Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
PERIODE
23
september is de 1e zondag van de herfst volgens het Oecumenisch
leesrooster. De Katholieken tellen door in de Ordo Lectionum Missae
(OLM) ''door het jaar'' en de Evangelisch Luthersen tellen door met
de 16e na Trinitatis, drie-vuldigheid of Drie-eenheid (God de Vader,
Jezus de Zoon en de Heilige Geest vlak na Pinksteren
De
Bach cantates
voor deze zondag zijn "Komm,
du süße Todesstunde"
(BWV 161),
"Christus,
der ist mein Leben"
(BWV 95), "Liebster
Gott, wenn werd ich sterben”
(Koraalcantate BWV 8) en "Wer
weiß, wie nahe mir mein Ende"
(BWV 27). De teksten horen bij Lucas 7:11-17 over de opwekking van de
jongeman uit Naïn.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) "Christus,
der ist mein Leben"
(BWV 95) gedirigeerd door Helmut Rilling waarschijnlijk de Stuttgart
Gächinger Kantorei en het Stuttgart Bach
Collegium ofwel het Bach Ensemble uit 1997. (21m54) Tekst
Cantata
95
Link
youtube
of
kijk op dit blog op 9okt11
naar JS
Bach Cantate BWV 161, (1) Aria: “Komm,
du susse Todesstunde”
door
Jurgen Jürgens (1925-1994) & Hamburg en het Monteverdi
Choir. De tekst op: webdocs
Of
19sept2010
naar Koraalcantate BWV 8 'Liebster
Gott, wenn werd ich sterben'
met de tekst. gezongen door jongens/countertenor, zonder
bronvermelding (6m43). Op www.bach-cantates.com de complete tekst en
vertaling Link
bach-cantatas
Concert
tips
Cantate
95 is populair en te beluisteren op 4 plaatsen:
zo23sept12
om 10uur Nieuwe Badkapel, op de hoek van de Nieuwe Parklaan en de
Nieuwe
Duinweg, 's
Gravenhage/Scheveningen, Link
Haags
Barokgezelschap
zo23sept12
om 16.30uur Grote Kerk of Sint-Michaëlskerk aan de
Grote
Markt,
zo23sept12
om 19.15uur Dorpskerk, Plein 3, Wassenaar door het Haags
Barokgezelschap Link
Haags
Barokgezelschap
TEKSTEN
Deze
week gaan de teksten over verleiding
tot afgodendienst in
Deuteronomium 13 maar ook in de psalm waarschuwt David tegen mensen
die zich van god afkeren: 20
ze spreken kwaadaardig over u, uw vijanden misbruiken uw naam.
Het
gaat ook over jezelf belangrijker vinden dan anderen.
In
Jakobus 3-4 Onderwerp
u aan God en bid
niet voor uzelf om uw eigen behoeften te bevredigen. In
Marcus 9:33
twisten de leerlingen over de vraag wie van hen de belangrijkste was.
Jezus antwoord is ‘Wie de belangrijkste wil zijn, moet de
minste van allemaal willen zijn en ieders dienaar.’ 36 Hij
pakte een kind op … ‘Wie in mijn naam één
zo’n kind bij zich opneemt, neemt mij op; en wie mij opneemt,
neemt niet mij op, maar hem die mij gezonden heeft.’
Deuteronomium
13:1-5
Psalm
139:13-24
(Jakobus
3:16-4,6)
Marcus
9:30-37
Tussentijds
216:
Komen
ooit voeten gevleugeld mij melden de vrede
...
Wie was mijn vijand? Ik zal hem in vrede ontmoeten.
Dan zal ik gaan waar nog geen wegen bestaan
vrede de weg voor mijn voeten.
Tekst Huub Oosterhuis
Wie was mijn vijand? Ik zal hem in vrede ontmoeten.
Dan zal ik gaan waar nog geen wegen bestaan
vrede de weg voor mijn voeten.
Tekst Huub Oosterhuis
DEUTERONOMIUM
Deuteronomium
is het 5e boek van het Oude Testament. In de NBV staat dit stukje
onder de kop heeft Tegen
verleiding tot afgodendienst. In
r3-5 is duidelijk waarom. Op 9 september lazen we woorden van gelijke
strekking van Deuteronomium 13:1 in Deuteronomium 4:1-2.
De
tekst is volgens sommigen een verklaring waarom Joden Jezus niet zien
als de Messias maar als een profeet wiens voorspellingen uitkomen. De
6e weggelaten regel is nl
En die profeet of droomuitlegger moet ter dood gebracht worden omdat
hij u wilde opzetten tegen de HEER, uw God, die u uit Egypte heeft
weggehaald en u uit de slavernij heeft bevrijd. Die man heeft immers
geprobeerd u af te brengen van de weg die de HEER, uw God, u had
gewezen. Zo moet u het kwaad dat zich bij u aandient in de kiem
smoren. Dat verklaart dus de kruisiging.
Kunst
tip: Verluchting
van een Heidense processie met afgodsbeelden in Augustinus, La Cité
de Dieu, manuscript met 11 miniaturen uit Parijs, door Maître
François (verluchter) circa 1475-1480. Gemaakt voor Jacques
d'Armagnac, Hertog van Nemours (gest. 1477) en voortgezet voor
Philippe de Commines (1447-1511) Nu in de Koninklijke Bibliotheek,
Den Haag. Cat. Nr MW10a11, folio43r. Link
mnemosyne
1: U
daarentegen moet alles wat ik u gebied strikt naleven; voeg er niets
aan toe en doe er ook niets van af. 2: Wanneer een profeet of
een droomuitlegger uit uw midden een teken of een wonder voorspelt,
3: dat vervolgens uitkomt, en hij verbindt daaraan een oproep om
andere, u onbekende goden te volgen en te dienen – 4: luister
dan niet naar wat hij zegt. Want de HEER, uw God, wil u daarmee op de
proef stellen, om te ontdekken of u hem wel met hart en ziel
liefhebt. 5: Blijf de HEER, uw God, volgen en heb alleen voor
hem ontzag. Leef zijn geboden na en luister naar hem; dien alleen hem
en blijf hem toegedaan.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst NBV
Liever
luisteren?
Chantèl
de Boer (1973) uit
Rotterdam op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Deuteronomium is het 5e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Koningkerk,
Bruijnings Ingenhoeslaan 4, Voorburg.
Tijd:
10uur, voorganger Ds A Sterrenburg. Deuteronomium en Marcus ook bij
de kindernevendienst. Link
koningkerkvoorburg
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Puntsgewijze
preek
van Prof. G.
van den Brink voor
de Protestantse Bethlehemkerk,
Den Haag op 27juni10 over Deuteronomium 13:1-5, 1 Joh. 3:23-4:6 en 1
Joh 4:1 en 2. Thema of punten: De Johannes-norm als toetssteen
voor het onderscheiden van de geesten. Kernzin:
Een
christen is om Jezus’ wil een kritisch mens Link
bethlehemkerk
NB Ik heb deze preek gekozen als tegenwicht voor de opvatting dat
Jezus een valse profeet zou kunnen zijn.
Op
Vimeo: 119
Ministries (naar psalm 119) 'Have
you ever considered why the Jews reject the Jewish Messiah, our Lord
and Savior. What if it was because many today misunderstand Paul.
Millions of Jews reject the Christian presentation of Jesus and Paul,
alarmingly, because the Word of God says to. … This teaching
exposes the gap in the misunderstanding, and takes a first step into
building a bridge...'' (33min) Link
Vimeo
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 139, in het Latijn heet de psalm
Domine,
probasti mi
Kunst tip:
Contemporain(e
uitvoering van een?)
Madrigaal door Pe.
José Maurício Nunes Garcia. Geen beschrijving
beschikbaar (8m04). NB Padre
José
Maurício Nunes Garcia
(Rio
de Janeiro 1767 – 1830) was een Braziliaans componist,
muziekpedagoog, organist en dirigent. Link
youtube
PSALM
139
13
U was het die mijn nieren vormde,
die mij weefde in de buik van mijn moeder.
14 Ik loof u voor het ontzaglijke wonder van mijn bestaan,
wonderbaarlijk is wat u gemaakt hebt.
Ik weet het, tot in het diepst van mijn ziel.
15 Toen ik in het verborgene gemaakt werd,
kunstig geweven in de schoot van de aarde,
was mijn wezen voor u geen geheim.
16 Uw ogen zagen mijn vormeloos begin,
alles werd in uw boekrol opgetekend,
aan de dagen van mijn bestaan ontbrak er niet één.
17 Hoe rijk zijn uw gedachten, God,
hoe eindeloos in aantal,
18 ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn.
Ontwaak ik, dan nog ben ik bij u.
19 God, breng de zondaars om,
– weg uit mijn ogen, jullie die bloed vergieten –
20 ze spreken kwaadaardig over u,
uw vijanden misbruiken uw naam.
21 Zou ik niet haten wie u haten, HEER,
niet verachten wie tegen u opstaan?
22 Ik haat hen, zo fel als ik haten kan,
ze zijn mijn vijand geworden.
23 Doorgrond mij, God, en ken mijn hart,
peil mij, weet wat mij kwelt,
24 zie of ik geen verkeerde weg ga,
en leid mij over de weg die eeuwig is.
die mij weefde in de buik van mijn moeder.
14 Ik loof u voor het ontzaglijke wonder van mijn bestaan,
wonderbaarlijk is wat u gemaakt hebt.
Ik weet het, tot in het diepst van mijn ziel.
15 Toen ik in het verborgene gemaakt werd,
kunstig geweven in de schoot van de aarde,
was mijn wezen voor u geen geheim.
16 Uw ogen zagen mijn vormeloos begin,
alles werd in uw boekrol opgetekend,
aan de dagen van mijn bestaan ontbrak er niet één.
17 Hoe rijk zijn uw gedachten, God,
hoe eindeloos in aantal,
18 ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn.
Ontwaak ik, dan nog ben ik bij u.
19 God, breng de zondaars om,
– weg uit mijn ogen, jullie die bloed vergieten –
20 ze spreken kwaadaardig over u,
uw vijanden misbruiken uw naam.
21 Zou ik niet haten wie u haten, HEER,
niet verachten wie tegen u opstaan?
22 Ik haat hen, zo fel als ik haten kan,
ze zijn mijn vijand geworden.
23 Doorgrond mij, God, en ken mijn hart,
peil mij, weet wat mij kwelt,
24 zie of ik geen verkeerde weg ga,
en leid mij over de weg die eeuwig is.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Corrie
Kalkhuis uit Spijkenisse op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Lees
of beluister de Preek
van Ds.
Freddy Gerkema de Nederlands Gereformeerde Kerk in Amersfoort-Noord
op 7aug11 over psalm 139:13-24. GOD IS NABIJ...TOCH! Link zvk
Op
You Tube: Naar
r15-16 Psalm 139 Video
depicting the value of life, woordeloze
beelden van embryo en foetus in de baarmoeder (4m31) door Deswan4Him.
Link
youtube
JAKOBUS
(De
verhandeling van) Jakobus is het 20ste boek van het Nieuwe Testament.
Jakobus (de rechtvaardige, de mindere of de jongere) wordt de broer
van Jezus genoemd. Hij wordt genoemd in Galaten 1:19 Maar
van de overige apostelen heb ik niemand gezien, behalve Jakobus, de
broer van de Heer.
Paulus gaat bij Jakobus op bezoek in Handelingen 21:18 maar daar
staat niets over wie hij was.
In
Jakobus 3 weer praktische adviezen en voorbeelden hoe het niet moet.
Dat komt omdat mensen zich niet onderwerpen aan God en niet nederig
zijn maar verkeerd want voor zichzelf bidden. En als ze hun zin niet
krijgen jaloers en moordlustig worden(!) r2
Tegeltjeswijsheid
Als
je een ander was zou je dan bevriend met jezelf willen zijn? Link
uploadplaatjes
JAKOBUS
3:16-4:6
16
Waar jaloezie en egoïsme heersen, vieren wanorde en allerlei
kwaad hoogtij. 17 De wijsheid van boven daarentegen is vóór
alles zuiver, en verder vredelievend, mild en meegaand; ze is rijk
aan ontferming en brengt niets dan goede vruchten voort, ze is
onpartijdig en oprecht. 18 Waar in vrede wordt gezaaid, brengt
gerechtigheid haar vruchten voort voor hen die vrede stichten.
4:1-6 Onderwerp
u aan God
1 Waar komt al die strijd, waar komen al die conflicten bij u toch
uit voort? Is het niet uit de hartstochten die strijd leveren in uw
binnenste? 2 U verlangt naar iets, maar krijgt het niet. U bent
jaloers en moordlustig, maar bereikt uw doel niet. U bekvecht en
twist met elkaar. U krijgt niets omdat u niet bidt. 3 En als u bidt
ontvangt u niets, omdat u verkeerd bidt: u wilt alleen uw eigen
hartstochten bevredigen. 4 Trouwelozen! Beseft u dan niet dat
vriendschap met de wereld vijandschap jegens God betekent? Wie
bevriend wil zijn met de wereld, maakt zich tot vijand van God. 5
Denk toch niet dat dit loze woorden zijn in de Schrift: ‘Hij
die ons het leven gaf, maakt er vurig aanspraak op; 6 maar de genade
die hij schenkt is nog groter.’ Daarom staat er: ‘God
keert zich
tegen hoogmoedigen, maar aan nederigen schenkt hij zijn genade.’
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Gerrie
de Jong uit Dordrecht op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Jakobus is het 20ste boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
RK
Genesarethkerk Monnikkenbos 10, Zoetermeer ism de Protestantse Oase
Meerzicht. Tijd:
10.30 uur, voorgangers Mw.
Conny Hofschreder-Meijering pastoraal werker en ds. Charlotte Kremer.
Oecumenische viering met Maaltijd van de Heer. Job 28, Jacobus
3:16-4:6 en Markus 9:30-37. Link
Oase-Meerzicht
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van ds. Bas van der Graaf, nu predikant voor de Jeruzalemkerk in
Amsterdam-West toen voor de St.-Janskerk
te Gouda op biddag
voor gewas en arbeid 2005 over
verkeerd bidden in Jakobus 3&4 en plannen maken zonder God erbij
te betrekken. Link
graafwerk.net
Op
Video Google:
In het Engels een preek over Hemelse wijsheid in James=Jakobus
3:16-17 en 4:1-6 door Rev. Scott Ganas of Good Shepherd Lutheran
Church (LCMS) in Menifee, CA, VS 'Heavenly
Wisdom & Selfish Ambition"
(33m) Link
video.google
MARCUS
Marcus
is het 2e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit verhaal komt ook voor bij Mattheus 18:1-5
en Lucas 9:46-48 met vrijwel identieke strekking.
Kennis tip:
Kafarnaüm,
Hebreeuws
voor Kefar Nachum of dorp van Nahum ligt aan het Meer van Tiberias
(Noord Israël). Kafarnaüm was de woonplaats van Jezus en
verschillende van zijn leerlingen. Jezus ging in Kafarnaüm
wonen toen hij hoorde dat Johannes de Doper gevangen was genomen
(Matteüs 4:13). Hij gaf er les in de synagoge (Marcus
1:21, Lucas
4:31 en Johannes
6:59). Ook genas Jezus daar de verlamde man die door zijn vrienden
door het dak naar binnen werd gebracht Marcus
2:1-4 ev. Overzicht
van Kafarnaüm
in de Bijbel (NBV)
Bron:
Wikipedia.
MARCUS
9:30-50
Onderricht aan de leerlingen
30 Ze vertrokken uit die streek en reisden door Galilea, maar hij wilde niet dat iemand dat te weten kwam, 31 want hij was bezig zijn leerlingen onderricht te geven. Hij zei tegen hen: ‘De Mensenzoon wordt uitgeleverd aan de mensen. Die zullen hem doden, maar na drie dagen zal hij uit de dood opstaan.’ 32 Ze begrepen deze uitspraak niet, maar durfden hem geen vragen te stellen.
33 Ze kwamen in Kafarnaüm. Toen ze in huis waren, vroeg hij hun: ‘Waarover waren jullie onderweg aan het redetwisten?’ 34 Ze zwegen, want ze hadden onderweg met elkaar getwist over de vraag wie van hen de belangrijkste was. 35 Hij ging zitten en riep de twaalf bij zich. Hij zei tegen hen: ‘Wie de belangrijkste wil zijn, moet de minste van allemaal willen zijn en ieders dienaar.’ 36 Hij pakte een kind op en zette het in hun midden neer; hij sloeg zijn arm eromheen en zei tegen hen: 37 ‘Wie in mijn naam één zo’n kind bij zich opneemt, neemt mij op; en wie mij opneemt, neemt niet mij op, maar hem die mij gezonden heeft.’
Onderricht aan de leerlingen
30 Ze vertrokken uit die streek en reisden door Galilea, maar hij wilde niet dat iemand dat te weten kwam, 31 want hij was bezig zijn leerlingen onderricht te geven. Hij zei tegen hen: ‘De Mensenzoon wordt uitgeleverd aan de mensen. Die zullen hem doden, maar na drie dagen zal hij uit de dood opstaan.’ 32 Ze begrepen deze uitspraak niet, maar durfden hem geen vragen te stellen.
33 Ze kwamen in Kafarnaüm. Toen ze in huis waren, vroeg hij hun: ‘Waarover waren jullie onderweg aan het redetwisten?’ 34 Ze zwegen, want ze hadden onderweg met elkaar getwist over de vraag wie van hen de belangrijkste was. 35 Hij ging zitten en riep de twaalf bij zich. Hij zei tegen hen: ‘Wie de belangrijkste wil zijn, moet de minste van allemaal willen zijn en ieders dienaar.’ 36 Hij pakte een kind op en zette het in hun midden neer; hij sloeg zijn arm eromheen en zei tegen hen: 37 ‘Wie in mijn naam één zo’n kind bij zich opneemt, neemt mij op; en wie mij opneemt, neemt niet mij op, maar hem die mij gezonden heeft.’
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Cees
Zomer uit Krimpen aan de Ijssel op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Marcus is het 2e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Laren-Eemnes, Nicolaaskerk,
Wakkerendijk
60, Eemnes
om 10uur Ds. J.G. de Bruijn en pastor W. Sarot. Oecumenische viering
op Vredeszondag. Marcus
9: 30 – 37 Hoe
herkenbaar is dat: “de eerste willen zijn”. De hele
maatschappij vraagt er om. Solliciterend moet je aangeven waarom ze
jou moeten hebben, waarom jij beter bent, waarom jij de eerste bent.
Assertief moeten wij bewijzen dat wij de eerste zijn en anders komt
jouw brief in de prullenbak. Er is op zichzelf niet veel op tegen dat
een mens de goede kanten van zichzelf toont en benoemt. En toch! Een
kind in het midden is een correctie op dat permanente streven om
voorop te gaan, de eerste te willen en te moeten zijn. Een kind stond
indertijd laag in de maatschappelijke rangorde. Erg laag. Jezus keert
daarom het maatschappelijke denken van die tijd om. De eersten zullen
de laatsten zijn, het kind staat niet achteraan, maar vooraan. Zo
wordt iets van het goddelijke denken en kijken herkenbaar. Dat kind
in het verhaal zegt meer. Met een kind wordt iets van God getoond.
Link
pdf protgem-laren-eemnes
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Jaap Kraan voor de Protestantse Gemeente in Burgum
op
20sept2009 over Marcus 9:30-50. Link
jaapkraan
Op You Tube:
Beelden van Kafernaum in Capernaum – The town of Jesus met 19e
Eeuwse beelden in z/w door Zahi Shaked, gids in Israël
(3m42). Link
youtube
of een video met die de voetstappen van Jezus in Kafernaum volgt:
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze Vader' Het gebed dat Jezus
heeft geleerd. Deze keer geen gebed maar een artikel
bidden-voor-een-ander-vermindert-boosheid
dat ik tegenkwam toen ik op zoek was naar een gebed voor een ander:
Om
agressie of woede onder controle te krijgen, helpt het om een gebedje
voor een ander te schieten, of je nu gelovig bent of niet. Dit blijkt
uit recent Amerikaans en Nederlands onderzoek.
‘We
kwamen erachter dat bidden ons daadwerkelijk kan helpen om te gaan
met woede. Dit komt waarschijnlijk doordat bidden het perspectief
verandert waarop mensen naar negatieve gebeurtenissen kijken die ze
boos maken, waardoor ze deze minder persoonlijk opnemen,’ zegt
Brad Bushman medeauteur van het onderzoek en professor communicatie
en psychologie aan de Ohio State University. Bushman werkte voor het
onderzoek samen met Sander Koole, van de Vrije Universiteit
Amsterdam, en Ryan Bremner van de Universiteit van
Michigan.
Gelovig
Bushman benadrukt dat het voor het kalmerende effect van het gebed niet uitmaakt of iemand gelovig is of niet. De resultaten tonen dat een gebed rustgevend werkt, ongeacht iemands religieuze overtuiging of hoe vaak iemand naar de kerk gaat of in het dagelijkse leven bidt. Lees verder op dokterdokter
Bushman benadrukt dat het voor het kalmerende effect van het gebed niet uitmaakt of iemand gelovig is of niet. De resultaten tonen dat een gebed rustgevend werkt, ongeacht iemands religieuze overtuiging of hoe vaak iemand naar de kerk gaat of in het dagelijkse leven bidt. Lees verder op dokterdokter
VOLGENDE
WEEK
30
september 2012, 2e van de herfst
Numeri
11:24-29
Psalm
19:8-15
(Jakobus
4:11-17)
Marcus
9:38-50
Tussentijds
79
Geen opmerkingen:
Een reactie posten