Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
Het
blog is in de zomer wat minder uitgebreid, wel de teksten met
toelichting en Bachcantates, geen kunst-, preek-, live- &
videotips. Kijk anders op dit blog op
25juli10
voor
de tips die ik toen gaf.
PERIODE
21
juli 2013 is de 9e zondag na Drie eenheid van God
de Vader, Jezus de Zoon en de Heilige Geest. Er
wordt ook 'in
de zomer'
genummerd. De
Katholieken tellen door in de Ordo Lectionum Missae (OLM) ''door het
jaar''.
De
Bach cantates
voor deze zondag zijn “Herr,
gehe nicht ins Gericht”
(BWV
105), ”Was
frag ich nach der Welt”
(Koraalcantate
BWV 94) en ''Tue
Rechnung! Donnerwort''
(BWV 168). De teksten horen bij Lucas 16: 1-9 met de gelijkenis van
de onrechtvaardige rentmeester, dat lezen wij niet.
Op
You Tube:
Johann Sebastian Bach (1685-1750) cantate ''Was
frag ich nach der Welt'' (BWV
94) 1. Koraal Was
frag ich nach der Welt
2:47
2. Aria (Bas) Die
Welt ist wie ein Rauch und Schatten
4:55
3. Koor en Récitatief (Tenor) Die
Welt sucht Ehr und Ruhm
8:15
4. Aria (Alt) Betörte
Welt, betörte Welt!
12:10
5. Koor en Récitatief (Bas) Die
Welt bekümmert sich
14:39
6. Aria (Ténor) Die
Welt kann ihre Lust und Freud
19:23
7. Aria (Soprano)
Es halt es mit der blinden Welt 22:57
8. Koraal Was
frag ich nach der Welt!
Uitgevoerd door Jongens Sopraan: Wilhelm Wiedl (Tölzer
Knabenchor), Alt: Paul Esswood, Tenor: Kurt Equiluz, Bass: Philippe
Huttenlocher en het Tölzer Knabenchor met koordirigent Gerhard
Schmidt-Gaden en het Concentus musicus Wien onder leiding van
Nikolaus Harnoncourt Recording (1978) Bach-cantatas.com
Het schilderij is La Grande Vanité (Sébastien Stoskopff) Link youtube Tekst webdocs of bach-cantatas.com
Het schilderij is La Grande Vanité (Sébastien Stoskopff) Link youtube Tekst webdocs of bach-cantatas.com
Of
kijk op dit blog op 5aug12
naar
JS
Bach
“Herr,
gehe nicht ins Gericht”
(BWV
105), Barbara
Schlick: sopraan, Gérard Lesne: alt, Howard Crook: tenor
Peter
Kooy: bass, Chorus and Orchestra of Collegium Vocale, Gent en
Philippe Herreweghe - dirigent (1990), (1:12m07, 2:10m02)
1
- Chorus: Herr, gehe nicht ins Gericht mit deinem Knecht.
2 - Recitative for alto: Mein Gott, verwirf mich nicht.
3 - Aria for soprano: Wie zittern und wanken.
2 - Recitative for alto: Mein Gott, verwirf mich nicht.
3 - Aria for soprano: Wie zittern und wanken.
4
- Recitative for bass: Wohl aber dem, der seinen Bürgen weiß.
5 - Aria for tenor: Kann ich nur Jesum mir zum Freunde machen.
6 - Chorus: Nun, ich weiß, du wirst mir stillen.
5 - Aria for tenor: Kann ich nur Jesum mir zum Freunde machen.
6 - Chorus: Nun, ich weiß, du wirst mir stillen.
TEKSTEN
Deze week gaan de leesrooster teksten veel over God als degene die (ver)oordeelt en straft maar onschuldigen beschermt in Genesis en de psalm. In Paulus brief aan de Kolossenzen inspirerende, bemoedigende en waarschuwende woorden en geloofsdoctrines: r12 Toen u gedoopt werd bent u immers met hem begraven, en met hem bent u ook tot leven gewekt, omdat u gelooft in de kracht van God die hem uit de dood heeft opgewekt. In Lucas 11 'zijn' Onze Vader gebed met verhoord en (goed) gedrag dat beloond wordt.
Genesis
18:20-33
Psalm
138 Confitebor
tibi
(Kolossenzen
2:6-15)
Lucas
11:1-13
Gezang
294
1
Laat komen, Heer, uw rijk,
uw
koninklijke dag,
toon
ons uw majesteit,
Messias,
uw gezag!
...
6
Wij bidden, Heer, sta op
en
kom in heerlijkheid!
Op
U staat onze hoop
die
onze Herder zijt!
Liedboek
voor de Kerken 1973
GENESIS
Genesis
is het eerste boek van het Nieuwe Testament. In dit bijbelboek het
Scheppingsverhaal en het gaat helemaal door tot en met de aartsvaders
Abraham, Jakob en zijn zoon Jozef die verkocht werd door zijn broers
en in Egypte terecht kwam.
We
lezen het bekende verhaal van God die Sodom en Gomorra wil verwoesten
vanwege de zondige bevolking. Abraham vraagt God de onschuldigen te
sparen en met hen de zondaren. Hij onderhandelt tot er slechts 10
onschuldigen nodig zijn om de steden te sparen.
GENESIS
18:20-33
20
Daarom zei de HEER: ‘Er zijn ernstige beschuldigingen geuit
tegen Sodom en Gomorra, hun zonden zijn ongehoord groot. 21 Ik zal
ernaartoe gaan om te zien of de klachten die ik over hen heb gehoord
gegrond zijn en zij verwoesting over zich hebben afgeroepen. Dat wil
ik weten.’ 22 Toen gingen de twee mannen weg, naar Sodom,
terwijl Abraham bij de HEER bleef staan. 23 Abraham ging dichter naar
hem toe en vroeg: ‘Wilt u dan behalve de schuldigen ook de
onschuldigen het leven benemen? 24 Misschien dat er in die stad
vijftig onschuldigen zijn. Zou u die dan ook uit het leven wegrukken
en niet de hele stad vergeving schenken omwille van die vijftig
onschuldige inwoners? 25 Zoiets kunt u toch niet doen, hen samen met
de schuldigen laten omkomen!
Dan zouden schuldigen en onschuldigen over één kam
worden geschoren. Dat kunt u toch niet doen! Hij die rechter is over
de hele aarde moet toch rechtvaardig handelen?’ 26 De HEER
antwoordde: ‘Als ik in Sodom vijftig onschuldigen aantref, zal
ik omwille van hen de hele stad vergeving schenken.’ 27
Hierop zei Abraham: ‘Nu ik eenmaal zo vrij ben geweest de Heer aan
te spreken, hoewel ik niets dan stof ben: 28 stel dat er aan die
vijftig onschuldigen vijf ontbreken, zou u dan toch vanwege die vijf
de hele stad verwoesten?’ ‘Nee,’ antwoordde hij,
‘ik zal haar niet verwoesten als ik er vijfenveertig aantref.’
29 Opnieuw sprak Abraham hem aan: ‘Stel dat het er maar veertig
zijn.’ ‘Dan zal ik het niet doen omwille van die
veertig.’ 30 Toen zei hij: ‘Ik hoop dat u niet kwaad
wordt, Heer, wanneer ik het waag door te gaan: stel dat het er maar
dertig zijn.’ ‘Ik zal het niet doen als ik er dertig
aantref.’ 31 Hierop zei hij: ‘Ik ben zo vrij de Heer
opnieuw aan te spreken: stel
dat het er maar twintig zijn.’ ‘Dan zal ik de stad niet
verwoesten omwille
van die twintig.’ 32 Abraham zei: ‘Ik hoop dat u niet
kwaad wordt, Heer, wanneer ik het nog één keer waag
iets te zeggen: stel dat het er maar tien zijn.’ ‘Dan zal
ik haar niet verwoesten omwille van die tien.’ 33 Zodra de HEER
zijn gesprek met Abraham had beëindigd, ging hij weg. En Abraham
keerde terug naar de plaats waar hij woonde.
Liever luisteren?
Marrie Rusch-Heite,
huisvrouw uit Emmeloord op voorleesbijbel
of www.downloadbijbel.nl
Genesis is het eerste boek van het Nieuwe Testament.
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 138. In
het latijn heet deze psalm
Confitebor tibi naar
de 1e regel.
De
psalm is een lofpsalm een wat vreemde keuze na de tekst in Genesis
hoewel God uiteindelijk door Abraham overtuigd wordt dat de
onschuldigen beschermd moeten worden ofwel r7
Al is mijn weg vol gevaren, u houdt mij in leven, u
verdedigt mij tegen de woede van mijn vijanden, uw rechterhand brengt
mij redding. 8 De HEER zal mij altijd beschermen...
PSALM
138
een
loflied 1 Van David.
Ik
wil u loven met heel mijn hart,
voor
u zingen onder het oog van de goden,
2
mij buigen naar uw heilige tempel,
uw
naam loven om uw liefde en trouw:
grote
dingen hebt u beloofd, tot eer van uw naam.
3
Toen ik u aanriep, hebt u geantwoord,
mij
bemoedigd en gesterkt.
4
Laten alle koningen op aarde u loven, HEER,
zij
hebben de beloften uit uw mond gehoord.
5
Laten zij de wegen van de HEER bezingen:
‘Groot
is de majesteit van de HEER.
6
De HEER is hoogverheven! Naar de nederige ziet hij om,
de
hoogmoedige doorziet hij van verre.’
7
Al is mijn weg vol gevaren, u houdt mij in leven,
u
verdedigt mij tegen de woede van mijn vijanden,
uw
rechterhand brengt mij redding.
8
De HEER zal mij altijd beschermen.
HEER,
uw trouw duurt eeuwig,
laat
het werk van uw handen niet los.
Liever luisteren?
Jan
Wolsheimer uit Zoetermeer op www.voorleesbijbel.nl
of www.downloadbijbel.nl
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament
Eerste brief van Paulus aan Kolossenzen
De
eerste
brief van Paulus aan de Kolossenzen
is het 12 boek van het Nieuwe Testament. Hij
schreef de Brief van Paulus aan de gemeente in Kolosse in Turkije. In
de brief waarschuwt Paulus tegen vreemde niet-Christelijke invloeden.
We
slaan twee regels over na vorige week waarin het Christendom wordt
verkondigd en iedereen wordt
vermaand met de wijsheid die ons gegeven
is om iedereen tot volmaaktheid te brengen. Paulus rol en lot worden
benadrukt maar ook zijn bekommernis om de gemeente.
Onze
regels van deze week zijn inspirerend, bemoedigend en waarschuwend.
Een opvallende beschrijving van de functie van de doop in r12 'Toen
u gedoopt werd bent u immers met hem begraven, en met hem bent u ook
tot leven gewekt, omdat u gelooft in de kracht van God die hem uit de
dood heeft opgewekt'. Gek
genoeg wordt de functie van de (Joodse) besnijdenis -niet nodig voor
Christenen- opeens zo beschreven in r13
'U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God
heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden
kwijtschold'.
Brief
van Paulus aan Kolossenzen
2:6-15
Met
Christus gestorven en opgewekt uit de dood
6 Volg de weg van Christus Jezus, nu u hem als uw Heer aanvaard hebt. 7 Blijf in hem geworteld en gegrondvest, houd vast aan het geloof dat u geleerd is en wees vervuld van dankbaarheid. 8 Wees op uw hoede en laat u niet meeslepen door holle en misleidende theorieën die op menselijke tradities zijn gebaseerd en zich richten op de machten van de wereld en niet op Christus. 9 Want in hem is de goddelijke volheid lichamelijk aanwezig, 10 en omdat u één bent met hem, het hoofd van alle machten en krachten, bent ook u van die volheid vervuld. 11 In hem bent u ook besneden, niet door mensenhanden, maar met de besnijdenis van Christus, door het afleggen van het aardse lichaam. 12 Toen u gedoopt werd bent u immers met hem begraven, en met hem bent u ook tot leven gewekt, omdat u gelooft in de kracht van God die hem uit de dood heeft opgewekt. 13 U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold. 14 Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen. 15 Hij heeft zich ontdaan van de machten en krachten, hij heeft hen openlijk te schande gemaakt en in Christus over hen getriomfeerd
6 Volg de weg van Christus Jezus, nu u hem als uw Heer aanvaard hebt. 7 Blijf in hem geworteld en gegrondvest, houd vast aan het geloof dat u geleerd is en wees vervuld van dankbaarheid. 8 Wees op uw hoede en laat u niet meeslepen door holle en misleidende theorieën die op menselijke tradities zijn gebaseerd en zich richten op de machten van de wereld en niet op Christus. 9 Want in hem is de goddelijke volheid lichamelijk aanwezig, 10 en omdat u één bent met hem, het hoofd van alle machten en krachten, bent ook u van die volheid vervuld. 11 In hem bent u ook besneden, niet door mensenhanden, maar met de besnijdenis van Christus, door het afleggen van het aardse lichaam. 12 Toen u gedoopt werd bent u immers met hem begraven, en met hem bent u ook tot leven gewekt, omdat u gelooft in de kracht van God die hem uit de dood heeft opgewekt. 13 U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold. 14 Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen. 15 Hij heeft zich ontdaan van de machten en krachten, hij heeft hen openlijk te schande gemaakt en in Christus over hen getriomfeerd
Ans Schrover
uit Rotterdam Gepensioneerd lerares Nederlands op
voorleesbijbel
Kolossenzen is het 12e boek van het Nieuwe Testament.
LUCAS
Lucas
is het 3e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Deze
week lezen we uit Lucas het gebed dat Jezus zijn leerlingen leerde
dat in de Mattheus 6:9-13 en 7:7-11 versie veel bekender is als het
'Onze Vader'.
In
de Lucas versie staat nadrukkelijk dat gebeden en vragen verhoord
worden: R9
'vraag
en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal
voor je worden opengedaan.'
LUCAS 11:1-13
Het
gebed
1
Eens was Jezus aan het bidden, en toen hij zijn gebed beëindigd
had,
zei een van zijn leerlingen tegen hem: ‘Heer, leer ons bidden,
zoals
ook Johannes het zijn leerlingen geleerd heeft.’ 2 Hij zei
tegen hen: ‘Wanneer jullie bidden, zeg dan: “Vader, laat
uw naam geheiligd worden en laat uw koninkrijk komen. 3 Geef ons
dagelijks het brood dat wij nodig hebben. 4 Vergeef ons onze zonden,
want ook wijzelf vergeven iedereen die
ons iets schuldig is. En breng ons niet in beproeving.”
5 Daarna zei hij tegen hen: ‘Stel dat iemand van jullie een vriend heeft en midden in de nacht naar hem toe gaat en tegen hem zegt: “Wil je mij drie broden lenen, 6 want een vriend van me is na een reis bij mij gekomen en ik heb niets om hem voor te zetten.” 7 En veronderstel nu eens dat die vriend dan zegt: “Val me niet lastig! De deur is al gesloten en mijn kinderen en ik zijn al naar bed. Ik kan niet opstaan om je te geven wat je vraagt.” 8 Ik zeg jullie, als hij al niet opstaat en het hem geeft omdat ze vrienden zijn, dan zal hij wel opstaan omdat zijn vriend zo onbeschaamd blijft aandringen, en hem alles geven wat hij nodig heeft. 9 Daarom zeg ik jullie: vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. 10 Want wie vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan.
11 Welke vader onder jullie zou zijn kind, als het om een vis vraagt, in plaats van een vis een slang geven? 12 Of een schorpioen, als het om een ei vraagt? 13 Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal de Vader in de hemel dan niet de heilige Geest geven aan wie hem erom vragen.’
5 Daarna zei hij tegen hen: ‘Stel dat iemand van jullie een vriend heeft en midden in de nacht naar hem toe gaat en tegen hem zegt: “Wil je mij drie broden lenen, 6 want een vriend van me is na een reis bij mij gekomen en ik heb niets om hem voor te zetten.” 7 En veronderstel nu eens dat die vriend dan zegt: “Val me niet lastig! De deur is al gesloten en mijn kinderen en ik zijn al naar bed. Ik kan niet opstaan om je te geven wat je vraagt.” 8 Ik zeg jullie, als hij al niet opstaat en het hem geeft omdat ze vrienden zijn, dan zal hij wel opstaan omdat zijn vriend zo onbeschaamd blijft aandringen, en hem alles geven wat hij nodig heeft. 9 Daarom zeg ik jullie: vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. 10 Want wie vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan.
11 Welke vader onder jullie zou zijn kind, als het om een vis vraagt, in plaats van een vis een slang geven? 12 Of een schorpioen, als het om een ei vraagt? 13 Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal de Vader in de hemel dan niet de heilige Geest geven aan wie hem erom vragen.’
Liever
luisteren?
Michiel
Wolthuis student uit Delft op www.voorleesbijbel.nl
of www.downloadbijbel.nl
Lucas is het derde evangelie, boek van het nieuwe testament.
GEBED
Het onze vader in Lucas 11 in de Bibel int Grunnnegers:
Het onze vader in Lucas 11 in de Bibel int Grunnnegers:
'Voader
in hemel,
dat
joen noam haailegd worden zel,
t
Brood doar wie verlet om hebben,
geef
ons dat vandoag.
En
reken ons nait tou wat of wie verkeerd doun,
net
zo as wie vergeven elk dij ons wat aandut.
en
breng ons nait in verlaaiden.'"
VOLGENDE
WEEK
4
augustus, 10e zondag na Drieneeinheid
Prediker
2:1-11
Psalm
49:1-13
Audite
hæc, omnes.
(Kolossenzen
3:12-17)
Lucas 12:13-21
Geen opmerkingen:
Een reactie posten