Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest.
PERIODE
16
juni 2013 is de 3e zondag na Drie-eenheid. Het is geen bijzondere
zondag, wel zijn er maar liefst 7 (Katholieke) Heiligen volgens de
site Heiligen.net.
Het zijn: anno 304: Julitta
van Tarsus (3), anno 310: Similianus
van Nantes (1), anno 591: Vorles
van Marcenay (5), anno 1106: Lutgardis
van Tongeren (1), anno 1246 Benno
van Meissen (2), anno 1942 Marinus
van Rooyen (2). Tussen haakjes staat een aantal
afbeeldingen. Het is een leuke site omdat er korte beschrijvingen van
de heiligenlevens staan.
Soms
zijn de verhalen wel erg wreed (Julitta), daarom Similianus: de
eerste bisschop van Nantes. Volgens
de legende zou hij de latere martelaar Donatianus hebben gedoopt. Tijdens de vervolgingen onder keizer
Diocletianus (284-305) hadden de gelovigen hem gesmeekt met zijn
geestelijken de stad te verlaten. In een oud boek over Bretonse
heiligen wordt als volgt samengevat: ‘Deze
waardige prelaat bleef tijdens de wrede vervolgingen van Diocletianus
en Maximianus onverzettelijk en standvastig, en leidde met wijsheid
het schip dat hem was toevertrouwd. Om zijn kudde te beschermen
weerstond deze goede herder herhaaldelijk de woede van de wolven. Zij
waren gebeten op hem en hij had daar geregeld onder te lijden. Met
Gods hulp wist hij telkens aan hen te ontkomen of hen zelfs te
temmen... Het
gaat nog veel verder inclusief de wonderen na zijn dood en verering.
Bron:
Heiligen.net
De
Bach cantaten voor
deze zondag zijn ”Ich
hatte viel Bekümmernis” (BWV
21, deel voor en na preek) en “Ach
Herr, mich armen Sünder”
(Koraalcantate BWV 135). De
teksten horen bij Lucas 15:1-10 met de Gelijkenis van het verloren
schaap
Kijk op dit blog op 13juni2010
naar Johan
Sebastian Bach, cantate BWV 135, Ach
Herr, mich armen Sünder
- Ach heer, straf mij, arme zondaar. Nederlandse Tekst op
bach-cantatas/BWV135
zonder de uitvoerenden (5m11)
Concert
tip
zo16juni13
om 16.30 uur in de Nieuwe Kerk, Groenmarkt 12, Middelbrug. Bach's
cantate ”Ich
hatte viel Bekümmernis” (BWV
21)
uitgevoerd door Jan Kleinbussink, het Bachkoor & Aspetti Musicali
Link
Bachkoor
TEKSTEN
De
thema's deze week zijn liefde, verliefdheid en begrip en vergeving. Alleen de brief van Paulus aan de Galaten wijkt af en gaat over het geloof dat rechtvaardigt en iet de (Joodse) wetten.
De
verliefde onschuldige maagd uit het Hooglied is 'ziek van liefde'
maar wordt door de stadswachten geslagen. Een vrouw, misschien Maria Magdalena, is niet zo
onschuldig, maar net zo verliefd (?) op Jezus wordt geoordeeld door
de Farizeeër Simon maar
door Jezus verdedigd. Haar veroordeler krijgt meteen ook feedback op
zijn eigen ongastvrije gedrag.
In
de lofpsalm Juich
de HEER toe, heel de aarde, 2 dien de HEER met vreugde, kom
tot hem met jubelzang.
In
de brief van Paulus aan de Galaten stelt Paulus dat Christenen zich
niet aan de Joodse wetten hoeven te houden, want niemand wordt door
de wet rechtvaardig alleen door geloof en genade.
Hooglied 4:16-5:8
Psalm 100
Galaten 2:11-21
Lucas
7:36-8:3 De liefde van een zondares
Tussentijds
48
1.De
vreugde voert ons naar dit huis waar 't Woord aan ons geschiedt.
God roept zijn Naam over ons uit en wekt in ons het lied.
God roept zijn Naam over ons uit en wekt in ons het lied.
2.Dit
huis van hout en steen, dat lang de stormen heeft doorstaan,
waar nog de wolk gebeden hangt van wie zijn voorgegaan.
waar nog de wolk gebeden hangt van wie zijn voorgegaan.
3.Dit
huis, dat alle sporen draagt van wie maar mensen zijn,
de pijler die het alles schraagt, wilt Gij die voor ons zijn?
de pijler die het alles schraagt, wilt Gij die voor ons zijn?
4.Zal
dit een huis, een plaats zijn waar de hemel opengaat,
waar Gij ons met uw eng'len troost, waar Gij U vinden laat?
waar Gij ons met uw eng'len troost, waar Gij U vinden laat?
Bron:
PKNZuidwesthoek
met de melodie
HOOGLIED
Het
Hooglied is
het 22e boek van het Oude Testament, het is het 'Lied
der Liederen', het mooiste lied en in de Joodse bijbel hoort het bij
de Feestrollen. In het Engels wordt het the
Song of Solomon
(Salomo) genoemd. Vermoed wordt dat het (vele) liefdesliederen zijn
die op bruiloften werden gezongen. Het zijn dialogen tussen 'hij' en
'zij', de 'meisjes' en 'broers'.
In
het Hooglied en in Lucas kostbare oliën:
De handen van het meisjes r5 dropen
van mirre, mirre vloeide van mijn vingers als
haar geliefde aanklopt. Hij verdwijnt en het meisje gaat hem zoeken
tot ze ziek van liefde is.
In Lucas 7 lezen we over Maria Magdalena die Jezus voeten inwrijft
met geurige olie. Ze huilde en
zijn voeten werden nat door haar tranen. Ze droogde ze met haar
haar, kuste ze en wreef ze in met de olie.
Kunst
tip: Op
de website hetoudekinderboek
een verluchting van Intje Pytters op een Wenskaart met het Hooglied
uit 1719. Link
IntjePyttersHooglied
HOOGLIED
4:16-5:8
Zij 4:16 Ontwaak, noordenwind! Kom, zuidenwind! Waai door mijn hof, laat zijn balsems geuren. Mijn lief moet in zijn hof komen, laat hij daar zijn zoete vruchten proeven.
Zij 4:16 Ontwaak, noordenwind! Kom, zuidenwind! Waai door mijn hof, laat zijn balsems geuren. Mijn lief moet in zijn hof komen, laat hij daar zijn zoete vruchten proeven.
Hij 5:1 Hier ben ik in mijn hof, zusje, bruid van mij. Ik pluk mijn mirre en mijn balsem, ik eet mijn honing uit mijn honingraat, ik drink mijn melk en mijn wijn.
Meisjes
Eet,
vriend en vriendin! Drink, en word dronken van liefde!
Zij
2
Ik sliep, maar mijn hart was wakker. Hoor! Mijn lief klopt aan! ‘Doe
open, zusje, mijn vriendin, mijn duif, mijn allermooiste. Mijn hoofd
is nat van de dauw, mijn lokken vochtig van de nacht.’ 3 ‘Maar
ik heb mijn kleed al uitgedaan, moet ik het weer aandoen? En ik heb
mijn voeten al gewassen, moet ik ze weer vuil maken?’ 4 Mijn
lief stak zijn hand naar binnen, een siddering trok door mij heen –
om hem! 5 Toen sprong ik op, ik ging hem opendoen. Mijn handen dropen
van mirre, mirre vloeide van mijn vingers op de grendel van de
deur. 6 En ik deed open voor mijn lief, maar hij was weg, mijn
lief was weggegaan. Een duizeling beving mij toen ik zag dat hij er
niet meer was. Ik zocht hem, maar ik vond hem niet, ik riep hem, maar
hij antwoordde niet. 7 De wachters vonden mij op hun ronde door de
stad. Ze sloegen mij, ze verwondden mij, ze rukten mij de sluier
af, de wachters van de muren. 8 Ik bezweer je, meisjes van Jeruzalem,
als jullie mijn lief vinden, wat zeggen jullie tegen hem? Dat ik
ziek van liefde ben.In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Links
naar complete teksten: 4
Biblija
5
Biblija
Liever
luisteren?
Hanny
de Jong uit
Dordrecht op voorleesbijbel4
en voorleesbijbel5
Of ga naar downloadbijbel
Het Hooglied is het 22e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Protestantse
(sinds 1598) Kerk van Almen, Dorpsstraat 36, Almen (bij Zutphen)
Tijd 10uur,
voorganger Ds.
W. Klein. Hooglied en Lucas Link
kerkvanalmen
Of
kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van ds. Ronald Heins voor de Protestantse Kruiskerk Eerbeek op
13juni10, over het Hooglied 4-5 Lijfelijk
& liefelijk. Dat maken we niet elke zondag mee. Zo’n
prachtig stel teksten, waar de liefde vanaf druipt... en
ook over de Lucas tekst. Link
PKEerbeek
Op
You Tube: Een
gitaarsolo
'technisch
hoogstandje' door Tosin Abasi, USA, speelt de ''Song of Solomon''
zonder tekst (4m15). Link
youtube
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 100, in het Latijn heet de psalm
Iubilate
Deo
net als psalm 66. Psalm
90 tot 106 worden beschouwd als tempel liturgieën
ofwel 'how
to'
tijdens de tempeldiensten.
Kunst
tip: Een
-eenvoudig te zingen- koorfavoriet hier uitgevoerd door een heel goed
kidnerkoor The EEPS (Eltham East Primary School) leerlingen van 8 tot
12, Eltham Australië.
(2m45) Link
youtube
PSALM
100
1
Een psalm voor het dankoffer.
Juich
de HEER toe, heel de aarde,
2
dien de HEER met vreugde,
kom
tot hem met jubelzang.
3
Erken het: de HEER is God,
hij
heeft ons gemaakt, hem behoren wij toe,
zijn
volk zijn wij, de kudde die hij weidt.
4
Kom zijn poorten binnen met een loflied,
hef
in zijn voorhoven een lofzang aan,
breng
hem hulde, prijs zijn naam:
5
de HEER is goed,
zijn
liefde duurt eeuwig,
zijn
trouw van geslacht op geslacht.
Liever
luisteren?
Janneke Almekinders
studente
uit
Rotterdam op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Assen, 9 locaties met adressen, tijden en voorgangers. De
psalm als antwoordpsalm en (uit de toelichting in de linkerkolom van
ds Helene van Noord) 'Zodra
het echter in de bijbel gaat over de zintuigen, zodra het al te
lijfelijk wordt, zoals in Hooglied, voelen we ons tóch wat
ongemakkelijk. De balsem waarmee de vrouw Jezus' voeten zalft, een
liefdevol gebaar, krijgt een erotische lading zodra van haar gezegd
wordt dat ze een zondares is'.
Link
pkn-assen
Of
kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van M.M. Van Campen voor de Maranathakerk in Hillesluis (R'dam Zuid)
op 10juni12 over psalm 100. Psalm
100 is mogelijk oorspronkelijk een psalm met 2 zangkoren geweest.
Letterlijk gaat het over de pelgrims die naar de tempel gaan, met
blijdschap op weg naar Gods huis. Ze nodigen de hele aarde om met hen
op te gaan naar de tempel. Bij de tempel gaat het Levietenkoor hen
opwachten, al zingend vers 4 gaat tot zijn poorten in naar Gods huis.
Het volk en de ambtsdragers. Ze roepen elkaar op om de lof des Heeren
te bezingen. Het volken de ambtsdragers loven beiden God. Preken
houdt een keer op. Prijzen niet. Dat duurt eeuwig. Bidden houdt een
keer op, aanbidden is eeuwig. Link
Maranathakerk.nu/prekenarchief
Op
You Tube:
Jubilate
Deo (Psalm
100) van de vroeg 19e eeuwse componist Thomas Bridgewater
(1731-1831). Gezongen op Dankdag (Harvest Thanksgiving) in St
Patrick's Church, Donaghmore, County Tyrone, Noord Ierland op 7okt12
door de koren van St Patrick's en St Michael & All Angels
Castlecaulfield, begeleiding Helen Hall (2m45) Link
youtube
of
de
band Psalm 100 met het nummer Gungor? een solo van Blake Templeton,
album From the Dust (4m52) Link
youtube
GALATEN
Galaten
is het 9e boek van het Nieuwe Testament. We lezen verder na vorige
week waarin Paulus vertelde over zijn eerste tijd als apostel. Hij
zet zich af e tegen en veroordeelt Kefas, die beter bekend is als
(Simon) Petrus.
Volgens
Johannes 1:42 gaf Jezus deze bijnaam aan de discipel Simon, de zoon
van Jona. De naam werd door de evangelisten in het Grieks vertaald
als Petros.
In het Nederlands is de gelatiniseerde vorm Petrus gebruikelijk. Ook
de combinatie Simon
Petrus
komt in het Nieuwe Testament meermalen voor, vooral in het evangelie
van Johannes. Bron
Wikipedia Kefas
Het
gaat er in de brief niet alleen om dat er strijd is tussen
Kefas / Petrus en Paulus, maar ook dat de Heidense Galaten die
Christen zijn geworden zich niet aan Joodse wetten(besnijdenis,
spijswetten etc) hoeven te houden. Zoals Kefas, joods geboren, wel
''even'' deed in Antiochië
toen er Joodse bezoekers kwamen. Christenen hoeven zich niet aan
Joodse wetten te houden omdat r16 niemand
wordt rechtvaardig door de wet na te leven … r21 als we door
de wet rechtvaardig zouden kunnen worden, zou Christus voor niets
gestorven zijn.
Volgens
Wikipedia ''Een
mens kan de wet nooit volmaakt houden, maar Jezus deed het voor de
mensen. Doordat Jezus zijn taak op aarde helemaal volbracht heeft,
zijn de christenen nu vrij van de wet.'' Meer
op: BriefvanPaulusaandeGalaten
In Wikipedia's beschrijving van de Eerste
brief van Petrus staat trouwens De
scherpe theologische tegenstelling tussen Petrus en Paulus is een
19e-eeuwse
constructie.[zonder
bronvermelding] Zowel Petrus als Paulus tonen wederkerig
waardering.
Kunst
tip:
Hoewel Petrus en Paulus het niets een waren worden ze vaak samen
afgebeeld en zelfs samen vereerd: het Hoogfeest van Petrus en Paulus
(29juni RK 12 juni OBK) en in Nederland hebben we ook een anatal
Petrus en Paulus kerken. Bijvoorbeeld de laat Middeleuwse Petrus en
Paulus kerk in Loppersum Link
Wikipedia/PetrusenPauluskerkLoppersum
Mooie plafondschildering van Petrus en Paulus op KerkLoppersum
Galaten
2:11-21
11
Maar toen Kefas in Antiochië was, heb ik me openlijk tegen hem
verzet, want zijn gedrag was verwerpelijk. 12 Hij at altijd met de
heidenen, maar toen er afgezanten van Jakobus kwamen, trok hij zich
terug en at hij apart, uit angst voor de voorstanders van de
besnijdenis. 13 De andere Joden deden met hem mee, en zelfs Barnabas
liet zich meeslepen door hun huichelarij. 14 Toen ik zag dat ze niet
de rechte weg naar het ware evangelie bewandelden, zei ik tegen
Kefas, in aanwezigheid van iedereen: ‘Jij bent een Jood, maar
je leeft als een heiden en houdt je niet aan de Joodse gebruiken; hoe
kun je dan opeens heidenen dwingen als Joden te leven?’
Rechtvaardig
voor God door het geloof in Jezus Christus
15
Hoewel wij Joden van geboorte zijn en geen zondaars uit andere
volken, 16 weten we dat niemand als rechtvaardige wordt aangenomen
door de wet na te leven, maar door het geloof in Jezus Christus. Ook
wij zijn tot geloof in Christus Jezus gekomen om daardoor, en niet
door de wet, rechtvaardig te worden, want niemand wordt rechtvaardig
door de wet na te leven. 17 En in ons streven om door Christus
rechtvaardig te worden, blijkt dat wijzelf ook zondaars zijn.
Betekent dit dat Christus dus in dienst staat van de zonde?
Natuurlijk niet. 18 Maar wanneer ik weer aanneem wat ik had
verworpen, maak ik van mezelf opnieuw een overtreder. 19 Want ik ben
gestorven door de wet en leef niet langer voor de wet, maar voor God.
Met Christus ben ik gekruisigd: 20 ikzelf leef niet meer, maar
Christus leeft in mij. Mijn leven hier op aarde leef ik in het geloof
in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zich voor mij heeft
prijsgegeven. 21 Ik verwerp Gods genade niet; als we door de wet
rechtvaardig zouden kunnen worden, zou Christus voor niets gestorven
zijn.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Pity Klaassen-Karels
uit Goudswaard op
voorleesbijbel1
en voorleesbijbel2 Of
ga naar downloadbijbel
Galaten is het 9e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Protestantse
Kerk Fijnaart, Dorpskerk, Kerkring1, Fijnaart. Tijd:
10uur, voorganger Ds. G.J. Röben uit Heerde Galaten staat op het
dagelijks leesrooster. Link
PKNFijnaart
(pdf) Of
kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Ds Dorenbos op schreeuwomleven
over Galaten. (heel boek) Dit
is toch wel een geweldig en ontwapenend stuk. Wat is er toch steeds
een strijd tussen de wet en het geloof. Het komt telkens weer om de
hoek. Link
Schreeuwomleven/Galaten
halverwege de page Galaten 2:11-21
Op
You Tube:
In het Engels, Josiah Nichols over Galatians 2:11-21 en Looking
down on other believers
(4m16) Link
youtube
LUCAS
Lucas
is het 3e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders.
Dit verhaal komt ook voor bij Mattheus 26:6-13, Marcus 14:3-9 en
Johannes 12:1-8.
In
de Hoogliedregels gaat het over vergeving van zonden en echte liefde.
Hier over een anonieme vrouw die in de kerktraditie bekend is
geworden als Maria Magdalena, de prostituee die Jezus liefheeft,
snikkend zijn voeten wast, droogt met haar haar en met olie inwrijft.
R47 haar
zonden zijn haar vergeven, al waren het er vele, want ze heeft veel
liefde betoond; In r8:2 staat
ook over haar Maria
uit Magdala, bij wie zeven demonen waren uitgedreven,....
In
de andere evangelies is de vrouw helemaal geen prostituee en richt de
kritiek van ongenoemde aanwezigen of (in Johannes) Judas zich op het
gebruik van kostbare olie die beter verkocht kan worden voor de
armen. Jezus antwoord dan in Mattheus
26:11 Want
de armen zijn altijd bij jullie, maar ik zal niet altijd bij jullie
zijn. 12 Door die olie over mij uit te gieten, heeft ze mijn
lichaam voorbereid op het graf. 13 Ik verzeker jullie: waar ook
ter wereld het goede nieuws verkondigd zal worden, zal ter
herinnering aan haar verteld worden wat zij heeft gedaan.'
Behalve
in het Nieuwe Testament, komt Maria Magdalena ook voor in een viertal
gnostieke geschriften waaonder haar eigen Evangelie
van Maria Magdalena en het Evangelie
van Thomas, logion 21 en 114, het Evangelie
naar Filippus, het Gesprek
met de Verlosser. Bron Wikipedia
Kunst
tip: Maria
Magdalena door Jan van Scorel (Schoorl 1495 – 1562). Circa 1530,
olieverf op (hout)paneel.
De vrouw is Maria Magdalena. Zij is herkenbaar aan de zalfpot,
waarmee ze de voeten van Jezus zou hebben verzorgd. Van Scorel
schilderde haar als verleidelijke, luxe geklede courtisane, een
verwijzing naar haar vermeende verleden als prostituee. In haar
kleding straalt de invloed van de Italiaanse schilderkunst door, die
Van Scorel op zijn reis naar Rome had leren kennen. Toelichting
door de exposant Rijksmuseum, Amsterdam. Link
Rijksmuseum
Lucas
7:36-8:3
De
liefde van een zondares
36
Een van de farizeeën nodigde hem uit voor de maaltijd, en toen
hij het huis van de farizeeër was binnengegaan, ging hij aan
tafel aanliggen. 37 Een vrouw die in de stad bekendstond als zondares
had gehoord dat hij bij de farizeeër thuis zou eten, en ze ging
naar het huis met een albasten flesje met geurige olie. 38 Ze ging
achter Jezus staan, aan het voeteneinde van het aanligbed; ze huilde
en zijn voeten werden nat door haar tranen. Ze droogde ze met haar
haar, kuste ze en wreef ze in met de olie. 39 Toen de farizeeër
die hem had uitgenodigd dit zag, zei hij bij zichzelf: Als hij een
profeet was, zou hij weten wie de vrouw is die hem aanraakt, dat ze
een zondares is. 40 Maar Jezus zei tegen hem: ‘Simon, ik heb je
iets te zeggen.’ ‘Meester, spreek!’ zei hij. 41
‘Er was eens een geldschieter die twee schuldenaars had: de een
was hem vijfhonderd denarie schuldig, de ander vijftig. 42 Omdat ze
het geld niet konden terugbetalen, schold hij beiden hun schuld
kwijt. Wie van de twee zal hem de meeste liefde betonen?’ 43
Simon antwoordde: ‘Ik veronderstel degene aan wie hij het
grootste bedrag heeft kwijtgescholden.’ Hij zei tegen hem: ‘Dat
is juist geoordeeld.’ 44 Toen draaide hij zich om naar de
vrouw en vroeg aan Simon: ‘Zie je deze vrouw? Ik ben in jouw
huis te gast, en je hebt me geen water voor mijn voeten gegeven; maar
zij heeft met haar tranen mijn voeten natgemaakt en ze met haar haar
afgedroogd. 45 Je hebt me niet begroet met een kus; maar zij heeft,
sinds ik hier binnenkwam, onophoudelijk mijn voeten gekust. 46 Je
hebt mijn hoofd niet met olie ingewreven; maar zij heeft met geurige
olie mijn voeten ingewreven. 47 Daarom zeg ik je: haar zonden zijn
haar vergeven, al waren het er vele, want ze heeft veel liefde
betoond; maar wie weinig wordt vergeven, betoont ook weinig liefde.’
48 Toen zei hij tegen haar: ‘Uw zonden zijn u vergeven.’
49 Zijn tafelgenoten dachten bij zichzelf: Wie is hij, dat hij zelfs
zonden vergeeft? 50 Hij zei tegen de vrouw: ‘Uw geloof heeft u
gered; ga in vrede.’
Verkondiging
van het koninkrijk van God
8:1
Kort daarop begon hij rond te trekken van stad tot stad en van dorp
tot dorp om het goede nieuws over het koninkrijk van God te
verkondigen. De twaalf vergezelden hem, 2 en ook enkele vrouwen die
van boze geesten en ziekten genezen waren: Maria uit Magdala, bij
wie zeven demonen waren uitgedreven, 3 Johanna, de vrouw van Chusas,
de rentmeester van Herodes, en
Susanna – en nog tal van anderen, die uit hun eigen middelen
voor hen zorgden.
Liever
luisteren?
Pia
Wolthuis uit Heemstede op voorleesbijbel7
en voorleesbijbel8
Of ga naar downloadbijbel
Lucas is het 3e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Protestantse Regenboorgkerk Beekstraat 33, Epe.Tijd
9.30uur, voorganger Ds AM van de Wetering over Lucas 7 ev
Link Regenboogkerk Of
kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Uitleg
op
de samentrekking van de vrouw uit Lucas 7: 36 ev en Maria Magdalena
stamt voor zover bekend uit 571 na Chr toen (dan nog geen) Paus
Gregorius de Grote een preek over de zondares en Maria Magdalena (uit
Bethanie) houdt. Hij schijnt te staan in zijn
Homiliarum
in evangelia, maar
ik kon geen versie of vertaling vinden. Een interessant verhaal over
de geschiedenis van Maria Magdalena in de Katholieke kerk, in het
Engels: Link
AmericanCatholic
of
in het Nederlands door Dick Wusten dominee en Bachkenner in België.
Link
Dick.wursten/magdalena
Kerkvader Augustinus over de voetwassing door Maria Magdalena op het Augustijnsinstituut (iets onde de helft van de pagina bij 9juni2013)
Kerkvader Augustinus over de voetwassing door Maria Magdalena op het Augustijnsinstituut (iets onde de helft van de pagina bij 9juni2013)
Op
You Tube:
In het Engels, een documentaire uitgezonden op National Geographic
Channel over 'The
real Maria Magdalene'
van Younger, Day, Alper (series)producers Kris Denton director of
photography. Over de beeldvorming in de kerk in 5 delen Link
youtube
(10m); deel2 youtube
(7m18); deel 3 (10m25); youtube3;
deel 4 youtube4
(9m20); deel 5 youtube5
(8m17).
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze
keer kies ik voor een (Laat Middeleeuws) Middelnederlands gebed voor
Maria Magdalena op de website over Berijmde
Gebeden en de dissertatie van Johan Oosterman De
gratie van het gebed. Overlevering en functie van Middelnederlandse
berijmde gebeden
(Amsterdam, 1995)
O
Weerde Maria Magdalena
Den
sondare sidi in troeste gegheven
Uwe
tranen en waren niet cleine
Daer
u die sonden waren ghegheven
Nu
helpt joncvrouwe dat ic beweene
Voer
gode mijn sundelike leven
End-
doet soe dat Hi mi verleene
Die
vroude daer ghi in sijt verheven
VOLGENDE
WEEK
23
juni 2013, 3e zondag na Drie-eenheid
Jesaja
65:1-9
Psalm
89:1-9
Galaten
3:26-29
Lucas
8:26-39
Tussentijds
196
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten