Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
PERIODE
2
juni 2013, 1e zondag na Drie-eenheid of
Trinitatis. Voor de Rooms Katholieke Kerk is het ook 'Sacramentsdag', een hoogfeest op deze 2e zondag na Pinksteren. Men viert dat Jezus
brood en wijn aan de apostelen gaf tijdens het 'Laatste of Heilig
Avondmaal' (de Paasmaaltijd in Johannes 13:21-26). Dat lezen wij
niet. Jezus wil als 'voedsel' voortdurend onder de mensen blijven. In
de RK kerk door zijn tegenwoordigheid in de RK dienst en het uitdelen
van geconsacreerde
hostie
. Meer over het veranderen van brood en wijn in het bloed en vlees
van Jezus in Wikipedia/Transsubstantiatie
Kunst
tip:
Een Monstrans is een houder waarin een 'geconsacreerde'
hostie wordt
getoond. Hier een barokke
zonnemonstrans
met de vorm van een stralende zon op een voet. Het midden van de zon
bestaat uit twee ronde glazen
plaatjes waarin de hostie wordt geklemd. Zowel toren- als
zonnemonstransen hebben een halvemaanvormige knijpertje dat de hostie
op zijn plaats houdt; dit wordt een lunula
genoemd. Bron
Wikipedia. De Monstrans van de parochie van de Heilige Drie-eenheid
in Amsterdam. Het is de monstrans die een vernietigende rooftocht
weer terug in het Catharijne Convent waar het permanent
tentoongesteld wordt. Link
Monstrans
De
Bach cantaten voor
deze zondag zijn “Die
Elenden sollen essen”
(BWV 75, deel voor en na preek), ”O
Ewigkeit, du Donnerwort”
(Koraalcantate
BWV
20) en ''Brich
dem Hungrigen dein Brot''
(BWV
39). De
teksten horen bij Lucas 16: 19-31 met de Gelijkenis van de rijke man
en de arme Lazarus.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) Onder de titel dagelijks brood (naar het Onze
Vader) ''Brich
dem Hungrigen dein Brot''
(BWV
39) Uitgevoerd door John
Eliot Gardiner het Monteverdi Choir en de English Baroque Soloists.
Onderdeel van de serie Bach pelgrimage met oratoria, passies en
cantates 22 CD's. De
tekst van het openingskoor is afkomstig uit Jesaja
58:7-8) Tekst: Wbdocs39
Bespreking: Johanbachcantate/39
(7m37) Link
youtube
Of
kijk op dit blog op 10juni2012
naar J.S.
Bach (1685-1750) uit "O
Ewigkeit, du Donnerwort”
(Koraalcantate BWV 20). Het duet door Anne-Sofie von Otter,
Mezzo-Sopraan en Anders J. Dahlin, Tenor. Met het Baroque Concerto
Copenhagen onder leiding van Lars Ulrik Mortensen (4m10)
Of
kijk op dit blog op 26juni2011
naar:
JS
Bach “Die
Elenden sollen essen”
Cantata
BWV 75 door het Bach Collegium Japan en Masaaki Suzuki 'A
Choral Year With Bach'
(5m16).
Concert
tip
zo2juni13
om 19.30 uur in de Geertekerk, Geertekerkhof, Utrecht (10min van
CS) ''Brich
dem Hungrigen dein Brot''
(BWV 39) uitgevoerd door
Gerrit Maas en het koor en orkest voor de Bachcantatediensten
Link Utrechtse
Bachcantatediensten
TEKSTEN
Het
thema deze week is bid tot de enige God, erken hem als de koning.
Wees niet afvallig en heb (groot) geloof.
Salomo
bidt, smeekt met geheven handen, tot God om tijdens rampspoed de
gestraften?
te vergeven. Ook pleit Salomo voor vreemdelingen mits gelovig.
In
de lofpsalm zullen
alle volken op aarde uw naam leren kennen en ontzag voor u tonen
In
Galaten vervloekt Paulus degene die de gelovigen iets
(heeft) verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb.
De
Centurion van Kafernaum gelooft in Jezus wonderkracht. Zijn slaaf zal
genezen als Jezus het wil/zegt.
