Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest. Het rooster
wordt gemaakt voor 3 jaar, A, B en C en om te voorkomen de kerken om
de 3 jaar hetzelfde lezen wordt ook een alternatief leesrooster
gemaakt
PERIODE
30november
2014 is de 1e zondag van Advent, de periode van het aftellen naar
Kerst. Advent(us) betekent letterlijk komst in het Latijn. In
de Adventstijd die begint tussen 27 november en 3 december, vallen
altijd 4 zondagen. De zondagen en het aftellen worden gesymboliseerd
door de 4 Adventskaarsen in de kerk of thuis die een voor een -op de
zondagen- worden aangestoken. Voor kinderen is er een Adventskalender
(die meestal 1 december begint) met op elke dag een snoepje of
cadeautje. Voor volwassenen zijn er Adventskaarten met
(bijbel)teksten, een voor elke dag van de Advent evt. als briefkaart
om te versturen.
In
de kerk wordt tijdens Advent (en in de periode voor Pasen, de
40dagentijd) de kleur paars die van boete en inkeer gebruikt voor
bijvoorbeeld de kleding van de voorgangers. Muv van de derde zondag
die feestelijk is, dan wordt roze gebruikt. Advent is het begin van
het kerkelijk jaar en het begin van een nieuw Leesrooster,
Het
nieuwe oecumenisch leesrooster begint op deze Advent en de Raad
van Kerken heeft een nieuw rooster gemaakt voor de komende negen
jaar in plaats van de gebruikelijke drie jaar. Het
belangrijkste verschil is het toevoegen van een Johannes-jaar. Het
Johannes-evangelie kwam eerder alleen bij de kerkelijke feesten,
zoals de Advent aan bod. De driejarige roosters hebben elk jaar een
evangelie - Matteüs, Marcus en Lucas - als basis.
De
Bach cantaten voor
de 1e Advents zondag zijn ''Nun
komm, der Heiden Heiland''
(BWV 61), ''Nun
komm, der Heiden Heiland''
(koraalcantate BWV 62) en ''Schwingt
freudig euch empor''
(BWV 36).
De
teksten horen bij Mattheüs
21:1-9 met de Intocht in Jeruzalem. Dat las ik op 9maart2014
voor Palmarum, Palmpasen een van de zondagen voor Pasen. Het verhaal
komt in alle vier evangelies voor, de
versie van Marcus 11:1-11 las ik op 1april2012,
de
versie van Lucas 19:29-48 las ik op 24maart2013
en de versie van Johannes 12;12-19 op 1april12.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) ''Nun
komm, der Heiden Heiland''
(BWV 61) uitgevoerd door Nikolaus Harnoncourt, het Tölzer
Knabenchor met KoorMeester Gerhard Schmidt-Gaden, het Concentus
Musicus Wien. Jongenssopraan: Seppi Kronwitter (Solist van het Tölzer
Knabenchor) en tenor Kurt Equiluz, bas: Ruud van der Meer (14m05)
Met beelden van schilderijen:
'Advent en de Triomf van Christus of de zeven vreugden van Maria door Hans Memling (c.1430-1494). Op 5m17) "De volkstelling in Bethlehem' Pieter Bruegel de Oude (c.1525–1569). Op 10m16 "het Wilton Diptiek (c. 1395-1399) (anoniem, eierverf op eikehout) nu in de National Gallery, London, VK.
'Advent en de Triomf van Christus of de zeven vreugden van Maria door Hans Memling (c.1430-1494). Op 5m17) "De volkstelling in Bethlehem' Pieter Bruegel de Oude (c.1525–1569). Op 10m16 "het Wilton Diptiek (c. 1395-1399) (anoniem, eierverf op eikehout) nu in de National Gallery, London, VK.
Geschilderd
voor Koning Richard II van England die knielend voor Maria en Jezus
is afgebeeld Met Johannes de Doper en de Engelse koninklijke heiligen
Edward the Confessor en Edmund de Martelaar. Op 13m:41)
"St. Johannes de Doper in de Wildernis" door Hieronymus
Bosch (c.1450-1516) Link
youtube
Of
kijk op dit blog op 1dec13
naar J.S. Bach (1685-1750) BWV 36 voor de 1ste zondag van Advent
Schwingt
freudig euch empor.
Geen bewegend beeld maar het schilderij Le Couple dans le paysage
bleu van Marc Chagall.
00:00 1. Koor Schwingt freudig euch empor
04:07 2. Koor (Sopraan en Alt) Nun komm, der Heiden Heiland
07:53 3. Aria (Tenor) Die Liebe zieht mit sanften Schritten
13:34 4. Koor Zwingt die Saiten in Cythara
15:07 5. Aria (Bas) Willkommen, werter Schatz
19:19 6. Koraal (Tenor) Der du bist dem Vater gleich
21:12 7. Aria (Sopraan) Auch mit gedämpften, schwachen Stimmen
29:27 8. Choral Lob sei Gott, dem Vater, g'ton
Uitgevoerd door jongenssopraan Peter Jelosits (Wiener Sängerknaben), Alt Paul Esswood, Tenor Kurt Equiluz, Bas Ruud Van der Meer en de Wiener Sängerknaben & Chorus Viennensis koormeester Hans Gillesberger en het Concentus musicus Wien onder leiding van Nikolaus Harnoncourt. (30m05) Opname uit 1974.
00:00 1. Koor Schwingt freudig euch empor
04:07 2. Koor (Sopraan en Alt) Nun komm, der Heiden Heiland
07:53 3. Aria (Tenor) Die Liebe zieht mit sanften Schritten
13:34 4. Koor Zwingt die Saiten in Cythara
15:07 5. Aria (Bas) Willkommen, werter Schatz
19:19 6. Koraal (Tenor) Der du bist dem Vater gleich
21:12 7. Aria (Sopraan) Auch mit gedämpften, schwachen Stimmen
29:27 8. Choral Lob sei Gott, dem Vater, g'ton
Uitgevoerd door jongenssopraan Peter Jelosits (Wiener Sängerknaben), Alt Paul Esswood, Tenor Kurt Equiluz, Bas Ruud Van der Meer en de Wiener Sängerknaben & Chorus Viennensis koormeester Hans Gillesberger en het Concentus musicus Wien onder leiding van Nikolaus Harnoncourt. (30m05) Opname uit 1974.
Of kijk op dit blog op 2dec12 naar 'Nun komm, der Heiden Heiland' II (BWV 62), de tenoraria door Christoph Pregardien 'Bewundert, o Menschen, dies große Geheimnis' de basrecitatief door Peter Kooy 'So geht aus Gottes Herrlichkeit und Thron en Streite, siege, starker Held!', de sopraanrecitatief door Sibylla Rubens, alt Sarah Connolly 'Wir ehren diese Herrlichkeit' en het Koraal: 'Lob sei Gott dem Vater'. Het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe (18m46).
Of kijk op 27nov2011 naar "Swingt freudig euch empor" (BWV 36:7) de aria: "Auch mit gedämpften" zonder de uitvoerenden helaas (6m56) en "Swingt freudig euch empor" (BWV 36:1 coro) ook zonder de uitvoerenden met Hieronimus Bosch schilderij ''de Tuin der Lusten'', nu in het Prado Museum in Madrid, Spanje (4m02).
Of kijk op dit blog op 28nov2010 naar Ian Bostridge 'Der Heiland ist gekommen' (1) J.S. Bach (BWV 61.4 het koraal 'Amen, Amen' met het Concentus Musicus Vienna en het Arnold Schoenberg Choir en Nikolaus Harnoncourt, dirigent (1m)
Concert
tips
zo30nov14
om
10 uur in de Nieuwe Kerk
in
Rijswijk, 'Nun
komm, der Heiden Heiland''
(BWV
61) uitgevoerd door Janey Keuning / Vocaal Ensemble Moteta &
instrumentalisten Link
Henk
Beindorff
30Nov14
om 10.30uur in de Kloosterkerk, hoek lange Voorhout, Parkstraat. 'Nun
komm, der Heiden Heiland''
(BWV
61) uitgevoerd door Jos
Vermunt en de Residentie Bachensembles. Link
Stichting
Cantatediensten Kloosterkerk
30nov14
om
10uur in de Nicolaikerk, Nicolaaskerkhof 8 in Utrecht. 'Nun
komm, der Heiden Heiland''
(BWV
62) uitgevoerd door Ko
Zwanenburg en de Nicolaïcantorij & Capella di San Nicolai.
Link
Nicolaikerk
30nov14
om 19uur 61 Leiden, Pieterskerk op het Pieterskerkhof in Leiden.
Uitgevoerd door Gilles Michels en het Haags Barokgezelschap Link
Stichting
Cantate Leiden
TEKST(EN)
Op
het Oecumenisch leesrooster staan: Jesaja 63:19b-64:8, Psalm 85,
Paulus 1e brief aan de Korinthiërs
1:1-9 en Marcus 13:24-37. We gaan het 2e of B jaar van de leesrooster
cyclus in.
(Want)
Deze week is het thema vanwege 'Advent' de komst van de Heer, in het
Oude Testament God de Vader, in het Nieuwe Testament de Mensenzoon,
Jezus. Jesaja's stukje is een gebed om de komst, ingrijpen van God.
De psalm een uitnodiging: 'Heer kom bij ons wonen'. In (het begin
van) de 1e brief aan de Korinthiers veel lof en dank voor deze
gemeente, zoals in veel brieven aan gemeenten. In Marcus 13 hetzelfde
verhaal als vorige week in Mattheus 24 met nog een parabel die we
toen niet lazen, maar er ook in staat. Het gezang (122) verwijst naar
de Advent(steksten) “Komt
tot ons, de wereld wacht, Heiland, kom in onze nacht. Licht dat in de
nacht begint, kind van God, Maria's kind”.
Deze
teksten las ik op 27november2011
met een kleine afwijking: Jesaja 64:1-9. In de voorleesbijbel:
Scheurde u maar de hemel open om af te dalen! De bergen zouden
voor u beven. Een mooi regel om
toe te voegen voor de 1e Advent.
Op
het alternatief leesrooster staat niets. Ik kies voor een regel uit
Matteüs
vanwege het citaat dat ik deze keer als GEBED (onderaan) heb gekozen.
Geen echt gebed, meer een positieve gedachte die kan worden
doorgegeven als bemoediging. Ik vond dat de regel mooi past bij het
begin van de Advent.
Eerst
de bekende Bijbelse variant in Mattheüs
25:45
En hij
zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor
een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook
voor mij niet gedaan.”
Onaanzienlijke,
het woord wordt in de Nieuwe Bijbelvertaling op twee manieren
gebruikt: denigrerend om aan te geven dat mensen onbelangrijk zijn en
gelukkig
ook
ook aan te geven dat zij juist heel belangrijk zijn, zoals in
Matheus. Met een mooie uitzondering waarin onaanzienlijken geen
aanzien hebben, maar ook niet voor mogen worden getrokken door
rechters (Leviticus)
NB
In andere, oude bijbelvertalingen worden andere woorden gebruikt
zoals nederig(en) door de Luthers bijbelvertaling waarin het Duitse
nidrig
wordt gebruikt. Hierdoor is het onder invloed van de Nederlandse
bijbelvertalingen in het Nederlands terechtgekomen. In de
Statenvertaling uit 1637 staat nederig, vernederde (Job 5:11), gemene
en zelfs slechte mensen maar in de betekenis van gewone, zonen
van, mensen.
De Naardense Bijbelvertaling kiest voor klein in Job.
Ik
zocht op voorleesbijbel in de Nieuwe Bijbelvertaling op onaanzienlijk
en vond in de tweede betekenis hier:
Job
5:11:
Onaanzienlijken
brengt hij tot aanzien,
treurenden geeft hij weer vertrouwen.
In de
Leidse
Bijbelvertaling (1902)
hij zet nederigen
op een hooge plaats, zodat treurenden krachtige hulp erlangen;
Leviticus
19:15: Wees
niet partijdig wanneer je rechtspreekt. Trek
onaanzienlijken niet voor
en zie machthebbers niet naar de ogen. Spreek rechtvaardig recht over
je naasten. In
de
Leidse
Bijbelvertaling (1902)
Gij zult geen onrecht bij het rechtspreken begaan; het gelaat van den
behoeftige
niet opheffen, noch dat van een aanzienlijke opluisteren: naar recht
zult gij uw naaste oordelen.
Spreuken
12:9 Beter
een onaanzienlijk mens met een knecht,
dan een bluffer die gebrek aan voedsel heeft. In
de
Naardense
Bijbelvertaling: Beter
gekleineerd
en
knecht voor zichzelf,- dan zich laten eren en gebrek hebben aan
brood.
Job
40:4 Ik
ben onaanzienlijk. Wat zal ik u antwoorden? Ik leg mijn hand op mijn
mond. In
de
Naardense
Bijbelvertaling:
zie, ik ben klein
geworden, wat kan ik u terugzeggen, mijn hand leg ik op mijn mond.
Jesaja
57:15
Dit
zegt hij die hoog is en verheven, die troont in eeuwigheid –
heilig is zijn naam: In hoogheid en heiligheid zal ik tronen met hen
die verslagen en onaanzienlijk zijn, opdat
de onaanzienlijke geest herleeft, opdat het verslagen hart tot leven
komt.
Lutherse
Bijbelvertaling:
Want aldus zegt de Hoge en Verhevene, die in eeuwigheid woont, wiens
naam heilig is: Ik, die in de hoogte en in het heiligdom woon, maar
ook bij de verslagenen en ootmoedigen
van geest, om te verkwikken den geest der verootmoedigden en het hart
der verslagenen,
Judit
9:11
Want
niet de macht van het getal bepaalt uw kracht, niet op geweldenaars
steunt uw heerschappij. U bent juist de God van de vernederden, de
helper van onaanzienlijken,
de steun van zwakken, de beschermer van moedelozen, de redder van
wanhopigen.
Wijsheid 6:6 De onaanzienlijke zal genade en vergeving vinden, maar machtigen worden aan een machtig oordeel onderworpen.
1 Korintiërs 15:43 wat onaanzienlijk en zwak is wanneer het wordt gezaaid, wordt met schittering en kracht opgewekt.
Statenvertaling: 42 Alzo zal ook de opstanding der doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid; 43 Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid; het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht. 44 Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.
Jakobus
1:9
Laat de onaanzienlijke gelovige trots zijn op zijn hoge waarde
In de Statenvertaling: 9
Maar de broeder, die nederig
is, roeme in zijn hoogheid.
Preek
van Rene van Loon voor de Ontmoetingskerk in Capelle-Schollevaar
op 4 december
2011. Thema: ‘Het brood dat toekomst geeft’, naar
aanleiding van Richteren 7: 9-22 (kerntekst: vers 13-14) 'Wie God aanroept krijgt redding
door het onaanzienlijke. En we weten hoe het afloopt: het gebeurt ook echt'. Link Ontmoetingskerkonline (pdf)
door het onaanzienlijke. En we weten hoe het afloopt: het gebeurt ook echt'. Link Ontmoetingskerkonline (pdf)
>
>
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader'
Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze keer kies
ik voor niet een gebed maar voor een citaat uit een film The
Imagination game.
De film gaat over de leider van het team dat de Duitse militaire code
Enigma heeft gekraakt in de 2e Wereldoorlog. De ultieme bemoediging
en daardoor was ik verrast dat ik het online nergens kon vinden
behalve als citaat uit de film en dus een vondst/gift van de
schrijver Graham Moore (1981). Het citaat is niet alleen aangrijpend
het wordt in de film ook 3 keer doorgegeven op cruciale momenten.
Het
citaat past erg mooi bij Advent en de komst van de Messias:
Sometimes
it is the people no one imagines anything of,
who do the things that no one can imagine.
De
schrijver Graham Moore is voor dit script genomineerd voor de British
Independent Film Award voor Beste scenario 2014.
VOLGENDE
WEEK
7
december 2014, 2e zondag van Advent
Op
het Oecumenisch leesrooster staan: Jesaja 40:1-11, Psalm 80:1-8, 2e
brief van Petrus 3:8-18 en Johannes 1:19-28.
Dat
las ik op 4december2011.
Het thema is de komst
van God/Jezus en het einde der tijden en het lijden. Letterlijk in
Jesaja 'na de straftijd' maak de weg vrij voor de komst van de Heer.
In de Groot Nieuws Bijbel in psalm 80 'u bent in ons midden'. 2
Petrus benadrukt dat 'de (terug) komst' echt zal komen, maar een dat
voor God 1 dag is is als 1000 jaar (voor mensen). Het stuk van de
evangelist Johannes begint met Johannes de Doper die de (1e) komst
van Jezus aankondigt. NB Alle evangelies beginnen trouwens zo'n
beetje met Johannes de Doper als voorloper van Jezus.
Op
het alternatief leesrooster staat niets. Ik weet nog niet wat ik
lees.
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten