Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
PERIODE
3
maart 2013 is de 3e van de 40 dagen. De
zondag heet Oculi, Latijn voor 'ogen'. De zondag is genoemd naar de
beginwoorden van het introïtus
(openings)gezang dat deze week weer uit psalm 25 komt:
"Oculi mei semper ad Dominum, ...
Mijn ogen zijn altijd gericht op de Heer"
Psalm 25:15
"Oculi mei semper ad Dominum, ...
Mijn ogen zijn altijd gericht op de Heer"
Psalm 25:15
Kunst
tip:
Gregoriaans gezongen introïtus
van Oculi zonder de uitvoerenden, Cisterciënzers?
door f1j2p3 (Paulo) uit Brazilië,
zie ook obltoscistercienses (1m34).
Link
youtube
Kunst
tip 2: vanwege
de titel en omdat ik van William Hayes (1707-1770) psalm 103 geen
uitvoering video kon vinden zijn: With
eyes upraised
uitgevoerd door La Cetra Barockorchester Basel dirigent Anthony
Rooley. Met
Evelyn
Tubb en Ulrike Hofbauer, sopranen; Sumihito Uesugi, countertenor;
David Munderloh, tenor; Lisandro Abadie, bas et al. Van de
CD The Passions: An Ode for Music (Amazon) (4m59). Op de YT pagina
een biografie van William Hayes. Een muziekblad van psalm 103 staat
op www.hymnary.org
Link
youtube
Op
nieuweverhalen
een toelichting op de 40dagentijd, dethema's die ana bod komen in
leesroosterteksten, niet onze helaas. Volgens de auteur is in de
tekstkeuze van d eleesrooster commissie het voorbereidingskarakter
van de 40dagentijd verdwenen en dat was nou net de bedoeling van de
40dagentijd.
Op
gasthuiskerk-bolsward
(word doc) een 40dagentijdkalender van de Raad van Kerken in Bolsward
met teksten voor elke dag en een recept voor woestijnsoep, met dadels
en winter wortels 23feb13 (klinkt lekker).
Radio
5 tip:
zo ochtend van 9-9.30 uur. Prof. dr. Bert Jan Lietaert Peerbolte,
hoogleraar Nieuwe Testament aan de Vrije Universiteit Amsterdam
presenteert
'Op
weg naar Pasen' aan
de hand van de teksten van het oecumenisch leesrooster. Een deel van
de liederen wordt gezongen door het Interkerkelijk Jongerenkoor
Zevenmaal o.l.v. Mathijs Kraan; organist: Dennis Vallenduuk Meer
op
ncrv/serie-op-weg-naar-pasen
Er
is ondanks dat het de Stille tijd is toch een Bach cantate
voor Oculi ''Widerstehe
doch der Sünde'' (BWV
54) De
teksten horen bij Lucas 11:14-28, dat lezen wij niet.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) ''Widerstehe
doch der Sünde'' (BWV
54) door Andreas Scholl countertenor en Markus Markl. Het Collegium
Vocale Orchestra met dirigent Philippe Herreweghe (11m05). Link
youtube
of
kijk op dit blog op 27maart2011,
3evande40dagen Oculi
naar Glenn Gould en
Russel Oberlin J S Bach Cantate 54 "Widerstehe doch der Sünde".
Met toelichting zd Canada (?). (5m20).
Concert
tips
Niet
cantate 54, wel:
zo3mrt13
om
19.30uur, Geertekerk, Geertekerkhof Utrecht, mooi gekozen voor Oculi:
'Herr,
deine Augen sehen nach dem Glauben' uitgevoerd
door Gerrit Maas en het koor en orkest voor de Bachcantatediensten.
Link
Utrechtse
Bachcantatediensten
zo3mrt13
om
15uur, in de Philharmonie, Lange Begijnestraat 11, in Haarlem. ‘Ich
habe genug’
(BWV 82), ‘Non
sa che sia dolore’
(BWV 209), Suite BWV 1067 en de Sonate voor traverso en basso
continuo. Uitgevoerd door Musica ad Rhenum & Stephanie True.
Kaarten 23 Euro. Link
Philharmonie
za2mrt13,
van 20-22uur in de Grote- of St. Janskerk, Markt 22,Wijk bij
Duurstede Ein
deutsches Requiem
(1868) door Johannes Brahms met Bijbelse teksten om de nabestaanden
te troosten. Uitgevoerd door christelijk vocaal ensemble ‘Marcantus’
uit Houten o.l.v. Arjen J.A. Uitbeijerse. Kaarten 15 Euro.
TEKSTEN
We
lezen deze week over Mozes die door God opnieuw opgeroepen wordt naar
de farao te gaan om het volk vrijgeleide te geven (en zo het verbond
gestand te doen). In de lofpsalm 103 worden die regels aangehaald,
God vergeeft alle schuld en 6 De HEER doet wat rechtvaardig is,
hij verschaft recht aan de verdrukten.
In
Paulus brief aan de Christenen in Rome lezen we over de verzoening
met God door Jezus. Het stukje heet door geloof gerechtvaardigd in de
Groot Nieuws Bijbel en benadrukt dat lijden leidt tot volharding,
verharding en … hoop. De liefde en de Heilige Geest beamen die
hoop.
In
Lucas 13 (uitspraken, genezingen en gelijkenissen) lezen we Jezus
waarschuwing dat we een nieuw leven moeten beginnen en de gelijkenis
van de onvruchtbare vijgenboom die nog een jaar en extra aandacht
krijgt om (toch) te bloeien. NB Of dat gebeurt blijft onduidelijk.
Exodus
6:1-7
Psalm
103:1-7
Romeinen
5:1-11
Lucas
13:1-9
Tussentijds
150
1.
Mijn ogen zijn gevestigd
op God, of Hij mij redt.
Mijn hart, hoezeer onrustig,
heb ik op Hem gezet.
Kan ik de nacht verduren,
waarin Gij verre zijt?Gij zult mijn voeten sturenin 't duister van de tijd.
op God, of Hij mij redt.
Mijn hart, hoezeer onrustig,
heb ik op Hem gezet.
Kan ik de nacht verduren,
waarin Gij verre zijt?Gij zult mijn voeten sturenin 't duister van de tijd.
Hele
tekst pdf vanwal
Tekst:
W. Barnard naar Melodie: Straatsburg 1539 - Genève 1551, Psalm
130.
EXODUS
Exodus
is
het 2e boek van het Oude Testament. We maken een flinke sprong terug
in de tijd en de Torah, het Oude Testament nog naar voor het vertrek
van het Joodse volk uit Egypte en zelfs voordat de farao daartoe
bereid was. God benadrukt zijn autoriteit. Geen wonder dat Joden
'Godsvrezenden' werden genoemd.
Kunst
tip: Mozes
ontmoet Ramsis II, typische Midden Oosten afbeelding van de
ontmoeting door Haydar Hatemi (circa 1000 jaar oud) Link
Mozes_ontmoet_Ramses_II
EXODUS 6:1-71
Maar de HEER antwoordde hem: ‘Nu zul je zien wat ik de farao ga
aandoen: ik zal hem met harde hand dwingen mijn volk te laten gaan,
hij zal het zelfs uit zijn land wegjagen.’
(Dit
is het slot van de eerste oproep van Mozes en Aaron aan de farao om
het Joodse volk te laten gaan en zijn antwoord is verzwaring van hun
slavenwerk)
Mozes
opnieuw geroepen
2 God zei tegen Mozes: ‘Ik ben de HEER. 3 Ik ben aan Abraham,
Isaak en Jakob verschenen als God, de Ontzagwekkende, maar mijn naam
HEER heb ik niet aan hen bekendgemaakt. 4 Ik heb met hen mijn verbond
gesloten en Kanaän aan hen beloofd, het land waarin zij als
vreemdeling hebben gewoond. 5 Ik heb het gejammer van de Israëlieten
over de slavenarbeid die hun door de Egyptenaren is opgelegd gehoord,
en dat heeft mij aan die belofte herinnerd. 6 Daarom moet je dit
tegen hen zeggen: “Ik ben de HEER. Ik zal de last die de
Egyptenaren jullie opleggen van je afnemen, ik zal jullie uit je
slavenbestaan bevrijden. Met opgeheven arm zal ik jullie verlossen en
de Egyptenaren zwaar straffen. 7 Ik zal jullie aannemen als mijn
volk, en ik zal jullie God zijn. En jullie zullen inzien dat ik, de
HEER, jullie God ben, die jullie bevrijdt van de last die je door de
Egyptenaren is opgelegd.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst NBV
Liever
luisteren?
Ferdinand
van de Velde uit Amsterdam op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Exodus is het 2e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Protestantse
gemeente Maas-Heuvelland, Kloosterkerk, Oosterweg 1 (kaart op de
site) Valkenburg. Tijd:
10uur, voorganger Ds. A. Witte. De lezingen: Exodus 6:1 – 7 en
Lucas 13: 1–9. In
het verhaal van Exodus maakt de Eeuwige zijn naam bekend. Het is een
naam vol beweeglijkheid. Tegelijk stelt die naam een grens aan de
rotsvast en onbeweeglijk zwaar in de mens ingebakken neiging eigen
belang te laten prevaleren boven al het andere, ook als er
slachtoffers vallen. Lukt het ons die beweeglijkheid ook nu te
ontdekken, en tot het stellen van welke grenzen worden wij op onze
beurt
uitgenodigd? En
wat heeft die vijgenboom uit Lucas daar mee te maken? Link
maas-heuvelland
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Samenvatting
van de Preek
van ds K W de Jong voor de Protestantse Gemeente in Leidsche Rijn op
10mrt07 over 'Gewicht in de Schaal'. Link
Exodus
6:1-12
Op
You Tube: in
het Engels
Father
Sam Kim New York Manhattan Church over de film the Social Network en
''uncertanties'' (37m04). Link
youtube
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 103. In het Latijn heet de psalm
Benedic
anima mea naar
de eerste regel.
Het
is een beloftepsalm aan de gelovigen, met wel heel veel beloften.
Opvallend mooi beeld vind ik:r5b 'uw
jeugd vernieuwt zich als een adelaar''.
De
leesrooster heeft de psalm slim gekozen in r7 staat: Hij
maakte aan Mozes zijn wegen bekend, aan het volk van Israël zijn
grootse daden.
In
r15 van de psalm, wij lezen slechts tot r7 15 De mens – zijn
dagen zijn als het gras, hij is als een bloem die bloeit op het veld
16 en verdwijnt zodra de wind hem verzengt; de plek waar hij stond,
kent hem niet meer.
Kunst
tip: "Benedic,
anima mea, Domino"
door de Zwitserse componist Dominique Gesseney-Rappo (1953).
Uitgevoerd door het Sound Choir gedirigeerd door Voicu Popescu.
Opname tijdens het Inregistrare din Concertul aniversar sustinut
nov2006, la sala Auditorium in Bucarest, Roemenië.
(3m39) Link youtube.
PSALM
103:1-7
1
Van David.
Prijs de HEER, mijn ziel,
prijs, mijn hart, zijn heilige naam.
2 Prijs de HEER, mijn ziel,
vergeet niet één van zijn weldaden.
3 Hij vergeeft u alle schuld,
hij geneest al uw kwalen,
4 hij redt uw leven van het graf,
hij kroont u met trouw en liefde,
5 hij overlaadt u met schoonheid en geluk,
uw jeugd vernieuwt zich als een adelaar.
6 De HEER doet wat rechtvaardig is,
hij verschaft recht aan de verdrukten.
7 Hij maakte aan Mozes zijn wegen bekend,
aan het volk van Israël zijn grootse daden. In de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Prijs de HEER, mijn ziel,
prijs, mijn hart, zijn heilige naam.
2 Prijs de HEER, mijn ziel,
vergeet niet één van zijn weldaden.
3 Hij vergeeft u alle schuld,
hij geneest al uw kwalen,
4 hij redt uw leven van het graf,
hij kroont u met trouw en liefde,
5 hij overlaadt u met schoonheid en geluk,
uw jeugd vernieuwt zich als een adelaar.
6 De HEER doet wat rechtvaardig is,
hij verschaft recht aan de verdrukten.
7 Hij maakte aan Mozes zijn wegen bekend,
aan het volk van Israël zijn grootse daden. In de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Robert-Jan
van Amstel uit
Rotterdam Predikant GK Rotterdam-Lombardijen op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Niets
nieuws gevonden, het leesrooster van de Rooms Katholieke kerk en de
Evangelische Lutherse gemeente (nu Protestantste Kerk in Nederland)
houden het bij de traditie van psalm 25, de naamgever van Oculi. De
Oud Katholieke Kerk in Dordrecht, Voorstraat 120 Dordrecht vermeld
psalm 103 wel: Tijd:
10.30-11.45uur, voorganger pastoor
Jan van der Steen. De doornstruik staat in lichte laaie, in vuur en
vlam en verbrandt niet. Het licht van de kaars wordt uitgedeeld en
toch wordt het licht van de kaars niet minder. Al drie jaar geeft de
vijgeboom geen vruchten. Omhakken of eerst nog wat mest erbij, de
grond omspitten, een mooi lied zingen aan de voet van de stam en nog
even laten staan… en dan? Zal de boom vruchten gaan dragen …
Link
Dordrecht.OKKN.nl
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van/voor Parochie
Sint-Lucas, Amsterdam door Pastor Colm Dekker over Handelingen
1, 1-11 en
Marcus 16, 15-20 met verzen uit psalm 103. Hemelvaart,
25mei2009
Link preken.be/de-hemel-boven-de-aarde-gods-liefde-voor-ons-mensen
Op
You Tube:
Een barokke Benedic Anima mea, psalm 103 van Nicolas Bernier
(1664-1734) helaas incompleet overgeleverd. Uitgevoerd door Les Pages
& Les Chantres du Centre de Musique Baroque de Versailles en The
English Concert dirigent Olivier Schneebeli (13m49). Link
youtube
ROMEINEN
5:1-11
De
brief van Paulus aan de Christenen in Rome is het 6e boek van het
Nieuwe Testament. Paulus schreef uit Korinthe in circa 56. Op
kunst-en-cultuur.infonu
een interessant artikel over de eerste Christenen en hun gemeenten in
Rome door Leids historica Gertude86.
We
lezen deze week over ellende die tot volharding, betrouwbaarheid en
hoop leidt. R 3-4. r5
Deze hoop zal niet worden beschaamd, omdat Gods liefde in ons hart is
uitgegoten door de heilige Geest, die ons gegeven is. Bovendien
zijn gelovigen gered door het offer van Jezus.
Kunst
tip:
Geloof hoop en liefde zijn belangrijke, kardinale,
deugden in het Christendom. Hun symbolen zijn een kruis (geloof),
een anker (hoop)
en liefde (hart)
die vaak gedrieën
verschijnen.
Link
Wikipedia/Deugden&ondeugden
In
vroegchristelijke tijd zag men in het anker de kruisvorm terug,
vanwege de dwarsbalk onder de ring, waaraan je een anker kon
beetpakken. Hierdoor kreeg het betekenis als symbool
van verlossing (het crux
dissimulata).
Vaak zag je dan op christelijke sarcofagen het anker nog omringd door
vissen of dolfijnen.
Link
Bovenlichten.net
Een site van Ben Veldstra (bioloog) over ramen.
In
de Paulus
brief aan de Hebreeën 6:19
wordt het anker gebruikt als beeld voor de hoop Die
hoop is als een betrouwbaar en zeker anker voor onze ziel, en gaat
ons voor tot voorbij het voorhangsel.
Het was al een bekend symbool binnen de antieke oudheid, een andere
betekenis is redding wat weer verwijst naar het Christelijke geloof
dat Jezus kruisdood redding voor alle gelovigen betekent. (Bron:
Wikipedia en Jeshua).
ROMEINEN
5:1-11
Leven
in vrede met God
1 Wij zijn dus als rechtvaardigen aangenomen op grond van ons geloof en leven in vrede met God, door onze Heer Jezus Christus. 2 Dankzij hem hebben we door het geloof toegang gekregen tot Gods genade, die ons fundament is, en in de hoop te mogen delen in zijn luister prijzen we ons gelukkig. 3 En dat niet alleen, we prijzen ons zelfs gelukkig onder alle ellende, omdat we weten dat ellende tot volharding leidt, 4 volharding tot betrouwbaarheid, en betrouwbaarheid tot hoop. 5 Deze hoop zal niet worden beschaamd, omdat Gods liefde in ons hart is uitgegoten door de heilige Geest, die ons gegeven is. 6 Toen wij nog hulpeloos waren is Christus immers voor ons, die op dat moment nog schuldig waren, gestorven. 7 Er is bijna niemand die voor een rechtvaardig mens wil sterven; slechts een enkeling durft voor een goed mens zijn leven te geven. 8 Maar God bewees ons zijn liefde doordat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren. 9 Des te zekerder is het dus dat wij, nu we door zijn dood zijn vrijgesproken, dankzij hem zullen worden gered en niet veroordeeld. 10 Werden we in de tijd dat we nog Gods vijanden waren al met hem verzoend door de dood van zijn Zoon, des te zekerder is het dat wij, nu we met hem zijn verzoend, worden gered door diens leven. 11 En meer nog, dat wij God prijzen danken we aan onze Heer Jezus Christus, door wie we nu al met God zijn verzoend.
1 Wij zijn dus als rechtvaardigen aangenomen op grond van ons geloof en leven in vrede met God, door onze Heer Jezus Christus. 2 Dankzij hem hebben we door het geloof toegang gekregen tot Gods genade, die ons fundament is, en in de hoop te mogen delen in zijn luister prijzen we ons gelukkig. 3 En dat niet alleen, we prijzen ons zelfs gelukkig onder alle ellende, omdat we weten dat ellende tot volharding leidt, 4 volharding tot betrouwbaarheid, en betrouwbaarheid tot hoop. 5 Deze hoop zal niet worden beschaamd, omdat Gods liefde in ons hart is uitgegoten door de heilige Geest, die ons gegeven is. 6 Toen wij nog hulpeloos waren is Christus immers voor ons, die op dat moment nog schuldig waren, gestorven. 7 Er is bijna niemand die voor een rechtvaardig mens wil sterven; slechts een enkeling durft voor een goed mens zijn leven te geven. 8 Maar God bewees ons zijn liefde doordat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren. 9 Des te zekerder is het dus dat wij, nu we door zijn dood zijn vrijgesproken, dankzij hem zullen worden gered en niet veroordeeld. 10 Werden we in de tijd dat we nog Gods vijanden waren al met hem verzoend door de dood van zijn Zoon, des te zekerder is het dat wij, nu we met hem zijn verzoend, worden gered door diens leven. 11 En meer nog, dat wij God prijzen danken we aan onze Heer Jezus Christus, door wie we nu al met God zijn verzoend.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Constanse Bergeijk uit
Hoogvliet op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Romeinen is het 6e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Niet
gevonden behalve de vaste liturgie vermelders die het oecumenisch
leesrooster volgen zoals Luthers Den haag, PKN Haren etc. Kijk op
Churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van ds Vreugdenhil voor de Hervormde
Gemeente van Woerden op
14juni2009 over Romeinene 5:1-11 en de (on)zekerheid
van het
geloof hebben. Link
gcvreugdenhil
Prekenarchief op gcvreugdenhil.nl
Op
You Tube:
In het Engels Pastor Bud Stonebraker of South Shore Christian
Fellowship (part 1) Romans 5:1-11 Meer op southshorechristianfellows
(33m43) Link
youtube
LUCAS
Lucas
is het 3e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit verhaal komt niet voor in andere
evangelies.
Eigenlijk
zijn het 2 stukjes, een waarschuwing naar aanleiding van
gebeurtenissen in Galilea waarover ik online geen verwijzingen naar
historische gebeurtenissen heb gevonden. In meer historische bronnen
staat dat Pontius Pilatus nogal wat onrust moest onderdrukken, of
vanwege religieuze schoffering van Joden, het roven van een
tempelschat voor de bouw van een aquaduct en de hoge belastingdruk.
In de preek
van ds de Ruiter gaat het vooral
over hoe
Jezus met dit nieuws omgaat.
We
lezen Jezus waarschuwing dat we een nieuw leven moeten beginnen, dat
kan door te vasten en ons (mentaal) voor te bereiden op de
wederopstanding met Pasen. De gelijkenis van de onvruchtbare
vijgenboom motiveert ons verder een jaar de tijd en extra aandacht om
(toch) te bloeien. NB
Of dat gebeurt blijft onduidelijk.
Kunst
tip: 'Jezus
(weer) voor Pilatus', door Duccio di Buoninsegna (1255–1318)
circa 1308-11. Tempera op hout nu in het Museo dell'Opera del Duomo,
Siena Link
www.wga.hu
Lucas
13
1
Er waren op dat moment ook enkele mensen aanwezig die hem vertelden
over de Galileeërs van wie Pilatus het bloed vermengd had met
hun offers. 2 Hij zei tegen hen: ‘Denken jullie dat die
Galileeërs grotere zondaars waren dan alle andere Galileeërs,
omdat ze dat ondergaan hebben? 3 Zeker niet, zeg ik jullie, maar als
jullie niet tot inkeer komen, zul je allemaal op dezelfde wijze
omkomen. 4 Of die achttien die stierven doordat de Siloamtoren op hen
viel – denken jullie dat zij schuldiger waren dan alle andere
mensen die in Jeruzalem wonen? 5 Zeker niet, zeg ik jullie, maar als
jullie niet tot inkeer komen, zul je allemaal net zo sterven als
zij.’
6 Hij vertelde hun deze gelijkenis: ‘Iemand had een vijgenboom in zijn wijngaard geplant en ging kijken of de boom vrucht droeg, maar hij vond geen vijgen. 7 Hij zei tegen de wijngaardenier: “Al drie jaar kom ik kijken of die vijgenboom vrucht draagt, maar tevergeefs. Hak hem maar om, want hij dient tot niets en put alleen de grond uit.” 8 Maar de wijngaardenier zei: “Heer, laat hem ook dit jaar nog met rust, tot ik de grond eromheen heb omgespit en hem mest heb gegeven, 9 misschien zal hij dan het komende jaar vrucht dragen, en zo niet, dan kunt u hem alsnog omhakken.”’ In de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
6 Hij vertelde hun deze gelijkenis: ‘Iemand had een vijgenboom in zijn wijngaard geplant en ging kijken of de boom vrucht droeg, maar hij vond geen vijgen. 7 Hij zei tegen de wijngaardenier: “Al drie jaar kom ik kijken of die vijgenboom vrucht draagt, maar tevergeefs. Hak hem maar om, want hij dient tot niets en put alleen de grond uit.” 8 Maar de wijngaardenier zei: “Heer, laat hem ook dit jaar nog met rust, tot ik de grond eromheen heb omgespit en hem mest heb gegeven, 9 misschien zal hij dan het komende jaar vrucht dragen, en zo niet, dan kunt u hem alsnog omhakken.”’ In de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Lucas
is het 3e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Rooms
Katholiek Oss, Heilig Hart Parochie, Kromstraat 109 (route
op de site). Tijd
za
18.30 uur, zo 10uur, voorgangers W.P? Diake Dhr.
F. Vervoort.
Lezingen
Exodus 3, 1-8a.13-15 / Lucas 13, 1-9 met zaterdag Voorstellen
van de vormelingen. Link
heilighart-oss
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Ds. Ton de Ruiter voor de gereformeerd vrijgemaakte kerk in
Enkhuizen op 18mt2001 over Wat zegt Jezus bij rampen. Link
prekendiespreken
Op
You Tube:
Ik denk een trance nummer, zonder tekst van Akillez alias Axl
Rosenberg (6m15). Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze Vader' Het gebed dat Jezus
heeft geleerd. Deze keer 2 regels uit psalm
103: 15-16.
10
Hij straft ons niet naar onze zonden,
hij vergeldt ons niet naar onze schuld.
hij vergeldt ons niet naar onze schuld.
15
De mens – zijn dagen zijn als het gras,
hij is als een bloem die bloeit op het veld
16 en verdwijnt zodra de wind hem verzengt;
de plek waar hij stond, kent hem niet meer.
hij is als een bloem die bloeit op het veld
16 en verdwijnt zodra de wind hem verzengt;
de plek waar hij stond, kent hem niet meer.
VOLGENDE
WEEK
10
maart 2013, 4e van de 40 dagen
2
Kronieken 36:14-23
Psalm
34:1-11
2
Korintiërs 5:14-21
Lucas
15:11-32
Gezang
34
Woensdag
13 maart 2013 is het Biddag voor Gewas en Arbeid dat heeft een eigen leesrooster:
2
Kronieken 1:7-13
Psalm
111
Lucas
11:1-13
Gezang
351
Geen opmerkingen:
Een reactie posten