Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen
als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster waar -alleen
al in
Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun kerkgangers horen elke
week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
PERIODE
14
januari 2013, is de 2e zondag van de Epifanie, de openbaring en deze
zondag door de Doop
van de Heer
(Jezus) door Johannes de Doper.
Toen openbaarde
God dat Jezus Zijn geliefde Zoon was (door de Geest te laten
neerdalen in de vorm van een duif).
In
de Orthodoxe Kerk noemt men het Theofanie, Godsopenbaring. Daar gaat
hem om de 'Triniteit' en zien we op ikonen de stem van de Vader, de
nederdaling van de Heilige Geest in de gedaante van een duif en de
Zoon, Jezus, die gedoopt wordt in de Jordaan. Dat lezen wij ook in
Lucas 3:22.
Kunst tip: Een 14e Eeuws door de gebroeders Salimbeni, wandschildering; Italië(?) / Dries van den Akker s.j. met uitgebreide toelichting op de verbeelding op www.beeldmeditaties.nl Link beeldmeditaties
De
Bach cantates
voor deze zondag zijn "Mein
liebster Jesus ist verloren"
(BWV 154), "Meinen
Jesum laß ich nicht" (Koraalcantate
BWV 124 niet te verwarren met BWV 379) en "Liebster
Jesu, mein verlangen"
(BWV 32). De cantates horen bij Matthëus 2:41-52 (de 12-jarige
Jezus in de tempel) niet bij de teksten die wij lezen.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) 'Mein
liebster Jesus ist verloren' (BWV
154), door Nikolaus Harnoncourt Tölzer
Knabenchor, Concentus Musicus Wien, Paul
Esswood, Kurt Equiluz en Thomas Hampson 1985
(11m19) 2 delen (4m47) Link
youtube
en youtube
of
kijk op dit blog op 8jan2012
naar BWV
124 “Meinen
Jesum laß ich nicht”
een
bewerking van een lied van Christian Kleymann uit 1658. Dat was
gecomponeerd ter nagedachtenis aan keurvorst Johann Georg en zijn
zinspreuk was “Mein Jesum laß ich nicht". In het
Nederlands 'mijn Jezus laat ik niet los'.
Door Harnoncourt in 2 delen zonder verdere uitvoerenden (7m47). Link
youtube
Concert
tips
zo13jan13
om
19.30 uur in de Petruskerk, Schependomlaan 385, Hees Nijmegen.
"Meinen
Jesum laß ich nicht" (Koraalcantate
BWV 124) door Wouter van Haaften en het koor en orkest van de
Nijmeegse Bachcantates Link
Nijmeegse
Bachcantates
zo13jan13
om
17uur in de Nicolaikerk, Nikolaaskerkhof 8, Utrecht "Meinen
Jesum laß ich nicht" (Koraalcantate
BWV 124) door Ko Zwanenburg en de Vespercantorij & Capella di San
Nicolai Link
Nicolaikerk
zo13jan13
van
10.30-12uur Augustinuskerk, Amstelveenseweg 965,
Amsterdam-Buitenveldert Eucharistieviering met medewerking van
vrouwenzangkoor Tolle Lege (of het Noord-Hollands Byzantijns
Mannenkoor). Link
augustinusparochie
en noord-hollands-byzantijns-mannenkoor
TEKSTEN
Het
thema deze week is de doop van Jezus en de kracht van de
wedergeboorte en de Heilige Geest. De samenhang met Jesaja 40 ontgaat
me, wellicht iets van bevrijding?
De
psalm is een dank en lofpsalm die de schepping van de aarde bezingt
in detail (de elementen en aardrijkskundige onderdelen en in (onze)
laatste regels komen ook de dieren op het water af.
In
Titus gaat het letterlijk over
het bad van de wedergeboorte en de vernieuwende kracht van de heilige
Geest, 6 die hij door Jezus Christus, onze redder, rijkelijk over ons
heeft uitgegoten.
In
Lucas 3
vertelt Johannes
dat niet hij de Messias is maar iemand wiens sandalen hij niet los
mag maken en als Jezus zich laat dopen openbaren de Heilige Geest
(duif) en de stem van God dat hij die messias is.
Jesaja
40:1-11
Psalm
104:1-13
(Titus
3:4-7)
Lucas
3:15-16:21-22
Gezang
165
1
Toen Jezus bij het water kwam,
waar
Hem Johannes wachtte,
werd
Hij gedoopt, het zuiver lam,
de
volheid der geslachten.
Hij
daalde neer in de Jordaan,
badwater
onzer zonden.
...
2
Dit is Gods wil; het water is
niet
water slechts, is leven.
Zo
zegt ons het getuigenis
door
woord en Geest gegeven.
Gods
stem weerklinkt: dit is mijn Zoon,
mijn
lam, mijn welgevallen,
JESAJA
Jesaja
is het 23ste boek van het Oude Testament, Deze week springen we weer
verder terug in de boekrollen van de tweede of Deutero Jesaja (Jesaja
39-55) en lezen we uit boekrol 40, een van zijn eerste profeties. De
2e of deutero Jesaja profeteerde tijdens de Babylonische
ballingschap, 'een tijd zonder hoop' en vergeleek de terugkeer uit de
ballingschap met de terugkeer uit Egypte (het bijbelboek Exodus).
Ook
in onze regels lijken die vergelijkingen te zitten: de 1e regel
verwijst naar de
slavendienst (in
de Groot Nieuws Bijbel
de straftijd)
en in r3 baan
een weg door de woestijn
dat kan dus ook de Syrische Woestijn zijn die tussen Jeruzalem en
Babylon ligt.
Opvallend
vind ik 6
Hoor, een stem zegt: ‘Roep!’ En een stem antwoordt: ‘Wat
zou ik roepen?Mooi
zijn ook de laatste regels die wij lezen over het
goed hoeden van de kudde door de lammeren op de arm te nemen en de
ooien niet op te jagen.
Kunst
tip:
In r4 laat
elke vallei verhoogd worden, bekende
regels uit G.F. Handels Messiah (1741) dat begint met Jesaja 40. PS
Ik heb alleen tot nu gedacht dat de valleien heel blij waren
(geëxalteerd)
en niet dat het letterlijk verhoogd betekende om de baan te effenen.
Uit een BBC programma met een korte toelichting door 3 deskundigen en
gezongen door tenor Howard Crook (?) met dirigent Trevor Pinnock en
The English Concert (4m16) Link
youtube
JESAJA
40:1-11
Troost
voor Jeruzalem
1
Troost, troost mijn volk, zegt jullie God.
2 Spreek Jeruzalem moed in, maak haar bekend
dat haar slavendienst voorbij is, dat haar schuld is voldaan,
omdat zij een dubbele straf voor haar zonden
uit de hand van de HEER heeft ontvangen.
3 Hoor, een stem roept:
‘Baan voor de HEER een weg door de woestijn,
effen in de wildernis een pad voor onze God.
4 Laat elke vallei verhoogd worden
en elke berg en heuvel verlaagd,
laat ruig land vlak worden
en rotsige hellingen rustige dalen.
5 De luister van de HEER zal zich openbaren
voor het oog van al wat leeft.
De HEER heeft gesproken!’
6 Hoor, een stem zegt: ‘Roep!’
En een stem antwoordt: ‘Wat zou ik roepen?
De mens is als gras, hij bloeit als een veldbloem.
7 Het gras verdort en de bloem verwelkt
wanneer de adem van de HEER erover blaast.
Ja, als gras is dit volk.’
8 Het gras verdort en de bloem verwelkt,
maar het woord van onze God houdt altijd stand.
9 Beklim een hoge berg, vreugdebode Sion,
verhef je stem met kracht, vreugdebode Jeruzalem,
verhef je stem, vrees niet.
Zeg tegen de steden van Juda: ‘Ziehier jullie God!’
10 Ziehier God, de HEER!
Hij komt met kracht, zijn arm zal heersen.
Zijn loon heeft hij bij zich, zijn beloning gaat voor hem uit.
11 Als een herder weidt hij zijn kudde:
zijn arm brengt de lammeren bijeen,
hij koestert ze, en zorgzaam leidt hij de ooien.
2 Spreek Jeruzalem moed in, maak haar bekend
dat haar slavendienst voorbij is, dat haar schuld is voldaan,
omdat zij een dubbele straf voor haar zonden
uit de hand van de HEER heeft ontvangen.
3 Hoor, een stem roept:
‘Baan voor de HEER een weg door de woestijn,
effen in de wildernis een pad voor onze God.
4 Laat elke vallei verhoogd worden
en elke berg en heuvel verlaagd,
laat ruig land vlak worden
en rotsige hellingen rustige dalen.
5 De luister van de HEER zal zich openbaren
voor het oog van al wat leeft.
De HEER heeft gesproken!’
6 Hoor, een stem zegt: ‘Roep!’
En een stem antwoordt: ‘Wat zou ik roepen?
De mens is als gras, hij bloeit als een veldbloem.
7 Het gras verdort en de bloem verwelkt
wanneer de adem van de HEER erover blaast.
Ja, als gras is dit volk.’
8 Het gras verdort en de bloem verwelkt,
maar het woord van onze God houdt altijd stand.
9 Beklim een hoge berg, vreugdebode Sion,
verhef je stem met kracht, vreugdebode Jeruzalem,
verhef je stem, vrees niet.
Zeg tegen de steden van Juda: ‘Ziehier jullie God!’
10 Ziehier God, de HEER!
Hij komt met kracht, zijn arm zal heersen.
Zijn loon heeft hij bij zich, zijn beloning gaat voor hem uit.
11 Als een herder weidt hij zijn kudde:
zijn arm brengt de lammeren bijeen,
hij koestert ze, en zorgzaam leidt hij de ooien.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst NBV
Liever
luisteren?
Kobus Hennipman uit
IJmuiden op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Jesaja is het 23ste boek van het Oude Testament.
Liever
live?
OKKN
Den haag Parochie van HH Jakobus en Augustinus Juffrouw Idastraat 7
Den Haag. Tijd
10 tot 11.15uur, Eucharistieviering
op de Eerste
zondag na Epifanie – De doop van de Heer in de Jordaan met
Jesaja 40:1-5 en 9-11, Titus 3: 4-7 en Lucas 3:15-16 en 21-22,
Kinderkerk aanwezig Link
denhaag.okkn
Of kijk
op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Roy Davison voor de Gemeente van Christus over Jesaja 40:6 en 8
en nog heel veel meer en weinig verband met onze teksten deze week.
In
Jesaja, hoofdstuk 40 wordt Gods boodschapper bevolen om te roepen.
(Een boodschap van God mag niet met verlegenheid uitgesproken worden.
De Schepper van het heelal staat er achter!)
Link Gemeente-van-christus
Op
You Tube: Jesaja
40:1-11 in het Engels voorgelezen en daarbij live
geïllustreerd
(versneld getoond) door Chris Marks (2m53). This
was an experiment to help visual learners memorize scripture. Link
youtube
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm In het Latijn heet de psalm
'Benedic,
anima mea' (in
de oude Vulgaat nummering was het psalm 103).
De
psalm is een dank en lofpsalm die de schepping van de aarde bezingt
in detail
(de elementen en aardrijkskundige onderdelen en in (onze) laatste
regels komen ook de dieren op het water af.
Kunst
tip: Benedic
Anima Mea van Nicolas
Bernier (1664 – 1734, Frankrijk) door Les Pages & Les
Chantres du Centre de Musique Baroque de Versailles, The English
Concert en dirigent Olivier Schneebeli. In de Chapelle royale du
Chateau de Versailles okt2007 13m49) Link
youtube
Kunst
tip2:
Benedic
anima mea
motet door Claudin de Sermisy (c.1490 – 1562, Frankrijk).
Motete. "Liber nonus XVIII, daviticos musicales psalmos habet",
París, 1535). Hier gezongen door La Capella Reial de Catalunya
- Hespérion XXI met Pascal Bertin (Contratenor), Lambert
Climent en Lluís Vilamajó (Tenoren), Daniele Carnovich
(Bas) en dirigent Jordi Savall.
Luca Guglielmi op het Órgano di legno con tubos de madera, een houten orgel naar een model uity 1491!) (3m30) Link youtube
Luca Guglielmi op het Órgano di legno con tubos de madera, een houten orgel naar een model uity 1491!) (3m30) Link youtube
PSALM
104
1
Prijs de HEER, mijn ziel.
HEER,
mijn God, hoe groot bent u.
Met
glans en glorie bent u bekleed,
2
in een mantel van licht gehuld.
U
spant de hemel uit als een tentdoek
3
en bouwt op de wateren uw hoge zalen,
u
maakt van de wolken uw wagen
en
beweegt u op de vleugels van de wind,
4
u maakt van de winden uw boden,
van
vlammend vuur uw dienaren.
5
U hebt de aarde op pijlers vastgezet,
tot
in eeuwigheid wankelt zij niet.
6
De oerzee bedekte haar als een kleed,
tot
boven de bergen stonden de wateren.
7
Toen u hen dreigde, vluchtten zij weg,
toen
uw donderstem klonk, stoven zij heen:
8
naar hoog in de bergen, naar diep in de dalen,
naar
de plaatsen die u had bepaald.
9
U stelde een grens die zij niet overschrijden,
nooit
weer zullen zij de aarde bedekken.
10
U leidt het water van de bronnen door beken,
tussen
de bergen beweegt het zich voort.
11
Het drenkt alles wat leeft in het veld,
de
wilde ezels lessen er hun dorst.
12
Daarboven wonen de vogels van de hemel,
uit
het dichte groen klinkt hun gezang.
13
U bevloeit de bergen vanuit uw hoge zalen,
de
aarde wordt verzadigd en vruchtbaar:
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Liever
live?
Doopgezinde
Gemeente Krommenie in de Vermaning (zo heet het Kerkgebouw)
Noorderhoofdstraat 46, Krommenie. Tijd:
Ik denk
10 uur maar er staat nog
steeds geen
tijd op de website. Voorganger Br.
Ayold Fanoy, Liturg Anton Bussemaker. Lezingen: Jesaja 40:1-11,
Psalm 104:1-13, (Titus 3:4-7) en Lucas 3: 15-16 en 21-22. Link
dgkrommenie.doopsgezind
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
eigenlijk
Exegetische schets bij het oecumenisch leesrooster, gepubliceerd in
het tijdschrift De
Eerste Dag.
Van
dr Piet van Veldhuizen voor 1e nummer 2010 over Jesaja 40:1-11; Psalm
104:1-13; Lucas 3:15-22 Het
eerste deel van die scheppingspsalm gaat in allerlei toonaarden over
water, en al die waterbeelden komen in de doopsymboliek voor. De
Eeuwige legt de grote vloed aan banden en is de gever van fris
drinkwater. Het verzwelgende water heeft Hij getemd, het levengevende
water laat Hij uit bronnen stromen. Het water van de doop is in de
christelijke traditie een beeld van beide ineen: de grote vloed
waaruit we als verloste drenkelingen mogen opstaan, en het frisse
water waarmee we als gasten worden welkom geheten. Ook hier zal de
Doper meer aan het eerste hebben gedacht, en vertelt het verhaal van
Jezus meer in termen van het tweede. Maar beide horen bij het grote
verhaal van God en de mensen. Link
woordenmetzielenzin
Op
You Tube:
Video gemaakt door Sirrayev, Truth Seeker, bij Amy Grants versie van
Psalm 104 (3m02). Link
youtube.
Paulus
Brief aan TITUS
Paulus
brief aan zijn bekeerling, leerling en medewerking Titus is het 17e
boek van het Nieuwe Testament. Titus was een Griek die met Paulus
naar Jeruzalem reisde en opbouwwerk deed op Kreta toen Paulus hem
vroeg naar Korinthe te gaan. De brief is -net als de 2 brieven aan
Timotheus- een pastorale brief met adviezen over het leiden van een
gemeente.
In
de regels die wij lezen gaat het over het bad van de
wedergeboorte en de vernieuwende kracht van de heilige Geest, 6 die
hij door Jezus Christus, onze redder, rijkelijk over ons heeft
uitgegoten.
Kunst
tip:
Ikoon van de 2 leerlingen van Paulus Timoteus en rechts Titus als een
oude man. Zonder bronvermelding of locatie. Link
RKK
TITUS
3:4-7
4
Maar toen zijn de goedheid en mensenliefde van God, onze redder,
openbaar geworden 5 en heeft hij ons gered, niet vanwege onze
rechtvaardige daden, maar uit barmhartigheid. Hij heeft ons gered
door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwende kracht van de
heilige Geest, 6 die hij door Jezus Christus, onze redder, rijkelijk
over ons heeft uitgegoten. 7 Zo zijn wij door zijn genade als
rechtvaardigen aangenomen en krijgen we deel aan het eeuwige leven
waarop we hopen.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Lisette
Visser uit Leeuwarden op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Titus is het 17e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Roermond,
Minderbroederskerk, Minderbroederssingel 15F (tegenover de
brandweerkazerne) Roermond. Tijd:
10uur, voorganger
Ds Gerard Rinsma, de Doop
van de Heer. Jesaja 40:1-11, Psalm 104:1-13 en Lucas 3:15-16.21-22.
Bij Lucas 3:22 In
jou vind ik vreugde.
Hoe onbewogen kan God zijn?
Beweger van wat was, wat is, wat komen zal,
geen zweem van roering lijkt hem ooit te raken,
als je de boeken leest, -
of het moest woede zijn, en toorn,
terecht gekrenkt door wat niet al kan misgaan.
Totdat een mens hier ondergaat en opstaat
en leven wil, geroepen door Gods Geest,
gezalfd door ooit die duif boven het zwarte water.
God, vreugdevolle God, laat mij meedoen met u.
Hoe onbewogen kan God zijn?
Beweger van wat was, wat is, wat komen zal,
geen zweem van roering lijkt hem ooit te raken,
als je de boeken leest, -
of het moest woede zijn, en toorn,
terecht gekrenkt door wat niet al kan misgaan.
Totdat een mens hier ondergaat en opstaat
en leven wil, geroepen door Gods Geest,
gezalfd door ooit die duif boven het zwarte water.
God, vreugdevolle God, laat mij meedoen met u.
Preek
van Ds.
Jurjen Zeilstra voor
de Regenboogkerk in Hilversum op 31juli 2011
met Titus 3 (hele stuk) en Psalm 31:2-35 en Lucas 22:24-27 Link
pdf regenboogkerkhilversum
Op
You Tube:
Gebarentaal demonstratie van het lied "He Saved us" (Titus
3;4-7) van Faith Inkubators' "Word Spreads" Living Journal.
Gebarentaal gedemonstreerd door Christy Smith. (4m02) Link
youtube
LUCAS
Lucas
is het 3e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit verhaal over profetie/openbaring door
Johannes de Doper en de Doop van Jezus door Johannes is belangrijk en
komt in alle evangelies voor.
Het
eerste van de 2 stukjes staat in Mattheus 3:11-12, Marcus 1:7-8 en
Johannes
1:26-27 en het 2e eigenlijk ook, maar in Johannes 1:29-34 niet zo
letterlijk als in Matteus 3:13-14 en Marcus 1:9-11.
Johannes
vertelt dat niet hij de Messias is maar iemand wiens sandalen hij
niet los mag maken en als Jezus zich laat dopen openbaren de Heilige
Geest (duif) en de stem van God dat hij die messias is.
Kunst
tip: Leonardo
da Vinci (1452 – 1519) de Doop van Jezus circa 1475 nu in de
Galleria degli Uffizi, Florence, Italië.
Link
wikipainting/leonardo-da-vinci/the-baptism-of-christ
Kunst tip: Frederick Cayley Robinson, (1862-1927), Brits kunstschilder en illustrator in het symbolisme. De doop van Jezus door Johannes. Link artdaily
Kunst tip: Frederick Cayley Robinson, (1862-1927), Brits kunstschilder en illustrator in het symbolisme. De doop van Jezus door Johannes. Link artdaily
Foto's
van
Cor Knobbe van een echte 'onderdompelings' doop bij de kerk van de
Nazarener in juni 2012. Link
corknobbe
LUCAS
3:15-16 en 21-22
15
Het volk was vol verwachting, en allen vroegen zich af of Johannes
misschien de messias was, 16 maar Johannes zei tegen hen: ‘Ik
doop jullie met water, maar er komt iemand die meer vermag dan ik; ik
ben zelfs niet goed genoeg om de riem van zijn sandalen los te maken.
Hij zal jullie dopen met de heilige Geest en met vuur;
...
21 Heel het volk liet zich dopen, en toen ook Jezus was gedoopt en hij aan het bidden was, werd de hemel geopend 22 en daalde de heilige Geest in de gedaante van een duif op hem neer, en er klonk een stem uit de hemel: ‘Jij bent mijn geliefde Zoon, in jou vind ik vreugde.’
...
21 Heel het volk liet zich dopen, en toen ook Jezus was gedoopt en hij aan het bidden was, werd de hemel geopend 22 en daalde de heilige Geest in de gedaante van een duif op hem neer, en er klonk een stem uit de hemel: ‘Jij bent mijn geliefde Zoon, in jou vind ik vreugde.’
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Bas,
vml scriba van de Protestantse Kerk en Henny Plaisier op
voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel,
Lucas is het 3e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Protestantse
Kerk, Rietakker 22, Bathmen. Tijd 10uur, voorganger ds. A.H.
van den Bor. Feestdienst i.v.m. 40-jarige HVD Teksten: Jesaja
40:1-11, Titus 3: 4-7 en Lucas 3:15-16 en 21-22. Link
pgbathmen
of
In
de Rooms Katholieke Parochies Amsterdam West: de Vincentius-,
Liefde-, parochies. Vincentiuskerk, Jacob van Lennepkade 211, Tijd
11.15uur
en Kerk
De Liefde (H.H. Nicolaas en Barbara) Da Costakade 12. Tijd:
9.30uur. Lezingen Jesaja
42:1-4 + 6-7,
Handelingen
10:34-38
en Lucas 3:15-16 en 21-22 Link
kerkblad rkamsterdamwest
of rkamsterdamwest Of
kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van ds Bas van der Graaf, predikant van de Jeruzalemkerk in
Amsterdam-West bij een doopdienst op over Lucas 3:15-16 en 21-22 Link
graafwerk
Op
You Tube:
De doop van Jezus (Robert Powell) door Johannes de Doper (Michael
York) in de film Jezus of Nazareth (3m56) uit 1977. Link
youtube NB De
hele film staat in 28 delen op youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze Vader' Het gebed dat Jezus
heeft geleerd. Deze keer het officiële
Protestantse dienstboek gebed voor een volwassenendoop.
Laat
ons bidden.
(...
gebedsstilte ...)
Heilige
God,
Gij
die de eenvoud zelve zijt
en
orde schept in de chaos,
die
met uw rust onze onrust bezweert
en
ons opwekt tot een leven in vrede -
laat
uw licht schijnen in onze duisternis
en
red ons hart van de dood.
Gij
die de ark van Noach
dróeg
op de golven van uw toorn
en
ophief tot de berg van het behoud -
wees
ons genadig, zend ons een teken,
een
groene tak van nieuw leven
onder
uw bewind.
Gij
die het water van de Rode Zee
liet
knielen voor de slaven,
zodat
zij als vrije mensen, zingend,
de
oever beklommen –
laat
ook ons zo op weg gaan
naar
het beloofde land.
Gij
die uit dit volk van slaven,
dat
tot vrijheid werd geroepen,
er
Eén koos om als slaaf te sterven
– zijn
doop in de Jordaan
voorteken
van zijn dood –,
maak
voor (dopelingen)
het
water van de doop
tot
water van het heil,
dat
ons allen zuivert van schuld
door
de kracht van uw Geest,
opdat
wij, als herboren,
een
nieuw leven beginnen
als
vrienden en volgelingen
van
Jezus, uw Zoon,
en
eenmaal, als onze tijd gekomen is,
zalig
sterven,
met
Christus opstaan
en
bij U geborgen zijn voor eeuwig.
Amen.
VOLGENDE
WEEK
20
januari 2013, 2e zondag van de Epifanie, openbaring
Jesaja
62:1-5
Psalm
96
(1
Korintiërs 12:1-11)
Johannes
(1:29-)2:1-11
(Johannes
4:43-54)
Tussentijds
201
Week
van Gebed voor de Eenheid van de Christenen 2013
Zondag
20 januari 2013 begint de gebedsweek voor de eenheid van de
christenen. Het thema ‘Wandelen met God’ is gebaseerd op
de bijbeltekst uit Micha 6: 8 waarin de oproep klinkt om Gods weg van
trouw, nederigheid en gerechtigheid te gaan. Dit jaar dragen de
kerken uit India materiaal aan voor de gebedsweek. Meer op
raadvankerken
of evangelische
alliantie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten