Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vindt je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
PERIODE
De
1e zondag na Trinitatis, de drievuldigheid van God, Jezus en de
Geest, is geen bijzondere dag in de kerken. De kerken tellen af na
Trinitatis of van de zomer. In Marcus nog een verwijzing naar
de Geest.
De
Bach cantates
voor deze zondag zijn "Die
Elenden sollen essen”
(BWV 75 opening 1e cantatejaargang en een deel voor en deel na preek,
"O
Ewigkeit, du Donnerwort”
(Koraalcantate BWV 20) en "Brich
dem Hungrigen dein Brot"
(BWV 39) Deze cantates horen bij Lucas
16: 19-31 over rijkdom en gerechtigheid (NBV) met de gelijkenis
van de rijke man en de arme Lazarus. Dit lezen wij niet.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) uit "O
Ewigkeit, du Donnerwort”
(Koraalcantate BWV 20). Het
duet door Anne-Sofie von Otter, Mezzo-Sopraan en Anders J. Dahlin,
Tenor. Met het Baroque Concerto Copenhagen onder leiding van Lars
Ulrik Mortensen (4m10) Link
youtube
Of
kijk op dit blog op 26juni2011
naar:
JS
Bach “Die
Elenden sollen essen”
Cantata
BWV 75 door het Bach Collegium Japan & Masaaki Suzuki 'A Choral
Year With Bach' (5m16). Link
youtube
We
lezen deze week psalm 130, de Profundis en daar heeft JS Bach ook een
compositie voor, waarschijnlijk voor een herdenkingsdienst ''Aus
der Tiefe Ruf ich'' (BWV 131). Bespreking
door Eduard van Hengel: eduardvh
de
tekst webdocs
Er
staat een playlist op You Tube met Philippe Herreweghe en het
Collegium Vocale, Ghent (5 video's) Link
youtube
list
Concert
tip
10juni12 11 uur
(kerk open 10.15 uur) Kerkdienst & A mee-zing Grace in de Nieuwe
Kerk, op de Dam (naast het Koninklijk Paleis) in Amsterdam. Uniek
want in 1955 stopte de toenmalige Hervormde Gemeente Amsterdam met
kerkdiensten in de Nieuwe Kerk. De muzikale kerkdienst is voorbereid
door vijf Amsterdamse predikanten, het Protestants Jeugdwerk
Amsterdam en kerkmusicus Christiaan Winter. De liederen in de
kerkdienst komen uit verschillende tradities, landen en stijlen.
Cantorijen uit verschillende Amsterdamse kerken doen mee en Jacob
Lekkerkerker en Christiaan de Vries bespelen de prachtige monumentale
orgels van de kerk. Kinderen zijn meer dan welkom! Er is een crèche
voor 0-4 jarigen, een k9idnernevendienst voor kinderen van 5-7,
kinderen van 8-12 leren tijdens een deel van de dienst een rap, die
ze ten gehore zullen brengen. Voor tieners is er na afloop een
loungeplek met babbelbox. Link
nieuwekerk
10juni2012
TEKSTEN
Deze
week komt de Geest weer langs, de Geest die Jepta drijft om op te
roepen tot oorlog (Rechters 11:29) die leidt tot 'broederjaloezie en
-moord'. En Jezus die in Marcus 3 waarschuwt dat de Geest belasteren
een onvergefelijke zonde is. De Farizeeërs hebben nl. gezegd dat hij
bezeten is door een onreine geest. Zijn familie denkt dat hij
'slechts' zijn verstand verloren is. De psalm, de Profundis is een
smeekgebed die mooi past bij de verhalen in het boek Rechters en in 2
Korintiërs 4 schrijft Paulus in zijn brief aan deze gemeente over
geloven, vertrouwen, weten en dan spreken.
Rechters
12:1-6
Psalm
130
(2
Korintiërs 4:13-18)
Marcus
3:20-35
Tussentijds
120
RECHTERS
Rechters
of Richteren is het 7e boek van het Oude Testament. Het beschrijft de
periode na Exodus en de intocht in Kanaän via de oostkant van de
Dode Zee aan de hand van de militaire leiders van Israël in de
periode voor de (boeken over de) Koningen. De militaire leiders
moesten handhaven en verdedigen en dat moest vooral als de
Israëlieten God ontrouw waren. Bij inkeer en berouw vergaf God en
kwam de redding of de overwinning.
Jefta
In
het boek dat wij lezen gaat het om richter Jefta, Jepta of Jephta die door zijn
halfbroers uit huis is gezet (Rechters 10), maar door de oudsten terug
wordt gehaald om zijn stam Gilead te leiden in de strijd tegen tegen
de Ammonieten (ten oosten van de Dode Zee). Jefta legt eerst uit
waarom de intocht en inbezitneming van Kanaän geen bezetting is.
Zijn verhaal is zeer de moeite waard, vooral het verhaal van zijn
belofte van een brandoffer aan God na de overwinning. Het wordt zijn
naamloze dochter(!) een maagd volgesn de Bijbel die elk jaar nog 4 dagen herdacht
wordt. In Trouw een heel interessant artikel over Jefta's offer.
Het-is-goed-gissen-naar-de-zin-van-Jefta-s-offer
Mensenoffers zijn natuurlijk verboden dus volgens de Statenvertaling
heeft Jefta's dochter de rest van haar leven in afzondering geleefd.
In de Nieuwe
Bijbelvertaling staat en hij bracht zijn gelofte ten uitvoer. Bron
wikipedia.
In
het stukje dat wij lezen komen de Efraïmieten, de afstammelingen van
Jozef's zoon Efraïm, na Jefta's overwinning hun deel opeisen, terwijl ze eerder
hulp hebben geweigerd. Dat pikken Jefta en de Gileadieten niet, ze
sluiten de (terug)weg over de Jordaan af en vragen alle vluchtende
Efraïmieten om 'Sjibbolet' te zeggen. Afhankelijk van de
uitspraak werd het doortocht of doodslag. 42.000 Efraïmieten
sneuvelen die dag.
Sjibbolet
is
een begrip geworden als val of test. De (correcte) uitspraak (of
gedachtegang) bewijst of de spreker al dan niet tot een bepaalde
groep behoort omdat het taal of regio gebonden is. In de 2e
wereldoorlog werden Duitsers ontmaskerd door ze Scheveningen te
laten zeggen. Bron:
wikipedia
NB
De betekenis van het woord sjibbolet vond ik online niet, volgens de
Belgische Protestantse dominee Dick Wursten is het de Bijbelse
voorloper van schild
en vriend.
Link dick.wursten
Kunst
tip: Georg
Friedrich Handel (1685-1759) Duits componist, maar werkte vooral in
Engeland. Hij schreef 29 oratoria en 120 cantates en opera's. Handel
schreef een oratorium over Jeptha (Jefta Richteren 10:17-12:7), de
hoofdpersoon van ons verhaal van vandaag. Het oratorium gaat over
het offer van Jepta.
Op
You Tube: de Ouverture van Handels Oratorium Jeptha (HWV 70,
1751) zonder de uitvoerenden (5m31). Link
youtube
de Ouverture en ook zonder de uitvoerenden (13m54): Link Slot deel 5/5
youtube
XXI.
Air: Scenes of horror, scenes of woe (Storgè)
XXII. Recitatief: Sat, my dear mother (Iphis/Storgè)
XXIII. Air: The smiling dawn of happy days (Iphis)
XXIV. Recitatief: Such, Jephtha, was the haughty king's reply (Zebul/Jephtha)
XXV. Koor: When His loud voice in thunder spoke
XXII. Recitatief: Sat, my dear mother (Iphis/Storgè)
XXIII. Air: The smiling dawn of happy days (Iphis)
XXIV. Recitatief: Such, Jephtha, was the haughty king's reply (Zebul/Jephtha)
XXV. Koor: When His loud voice in thunder spoke
Kunst
tip2: Joost
van den Vondel (1587–1679 ) schreef een toneelstuk Jeptha
of Offerbelofte (1659) waarin Jepta net voor ons stukje zijn
dochter offert als belofte vervulling na de overwinning op de
Ammonieten. Het is een populair boek voor de leeslijst. Docent Kees
van der Pol schreef voor scholieren.com
een interessante boekbeschrijving.
1 De Efraïmieten brachten een leger op de been en staken de Jordaan
over naar Safon. ‘Waarom bent u tegen de Ammonieten opgetrokken
zonder ons erbij te betrekken?’ wilden ze van Jefta weten. ‘We
zullen u met huis en al verbranden!’ 2 Jefta antwoordde hun: ‘Toen
mijn volk en ik in oorlog waren met de Ammonieten heb ik u
opgeroepen, maar u bent me niet te hulp gekomen. 3 Dus toen ik merkte
dat er van uw kant geen hulp te verwachten was, ben ik met gevaar
voor eigen leven zelf tegen de Ammonieten ten strijde getrokken, en
de HEER heeft ze aan mij uitgeleverd. Waarom valt u mij nu dan aan?’
4 Daarop riep hij alle mannen van Gilead op, bond de strijd aan met
de Efraïmieten en versloeg hen. De Efraïmieten hadden namelijk
gezegd: ‘Jullie zijn niets anders dan een stel gevluchte
Efraïmieten. Gilead hoort bij Manasse, en dus evengoed bij Efraïm!’
5 Daarna bezetten de Gileadieten de oversteekplaatsen van de Jordaan
om de Efraïmieten de terugtocht te beletten. Wanneer een Efraïmiet
die wilde vluchten vroeg of hij de rivier mocht oversteken, vroegen
ze hem: ‘Kom jij uit Efraïm?’ Dat ontkende hij natuurlijk, 6
maar dan vroegen ze: ‘Zeg eens: “sjibbolet”.’ Als hij dan
‘sjibbolet’ zei, en het woord dus niet goed uitsprak, grepen ze
hem en doodden ze hem ter plekke. Op die dag sneuvelden al met al
tweeënveertigduizend Efraïmieten. 7. Zes jaar was de
Gileadiet Jefta rechter over Israël. Toen stierf hij en werd
begraven in zijn woonplaats in (de steden van) Gilead.
Liever
luisteren?
Ali
Molenaar-Muddde uit Rhoon op voorleesbijbel
In de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga naar downloadbijbel
Rechters is het 7e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Vries, Dorpskerk, Oude Rijksweg 2, Vries Tijd 9.30uur,
voorganger John van Ool. 1e
zondag na Trinitatis. In de Woorddienst lezen we: Rechters 12: 1-6
(conflict met Efraïm) en Marcus 3: 20-35 (Jezus, de Schriftgeleerden
en zijn verwanten). In de prediking zullen we ons bezinnen op de
relatie tussen familiebanden en christelijke gemeenschap. Aansluitend
aan de Dienst van het Woord vieren wij de Maaltijd van de Heer in de
zgn. ‘lopende vorm’.
Link
pkn-vries
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Beluister
of lees de Preek
van Ds. Kersten Bijleveld voor de Voortgezette Gereformeerde Kerk in
Boornbergum en opgenomen door Zendtijd voor Kerken op 16aug2009 over
Rechters 12:1-6 Wie
dat niet zeggen kan... of Wa't dat net sizze kin. Link
ZvK
Op
You Tube:
Martin Sheen als de Amerikaans president Bartlett in de TV serie West
Wing legt het begrip Sjibbolet uit aan zijn medewerkers. (25Sec) Link
youtube
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten.
In
het Latijn heet de psalm De Profundis de smeekbede uit de diepte tot
God maar dat staat niet in de 4e/5e Eeuwse Vulgaat of de Latijnse
bijbel uit 1492 de Vulgata Clementina. Link
Psalmen
130
De
psalm, een pelgrimslied of lied van de opgangen is ook een smeekgebed
dat past bij de verhalen van het boek Rechters. Een opvallend
vertalingsverschil in regel 1 in de Nieuw Bijbelvertaling en de Goed
Nieuws Bijbel waar niets staat over diepten maar gezien de betekenis
van Profundis wel begrijpelijk. De psalm wordt vaak gebeden voor een
overledene en de aanhef gebruikt als grafschrift..
Kunst tips: De Profundis is de naam voor prachtige muziek en de postuum gepubliceerde brief van de schrijver Oscar Wilde (1854-1900) Gutenbergproject en een gedicht van Gabriel Garcia Lorca in Leiden uit zijn bundel Poema del Cante Jondo Link muurgedichten
Kunst tips: De Profundis is de naam voor prachtige muziek en de postuum gepubliceerde brief van de schrijver Oscar Wilde (1854-1900) Gutenbergproject en een gedicht van Gabriel Garcia Lorca in Leiden uit zijn bundel Poema del Cante Jondo Link muurgedichten
In
Wikipedia een lijst met de musici (door mij waar gevonden met
video's van hun Profundis): Josquin
Desprez, Binchois Consort (7m50)
Link
youtube;
Orlandus
Lassus Vokal Ensemble München met dirigent Martin Zöbeley
(7m47) Link
youtube; Jan
Pieterszoon Sweelinck Het Middelburgs kamerkoor 6m35) Link
youtube;
Johann
Sebastian Bach; zie hierboven bij Bach; Felix
Mendelssohn-Bartholdy In de Duitse vertaling van Maarten Luther
het Kammerchor Altensteig (7m15) Link
youtube;
Franz Liszt
(piano met orkest) door Stephen Mayer, pianist met het London
Symphony Orchestra, onder leiding van Tamàs Vàsàry. Deel 1 van 2
(22m14) Link
youtube;
Edward Elgar;
Charles
Hubert Parry -; Marcel
Dupré-; Arnold
Schönberg zonder uitvoereden (5m16) Link
youtube; en
een met zware bassen van Arvo
Pärt. Op
You Tube:
Arvo Part's De Profundis uit 1980 met het Hilliard Ensemble (6m52).
Link
youtube.
Waarschijnlijk door W.A. Mozart (?) een Profundis door Chorale Felix Raugel L'Oiseau Lyre record C uit 1930 (!) (4m52) Link youtube
PSALM
130
1 Een
pelgrimslied.
Uit
de diepte roep ik tot u, HEER,
2 Heer,
hoor mijn stem,
wees
aandachtig, luister
naar
mijn roep om genade.
3 Als
u de zonden blijft gedenken, HEER,
Heer,
wie houdt dan stand?
4 Maar
bij u is vergeving,
daarom
eert men u met ontzag.
5 Ik
zie uit naar de HEER,
mijn
ziel ziet uit naar hem
en
verlangt naar zijn woord,
6 mijn
ziel verlangt naar de Heer,
meer
dan wachters naar de morgen,
meer
dan wachters uitzien naar de morgen.
7 Israël,
hoop op de HEER!
Bij
de HEER is genade, bij hem
is
bevrijding, altijd weer.
8 Hij
zal Israël bevrijden
uit
al zijn zonden.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling.
Liever
luisteren?
Maria
Holt-Butzelaar uit Aerdenhout op voorleesbijbel
In de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Niet
gevonden, de Oud Katholieke kerken volgen het oecumenisch leesrooster
(maar vermelden het niet altijd, de Katholieke prachies die vaak
psalmen vermelden hebben psalm 13 en 41 op hun rooster staan. Of kijk
op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Bidden
met de Psalmen
door Jos Douma van de Fonteinkerk in Haarlem voor zijn
Bronwatergroep, 3 tot 5 mensen die samen het verlangen hebben om te
groeien in het voeren van een geloofsgesprek naar aanleiding van een
preek Link
josdouma.nl/biddenmetpsalm130
Op
You Tube:
Muziek De
Profundis op
de CD Out of the depths (1993) van Terry
Oldfield, de golven van de oceaan en walvisgeroep (9m45 op de CD
24min) Link
youtube
2e
brief aan de KORINTIERS
2
Korintiërs
is het 8e boek van het Nieuwe Testament. Het is de 2e eigenlijk de 3e
brief, de 2e z.g. 'tranenbrief' is verloren gegaan- van Paulus aan
de door hem gestichte gemeente in Korinthe in Griekenland. Korinthe
is een drukke havenstad, met veel culturen en religies waarin de
Christelijk gemeente haar weg en identiteit moet vinden.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling is het stukje dat wij deze week lezen
onderdeel van 'het
huidige leven en de toekomstige luister'. In
de Groot Nieuws Bijbel valt regel 4:13-15 onder een stukje dat
Openlijke
verkondiging van de waarheid heet en
regel 16-18 onder een stukje dat Geloven,
niet zien
heet. Vanwege het ''toch'' in r16 hoort het dus wel bij elkaar. Het
gaat over de geloofshouding, geloven is vertrouwen.
Mooi
vond ik in het stukje voor onze tekst r4:9 we
twijfelen, maar vertwijfelen niet. In
een klassieke Protestantse klassieke kinderdoop liturgie wordt ook
het begrip (niet) vertwijfelen gebruikt. Link
online-bijbel
Ook
mooi r16b ons innerlijk bestaan wordt van dag tot dag vernieuwd.Foto
Onderzoekers van het UMC Utrecht publiceerden in het wetenschappelijk
(top) blad Science hun ontdekking over celdeling van onze dubbele
chromosomen: met prachtige foto's van het eiwit Aurora B Foto:
medicalfacts
Bron:
verdeling-chromosomen-tijdens-celdeling
Leestip: Net gelezen De brand van Rome van de Amerikaanse historicus en theoloog Paul Maier (1989) over Rome ten tijde van de keizers Claudius en Nero die Christenen martelde als straf voor de grote brand van Rome. In het boek ook de 2 processen van (staatsburger) Paulus in Rome.
2
KORINTIERS 4:13-18
13
Er staat geschreven: ‘Ik bleef vertrouwen, daardoor kon ik
spreken.’ In datzelfde vertrouwen spreken ook wij, omdat we geloven
14 en weten dat hij die de Heer Jezus heeft opgewekt ook ons, net als
Jezus, zal opwekken en ons samen met u naar zich toe zal voeren. 15
Dit alles gebeurt omwille van u, zodat Gods goedheid, die zich door
steeds meer mensen verbreidt, ook tot steeds meer dankzegging leidt,
tot eer van God.
16 Daarom verzaken wij onze plicht niet. Ook al gaat ons uiterlijke bestaan verloren, ons innerlijke bestaan wordt van dag tot dag vernieuwd. 17 De geringe last die we tijdelijk te dragen hebben, brengt ons een eeuwige luister, die alles omvat en alles overtreft. 18 Wij richten ons niet op de zichtbare dingen maar op de onzichtbare, want de zichtbare dingen zijn tijdelijk, de onzichtbare eeuwig.
16 Daarom verzaken wij onze plicht niet. Ook al gaat ons uiterlijke bestaan verloren, ons innerlijke bestaan wordt van dag tot dag vernieuwd. 17 De geringe last die we tijdelijk te dragen hebben, brengt ons een eeuwige luister, die alles omvat en alles overtreft. 18 Wij richten ons niet op de zichtbare dingen maar op de onzichtbare, want de zichtbare dingen zijn tijdelijk, de onzichtbare eeuwig.
Liever
luisteren?
Janneke
Bakker-Barkmeyer uit Krimpen aan de IJssel op voorleesbijbel
In de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga naar downloadbijbel
2
Korintiërs
is het 8e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Oud
Katholieke Parochie van de Gregorius, Joris op't Zand 13, Amersfoort.
Tijd
10.00 uur, voorganger n.b. Gen.
3; 1-15, 2 Kor. 4; 13-18 en Marcus 3; 20-35. Link
amersfoort.okkn
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt
Preek
van ds Wim Geuze voor Hervormd 's Gravendeel bij zijn intreding op
21feb2010 over 2 Korinthiërs 4:1-15. Paulus wil het contact
herstellen met de gemeente. Link
hervormdsgravendeel
Op
You Tube:
In het Engels SongVideo naar 2 Corinthians 4 thema we vertwijfelen
niet. Beelden van Amerikaanse jongeren en muziek van kirkfranklin
Link
youtube
MARCUS
Marcus
is het 2e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Een deel van de tekst over de duivelse
geest(uitdrijving) die wij deze week lezen komt voor bij Mattheus
(12:22-37), Lucas 11:14-26 en in Marcus 3:20-30.
De
tekst over de familie van Jezus Marcus 3:31-35 komt voor bij Mattheus
12:46-50 en Lucas 8:19-21.
Marcus
is het korte en oudste evangelie. De schrijver noemt zijn (eigen)
naam niet. Het begint (pas) bij Jezus openbare leven en zijn doop
door Johannes de Doper in de Jordaan. Opvallend is het messiasgeheim,
Jezus verricht wonderen maar vraagt altijd die geheim te houden. In
het stukje dat wij lezen wordt duidelijk waarom; sommigen lezen er
gekte of duivelse krachten in. O
Op
You Tube in
het Engels
a short commentary on the gospel of Mark
door Father Joseph Hickey-Tiernan in een interview voor een
studievideoproject door
Gatoelurso (9m21).
Link
youtube
Deel2 (7m) Link
youtube
Het
stuk heeft 2 boodschappen, 1 over bezetenheid genezen i.e.
duiveluitdrijving en er is een verrassend stukje met een zware
lading. De verwanten van Jezus (Maria en zijn broers) denken in r21
dat Jezus gek geworden is en gaan hem halen. Hij keert zich van hen
af en kiest een grotere (nieuwe?) familie die niet denkt dat hij gek
is.
De
duiveluitdrijving
De
Joodse Schriftgeleerde, de Farizeeërs zeggen dat de genezing van een
bezeten bewijst dat Jezus zelf de duivel is. Dat pareert Jezus met
dan ben ik sterker
en hoe kan ik mijzelf
uitdrijven? Maar
ook een stevige waarschuwing in r29
maar wie lastertaal spreekt tegen de heilige Geest, krijgt in alle
eeuwigheid geen vergeving, want zo iemand is schuldig aan een
onuitwisbaar vergrijp.
Kunst
tip: in
een manuscript met Augustinus,
La Cité de Dieu, Boek I-X (vertaling uit het Latijn door Raoul de
Presles). Frans, Parijs door Maître François (verluchter) circa
1475-1480. Nu in de collectie van het Meermanno Westreenianum,
Koninklijke Bibliotheek, Den Haag nr 10A11.
Link
mnemosyne.
MARCUS
3:20-35
Jezus,
de Schriftgeleerden en zijn verwanten
20 Hij ging terug naar huis, en weer verzamelde zich een menigte, zodat ze zelfs niet de kans kregen om te gaan eten. 21 Toen zijn verwanten hiervan hoorden, gingen ze op weg om hem, desnoods onder dwang, mee te nemen, want volgens hen had hij zijn verstand verloren.
22 Ook de Schriftgeleerden die uit Jeruzalem gekomen waren, zeiden: ‘Hij is bezeten door Beëlzebub,’ en: ‘Dankzij de vorst der demonen kan hij demonen uitdrijven.’ 23 Toen hij hen bij zich geroepen had, sprak hij tot hen in gelijkenissen: ‘Hoe kan Satan zichzelf uitdrijven? 24 Als een koninkrijk innerlijk verdeeld is, kan dat koninkrijk niet standhouden; 25 als een gemeenschap innerlijk verdeeld is, zal die gemeenschap niet kunnen standhouden. 26 En als Satan tegen zichzelf in opstand is gekomen en verdeeld is, kan ook hij niet standhouden, maar gaat hij zijn einde tegemoet. 27 Bovendien kan niemand het huis van een sterkere binnengaan om zijn inboedel te roven, als hij die sterkere niet eerst vastgebonden heeft; pas dan kan hij zijn huis leeghalen. 28 Ik verzeker u: alle wandaden en godslasteringen, hoe erg ook, kunnen de mensen worden vergeven, 29 maar wie lastertaal spreekt tegen de heilige Geest, krijgt in alle eeuwigheid geen vergeving, want zo iemand is schuldig aan een onuitwisbaar vergrijp.’ 30 Dit omdat ze gezegd hadden: ‘Hij is bezeten door een onreine geest.’
31 Intussen waren zijn moeder en zijn broers aangekomen. Ze stuurden iemand naar binnen om hem te halen. Zelf bleven ze buiten wachten. 32 Er zat een groot aantal mensen om hem heen, en die zeiden tegen hem: ‘Uw moeder en uw broers* staan buiten en zoeken u.’ 33 Hij antwoordde: ‘Wie zijn mijn moeder en mijn broers?’ 34 Hij keek de mensen aan die in een kring om hem heen zaten en zei: ‘Jullie zijn mijn moeder en mijn broers. 35 Want iedereen die de wil van God doet, die is mijn broer en zuster en moeder.’
20 Hij ging terug naar huis, en weer verzamelde zich een menigte, zodat ze zelfs niet de kans kregen om te gaan eten. 21 Toen zijn verwanten hiervan hoorden, gingen ze op weg om hem, desnoods onder dwang, mee te nemen, want volgens hen had hij zijn verstand verloren.
22 Ook de Schriftgeleerden die uit Jeruzalem gekomen waren, zeiden: ‘Hij is bezeten door Beëlzebub,’ en: ‘Dankzij de vorst der demonen kan hij demonen uitdrijven.’ 23 Toen hij hen bij zich geroepen had, sprak hij tot hen in gelijkenissen: ‘Hoe kan Satan zichzelf uitdrijven? 24 Als een koninkrijk innerlijk verdeeld is, kan dat koninkrijk niet standhouden; 25 als een gemeenschap innerlijk verdeeld is, zal die gemeenschap niet kunnen standhouden. 26 En als Satan tegen zichzelf in opstand is gekomen en verdeeld is, kan ook hij niet standhouden, maar gaat hij zijn einde tegemoet. 27 Bovendien kan niemand het huis van een sterkere binnengaan om zijn inboedel te roven, als hij die sterkere niet eerst vastgebonden heeft; pas dan kan hij zijn huis leeghalen. 28 Ik verzeker u: alle wandaden en godslasteringen, hoe erg ook, kunnen de mensen worden vergeven, 29 maar wie lastertaal spreekt tegen de heilige Geest, krijgt in alle eeuwigheid geen vergeving, want zo iemand is schuldig aan een onuitwisbaar vergrijp.’ 30 Dit omdat ze gezegd hadden: ‘Hij is bezeten door een onreine geest.’
31 Intussen waren zijn moeder en zijn broers aangekomen. Ze stuurden iemand naar binnen om hem te halen. Zelf bleven ze buiten wachten. 32 Er zat een groot aantal mensen om hem heen, en die zeiden tegen hem: ‘Uw moeder en uw broers* staan buiten en zoeken u.’ 33 Hij antwoordde: ‘Wie zijn mijn moeder en mijn broers?’ 34 Hij keek de mensen aan die in een kring om hem heen zaten en zei: ‘Jullie zijn mijn moeder en mijn broers. 35 Want iedereen die de wil van God doet, die is mijn broer en zuster en moeder.’
Liever
luisteren?
Josephine
Baak uit Tilburg op voorleesbijbel
In de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga naar downloadbijbel
Marcus is het 2e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Kamperland, de Ark, Veerweg 100, Kamperland Tijd:
9.30uur, voorganger
ds JJ van Zoelen, heilig avondmaal, teksten: 10
juni: Rechters 12: 1-6, Marcus 3: 20-35 Link
dearkkamperland
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Blog
van Paul Abspoel op 31jan09 over Marcus 3:31-35 over Jezus en zijn
''familie''. Link
vrijspraak
Op
You Tube: in
het Engels Marcus 3 voorgedragen door Max McLean van the Fellowship
for the Performing Arts. Www.Markonstage.com
(4m29) Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze Vader' Het gebed dat Jezus
heeft geleerd. Deze keer het slot gebed voor deze zondag in het
Dienstboek van de Protestantse kerken p. 413.
Slotgebed
Gij,
die mensen een woning bereidt,
schenk
ons uw heilige Geest,
opdat
alle kwade machten
bedwongen
worden,
alle
valse goden ontmaskerd
en
wij als zusters en broeders
bekommerd
zijn om elkaars geluk,
in
het voetspoor van Hem
die
zich voor ons heeft gegeven:
Jezus
Messias, onze Heer,
vandaag
en tot het einde van onze dagen.
Amen
Bron
dienstboek
VOLGENDE
WEEK
17
juni 2012, 2e na Trinitatis
Ezechiël
17:22-24
Psalm
92
(2
Korintiërs 5:1-10)
Marcus
4:26-34
Gezang
55
Geen opmerkingen:
Een reactie posten