Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
PERIODE
27
januari 2013 is de 2e zondag van de Epifanie of openbaring door
tekenen of gebeurtenissen dat Jezus de Messias, de zoon van God is. Het
eerste teken was de komst van de drie magiërs
bij de geboorte, (zie 6jan2013
epifanie openbaring). Deze week het 2e teken van het wonder op de
bruiloft in Kana en de genezing van de zoon van de hoveling.
Op lucepedia meer over het epifanie feest in de vroege Christelijke kerk (de eerste eeuwen)
Op lucepedia meer over het epifanie feest in de vroege Christelijke kerk (de eerste eeuwen)
Week
van Gebed voor de Eenheid van de Christenen 2013
Zondag
20 januari 2013 begint de gebedsweek voor de eenheid van de
christenen. Het thema ‘Wandelen met God’ is gebaseerd op
de bijbeltekst uit Micha 6:8 waarin de oproep klinkt om Gods weg van
trouw, nederigheid en gerechtigheid te gaan. Deze tekst lezen wij
niet. Dit jaar dragen kerken uit India materiaal aan voor de
gebedsweek. Meer
op raadvankerken
of evangelische
alliantie
De
Bach cantates
voor deze
zondag zijn 'Ach
Gott, wie manches Herzeleid 1' (BWV
3), “Mein
Gott, wie lang, ach lange' ”
(Koraalcantate BWV 155) en ''Meine
Seufzer, meine Tränen” (BWV
13). De
teksten horen bij Johannes 2:1-11 over De bruiloft te Kana, dat lezen
wij ook.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) "Mein
Gott, wie lang', ach lange"
(BWV 155) 14. Recitative (sopraan), 15. Aria (duet alt, tenor),
16. Recitatief (bas), 17. Aria (sopraan) 18. Choraal. Het
Amsterdam Barok Orkest & Koor, de Amsterdam Barok
Orkest Solisten en het Amsterdam Barok Koor met koormeester Simon
Schouten en op het orgel en clavecimbel Tom Koopman. Sopranen: Barbara
Schlick, Caroline Stam, Ruth Holton en Els Bongers, sopranen.
Elisabeth Von Magnus, 2e sopraan en alto. Tenor Paul Agnew en Bas
Klaus Mertens. III op [44:49]
(link in de tekst) Link youtube
Of
kijk op dit blog op 16jan2011
naar Nikolaus Harnoncourt "Mein
Gott, wie lang, ach lange',
Koraalcantate BWV 3 (4m55).
Concert
tip
zo20jan13
om 19.30 uur in de Paaskerk, Oude Utrechtse weg 4a,
Baarn. “Ach
Gott, wie manches Herzeleid”
(Koraalcantate BWV 155) door Bas Ramselaar en de Bach Cantorij Baarn
& orkest Link
Bach
Cantorij Baarn
zo20jan13
om 19.15 uur in de Grote kerk, Koninginnelaan 1, in Apeldoorn. 'Mein
Gott, wie lang, ach lange'
(BWV 3, 22m) met hoorn,
trombone en hobo d’amore I & II, strijkers en bc? Sopraan:
Marca Hanegraaff, Alt: Christa Bornhijm, Tenor rec.: Kris van der
Meij, Bas aria: Joost Schouten. Kooraandeel: deel I en het slotkoraal
(6m). Motet uit: Acht
geistliche Lieder
op. 138 van Max Reger: Die
Nacht ist kommen. Wolfgang
Lange / Gelders Bach Collegium Link
Gelders
Bach Collegium
TEKSTEN
Deze
week lezen we over de epifanie, de openbaring dat Jezus God's zoon
is. Johannes de Doper zegt het letterlijk Daar
is het lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt. In
Johannes
2:1-11 het verhaal van de bruiloft te Kana, het bekende verhaal van
Jezus die vaten water in wijn verandert als aan het eind van de
bruiloft de wijn op is.
We
beginnen als altijd met het Oude Testament: Jesaja 62 dat deels we
al lazen tijdens de Adventsperiode. Nu ook r4&5 met mooie beelden
over de band tussen God en de mensen: zoals
de bruidegom zich verheugt over zijn bruid,
zo zal je God zich over jou verheugen. Dat past mooi bij de bruiloft te Kana.
zo zal je God zich over jou verheugen. Dat past mooi bij de bruiloft te Kana.
Psalm
96, Zing een lied voor de Heer, is een lofpsalm. In r3 het belang van
missionair werk en in r11-12, ook de natuur juicht mee over de
schoonheid van de Schepping.
In
Korintiërs
12 de verschillende gaven van de Geest van God ten bate van
de gemeente. Raad geven, kennis overdragen, van groot geloof te
getuigen (?), zieken genezen, wonderen doen (!), profeteren, het
inzicht in goede en slechte geesten hebben, in vreemde tongen/klanken
spreken of die uit te kunnen leggen.
Jesaja
62:1-5
Psalm
96
(1
Korintiërs 12:1-11)
Johannes
(1:29)2:1-11
(Johannes
4:43-54)
Tussentijds
201: God,
die ons aan elkaar1
God die ons aan elkaar
als wijn te drinken geeft,
zend op het feest die daar
het zoet geheim van heeft:
Hem, die geheel ons zijn
herschept, en zie 't is goed,
die water maakt tot wijn,
vreugde in overvloed.
als wijn te drinken geeft,
zend op het feest die daar
het zoet geheim van heeft:
Hem, die geheel ons zijn
herschept, en zie 't is goed,
die water maakt tot wijn,
vreugde in overvloed.
JESAJA
Jesaja
is het 23ste boek van het Oude Testament. Boekrol 62 is geschreven
door de derde, trito Jesaja of een groep profeten in de geest van
Jesaja. Zij profeteerden na
de Babylonische Ballingschap van de Joden die van 538 voor Chr, in
groepen terugkeerden. Deze profeten schreven
boekrol 56 tot en met 65.
De
tekst die wij deze week lezen lazen we ook al gedeeltelijk (1-3) op
30dec12 in de Adventsperiode, de 4 weken voor Kerstmis. Ik schreef
toen over regel 1 en 3 daarom deze keer 4 en 5 met mooie beelden over
de band tussen God en de mensen als liefdesband met de belofte van
trouw en levenslang samenzijn.
Kunst
tip: The
Bride door Pamela Suran, een Amerikaanse 'biblical artist' die sinds
1985 in Jeruzalem woont en werkt. Op latterdayisrael
of haar eigen site jerusalempropheticart
Link
jerusalempropheticart
JESAJA
62 1:5
[62]
1 Omwille van Sion zal ik niet zwijgen,
omwille van Jeruzalem ben ik niet stil,
totdat het licht van haar gerechtigheid daagt
en de fakkel van haar redding brandt.
2 Alle volken zullen je gerechtigheid zien,
alle koningen je majesteit.
Men zal je noemen bij een nieuwe naam
die de HEER zelf heeft bepaald.
3 Je zult een schitterende kroon zijn
in de hand van de HEER,
een koninklijke tulband
in de hand van je God.
4 Men noemt je niet langer Verlatene
en je land niet langer Troosteloos oord,
maar je zult heten Mijn verlangen
en je land Mijn bruid.
Want de HEER verlangt naar jou
en je land wordt ten huwelijk genomen.
5 Zoals een jongeman een meisje tot vrouw neemt,
zo zullen jouw zonen jou ten huwelijk nemen,
en zoals de bruidegom zich verheugt over zijn bruid,
zo zal je God zich over jou verheugen.
omwille van Jeruzalem ben ik niet stil,
totdat het licht van haar gerechtigheid daagt
en de fakkel van haar redding brandt.
2 Alle volken zullen je gerechtigheid zien,
alle koningen je majesteit.
Men zal je noemen bij een nieuwe naam
die de HEER zelf heeft bepaald.
3 Je zult een schitterende kroon zijn
in de hand van de HEER,
een koninklijke tulband
in de hand van je God.
4 Men noemt je niet langer Verlatene
en je land niet langer Troosteloos oord,
maar je zult heten Mijn verlangen
en je land Mijn bruid.
Want de HEER verlangt naar jou
en je land wordt ten huwelijk genomen.
5 Zoals een jongeman een meisje tot vrouw neemt,
zo zullen jouw zonen jou ten huwelijk nemen,
en zoals de bruidegom zich verheugt over zijn bruid,
zo zal je God zich over jou verheugen.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst NBV
Liever
luisteren?
Antonius
Hyacinthus van der Horst
uit
Schiedam Pastoraal werker op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Jesaja is het 23ste boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Protestante
Kerk Zevenaar, Ontmoetingskerk,
Marktstraat 24, Zevenaar. Tijd:
10uur, Voorganger:
ds. L. den Besten. Oecumenische viering Gebed voor de Eenheid
(Gebedsweek) Op
het leesrooster voor deze zondag staan Jesaja 62:1-5 (het visioen van
de bruiloft tussen de Eeuwige en de stad Jeruzalem) en Johannes
2:1-11 (het verhaal over de bruiloft te Kana). Een bruiloft is een
feest waarop het verbond van liefde en trouw tussen twee partners
gevierd wordt. Kana zou je een illustratie kunnen noemen van de
sublieme woorden van Jesaja in de eerste lezing: in Jezus sluit God
zijn nieuw liefdesverbond met ons, mensen. Deze gelukkig makende
boodschap wil Johannes inprenten met het symbool van de bruiloft.
moet elke vorm van inzet in de gemeenschap inspireren. Een gelovige
gemeenschap die de eenheid bewaart, maar wel veelvormig, veelkeurig
mag zijn, zal iets uitstralen van wat op een bruiloft verbeeld wordt.
In zo'n gemeenschap - die gastvrij voor iedereen en waarin elke mens
leeft volgens eigen roeping en talenten - is Jezus' Geest aanwezig en
wordt nog altijd de beste wijn geschonken.
(Met een afbeelding van Jeroen Bosch Bruiloft te Kana, circa
1475-1480 en een geestig gedicht van
Pé
Hawinkels Er is iets met dit banket.).
Link
pkn.kerkenzevenaar
Leerrede
van H.
Hofman, evangeliedienaar uitgesproken op woensdagavond 18/08/48 te
Schiedam over Jesaja 62: 4 en 5. Link
pdf hofman-preken Op website staan de
preken (beluisteren of downloaden) van ds. H. Hofman (1902 –
1975). De formele naam van de gemeente was: Stichting tot
instandhouding ener kerkgemeenschap te Schiedam ter verbreiding van
de Gereformeerde Leer volgens de Synode 1618-1619.
Op
You Tube: In
het Engels popsong door Cory Ashbury Jesus
let me see your eyes met de tekst
(4m51) voor Nick Russo Fan italianbballer07 met videokanaal No
greater love
een directe verwijzing naar Jesaja 62:4-5.
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 96, in het Latijn heet de psalm
Cantate
Domino. Zing voor de Heer. Net
als psalm 98 trouwens.
Psalm
96 eindigt (r13) met de voorspelling van de komst van de Messias,
daarom lazen we lazen deze psalm ook op Kerstavond
2010
en Kerstavond2011
en op 16okt11.
Deze
psalm, 96, Zing een lied voor de Heer, is een lofpsalm. In r3 het
belang van missionair werk en in r11-12, ook de natuur juicht mee
over de schoonheid van de Schepping.
Kunst
tip: Arvo
Pärt
(1935) Cantate
Domino met
beelden van een 8mm home movie van de eerste communice van de zuster
van de uploader in de 1950s en van zijn (Thoman Fassano) en zijn
tweelingbroers eerste communie in 1963. (2m45) Link
youtube
Of (2m57) op youtube
beiden zonder beschrijving van de uitvoerenden (en genummerd als
psalm 95).
PSALM
96
1
Zing voor de HEER een nieuw lied,
zing
voor de HEER, heel de aarde.
2
Zing voor de HEER, prijs zijn naam,
verkondig
van dag tot dag dat hij ons redt.
3
Maak aan alle volken zijn majesteit bekend,
aan
alle naties zijn wonderdaden.
4
Groot is de HEER, hem komt alle lof toe,
geducht
is hij, meer dan alle goden.
5
De goden van de volken zijn minder dan niets,
maar
de HEER: hij heeft de hemel gemaakt.
6
Glans en glorie gaan voor hem uit,
macht
en luister vullen zijn heiligdom.
7
Erken de HEER, stammen en volken,
erken
de HEER, zijn majesteit en macht,
8
erken de HEER, de majesteit van zijn naam,
draag
geschenken zijn voorhoven binnen.
9
Buig u voor de HEER in zijn heilige glorie,
huiver,
heel de aarde, als hij verschijnt.
10
Zeg aan de volken: ‘De HEER is koning.
Vast
staat de wereld, zij wankelt niet.
Hij
oordeelt de volken naar recht en wet.’
11
Laat de hemel verheugd zijn, de aarde juichen,
de
zee bruisen en alles wat daar leeft.
12
Laat het veld verblijd zijn en alles wat daar groeit,
laten
alle bomen jubelen
13
voor de HEER, want hij is in aantocht,
in
aantocht is hij als rechter van de aarde.
Rechtvaardig
zal hij de wereld berechten,
de
volken oordelen, trouw aan zijn woord.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Liever
live?
Niet
gevonden, een aantal gemeenten had psalm 96 al vorige week op het
rooster staan en de Katholieken lezen 145 en 149. Oud Katholieke
Kerken volgen en publiceren het oecumenisch leesrooster trouw.
Preek
van Jan Willem Ploeg (Eli) op zijn blog, predikant bij de Nederlands
Gereformeerde Kerk, toen in Gorinchem. Gehouden op 11juli2010
over Psalm 96:10-13. Link
eliphelet
pdf (Elipheleth is de naam van ene zoon van David en betekent
'Mijn
God bevrijdt').
Op
You Tube:
John Rutter's (1945-) psalm 96 Cantate Domino door Maulbronn
Kammerchor & Capela Vocal bij een presentatie
op Onze-Lieve-Vrouw van Smarten Kerk, Porto
Alegre (Portugal, Brazilië?)
op 30mei2012 (5m31). Link
youtube
Eerste
brief van Paulus aan de
KORINTIERS
1
Korintiërs is
het 7e boek van het Nieuwe Testament. Het is een brief van Paulus en
Sostenes aan de gemeente in Korinte die Paulus op zijn 2e
zendingsreis door Turkije en Griekenland heeft gesticht. (Handelingen
18). Sostenes,
was misschien de overste van de synagoge was die in Handelingen 18
mishandeld werd en zich bekeerde.
In
boekrol 12 gaat het over de gaven van de Geest van God (r1). Heidenen
(pre-Christenen) waren in de ban van (af)goden die niet spraken (in
tegenstelling tot God.) r3 vind ik tamelijk onbegrijpelijk er zijn
dan ook hele preken over geschreven, bijvoorbeeld ds C Vreugdenhil
van de gemeente Vlissingen
op 25mei2012 bij een Geloofsbelijdenis. NB
Ik kies voor een preek over verscheidenheid van Dick Wursten.
Mooi
vind ik de gave die mensen van God krijgen ten bate van de
gemeente. R8 en verder: om raad te geven, kennis over te dragen,
van groot geloof te getuigen (?), zieken te genezen, wonderen te doen
(!), te profeteren, het inzicht in goede en slechte geesten te
hebben, in vreemde tongen/klanken te spreken (Pinksteren Handelingen
2:1-13) of die uit te kunnen leggen.
Meer
over de gaven van de Geest en welke heb ik? op Allaboutgod
Kunst
tip:
In de Pylgeralmanak, zonder toelichting de schaal van Xanten of
Sophia met de gaven van de geest verbeeld. Centraal
Vhristus in vrouwelijke vorm en de Zeven
Gaven worden verbeeld door Bijbelse mannen: Geest de wijsheid:
Adam, Geest van Verstand: David, Geest van Raad: Mozes, Geest van
Sterkte: Elia, Geest van Kennis: Salomo, Geest van Vroomheid: Samuel,
Geest van de Vreze des Heren: Johannes en Paulus.
Link
Pylgeralmanak1
Wijsheid Pylgeralmanak2
1
KORINTIERS 12:1-11
Vele
gaven, één Geest
[12] 1 Broeders en zusters, over de gaven van de Geest wil ik u het volgende zeggen.
2 Zoals u weet was u in de tijd dat u nog heidenen was volledig in de ban van goden die taal noch teken geven. 3 Daarom zeg ik u nadrukkelijk: niemand kan ooit door toedoen van de Geest van God zeggen: ‘Vervloekt is Jezus,’ en niemand kan ooit zeggen: ‘Jezus is de Heer,’ behalve door toedoen van de heilige Geest.
4 Er zijn verschillende gaven, maar er is één Geest; 5 er zijn verschillende dienende taken, maar er is één Heer; 6 er zijn verschillende uitingen van bijzondere kracht, maar het is één God die ze allemaal en bij iedereen teweegbrengt. 7 In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente. 8 Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis; 9 de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen. 10 En weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om uit te leggen wat daar de betekenis van is. 11 Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil.
[12] 1 Broeders en zusters, over de gaven van de Geest wil ik u het volgende zeggen.
2 Zoals u weet was u in de tijd dat u nog heidenen was volledig in de ban van goden die taal noch teken geven. 3 Daarom zeg ik u nadrukkelijk: niemand kan ooit door toedoen van de Geest van God zeggen: ‘Vervloekt is Jezus,’ en niemand kan ooit zeggen: ‘Jezus is de Heer,’ behalve door toedoen van de heilige Geest.
4 Er zijn verschillende gaven, maar er is één Geest; 5 er zijn verschillende dienende taken, maar er is één Heer; 6 er zijn verschillende uitingen van bijzondere kracht, maar het is één God die ze allemaal en bij iedereen teweegbrengt. 7 In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente. 8 Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis; 9 de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen. 10 En weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om uit te leggen wat daar de betekenis van is. 11 Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Jan
Sikkema uit Niekerk op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
1 Korintiërs is het 7e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Rooms
Katholieke Paulusparochie (in Beltrum, Groenlo, Eibergen, Lievelde,
Neede, Rekken en Rietmolen). Caecilie
Kerk Neede, Grote Kerk, Borculoseweg, Neede.
Tijd:
10uur,
voorgangers pastoraal
werker A. Zoeten en ds. J. Lieftink-Buijs.
Teksten: Jesaja 62:1-5 Psalm 96: 1 Korintiërs
12:4-11 en Johannes 2:1-12. Als
ouders ken je je kind vaak het beste en weet wat het in zich heeft,
wat zijn/haar mogelijkheden, talenten zijn. Soms moet je kind ook een
duwtje geven, aansporen; 'toe maar.' Zo lijkt ook Maria, de moeder
van Jezus Hem aan te zetten tot Zijn eerste openbare optreden. Zij
weet waartoe hij in staat is en laat zich niet weerhouden door Zijn
antwoord, maar zegt tegen de bedienden op de bruiloft te Kana: 'doe
maar wat Hij u zeggen zal'.
Ouders zijn vaak gericht op hun kind, of het hem/haar goed gaat, hoe anderen met hem/haar omgaan, of het wel krijgt wat het verdiend. Maria heeft hier oog voor de anderen. Zij is de spreekbuis voor het huwelijkspaar, voor de bruiloftsgasten, voor het volk. Zij ziet dat er geen wijn is, dat de vreugde ontbreekt. Het feest, het nieuwe leven brengende huwelijk stokt. Jezus maakt het water tot feestwijn. hij maakt het oude rituele water nieuw, het verwaterde leven bijzonder, het verlopen leven tot echt Leven [eeuwig leven zal Johannes zeggen]. "Doe alles wat Hij je zegt', deze woorden zijn ook tot ons gericht, want als wij openstaan voor wat Hij ons zegt en ons erdoor laten leiden, krijgen wij deel aan het echte Leven. Marga Peters, pastoraal werkster St Paulusparochie Link stpaulusparochie
Ouders zijn vaak gericht op hun kind, of het hem/haar goed gaat, hoe anderen met hem/haar omgaan, of het wel krijgt wat het verdiend. Maria heeft hier oog voor de anderen. Zij is de spreekbuis voor het huwelijkspaar, voor de bruiloftsgasten, voor het volk. Zij ziet dat er geen wijn is, dat de vreugde ontbreekt. Het feest, het nieuwe leven brengende huwelijk stokt. Jezus maakt het water tot feestwijn. hij maakt het oude rituele water nieuw, het verwaterde leven bijzonder, het verlopen leven tot echt Leven [eeuwig leven zal Johannes zeggen]. "Doe alles wat Hij je zegt', deze woorden zijn ook tot ons gericht, want als wij openstaan voor wat Hij ons zegt en ons erdoor laten leiden, krijgen wij deel aan het echte Leven. Marga Peters, pastoraal werkster St Paulusparochie Link stpaulusparochie
Preek
van Dick Wursten, voor de Protestantse Gemeente in België
(Genk)
op 21jan2007 over 1 Korintiërs 12.
Link
dick.wursten
Op
You Tube:
Dienst met gebedsgenezer Jan Zijlstra in Zwolle okt 2012 (9m24) Meer
op Wikipedia/Jan
Zijlstra Link
youtube
JOHANNES
Johannes
is het 4e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit verhaal komt voor in alle evangelies en
dat is uitzonderlijk, in Johannes zitten ook minder parallellen dan
in de andere evangelies. In een oogopslag, maar in het Engels
Gospelparallels
In het Nederlands vond ik het niet (!) In de (gedrukte) Groot Nieuws
Bijbel staan de evangelie parallellen wel aangegeven.
Johannes
2:1-11 vertelt het verhaal van de bruiloft te Kana, het bekende
verhaal van Jezus die vaten water in wijn verandert als aan het eind
van de bruiloft de wijn op is.
In
de Naardense
Bijbel
verwijst van Oussoren in het Nieuwe Testament systematisch naar het
Oude Testament, bijvoorbeeld bij Joh 2:3-4 naar 1 Koningen 17-18 als
Maria Jezus vertelt dat de wijn op is. 17 ‘Mijn
heer,’ antwoordde ze (Batseba),
‘u hebt me bij de HEER, uw God gezworen: “Jouw zoon
Salomo zal na mij koning zijn, en hij zal op mijn troon zitten.”
18 Maar nu is buiten uw medeweten Adonia tot koning uitgeroepen. Ik
zie/lees het niet zo, maar in verband met de openbaring van Jezus en
zijn eerste (?, r11) wonderteken is er wel een soort verband.
Kunst
tip Lam Gods:
Agnus Dei latijn lam Gods uit het Requim in
D Minor Opus 48 van
Gabriel Fauré
(1845 – 1924, Fransman), geschreven tussen 1887 en 1890 (5m58)
Zonder de uitvoernden. Link
youtube
Kunst
tip bruiloft te Kana: veelkleurig
(gepolychromeerd) neogotisch eikenhouten sculptuur, uit 19de eeuw van
de Bruiloft te Kana, (duim beschadigd) NB Hamerbedrag:
€
220
Link
venduehuisdata
of
Giotto di Bondone (1266/6- 1337 Italië)
'De
Bruiloft van Kana', scène
8 van 'Het Leven van Christus' in Cappella Scrovegni in Padua, Italië
(1304-1306).
Link
rkk/kana
Johannes
(1:29)2:1-11
29
De volgende dag zag hij Jezus naar zich toe komen, en hij zei: ‘Daar
is het lam
van God, dat de zonde van de wereld wegneemt.
Johannes
2: 1-12
Bruiloft
in Kana
[2]
1 Op de derde dag was er een bruiloft in Kana, in Galilea. De moeder
van Jezus was er, 2 en ook Jezus en zijn leerlingen waren op de
bruiloft uitgenodigd. 3 Toen de wijn bijna op was, zei de moeder van
Jezus tegen hem: ‘Ze hebben geen wijn meer.’ 4 ‘Wat
wilt u van me?’ zei Jezus. ‘Mijn tijd is nog niet
gekomen.’ 5 Daarop sprak zijn moeder de bedienden aan: ‘Doe
maar wat hij jullie zegt, wat het ook is.’ 6 Nu stonden daar
voor het Joodse reinigingsritueel zes stenen watervaten, elk met een
inhoud van twee à drie metrete. 7 Jezus zei tegen de
bedienden: ‘Vul de vaten met water.’ Ze vulden ze tot de
rand. 8 Toen zei hij: ‘Schep er nu wat uit, en breng dat naar
de ceremoniemeester.’ Dat deden ze. 9 En toen de
ceremoniemeester het water dat wijn geworden was, proefde – hij
wist niet waar die vandaan kwam, maar de bedienden die het water
geschept hadden wisten het wel – riep hij de bruidegom 10 en
zei tegen hem: ‘Iedereen zet zijn gasten eerst de goede wijn
voor en als ze dronken zijn de minder goede. Maar u hebt de beste
wijn tot nu bewaard!’ 11 Dit heeft Jezus in Kana, in Galilea,
gedaan als eerste wonderteken; hij toonde zo zijn grootheid en zijn
leerlingen geloofden in hem.
Johannes
4:43-54
Genezing
in Kana
43
Na die twee dagen trok Jezus verder naar Galilea, 44 want hij had
zelf gezegd dat een profeet in zijn vaderland niet wordt geëerd.
45 Toen hij in Galilea kwam, ontvingen de mensen hem gastvrij; ze
hadden alles gezien wat hij op het feest in Jeruzalem gedaan had,
want daar waren ze zelf bij geweest. 46 Hij ging in Galilea weer naar
Kana, waar hij van water wijn had gemaakt.
Er
was daar een hoveling uit Kafarnaüm wiens zoon ziek was. 47
Omdat hij gehoord had dat Jezus uit Judea naar Galilea was
teruggekeerd, was hij naar hem toe gekomen, en nu vroeg hij of Jezus
mee wilde gaan om zijn zoon, die op sterven lag, te genezen. 48 Jezus
zei tegen hem: ‘Als jullie geen tekenen en wonderen zien,
geloven jullie niet!’ 49 Maar de hoveling drong aan: ‘Heer,
ga toch mee, voordat mijn kind sterft.’ 50 ‘Ga maar naar
huis,’ zei Jezus, ‘uw zoon leeft.’ De man geloofde
wat Jezus tegen hem zei en ging weg. 51 En terwijl hij nog onderweg
was, kwamen zijn dienaren hem al tegemoet om te zeggen dat zijn kind
in leven was. 52 Hij vroeg hen sinds wanneer het beter met hem was
gegaan. Ze zeiden: ‘Gisteren, een uur na de middag, is de
koorts verdwenen.’ 53 De vader besefte dat dat het moment was
dat Jezus tegen hem gezegd had ‘uw zoon leeft’. Hij kwam
tot geloof, hij en al zijn huisgenoten. 54 Dit deed Jezus toen hij
uit Judea naar Galilea was teruggekeerd; het was zijn tweede
wonderteken.
Liever
luisteren?
Erik
Maan uit Rotterdam (2) op voorleesbijbel
en Ko Koppelaar uit Rotterdam (4) voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Johannes is het 4e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Protestantse
Kerk Velp, Grote Kerk, Kerkstraat 32, Velp. Tijd
10uur, voorganger pastor Dick Juijn? God
is verliefd
Deze
zondag lezen we Jesaja 62, 1-5 en Johannes 2, 1-11. Het overbekende
verhaal over de bruiloft in Kana. Ik sprak een Velpe-naar en die
vroeg me hoe ik het kon uithouden in ‘die kerk’. En al
pratende bleek dat hij in zijn jonge jaren opgegroeid was met een
loodzwaar idee van God. Een somber vaderbeeld dat bij meerdere mensen
parten heeft gespeeld waardoor ze afgehaakt zijn. Jesaja vertelt ons
vanmorgen juist dat God blij met ons is. Hij is trots op ons. Het
leven wordt een bruiloft, het gewoonste bijzonder. Pastor
Dick Juijn Link
pknvelp
Preek
van een van de predikanten van de Protestantse Gemeente Enschede,
Opstandings en Detakerk op 15jan over de bruiloft te Kana. Vorige
week vierden wij in deze gemeente de doop. Door het water van de
Jordaan getrokken, de kinderen in de armen nemen en met hen het
kolkende water van de doodsrivier in. De grensrivier passeren tussen
woestijn en land van geleefde toekomst. Vandaag
vieren we dat we aan de overkant zijn aangekomen. Vaste grond onder
de voeten voelen. Droog land om te kunnen léven. Land van Gods
belofte. Bodem onder het bestaan om te kunnen leven zoals het leven
bedoeld is Link
preken
opstand-deta.pdf
Op
You Tube:
Lord
of the Dance,
een hymne uit 1p63/7 van Sydney Carter (1915-2004) Brits dichter,
folk musician
en Quaker, naar een traditionele Christmas Carol ‘Tomorrow
shall be my dancing day’. Vooral
omdat we zondagmorgen aan het slot van de dienst zongen, maar
gelukkig vond ik online verwijzingen naar een dansende Jezus op de
bruiloft van Kana (oa op opstaphouten).
Hier het Chancel
Choir van St Pauls Catholic Church, Jacksonville Beach, Florida USA.
(5m30).
Link
youtube
Tekst met toelichting
in het engels: Oystermouthparish/lord-of-the-dance
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze Vader' Het gebed dat Jezus
heeft geleerd. Deze keer een pray
it forward gebed
een initiatief van de Church of Scotland (Mission and Discipleship
Council) waarin kleine (visite)kaartjes worden doorgegeven met korte
gebeden. Meer op: churchofscotland
May
the God of all comfort
guide
you when you walk,
watch
over you when you sleep,
and
speak with you when you rise
VOLGENDE WEEK
27
januari 2013, 3e van Epifanie
Jesaja
61:1-9
Psalm
145:13-21
(1
Korintiërs 12:12-27)
Lucas
4:14-21
Tussentijds
72
Geen opmerkingen:
Een reactie posten