Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen -zoals deze zondag- worden de bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest.
PERIODE
26
mei 2013 is het Hoog feest van de drie-eenheid, drievuldigheid of in
het Latijn Trinitatis.
Het gaat dan om God de Vader, Jezus de Zoon en de Heilige Geest.
Hoewel drie personae is
Jezus een incarnatie
van God zelf. Dat idee van de Drie-eenheid is in de Late Oudheid
en de vroege middeleeuwen
bestreden, Jezus en de Heilige Gests zijn ook door God geschapen.
Jehova's
getuigen
wijzen het leerstuk nog steeds af.
Soms
wordt de Drie-eenheid afgebeeld door drie mannen zoals in de beroemde
icoon van
Rubljev (zie dit blog 30mei2010).
Vaker wordt de 3-eenheid afgebeeld als God in de hemel, Jezus en de
Heilige Geest als een duif(je). Bijvoorbeeld ook al bij de
verkondiging (annunciatie) van de geboorte van Jezus aan Maria, met
Pinksteren, bij de doop van Jezus in de Jordaan etc. Meer
over
Drie-eenheid
Kunst
tip:
Triniteit
door
Luca Rossetti da Orta (1708-1770), muurschildering op natte kalk
(fresco)
uit 1738-9 in de St. Gaudenzio Church at Ivrea (Turijn Italië)
Link Wikimedia/Chiesa_San_Gaudenzio_Ivrea
Luca Rossetti Trinity
Op
zaterdag 25 mei 2013 wordt het Nieuwe Liedboek voor de
Protestantse kerken gepresenteerd. Het huidige liedboek verscheen in
1973 en wordt vaak nog wekelijks gebruikt naast de modernere bundel
Tussentijds. Het nieuwe liedboek wil verbreden: er behoefte aan
andere en neiuwe liederen, maar ook aan andersoortige liederen;.
Daarnaast zijn de kerkdiensten veranderd en is er behoeft aan andere
zangvormen naast het strofische lied.
Ondanks
de nadrukkelijke opdracht dat het boek handzaam moest zijn is het
toch 1600 pagina's dik. Dat is meer bladzijden dan de Bijbel! Het
kost dan ook 40euro (hardcover) en dat is ook een tientje meer dan de
NBV Bijbel. NB Er worden beamerversies gemaakt voor de kerken zodat
ze niet honderden liedboeken hoeven aan te schaffen.
Aandachtsvelden
In
het Liedboek zijn acht 'aandachtsvelden': Psalmen
(aangevuld
met 120 alternatieven: cantica, beurtzang psalmen voor NU),
de huidige Gezangen, Nieuwe Nederlandse liederen, Nieuwe buitenlandse
liederen. De
liederen zijn alle ingedeelde op basis van het begrip tijd: voor de
eerste dag (orde van de zondagochtenddienst), getijden van de dag
(van morgen tot nacht), getijden kerkelijk jaar (Advent tot
voleinding), getijden van het leven, voor de eeuwige tijd (na dit
leven). 150
Kinder-, jeugd- en tienerliederen. De
Liturgische
gezangen
bevatten nu ook liederen voor de huis(bijbel)kring en de Overige
zangvormen
bevatten canons en kernverzen (een toonzetting van een enkel
bijbelvers die op allerlei manieren zelfstandig gebruikt kan worden,
bijvoorbeeld als refrein bij een gesproken tekst). Het zijn
zangvormen die de eredienst en andere bijeenkomsten kunnen
verlevendigen. Gebeden
bevat teksten voor meditatie, want het
nieuwe liedboek is ook bedoeld als persoonlijk meditatieboek voor
gebruik thuis. Meer
op
www.liedboek.nl
40
representatieve liederen uit
het Nieuwe Liedboek zijn in te zien of down
te loaden
Issuu/liedboekvoordekerken/proefbundel
(58pag, pdf).Een
voorproefje: kort gebed voor vrede voor allen:(tenoren/mannen)
Tot het uiterste, in alle uithoeken, tot aan je grenzen, mag
je gaan tot er vrede is, (allen) vrede op aarde de voor alle mensen
De
Bach cantaten voor
deze week zijn “O
heilges
Geist- und Wasserbad”
(BWV
165), 'Es
ist ein trotzig und verzagt Ding' (BWV
176, de cantate waarmee Bach 2e jaargang (1724-1725) afsluit en
'Gelobet
sei der Herr, mein Gott'
(Koraalcantate
BWV 129). De
teksten horen bij Johannes 3:1-15 over Jezus en Nicodemus.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) Cantate
BWV 176, 'Es
ist ein trotzig und verzagt Ding' uitgevoerd
door Johannette Zomer, sopraan, Ingeborg Danz Alt, Jan Kobow Tenor en
Peter Kooy Bas olv Collegium Philippe Herreweghe en het Collegium
Vocale Gent 2002 (10m55). Link
youtube
of
J.S.
Bach (1685-1750) Cantate
BWV 165 “O
heilges Geist- und Wasserbad”
door
Pieter Leusink (1h4m, Cantate 165 begint rond 33m). Link
youtube
tekst: Webdocs.cs.ualberta
Of
kijk op dit blog op 3juni12
naar J.S.
Bach (1685-1750) Cantate BWV 165 “O
heilges Geist- und Wasserbad”
door Gustav Leonhardt met het Tölzer Knabenchor, het Collegium
Vocale Gent (Koormeester Philippe Herreweghe) & het
Leonhardt-Consort. Tekst
van BWV 165
“O
heilges Geist- und Wasserbad”.
Part 1 Aria knabe (1), Recitativo (2) Aria (3) Part
1 Let
op er is ook een Part
2.
Recitative (4), Air (5) en Choral (6) (5m51)
Of
kijk op dit blog op 19juni2011
naar J.S. Bach (Koraalcantate BWV 129) “Gelobet
sei der Herr, mein Gott, mein Licht”
door het Münchener Bach Chor en het Münchener Bach
Orchestra met dirigent Karl Richter (4m45).
Concert
tips
zo26mei13
om 16.30 uur in de Heikense kerk Stadhuisstraat 6, Tilburg. Cantate
165 “O
heilges Geist- und Wasserbad”
en
cantate 194 ''Höchsterwünschtes
Freudenfest''. Uitgevoerd
door
Arjan van Baest en het koor & orkest Stichting Bachcantates
Link Stichting
Bachcantates Tilburg
zo26mei13
om 20uur in
de Kloosterkerk, hoek Nwe Parkstraat Lange Voorhout De Haag (tov
Diligentia) cantate 'Es
ist ein trotzig und verzagt Ding'
(BWV 176) door het
Residentie
Kamerkoor en het Residentie Bachorkest met als solisten: Stefanie
True sopraan, Rosanne van Sandwijk alt, Robbert Muuse bas, olv Jos
Vermunt, dirigent. De kerkdienst wordt geleid door Ds. Pieter
Lootsma, collecte. De tekst van de cantate en de toelichting zijn
hier
beschikbaar. Link
kloosterkerk
TEKSTEN
Het
thema deze week is de drievuldigheid, in het monotheïsme,
het geloof dat er maar een God is, een opmerkelijk fenomeen van drie
goddelijke personae: de
Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Op RKK
een toelichting
Kunst
tip De Drievuldgheid kerk in Elsene, België,
met de oudere barokke gevel uit 1620 van een Augustijnenkerk die
gespaard werd bij afbraak en hergebruikt voor een moderne kerk. Link
kerkeninvlaanderen
Spreuken
8 is de traditionele Trinitatis tekst van de Wijsheid, die al vóór
de Schepping bij de Heer was, werd geschapen. r22
De HEER heeft mij vóór al het andere verworven, toen
hij zijn scheppingswerk begon, schiep hij eerst mij.
In
de psalm weer de schepping beschreven nu door de stem van de Heer
(7x). Vanwege
de troon in r10 is de tekst wellicht gekozen bij Openbaring 4 waar
een tronende zetelt in de hemel.
Openbaring
beschrijft de hemel met een tronende Godheid, de 4 wezens, 24 oudsten
etc.
In
Johannes de ontmoeting van Jezus met Nicodemus, een Farizeeër,
streng Joodse groep, meestal leken, dus geen schriftgeleerde.
