Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je al 150 weken de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
PERIODE
27
januari 2013, 3e van Epifanie of Openbaring maar ook Septuagesima,
Latijn
voor zeventigste en 70 dagen vóór Pasen. Het is de
eerste zondag van de
Paaskring,
de aan Pasen voorafgaande feestdagen.
Septuagesima
wordt gevolgd door de twee andere zondagen of voorvasten:
Sexagesima (60)
en Quinquagesima
(50). Ze
tellen af naar Aswoensdag en zijn een voorbereiding tot de
veertigdaagse
vastentijd
(Quadragesima)
voor Pasen.
De
liturgische kleur is paars (voor inkeer en boetedoening) en de
vreugdezangen (Te Deum, Gloria en Alleluja) worden achterwege gelaten
worden, behalve op heiligenfeesten die in deze periode voorkomen. Het
Tweede
Vaticaans Concilie schafte deze zondagen af maar in de
Tridentijnse
liturgie worden ze nog gevierd. Bron:
Wikipedia
Kunst
tip:
Verlicht manuscript (canvas?) voor Septuagesima (te koop/bestellen
voor 113US$) van zazzle
Link
cache.ca
De
Bach cantates
voor deze zondag zijn “Nimm,
was dein ist, und gehe hin””(BWV
144),
“Ich
hab in Gottes Herz und Sinn”
(koraalcantate BWV
92) en “Ich
bin vergnügt mit meinem Glücke”
(cantate voor sopraan solo BWV 84)
De
teksten horen bij Mattheüs 20: 1-16; Gelijkenis van de arbeiders
in de wijngaard, die lezen wij niet.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) “Ich
bin vergnügt mit meinem Glücke”
(cantate voor sopraan solo BWV 84) door Nancy Argenta en Ensemble
Sonnerie (5m54). Met de tekst in het Duits en EngelsIch
bin vergnügt mit meinem Glücke,
das mir der liebe Gott beschert.
Soll ich nicht reiche Fülle haben,
so dank ich ihm für kleine Gaben
und bin auch nicht derselben wert.
I am content with my lot, with the
happiness that God has vouchsafed me.
And if I were not to have such plenty,
then I would thank Him for smaller gifts
of which I am still unworthy.
das mir der liebe Gott beschert.
Soll ich nicht reiche Fülle haben,
so dank ich ihm für kleine Gaben
und bin auch nicht derselben wert.
I am content with my lot, with the
happiness that God has vouchsafed me.
And if I were not to have such plenty,
then I would thank Him for smaller gifts
of which I am still unworthy.
of
kijk op dit blog op 20feb2011
naar "Was
Gott tut, das ist Wohlgetan"
eigenlijk "Nimm,
was dein ist, und gehe hin"
(BWV 144) zp zj zonder uitvoerenden maar met tekst in engels en
duits. (50sec)
of
op 5feb2012
naar koraalcantate “Ich
hab in Gottes Herz und Sinn”
(BWV 92) gedirigeerd door Pieter Leusink met het Holland Boys Choir
en het Nederlands Bach Collegium (12m57). Een uitgeschreven interview
met Pieter Leusink over het Bach Cantate project door Peter
Bloemendaal op bach-cantatas
Leusink
Concert
tip
zo27jan13
om
20.15uur in het Concertgebouw, Concertgebouwplein, Amsterdam. “Ich
bin vergnügt mit meinem Glücke”
(cantate voor sopraan solo BWV 84), BWV 73, BWV 44, BWV 48 en BWV 109
door Philippe Herreweghe / Collegium Vocale Gent en Dorothee Miels,
sopraan. Kaarten vanaf 35 Euro (inclusief drankje) Link
Concertgebouw.
TEKSTEN
Het
thema deze week is de profetie, openbaring uit Jesaja 61:1-9 en in
Lucas 4:14-21 door Jezus zelf voorgelezen in de tempel in Nazareth.
De
lofpsalm 145 begint met het koningschap en belooft wie
gebukt gaat richt hij op … u geeft voedsel, op de juiste tijd
en … vervult het verlangen van alles wat leeft.
Uit
de 1e brief aan de Korintiërs
lezen verder waar we vorige week waren gebleven. Nu ieder zijn eigen
gave heeft gekregen, wordt benadrukt dat samenwerking essentieel is.
Mooi vind ik r25 …
maar
alle delen elkaar met dezelfde zorg omringen. 26 Wanneer één
lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee; wanneer één
lichaamsdeel met respect behandeld wordt, delen alle andere in die
vreugde
In
Lucas leest Jezus de profetie van Jesaja voor.
Met de mededeling dat de profetie die dag in vervulling is gegaan.
Jesaja
61:1-9
Psalm
145:13-21
(1
Korintiërs 12:12-27)
Lucas
4:14-21
Tussentijds
72
De
Geest des Heren is op Hem
Melodie
kerklied
Tekst:
(Con Amore)
2.(Allen)Wat
is het dat hij aan ons meldt?
De
blijde boodschap voor de armen:
het
overweldigend erbarmen
dat
ons gebroken hart herstelt.
Bron:
pknheemskerk
(Viering word doc)
JESAJA
Jesaja
is het 23ste boek van het Oude Testament. Er zijn eigenlijk drie Jesaja's en
deze boekrol is geschreven door de derde Jesaja die boekrollen 56-65
schreef na
de Babylonische Ballingschap van de Joden.
Deze Jesaja is een groep profeten die schreef in
de geest van Jesaja.
(GNB) We lazen deze regels ook op 30dec2012
dus
tijdens de Advent het aftellen naar de geboorte van Christus met
Kerst.
We
springen een stukje terug na vorige week.
Dat
deze tekst is gekozen voor Epifanie, de openbaring is zowel de
belofte van de Jesaja tekst als dat Jezus deze tekst regel voor regel
voorleest in de Lucastekst. Met als afsluiting dat de profetie 'die
dag' in vervulling is gegaan.
Kunst
tip: In
Qumran aan de Dode Zee werden tussen 1947 en 1956 in 11 grotten
boekrollen en potschreven gevonden met Oude Testament teksten. Het
zijn de oudst bekende Bijbel teksten. Veel
cruciale bijbelse manuscripten (zoals Psalm 22, Jesaja 53 en Jesaja
61) dateren op zijn laatst uit 100 voor Christus. Bron:
dode-zee-rollen
Op dss collection kan je de/een Jesaja rol uitgebreid bekijken.
door de schuiven en te vergroten. Link
Dss.collection/isaiah
JESAJA
61:1-9
1
De geest van God, de HEER, rust op mij,
want de HEER heeft mij gezalfd.
Om aan armen het goede nieuws te brengen heeft hij mij gezonden,
om aan verslagen harten hoop te bieden,
om aan gevangenen hun vrijlating bekend te makenen aan geketenden hun bevrijding,
2 om een genadejaar van de HEER uit te roepen
en een dag van wraak voor onze God,
om allen die treuren te troosten,
3 om aan Sions treurenden te schenken
een kroon op hun hoofd in plaats van stof,
vreugdeolie in plaats van een rouwgewaad,
feestkledij in plaats van verslagenheid.
Men noemt hen ‘Terebinten van gerechtigheid’,
geplant door de HEER als teken van zijn luister.
4 Wat eertijds vernield werd, zullen zij herbouwen,
de lang verlaten streken weer bevolken;
ze herstellen de vervallen steden,
verlaten sinds mensenheugenis.
5 Vreemden staan je ten dienste en hoeden je schapen,
vreemdelingen worden je dagloner of wijnbouwer.
6 En jullie worden priester van de HEER genoemd,
dienaar van onze God zul je heten.
Je zult je te goed doen aan de rijkdom
door vreemde volken vergaard,
je zult je met hun luister bekleden.
7 De smaad die je verdiende loon werd genoemd,
je schande wordt je dubbel vergoed.
Daarom erven zij dubbel van het land
en is eeuwige vreugde hun deel.
want de HEER heeft mij gezalfd.
Om aan armen het goede nieuws te brengen heeft hij mij gezonden,
om aan verslagen harten hoop te bieden,
om aan gevangenen hun vrijlating bekend te makenen aan geketenden hun bevrijding,
2 om een genadejaar van de HEER uit te roepen
en een dag van wraak voor onze God,
om allen die treuren te troosten,
3 om aan Sions treurenden te schenken
een kroon op hun hoofd in plaats van stof,
vreugdeolie in plaats van een rouwgewaad,
feestkledij in plaats van verslagenheid.
Men noemt hen ‘Terebinten van gerechtigheid’,
geplant door de HEER als teken van zijn luister.
4 Wat eertijds vernield werd, zullen zij herbouwen,
de lang verlaten streken weer bevolken;
ze herstellen de vervallen steden,
verlaten sinds mensenheugenis.
5 Vreemden staan je ten dienste en hoeden je schapen,
vreemdelingen worden je dagloner of wijnbouwer.
6 En jullie worden priester van de HEER genoemd,
dienaar van onze God zul je heten.
Je zult je te goed doen aan de rijkdom
door vreemde volken vergaard,
je zult je met hun luister bekleden.
7 De smaad die je verdiende loon werd genoemd,
je schande wordt je dubbel vergoed.
Daarom erven zij dubbel van het land
en is eeuwige vreugde hun deel.
8
Want ik, de HEER, heb het recht lief,
ik haat offers van roofgoed.
Ik zal hen getrouw belonen,
een eeuwig verbond sluit ik met hen.
9 Hun kinderen zullen vermaard zijn bij alle volken,
heel de aarde kent hun nageslacht.
Dan zullen allen die hen zien erkennen:Link naar de tekst NBV1
ik haat offers van roofgoed.
Ik zal hen getrouw belonen,
een eeuwig verbond sluit ik met hen.
9 Hun kinderen zullen vermaard zijn bij alle volken,
heel de aarde kent hun nageslacht.
Dan zullen allen die hen zien erkennen:Link naar de tekst NBV1
Liever
luisteren?
Patrick Nederkoorn uit
Amersfoort op voorleesbijbel.
Of
ga naar downloadbijbel
Jesaja is
het 23ste boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Nederlandse
Kerk aan de Rurh (voor opvarenden) Hafenkirche, Kirchenstraße
15, Mannheim. Iedere zondag een Nederlandstalige samenkomst. Tijd
11uur, .
Voorganger
PKN-schipperspredikant,
Ds. Kröger. Jesaja 61:1-9
Lucas 4:14-21. Link nkadr Of kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt.
Lucas 4:14-21. Link nkadr Of kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Ds J de Kok(?) voor de Kruiskerk in Diever op 24jan2010 over Jesaja
61 en Lucas 4 'Vervulling van profetieën'.
'Wanneer
je de bijbel vergelijkt met de andere religieuze geschriften die er
zijn, dan is er iets heel opmerkelijks. Namelijk dit. De bijbel is
een zeer profetische boek, andere religieuze geschriften kennen dat
niet of nauwelijks. Een groot deel van de Bijbel bestaat uit
profetieën. En in de profetieën spreekt God rechtstreeks
tot zijn volk'.
Link
pdf kruiskerkdiever
of
Preek
van
Mevr Hannie Oele voor
de Protestantse Kerk in Brouwershaven op 24jan2010 over Jesaja en
Lucas 'Als
Lucas ons vertelt dat Jezus van synagoge naar synagoge trekt, lerend/
onderwijzend, dan wil dat zeggen dat hij goed thuis is in de
schriften. En dat hij dat ook kan óverdragen aan anderen. Maar
uit de reacties van de mensen begrijpen we dat Jezus méér
doet dan tekst en uitleg geven. Want iedereen is vol lof over zijn
manier van leren. Jezus moet een inspirerend leraar zijn. Om het met
woorden van deze tijd te zeggen: in het begeleiden van mensen heeft
hij oog voor hun leerproces. Hij helpt de goede vragen te stellen, is
stimulerend bezig. Maar er is ook sprake van spiritualiteit. Want in
het woord 'prijzen' (vs 6) , daar klinkt het 'lofprijzen' door
waarmee mensen G'd verheerlijken. Kennelijk leggen de mensen bewust
of onbewust het verband tussen zijn manier van leren en G'ds
aanwezigheid. Zo trekt Jezus lerend/
onderwijzend door heel Galilea. Link
PKNBrouwershaven
Op
You Tube: in
het Engels pastoor Gary Fishman op 20mei2007 over Jesaja, Genesis 16
en Job 223 voor de Sanctuary Fellowship in the Bronx New York, USA.
(44m) Link
tsf.sermon.tv
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week r13-21 van psalm 145 waarvan we de
eerste 12 regels lazen op 18sept2011
(in de Naardense Bijbelvertaling). In het Latijn heet de psalm
'Exaltabo
te, Deus'. De
psalm
is
een lofpsalm van David.
Het
eerste deel van de psalm en benadrukt o.a. De vergevingsgezindheid
van God en de liefde voor al zijn schepselen, mens en dier en eindigt
met om
alle mensen uw macht bekend te maken, uw grote luister, uw groot
koningschap.
(GNB) Een mooie opwarmer voor de Epifanie boodschap van deze week en
ook in onze r13 gaat het over het koningschap. Daarna (be)looft
David wie
gebukt gaat richt hij op … u geeft voedsel, op de juiste tijd
en … vervult het verlangen van alles wat leeft.
NB
De psalm is net geen acrostichon (de regels beginnen dan met de
letters -hier van het Hebreeuws- alfabet). De 14e letter Nun/noen
mist in de gangbare Hebreeuwse grondtekst. In een handschrift dat in
Qumran gevondenis en o.a. de (Griekse) Septuaginta is wel een vers
dat begint met Nun: ‘Betrouwbaar
is de HEER in alles wat hij zegt, heel zijn schepping blijft hij
trouw.’
Het is niet dat het origineel is of later toegevoegd. De psalm is
niet de enige die niet compleet lijkt, maar wel de enige (?) die in
het verleden compleet gemaakt is. Bron
Biblija.net/Psalm145:13
In
Psalm 9 en 10, die door een acrostichon met elkaar verbonden zijn,
ontbreken bijvoorbeeld een aantal letters van het Hebreeuwse alfabet,
en in Psalm 10 wordt het acrostichon zelfs onderbroken. Psalm 25
en 34 hebben gedeeltelijk dezelfde afwijkingen aan het slot van het
acrostichon: de letter Waw ontbreekt, en de laatste regel begint met
de letter Pey. Bron
psalmboek
Kunst
tip: Koning
David in gebed, bij een van de 7 boete(penitentie) gebeden in een
Nederlands(talig) manuscript uit 1470 van de Meester van Zwolle. Het
hoort bij de Sarijs manuscripten abusievelijke naam voor de Marijs
manuscripten verlucht door De Broeders van het Gemene leven. Meer in
Lydia Wierda: De Sarijs-handschriften. Link
detail thedigitalwalters.org
webpage thedigitalwalters/W918/description
PSALM
145:1 een lofzang, van David
(12 aan
de stervelingen uw machtige daden verkondigen,
de
glorie en de glans van uw koningschap:)
13 ‘Uw
koningschap omspant de eeuwen,
uw
heerschappij omvat alle geslachten.’
14 ‘Een
steun is de HEER voor wie is gevallen,
wie
gebukt gaat richt hij op.
15 Allen
zien hoopvol naar u uit,
u
geeft voedsel, op de juiste tijd.
16 Gul
is uw hand geopend,
u
vervult het verlangen van alles wat leeft.
17 Rechtvaardig
is de HEER in alles wat hij doet,
zijn
schepselen blijft hij trouw.
18 Allen
die hem aanroepen is de HEER nabij,
die
hem roepen in vast vertrouwen.
19 Hij
vervult het verlangen van wie hem eren,
hij
hoort hun klacht en komt te hulp.
20 De
HEER waakt over wie hem liefhebben,
maar
wie hem afwijzen, vaagt hij weg.’
21 Laat
zó mijn mond de lof spreken van de HEER,
en
alles wat leeft zijn heilige naam prijzen,
tot
in eeuwigheid.
Bron
en complete psalm: biblija
NBV Psalm 145
Liever
luisteren?
Corrie
Kalkhuis uit Spijkenisse op voorleesbijbel In
de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of
ga naar downloadbijbel Psalmen is het 19e
boek van het OT.
Liever
live?
Protestantse
kerk Hoogeveen (houdt zich meestal aan het oecumenisch leesrooster)
Leeuweriklaan 35, Hoogeveen.Tijd:
9.30 uur ds Boersma (met Tussentijds 144) en om 15.30uur 'kind op
schoot' dienst. Link
Oosterkerk
Hoogeveen
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Eerste
brief van Paulus aan de Korintiërs
De
eerste brief van Paulus aan de Korintiërs
is het 7e
boek
van het Nieuwe Testament. De brief aan de Korintiërs
is de boekrol waarin lichaam het meest voorkomt 33x in de Groot
Nieuws Bijbel vertaling (van 206) en 34 keer in de Nieuwe Bijbel
Vertaling (van 274) gemiddeld staat het enkele keren in een boekrol.
Het gaat dan zowel over het lichaam in de betekenis van lijf als over
lichaam als het geheel van de Christelijken gemeenschap(pen).
We
lezen verder waar we vorige week waren gebleven toen het ging over de
gaven van de Geest. Nadat ieder zijn eigen gave heeft gekregen wordt
hier benadrukt dat samenwerking (met al die gaven) essentieel is.
Mooi
vind ik r25 …
maar
alle delen elkaar met dezelfde zorg omringen. 26 Wanneer één
lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee; wanneer één
lichaamsdeel met respect behandeld wordt, delen alle andere in die
vreugde
Symbool:
Bij het blog van de Gebedsbroeders (zie Preek) zonder toelichting of
de maker. Link
Symbol
of the church made up of people and of the churches
1
Korintiërs
12:12-27
12 Een
lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun
veelheid vormen al die delen samen één lichaam. Zo is
het ook met het lichaam van Christus. 13 Wij zijn allen gedoopt
in één Geest en zijn daardoor één lichaam
geworden, wij zijn allen van één Geest doordrenkt, of
we nu Joden of Grieken zijn, of we nu slaven of vrije mensen zijn.
14 Immers, een lichaam bestaat niet uit één deel,
maar uit vele. 15 Als de voet zou zeggen: ‘Ik ben geen
hand, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort hij er dan
werkelijk niet bij?
16 En als het oor zou zeggen: ‘Ik ben geen oog, dus ik
hoor niet bij het lichaam,’ hoort het er dan werkelijk niet
bij? 17 Als het hele lichaam oog zou zijn, waarmee zou het dan
kunnen horen? Als het hele lichaam oor zou zijn, waarmee zou het dan
kunnen ruiken? 18 God heeft nu eenmaal alle lichaamsdelen hun
eigen plaats gegeven, precies zoals hij dat wilde. 19 Als ze met
elkaar slechts één lichaamsdeel zouden vormen, zou dat
dan
een lichaam zijn? 20 Het is juist zo dat er een groot aantal
delen is en dat die met elkaar één lichaam vormen.
21 Het oog kan niet tegen de hand zeggen: ‘Ik heb je niet
nodig,’ en het hoofd kan dat evenmin tegen de voeten zeggen.
22 Integendeel, juist die delen van het lichaam die het zwakst
lijken zijn het meest
noodzakelijk. 23 De delen van ons lichaam waarvoor we ons
schamen en die we liever bedekken, behandelen we zorgvuldiger en met
meer respect 24 dan die waarvoor we ons niet schamen. Die hebben
dat niet nodig. God heeft ons lichaam zo samengesteld dat de delen
die het nodig hebben ook zorgvuldiger behandeld worden, 25 zodat
het lichaam niet zijn samenhang verliest, maar alle delen elkaar met
dezelfde zorg omringen. 26 Wanneer één
lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee; wanneer één
lichaamsdeel met respect behandeld wordt, delen alle andere in die
vreugde. 27 Welnu, u bent het lichaam van Christus en ieder van
u maakt daar deel van uit.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Jan
Sikkema uit Niekerk op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
1 Korintiërs is het 7e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Protestantse
Kerk Nederland Haren Glimmen. 7 diensten oa in de Dorpskerk,
Kerkstraat 2, Haren. Tijd:
10 uur, voorganger mevr ds Toornstra.
Jesaja 61:1-9, 1 Korinteiers 12:12-27 en Lucas 4:14-21.
Link
pkn-haren
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van de Gebedsbroeders, Rob & Marc op hun dinsdag en donderdag
blog. Deze keer over verdeeldheid in de (Protestantse?) kerk(en). Ik
vrees wel eens dat er geen land in de wereld is waar de kerk met ruim
100 Protestantse afsplitsingen zo versnipperd is als bij ons
Op
You Tube:
Animatie op the Body of Christ met in het Engels de tekst geï
llustreerd door Immortal Son (1m32) Link
youtube.
LUCAS
Lucas
is het 3e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit verhaal dat in de Groot Nieuws Bijbel
“Geen erkenning in Nazareth heet' komt ook half voor bij Mattheus
13:53-58 (niet dat hij Jesaja voorleest) en in Marcus 6:1-6idem). De
tekstkeuze stopt net voor Jezus zegt dat een profeet in zijn eigen
stad niet geëerd
wordt (waar Mattheus en Marcus vooral over gaan). Dat staat ook letterlijk in Johannes 4:43 wat we vorige week
lazen.
Jezus
verklaart -na het voor lezen- dat de profetie van Jesaja 61:1-2 die
dag in vervulling is gegaan. In de Lucas versie protesteert niemand daartegen.
Foto/site
tip: wherejesuswalked
Link
wherejesuswalked/Nazareth1
(vallei) en de stad (nu) wherejesuswalked/Nazareth2
Lucas
4:14-21
(In
de Groot Nieuws Bijbel: Geen erkenning in Nazareth)
NBV
Optreden van Jezus in Nazaret
14 Jezus
keerde, gesterkt door de Geest, terug naar Galilea. Het nieuws over
hem verspreidde zich in de hele streek. 15 Hij gaf onderricht in
de synagogen en werd door allen geprezen. 16 Hij kwam ook in
Nazaret, waar hij was opgegroeid, en volgens zijn gewoonte ging hij
op sabbat naar de synagoge. Toen hij opstond om voor te lezen,
17 werd hem de boekrol van de profeet Jesaja overhandigd, en hij
rolde hem af tot de plaats waar geschreven staat:
18 ‘De
Geest van de Heer rust op mij,
want
hij heeft mij gezalfd.
Om
aan armen het goede nieuws te brengen
heeft
hij mij gezonden,
om
aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken
en
aan blinden het herstel van hun zicht,
om
onderdrukten hun vrijheid te geven,
19 om
een genadejaar van de Heer uit te roepen.’
20 Hij
rolde de boekrol op, gaf hem terug aan de dienaar en ging weer
zitten; de ogen van alle aanwezigen in de synagoge waren op hem
gericht. 21 Hij zei tegen hen: ‘Vandaag hebben jullie deze
schrifttekst in vervulling horen gaan.’
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Rob
Wolthuis uit Tilburg op voorleesbijbel.
Of ga naar downloadbijbel.
Lucas is het 3e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Protestantse
gemeente Leek-Oldebert in de Kerk
op de Dam, Oldebert.
Tijd:
19.00uur, voorganger ds T Keuning (avondgebed, Jesaja 61 en Lucas
4:14-21) Link
pglo
Of kijk bij Jesaja of op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van de ds. Bartelt Zandt, gevangenispredikant voor gedetineerden op
13jan2013. bij
Lucas 4: 14-21: Ga
je als je uit de bajes komt buiten nog naar de kerk? En
waarom dat best een goed idee is.....Link
gevangenispredikant
of
van de Deken van Amsterdam de kortste preek aller tijden
Dekenaat-amsterdam
Op
You Tube:
In het Engels, uit de tv-serie/film Jezus van Nazareth uit 1977 met
Robert Powel als Jezus die Jesaja leest (3m35). Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze Vader' Het gebed dat Jezus
heeft geleerd. Deze keer een openingsgebed dat volgens de (RK?)
traditie gelezen wordt in de dagen na Septuagesima
tot
en met de 40dagentijd is het gebed van Jezus op de Olijfberg (tuin
van Gethsemane) volgens de bron dan, het blog vultus.stblogs.
In
dat gebed in Marcus 14:36-Mattheus 26:36-46 en Lucas 22:39-46 lees ik
iets anders en herken de regels Vader
als het u belieft neem deze beker van mij weg!
Introit
My
heart is troubled within me;
the fear of death stands over me;
fear and trembling are come upon me (Ps 54:5-6).
O God, save me;
the fear of death stands over me;
fear and trembling are come upon me (Ps 54:5-6).
O God, save me;
see how the waters close about me,
threatening my very life (Ps 68:2).
Glory.
VOLGENDE
WEEK
3
februari 2013, 4e van Epifanie of Openbaring
Jeremia
1:4-10
Psalm
71:1-6(9)
(1
Korintiërs 12:27-31a)
Lucas
4:21-30(32)
Gezang
162
Geen opmerkingen:
Een reactie posten