1
Koningen 8:22 en 37-43
Psalm
96
(Galaten
1:1-10)
Lucas
7:1-10
Gezang
51
1
mijn leven is onder de macht gesteld
van
de Heer die mijn dagen en nachten telt
…
uw
lichaam brood voor wie hongerig zijn
en
uw naam wordt een lied in mijn mond.
Liedboek
voor de Kerken 1973
I
KONINGEN
1
Koningen is het elfde boek van het Oude Testament. De boeken gaan
behalve over Koning Salomo, de 2e zoon van David en Bathseba over
zijn opvolgers. In ons stukje spreekt de spreekwoordelijk wijze
koning Salomo bij de inw9ijding van de tempel. Daarom koos de
leesroostercommissie waarschijnlijk de 1e regel om de spreker en de
gelegenheid duidelijk te maken.
Salomo
bidt, smeekt met geheven handen tot God om tijdens rampspoed de
gestraften?
te vergeven en r39b Grijp
in en geef hem wat hem toekomt. Ook
pleit Salomo voor vreemdelingen r41 die
niet tot uw volk Israël behoort en die uit een ver land hierheen
is gekomen om u te vereren … r43
aanhoor
hem dan vanuit de hemel, uw woonplaats, en doe wat hij u vraagt.
Kunst
tip: De
inwijding van de tempel door Salomo uit 1654 door Gerbrand van den
Eeckhout (1621-1674), een van de bekendere leerlingen van Rembrandt
van Rijn. Nu in het Braunschweig, Herzog Anton Ulrich-Museum,
Duitsland. Link
Salomos
tempel
1
KONINGEN 8:22 en 37-43
22 Toen
wendde Salomo zich naar het altaar van de HEER, ten aanschouwen van
de verzamelde Israëlieten, hief zijn handen ten hemel
...
37 Wanneer
er in het land hongersnood of pest uitbreekt, wanneer het gewas wordt
getroffen door korenbrand, meeldauw of vraatzuchtige sprinkhanen,
wanneer het volk in eigen land door vijanden bedreigd wordt, wanneer
er kortom bij enige ramp of ziekte 38 ook maar iemand van uw
volk Israël een smeekgebed tot u richt en zijn handen heft in de
richting van deze tempel – ieder onder de druk van het leed dat
hem persoonlijk treft –, 39 aanhoor hem dan vanuit de
hemel, uw woonplaats, en vergeef hem. Grijp in en geef hem wat hem
toekomt, want u weet wat er in hem omgaat. U alleen immers kunt de
mens doorgronden. 40 Dan zullen ze in het land dat u aan hun
voorouders hebt
gegeven hun leven lang ontzag voor u tonen.
41 Ook
wanneer een vreemdeling, die niet tot uw volk Israël behoort en
die uit een ver land hierheen is gekomen om u te vereren 42 –
want ook daar is de faam van uw sterke hand en opgeheven arm
doorgedrongen –, wanneer een vreemdeling hierheen komt en een
gebed richt naar deze tempel, 43 aanhoor hem dan vanuit de
hemel, uw woonplaats, en doe wat hij u vraagt. Dan zullen alle volken
op aarde uw naam leren kennen en ontzag voor u tonen, zoals uw volk
Israël dat doet, en zij zullen weten dat uw naam verbonden is
aan deze tempel die ik heb gebouwd.
Liever
luisteren?
Nelleke
Slootweg uit Voorschoten op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
1 Koningen is het 11e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Hervormde
gemeente Ruinerwold Blijdenstein 3, Ruinerwold. Tijd:
10 uur, voorganger met
ds. R. Kloosterziel. De
liturgische kleur kleur staat in verband met het karakter van de
dienst en komt tot uiting in de kleden aan de preekstoel en op de
avondmaalstafel en in de kleding van de voorganger. De kleur is
groen, de kleur van hoop en verlangen. Lezingen: I Koningen 8: 22-43,
Psalm 96, Galaten 1: 1-10, Lucas 7: 1-10. Het gedeelte uit I Koningen
8 is een schitterend stukje vertelkunst over de vrijmoedigheid van
Salomo, de vertrouwdheid in zijn omgang met de Allerhoogste met wie
je alles kunt delen. Ook de centurio uit de evangelielezing is niet
bang om Jezus’ hulp te vragen. Zo kan het geloof van een
vreemdeling ons tot voorbeeld dienen.Link
hervormde-gemeente-ruinerwold Of
kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Hans Jan Roosenbrand voor de (vrijgemaakt)
gereformeerde kerk in Hoofddorp(?) in sept2011 over 1 Koningen 8
''Met
Salomo bevinden we ons op de absolute top van de geschiedenis van
Israël. Gods bedoeling lijkt goed te lukken: door dit volk
Israël de hele wereld laten zien wie Hij is. Het lijkt wel alsof
het vanaf hier alleen maar slechter kan” Link
(pdf)
hansjanroosenbrand/1Koningen8
Op
You Tube: in
het Engels
de
film Solomon
uit 1997 met Ben Cross als Solomon, Anouk Aimee als Batseba en Max
van Sydow als david. Begint met de strijd tussen Salomo en zijn
(half)broer Adonai (full movie, 173m) Link
youtube
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 96 en niet voor de eerste keer,
het is een populaire psalm bij de leesrooster cie. In het Latijn heet
de psalm Cantate
Domino. Zing voor de Heer. Net
als psalm 98 trouwens. De
psalm, 96, Zing een lied voor de Heer, is een lofpsalm.
Net
als in Salomo gebed Dan
zullen alle volken op aarde uw naam leren kennen en ontzag voor u
tonen wordt
hier de grootheid van God geprezen. r10
Zeg aan de volken: ‘De HEER is koning. Vast staat de wereld,
zij wankelt niet. Hij oordeelt de volken naar recht en wet.’
Kunst
tip: Psalm
96 in een 14e Eeuws manuscript, het Macclesfield Psalter circa 1320-30),
waarschijnlijk van Gorleston, Norfolk, East Anglia en artistiek
verwant aan het Gorleston Psalter. De verluchte initiaal verbeeld de
verkondiging aan de herders. De engel (links) heeft een schriftrol
een van d eherders heeft ene doedelzak (!) De hond kijkt naar engel
die op zijn staart lijkt te staan. Drie schapoen en een klim geit
maken het tafereel compleet. In de randen wat grotesken,
hier vergrootte hoofden met vleugels en armen. Onderaan de pagina een
jong paar, hij met zijn zwaar nogal suggestief gericht volgend de
begeleidende tekst Medieval
manuscripts
Beeld van Sotheby's. Het psalter werd nl pas herontdekt in 2003 toen
de collectie onder de hamer ging. Nu in het bezit van het Fitzwilliam
Museum in Cambridge. Link
MaccPsalter96
PSALM
Zing
voor de HEER een nieuw lied,
zing
voor de HEER, heel de aarde.
2
Zing voor de HEER, prijs zijn naam,
verkondig
van dag tot dag dat hij ons redt.
3
Maak aan alle volken zijn majesteit bekend,
aan
alle naties zijn wonderdaden.
4
Groot is de HEER, hem komt alle lof toe,
geducht
is hij, meer dan alle goden.
5
De goden van de volken zijn minder dan niets,
maar
de HEER: hij heeft de hemel gemaakt.
6
Glans en glorie gaan voor hem uit,
macht
en luister vullen zijn heiligdom.
7
Erken de HEER, stammen en volken,
erken
de HEER, zijn majesteit en macht,
8
erken de HEER, de majesteit van zijn naam,
draag
geschenken zijn voorhoven binnen.
9
Buig u voor de HEER in zijn heilige glorie,
huiver,
heel de aarde, als hij verschijnt.
10
Zeg aan de volken: ‘De HEER is koning.
Vast
staat de wereld, zij wankelt niet.
Hij
oordeelt de volken naar recht en wet.’
11
Laat de hemel verheugd zijn, de aarde juichen,
de
zee bruisen en alles wat daar leeft.
12
Laat het veld verblijd zijn en alles wat daar groeit,
laten
alle bomen jubelen
13
voor de HEER, want hij is in aantocht,
in
aantocht is hij als rechter van de aarde.
Rechtvaardig
zal hij de wereld berechten,
de
volken oordelen, trouw aan zijn woord.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Janneke
Almekinders uit Rotterdam op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Oosterhesselen, Geserweg 2, Oosterhesselen. Tijd:
10 uur, voorganger ds. H.S. Cohen Stuart-Fens. De
feestloze tijd is begonnen, de liturgische kleur is groen geworden.
In deze zomer zullen de evangelielezingen uit Lucas zijn (Het is dit
jaar het Lucas-jaar, wat duurt t/m de laatste zondag van het
kerkelijk jaar of Advent. Tevens staat er voor iedere zondag ook een
Psalm op het rooster, om te zingen, te lezen of te bidden. Vandaag is
dat Psalm 96. De lezingen zijn: 1 Koningen 8:37-43 en Lucas 7:1-10.
Op
het orgel mevr A Paas-Oving. Link
oosterhesselen-pkn
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Ds.
M.H.T. Biewenga van de Nederlands Gereformeerde Kerk te Enschede.
Psalm 96 Schepper van hemel en aarde. Broeders
en zusters, ik zou u willen oproepen om met andere ogen te kijken
naar de wereld waar u in leeft. Link
kerken
Op You Tube:
In het Hebreews en Engels HALLELU
HALLELU (Tehillim/Psalm
96) door Micha'el
Eliyahu Ben David
een Joodse Surinamer, met mooie opnamen van Suriname. NB In
Paramaribo staat de oudste nog in gebruik zijnde synagogue van de
Amerikaanse werelddelen; Neve Shalom. Tekst van psalm 96 in het
Engels en Hebreews mechon-mamre
(8m25) Link
youtube
Brief
aan de Galaten
De
brief van Paulus aan de Galaten is het 9e boek van het Nieuwe
Testament. Paulus schreef de
brief vanuit de kustplaats Antiochië, dat ligt nu in Turkije,
maar toen in de Romeinse provincie Syrië. De brief is volgens de
Groot Nieuws Bijbel geschreven rond 48 na Chr.
We lezen een heel kort stukje met ene heftige boodschap, de Galaten zijn kennelijk -en nogal snel- afvallig geworden r6 Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. Maar Paulus reactie is heftig: Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij! 9 Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij!
Kunst
tip:
Scene uit het leven van Christus met centraal de kruisiging
geflankeerd door 2 engelen. In een 13e Eeuws de bijbel van de
scribent William van Devon, het boek Genesis. Wellicht uit Oxford.
Onderaan rechts Sint Paulus met het zwaard tegenover Sint Petrus met
de sleutels. Nu in de British Library London VK. Link
William
of Devon
GALATEN
1:1-10
De
brief aan de Galaten
1 Van Paulus, een apostel die niet is aangesteld of gezonden door mensen, maar door Jezus Christus en God, de Vader, die Christus uit de dood heeft opgewekt. 2 Aan de gemeenten in Galatië, ook namens alle broeders en zusters die bij mij zijn. 3 Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van onze Heer Jezus Christus, 4 die zichzelf gegeven heeft voor onze zonden om ons te bevrijden uit deze door het kwaad beheerste wereld. Dat is de wil van onze God en Vader. 5 Hem komt de eer toe tot in alle eeuwigheid. Amen.
1 Van Paulus, een apostel die niet is aangesteld of gezonden door mensen, maar door Jezus Christus en God, de Vader, die Christus uit de dood heeft opgewekt. 2 Aan de gemeenten in Galatië, ook namens alle broeders en zusters die bij mij zijn. 3 Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van onze Heer Jezus Christus, 4 die zichzelf gegeven heeft voor onze zonden om ons te bevrijden uit deze door het kwaad beheerste wereld. Dat is de wil van onze God en Vader. 5 Hem komt de eer toe tot in alle eeuwigheid. Amen.
6
Het
verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem die u door de
genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander
evangelie hebt gekeerd. 7 Er is geen ander evangelie, er zijn alleen
maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus
willen verdraaien. 8 Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd
is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit
de hemel – vervloekt is hij! 9 Ik heb het al eerder gezegd en
zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is
met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij! 10 Probeer ik nu
mensen te overtuigen of God? Probeer ik soms mensen te behagen? Als
ik dat nog altijd zou doen, zou ik geen dienaar van Christus zijn
Liever
luisteren?
Pity Klaassen-Karels uit
Goudswaard op voorleesbijbel1
en voorleesbijbel2 Of
ga naar downloadbijbel
De brief aan de Galaten is het 9e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Protestantse
kerk binnen de Linie, Bethelkerk, Prins Hednriklaan 14, Den Helder.
Tijd 10uur,
Ds Faber. Nb Galaten 1:1-12 staat in het dagelijks leesrooster. Link
Bethelkerkdenhelder
Of
kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Ds D Smit voor de Nederlands
Gereformeerde Kerk te Apeldoorn over
Galaten 1:1-10. Het
onderwerp van deze preek: Paulus, wat bezielt je? Wat drijft je? Dat
je jezelf en je mening zo presenteert, dat je het risico loopt mensen
van je te vervreemden en af te stoten. Laten we even teruggaan in de
tijd en ons de mensen voor de geest halen aan wie Paulus deze woorden
heeft geschreven. Galatië
is een romeinse provincie in het huidige centraal Turkijke , waar
afstammelingen van de Kelten woonden (Galaten-Kelten) Daar heeft
Paulus het evangelie gebracht en waren mensen tot geloof gekomen en
waren gemeenten ontstaan. Maar Paulus ging en na enige tijd kwamen er
andere rondreizende predikers langs. Die zeiden: Prachtig, dat jullie
christen zijn geworden en horen bij het huisgezin van God. Maar je
vergeet iets heel belangrijks wat er toch bijhoort. Om echt bij het
volk van God te horen en te delen in de beloften die aan dat volk
gedaan zijn, moet je namelijk wel jood worden...
Link
kerken
Op
Vimeo:
In het Engels door Steven Schroeder (?) van Abundant
Life Ministries Pilsen
Chicago, VS. 'The
main point in Galatians 1 is the simplicity of the Gospel of Jesus
Christ. It is greatest freedom possible'.
Galaten 1. Link
Vimeo
LUCAS
Lucas
is het 3e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit verhaal komt ook voor bij Matheus 8:5-13.
Jezus
reputatie als wondergenezer gaat hem vooruit, zelfs een Romeins
centurion, baas van 1000 soldaten, vraagt hem om hulp voor zijn zieke
slaaf. Daarvoor hoeft Jezus niet langs te komen slechts een bevel,
zoals hij dat zelf zijn soldaten ook geeft, volstaat. Jezus prijst de
mans grote geloof en de slaaf geneest.
Op
zoek naar een kunst tipo kwam ik 2x een ikoon tegen bij ene tekst
over homosexualiteit. De centurion gebruikt in de Griekse tekst nl
een woord pais wat als dienaar ook voor minnaar wordt gebruikt. Dat
Jezus deze minnaar geneest is dan opeen veelbetekenend. Bron:
in het Engels Johnsanidopoulos/was-faithful-centurion-gay
Kunst
tip: helaas
nergens met een bronvermelding een Byzantijnse ikoon van Jezus en de
centurion. Link
Centurion-and-jesus
Lucas
7:1-10
1
Toen Jezus aan het eind was gekomen van zijn toespraak tot de menigte
ging hij Kafarnaüm in. 2 Een centurio die daar woonde had een
slaaf die ernstig ziek was en op sterven lag; de centurio was erg op
deze slaaf gesteld. 3 Toen hij over Jezus hoorde, zond hij enkele
Joodse leiders naar hem toe om hem te vragen bij hem te komen en zijn
slaaf van de dood te redden. 4 Toen ze bij Jezus waren gekomen,
drongen ze er bij hem op aan mee te gaan. Ze zeiden: ‘De man
die u dit verzoekt, verdient het dat u hem deze gunst bewijst. 5 Want
hij is ons volk goedgezind en heeft voor ons de synagoge laten
bouwen.’ 6 Jezus ging samen met hen op weg. Hij was al niet ver
meer van het huis verwijderd, toen de centurio enkele vrienden naar
hem toe stuurde met de mededeling: ‘Heer, spaar u de moeite,
want ik ben het niet waard dat u onder mijn dak komt. 7 Daarom ook
achtte ik mij niet waardig om zelf naar u toe te gaan. Maar u hoeft
maar te spreken en mijn knecht zal genezen zijn. 8 Ook ik ben iemand
die onder andermans gezag staat en zelf weer soldaten onder
zich heeft, en als ik tegen een soldaat zeg: “Ga!” dan
gaat hij, en tegen een andere: “Kom!” dan komt hij, en
als ik tegen mijn slaaf zeg: “Doe dit!” dan doet hij
het.’ 9 Toen Jezus dit hoorde, verbaasde hij zich over hem; hij
keerde zich om naar de menigte die hem volgde en zei: ‘Ik zeg
jullie, zelfs in Israël heb ik niet zo’n groot geloof
gevonden!’ 10 Toen de vrienden van de centurio terugkeerden
naar zijn huis, troffen ze daar de slaaf in goede gezondheid aan.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Pia Wolthuis uit
Heemstede op voorleesbijbel.
Of ga naar downloadbijbel
Lucas is het 3e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Kerk
in Maas en waal streek, 15 plaatsen, kerkgebouwen en adressen Druten,
Horssen en Bergharen op Kerkenmaasenwaal/gebouwen
in Beuningen (9.30uur) en Winssen Kerkenmaasenwaal/kerkgebouw
Wijchen, Leur en Batenburg pkn-wijchen en 5
locaties pg-westmaasenwaal
Uit
het kerkblad: Vrijmoedig. De lezing uit het O.T. komt uit 1 Kon. 8: 22, 37-43. Salomo is
vrijmoedig in zijn omgang met God: hij onderhandelt. Natuurlijk,
eerst alle eer en glorie aan God, immers wie is als hij? De
lofprijzing zet God niet ver weg, maar drukt juist vertrouwen uit,
ruimte om het gesprek met hem aan te gaan. Salomo houdt God aan zijn
woord en pleit bij hem, hij is de pleitbezorger, Parakleet, voor wie
in het nauw zitten. Mooi dat aan de tempel wordt gedacht als een
wijkplaats of asielplek. In Lucas gaat het om de vrijmoedigheid van
de centurion. Deze Romeinse officier leeft op goede voet met de
bevolking in Galilea, hij houdt zelfs van hen (5), hij heeft joodse
vrienden (6) en hoewel hij een andere religieuze en culturele
achtergrond heeft, toont hij zich gevoelig voor de godsdienst van
Israël. Hij heeft zelfs een synagoge voor hen laten bouwen.
Zonder enige aarzeling stuurt hij enkele joodse leiders naar Jezus
toe om hem te halen. Het is opvallend, dat een ‘heiden’
joden op weg stuurt en met resultaat: dankzij hun bemiddeling komt
Jezus de wereld van deze ‘heiden’ binnen. In Jezus erkent
hij een mens een maatje groter dan hijzelf. Toch is er geen enkele
schroom Jezus om hulp te vragen. Als ze dichtbij zijn huis zijn,
stuurt de centurion zijn vrienden naar Jezus toe om hem zijn woorden
over te brengen: “Ik ben niet waard dat u tot mij komt.”
Alleen te midden van wie je door en door kennen en desondanks van je
houden, durf je toe te geven
dat je niet perfect bent. Ondanks dit besef van imperfectie
doet hij vrijmoedig zijn verzoek: ‘op uw woord zal mijn slaaf
gered worden.’ De vrienden van de centurion treffen bij
thuiskomst de slaaf gezond en wel in huis aan. Jezus stelt de
centurion ten voorbeeld aan zijn volgelingen. Lucas schetst deze
Romein als een hoogstaand mens met gezag, gewaardeerd door de
bevolking. Zijn zorg voor zijn zieke slaaf, die hij hoog acht en
dierbaar is (2), en zijn fijngevoeligheid dwingen respect en
verwondering af. Ook neemt hij de joodse reinheidswetten serieus. Hij
wil Jezus niet in verlegenheid brengen door persoonlijk contact of
door het binnengaan in zijn niet ‘koosjere’ woning. Geen
wonder dat Jezus zich over hem verbaast. Temeer omdat de centurion
ook nog blijkt te vertrouwen op Jezus’ gezag, dat hij van een
andere, hogere orde acht dan het zijne. De slaaf wordt gezond. Maar
op wiens ‘woord’? Jezus’ woorden betreffen alleen
de centurion. Hij doet geen uitspraak over de slaaf, stuurt de ziekte
niet met zoveel woorden weg. De centurion houdt ons een spiegel voor.
Hij laat zien, dat ‘geloven’, ‘vertrouwen’ is
met als grondhouding: van harte, oprecht en respectvol oog hebben
voor de ander, ongeacht stand, positie, cultuur of religie. Geloven
is ‘je hart geven’, naar de oorspronkelijke betekenis ‘je
iets lief maken’. Dat is het soort geloof, dat bergen verzet,
ziekte heelt, en leven geeft. Ds.
Conny van den Berg Link
(pdf
kerkblad) kerkenmaasenwaal
Commentaar
op
het verhaal van de Centurion in Mattheus 8 met vergelijking met de
Lucas versie door theoloog, predikant (in Vlaanderen) Raymond R
Hausoul pag 141 ev.
Link Bijbelstudie
Op
You Tube:
het stukje met de ontmoeting van Jezus en de centurion uit de film in
de film Jesus of Nazaret uit 1977 met Robert Powell als en Ernest
Borgnine als de centurion. Matige beeldkwaliteit. (3m06) Link
Youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader'
Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze keer kies
ik voor enkele regels het gebed
van Salomo bij de inwijding van de tempel in 1Koningen8:23ev
en verder tot
het stukje dat wij deze week lezen
23 en
zei: ‘HEER, God van Israël, er is geen god zoals u, noch
in de hemel daar boven, noch op de aarde hier beneden. U houdt u aan
het verbond en blijft trouw aan uw dienaren die u met heel hun hart
toegewijd zijn. 24 U hebt u gehouden aan wat u uw dienaar, mijn
vader David, hebt beloofd. U hebt het niet bij woorden gelaten, maar
u bent vandaag uw belofte daadwerkelijk nagekomen.
...
27 Zou
God werkelijk op aarde kunnen wonen? Zelfs de hoogste hemel kan u
niet bevatten, laat staan dit huis dat ik voor u heb gebouwd.
28 HEER, mijn God, hoor het smeekgebed van uw dienaar aan en
luister naar de verzuchtingen die ik vandaag tot u richt. 29 Wees
dag en nacht opmerkzaam op wat er gebeurt in deze tempel, de plaats
waarvan u zelf hebt gezegd dat daar uw naam zal wonen, en verhoor het
gebed dat ik naar deze tempel richt. 30 Luister naar de
smeekbeden die uw dienaar en uw volk Israël naar deze tempel
richten, aanhoor ons gebed vanuit de hemel, uw woonplaats, aanhoor
ons en schenk ons vergeving. 31 Wanneer iemand een ander kwaad
heeft gedaan en deze van hem eist dat hij een vervloeking over
zichzelf uitspreekt, en wanneer hij dan naar uw altaar in deze tempel
komt om zichzelf te vervloeken, 32 aanhoor hem dan vanuit de
hemel en grijp in. Spreek recht over uw dienaren, verklaar de
boosdoener schuldig en geef hem zijn verdiende straf, maar spreek de
onschuldige vrij en herstel hem in zijn recht.
33 Wanneer
uw volk Israël door de vijand is verslagen omdat het tegen u
gezondigd heeft, en wanneer zij dan naar u terugkeren, uw naam
prijzen en tot u in deze tempel bidden en smeken, 34 aanhoor hen
dan vanuit de hemel, vergeef uw volk Israël wat het heeft
misdaan en breng hen terug naar het grondgebied dat u aan hun
voorouders hebt gegeven. 35 Wanneer de hemel gesloten blijft en
er geen regen valt omdat het volk tegen u gezondigd heeft, en wanneer
zij dan een gebed richten naar deze tempel, uw naam prijzen en hun
leven beteren, antwoord hun dan. 36 Aanhoor hen vanuit de hemel
en vergeef uw dienaren, uw volk Israël, wat ze hebben misdaan.
Wijs hun de juiste levensweg en laat het regenen op uw land, dat u
als erfdeel aan uw volk gegeven hebt.
VOLGENDE
WEEK
16 juni 2013, 2e na Drie eenheid, 2e
na Trinitatis
Hooglied 4:16-5:8
Psalm 100
Galaten 2:11-21
Lucas 7:36-8:3 De liefde van een zondares
Gezang
274
Contact:
Reactie en opmerkingen
graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com