
Paulus schreef aan de door hem gestichte gemeente in Korinthe
(Griekenland) rond het jaar 56. De brieven in het Nieuwe Testament
worden nl op lengte en niet op chronologische volgorde geordend.
In
het stukje dat wij lezen wordt in r1 het lichaam, het aardse leven
vergelijken met een tent die wij verlaten als we naar de hemelse
woning gaan. Ook willen we over onze oude kleren liever nieuwe kleren
r5 en niet ontkleed
worden al gaan we niet naakt r3.
In
r10 Als we voor Jezus in de stoel van de rechter verschijnen krijgt
ieder wat hij verdient (NBV), in de Groot Nieuws Bijbel staat echter
we moeten opening van zaken geven. Meer over de Rechterstoel waarvoor
Christenen zullen staan, die niet hetzelfde is als de dag des
oordeels
voor allen in
Kor 3:12-15. Op:
Rechterstoel
Kunst
tip:
Op de website van voorganger en voorzanger Willem Baan een houtsnede
uit 'Der Antichrist', een werk plm. 1480 verschenen in Straatsburg.
Volgens Baan is het een
afbeelding
die Luther veel angst heeft ingeboezemd.
Link willembaan
2e
brief aan de Korintiers 5:1-10
1
Wij weten dat wanneer onze aardse tent, het lichaam waarin wij wonen,
wordt afgebroken, we van God een woning krijgen: een eeuwige, niet
door mensenhanden gemaakte woning in de hemel. 2 Wij zuchten in onze
aardse tent en zouden willen dat onze hemelse woning er nu al over
wordt aangetrokken. 3 We zijn er echter zeker van dat we ook ontkleed
niet naakt zullen zijn. 4 Zolang we in onze aardse tent verblijven
zuchten we onder een zware last, omdat we niet willen dat deze
kleding wordt uitgetrokken; we willen dat er nieuwe over wordt
aangetrokken, zodat het sterfelijke door het leven wordt verslonden.
5 Hiervoor heeft God zelf ons gereedgemaakt, door ons de Geest als
onderpand te geven.
6
Dus wij blijven altijd vol goede moed, ook al weten we dat zolang dit
lichaam onze woning is, we ver van de Heer wonen. 7 We leven in
vertrouwen op God; wat komen gaat is nog niet zichtbaar. 8 We blijven
vol goede moed, ook al zouden we ons lichaam liever verlaten om onze
intrek bij de Heer te nemen. 9 Daarom ook stellen wij er een eer in
te doen wat God wil, zowel in dit bestaan als in ons bestaan bij hem.
10 Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus
verschijnen, zodat ieder van ons krijgt wat hij verdient voor wat hij
in zijn leven heeft gedaan, of het nu goed is of slecht.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling, link naar: 2
Korintiers 5
Liever
luisteren?
Janneke
Bakker-Barkmeyer uit Krimpen aan de IJssel op voorleesbijbel
In de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga naar downloadbijbel
2 Korintiërs is het 8e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Oud-Katholieke
Kerk van Amsterdam,
Ruysdaelstraat 39, Amsterdam Tijd:
10uur, voorganger
hoogleraar Peter
Ben Smit. Ezechiël 17:22-24; 2Kor.5:1-10; Marcus 4:26-34 (299)
Link
amsterdam.okkn
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Broeder J. Brouwer
voor de Evangelische Christengemeente 'Rehoboth' uit Sliedrecht op 25
april 2010 over
"Het
Woord van God ". In
deze preek wordt aangehaald : 2 Korinthe 5:1-10 en psalm 19.
"Wij kunnen niet tegen onrecht. Wij hebben behoefte aan
waarheid. God is onze Rechter, de Here Jezus is onze Redder en
Pleitbezorger. Het wezen van Gods Woord is, de verordeningen van God,
uitspraken, oordelen, beslissing of vonnis. De waarde van Gods Woord
is waarheid. Gods oordeel over Sodom en Gomorra is waarheid gebleken.
Het oordeel over Sodom […]" Link
"Het
Woord van God"
Op You Tube:
In het Engels Mr. Matt Schlawin leidt een studie naar 2 Corinthians
5:1-10 in Wat
zijn onze 2 adressen?
Voor de 'Chapel Worship' op 21okt11 op
Fox Valley Lutheran High School, Appleton, Winsconsin VS.(6m). Link
youtube
MARCUS
Marcus
is het 2e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Het eerste deel van dit verhaal komt (alleen)
voor bij Marcus maar de vergelijking van het mosterdzaadje staat ook
in Mattheus 13:31-32 en 34 en in Lucas 13:18-19 met daarin dezelfde
vergelijking, maar ook een over gist. De
parallellen, verhalen die in meerdere evangelies voorkomen staan
vermeld in de gedrukte Groot Nieuws Bijbel.
Een
Engelstalig overzicht van de parallellen in de evangelies op:
gospelparallels
Het
mosterdzaadje en de mosterdplant komen 5 x voor in het Nieuwe
Testament: in Matteüs
17:20, Lucas 17:6, Mattheüs 13:31, hier in Marcus 4:31 en in
Lucas 13:19.
Opvallend
vond ik r34 Hij sprak alleen in gelijkenissen tot hen (de mensen)
voor zover ze die konden begrijpen. Maar zijn leerlingen legde hij
alles nog eens uit. Alsof 'de' mensen die uitleg niet zouden kunnen
waarderen... Het blijkt de vervulling van een profetie in een psalm
in het Oude Testament:
Opdat
in vervulling gaat wat is gesproken door de profeet
waar hij zegt 'ik zal mijn mond openen in gelijkenissen,
ik zal uitbrengen wat verborgen was vanaf de grondlegging'
waar hij zegt 'ik zal mijn mond openen in gelijkenissen,
ik zal uitbrengen wat verborgen was vanaf de grondlegging'
Kennis
tip: In
de NaardenseBijbel
vertaling staat bij dit soort verwijzingen altijd de Oud
Testamentische bron(tekst). NB Andere bijbelvertalingen zoals de
Statenvertaling en de Nieuwe Bijbelvertaling zijn niet zo concreet.
De GNB vertaalt psalm 78:2 als: Ik
wil verhalen van het verleden, de diepe zin ervan onthullen.
Kunst
tip:
Een bladzijde met de Canons
van Eusers,
tien tabellen van Eusebius
van Caesarea (Eusebius Pamphili) (265-340) om de parallelteksten
in de verschillende
evangelies gemakkelijk
te kunnen opzoeken. In een afschrift uit de 6e eeuw, ingebonden in
een evangelie uit de 12e eeuw. Nu in de British Library, Additional
MS 5111. Bron:
Wikipedia. Link
LondonCanonTables
MARCUS
4:24-34
24
Hij zei ook tegen hen: ‘Let goed op wat je hoort: met de maat
waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden, en er zal je zelfs
meer worden toebedeeld. 25 Want wie heeft zal nog meer krijgen; maar
wie niets heeft zal zelfs het laatste worden ontnomen.’
26
En hij zei: ‘Het is met het koninkrijk van God als met een mens
die zaad uitstrooit op de aarde: 27 hij slaapt en staat weer op, dag
in dag uit, terwijl het zaad ontkiemt en opschiet, ook al weet hij
niet hoe. 28 De aarde brengt uit zichzelf vrucht voort, eerst de
halm, dan de aar, en dan het rijpe graan in de aar. 29 Maar zo gauw
het graan het toelaat, slaat hij er de sikkel in, omdat het tijd is
voor de oogst.’
30
En hij zei: ‘Waarmee kunnen we het koninkrijk van God
vergelijken en door welke gelijkenis kunnen we het voorstellen? 31
Het is als een zaadje van de mosterdplant, het kleinste van alle
zaden op aarde wanneer het gezaaid wordt. 32 Maar als het na het
zaaien opschiet, wordt het het grootste van alle planten en krijgt
het grote takken, zodat de vogels van de hemel in zijn schaduw kunnen
nestelen.’
33
Met zulke en andere gelijkenissen maakte hij hun het goede nieuws
bekend, voor zover ze het konden begrijpen; 34 hij sprak alleen in
gelijkenissen tegen hen, maar wanneer hij alleen was met zijn
leerlingen, verklaarde hij hun alles.
Liever
luisteren?
Diet
Zomer-Harwig uit Krimpen aan de IJssel op voorleesbijbel
(geheel Marcus 4) in de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga
naar downloadbijbel
Johannes
is het 4e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Parochie
Sint Maarten: in de kerken in Austerlitz (O.L. Vrouw van
Altijddurende Bijstand) op zo 9.30 uur, Doorn (Sint Martinus): zat
19uur en zo 9.30uur, Maarn (H. Theresia) zo 11 uur, Leersum (H.
Andries): zo 10uur, Woudenberg (H. Catharina) zondag 11uur, Zeist
(Sint Joseph) za 19uur en zo 11uur.
Link
kerkblad parochie-sintmaarten
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Overdenking
van
Ambro Bakker, deken van Amsterdam voor de Amsterdamse parochies op
17juni12 over Ezechiël en Marcus 4 “Terwijl de boer
slaapt''.
"Hier is alles te koop!", stond met grote letters op een
winkelruit geschreven. "Dat is de kans van mijn leven!",
dacht de man en stapte de winkel binnen. In één adem,
kwam het eruit: "Ik wil van u het einde van alle oorlogen, vrede
op aarde, vrijheid en geluk voor alle mensen". De engel achter
de toonbank zei: "meneer, ik denk dat u zich vergist. We
verkopen hier geen kant en klare producten, wij verkopen alleen maar
zaden".
Link
dekenaat-amsterdam
Op
You Tube:
VRW ZKT KNST Isolde Hallersleben vindt 't Mosterdzaadje in
Santpoort-Noord, een klein kerkje dat in gebruik is als
concertlocatie. Gerenommeerde musici als Pieter Wispelwey gebruiken
het als try-outplek. Musici uit het Concertgebouworkest, maar ook
kwartetten, trio's en duo's: allemaal staan ze te popelen om in dit
concertzaaltje te spelen. (7m42) Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze Vader' Het gebed dat Jezus
heeft geleerd. Deze keer een gebed van Edward
Estlin Cummings (1894 - 1962), bekender als E. E. Cummings
of e.e. cummings omdat hij meestal hoofdletters gebruikte in
zijn gedichten.
i
thank You God for most this amazing
day: for the leaping greenly spirits of trees
and a blue true dream of sky; and for everything
which is natural which is infinite which is yes
(i who have died am alive again today,
and this is the sun's birthday; this is the birth
day of life and of love and wings: and of the gay
great happening illimitably earth)
how should tasting touching hearing seeing
breathing any--lifted from the no
of all nothing--human merely being
doubt unimaginable You?
(now the ears of my ears awake and
now the eyes of my eyes are opened)
day: for the leaping greenly spirits of trees
and a blue true dream of sky; and for everything
which is natural which is infinite which is yes
(i who have died am alive again today,
and this is the sun's birthday; this is the birth
day of life and of love and wings: and of the gay
great happening illimitably earth)
how should tasting touching hearing seeing
breathing any--lifted from the no
of all nothing--human merely being
doubt unimaginable You?
(now the ears of my ears awake and
now the eyes of my eyes are opened)
Nb
schiet automatisch door naar een andere video.
Nog
een mooie quote van e.e. cummings:
I thank you God for this most amazing day, for the leaping greenly
spirits of trees, and for the blue dream of sky and for everything
which is natural, which is infinite, which is yes. Bron:
e.
e. cummings
VOLGENDE
WEEK
24
juni 2012, 1e van de zomer
Job
30:15-26 en 38:1
Psalm
107:17-32
(2
Korintiërs 5:14-21)
Marcus
4:35-41
Gezang
345
Geen opmerkingen:
Een reactie posten