Spreuken
8:22-31
Psalm
29
(Openbaring
4:1-11)
Johannes
(2:23-) 3:1-16
Gezang
254
de beginregels van het 2e, 3e en 4e couplet:
U,
Vader, U aanbidden wij,
wij
zingen U ter ere;
...
O
Jezus, die de Christus zijt,
des
Vaders Eengeboren,
...
O
Heil'ge Geest, ons hoogste goed,
ten
Trooster ons gegeven,
Bron
Liedboek voor de Kerken 1973
SPREUKEN
Spreuken
is het 20ste boek van het Oude Testament en behoort tot de
wijsheidsliteratuur samen met verhaal van Job en Prediker. Spreuken
bevat uitspraken van Salomo, de wijze koning van Israel, zoon van de
menselijke
David. Zijn Salomon's
oordeel 1
Koningen 3 is spreekwoordelijk geworden bewijs van deze wijsheid.
Spreuken
begint met poëtische
verhalen 1-9 en vanaf boekrol 10 2-regelige spreuken, uitspraken.
Boekrol 8 heeft in de Groot Nieuws Bijbel als titel, Wijsheid
spreekt meegekregen. De
verteller, de ik in onze tekst is de wijsheid, maar het kan
natuurlijk mooi op de lezer en het leven de goddelijke vonk worden
betrokken.
De
keuze voor deze tekst is sterk verbonden met Drie-eenheid, dat heeft
te maken met de interpretatie van Jezus als God zoon en in het
Johannes evangelie Gods Woord en Gods Wijsheid
(vgl.
Spreuken 3:19-20;
8:22-31
en Jezus Sirach 1:1 en 4). Bron:
RKK
over Trinitatis monothëisme
en de ene God die uit 3 personae bestaat (onder Nieuwe Testament).
Kunst
tip: Ngalgin
Creation
story door Helen Tyalmuty McCarthy op de Aboriginal Art website
aboriginalartdirectory.com
Link
ngalgin
creation story
SPREUKEN
8:22-31
22
De HEER heeft mij vóór al het andere verworven, toen
hij zijn scheppingswerk begon, schiep hij eerst mij.
23
Ik ben in het begin gemaakt, nog voor alles er was, nog voor de aarde
vorm kreeg.
24
Toen er nog geen oceanen waren, werd ik voortgebracht, nog voor de
bronnen met hun waterstromen.
25
Toen de bergen nog niet waren neergezet, werd ik voortgebracht, nog
voor er heuvels waren.
26
De aarde en de velden had de HEER nog niet geschapen, geen korrel
zand was nog gemaakt.
27
Ik was erbij toen hij de hemel zijn plaats gaf en een cirkel om het
water trok, 28 de wolken aan de hemelkoepel plaatste, de oceanen
bruisend op liet wellen, 29 toen hij aan de zeeën grenzen
stelde, het water met zijn woord zijn plaats gaf, de fundamenten van
de aarde legde.
30
Ik was zijn lieveling, een bron van vreugde, elke dag opnieuw. Ik was
altijd verheugd in zijn aanwezigheid, 31 vond vreugde in zijn hele
aarde en was blij met alle mensen.
Liever
luisteren?
Martijn Vroom,
medewerker
CDA fractie Tweede Kamer op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Spreuken is het 20ste boek van het Oude Testament (direct na
Psalmen).
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Den haag, 18 kerken met adressen: kerken
Bijv Lucaskerk, Om en Bij 2, Tijd: 10.30 uur, voorganger ds
Trinette Verhoeven(?).
Trinitatis,
Zondag van de Heilige Drievuldigheid Psalm 8, Spreuken
8:22-31, Openbaring 4:1-11, Johannes 3:1-16 In de lezing uit het
Spreukenboek is het de vreugde die overheerst. Vrouwe Wijsheid die
zich verheugt in de Allerhoogste, die blij is met alle mensen en
daarom ook de mensen smeekt bij haar te blijven, het goede te zoeken
en hoog te houden, en de gunst van de EEUWIGE te ontvangen. De lezing
uit de Openbaring van Johannes is duizelingwekkend. De ziener raakt
in vervoering en ziet hoe velen lof en eer aan de Allerhoogste
brengen. Een visioen dat uitbeeldt hoe iedereen de dank brengt: de
vier wezens, maar met hen ook de vierentwintig oudsten. Het “heilig,
heilig” is niet uit de lucht. Het evangelie staat in het teken
van overgave: het gesprek tussen Jezus en Nikodemus dat in de nacht
plaatsvindt, waar Jezus spreekt over het geboren worden uit water en
geest. Het gaat daarin over de Geest, de Zoon en de Vader en de
verlossing tot het eeuwige leven. Link Protestantsegemeentedenhaag
(pdf)
Preek
van C.A. Aangeenbrug voor
Protestants
Hooge Zwaluwe
op 3 juli
2005 over Spreuken 8 Maar
nooit zal een mens heel de wijsheid van de wereld alleen kunnen
opdoen. Iedereen doet van die wijsheid weer iets anders op, al naar
gelang wat hij of zij zelf in het leven meemaakt, vanuit zijn eigen
context. Link
protestants-hooge-zwaluwe
Op
Vimeo: in
het Engels
poppenanimatie
video voor kinderen door Will Heyward On
Trinity Sunday Wisdom calls to the people in the reading from
Proverbs and recounts her role in creation.
(1m56) Link
Vimeo
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 29. In het Latijn heet de
psalm Afferte
Domino naar
de 1e regel Erken de HEER, o goden. Een affirmatie is een positief
zinnetje dat je zo goed in je hoofd opneemt dat je er echt in gaat
geloven
encyclo.nl
De
stem van de Heer 7x is een machtig wapen. r7 was wel leuk geweest
voor Pinksteren: 7
De stem van de HEER ontbrandt in vurige vlammen. Vanwege
de troon in r10 is de tekst wellicht gekozen bij Oenbaring 4 waar
een tronende zetelt in de hemel.
Kunst
tip: "Afferte
Domino"
van Jean Gilles, Frans componist (Tarascon
1668-Toulouse 1705).
Uitgevoerd door falset of countertenor Radu Marian (geb 1977)
en op het clavecimbel Luigi Chiarizia (geb 1978). Luigi heeft de
video zelf geupload met uitgebreide toelichting in het Italiaans
helaas, oa zijn CV. Hij heeft een eigen YouTube kanaal: youtube/user
met honderden uploads. (5m39)
Link
youtube
PSALM
29
1
Een psalm van David.
Erken
de HEER, o goden,
erken
de HEER, zijn macht en majesteit,
2
erken de HEER, de majesteit van zijn naam,
buig
u voor de HEER in zijn heilige glorie.
3
De stem van de HEER boven de wateren,
de
God vol majesteit doet de donder rollen,
de
HEER boven de wijde wateren,
4
de stem van de HEER vol kracht,
de
stem van de HEER vol glorie.
5
De stem van de HEER splijt ceders,
de
HEER splijt de ceders van de Libanon.
6
Opspringen doet hij de Libanon als een kalf
en
de Sirjon als het jong van een wilde stier.
7
De stem van de HEER ontbrandt in vurige vlammen,
8
de stem van de HEER brengt de woestijn tot beven,
beven
doet de HEER de woestijn van Kades.
9
De stem van de HEER doet de hinden kalven
en
de geiten hun jongen werpen.
of
‘en ontbladert de bossen’.
Majesteit!
roept heel zijn paleis.
10
De HEER heeft zijn troon boven de vloed,
ten
troon zit de HEER als koning voor eeuwig.
11
De HEER zal macht aan zijn volk verlenen,
de
HEER zal zijn volk zegenen met vrede.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling.
Liever
luisteren?
Marcel
Steen op Radio Rijnmond op voorleesbijbel.
Of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Oud
Katholiek Dordrecht, Voorstraat ? Dordrecht. Route
Tijd
10:30
uur, voorganger:
Lector Erna Bekering.
Heilige Drievuldigheid: Introïtus
685, Gezang 329, Kyrie-litanie 303, Gezang 771, Graduale Psalm 29,
Halleluja 463, Acclamatie na Evangelie 337, Offertoriumzang 816,
Credo 310, Acclamatie voorbeden 320, Responsorium 499, Slotzang 767 :
1,3 en 5 Link
Dordrecht.okkn
Hertaling
van de psalm(en 1-140) door ds ridderbos met uitgebreide
toelichtingen
(per regel) op pag. 214-220, psalm 29. Link
enigstetroos/Ridderbos
Psalmen
(pdf 322 pag)
Op
You Tube:
Openingsvideo animatie van de Catchfire Rally 2012 entitled "All
for the King" interpretatie op basis van de tekst van Psalm 29 a
tribute
to our God who created the universe.
Door Eric Teotico (2m26) Link
youtube
OPENBARING
Openbaring
is
het laatste boek van het Nieuwe Testament. Het bevat visioenen van
Johannes -niet echt de evangelist, wel aan hem toegeschreven- aan hem
verteld door een engel van de Heer. Lees
maar: r1
Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de
dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet. Hij
heeft zijn engel deze openbaring laten meedelen aan zijn dienaar
Johannes. 2 Johannes maakt bekend wat God gesproken heeft en
waarvan Jezus Christus heeft getuigd; dit heeft hij allemaal gezien.
3 Gelukkig
is wie dit voorleest, en gelukkig zijn zij die deze profetie horen en
zich houden aan wat hier gezegd wordt. Want de tijd is nabij. (NBV)
In
onze tekst voor deze week een illustratieve beschrijving van de
hemel. En de tronende is 'gekleed' met edelstenen: r3 Jaspis is een
groene of rode halfedelsteen, sarder is een
diep oranjerode variant van calcedoon en smaragd
ook een groene edelsteen. Kunst
tips:
Sarder Link
Sarder
Jaspis Link
Jaspis
Smaragd Link
smaragd
We
ontmoeten de 4 ''wezens'' weer die worden opgevat als de de
evangelisten. Hun iconografische verbeelding, de manier waarop ze
afgebeeld worden is nu heel duidelijk: Het
eerste wezen zag eruit als een leeuw (Marcus)
en het tweede als een jonge stier (Lucas);
het derde had een gezicht als een mens (Mattheus)
en het vierde leek een vliegende adelaar (Johannes).
Meer
over deze afbeelding de tetramorph op Wikipedia
Tetramorf
Kunst
tip:
Voor de iconografische roots van de verbeelding van de 4
evangelisten: de 4 zonen van Horus, hier op Egyptische urnen. Nb Het
Christendom heeft met de moeder en zoon verbeelding ook geshopt
bij de Egyptische mythologie; Isis en haar zoon. Link
CanopicJars
Meer op Wikipedia/Vier_zonen_van_Horus
Dat
ze r6a
''van voren en van achteren een en al oog'' waren
zie je zelden op afbeeldingen en de vleugels worden meestal ook
weggelaten behalve bij de mens/engel Mattheus. Johannes putte hier
uit Ezechiel
1:4-6: In
mijn visioen … De gezichten van de vier wezens leken van voren
op dat van een mens, rechts leken ze op dat van een leeuw, links op
dat van een stier en van achteren op dat van een arend. En
Ezechiel
10:12-14 Hun
gehele lichaam, hun
rug, hun handen en vleugels, waren bij alle vier geheel met ogen
bezet.
Kunst
tip
Wikipedia vindt (wel) een afbeelding van de vier wezens of
evangelisten
met vleugels als ''tetramorph''
Op een 16e Eeuwse fresco in een van de Meteora kloosters in
Griekenland. De toelichting is in het Russisch: Met vleugels worden
het ook wel als serafijnen, engelen gezien, ook omdat cherubijnen ook
engelen zich bij de Troon van God ophouden.
Site
nsad.ru
vertaald
met Bing Link
Wikimedia/Tetramorph
Meteora
Kunst
tip 2
De Winchester Bijbel (1160-1175) de initial E van Et factum est uit
het Boek Ezechiel met het visioen van Ezechiel van de tetramorph, de
symbolen van de evangelisten. Daar staan d e4 woielen wel, niet in
Openbaring. Nu (nog steeds) in de Winchester kathedraal, in het VK De
Winchester stijl is genoemd naar deze verluchtingstijl.
Wikipedia/Boekverluchting
Onder Romaans Link
mondes-normands
OPENBARING
4:1-11
1
Hierna had ik een visioen. Er stond een deur open in de hemel. De
stem die me eerder had toegesproken met het geluid van een bazuin,
zei nu: ‘Kom hierboven, dan laat ik je zien wat er hierna
gebeuren moet.’ 2 Op hetzelfde moment raakte ik in vervoering.
Er stond een troon in de hemel en daarop zat iemand. 3 Degene die
daar zat had een uiterlijk als van jaspis en sarder, en rond de troon
was een regenboog die eruitzag als smaragd. 4 Om de troon heen
stonden vierentwintig andere tronen, waarop vierentwintig oudsten
zaten. Ze droegen witte kleren en hadden een gouden krans op hun
hoofd. 5 Van de troon gingen bliksemschichten uit en donderslagen en
groot geraas. Voor de troon brandden zeven vurige fakkels; dat zijn
de zeven geesten van God. 6 Ook lag er voor de troon iets als een zee
van glas, van kristal. Midden voor de troon en eromheen waren vier
wezens, die van voren en van achteren een en al oog waren. 7 Het
eerste wezen zag eruit als een leeuw en het tweede als een jonge
stier; het derde had een gezicht als een mens en het vierde leek een
vliegende adelaar. 8 Elk van de vier wezens had zes vleugels, met
overal ogen langs de randen en aan de binnenkant. Dag en nacht
herhalen ze: ‘Heilig, heilig, heilig is God, de Heer, de
Almachtige, die was, die is en die komt.’ 9 Telkens als deze
wezens lof, eer en dank brengen aan degene die op de troon zit en die
tot in eeuwigheid leeft, 10 werpen de vierentwintig oudsten zich neer
voor hem die op de troon zit, en aanbidden hem die leeft tot in
eeuwigheid, en leggen hun kransen voor zijn troon met de woorden: 11
‘U komen alle lof, eer en macht toe, Heer, onze God, want u
hebt alles geschapen: uw wil is de oorsprong van alles wat er is.’
Liever
luisteren?
Leo
de Oude uit Krimpen aan den IIssel “Gelukkig
is wie dit voorleest”,
op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Openbaring is het laatste boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Doopsgezinde
Gemeente Ouddorp, Dorpstienden 3, Ouddorp Tijd
9.30uur Ds.
D. Smink en om 18.30
uur Ds. N.A. van der Leer. Link
Doopsgezindouddorp
(pdf mei kerkblad).
Preek
van R.P. Heij voor de Gereformeerd Vrijgemaakte Kerk De Schuilhof in
op 23okt11 over Openbaring 4. ‘Ik
zou wel eens willen weten hoe het eruit ziet in de hemel!’ Hebt
u dat wel eens iemand horen zeggen? Nou ik wel. Jongeren maar
ook ouderen. En ik heb het mezelf ook vaak genoeg afgevraagd: ‘Hoe
zou het eruit zien in de hemel?’ En
nou staat het antwoord al eeuwenlang in de bijbel: Openbaring 4! Link
Schuilhof
en dan naar het Word doc schuilhof/Preken/Openbaring4
Op
You Tube:
Upload door fxswan Last met mooie (voor)lezer en gecomponeerde?
Geanimeerde beelden, zonder bronvermelding (2m31) Link
youtube
JOHANNES
Johannes
is het 4e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit verhaal komt alleen voor bij Johannes.
Johannes
beschrijft het belang van de doop, r
5b niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren
wordt uit water en geest'' zoals
Jezus ook zelf gedoopt is door Johannes de Doper. Johannes beschrijft
in zijn evangelie die doop zo r33
Nog wist ik niet wie hij was, maar hij die mij gezonden heeft om met
water te dopen, zei tegen mij: “Wanneer je ziet dat de Geest op
iemand neerdaalt en blijft rusten, dan is dat degene die doopt met de
heilige Geest.” Link
NBV
Johannes 1
Kunst
tip: ''Christus
en Nicodemus'' door Alexander Andreevich Ivanov, Russisch schilder
(1806-1858) Waterverf op bruin papier (1850) Link
Allart/Ivanov
Alexander
Andreevich/Christus en Nicodemus.
JOHANNES
(2:23-) 3:1-16
Gesprek
met Nikodemus
1
Zo was er een farizeeër, een van de Joodse leiders, met de naam
Nikodemus. 2 Hij kwam in de nacht naar Jezus toe. ‘Rabbi,’
zei hij, ‘wij weten dat
u een leraar bent die van God gekomen is, want alleen met Gods hulp
kan iemand de wondertekenen doen die u verricht.’ 3 Jezus zei:
‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren,
kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand
geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij
kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer
geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik
verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij
geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is
menselijk, en wat geboren isuit
de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie
allemaal opnieuw geboren moeten worden. 8 De wind waait waarheen hij
wil; je hoort zijn
geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen
gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’
9 ‘Maar hoe kan dat?’ vroeg Nikodemus. 10 ‘Begrijpt
u dit niet,’ zei Jezus, ‘terwijl u een leraar van Israël
bent? 11 Waarachtig, ik verzeker u: wij spreken over wat we weten en
we getuigen van wat we gezien hebben, maar jullie accepteren ons
getuigenis niet. 12 Wanneer jullie me niet geloven als ik over aardse
dingen spreek, hoe zouden jullie me dan geloven als ik over hemelse
dingen spreek? 13 Er is toch nooit
iemand opgestegen naar de hemel behalve degene die uit de hemel is
neergedaald: de Mensenzoon? evt
(die in de hemel is’).
14 De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de
woestijn de slang omhoog geheven heeft, 15 opdat iedereen die
gelooft, in hem eeuwig leven heeft. 16 Want God had de wereld zo lief
dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem
gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Liever
luisteren?
Erik
Maan, heilsoldaat uit Rotterdam op voorleesbijbel.
Of ga naar downloadbijbel
Johannes is het 4e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Protestantse
Kruispunt
Kerk
Voorschoten, Schoolstraat
2, Voorschoten. Plattegrond:
Kruispunt
Tijd:
10 uur, voorganger Ds. A. Peper.
Johannes
3:1-16 ‘God
houdt van de wereld’: In het donker glipt een man bij Jezus
naar binnen. Hij is nieuwsgierig en wil van Hem leren. En dan hoort
hij wonderlijke woorden over ‘opnieuw geboren worden’......
Link
test-voorschoten.protestantsekerk
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Tekst
van emeritus predikant uit de periode (199802005) na zijn werk als
studentenpastor in Delft 1980-1999. Op zijn website renskopmels
over Johannes 3:1-21. … die
kwestie van de wedergeboorte (heeft) ons tot op de dag van vandaag
nogal parten gespeeld en in verlegenheid gebracht in de geschiedenis
van kerk en christenheid. Het zou niet genoeg zijn dat een mens
gedoopt is op de Naam van Jezus en in Hem gelooft, maar hooguit het
halve werk. Er zou óok nog iets met ons en in ons moeten
gebeuren willen we Gods kinderen mogen heten en zijn Koninkrijk mogen
binnengaan. En dat 'iets' zou dan de wedergeboorte zijn of een
uitdrukkelijke en ook innerlijk beleefde levensverandering.
Op
You Tube:
Uit de film the
Gospel of John 2003 de
ontmoeting met Nicodemus gespeeld door Diego
Matamoros
(2m31)
Meer op: gospel
of john cast
Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader'
Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze keer kies
ik voor het gebed
van de Drie eenheid zondag volgens het dienstboek van de Protestantse
kerken (p397).
Eeuwige,
hoe heerlijk is uw Naam!
Gij,
die in Jezus, onze broeder,
uw
genade en trouw bekend hebt gemaakt,
spreek
uw Woord van bevrijding
en
vervul ons van uw heilige Geest.
Doe
ons ervaren wie Gij blijvend voor ons zijt:
bron
van kracht en waarlijk leven,
deze
dag en tot het einde van onze dagen.
Amen.
VOLGENDE
WEEK
2 juni
2013, 1e zondag na Trinitatis
1
Koningen 8:22.37-43
Psalm
96
(Galaten
1:1-10)
Lucas
7:1-10
Gezang
51
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten