Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
Het
blog is deze zomer wat minder uitgebreid, wel de teksten met
toelichting en de Bachcantates, maar zonder kunst-, preek-, live- &
videotips. Die zijn natuurlijk wel welkom!
PERIODE
29
juli 2012 is de 6e zondag van de zomer. NB De
Katholieken tellen door in de Ordo Lectionum Missae (OLM) ''door het
jaar'' en de Evangelisch-Luthersen tellen door met de 8e na
Trinitatis, drie-vuldigheid of Drie-eenheid (God de vader,
Jezus de Zoon en de Heilige Geest).
De
Bach cantates
voor deze zondag zijn “Erforsche
mich, Gott, und erfahre mein Herz” (BWV
136), “Wo
Gott der Herr nicht bei uns hält”
(Koraalcantate BWV 178) en “Es
ist dir gesagt, Mensch, was gut ist”
(BWV 45; deel voor en na preek) De teksten horen bij Mattheüs 7:
15-23 de Bergrede: waarschuwing voor valse profeten. Dit lezen wij
niet.
MP3
Cantate “Erforsche
mich, Gott, und erfahre mein Herz” (BWV
136) door dirigent Pieter Jan Leusink en het Hollands Boys Choir
(4m12 - 1m27 - 4m26 - 0m53 met Windows media player). Link
eduardvhengel
TEKSTEN
Deze
week twee keer een verwijzing naar de Exodus en de uittocht uit
Egypte, in Jesaja na de bevrijding of uittocht uit Babylon en in de
psalm worden God's wonderen in de woestijn bezongen; het scheiden van
de zee voor een veilige oversteek (Ex 14:21-25) en het stromen van
water uit de rots als de Israëlieten dorst hebben (aangekondigd
in Exodus 17).
In
de brief van Paulus aan de Efeziërs legt hij uit waarom hij op
de knieën gaat voor God in gebed om innerlijke geloof en kracht
om de onbegrijpelijke / onmetelijke liefde van God die te diep, te
hoog, te breed en te lang is om te bevatten.
In
Marcus 6 het wonder van Jezus die over het water naar zijn leerlingen
toeloopt die hem niet herkennen, zelfs niet na het wonder van de
broden en de vissen van vorige week. Het gezang past heel mooi bij
alle teksten.
Jesaja
63:7-14
Psalm
114
(Efeziërs
3:14-21)
Marcus
6:45-52(56)
Gezang
565:
Zingt
voor de Heer van liefde en trouw
die
onder ons verblijven wou.
Zingt
als het gras, dat dankt voor dauw:
Alleluia,
alleluia.
2.
Zingt voor de liefde die ons bindt,
die
in ons hoofd haar woning vindt,
die
in ons hart haar rijk begint:
Alleluia,
alleluia.
3.
Zingt voor het heil dat komen gaat,
zingt
voor de deur die open staat,
zingt
voor de God, die zingen laat:
Alleluia,
alleluia
JESAJA
Jesaja
is het 23ste boek van het Oude Testament. Jesaja is een van de
belangrijkste profeten van de Bijbel. We lezen uit boekrol 63,
een van de boekrollen van de derde of trito Jesaja en eigenlijk
geschriften van een groep profeten die leefden na de terugkeer uit de
Babylonische Ballingschap (na 538 voor Chr.).
Alle
mooie (heils)beloften in Jesaja ten spijt, vallen de terugkeer en
thuiskomst tegen. Dat is de schuld van het ontrouwe volk zelf. In het
stukje hiervoor (63:1-6) wordt de verschrikkelijke wraak van de Heer
bezongen, in dit stukje de roep om een beschermer met regel 9 die als
vooraankondiging van Christus kan worden gelezen.
Jesaja
63:7-14
Waar
is onze beschermer?
7 Ik zal de liefde van de HEER gedenken en zijn roemrijke daden bezingen: alles wat de HEER voor ons heeft gedaan, de goedheid die hij het volk van Israël bewees in zijn ontferming en onbegrensde liefde. 8 Hij zei: ‘Natuurlijk, het is mijn volk! Mijn kinderen zijn te vertrouwen.’ Daarom wilde hij hun redder zijn. 9 In al hun nood was ook hijzelf in nood: zij werden gered door de engel van zijn tegenwoordigheid. In zijn liefde en mededogen heeft hij hen zelf verlost, hij tilde hen op en heeft hen gedragen, alle jaren door. 10 Maar zij zijn in opstand gekomen en hebben zijn heilige geest gekrenkt. Daarom werd hij hun tot vijand en bond hij de strijd met hen aan.
7 Ik zal de liefde van de HEER gedenken en zijn roemrijke daden bezingen: alles wat de HEER voor ons heeft gedaan, de goedheid die hij het volk van Israël bewees in zijn ontferming en onbegrensde liefde. 8 Hij zei: ‘Natuurlijk, het is mijn volk! Mijn kinderen zijn te vertrouwen.’ Daarom wilde hij hun redder zijn. 9 In al hun nood was ook hijzelf in nood: zij werden gered door de engel van zijn tegenwoordigheid. In zijn liefde en mededogen heeft hij hen zelf verlost, hij tilde hen op en heeft hen gedragen, alle jaren door. 10 Maar zij zijn in opstand gekomen en hebben zijn heilige geest gekrenkt. Daarom werd hij hun tot vijand en bond hij de strijd met hen aan.
11
Toen dacht hij aan de dagen van weleer, aan Mozes en zijn volk. Waar
is hij die zijn volk door de zee voerde, waar zijn de herders van
zijn kudde? Waar is hij die hen bezielde met zijn heilige geest? 12
Die Mozes ter zijde stond met zijn luisterrijke arm, die voor hen het
water kliefde om zich een eeuwige naam te verwerven? 13 Die hen door
de diepte leidde als paarden door de woestijn, zonder dat ze
struikelden, 14 als vee dat afdaalt naar het dal? Het was de geest
van de HEER die hun rust gaf. Ja, u hebt zelf uw volk geleid om u een
luisterrijke naam te verwerven.
Liever
luisteren?
Antonius
Hyacinthus van der Horst uit Schiedam op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel.nl
Marcus is het 2e boek van het Nieuwe Testament.
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen psalm
114, in het latijn heet de psalm In
exitu Israel naar
de beginregel. NB Oude kerkmuziek, voor de reformatie, vernoemt
meestal niet naar het nummer van de psalm, maar naar de Latijnse naam
(die later ook nog eens hernummerd zijn). Ook de beste zoekterm voor
video's!
Op
You Tube:
Antonio
Vivaldi (1678 – 1741) psalm 113 (hernummerd) for 4 voices
chorus, strings and basso continuo in C major (RV 604) I. In
exitu Isreael de Aegypto
door het Choir of the Kings Concort (3m33) Link
youtube
of youtube
Psalm
114 In exitu Israel
Toen
Israël wegtrok uit Egypte,
het volk van Jakob dat vreemdtalige land verliet,
2 werd Juda zijn heiligdom,
Israël zijn koninkrijk.
3 De zee zag en vluchtte,
de Jordaan trok zich terug,
4 de bergen schrokken op als rammen,
als lammeren sprongen de heuvels op.
5 Waarvoor, zee, neem je de vlucht,
Jordaan, trek jij je terug?
6 Waarvoor, bergen, schrikken jullie op als rammen,
springen jullie, heuvels, als lammeren op?
7 ‘Voor het aanschijn van de Heer, – beef, aarde! –
voor het aanschijn van de God van Jakob.
8 Hij verandert de rots in een bron,
hard gesteente in een stroom van water.’
het volk van Jakob dat vreemdtalige land verliet,
2 werd Juda zijn heiligdom,
Israël zijn koninkrijk.
3 De zee zag en vluchtte,
de Jordaan trok zich terug,
4 de bergen schrokken op als rammen,
als lammeren sprongen de heuvels op.
5 Waarvoor, zee, neem je de vlucht,
Jordaan, trek jij je terug?
6 Waarvoor, bergen, schrikken jullie op als rammen,
springen jullie, heuvels, als lammeren op?
7 ‘Voor het aanschijn van de Heer, – beef, aarde! –
voor het aanschijn van de God van Jakob.
8 Hij verandert de rots in een bron,
hard gesteente in een stroom van water.’
In de Nieuw
Bijbelvertaling
Liever
luisteren?
Rinse Postuma uit
Ermelo op voorleesbijbel
Of ga naar www.downloadbijbel.nl
Marcus is het 2e boek van het Nieuwe Testament.
Brief
van Paulus aan de Efeziërs
De
brief aan de Efeziërs is het 8e boek van het Nieuwe Testament.
Paulus schreef zijn brief aan de Christenen in Efeze die hij tweemaal
bezocht, een keer kort en een keer 2 jaar! Het is een algemene brief,
ook wel een rondzendbrief voor alle gemeenten met algemene uitleg en
aanwijzingen.
Paulus
schreef de brief uit gevangenschap maar onduidelijk is welke, de 1e
of de 2e ergens tussen 50 en 60 na Christus. Volgens de inleiding bij
de brief aan de christenen in Fillipi vermoedt 'men' dat Paulus
gevangen zat in Efeze, dat verklaart het lange verblijf wellicht.
In het stukje dat wij
lezen knielt Paulus voor God en bidt om innerlijke kracht en
standvastigheid (r17) en om de onbegrensde liefde van Jezus te
kunnen begrijpen. In dit stukje de bekende(?) regel 19: de liefde
van Christus (kennen) die alle kennis te boven gaat,
Brief
van Paulus aan de Efeziërs 3:14-21
4
Daarom buig ik mijn knieën voor de Vader, 15 die de vader is van
elke gemeenschap in de hemelsferen en op aarde. 16 Moge hij vanuit
zijn rijke luister uw innerlijke wezen kracht en sterkte schenken
door zijn Geest, 17 zodat door uw geloof Christus kan gaan wonen in
uw hart, en u geworteld en gegrondvest blijft in de liefde. 18 Dan
zult u met alle heiligen de lengte en de breedte, de hoogte en de
diepte kunnen begrijpen, 19 ja de liefde van Christus kennen die alle
kennis te boven gaat, opdat u zult volstromen met Gods volkomenheid.
20 Aan hem die door de kracht die in ons werkt bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij vragen of denken, 21 aan hem komt de eer toe, in de kerk en in Christus Jezus, tot in alle generaties, tot in alle eeuwigheid. Amen.
20 Aan hem die door de kracht die in ons werkt bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij vragen of denken, 21 aan hem komt de eer toe, in de kerk en in Christus Jezus, tot in alle generaties, tot in alle eeuwigheid. Amen.
Liever
luisteren?
Hannie
van Dijk uit Baarn op voorleesbijbel
Of ga naar www.downloadbijbel.nl
Efeziers is het 10e boek van het Nieuwe Testament.
MARCUS
Marcus is het 2e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek soms een beetje anders.
Marcus is het 2e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek soms een beetje anders.
Dit
bekende en vaak verbeelde verhaal van Jezus die op het water loopt,
staat ook in Mattheus 14:22-33 en Johannes 6:15-21. Opvallend is dat
de leerlingen hem niet herkennen en denken dat het een spook is. In
r52 Ze
waren niet tot inzicht gekomen door wat er met de broden was gebeurd,
omdat ze hardleers waren....
Marcus
6:45-52(56)
Naar
de overkant van het meer
45 Meteen daarna gelastte hij zijn leerlingen in de boot te stappen en alvast naar de overkant te varen, naar Betsaïda; intussen zou hijzelf de menigte wegsturen. 46 Nadat hij afscheid van de mensen had genomen, ging hij de berg op om er te bidden. 47 Bij het vallen van de avond was de boot midden op het meer, en hij was alleen aan land. 48 Toen hij zag dat de leerlingen door de hevige tegenwind maar nauwelijks vooruitkwamen, hoe hard ze ook roeiden, liep hij tegen het einde van de nacht over het meer naar hen toe, en hij wilde hen voorbijlopen. 49 Toen ze hem over het water zagen lopen, dachten ze dat hij een geestverschijning was en ze schreeuwden het uit. 50 Ze hadden hem allemaal gezien en raakten in paniek. Maar hij sprak hen meteen aan en zei: ‘Blijf kalm! Ik ben het, wees niet bang.’ 51 Hij stapte bij hen in de boot en de wind ging liggen. Zijn leerlingen waren helemaal van hun stuk gebracht. 52 Ze waren niet tot inzicht gekomen door wat er met de broden was gebeurd, omdat ze hardleers waren.
45 Meteen daarna gelastte hij zijn leerlingen in de boot te stappen en alvast naar de overkant te varen, naar Betsaïda; intussen zou hijzelf de menigte wegsturen. 46 Nadat hij afscheid van de mensen had genomen, ging hij de berg op om er te bidden. 47 Bij het vallen van de avond was de boot midden op het meer, en hij was alleen aan land. 48 Toen hij zag dat de leerlingen door de hevige tegenwind maar nauwelijks vooruitkwamen, hoe hard ze ook roeiden, liep hij tegen het einde van de nacht over het meer naar hen toe, en hij wilde hen voorbijlopen. 49 Toen ze hem over het water zagen lopen, dachten ze dat hij een geestverschijning was en ze schreeuwden het uit. 50 Ze hadden hem allemaal gezien en raakten in paniek. Maar hij sprak hen meteen aan en zei: ‘Blijf kalm! Ik ben het, wees niet bang.’ 51 Hij stapte bij hen in de boot en de wind ging liggen. Zijn leerlingen waren helemaal van hun stuk gebracht. 52 Ze waren niet tot inzicht gekomen door wat er met de broden was gebeurd, omdat ze hardleers waren.
(53
Nadat ze waren overgestoken, kwamen ze bij Gennesaret aan land en
daar legden ze aan. 54 Toen ze uit de boot stapten, werd hij meteen
herkend. 55 In het hele gebied ontstond een druk komen en gaan van
mensen, die zieken op draagbedden meenamen naar elke plaats waarvan
ze hoorden dat hij daar was. 56 Overal waar hij kwam, in dorpen,
steden en gehuchten, legden ze de zieken op het plein. Ze smeekten
hem of ze ten minste de zoom van zijn kleed mochten aanraken. En
iedereen die hem aanraakte, werd gered en genas.)
Liever
luisteren?
Diet Zomer-Harwig (1956)
uit Krimpen aan den Ijssel Docent communicatie op voorleesbijbel
Of ga naar www.downloadbijbel.nl
Marcus is het 2e boek van het Nieuwe Testament.
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze Vader' Het gebed dat Jezus
heeft geleerd. Deze keer een kort gebed voor kinderen naar Efeziers 1
van de gebedsbeweging Mom's
in touch, nogal
vormelijk,
maar dat komt misschien ook door de vertaling naar Nederlands. Naar
jet thema van van deze week kunnen bevatten: Ik
bid dat mijn kind God beter zal leren kennen
NB
Onze tekst van Efeziërs
3:14-21 wordt aangeraden als basis voor gebed voor medegelovigen.
Ik
bid dat mijn kind God beter zal leren kennen
Ik
bid dat de God van onze Here Jezus Christus, de vader van de
Heerlijkheid, mijn kind geve de Geest van wijsheid en van openbaring
om Hem recht te kennen.
VOLGENDE
WEEK
5
augustus 2012, 7e van de zomer
Deuteronomium
10:12-21
Psalm
15
(Efeziërs
4:17-25)
Marcus
7:1-23
Tussentijds
9
Geen opmerkingen:
Een reactie posten