Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee of priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting
van de Heilige Geest. Het rooster wordt gemaakt voor 3 jaar, A, B en
C en om te voorkomen de kerken om de 3 jaar hetzelfde lezen wordt ook
een
alternatief leesrooster gemaakt
PERIODE
22
juni
2014,
is de 1e
zondag na Drie-eenheid, de weken waarin we aftellen na Drie-eenheid
of ook wel van de zomer.
De
Bach cantaten zijn
'Die
Elenden sollen essen'
(BWV 75) met een deel voor en na preek, 'O
Ewigkeit, du Donnerwort'
(Koraalcantate BWV 20) en 'Brich
dem
Hungrigen dein Brot'
(BWV 39). De
teksten horen bij Lucas 16:19-31 met de Gelijkenis van de rijke man
en de arme Lazarus.
Gaven
voor de armen
Toevallig
lezen wij uit de Wijsheid van Jezus Sirach 35:10 wees
niet karig met de vruchten van de nieuwe oogst. 11 Breng elke gave
met een blij gezicht en heilig de tienden met vreugde. Het
ging om de eerstelingen de eerste oogst en die werden aan de
tempelpriesters gegeven voor hun levensonderhoud. De 2e tienden
werden gebruikt als offer voor tempelfeesten en de 3e tienden waren
voor de armen, de weduwen en de wezen die we in Jezus Sirach 35:18-20
tegenkomen.
Deuteronomium
14:28 Elk
derde jaar moet u het tiende deel van de opbrengst in zijn geheel
afstaan en het opslaan in de stad. 29 De Levieten, die geen
grond bezitten zoals u, en de vreemdelingen, de weduwen en de wezen
die bij u in de stad wonen, mogen daarvan dan nemen zo veel als ze
nodig hebben. De HEER, uw God, zal u erom zegenen in alles wat u
onderneemt.
En
Deuteronomium
26:12 Als
u in het derde jaar, het jaar van de tienden, het tiende deel van de
opbrengst hebt afgestaan aan de Levieten, de vreemdelingen, de
weduwen en de wezen, zodat zij bij u in de stad voldoende te eten
hebben, 13 dan moet u tegenover de HEER, uw God, verklaren: ‘Ik
heb niets van de gaven die de HEER toekomen achtergehouden. Ik heb
alles aan de Levieten, vreemdelingen, weduwen en wezen gegeven,
geheel overeenkomstig de geboden die u mij hebt opgelegd....
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) "O
Ewigkeit, du Donnerwort”
(Koraalcantate BWV 20). Uitvoerenden: Nikolaus Harnoncourt &
Gustav Leonhardt met de Wiener Sängerknaben & Chorus
Viennensis (Koor Meester: Hans Gillesberger) en het Concentus Musicus
Wien. Sopranen Solisten van de Wiener Sängerknaben, Alt: Paul
Esswood, Tenor: Kurt Equiluz en Bas: Max van Egmond. (27m09). Link
youtube
Of
kijk op dit blog op 2juni13
naar
''Brich
dem Hungrigen dein Brot'' (BWV
39) Uitgevoerd door John
Eliot Gardiner het Monteverdi Choir en de English Baroque Soloists.
Onderdeel van de serie Bach pelgrimage met oratoria, passies en
cantates 22 CD's. Tekst:
Wbdocs39
Bespreking:
Johanbachcantate/39
(7m37)
Of
kijk op dit blog op 10juni2012
naar J.S. Bach
(1685-1750) uit "O
Ewigkeit, du Donnerwort”
(Koraalcantate
BWV 20). Het duet door Anne-Sofie von Otter, Mezzo-Sopraan en Anders
J. Dahlin, Tenor. Met het Baroque Concerto Copenhagen onder leiding
van Lars Ulrik Mortensen (4m10)
Of
kijk op dit blog op 26juni2011
naar:
JS
Bach “Die
Elenden sollen essen”
(Cantata
BWV 75) door het Bach Collegium Japan en Masaaki Suzuki 'A
Choral Year With Bach'
(5m16).
Voor
26 juni, Sint Jan dag of het Feest van Johannes de Doper, zijn ook
cantaten:
'Ihr
Menschen, rühmet Gottes Liebe'
(BWV 167), 'Christ unser
Herr zum Jordan kam'
(Koraalcantate
BWV 7) en 'Freue dich,
erlöste Schar' (BWV
30 met een deel voor en na preek). De
teksten horen bij: Lucas 1:57-68 over Geboorte van Johannes.
Concert
tip
zo22juni14
van 19-19:45uur
in de Bavo Kathedraal, Grote Markt 22, Haarlem, Anglicaanse
Evensong,
gezongen mis, door het Roder Jongenskoor met Rintje te Wies en Sytze
de Vries op het orgel. Gratis met collecte. Link
RoderJongenskoor/AnglicaanseEvensong
Volgende
week
zo29juni14 om
10.30uur in de Kloosterkerk, Lange Voorhout, Den Haag. ''Brich
dem Hungrigen dein Brot''
(BWV
39)
Jos
Vermunt en de Residentie Bachensembles. Link
Stichting
Cantatediensten Kloosterkerk
TEKST(EN)
Op
het Oecumenisch leesrooster staan: Jeremia
20:7-13, Psalm 69:14-29, (Romeinen 5:15-19) en Matteüs
10:16-33. Dat
las ik nog niet. Op het alternatief leesrooster staan de Wijsheid van
Jezus
Sirach 35:1-22a, Psalm 19 en de Brief
aan de Romeinen
2:9-16.
Ik
kies (toch) voor het alternatief
leesrooster
omdat
ik dat tot nu toe heb gedaan en omdat ik nog niet eerder las uit het
Deuterocanonieke boek de Wijsheid van Jezus Sirach. Vorig
jaar lazen we op 26Mei2013,
de 1e zondag na Drie-eenheid uit Spreuken 8:22-31 regels die kunnen
worden opgevat als regels over de Heilige Geest. De website RKK
verwijst in haar tekst over Drie-eenheid, Trinitatis,
en het monothëisme waarbij de ene God toch uit drie personae
bestaat ook naar Jezus Sirach 1:1
Alle wijsheid komt van de Heer en is bij hem tot in eeuwigheid. En
r4
De wijsheid is vóór alles geschapen, inzicht en begrip
bestonden al voor de tijd begon.
Rechtvaardigheid
De
leesrooster commissie kiest echter dit jaar voor regels 1-22 die niet gaan over
de Wijsheid sec, maar over rechtvaardig zijn en de rechtvaardige
Heer. Ook 'wijsheid' maar dan intern toegepast.
In de psalm lezen we 10b De
voorschriften van de HEER zijn waarachtig, rechtvaardig,
geheel en al. En
ook
in de brief aan de Romeinen gaat het over rechtvaardigheid en -zijn
r13
Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar
wie de wet naleeft. NB
Deze regels staan ook op het dagelijks leesrooster van het Nederlands
Bijbelgenootschap: Bijbelrooster-2014.
Kennis
tip: Deuterocanoniek
betekent dat ze niet tot de Hebreeuwse Bijbel (canon)
behoren, maar voor de Katholieke kerk en de oosters-orthodoxe kerken
wel gezaghebbend zijn. (Wikipedia). De 11 boeken spelen allen in het
Oude Testament en voor het Nieuwe Testament en het leven van Jezus en
staat tussen het Oude en Nieuwe Testament in. De Protestanten noemen
10 van deze boeken apocrief.
Bij de Protestanten zijn het er 10 als ze de
brief van Jeremia
als hoofdstuk van Baruch
beschouwen óf
het Gezang van drie mannen in de vurige oven als Toevoeging
van Daniël.
Kennis
tip2: er
is ook een Deuteroncanoniek dat Wijsheid heet. Dat begint met 1
Heb de gerechtigheid lief, heersers van de aarde. Ook
daar
staat
een verwijzing naar de Heilige Geest. Wijsheid 1:4 De
wijsheid zoekt geen onderkomen in een ziel die sluw is, ze woont niet
in een lichaam dat door zonde wordt beheerst. 5 Als Gods heilige
geest onderwijst ze mensen.
De
Wijsheid van Jezus Sirach
De
Wijsheid van Jezus Sirach is
het 7e boek van de Deuterocanonieke boeken. Het
is in het Hebreeuws geschreven rond 180 voor Chr. door Jezus (zoon van)
Sirach
eigenlijk Jesua ben Elazar ben Sira, een inwoner van Jeruzalem. Het
is later door zijn kleinzoon in het Grieks vertaald en vooral die
versie is bewaard gebleven, van de Hebreeuwse versie slechts
fragmenten. Bij de Griekse versie is een 'woord vooraf' door de
kleinzoon waarin hij schrijft dat zijn grootvader zijn wijsheid
opschreef 'in de hoop dat belangstellenden steeds meer vorderingen
zouden maken in het leven volgens de Wet'. De Wijsheid van Jezus
Sirach bevat wetten en leefregels met (zijn) argumenten, heel
praktisch en aansprekend net als Spreuken (Blogger). In de
vroeg-christelijke Kerk werd het veel gebruikt als leerboek door de
combinatie van moraal en geschiedenis. Het werd aangeduid als Liber
Ecclesiasticus
kerkboek en in het Engels heet het dan ook Ecclesiasticus.
Kunst
tip: Bladzijde
met miniaturen uit Jezus Soirach in een Biblia
Pauperum,
Latijn, een Armen Bijbel, circa 1475
Zuid West Duitland. Nu in bezit van de Oostenrijkse National
Bibliothek in Wenen, Oostenrijk. Codex 3085, folio 81recto Link:
Europeanastatic.eu
of Imareal.at
Kunst
tip2: Muurschildering
in de Benedictuskerk in Damwoude met tekst uit Jezus Sirach in de
Deux Aes bijbelvertaling (voor de armen) Uit circa 1599 dus na de
Reformatie en toen de kerk Protestants was) NB Het is een tekst uit
JS 25:
Neegen
Stucken Syn Daer die ick van herte hooch te loeven houde ende het
tiende wil ick met mijnen monde prijsen 't Eerste is Een man de
vroegde an Syne kinderen heft het tweede is hij wiet Beleeft Dat hij
Sijne vyande siedt onder gaen het derde is wel Een die een vernuftich
wiif heeft het vierde is de met Syne woorden geen schade en doet wel
dien die niet dienen en derft den die niet waerdich en is die eenen
getrouwen vriendt heeft die daer kloeck is ende die Daer leert
Daerment geerne hoort O hoe groot is de die Godt vreest endaer wijs
en is niemat is Boven Dese.'
Link:
Benedictuskerk
Wijsheid
van Jezus Sirach 35: 9-229
Het offer van een rechtvaardige wordt aanvaard, het zal niet worden
vergeten. 10 Prijs de Heer met je vrijgevigheid, wees niet karig met
de vruchten van de nieuwe oogst. 11 Breng elke gave met een blij
gezicht en heilig de tienden met vreugde. 12 Geef de Allerhoogste
naar wat hij gegeven heeft, wees vrijgevig, geef naar vermogen, 13
want de Heer beloont je, hij geeft het je zevenvoudig terug.
De
Heer zorgt voor de zwakken
14
Probeer de Heer niet om te kopen, want hij gaat er niet op in. 15
Vertrouw niet op een offergave die door onrecht is verkregen, want de
Heer is een rechter en persoonlijk aanzien is voor hem niet van
belang. 16 Hij is niet partijdig ten koste van de arme, hij verhoort
de bede van wie onrecht werd gedaan.
17 Hij slaat acht op de smeekbede van een wees en op de jammerklachten van een weduwe. 18 Stromen een weduwe de tranen niet over de wangen, 19 weeklaagt ze niet om de man die haar tranen doet stromen? 20 Wie de Heer zo dient dat het hem behaagt, wordt aangenomen, zijn bede reikt tot aan de wolken. 21 Het gebed van een nederige dringt door de wolken heen, hij is ontroostbaar zolang het niet aankomt, hij volhardt totdat de Allerhoogste er aandacht aan schenkt, 22 totdat hij ten gunste van de rechtvaardige oordeelt en dat oordeel uitvoert.
17 Hij slaat acht op de smeekbede van een wees en op de jammerklachten van een weduwe. 18 Stromen een weduwe de tranen niet over de wangen, 19 weeklaagt ze niet om de man die haar tranen doet stromen? 20 Wie de Heer zo dient dat het hem behaagt, wordt aangenomen, zijn bede reikt tot aan de wolken. 21 Het gebed van een nederige dringt door de wolken heen, hij is ontroostbaar zolang het niet aankomt, hij volhardt totdat de Allerhoogste er aandacht aan schenkt, 22 totdat hij ten gunste van de rechtvaardige oordeelt en dat oordeel uitvoert.
Liever
luisteren?
Of
ga naar downloadbijbel.
De
Wijsheid van Jezus Sirach is
het 7e boek van de Deuterocanonieke boeken.
Liever
live?
Hofkerk,
Diepenheimseweg
2,
in Goor.
Tijd:
10 uur, voorganger ds. W. de Jong.
In de
komende weken
lezen we uit de brief van Paulus aan de Romeinen. In deze brief
vertaalt Paulus de weg van Israël en de Joodse Jezus naar de
mensen uit andere volken. Moet iemand eerst Jood worden om Jezus te
volgen en wat zijn de kernwaarden van deze geloofsweg? Daarin lijken
steeds twee dingen terug te komen: Rechtvaardigheid en Geloven,
vertrouwen. Een mens is niet rechtvaardig door zijn geboorte of
afkomst. Rechtvaardig is iemand die de nood van zijn naaste ziet en
daar wat aan doet. Dat wordt ook duidelijk uit de woorden van Jezus
Sirach. Dit wijsheidsboek behoort tot de zogenaamde deuterokanonieke
boeken, het wordt niet tot de kernboeken van de Bijbel gerekend, maar
is daarom zeker niet minder waardevol. Jezus Sirach werd ongeveer 200
jaar voor Christus geschreven door Jezus, de zoon van Sirach. Tijdens
deze dienst nemen de groep 8’ers afscheid van de
kindernevendienst. Link
Hofkerkgoor/Kerk
Onderweg
(pdf, pag.6)
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Schriftuitleg
van Cor Huizer op 27okt13 over Jezus Sirach 35:12-14 en 16-18. Dit is
niet bedoeld als preek... Wat
ik opschrijf is mijn eigen begrijpen. U mag er uw voordeel mee
doen, of u eraan ergeren (liever niet, is slecht voor uw hart),
of een totaal verschillende mening hebben. Begrijp mijn schrijven
zoals het u behaagt.
Over
Jezus Sirach 12-18:
De Heer is een rechter, en bij Hem is er geen aanzien des persoons;
Hij neemt geen steekpenningen aan ten koste van de arme, maar
luistert naar het pleit van de verdrukte. Hij wijst het gezucht van
de wezen niet af, noch van de weduwe wanneer zij blijft klagen. Wie
anderen bijstaat wordt welwillend ontvangen, en zijn gebed verheft
zich tot de wolken toe. Het gebed van de arme dringt door de wolken
heen, zolang het zijn doel niet bereikt, rust het niet; het laat niet
af, totdat de Allerhoogste zich erbarmt, en de Rechtvaardige oordeel
velt en recht verschaft. Link
Groups.google/religie
Op
You Tube: Ecclesiastics
35 in het Engels door de Britse David Pawson, Bible
teacher. The text is
almost
to easy to understand, homely Bible. Link
youtube
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 19. In het Latijn heet de psalm
'Caeli
enarrant'
naar
de 2e regel: de hemel verhaalt. Het is een lofpsalm op de Wet van de
Heer r8
De wet van de HEER is volmaakt: levenskracht voor de mens. De
richtlijn van de HEER is betrouwbaar: wijsheid voor de eenvoudige. 9
De bevelen van de HEER zijn eenduidig: vreugde voor het hart. Het
gebod van de HEER is helder: licht voor de ogen.
Kunst
tip: Caeli
enarrant gloriam Dei
(Psalm 19) orgel Balatoni Sándor met het Bela Bartok
meisjeskoor onder leiding van Bernadette Rosza. In de Kathedraal van
Pécs,
Hongarije (5m22). Link youtube
PSALM
19
1
Voor de koorleider. Een psalm van David.
2 De hemel verhaalt van Gods majesteit, het uitspansel roemt het werk van zijn handen, 3 de dag zegt het voort aan de dag die komt, de nacht vertelt het door aan de volgende nacht. 4 Toch wordt er niets gezegd, geen woord gehoord, het is een spraak zonder klank.
2 De hemel verhaalt van Gods majesteit, het uitspansel roemt het werk van zijn handen, 3 de dag zegt het voort aan de dag die komt, de nacht vertelt het door aan de volgende nacht. 4 Toch wordt er niets gezegd, geen woord gehoord, het is een spraak zonder klank.
5 Over heel de aarde gaat hun stem, tot aan het einde van de wereld hun taal. Daar heeft hij een tent opgeslagen voor de zon: 6 een jonge bruidegom die het bruidsbed verlaat, een held die vrolijk voort rent op zijn weg. 7 Aan het ene einde van de hemel komt hij op, aan het andere einde voltooit hij zijn loop, niets blijft voor zijn gloed verborgen.
8 De wet van de HEER is volmaakt: levenskracht voor de mens. De richtlijn van de HEER is betrouwbaar: wijsheid voor de eenvoudige. 9 De bevelen van de HEER zijn eenduidig: vreugde voor het hart. Het gebod van de HEER is helder: licht voor de ogen. 10 Het ontzag voor de HEER is zuiver, houdt stand, voor altijd. De voorschriften van de HEER zijn waarachtig, rechtvaardig, geheel en al. 11 Ze zijn begeerlijker dan goud, dan fijn goud in overvloed, en zoeter dan honing, dan honing vers uit de raat. 12 Uw dienaar laat zich erdoor verlichten, wie ze opvolgt wordt rijk beloond.
13 Maar wie kan al zijn fouten kennen? Spreek mij vrij van verborgen zonden. 14 Bescherm mij, uw dienaar, en laat hoogmoed niet over mij heersen, dan zal ik volmaakt zijn en bevrijd van grote zonde. 15 Laten de woorden van mijn mond u behagen, de overpeinzingen van mijn hart u bekoren, HEER, mijn rots, mijn verlosser.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Cor
de l'Ecluse uit
Maassluis op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Preek
van Maarten van Loon predikant bij de Gereformeerde Kerk Kvrijgemaakt
Dalfsen-Oost op 22juli07. Psalm19: De
hemel vertelt Gods glorie, dat is het eigen accent van Psalm 19 en
van andere scheppingspsalmen zoals
psalm 8 en 29. Psalm 19 is zelf een gedicht. Volgens C.S. Lewis: het
mooiste gedicht onder de psalmen. Maar dit gedicht zegt: de (sterren
) hemel, het uitspansel is zelf een gedicht. Specifieke van Psalm
19: het vertellen. In alle toonaarden ‘de hemel verhaalt’,
‘uitspansel NBV: roemt’. Vertelt, verkondigt. De dag
vertelt het aan de volgende dag. Nacht aan de nacht. Ze spreken niet
maar toch is er een stem. Enorme zeggingskracht. Iets algemener: de
schepping = gedicht Link
Maartenvanloon/Preek
Psalm19
(pdf, 4 pag.)
Op You Tube:
Psalm 19
Lord
You Have The Words of Everlasting Life compositie
van en gezongen
door Keith
Ballentine. (3m38). Link
youtube
Brief
aan de Romeinen
De
Brief van Paulus aan de Romeinen is het 6e boek van het Nieuwe
Testament. Paulus schreef deze brief aan de gemeente die hij niet
zelf gesticht heeft en wil gaan bezoeken. Paulus richtte zich als
missionaris op alle volkeren, niet alleen de Joden zoals de 1e
apostelen, maar hier noemt hij hij Joden nadrukkelijk apart: r9
Iedereen die het slechte doet wacht leed en ellende, de Joden in de
eerste plaats, maar ook de andere volken. 10 Iedereen die het goede
doet wacht glorie, eer en vrede, de Joden in de eerste plaats, maar
ook de andere volken.
Kunst
tip:
Paulus geeft zijn brief aan de Romeinen aan een boodschapper. Uit
Petrus
Comestor's Bible
historiale.
Vertaald uit het Latijn door Guyars des Moulins gekopieerd door
Raoulet d'Orléans. Verlucht door Jean Bondol, de Eerste
Meester van de Bijbel van Jean de Sy en anderen. Parijs Circa 1372.
Nu in het Meermanno Westreenianum Kon Bibliotheek Den Haag. Cat nr
10B23
folio 525 verso. Link
Mnemosyne
Kunst
tip2: Apostel
Paulus door Zuid Nederlnds (Vlaams) schilder Peter
Paul Rubens (1577
– 1640) Circa 1611 nu in het Museo del Prado, Madrid, Spanje.
Link
Statenvertaling.net
Brief
aan de Romeinen 2:9-16
9
Iedereen die het slechte doet wacht leed en ellende, de Joden in de
eerste plaats, maar ook de andere volken. 10 Iedereen die het goede
doet wacht glorie, eer en vrede, de Joden in de eerste plaats, maar
ook de andere volken. 11 God maakt geen onderscheid.
12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.
12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Iet Buijser uit
Hoogvliet op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Romeinen is het 6e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Hervormde
gemeente Ilpendam-Watergang Heilige Sebastiaankerk, Dorpstraat 58,
Ilpendam. Hervormde Kerk, (in de smalste dorpsstraat van Nederland)
Dorpstraat 37, Watergang. Tijd:
9–10:15 in Ilpendam en van 10.30-12 in Watergang. Voorganger:
Ds H.E.Dankers. In de Kindernevendienst
verder geen lezingen vermelding op Kerkiw.nl
NB
Deze regels staan ook op het dagelijks leesrooster van het Nederlands
Bijbelgenootschap: Bijbelrooster-2014.
Kijk
op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Bekijk
of Beluister de Preek
van (Vrije) Evangelist Jacques Brunt op zijn site en onderdeel van
een recente serie over de brief. Een preek over 'Romeinen 1 en 2:
Niemand
is te verontschuldigen'. (1u6m)
Link
Preekindex/Niemand-is-te-verontschuldigen-jacques-brunt
Op
You Tube:
In het Engels Romans
2:9-16 Brother
(student) Cole Davis voor OnThatDayMinistries. Leavenworth, Kansas,
USA. (13m10) Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader'
Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze keer kies
ik voor het Gebed
om Wijsheid uit het Deuterokcanonieke boek Wijsheid
7:15-8:1
in de Willibrord vertaling.
Gebed
om Wijsheid
[15]
God laat mij spreken overeenkomstig mijn inzicht en denken op een
manier die past bij wat mij is gegeven, want Hijzelf is zowel de gids
naar de wijsheid als de taalmeester van de wijzen. [16] Want wij zijn
in zijn hand, wijzelf en onze woorden en ook alle inzicht en
kunstvaardigheid.
[17]
Hijzelf immers heeft mij betrouwbare* kennis gegeven van wat er
bestaat, zodat ik de bouw ken van het heelal en de kracht van de
elementen, [18]
het begin, het einde en het midden van de tijden, de wisseling van de
zonnewenden en de opeenvolging van de seizoenen, [19] de kringloop
van de jaren en de stand van de sterren, [20] de geaardheden van de
dieren en de instincten van de wilde beesten, de macht van de geesten
en de gedachten van de mensen, de verschillen tussen de planten en de
krachten van de wortels.
[21]
Alles wat verborgen en zichtbaar is heb ik leren kennen, want de
wijsheid, de maakster van alles, heeft mij onderwezen. [22] In* haar
is een geest* die verstandig is, heilig, uniek, veelzijdig, subtiel,
beweeglijk, doordringend, smetteloos, helder, onkwetsbaar, bedacht op
het goede, scherpzinnig, [23] onweerstaanbaar, weldadig, menslievend,
standvastig, onwankelbaar, onbekommerd, alles vermogend, alles
overziend, alle geesten doordringend, hoe verstandig, zuiver en
subtiel ze ook zijn.
[24]
Want de wijsheid is beweeglijker dan alle beweging; zij doordringt en
verspreidt zich in alles door de kracht van haar zuiverheid. [25]
Want zij is de ademtocht van Gods kracht en de pure uitstraling van
de heerlijkheid van de Almachtige*: daarom wordt zij niet aangetast
door iets dat onrein is.
[26]
Zij is de glans van het eeuwige licht, de onbeslagen spiegel* van
Gods werkzaamheid en het beeld van zijn goedheid. [27]
Hoewel zij alleen is, kan zij alles; hoewel zij in zichzelf blijft,
vernieuwt zij alles; van generatie tot generatie treedt zij binnen in
heilige zielen en maakt hen tot vrienden* van God en tot
profeten.
[28]
Want God bemint alleen diegene die met de wijsheid samenwoont. [29]
Want zij is mooier dan de zon en overtreft de hele sterrenhemel.
Vergeleken met het daglicht is zij de meerdere. [30]
Want het daglicht wordt afgelost door de nacht, maar de wijsheid
wordt niet overmeesterd door de slechtheid. 8:[1]
Machtig reikt zij van het ene einde tot het andere en op
voortreffelijke wijze bestuurt zij alles.
VOLGENDE
WEEK
29
juni 2014, 2e na Drie-eenheid
Op
het Oecumenisch leesrooster staat: Jeremia 29:1 en 4-14, Psalm
89:10-19, (Romeinen 6:3-11) en Matteüs 10:34-42. Dat
las ik op 26juni11-2e-van-de-zomer,
1e-na Drie eenheid
Op
het alternatief leesrooster staat (weer): de Wijsheid van Jezus
Sirach 44:19-23, Psalm
32, Brief aan de
Romeinen 4:1-13.
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten