Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van
Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met Pinksteren over de
uitstorting
van de Heilige Geest. Het rooster wordt gemaakt voor 3 jaar, A, B en
C en om te voorkomen de kerken om de 3 jaar hetzelfde lezen wordt ook
een
alternatief leesrooster gemaakt
PERIODE
5
oktober 2014,
is de 16e
zondag na Drie-eenheid, de weken waarin we aftellen na de
Drie-eenheid van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest die op
Pinksteren verscheen aan de leerlingen (Handelingen 2).
De
Bach cantates voor
deze zondag zijn ''Komm,
du süße Todesstunde''
(BWV 161), ''Christus,
der ist mein Leben''
(BWV 95), ''Liebster
Gott, wenn werd ich sterben''
(Koraalcantate BWV 8) en ''Wer
weiß, wie nahe mir mein Ende''
(BWV 27).
De
teksten horen bij Lucas 7:11-17 over de opwekking van de jongeman uit
Naïn, dat lezen wij niet.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) Cantata
BWV 8 "Liebster
Gott, wann werd ich sterben?" Dirigent
Helmuth
Rilling en het Württemberg Chamber Orchestra. Solisten Arleen
Augér: Sopraan, Philippe Huttenlocher: Bas, Adalbert Kraus”:
Tenor, Wolfgang Schone: Bas, Gabriele Schreckenbach: Alt, Ulrike
Sonntag: Sopraan, Helen Watts: Alto en het Stuttgart Bach Collegium
Ensemble. Let op de intro gaat bijzonder snel, (vergelijk met
19sept10)(17m14).
Link
youtube
of
kijk op dit blog op 15sept13
naar J.S.
Bach's BWV
27 “Wer
weiß, wie nahe mir mein Ende” (84,
95 en 161) door het Collegium Vocale Gent onder leiding van Philippe
Herreweghe.
(1u2m20s)
Of
kijk op dit blog op 23sept12
naar J.S. Bach
(1685-1750) "Christus,
der ist mein Leben"
(BWV 95) gedirigeerd door Helmut Rilling waarschijnlijk de Stuttgart
Gächinger Kantorei en het Stuttgart Bach
Collegium ofwel
het Bach Ensemble uit 1997. (21m54) Tekst
Cantata
95
Of
kijk op dit blog op 9okt11
naar JS
Bach Cantate BWV 161, (1) Aria: “Komm,
du susse Todesstunde”
door
Jurgen Jürgens (1925-1994) & Hamburg en het Monteverdi
Choir. De tekst staat op: webdocs
Of
19sept2010
naar
Koraalcantate BWV 8 'Liebster
Gott, wenn werd ich sterben'
met de tekst. gezongen door jongens/countertenor, zonder
bronvermelding (6m43). Op www.bach-cantates.com
de complete tekst en vertaling.
Concert
tip
Zo5okt14 om
16.30uur in de Heikese Kerk, Stadhuisplein 6, Tilburg. 'Christus,
der ist mein Leben''
(BWV 95), ''Liebster
Gott, wenn werd ich sterben''
en ''Wer
weiß, wie nahe mir mein Ende''
(BWV 27). Uitgevoerd door Arjan van Baest en het koor & orkest
Stichting Bachcantates Link Stichting
Bachcantates Tilburg
TEKST(EN)
Op
het Oecumenisch leesrooster staan: Jesaja 5:1-7, Psalm 80:9-20,
(Filippenzen 2:14-18) en Matteüs 21:33-43. Dat las ik
2okt11.
Op
het alternatief leesrooster staat Genesis 13:2-18, we lezen verder
over Abraham. We lezen deze zondag over zijn neef Lot die bij Sodom
gaat wonen en God die Abraham waarschuwt. We lezen niet het gebed van
Abraham, zijn onderhandeling met God, om de zondige steden en Lot te
sparen. Dat las ik al op 25juli10
en 28juli13.
Die boekrollen slaan we de komende week over.
Bij
de Genesistekst wordt een lied van Willem Barnard aanbevolen
''Samen op de aarde'' (Lied
993 eerst in de bundel Tussentijds (210). Muziek: Finaly. Toelichting
door ds.
Pieter Endedijk, projectcoördinator en eindredacteur van het
liedboek: Eigenlijk
schreef Barnard het voor Genesis 34 (Jakob en Sichem) Als het om de
verhouding gaat, moeten tegenstellingen met elkaar verzoend worden.
Alleen zo kan wat God geschapen heeft in stand worden gehouden
(strofe 1 en 2). De tegenstellingen worden benoemd: het
westen en het oosten, voor- en nageslacht, Israël en Egypte,
stem en tegenstem. De tegenstellingen worden ook verzoend, zoals
strofe 6 zegt: ‘want Hij zal verzoenen / wat vijandig is, /
nieuwe namen noemen / voor een oud gemis.’
1.
Samen op de aarde,dat
beloofde land,
God zal ons bewaren,
want Hij houdt in stand
God zal ons bewaren,
want Hij houdt in stand
2.
wat Hij heeft geschapen
met zijn hand, zijn woord.
Hij zal niet verlaten
wat Hem toebehoort.
met zijn hand, zijn woord.
Hij zal niet verlaten
wat Hem toebehoort.
3. 't Westen en het Oosten,
voor- en nageslacht,
om zijn Naam te troosten
zijn zij aangebracht;
4. om zijn Naam te prijzen
gaf Hij zon en maan,
wijzen en onwijzen
gunt Hij het bestaan.
5. Israël, Egypte,
stem en tegenstem,
hoogtepunt en diepte
alles zegent Hem;
6. want Hij zal verzoenen
wat vijandig is,
nieuwe namen noemen,
voor een oud gemis;
7. kerk en wereld samen,
vasteland en zee,
worden ja en amen,
ja uit ja en nee.
(Hier
vermeld als uti de bundel Zingend Geloven 94)
Liedtekst:
Kerkvannederland
GENESIS
Genesis
is het 1e boek van het Oude Testament. Het boek vertelt de
Scheppingsgeschiedenis, over de eerste mensen Adam en Eva en over
Noach die een ark bouwde om zijn familie en alle dieren van de
zondvloed te redden. Daarna start het verhaal van Abraham die de
vader van de Israëlitische
stammen en de Arabieren zou worden.
Deze
week lezen we over het afscheid van Abraham van zijn neef Lot. Hun
welvaart, kudden vee, is zo groot geworden dat hun herders ruzie
maken ook omdat de Kanaänieten
en de Perizzieten
nog in
het land woonden.
Dus zegt Abraham r8 ‘Waarom
zouden we ruziemaken, jij en ik, of jouw herders en de mijne? We zijn
toch familie? 9 Het is maar beter dat we uiteengaan. Het hele land
ligt voor je open. Als jij naar links gaat, ga ik naar rechts; als
jij naar rechts gaat, ga ik naar links.’. Lot
kiest noodlottig op basis van r10
hoe rijk aan water de hele Jordaanvallei was maar
de regel gaat omineus verder: voordat
Sodom en Gomorra door de HEER werden verwoest.
Kunst
tip: ''Abram
en Lot nemen afscheid''
door een onbekende Franse Meester, plafondfresco (schildering op
natte kalk) in de Abbey of Saint-Savin-sur Gartempe, een 11-12e
Eeuwse abdij in Frankrijk. Link:
Biblical-art
of beter:
Allposters/Painting-of-Abraham-and-Lot-Split-Apart-St-Savin-Abbey-Saint-Savin-Sur-Gartempe-Vienne
en toelichting op Biblical-art/artwork23390
Foto:
Panorama van de Jordaan Vallei (nu) op Wikimedia/JordanValleyPanorama
Meer foto's en info (in het Engels) over de Jordaan vallei (Rift) op
Wikipedia/Jordan_Rift_Valley
=
Kennis
tip:
Op Wikipedia een pagina over overbevolking en landdruk. Vanaf 7 de
gevolgen van overbevolking, die zijn nogal apocalyptisch. In essentie
gata het om aantallen mensen, hun levensstijl (mn in ontwikkelde
rijke landen versus opkomende en ontwikkelende, arme landen) en
vervuiling. Tekorten dreigen aan: zoet water, fossiele brandstoffen,
bewerkbaar akkerland, grondstoffen, bossen (voor lucht), verdwijnen
van dier- en plantsoorten. Bedreigingen zijn vervuiling, opwarming
van de aarde, armoede, ondervoeding en meer sterfte mn babies en
kinderen door armoede, bio-industrie die leidt tot nog meer
resistente antibiotica en sterfte door epidemieën,
pandemieën
en besmettelijke infectieziekten, lage levensverwachting, meer
misdaad en conflict, meer vrijheden inperkende regelgeving etc.
Opvallende afwezige in dit rijtje is migratie(stromen) waardoor
conflicten ontstaan over grond, water, grondstoffen etc. Link
Wikipedia/Effects_of_human_overpopulation
GENESIS
Scheiding
tussen Abram en Lot2
Abram was bijzonder rijk: hij had veel vee, zilver en goud. 3 Vanuit
de Negev trok hij geleidelijk verder, tot aan Betel, tot aan de
plaats tussen Betel en Ai waar zijn tent vroeger al had gestaan 4 en
waar hij toen een altaar had gebouwd. Daar riep Abram de naam van de
HEER aan.
5 Ook Lot, die met Abram was meegekomen, bezat schapen, geiten, runderen en tenten. 6 Beiden bezaten zo veel vee dat er te weinig land was om bij elkaar te blijven wonen. 7 Hierdoor ontstond er ruzie tussen de herders van Abrams vee en de herders van Lots vee, en ook woonden in die tijd de Kanaänieten en de Perizzieten nog in het land. 8 Daarom zei Abram tegen Lot: ‘Waarom zouden we ruziemaken, jij en ik, of jouw herders en de mijne? We zijn toch familie? 9 Het is maar beter dat we uiteengaan. Het hele land ligt voor je open. Als jij naar links gaat, ga ik naar rechts; als jij naar rechts gaat, ga ik naar links.’ 10 Lot liet zijn blik rondgaan en zag hoe rijk aan water de hele Jordaanvallei was; voordat Sodom en Gomorra door de HEER werden verwoest, was de vallei tot aan Soar toe even waterrijk als de tuin van de HEER en als Egypte. 11 Daarom koos Lot voor zichzelf de Jordaanvallei en trok in oostelijke richting. Zo gingen ze uiteen. 12 Abram bleef in Kanaän wonen, maar Lot sloeg zijn tenten op bij de steden in de vallei. Zijn woongebied strekte zich uit tot aan Sodom; 13 de mensen daar waren slecht, ze zondigden zwaar tegen de HEER.
5 Ook Lot, die met Abram was meegekomen, bezat schapen, geiten, runderen en tenten. 6 Beiden bezaten zo veel vee dat er te weinig land was om bij elkaar te blijven wonen. 7 Hierdoor ontstond er ruzie tussen de herders van Abrams vee en de herders van Lots vee, en ook woonden in die tijd de Kanaänieten en de Perizzieten nog in het land. 8 Daarom zei Abram tegen Lot: ‘Waarom zouden we ruziemaken, jij en ik, of jouw herders en de mijne? We zijn toch familie? 9 Het is maar beter dat we uiteengaan. Het hele land ligt voor je open. Als jij naar links gaat, ga ik naar rechts; als jij naar rechts gaat, ga ik naar links.’ 10 Lot liet zijn blik rondgaan en zag hoe rijk aan water de hele Jordaanvallei was; voordat Sodom en Gomorra door de HEER werden verwoest, was de vallei tot aan Soar toe even waterrijk als de tuin van de HEER en als Egypte. 11 Daarom koos Lot voor zichzelf de Jordaanvallei en trok in oostelijke richting. Zo gingen ze uiteen. 12 Abram bleef in Kanaän wonen, maar Lot sloeg zijn tenten op bij de steden in de vallei. Zijn woongebied strekte zich uit tot aan Sodom; 13 de mensen daar waren slecht, ze zondigden zwaar tegen de HEER.
14 Nadat Lot was weggegaan, zei de HEER tegen Abram: ‘Kijk eens goed om je heen, kijk vanaf de plaats waar je nu staat naar het noorden, het zuiden, het oosten en het westen. 15 Al het land dat je ziet geef ik aan jou en je nakomelingen, voor altijd. 16 En ik zal je zoveel nakomelingen geven als er stof op de aarde is: ze zullen even ontelbaar zijn als alle stofdeeltjes op de aarde. 17 Kom, doorkruis het land in zijn volle lengte en breedte, want aan jou zal ik het geven.’ 18 Toen brak Abram op en ging wonen bij de eiken van Mamre, bij Hebron. Daar bouwde hij een altaar voor de HEER.
Nieuwe
Bijbelvertaling. Link naar de tekst NBV
Liever
luisteren?
Bert
van Alphen uit Rotterdam op voorleesbijbel.
Of ga naar downloadbijbel
Genesis is het 1e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Dinxperloo, in de Dorpkerk, Markt2, Dinxperloo.
Tijd:
10uur, voorganger ds. P. Bochanen: Genesis 13:2-18: Abram
en zijn neef Lot kunnen niet langer bij elkaar blijven. Lot mag
kiezen welke kant hij op wil, Abram zal de andere kant op gaan. Lied
van de week: Lied 993 Link
PG-Dinxperlo/kerkdiensten
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van ds.
Carla Borgers (Doopsgezind)
voor
Doopsgezind Twente op 26jan14 (Oecumenische dienst) over Genesis 13,
1
Korintiërs 1, 1-17
en Marcus 9:33-37 Thema: Is Christus dan verdeeld? In het kader van
de Week van Gebed voor de Eenheid van de Christenen.
‘We
zijn toch familie?’ zei oom Abram tegen zijn neef. U kent
waarschijnlijk het vervolg van deze
geschiedenis. Neeflief koos het beste weidegebied uit in de
Jordaanvallei en oom liet zich zonder
morren afschepen met een veel minder vruchtbaar gebied in Kanaän.
We zijn toch familie? Ja, ook wij zijn –zoals we hier in deze
kerk zitten- in zekere zin familie. ‘In Christus’ zijn we
één, zegt Paulus. In Christus zijn we elkaars broers en
zussen. In hem en door hem zijn we met elkaar verbonden. Door
Christus maken we samen deel uit van het gezin van God.
En
zoals dat in de meeste gezinnen is, is er geen sprake van hoger of
lager. Elk kind is voor vader en moeder gelijk. Natuurlijk kun je
Jantje, Marietje en Keesje niet over één kam scheren.
Elk kind is een individu en heeft een eigen benadering nodig. De één
moet je wat losser laten, terwijl de ander juist een
vast hand van opvoeden nodig heeft. Maar als het goed is, zijn ze pas
en mams allemaal even lief. Link
DoopsGezindTwente
(pdf)
Op
You Tube: Chains
Project leest in sneltreinvaart de Genesis 13 tekst in het Engels
opgeleukt met de kernwoorden (7m01) Zijn kernvraag wordt Lot gestraft
voor zijn keuze die zijn eigenbelang vooropstelt waardoor hij de
vruchtbare Jordaanvallei kiest of wordt Abraham beloond omdat hij
zijn neef Lot laat kiezen? Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze
keer kies ik voor twee gebeden van de Theobaldusparochie in
(Over)Loon.
Ook
heel mooi en toepasselijk bij (moeilijke) keuzes zijn de
openingstekst en slottekst geroepen
wordt jij.....
Gebed
1
Jezus,
waar begin je aan door voor ons te kiezen
waar begin je aan door rekening te houden met ons
waar begin je aan door ons te vragen jou achterna te gaan
want wij hebben ons berekenende bestaan lief
want wij zijn halfhartig in onze keuzes
want wij deinzen terug voor de consequenties
want wij willen wel, maar durven vaak niet
want wij roepen halleluja en kruisigen je Jezus
waar begin je aan help ons om het af te maken.
Jezus,
waar begin je aan door voor ons te kiezen
waar begin je aan door rekening te houden met ons
waar begin je aan door ons te vragen jou achterna te gaan
want wij hebben ons berekenende bestaan lief
want wij zijn halfhartig in onze keuzes
want wij deinzen terug voor de consequenties
want wij willen wel, maar durven vaak niet
want wij roepen halleluja en kruisigen je Jezus
waar begin je aan help ons om het af te maken.
Gebed 2
God U vraagt ons om te volgen
en de hele weg te gaan en verder
U vraagt ons te volgen
met onze lasten en lusten
en geeft ons er extra bij
U vraagt ons in uw spoor te gaan
met voorbijgaan van hen die ons nastaan
omdat U ons nader bent
leer ons los te laten wat ons bindt
leer ons te zien waar het op aankomt
leer ons rekenen volgens uw regels
om vrede en gerechtigheid te vermenigvuldigen.
Bron:
Theobaldusparochie
VOLGENDE
WEEK
12
oktober 2014, 17e na Drie-eenheid, 4e van de herfst.
Op
het Oecumenisch leesrooster staan: Jesaja
25:1-9, Psalm 23, (Filippenzen 3:17-21)
en Matteüs 22:1-14. Dat las ik op 9oktober2011
Op
het alternatief leesrooster staat: Genesis
16:1-16 We slaan dus een paar
boekrollen over en lezen verder over de geboorte van Ismaël,
de oudste zoon van Abraham bij Sarai's slavin Hagar en de stamvader
van de Arabieren.
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten