Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest.
PERIODE
3
november 2013 of de 7e zondag van de Herfst of de 23e
zondag na Trinitatis, Drie eenheid.
De
Bach cantate voor
deze zondag zijn ''Nur
jedem das seine;
“ (BWV 163), “Wohl
dem, der sich auf seinen Gott” (Koraalcantate
BWV 139) en “Falsche
Welt, dir trau ich nicht”
(cantate voor sopraansolo BWV 52). De
teksten horen bij Mattheüs
22: 15-22 met de vraag van de Farizeeërs over belasting betalen.
Dat lezen wij niet, maar in Lucas gaat het wel over een berouwvolle
tollenaar, belastinginner.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) BWV 52 zonder za ng maar als (orgel) Sonate No
5 in C major, (hier uitgevoerd op 2 piano's met pedalen transcriptie
Viktor Babin) Pianisten Vitya Vronsky (1909 - 1992) & Viktor
Babin (1908 - 1972), een van de beroemste piano (11m49) Link
youtube
Of
kijk op dit blog op 11nov12
aria 4 van cantata BWV 139 "Wohl
dem, der sich
auf seinen Gott"
door de J. S. Bach Foundation van St Gallen Zwitserland dirigent
Rudolf Lutz. Meer op de Bachstiftung
(5m10).
Of
beluister op de website van Eduard van den Hengel “Falsche
Welt, dir trau ich nicht” (cantate voor sopraansolo BWV 52)
door Leusink Link eduardvh
Of
kijk op dit blog op 7nov2010
naar J.S.Bach "Nur jedem das seine" BWV 163:4-6 met
tekst. Dirigent Harnoncourt met het Tölzer Knabenchor Concentus
musicus Wenen circa 1985 (6m54).
Concert
tips
Geen
van onze Bach cantates gevonden maar er wordt genoeg (Bach) gezongen:
Christelijkeconcertagenda
of Bachagenda
en EduardvanHengel
> Bachagenda
TEKSTEN
Het
thema deze week is zegening en bevrijding, redding door God. Voor hen
die God volgen (Abraham), hun schuld en zonden belijden en willen
veranderen (David), hen die vervolgd worden (Tessalonicenzen) of de
man die gezien wordt door Jezus (Zacheus in Lucas).
In
Genesis wordt Abraham tot aartsvader 'benoemd' met vele beloften die
zelfs na honderden jaren nog uitkomen in de evangelietekst Lucas 19.
‘Vandaag is dit huis redding ten deel gevallen, want ook hij is
een zoon van Abraham.
De
psalm, 32, is een belijdenis: met bekentenis en belofte, David
belijdt zijn zonder r5 en belooft beterschap: hij zal bidden en zich
(zijn oog) richten naar God voor bescherming en bevrijding.
In
Paulus 2e brief aan de Tessalonicenzen blijkt dat de Christenen er
vervolgd worden, maar standvastigheid en trouw zijn. Volgens Paulus
zijn de vervolgingen het bewijs dat God de gelovigen daarmee
''waardig'' acht.
In
Lucas 19 het bekende verhaal van de tollenaar, belastinginner Zacheus
die door Jezus gezien wordt en als (achter-achterklein) zoon
van Abraham gekerstend.
Genesis
12:1-8
Psalm
32
(2
Tessalonicenzen 1:1-12)
Lucas
19:1-10
Gezang
3 bij Genesis 12
1
Uit Oer is hij getogen,
aartsvader
Abraham,
om
voortaan te geloven
in
't land van Kanaän,
...
2b
en 6a En allen die geloven
zijn
Abrahams geslacht,
geboren
uit de hoge,
getogen
uit de nacht.
Liedboek
voor de Kerken 1973
GENESIS
Genesis
is het 1e boek van het Oude Testament en bevat na het
Scheppingsverhaal de verhalen van de aartsvaders. In ons geval
Abraham (Genesis
11:26-25:7).
Hij verhuisde
op
zijn 75ste zijn familie naar Kanaän,
omdat de Heer hem dat opdroeg en beloofde dat hij en zij nazaten het
zouden (ver)krijgen naast allerlei andere zegeningen.
Kunstip:
Statenvertaling.net:
'Op bevel van God verliet Abraham (toen nog Abram) met zijn hele
familie zijn geboortestreek in Mesopotamië en trok hij naar het
land Kanaän. Daar aangekomen reisde hij door naar een eikenbos
met de naam More, bij de plaats Sichem.
Pieter
Lastman
(circa 1583–1633) toont
in dit schilderij hoe God Abraham vanuit het eikenbos vertelt dat dit
het land van zijn nageslacht zal zijn. Het werk was aanvankelijk
geschilderd op een houten paneel en werd later overgebracht naar een
doek. Olieverf
op doek uit 1614. Nu in de Hermitage, St. Petersburg, Rusland.
Link:Statenvertaling.net/grootbeeld529
Kennistip:
Op
Christipedia meer over de 'eik' of terebint van More bij Sichem.
Christipedia/Terebint
GENESIS
12:1-8
Abram
naar Kanaän
1
De HEER zei tegen Abram: ‘Trek weg uit je land, verlaat je
familie, verlaat ook je naaste verwanten, en ga naar het land dat ik
je zal wijzen. 2 Ik zal je tot een groot volk maken, ik zal je
zegenen, ik zal je aanzien geven, een bron van zegen zul je zijn. 3
Ik zal zegenen wie jou zegenen, wie jou bespot, zal ik vervloeken.
Alle volken op aarde zullen wensen gezegend te worden als jij.’
4-5 Abram ging uit Charan weg, zoals de HEER hem had opgedragen. Hij
was toen vijfenzeventig jaar. Hij nam zijn vrouw Sarai mee en Lot, de
zoon van zijn broer, en ook alle bezittingen die ze hadden verworven
en de slaven en slavinnen die ze in Charan hadden verkregen. Zo
gingen ze op weg naar Kanaän. Toen ze daar waren aangekomen, 6
trok Abram het land door tot aan de eik van More, bij Sichem. In die
tijd werd het land bewoond door de Kanaänieten. 7 Maar de HEER
verscheen aan Abram en zei: ‘Ik zal dit land aan jouw
nakomelingen geven.’ Toen bouwde Abram op die plaats een altaar
voor de HEER, die aan hem verschenen was. 8 Daarvandaan trok hij naar
het bergland dat oostelijk van Betel ligt, en ergens ten oosten van
Betel en ten westen van Ai sloeg hij zijn tent op. Hij bouwde er een
altaar voor de HEER en riep er zijn naam aan.
Liever
luisteren?
Bert
van Alphen uit
Rotterdam op voorleesbijbel
of www.downloadbijbel.nl.
Genesis is het eerste boek van het Oude Testament
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Lochem, Witte kerk, Graaf Ottoweg 4, Lochem. Tijd:
10uur, voorganger ds. C.M. Veenhuizen, het is een oogstdienst. We
lezen: Genesis 12:1-8, Abraham vertrekt uit zijn land en laat zijn
familie achter. In Lucas 19:1-10 zit Zacheüs
in de boom en is nieuwsgierig naar wie Jezus is en die komt dan
ineens erg dichtbij. Deze dienst is de oogstdienst. Op het moment van
schrijven is nog niet duidelijk hoe we daar precies gestalte aan
geven. Link
PGLochem
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van dominee Piet Vliegenthart op 11juli2012 voor de Protestantse
Gemeente in Berlicum-Rosmalen over Genesis 12 bij een Thomasviering.
De
stem die al klonk in het leven van Abraham toen hij door God geroepen
werd. Hoe klonk die stem? Dat lezen we in de bijbel niet. Door
de eerste bijbellezers, de Joden, is daarover nagedacht, worden
daarover verhalen verteld, zoals het verhaal dat we hoorden:
Abraham, in die winkel van zijn vader. Een inzicht dat bij
hem doorbreekt, godenbeelden doen niets, daar moet je mee breken. Kom
op, dit is eigenlijk geen leven, we gaan op weg, op weg naar een
ander land. Link
domineepiet/preken
Op You Tube: Living
Above Deception
Korte inleiding op Genesis 12 in het Engels door Ezra Byer over
Abrams leugentje om bestwil waarin hij zegt dat Sarai zijn zuster is
... don't laat God (s werk) zijn gang gaan. (2m42) Link
youtube
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 32. In het Latijn heet de psalm
Beati
quorum. Naar
het 2e deel van de 1e regel, gelukkig
is hij.
Het
is een belijdenis psalm, David belijdt zijn zonder r5 en belooft
beterschap: hij zal bidden en zich (zijn oog) richten naar God voor
bescherming en bevrijding, r7.
Kunst
tip: David
speelt op de harp, De
Mar Saba Psalter, Jerusalem,
circa 1090, nu in de British Library London UK. Add.
36928, f. 44v
Link
BL/UK
PSALM
32
1
Van David. Een kunstig lied.
Gelukkig
de mens van wie de ontrouw wordt vergeven, van wie de zonden worden
bedekt. 2 Gelukkig als de HEER zijn schuld niet telt, als in zijn
geest geen spoor van bedrog is.
3
Zolang ik zweeg, teerden mijn botten weg, kreunend leed ik, de hele
dag. 4 Zwaar drukte uw hand op mij, dag en nacht, mijn kracht smolt
weg als in de zomerhitte. Sela 5 Toen beleed ik u mijn zonde, ik
dekte mijn schuld niet toe, ik zei: ‘Ik beken de HEER mijn
ontrouw’ – en u vergaf mij mijn zonde, mijn schuld. Sela
6 Laten uw getrouwen dus tot u bidden als zij in zichzelf een zonde
vinden. Stormt dan een vloed van water aan, die zal hen niet
bereiken. 7 Bij u ben ik veilig, u behoedt mij in de nood en omringt
mij met gejuich van bevrijding. sela
8
‘Ik geef inzicht en wijs de weg die je moet gaan. Ik geef raad,
op jou rust mijn oog. 9 Wees niet redeloos als paarden of ezels die
met bit en toom worden bedwongen, dan zal geen kwaad je treffen.’
10 Een slecht mens heeft veel leed te verduren, maar wie op de HEER
vertrouwt wordt met liefde omringd. 11 Verheug u in de HEER,
rechtvaardigen, en juich, zing het uit, allen die oprecht zijn van
hart.
Liever
luisteren?
Marcel
van der Steen van radio Rijnmond op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Hervormde
kapel Wierden, Dahliastraat 4, Wierden. Tijd:
10uur, voorganger ds G ter Maat. Lucas 19 en psalm 32 met vast de
psalm in het psalmenproject vanwege de link. En op de site dezelfde
verbeelding van Watanabe. Link
hervormdekapel
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Etsel voor Mens-en-samenleving/religie
over psalm 32. Psalm
32 spreekt over het vergeven van zonde en van het goede geluk van
iemand die berouw heeft en aan God zijn hele hart uitstort. Wanneer
God u vergeeft is het logisch dat u andere mensen die u gekwetst
hebben ook vergeeft. Dit lijkt moeilijk maar met hulp van God is het
eigenlijk heel eenvoudig. God zal u er voor belonen. De psalm wordt
besproken aan de hand van informatie van Joodse wijzen. Link
tehilliem-psalm-32-een-joodse-uitleg
Op
You Tube:
In het Engels song naar psalm 32 door Steve Bell (6m10). Link
youtube
zie ook You Tube 2 Tessalonicenzen.
2e
Brief van Paulus aan de Tessalonicenzen
De
2e brief van Paulus aan de Tessalonicenzen is het 14e boek van het
Nieuwe Testament. Paulus heeft de gemeente gesticht op zijn 2e
zendingsreis in Tessalonika (nu Saloniki), toen de hoofdstad van de
Romeinse provincie Macedonië.
Of Paulus deze 2e brief ook echt heeft geschreven wordt betwijfeld,
want ondanks de overeenkomsten zijn er ook verschillen. Wikipedia)
Uit
4r blijkt dat de Christenen vervolgd worden maar standvastigheid
en trouw
(zijn) onder
de vervolgingen en onderdrukking die u moet doorstaan. Volgens
Paulus zijn de vervolgingen
r5 .. het bewijs dat God rechtvaardig oordeelt door u zijn
koninkrijk, waarvoor u nu lijdt, waardig te achten. R6 … hij
zal uw onderdrukkers straffen met onderdrukking 7-8 en u, die nu
onderdrukt wordt, samen met ons van alle last bevrijden
Kunst
tip:
Paulus
geschilderd door Masaccio
(1401 – 1428 Italië),
'Paulus
is te herkennen aan het zwaard waarmee hij vóór zijn
bekering christenen placht te bestrijden'. Tempera
op paneel uit circa 1426, nu in het Museo Nazionale di San Matteo,
Pisa, Italië.
Link
Statenvertaling.net/grootbeeld189
2
Tessalonicenzen 1:1-12
1
Van Paulus, Silvanus en Timoteüs. Aan de gemeente in
Tessalonica, die toebehoort aan God, onze Vader, en de Heer Jezus
Christus. 2 Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en de Heer
Jezus Christus.
Lijden
voor het koninkrijk van God
3
Broeders en zusters, wij moeten God altijd voor u danken. Het past
ons dit te doen, omdat uw geloof sterk groeit en uw liefde voor
elkaar groter wordt. 4 Wij spreken dan ook in de gemeenten van God
vol trots over uw standvastigheid en trouw onder de vervolgingen en
onderdrukking die u moet doorstaan. 5 Ze zijn het bewijs dat God
rechtvaardig oordeelt door u zijn koninkrijk, waarvoor u nu lijdt,
waardig te achten. 6 God is inderdaad rechtvaardig: hij zal uw
onderdrukkers straffen met onderdrukking 7-8 en u, die nu onderdrukt
wordt, samen met ons van alle last bevrijden wanneer Jezus, de Heer,
vanuit de hemel verschijnt. Dan komt hij in een vlammend vuur en
omringd door engelen, door wie hij zijn macht manifesteert; dan
straft hij hen die God niet erkennen en het evangelie van onze Heer
Jezus niet gehoorzamen. 9 Ze zullen voor eeuwig worden verstoten, ver
van de Heer en van zijn kracht en majesteit. 10 Op die dag komt hij
om te worden geprezen door al de zijnen, om te worden geëerd
door allen die tot geloof gekomen zijn – ook door u, want u
hebt ons getuigenis aangenomen. 11 Daarom bidden wij altijd dat onze
God u deze roeping in ere doet houden, dat hij u door zijn kracht de
vaste wil geeft het goede te doen en u door uw geloof al het
mogelijke tot stand laat brengen. 12 Dan zal door de genade van onze
God en van de Heer Jezus Christus de naam van onze Heer Jezus door u
geprezen worden, en u door hem.
Liever
luisteren?
Henk
Rijneveld uit Valkenburg op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
2 Tessalonicenzen is het 14e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Titus Brandsma Parochie Leeuwarden, met 2 locaties: St. Dominicuskerk, Harlingerstraat 26 Viering: zondag 9.30uur St. Bonifatiuskerk, Bonifatiusplein 20 Viering zo 11uur Link Titusbrandsmaparochie (pdf) Of
kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Ray Scott in het Engels op Sermon Central over Growing
in Christ
2 Tess 1. aan de hand van heel concrete vragen. Link
Sermoncentral/2
Tess 1 Growth-in-christ
Op
You Tube:
Upload van Marian Stenekes met dialoog van een mens en antwoorden van
God uit de bijbel (citaten) Muziek Michael W Smith. NB Citaat uit
psalm 32:8 2 Tess zag ik niet maar weet er wel een (heftige): waarom
zijn er vervolgingen en onderdrukking? R5 Ze zijn het bewijs dat God
rechtvaardig oordeelt door u zijn koninkrijk, waarvoor u nu lijdt,
waardig te achten.
(4m11) Link
youtube
LUCAS
Lucas
is het 3e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit verhaal komt alleen bij Lucas voor.
We
lezen weer over een tollenaar, deze keer de bekende Zacheüs
die klein van stuk was en in de boom klom om Jezus ook
te kunnen zien bij zijn bezoek aan Jericho. Hij werd gezien
door Jezus en nodigde hem bij zich voor de maaltijd. Daar
komt wel kritiek op vanwege Zacheüs
beroep.
Is
het schuld belijdende tollenaar van vorige week? Chronologisch zou
het kunnen. De tekst volgt bijna direct
na Lucas 18, ook dit verhaal komt alleen in het Lucas evangelie voor.
Kunst
tip: Het
verhaal van de kleine tollenaar die in de boom klom om
Jezus
te zien is bekend en wordt vaak afgebeeld. “Jesus en Zacchaeüs”
door Soichi Watanabe (1949, Japan). De kunstenaar toont de
vreugde van Zacchaeüs
in de vorm van een gele (lotus)bloem. Meer over Watanabe op
OMSC/Soichi-intro
en in het Nederlands Artway.eu
Link
Dwellingintheword/watanabe
LUCAS
19:1-9
1
Jezus ging Jericho in en trok door de stad. 2 Er was daar een man die
Zacheüs heette, een rijke hoofdtollenaar. 3 Hij wilde Jezus
zien, om te weten te komen wat voor iemand het was, maar dat lukte
hem niet vanwege de menigte, want hij was klein van stuk. 4 Daarom
liep hij snel vooruit en klom in een vijgenboom om Jezus te kunnen
zien wanneer hij voorbijkwam. 5 Toen Jezus daar langskwam, keek hij
naar boven en zei: ‘Zacheüs, kom vlug naar beneden, want
vandaag moet ik in jouw huis verblijven.’ 6 Zacheüs kwam
meteen naar beneden en ontving Jezus vol vreugde bij zich thuis. 7
Allen die dit zagen, zeiden morrend tegen elkaar: ‘Hij is het
huis van een zondig mens binnengegaan om onderdak te vinden voor de
nacht.’ 8 Maar Zacheüs was gaan staan en zei tegen de
Heer: ‘Kijk, Heer, de helft van mijn bezittingen geef ik aan de
armen, en als ik iemand iets heb afgeperst vergoed ik het
viervoudig.’ 9 Jezus zei tegen hem: ‘Vandaag is dit huis
redding ten deel gevallen, want ook hij is een zoon van Abraham. 10
De Mensenzoon is gekomen om te zoeken en te redden wat verloren was.’
Liever
luisteren?
Annet
van Winden-de Goeij uit
Capelle aan den Ijssel op voorleesbijbel.
Of ga naar downloadbijbel.
Lucas is het 3e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Protestantse
Exoduskerk Dorpsweg 97, Sommelsdijk (bij Middelharnis). Tijd
10
uur, voorganger nnb. NB Doopdienst 3
november
horen we het verhaal van Zacheüs (Lucas 19,1-10). U weet wel,
die kleine man die in de boom klom. Het is doopzondag, een
bevestiging dat de belofte dóórgaat, dat God bereikbaar
is voor kleine mensen. Een doop is voor wie al gedoopt is een
herinnering én een roeping: Gods liefde is er voor jou en is
er om door te geven. Leef er door en leef het voor. De kerkenraad
zoekt mensen voor verschillende taken: zijn er ook mensen die willen
helpen met het uitdragen van onze missie, met de opbouw van de
gemeente, met het omzien naar mensen, dat de belofte ook hen bereikt?
Of zeg je: ‘je kunt wat mij betreft de boom in.’ Link
Exoduskerk
of
Verenigde
Protestantse Kerk Leuven, Waversebaan 220, Leuven/Heverlee, België.
Tijd:
10 uur, voorganger Arie Poldervaart, ouderling Joëlle Segier en
Organist Joop van der Horst. Teksten: Genesis 12:1-8; 2 Tess. 1:1-12;
Lucas 19:1-10. Link
vpkleuven.be
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van ds Margreet Knokke voor de Kloosterkerk in Den Haag op 16sept12
over Lucas 19. Nav Zacheus die zich in het gebladerte heeft verstopt:
… nu
wil ik nog even stilstaan bij de menselijke ervaring die hier in
beeld is gebracht. Dat is die van schaamte. Dat is geen prettig
gevoel. Maar het kan op zich wel nuttig zijn. Als een signaal, dat er
iets niet in orde is. Dat er een grens is overschreden: De ander gaat
te ver, ik ga te ver. Dat kan tot nadenken aanzetten. En misschien,
een volgende keer, tot ander gedrag. Maar schaamte kan ook
ondermijnend werken. Dan geeft de omgeving je het gevoel, dat je voor
eens en altijd te ver bent gegaan. Dat je niet o.k. bent. En dat het
nooit meer goed komt met jou. Link
(pdf) kloosterkerk
Op
You Tube:
Japanse animatie film beelden gecombineerd met het verhaal van Jezus
en Zacheus an ''Ayu'' door Keyinregulus (1m18) Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze
keer kies ik voor een kindergebed
bij psalm 32 van de Parochie van de Heilige Geest Rijen, Hutlen en
Molensloot.
Psalm
32
God is niet een mens die in slaap valt;
je raakt bij hem niet uit het oog.
Hij gaat met je mee en blijft bij je,
zo zeker als je schaduw bij je blijft en je niet verlaat.
Hij bewaart je als de zon schijnt overdag
en 's nachts als de maan schijnt;
je raakt niet verloren,
zelfs niet in het duister van het kwaad.
Hij zal je bewaren die je bent: je diepste zelf.
God zal je bewaren in leven en dood,
tot in eeuwigheid.
Amen
God is niet een mens die in slaap valt;
je raakt bij hem niet uit het oog.
Hij gaat met je mee en blijft bij je,
zo zeker als je schaduw bij je blijft en je niet verlaat.
Hij bewaart je als de zon schijnt overdag
en 's nachts als de maan schijnt;
je raakt niet verloren,
zelfs niet in het duister van het kwaad.
Hij zal je bewaren die je bent: je diepste zelf.
God zal je bewaren in leven en dood,
tot in eeuwigheid.
Amen
VOLGENDE
WEEK
6
November 2013 is de Dankdag voor gewas (en arbeid)
1
Kronieken 29:10-16
Psalm
103
Lucas
17:11-19
Gezang
282
10
november 2013, de 8e zondag van de herfst, De Evangelisch-Luthersen
tellen nu echt a naar het nieuwe kerkelijk jaar dat begint met de
Advent met de 1e van 3 zondagen van de Voleinding.
Jesaja
1:18-26
Psalm
17
(2
Tessalonicenzen :13-3,5)
Lucas
19:41-48
Gezang
265
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten