Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in
Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun kerkgangers horen elke
week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
PERIODE
17
februari 2013 is de 1e zondag van de 40 dagentijd (Protestant)
of de Vasten (Rooms Katholiek) voor Pasen (dit jaar op 31 maart). Het
zijn eigenlijk 46 dagen, maar de zondagen worden niet meegeteld en
traditioneel wordt op die dagen ook niet gevast.
In
het Oude Testament wordt ook al gevast, ook 40 dagen. Door Mozes in
Exodus 34:28) toen hij de 10 geboden kreeg en uitbeitelde en door
Elia in 1
Koningen 19:8 8 waarin hij nadat hij door een engel gevoed is
veertig dagen en
veertig nachten door de woestijn liep naar de berg Horeb.
Ook -tevergeefs-
door koning David om zijn eerste zoon met Batseba te sparen (2 Samuël
12:16-18), door de profeet Daniël om Gods vergeving af te smeken
voor Jeruzalem (Daniël 9:3), in Esther 4:3 en 16 door de Joden
als ze bedreigd worden door Haman en in Jona 3:6-10 door de bedreigde
mensen van Nineve. De profeet Ezra roept op tot vasten 8:21 'Daar
bij het Ahawakanaal riep ik op tot een vasten, om ons te
verootmoedigen voor onze God, en hem te smeken om een voorspoedige
reis voor onszelf, voor onze kleine kinderen en voor al onze
bezittingen.'
In psalm 35 en 109:24 wordt ook gevast, met
slappe knieën
en tot op het bot vermagerd.
In
het Nieuwe Testament vast Jezus nadat hij door Johannes gedoopt is en
vervuld door de Geest in de woestijn als hij door de duivel op de
proef wordt gesteld (Lucas 4:1-13). Deze tekst lezen wij deze week.
NB
Jezus werd verweten dat de leerlingen van Johannes veel vaker vasten
dan zijn apostelen die er maar op los aten en dronken! (Lucas 5:33).
Ook de schriftgeleerden, de Farizeëers
vasten vaak.
De
gebruikte kleur
in
de kerk is paars, teken van inkeer boete en rouw. Vaak wordt een
''verbeelding'' van de 40dagentijd (thema) gemaakt of er wordt een
hongerdoek voor het altaar opgehangen. Hongerdoeken werden al in de
Middeleeuwen gemaakt met taferelen uit het lijden van
Christus en
de martelwerktuigen. In de jaren 70, tijdens de bevrijdingtheologie
veranderde dit en werden voorstellingen van arme, hongerige en
onderdrukte mede-gelovigen in de derde wereld populair. Deze
hongerdoeken (van Misereor) zijn vaak vervaardigd door
derde-wereldkunstenaars. Bron:
Dederdekerk/hongerdoeken
Kunst
tip:
Hongerdoek
uit Bolivia van de Duitse organisatie Misereor 'Hoeveel
broden heb je?'
De doek is gemaakt door de in Bolivia wonende, Sloween Ejti Stih op
basis van verhaal van de broodvermenigvuldiging (Marcus 6). Link
Hongerdoek2013
Moderne
devotie
In
deze periode bereiden gelovigen zich mentaal en fysiek voor op de
komende vieringen over de kruisiging en de wederopstanding van Jezus.
Hierdoor zijn alle zonden vergeven. De
voorbereiding op Pasen kent vele varianten: sober eten of leven (geen
TV), niet roken, geen alcohol, geen snoep (kinderen bewaren het in
een trommeltje), soms zelfs 'ontslakken' met een groente- en fruitsap
dieet of heel modern: niet internetten, pc spelletjes doen of op
social media.
Geen
Bach cantates
voor deze zondag want de 40dagentijd is de Stille tijd, bij inkeer
hoort geen vrolijke Bach barok muziek. Alleen voor Oculi,
de
3e zondag van de 40dagentijd vermelden Eduard van Hengel en Bozar*
een cantate "Widerstehe
doch der Sünde”
(BWV 54) * Bozar heeft de wikipedia pagina's gemaakt voor de
Bachcantates in het (komend) kerkelijk jaar.
Concert
tips
De
kerkelijke cantorijs laten zich niet weerhouden in zingen deze
zondag:
za16feb13
om
19uur
in de Grote Kerk op de Groet Markt, Vlaardingen. Cantate 'Es
wartet alles auf dich', BWV 187.
Door Bas van Houte / Vocaal Ensemble Schiedam & Westnederlands
Bachorkest Link
Stichting Cantates Grote
Kerk Vlaardingen
zo17feb13
om
19uur
Laurenskerk, Grotekerkplein Rotterdam. Cantate 'Aus
der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir' BWV
131
en
Mendelssohn
'Denn
er hat seinen Engeln befohlen'.
Door Wiecher
Mandemaker en de Laurenscantorij & -Bachorkest. Gratis met
collecte na afloop. Link
Laurenscantorij
zo17feb13
om 19uur Pieterskerk, Pieterskerkhof, Leiden. Canate
'Ich
hab in Gottes Herz und Sinn'
(30min)
met hobo
d’amore I & II, strijkers en sopraan Esther Burgstra,
tenor: Henk Gunneman, bas: Hans
Scholing. BWV 92
Motet
Igor
Stravinsky's Pater Noster. Met
Wolfgang Lange en het Gelders Bach Collegium
Link Gelders
Bach Collegium
zo17feb13
om
19.30 uur Pauluskerk, Brink, Baarn. Cantate 'Gleichwie
der Regen und Schnee vom Himmel fällt' BWV 18.
Door Bas Ramselaar / Bach Cantorij Baarn & orkest Link
Bach
Cantorij Baarn
TEKSTEN
Het
thema deze week is deels vasten, maar Mozes komt 2 keer voorbij: in
Deuteronomium en geciteerd in de brief van Paulus aan de Romeinen. De
eerste van de tien geboden uit Deuteronomium wordt door Jezus
herhaald tegen de duivel die hem op de proef stelt, maar ook in de
psalm r10. De psalm herinnert
eraan dat God zijn volk uit Egypte en slavernij bevrijd, net als in
het gebod
om sabbat, een rustdag te houden en dat slaven die ook nodig hebben.
Deuteronomium
5:6-21
Psalm
81
Romeinen
10:8-13
Lucas
4:1-13
Tussentijds
147
Het
waren tien geboden
die
God schreef in de steen
…
en
vier maal tien is veertig,
het
tijdperk van de Geest,
en
al die tijd is Mozes
met
God alleen geweest.
Bron:
Radiobloemendaal
Op
zondagochtenden op radio 5 van 9-9.30 uur in het programma Woord op
Zondag de serie op weg naar Pasen uit met de teksten van het
oecumenisch leesrooster. Prof.
dr. Bert Jan Lietaert Peerbolte, hoogleraar Nieuwe Testament aan de
Vrije Universiteit Amsterdam. (NCRV).
Link
woordopzondag
DEUTERONOMIUM
Deuteronomium
is het 5e boek van het Oude Testament. Het bevat de wetten en regels
uit Exodus nogmaals, letterlijk betekent deutero tweede en (Mozes)
herhaalt de wetten zoals de tien geboden. Dit gebeurt letterlijk in
Deuteronomium 5:6-21 dat wij vandaag lezen.
DEUTERONOMIUM
5:6-21
De
10 geboden
6 ‘Ik
ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft
bevrijd.
7 Vereer
naast mij geen andere goden.
8 Maak
geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel
hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder
de aarde. 9 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet,
want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de
schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde
geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; 10 maar als ze mij
liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in
het duizendste geslacht.
11 Misbruik
de naam van de HEER, uw God, niet, want wie zijn naam misbruikt laat
hij niet vrijuit gaan.
12 Neem
de sabbat in acht, zoals de HEER, uw God, u heeft geboden; het is een
heilige dag. 13 Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid
verrichten, 14 maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is
aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw
zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw runderen, uw
ezels en al uw andere dieren, en ook voor vreemdelingen die bij u in
de stad wonen; want uw slaaf en slavin moeten evengoed rusten als u.
15 Bedenk dat u zelf slaaf was in Egypte totdat de HEER, uw God,
u met sterke hand en opgeheven arm bevrijdde. Daarom heeft hij u
opgedragen de sabbat te houden.
16 Toon
eerbied voor uw vader en uw moeder, zoals de HEER, uw God, u heeft
geboden. Dan wordt u gezegend met een lang leven en met voorspoed in
het land dat de HEER, uw God, u geven zal.
17 Pleeg
geen moord.
18 Pleeg
geen overspel.
19 Steel
niet.
20 Leg
over een ander geen vals getuigenis af.
21 Zet
uw zinnen niet op de vrouw van een ander, en laat evenmin uw oog
vallen op zijn huis, of op zijn akker, zijn slaaf, zijn slavin, zijn
rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.’
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst Deuteronomium
Liever
luisteren?
Mijn
leuke oud-collega Dick van Dijk op voorleesbijbel.
Of ga naar downloadbijbel
Deuteronomium is het 5e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Protestantse
Kerk Eijsden, Wilhelminastraat 1, Eijsden.
Tijd
10uur, voorganger Ds. Ruud Foppen. Teksten:
Deuteronomium 5:6-21; Lucas 4:1-13. Thema Wat zoek je in de woestijn?
Wat ontdek je in de woestijn van het leven? Dat je alles achter je
kunt laten; alles wat je lief is, tot en met je eigen leven?
Onthechting, een stilte die zich vult en daarin niets om je zorgen
over te maken. Ook niet over de dingen die je met veel toeters en
bellen worden voorgespiegeld. Niets om je aan vast te houden.
Opruiming. Je oude rugzak moet eerst leeg, anders is er geen ruimte
voor een nieuwe reis. Gesterkt door de Geest, vertelt Lucas, terug
naar de mensenwereld. Het is niet de rust na zware arbeid, het is de
zware arbeid die volgt uit de stille strijd. Maar wat is er gewonnen?
Een forse boterham, macht en roem, zelfs als godenzoon aangesproken
worden: wie wil dat nou niet? In deze dienst vieren we tevens de
maaltijd van de Heer. Link
pkn-eijsden
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van ds W.M. Dekker (?) voor Hervormd Mastenbroek-'s Heerenbroek zd
over de 10 geboden (niet gekoppeld aan de 40dagentijd). NB serie over
alle 10! Link
pdf
hervormdmastenbroek
Op
You Tube:
IKON de Bijbel in een notendop Deuteronomium Veertig jaar door de
woestijn reizen is een hele tijd. Daarom geeft Mozes een korte
samenvatting van zijn reis en geeft meteen de geboden mee. (34sec).
Link
youtube
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 81 een psalm van Asaf op de
onbekende
wijs van de Gaïtische.
In het Latijn heet de psalm 'Exultate
Deo'
Kunst
tip: 'Exultate
Deo'
door Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594). Motet voor 5
stemmen van psalm 81 (80), maar alleen de muziek om mee te zingen,
een upload door Choirparts met de tekst in het Latijn, de correcte
uitspraak en een Engelse vertaling. Uitvoerende worden niet vermeld.
(2m11) Link
youtube
PSALM
81
1
Voor de koorleider. Op de wijs van De Gatitische. Van Asaf.
2
Jubel voor God, onze sterkte,
juich
voor de God van Jakob,
3
zing een lied en sla de tamboerijn,
speel
op de harp en de lieflijke lier,
4
blaas op de ramshoorn bij nieuwemaan
en
bij vollemaan voor onze feestdag,
5
want dat is een opdracht aan Israël,
een
voorschrift van Jakobs God.
6
Daartoe verplichtte hij Jozef,
toen
hij optrok tegen Egypte.
Onvermoede
woorden hoor ik zeggen:
7
‘Ik nam de last van je schouder,
je
hand raakte geen draagkorf meer aan.
8
Riep je om hulp, ik redde uit de nood
en
gaf antwoord uit het duister van de donder.
Ik
stelde je op de proef bij het water van Meriba: sela
9
“Hoor, mijn volk, ik moet je vermanen,
Israël,
luister naar mij.
10
Laat geen andere god bij je toe,
buig
je niet voor een vreemde god,
11
ik ben de HEER, je God,
die
je wegleidde uit Egypte –
open
wijd je mond, ik zal hem vullen.”
12
Maar mijn volk luisterde niet,
Israël
wilde niet van mij weten.
13
Toen liet ik hen begaan,
koppig
volgden zij hun eigen inzicht.
14
Ach, wilde mijn volk maar horen,
wilde
Israël mijn wegen maar volgen.
15
Spoedig zou ik zijn vijanden vernederen,
zou
mijn hand zich keren tegen zijn belagers.
16
Wie de HEER haten, zouden kruipen voor zijn volk,
dat
zou voor altijd hun lot zijn.
17
Maar Israël zou hij voeden met de edelste tarwe –
ja,
jou zou ik spijzigen met honing uit de rots.’
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Hennie
Bruinsma uit Rotterdam op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Niet
gevonden, de Katholieken lezen deze zondag psalm 91. Kijk op
churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van de Stichting Petrus Canisius voor Sacramentsdag juni 2009. Petrus
Canisius is de enige heilige Nederlander met een plaats op de
kalender van de universele kerk. Zijn leven lang (1521 - 1597)
verspreidde hij het Woord van God via de toen pas ontdekte en volop
toegepaste boekdrukkunst. Link
preken
Of
van Aurelius Augustinus van Hippo (354-430) in het Engels
Augustine-Psalms
Op
You Tube:
"Sing Joyfully" door William Byrd naar psalm 81, gezongen
door Quire Cleveland, gedirigeerd door Peter Bennett. Début
concert in St. John's Cathedral in Cleveland, VS. (3m03) Link
youtube
De
brief aan de ROMEINEN
Brief
aan de Romeinen van Paulus is het 6e boek van het Nieuwe Testament.
Paulus schreef de brief aan de gemeente in Rome uit Korinthe circa
56. Hij kondigt zijn bezoek op en geplande doorreis naar Spanje aan.
In de brief is een belangrijk thema of er verschillen zijn tussen van
oorsprong Joodse en niet Joodse Christenen, want hier zijn wat
spanningen over in Rome. Ons stukje van deze week gaat hierover.
Paulus, van oorsprong Joods, gelooft en hoopt dat ook Joden gered
worden, door ook Christen te worden.
Paulus
citeert Mozes en legt uit wat dit betekent na de komst van Jezus.
Iedereen, joden en niet joden wordt gerechtvaardigd door het geloof
(een
keuze, of iets wat je overkomt) en
wordt gered door het geloof te belijden. Je moet er dus wel wat voor
doen. Op wikipedia/belijdenis
van het geloof een artikel over de rol en het belang van belijden
en belijdenis.
Kunst
tip:
Paulus aan zijn schrijftafel toegeschreven aan Jacob Gerritsz Cuyp
(1626), maar volgens de bezitter het Rijksmuseum, anoniem 1699)
Illustratie bij een boekrecensie van Pieter K. Baaij's De Farizese
Paulus” waarin hij de joodse achtergrond van Paulus
belangrijker acht dan zijn ’hellenistische (Griekse)' opvoeding
bij de interpretatie van zijn brieven?
Link
RefDagblad_Paulus
(niet op zondag) of geheugenvannederland
Voor
een bijbelstudiegroep van dominee Robert-Jan van Amstel zocht Hans
Onderwater, een twaalftal portretten van Paulus:
Portretten
van Paulus.
ROMEINEN
10:8-13
8
Maar vervolgens zegt Mozes: ‘Het woord is dicht bij u, in uw
mond en in uw hart’ – en dat betekent: de boodschap van
het geloof die wij verkondigen, is dicht bij u. 9 Als uw mond belijdt
dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft
opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart gelooft, zult u
rechtvaardig worden verklaard; als uw mond belijdt, zult u worden
gered. 11 Want de Schrift zegt: ‘Wie in hem gelooft, komt niet
bedrogen uit.’ 12 En er is geen onderscheid tussen Joden en
andere volken, want ze hebben allen dezelfde Heer. Hij geeft zijn
rijke gaven aan allen die hem aanroepen, 13 want er staat: ‘Ieder
die de naam van de Heer aanroept, zal worden gered.’
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Bas
van Dam uit Hoogvliet op voorleesbijbel
Liever
live?
Oud
Katholieke Kerk van Amsterdam, Ruysdaelstraat 39, Amsterdam. Tijd:
10-11:15
uur. Voorganger: Peter-Ben Smit. Teksten
Deuteronomium 5,6-21, Romeinen 10:8-13 en Lukas 4:1-13 (382). Link
Amsterdam.okkn
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preekaanwijzing,
bijna
een gedicht met voetnoten naar het koine Grieks op
de site Schriftlezing van de Dirk Monshouwer Stichting. Bij Romeinen
10:8-13 'Waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over' met
o.a. In
het hart immers is het vertrouwen7 tot gerechtigheid, maar met de
mond komt men er voor uit 8 tot behoud. Link
Schriftlezing
Op
You Tube:
De EO liet eind 2012 onderzoeken Hoe Christenen in Nederland hun
geloof leven (en uitdragen). Zoethouder
of Smaakmaker? Op
de site de pfd PP EOLeefjeGeloofinNederland
Een voorproefje in een uitzending met Andries Knevel
EO/door-de-wereld
(13m32), of een video met een samenvatting van de resultaten. Link
EO/presentatie-leef-je-geloof-onderzoek-2012
LUCAS
Lucas
is het 3e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit verhaal komt ook voor bij Mattheus 4:1-11
en Marcus 1:12-13. In Wikipedia/Verzoeking_van_Christus
de verschillen en overeenkomsten tussen de teksten.
Het
is een bekend vaak verbeeld verhaal van Jezus die na zijn doop,
vervuld van de Geest, 40 dagen de woestijn intrekt, niet eet of
drinkt en dan door de duivel op de proef wordt gesteld met de
uitdaging verander die steen in brood. Jezus antwoord: r4 ‘Er
staat geschreven: 'De mens leeft niet van brood alleen'. In
de Naardense Bijbel staan hier altijd de verwijzingen bij ook hier:
Deuteronomium 8:3 U
hébt zijn macht leren kennen: hij liet u honger lijden en gaf
u toen manna te eten, voedsel dat u nooit eerder had gezien en uw
voorouders evenmin. Zo maakte hij u duidelijk dat een mens niet leeft
van brood alleen, maar van alles wat de mond van de HEER voortbrengt.
De titel van dit stukje is Vergeet
de Heer niet in tijden van voorspoed. (GNB)
Kunst
tip:
De verzoeking van Jezus door de duivel, erg woestijnig ziet het er
trouwens niet uit 'Augustinus,
La Cité de Dieu',
Boek I-X (vertaling uit het Latijn door Raoul de Presles) met Maître
François (verluchter), Parijs, circa 1475-1480. Gemaakt voor
Jacques d'Armagnac, Hertog van Nemours (gest. 1477) en voortgezet
voor Philippe de Commines (1447-1511) Nu in de Koninklijke
Bibliotheek Meermano Westreenianum Den Haag, cat nr 10a11 folio 423r.
Link
Memosyne
Op
de site van de Oud Katholieke Kerk in Culemborg staat ook een mooie
verzoeking van Jezus in een lat Middeleeuws Bourgondisch (?)
getijdenboek, maar zonder bronvermelding. Link
Culemborg.okkn
Lucas
4:1-13
Jezus
door de duivel op de proef gesteld1
Vervuld van de heilige Geest trok Jezus weg van de Jordaan, en geleid
door de Geest zwierf hij veertig dagen rond in de woestijn, 2 waar
hij door de duivel op de proef werd gesteld. Al die tijd at hij
niets, en toen de veertig dagen verstreken waren, had hij grote
honger. 3 De duivel zei tegen hem: ‘Als u de Zoon van God bent,
beveel die steen dan in een brood te veranderen.’ 4 Maar Jezus
antwoordde: ‘Er staat geschreven: “De mens leeft niet van
brood alleen.” 5 Toen bracht de duivel hem naar een
hooggelegen plaats en liet hem in een en hetzelfde ogenblik alle
koninkrijken van de wereld zien. 6 De duivel zei tegen hem: ‘Ik
geef u de macht over dat alles en ook de roem die ermee gepaard gaat,
want ik kan daarover beschikken en ik geef het aan wie ik wil; 7 als
u in aanbidding voor mij neervalt, zal dat allemaal van u zijn.’
8 Maar Jezus antwoordde: ‘Er staat geschreven: “Aanbid de
Heer, uw God, vereer alleen hem.”’ 9 De duivel bracht
Jezus naar Jeruzalem en zette hem op het hoogste punt van de tempel,
en hij zei tegen hem: ‘Als u de Zoon van God bent, spring dan
naar beneden. 10 Want er staat geschreven: “Zijn engelen zal
hij opdracht geven om over u te waken.” 11 En ook: “Op
hun handen zullen zij u dragen, zodat u uw voet niet zult stoten aan
een steen.”’ 12 Maar Jezus antwoordde: ‘Er is
gezegd: “Stel de Heer, uw God, niet op de proef.”’
13 Toen de duivel Jezus aan al deze beproevingen had onderworpen,
ging hij voor een tijd bij hem vandaan.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Rob Wolthuis
uit
Tilburg op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Lucas is het
3e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Lutherse
kerk in Den Haag, Lutherse
Burgwal 7-9 Den Haag. Tijd
10.15uur, Ds. van
Rouendal.
Teksten
Deuteronomium
5:6-21, Romeinen 10:8-13, Lucas 4:1-13. Link
Luthersdenhaag
Of kijk
op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Marieke
Brouwer op 21feb2010 voor
Evangelisch Luthers Amsterdam over Deuternomium en Lucas. 'Johannes
Climacus, één van de woestijnvaders zegt over vasten:
“het damt de stroom van de rede in, stilt de onrust, het neemt
de gehoorzaamheid onder zijn hoede, het sust de sluimer, geneest het
lijf, bevredigt de ziel.’ … 'Tertullianus, een andere
kerkvader schrijft: ‘het vasten maakt dat een mens deel krijgt
aan verborgen dingen’. MB Het
brengt ons in de nabijheid van God en laat ons God en zijn
geheimenissen helderder zien. Link
LuthersAmsterdam
Verslag
van
een preekvoorbereiding bijeenkomst met ds Jan Visser van de
Protestantse gemeente “Lux Mundi” te Lexmond
Link dsjanvisser
Op
You Tube:
Lent Cartoon over Jezus 40 dagen in de woestijn met muziek in het
Engels How
He loves us
door (5m16) Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze Vader' Het gebed dat Jezus
heeft geleerd. Deze keer een lied (als een gebed) door Willem
Barnard.
Een
mens te zijn op aarde
in deze wereldtijd,
is komen uit het water
en staan in de woestijn,
geen god onder goden,
geen engel en geen dier,
een levende, een dode,
een mens in wind en vuur.
in deze wereldtijd,
is komen uit het water
en staan in de woestijn,
geen god onder goden,
geen engel en geen dier,
een levende, een dode,
een mens in wind en vuur.
Een
mens te zijn op aarde
in deze wereldtijd,
dat is de dood aanvaarden,
de vrede en de strijd,
de dagen en de nachten,
de honger en de dorst,
de vragen en de angsten,
de kommer en de koorts.
Gij die ons hebt geschapen,
die dood en leven scheidt,
het goede van het kwade,
leer ons in deze tijd
de mensen niet te haten,
de goden te weerstaan,
dan wonen wij op aarde
voortaan in vredesnaam.
in deze wereldtijd,
dat is de dood aanvaarden,
de vrede en de strijd,
de dagen en de nachten,
de honger en de dorst,
de vragen en de angsten,
de kommer en de koorts.
Gij die ons hebt geschapen,
die dood en leven scheidt,
het goede van het kwade,
leer ons in deze tijd
de mensen niet te haten,
de goden te weerstaan,
dan wonen wij op aarde
voortaan in vredesnaam.
Bron:
culemborg
VOLGENDE
WEEK
24
februari 2013, 2e van de 40 dagen
Exodus
34:27-35
Psalm
27:7-14
1
Korintiërs 13:1-13
Lucas
9:28-36
Gezang
99
Geen opmerkingen:
Een reactie posten