Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee of priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van
Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met Pinksteren over de
uitstorting
van de Heilige Geest. Het rooster wordt gemaakt voor 3 jaar, A, B en
C en om te voorkomen de kerken om de 3 jaar hetzelfde lezen wordt ook
een
alternatief leesrooster gemaakt
PERIODE
29
juni
2014,
is de 2e
zondag na Drie-eenheid, de weken waarin we aftellen na Drie-eenheid
of ook wel van de zomer (vanaf 21 juni).
Het is -in de Rooms Katholieke Kerk- ook de andere Feestdag, ze
hebben ook een eigen solo dag, van de apostels Petrus en Paulus. Meer
op: Heiligen.net/Paulus
en Heiligen.net/Petrus
De
Bach cantaten voor
deze zondag zijn
“Die
Himmel erzählen die Ehre Gottes” (BWV
76 met een deel voor en na preek) en “Ach
Gott, von Himmel sieh darein”
(Koraalcantate BWV 2). De
teksten horen bij Lucas 14: 16-24. Gelijkenis van het grote
feestmaal. Dat lezen wij niet.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) “Die
Himmel erzählen die Ehre Gottes” Uitvoerenden
Hermann Scherchen dirigeerthet Wiener Akademie Kammerchor van het
Vienna State Opera Orchestra. Sopraan: Magda Lászlò,
Alt: Hilde Rössel-Majdan en Bas: Alfred Poell (22m) Link
youtube
Of
kijk op dit blog op 9juni13
naar 'Die
Himmel erzählen die Ehre Gottes'' (BWV
76). Uitgevoerd John Elliot Gardiner en het Monteverdi Choir. Met
beelden van een glas in lood raam in de Old Saint Mary's Cathedral,
San Francisco (engel met trompet) en de Keulse Dom. Die
Himmel erzählen die Ehre Gottes, und die Feste verkündiget
seiner Hände Werk. Es ist keine Sprache noch Rede, da man nicht
ihre Stimme höre. (3m50)
Of
kijk op dit blog op 3juli11
naar “Ach
Gott, von Himmel sieh darein”
(Koraalcantate
BWV 2). Zonder de uitvoerende, maar met de tekst (3m43).
Of
de complete cantate op 17juni12
naar “Ach
Gott, von Himmel sieh darein”
(Koraalcantate
BWV 2). Ook zonder de uitvoerenden (19m).
Concert
tip
Geen
Bach cantates voor deze zondag gevonden wel:
zo25juni14
om 15.30 uur in de Hofkerk, Linnaeushof 93 Amsterdam, Sonate 5 van
Guilmant door organist Erik Jan Eraduss Link Erikjaneradus
TEKST(EN)
Op
het Oecumenisch leesrooster staat: Jeremia 29:1 en 4-14, Psalm
89:10-19, (Romeinen 6:3-11) en Matteüs 10:34-42. Dat las ik
op 26juni11
Op
het alternatief leesrooster staat (weer): de Wijsheid van Jezus
Sirach 44:19-23, Psalm 32, Brief aan
de Romeinen 4:1-13. De wijsheid van Jezus Sirach en de brief
aan de Romeinen gaan over stamvader Abraham, JS 19
Abraham is de aartsvader van een menigte volken, er kleeft geen smet
aan zijn roem. Rom 4:1
Wat moeten wij nu zeggen over onze stamvader Abraham? De
psalm, 32, is van David en een oproep om zonden te belijden en te
bidden, want niemand is volmaakt en zonder zonden. Ook Abarham niet.
NB
Deze las ik ook op 3nov13,
met Genesis 12:1-8, 2 Tessalonicenzen 1:1-12 en Lucas 19:1-10. Toen
was het thema volgens mij zegening en bevrijding, redding door God.
Voor hen die God volgen (Abraham), hun schuld en zonden belijden en
willen veranderen (David), hen die vervolgd worden (Tessalonicenzen)
of de man die gezien wordt door Jezus (Zacheus in Lucas).
De
liedsuggesties bij het alternatief leesrooster zijn 32
(In de
ongerepte morgen?),
32a (?), 803 (?) en 827. Voorproefje van het Liedboek met enkele
liederen Eennieuwliedboek.nl/voorpublicatie
(58 pag, lied 32 op pag.43)
Lied
32: 1e couplet
In
de ongerepte morgen,
uit
het duister naar het licht,
is
de toekomst nog ver borgen,
onbekend uw aan gezicht.
De
Wijsheid van Jezus SirachDe
Wijsheid van Jezus Sirach is
het 7e boek van de Deuterocanonieke
boeken. Die horen niet bij de Hebreeuwse Bijbel, maar voor de
Katholieke kerk en de Oosters-Orthodoxe kerken wel gezaghebbend zijn.
(Wikipedia). De 11 boeken spelen allen in het Oude Testament en voor
het Nieuwe Testament en het leven van
Jezus. Ze staat tussen het Oude en Nieuwe Testament in. De
Protestanten noemen 10 van deze boeken apocrief.
Bij de Protestanten zijn het er 10 als ze de
brief van Jeremia
als hoofdstuk van Baruch
beschouwen óf
het Gezang van drie mannen in de vurige oven als Toevoeging
van Daniël.
NB: er
is ook een Deuteroncanoniek dat -alleen- Wijsheid heet.
Het
is het Hebreeuws geschreven rond 180 voor Chr. door Jezus (zoon van)
Sirach een inwoner van Jeruzalem. Het is later door zijn kleinzoon in
het Grieks vertaald en vooral die versie is bewaard gebleven. De
boekrol bevat wetten en leefregels met (zijn) argumenten. In de
vroeg-christelijke Kerk werd het veel gebruikt als leerboeken vanwege
de combinatie van gecshiedenis en moraal dat verklaart de Engelse
naam Ecclesiasticus naar het Latijnse Liber
Ecclesiasticus:
kerkboek. Deze
week lezen we een historische tekst: over stamvader Abraham, zijn
zonen Isaak en Jakob.
Abraham
Abraham
komt in het boek Genesis van de Hebreeuwse Bijbel van de joden en de
Christelijke Bijbel voor. Abraham is een belangrijkse voorvader van
Jezus. Het evangelie van Mattheus begint met r1 Overzicht
van de afstamming van Jezus Christus, zoon van David, zoon van
Abraham. In
het Hebreeuws heet hij אברהם/Awraham,
Abraham in de Christelijke Bijbel. En in het Arabisch:
ابرَاهِيم/Ibrahim),
want in de Koran van de moslims is hij een profeet, meer hierover op
Wikipedia/Ibrahim.
Hij is de aartsvader
van het volk Israël,
de Joden en de Arabieren
in letterlijke zin, en van Christenen en Moslims in overdrachtelijke
zin. Bron:
Wikipedia. Er zijn geen historische bronnen bekend van Abraham. Maar
volgens Kris Tavernier in Ouide Sporen stelt
Flavius Josephus dat Abram de Egyptenaren de kennis van de astronomie
en aritmetica heeft bijgebracht. Oudesporen
(pdf,
pag. 1van2)
Opvallend
in de tekst vond ik:
r20 Hij hield zich aan de wet van de Allerhoogste en had met hem een
verbond. Dat
verbond heeft hij in zijn lichaam gesneden,
en toen hij werd beproefd, bleek zijn trouw. Ik
weet niet zeker waar hier in het eerste deel naar verwezen wordt,
wellicht naar Genesis 17:9
Ook zei God tegen Abraham: ‘Jij moet je houden aan dit verbond
met mij, evenals je nakomelingen, generatie na generatie. 10 Dit is
de verplichting die jullie op je moeten nemen: alle mannen en jongens
moeten worden besneden. En
verder tot en met r14. In de brief aan de Romeinen gaat het ook over
de besnijdenis dus daarom kan de leesrooster zie de teksten
gecombineerd hebben. Het tweede deel verwijst naar Gods verzoek aan
Abraham om zijn zoon Isaak te offeren, en
dat doet hij bijna,
voor God ingrijpt en hem stopt. Bron Genesis
22
Kennis
tip: Op
Wikipedia staat van 2 uitdrukkingen die wij hebben over Abraham
die alle twee verhaspelingen zijn: van een woord en in de Bijbel.
-1- Hij
weet waar Abraham
de mosterd
haalt - hij weet hoe de zaken in elkaar steken. Het is een
verbastering van mutsaard (takkenbos, brandhout)
-2- Hij
heeft Abraham gezien - hij is vijftig jaar oud geworden. Deze
uitdrukking berust op een verkeerde interpretatie van Johannes
8:53-57.
r53 Bent u soms meer dan onze vader Abraham, die gestorven is? Ook de
profeten zijn gestorven. Wie denkt u wel dat u bent?’ 54 Jezus
antwoordde: ‘Wanneer ik mezelf zou eren, zou mijn eer niets
betekenen, maar het is de Vader die mij eert, de Vader van wie u zegt
dat hij onze God is, 55 hoewel u hem niet kent. Ik ken hem. Als ik
zou zeggen dat ik hem niet ken, zou ik een leugenaar zijn, net
als u. Maar ik ken hem wel, en ik bewaar zijn woord. 56 Abraham, uw
vader, verheugde zich op mijn komst, en toen hij die meemaakte was
hij blij.’ 57 De Joden zeiden: ‘U
bent nog geen vijftig en u zou Abraham gezien hebben?’
58 ‘Waarachtig, ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘van
voordat Abraham er was, ben ik er.’
Kunst
tip1: Russische
Ikoon van Aartsvader Abraham, anoniem. Uit het midden van de 16de
eeuw. Nu in het Andrei
Rublev Museum of Early Russian Art, Moskou,
Rusland. Link
Wikipedia/Aartsvader
Abraham
Kunst
tip2: Isaak
geeft Gods belofte aan Abraham door en zegent Jakob. De oude Isaak
zit in bed, rechts naast het bed staat
Rebekka. Door Govert Flinck (1615–1660), circa. 1638. Nu in
het Rijksmuseum in Amsterdam. Link:
Rijksmuseum/ontdek-de-collectie/isaak-en-jakob
Wijsheid
van Jezus Sirach 44: 19-23
Abraham, Isaak en Jakob
19 Abraham is de aartsvader van een menigte volken, er kleeft geen smet aan zijn roem. 20 Hij hield zich aan de wet van de Allerhoogste en had met hem een verbond. Dat verbond heeft hij in zijn lichaam gesneden, en toen hij werd beproefd, bleek zijn trouw. 21 Daarom heeft de Heer hem onder ede beloofd dat door zijn nageslacht de volken gezegend zouden zijn. Hij zou het zo talrijk maken als het stof van de aarde, zijn nageslacht als sterren verheffen, het een gebied geven van zee tot zee, van de Rivier tot aan de einden der aarde. 22 Aan Isaak beloofde hij hetzelfde, vanwege zijn vader Abraham. Ook liet hij het verbond en de zegen voor alle mensen 23 op het hoofd van Jakob rusten. Door zijn zegen erkende hij hem en gaf hij hem een gebied, dat hij verdeelde onder de twaalf stammen.
Abraham, Isaak en Jakob
19 Abraham is de aartsvader van een menigte volken, er kleeft geen smet aan zijn roem. 20 Hij hield zich aan de wet van de Allerhoogste en had met hem een verbond. Dat verbond heeft hij in zijn lichaam gesneden, en toen hij werd beproefd, bleek zijn trouw. 21 Daarom heeft de Heer hem onder ede beloofd dat door zijn nageslacht de volken gezegend zouden zijn. Hij zou het zo talrijk maken als het stof van de aarde, zijn nageslacht als sterren verheffen, het een gebied geven van zee tot zee, van de Rivier tot aan de einden der aarde. 22 Aan Isaak beloofde hij hetzelfde, vanwege zijn vader Abraham. Ook liet hij het verbond en de zegen voor alle mensen 23 op het hoofd van Jakob rusten. Door zijn zegen erkende hij hem en gaf hij hem een gebied, dat hij verdeelde onder de twaalf stammen.
Nieuwe
Bijbelvertaling. Link naar de tekst NBV
Liever
luisteren?
Clara Dubber
uit
Rotterdam op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
De
Wijsheid van Jezus Sirach is
het 7e Deuterokanonieke boek.
Liever
live?
Preek
van de Federatie Herent over de praktische wijsheid van Jezus Sirach.
Het is
levenskunst. Gelovigen slaan dat liefst niet over. Anders zou het
geloven wel eens gaan zweven. Link
Preken.be/de-woorden-die-wij-spreken
Op
You Tube: niet
gevonden... Wel een algemene inleiding op het boek. In het Engels
'one
of the most exiting books where it comes to applicability today'
door Dr Bob Utley Hermeneutics, bijbelinterpretatie (19m18) Utley
schaart het onder de Wijsheidliteratuur Link
EcclesiastesIntroduction-YouCanUnderstandTheBiblevideo
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 32, in het Latijn heet de psalm
Exultate
Justu naar
regel 1b.
Schematische
voorstelling
van de boodschap van psalm 32 in het Engels:
Foundationsforfreedom/Psalm32
PSALM
32
1
Van David, een kunstig lied.
Gelukkig
de mens van wie de ontrouw wordt vergeven, van wie de zonden worden
bedekt. 2 Gelukkig als de HEER zijn schuld niet telt, als in zijn
geest geen spoor van bedrog is.
3
Zolang ik zweeg, teerden mijn botten weg, kreunend leed ik, de hele
dag. 4 Zwaar drukte uw hand op mij, dag en nacht, mijn kracht
smolt weg als in de zomerhitte. sela 5 Toen beleed ik u mijn zonde,
ik dekte mijn schuld niet toe, ik zei: ‘Ik beken de HEER mijn
ontrouw’ – en u vergaf mij mijn zonde, mijn schuld. sela
6 Laten uw getrouwen dus tot u bidden als zij in zichzelf een zonde vinden. Stormt dan een vloed van water aan, die zal hen niet bereiken. 7 Bij u ben ik veilig, u behoedt mij in de nood en omringt mij met gejuich van bevrijding. sela 8 ‘Ik geef inzicht en wijs de weg die je moet gaan. Ik geef raad, op jou rust mijn oog. 9 Wees niet redeloos als paarden of ezels die met bit en toom worden bedwongen, dan zal geen kwaad je treffen.’
10 Een slecht mens heeft veel leed te verduren, maar wie op de HEER vertrouwt wordt met liefde omringd. 11 Verheug u in de HEER, rechtvaardigen, en juich, zing het uit, allen die oprecht zijn van hart.
6 Laten uw getrouwen dus tot u bidden als zij in zichzelf een zonde vinden. Stormt dan een vloed van water aan, die zal hen niet bereiken. 7 Bij u ben ik veilig, u behoedt mij in de nood en omringt mij met gejuich van bevrijding. sela 8 ‘Ik geef inzicht en wijs de weg die je moet gaan. Ik geef raad, op jou rust mijn oog. 9 Wees niet redeloos als paarden of ezels die met bit en toom worden bedwongen, dan zal geen kwaad je treffen.’
10 Een slecht mens heeft veel leed te verduren, maar wie op de HEER vertrouwt wordt met liefde omringd. 11 Verheug u in de HEER, rechtvaardigen, en juich, zing het uit, allen die oprecht zijn van hart.
Liever
luisteren?
Marcel
van der Steen van
Radio Rijnmond uit
Rotterdam op voorleesbijbel. Of
ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Preek
van Theodorus van der Groe, In
leven dienaar van het heilig evangelie te Kralingen. Een
schuldbelijdend en schuldbewenend volk. Predikatie over Psalm 32:5b.
Voor
Kralingen uit 1756.
'David
stelt ons, vs. 1 en 2, voor, de grote gelukzaligheid van al degenen,
die een genadige kwijtschelding en vergeving van al hun zonden van
God de Heere ontvangen, zeggende: welgelukzalig is de mens, wien de
Heere de ongerechtigheid niet toerekent'. Link Groe-schuldbelijdend
Op You Tube: Psalm 32 Exultate Justu van Lodovico Grossi da Viadana (Viadana ca.1560 – Gualtieri, 1627) was een Italiaans componist en monnik en een van de eerste componisten van concerterende kerkmuziek. Zonder de uitvoerenden met beelden van een kerkdienst (2m33) Link youtube
Brief
aan de Romeinen
De
Brief aan de Romeinen
is
het 6e boek van het Nieuwe Testament. Paulus schreef de brief aan de
gemeente die hij niet zelf gesticht had en wilde bezoeken. Hij
presenteert aartsvader Abraham, de rechtvaardige, als vader voor
allen: ook voor de niet Joden, liever gezegd de niet Joodse mannen.
In r11
De besnijdenis ontving hij (Abraham) later als een bezegeling en
teken dat hij als onbesnedene rechtvaardig was omdat hij op God
vertrouwde. Zo werd hij de vader van alle onbesnedenen die geloven,
zodat ook zij als rechtvaardigen konden worden aangenomen. 12 En hij
werd eveneens de vader van hen die besneden zijn, althans van hen die
zich niet alleen hebben laten besnijden maar ook onze vader Abraham
volgen in het geloof dat hij als onbesnedene bezat.
Kunst
tip:
Abraham bij de Eik More in Sichem (Genesis 12:6)
door
Henry
Ossawa Tanner (1859-1937),
nu in het, Smithsonian American Art Museum in Washington DC, in de
VS. Link
Americanart
Brief
aan de Romeinen 4:1-13
Abraham

1 Wat moeten wij nu zeggen over onze stamvader Abraham? 2 Indien hij als een rechtvaardige zou zijn aangenomen op grond van zijn daden, dan had hij zich daarop kunnen laten voorstaan. Maar niet tegenover God, 3 want wat zegt de Schrift? ‘Abraham vertrouwde op God, en dat werd hem als een daad van gerechtigheid toegerekend.’ 4 Iemand die zijn loon verdient, krijgt het niet als een gunst maar als een recht. 5 Maar iemand zonder verdienste, die echter vertrouwt op hem die de schuldige vrijspreekt, wordt vanwege zijn vertrouwen rechtvaardig verklaard. 6 Zo prijst ook David de mens gelukkig die door God rechtvaardig wordt verklaard zonder dat hij enige verdienste heeft: 7 ‘Gelukkig is de mens wiens onrecht is vergeven, wiens zonden zijn bedekt; 8 gelukkig is de mens wiens zonden de Heer niet telt.’ 9 Prijzen deze woorden een besneden of een onbesneden mens gelukkig? We zagen al dat Abrahams vertrouwen hem werd toegerekend als een daad van gerechtigheid. 10 Maar wanneer gebeurde dat? Toen hij al besneden was of daarvoor? Het laatste, toen hij nog niet besneden was. 11 De besnijdenis ontving hij later als een bezegeling en teken dat hij als onbesnedene rechtvaardig was omdat hij op God vertrouwde. Zo werd hij de vader van alle onbesnedenen die geloven, zodat ook zij als rechtvaardigen konden worden aangenomen. 12 En hij werd eveneens de vader van hen die besneden zijn, althans van hen die zich niet alleen hebben laten besnijden maar ook onze vader Abraham volgen in het geloof dat hij als onbesnedene bezat. 13 Immers, niet door de wet ontvingen Abraham en zijn nageslacht de belofte dat ze de wereld in bezit zouden krijgen, maar door de gerechtigheid die het geloof schenkt.
1 Wat moeten wij nu zeggen over onze stamvader Abraham? 2 Indien hij als een rechtvaardige zou zijn aangenomen op grond van zijn daden, dan had hij zich daarop kunnen laten voorstaan. Maar niet tegenover God, 3 want wat zegt de Schrift? ‘Abraham vertrouwde op God, en dat werd hem als een daad van gerechtigheid toegerekend.’ 4 Iemand die zijn loon verdient, krijgt het niet als een gunst maar als een recht. 5 Maar iemand zonder verdienste, die echter vertrouwt op hem die de schuldige vrijspreekt, wordt vanwege zijn vertrouwen rechtvaardig verklaard. 6 Zo prijst ook David de mens gelukkig die door God rechtvaardig wordt verklaard zonder dat hij enige verdienste heeft: 7 ‘Gelukkig is de mens wiens onrecht is vergeven, wiens zonden zijn bedekt; 8 gelukkig is de mens wiens zonden de Heer niet telt.’ 9 Prijzen deze woorden een besneden of een onbesneden mens gelukkig? We zagen al dat Abrahams vertrouwen hem werd toegerekend als een daad van gerechtigheid. 10 Maar wanneer gebeurde dat? Toen hij al besneden was of daarvoor? Het laatste, toen hij nog niet besneden was. 11 De besnijdenis ontving hij later als een bezegeling en teken dat hij als onbesnedene rechtvaardig was omdat hij op God vertrouwde. Zo werd hij de vader van alle onbesnedenen die geloven, zodat ook zij als rechtvaardigen konden worden aangenomen. 12 En hij werd eveneens de vader van hen die besneden zijn, althans van hen die zich niet alleen hebben laten besnijden maar ook onze vader Abraham volgen in het geloof dat hij als onbesnedene bezat. 13 Immers, niet door de wet ontvingen Abraham en zijn nageslacht de belofte dat ze de wereld in bezit zouden krijgen, maar door de gerechtigheid die het geloof schenkt.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Weg
gelaten is: 14
Als men op grond van de wet erfgenaam zou zijn, zou het geloof zijn
betekenis hebben verloren en de belofte zijn ontkracht. 15 De wet
maakt namelijk alleen dat God straft, want zonder wet is er ook geen
overtreding. 16 Maar de belofte had alles te maken met vertrouwen
omdat ze een gave van God moest zijn, want alleen zo kon ze voor heel
het nageslacht blijven gelden. Niet alleen voor wie de wet heeft,
maar ook voor wie op God vertrouwt zoals Abraham, die de vader van
ons allen is.
Volgens de preek de essentie van de tekst.
Liever
luisteren?
Constanse Bergeijk
uit
Hoogvliet, Lid van de Kerkenraad in Hoogvliet op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Romeinen is het 6e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Preek
van Bob Edwards voor de Sion gemeente in Montfoort op 21maart 2003.
Onze
erfenis in Christus over
Romeinen 4:1-16 met heel veel Bijbelaanhalingen over de kernboodschap
en tot slot: Jesaja 26:3 “Standvastige
zin bewaart Gij in volkomen vrede, om dat men op U
vertrouwt. Vertrouwt op de Heer voor immer, want Hij is een
eeuwige rots”.
Vertrouwen in God geeft volkomen vrede. Spreuken 3:5 “Vertrouw
op de Heer met uw ganse hart En steun op uw eigen inzicht niet”.
Link Sionmontfoort.nl/bob
edwards (pdf, 27 pag.)
Op
Vimeo:
Pastor JP Jones voor Crossline TV van Crossline Church in Moulton
Parkway, California (4m16). Link
Vimeo
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze
keer kies ik voor het 'gebed' van Abraham dat helemaal geen gebed is,
maar zijn 'onderhandeling
met God' om
de mensen van deze verdoemde steden te sparen. God besluit Abraham
van zijn voornemen Sodom en Gomorra te vernietigen op de hoogte te
stellen, nadat hij hem net tot stamvader heeft benoemd.
Genesis
18:18-32
Sodom
en Gomorra
(God:) 18
Uit Abraham zal immers een groot en machtig volk voortkomen, en alle
volken op aarde zullen wensen zo gezegend te worden als hij. 19 Want
ik heb hem uitgekozen, hij moet zijn zonen en zijn verdere
nakomelingen voorhouden de weg te volgen die ik wijs, door
rechtvaardig en goed te handelen. Alleen dan zal ik verwezenlijken
wat ik Abraham heb toegezegd. 20 Daarom zei de HEER: ‘Er zijn
ernstige beschuldigingen geuit tegen Sodom en Gomorra, hun zonden
zijn ongehoord groot. 21 Ik zal ernaartoe gaan om te zien of de
klachten die ik over hen heb gehoord gegrond zijn en zij verwoesting
over zich hebben afgeroepen. Dat wil ik weten.’ 22 Toen gingen
de twee mannen weg, naar Sodom,
'Het
gebed van Abraham'
terwijl
Abraham bij de HEER bleef staan. 23 Abraham ging dichter naar hem toe
en vroeg: ‘Wilt u dan behalve de schuldigen ook de onschuldigen
het leven benemen? 24 Misschien dat er in die stad vijftig
onschuldigen zijn. Zou u die dan ook uit het leven wegrukken en niet
de hele stad vergeving schenken omwille van die vijftig onschuldige
inwoners? 25 Zoiets kunt u toch niet doen, hen samen met de
schuldigen laten omkomen! Dan zouden schuldigen en onschuldigen over
één kam worden geschoren. Dat kunt u toch niet doen!
Hij die rechter is over de hele aarde moet toch rechtvaardig
handelen?’ 26 De HEER antwoordde: ‘Als ik in Sodom
vijftig onschuldigen aantref, zal ik omwille van hen de hele stad
vergeving schenken.’ 27 Hierop zei Abraham: ‘Nu ik
eenmaal zo vrij ben geweest de Heer aan te spreken, hoewel ik niets
dan stof ben: 28 stel dat er aan die vijftig onschuldigen vijf
ontbreken, zou u dan toch vanwege die vijf de hele stad verwoesten?’
‘Nee,’ antwoordde hij, ‘ik zal haar niet verwoesten
als ik er vijfenveertig aantref.’ 29 Opnieuw sprak Abraham hem
aan: ‘Stel dat het er maar veertig zijn.’ ‘Dan zal
ik het niet doen omwille van die veertig.’ 30 Toen zei hij: ‘Ik
hoop dat u niet kwaad wordt, Heer, wanneer ik het waag door te gaan:
stel dat het er maar dertig zijn.’ ‘Ik zal het niet doen
als ik er dertig aantref.’ 31 Hierop zei hij: ‘Ik ben zo
vrij de Heer opnieuw aan te spreken: stel dat het er maar twintig
zijn.’ ‘Dan zal ik de stad niet verwoesten omwille van
die twintig.’ 32 Abraham zei: ‘Ik hoop dat u niet kwaad
wordt, Heer, wanneer ik het nog één keer waag iets te
zeggen: stel dat het er maar tien zijn.’ ‘Dan zal ik haar
niet verwoesten omwille van die tien.’
Bron:
Voorleesbijbel/NBV
VOLGENDE
WEEK
6
juli 2014, 2e van de zomer
Op
het Oecumenisch leesrooster staan: Zacharia 9:9-12, Psalm 145:1-12,
(Romeinen 6:16-‐23) en Matteüs 11:25-30. Dat las ik
op 3juli11.
Op
het alternatief leesrooster staan: Tobit
13:1-8, Psalm 130 en Romeinen 6:16-23. Tobit is ook een van de
Deuterocanonieke boeken. Tobit is het enige voorbeeld in de Bijbel
van een legende. Bet verhaal heeft kenmerken van vertelkunst,
spreuken, testament, gebed en hymne. Sommige toespraken doen denken
aan wijsheidsliteratuur. Bron:
Wikipedia.
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten