Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest.
PERIODE
17
november 2013, is de 25ste zondag
na Drie eenheid, de
9e
zondag van de herfst of de 2e zondag van de Voleinding, die aftelt
naar Advent of het begin van het kerkelijk jaar. Naar het evangelie
verhaal uit Lucas wordt het ook wel de zondag van de 7 broeders
genoemd naar de weduwe die 7 broeders trouwt maar wie is nu haar
echtgenoot in de hemel?
De
Bach cantate voor
deze zondag is
''Es
reißet euch ein schrecklich Ende'' (BWV
90) en hoort bij de lezing van Mattheüs 24: 15-28 met de Rede
over het eind. Dat lezen wij niet, wel over leven in de hemel in
Lucas 20.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) "Es
reisset euch ein schrecklich Ende"
(BWV 90) uitgevoerd door Claudia Hellmann, Helmut Krebs, Erich Wenk,
het koro van de Heinrich-Schütz uit Heilbronn en het
Kamerorkestvan Pforzheim met
Maurice André op trompet en dirigent Direction Fritz Werner
(14m50) Link
youtube
of
kijk op dit blog op 21nov10
naar JS Bach Cantata (BWV 90) "Es
reisset euch ein schrecklich Ende"
gedirigeerd door Gustav Leonhardt waarschijnlijk uit 1979 met het
Knabenchor uit Hannover & het Collegium Vocale Gent (koormeester:
Philippe Herreweghe!) Leonhardt-Consort. Alt Paul Esswood, tenor Kurt
Equiluz en Bas Max van Egmond. (7m26). Meer informatie over de
cantate door Eduard van den Hengel Link
eduardvh
Concert
tip
Op12nov13
om
20uur in de Maarten Luther Kerk, Dintelstraat, Amsterdam-Zuid.
Der
Gooden Fluyt-hemel
Meerstemmige contrafacten van de improvisaties uit de Fluyten
Lust-Hof van Jonker Jacob van Eyck door The
Royal Wind Music, o.l.v.
Paul Leenhouts. Uitgebreid programma met aan het slot het Schrecklich
ende
Gratis
met collecte
Link
Luthersamsterdam/maartenlutherkerk
TEKSTEN
Het
thema deze week is in volgorde naar de leesrooster teksten: geroepen
voor een grote mooie taak is fijn, verheug je ook al moet je er wel
voor werken. De (echte) beloning ligt in het hiernamaals.
In
Exodus wordt Mozes geroepen door een engel in een niet verbrandend
braambos. Gods opdracht voor hem r10
...ik (stuur) jou nu naar de farao: jij moet mijn volk, de
Israëlieten, uit Egypte wegleiden.’
In
lofpsalm 98 voor de
feestelijke gebeurtenissen, de aankondiging van bevrijding uit de
Egyptische onderdrukking?
In
2 Tessalonicenzen 3 Paulus waarschuwing: je moet er wel voor werken!
In
Lucas 20 het dilemma van de 7 maal hertrouwde weduwe wie van
de 7 broeders is haar echtgenoot in de hemel? 7 mannen klinkt ook
niet erg hemels... ;) Father
Roger preekte 10nov13 dat we ons gewoon niets kunnen voorstellen bij
het hiernamaals.
Exodus
3:1-15
Psalm
98
2
Tessalonicenzen 3:7-13
Lucas
20:27-38
Gezang
199
4
Sta op, o God, en maak het waar
wat
heel uw kerk bezingt:
dat
heel uw schepping weer ontwaakt
uit
haar betovering.
Liedboek
voor de Kerken 1973
EXODUS
Exodus
is het 2e boek van het Oude Testament en beschrijft het vertrek van
de Joden
uit hun slavernij (hier onderdrukking) in Egypte en hun 40jaar
durende reis door de Sinaï
woestijn naar het beloofde land Kanaän.
We
lezen het verhaal van de roeping van Mozes door een engel in een niet
verbrandend braambos. God waarschuwde hem niet dichterbij te komen
‘en
trek je sandalen uit, want de grond waarop je staat, is heilig....
Gods
opdracht voor Mozes r10
...ik (stuur) jou nu naar de farao: jij moet mijn volk, de
Israëlieten, uit Egypte wegleiden.’ 11 Mozes zei: ‘Maar
wie ben ik dat ik naar de farao zou gaan en de Israëlieten uit
Egypte zou leiden?’ 12 God antwoordde: ‘Ik zal bij je
zijn. En dit zal voor jou het teken zijn dat ik je heb gestuurd: als
je het volk uit Egypte hebt weggeleid, zullen jullie God bij deze
berg vereren.’
De
plek, de berg Horeb of Sinaï
is ook een toeristische trekpleister geworden: Foto
Christianprophecy/Horeb
Op
die pagina ook een tekstuitleg in het Engels over to
turn aside;
When
Moses saw something different he turned aside and paid full attention
to it. In
de NVB staat
Ik ga dat wonderlijke verschijnsel eens van dichtbij bekijken, maar
in de Naardensebijbel:
nu
moet ik van mijn weg afwijken, veel
betekenisvoller.
Kunst tip:
Mozes
en het brandend braambos (circa 1800-1803) door William Blake
(1757-1827) Engels dichter, schilder en etser/drukker. Website
William-Blake
Nu in het Victoria en Albert Museum. London UK. Link:
William-Blake/Moses-and-the-Burning-Bush
Exodus
3:1-15
Mozes
geroepen
1
Mozes was gewoon de schapen en geiten van zijn schoonvader Jetro, de
Midjanitische priester, te weiden. Eens dreef hij de kudde tot
voorbij het steppeland, en zo kwam hij bij de Horeb, de berg van God.
2 Daar verscheen de engel van de HEER aan hem in een vuur dat uit een
doornstruik opvlamde. Mozes zag dat de struik in brand stond en toch
niet door het vuur werd verteerd.
3 Hoe kan het dat die struik niet verbrandt? dacht hij. Ik ga dat
wonderlijke verschijnsel eens van dichtbij bekijken.
4
Maar toen de HEER zag dat Mozes dat ging doen, riep hij hem vanuit de
struik: ‘Mozes! Mozes!’ ‘Ik luister,’
antwoordde Mozes. 5 ‘Kom niet dichterbij,’ waarschuwde de
HEER, ‘en trek je sandalen uit, want de grond waarop je staat,
is heilig. 6 Ik ben de God van je vader, de God van Abraham, de God
van Isaak en de God van Jakob.’ Mozes bedekte zijn gezicht,
want hij durfde niet naar God te kijken. 7 De HEER zei: ‘Ik heb
gezien hoe ellendig mijn volk er in Egypte aan toe is, ik heb hun
jammerklachten over hun onderdrukkers gehoord,
ik weet hoe ze lijden. 8 Daarom ben ik afgedaald om hen uit de macht
van de Egyptenaren te bevrijden, en om hen uit Egypte naar een mooi
en uitgestrekt land te brengen, een land dat overvloeit van melk en
honing,het
gebied van de Kanaänieten, de Hethieten, Amorieten, Perizzieten,
Chiwwieten en Jebusieten. 9 De jammerklacht van de Israëlieten
is tot mij doorgedrongen en ik heb gezien hoe wreed de Egyptenaren
hen onderdrukken. 10
Daarom stuur ik jou nu naar de farao: jij moet mijn volk, de
Israëlieten, uit Egypte
wegleiden.’ 11 Mozes zei: ‘Maar wie ben ik dat ik naar de
farao zou gaan en de Israëlieten uit Egypte zou leiden?’
12 God antwoordde: ‘Ik zal bij je zijn. En dit zal voor jou het
teken zijn dat ik je heb gestuurd: als je het volk uit
Egypte hebt weggeleid, zullen jullie God bij deze berg vereren.’
13
Maar Mozes zei: ‘Stel dat ik naar de Israëlieten ga en
tegen hen zeg dat de God van hun voorouders mij gestuurd heeft, en ze
vragen: “Wat is de naam van die God?” Wat moet ik dan
zeggen?’ 14 Toen antwoordde God hem: ‘Ik ben die er zijn
zal. Zeg daarom tegen de Israëlieten: “IK ZAL ER ZIJN"
heeft mij naar u toegestuurd. 15 Ook zei hij tegen Mozes: ‘Zeg
tegen hen: “De HEER heeft mij gestuurd, de God van uw
voorouders, de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob.
En hij heeft gezegd: ‘Zo wil ik voor altijd heten, met die naam
wil ik worden aangeroepen door alle komende generaties."
Nieuwe
Bijbelvertaling. Link naar de tekst NBV
Liever
luisteren?
Michiel
van Erp ICT-er
op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Exodus is het 2e boek van het Oude Testament. Michiel 'Ik
hoorde via stottervereniging Demosthenes
van dit project en het leek me direct een leuke uitdaging. Aangezien
ik zelf stotter is de passage (Exodus
4:10) waarin
Mozes vertelt dat hij geen
goed spreker is 'zwaar
van mond en tong is' erg toepasselijk'.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Oudenhoorn, ring 1, Oudenhoorn. Tijd:
9.30uur, voorganger DS A Blom, Avondmaalsviering en Kindernevendienst
Viering
van de Maaltijd van de Heer. De eerste lezing is uit Exodus 3:1-15.
Mozes ervaart de aanwezigheid van God in een brandende dorenstruik.
Daar voelt hij de roeping om zijn volksgenoten uit de slavernij in
Egypte te verlossen. Op enigmatische wijze wordt de Naam van God in
een woord dat tegelijkertijd een zin is, uitgedrukt. Het is een
woordzin die op verschillende manieren in het Nederlands kan worden
vertaald. God is altijd groter en meer dan onze woorden en
beschrijvingen. De verwondering van Mozes bij zijn ervaring van de
aanwezigheid van God is voor ons de verbinding tussen de ervaring van
God toen, in die tijd, met nu, in deze tijd.
De
tweede lezing uit Lukas 20:27-38 gaat over de eeuwigheid van het
leven van een mens. Voor je geboorte is je leven al geweest, en na je
dood is je leven niet voorbij. Godsdienst geeft ons een gevoel voor
wat in de natuurkunde ook doorschemert: het verleden blijft bij ons,
en de toekomst is al aanwezig. Link
Kerkklok
Of
kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van
Arie
de Boer voor de Silogemeente op 28feb10 over Exodus 3 De
betekenis van het vuur is tweeërlei: 1.Het
vuurwonder van de doornstruik is dat wij met onze ongelooflijke
kleinheid en beperkingen in vuur en vlam worden gezet als wij het
wagen God te naderen. Dan zien wij onszelf met Gods ogen. En kunnen
blij zijn met de mens die wij zijn en wat we willen en waar we zin in
hebben en wij weten ook , naar mate wij meer ‘ik ben ‘weten
te zeggen wat onze opdracht is. … 2. Gods vuur is een
louterend vuur: In een levenslang proces van ons blootstellen aan
zijn vuur verbranden wij niet, maar veranderen langzaam in goud :
niet het leven verandert ons zomaar, maar het vuur van Gods geest,
dat is Gods invloed in ons leven. (pdf)
Link
Silogemeente
-
Op
You Tube:
Meindert
Talma & the Negroes op Noorderzon Festival 2007 in de kerk van
het Pepergasthuis in Groningen op 23aug07. Het concert is een
integrale uitvoering van het album (CD "Nu geloof ik wat er in
de bijbel staat" 2006). Toen
Mozes de brandende braambos zag wilde hij dit van dichtbij bekijken
De Heere zei: Mozes trek je schoenen uit, want de plaats waarop je
staat is heilig land. Ik zag, ik zag het licht uit de hemel schijnen.
Ik zag, ik zag het licht neerdalen, ik zag het licht verschijnen
(4m42)
Link
youtube
>
>
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week (weer) lofpsalm 98. In het Latijn heet
de psalm
Cantate
Domino naar
de 1e regel. De psalm wordt vaker op het leesrooster gezet, het past
bij het (psalmen) zingen in de kerk en bij de vaste feestelijke
gebeurtenissen zoals de geboorte van Christus op Kerst.
>
Kunst
tip: Versierde
initiaal C van Cantate Domino met 3 clerici, kerkwerkers zingend en
een violist in het Vaux Psalter, een Frans Psalter uit de 14e eeuw.
Nu in de collectie van Lambeth
Palace Library, London, UK. Cat nr Ms
233 f.145v op de website The
Bridgeman Art Library (Te
bestellen) Link
Bridgemanart
Meer
afbeeldingen
bij Bridgemanart.com
(USA) op het zoekwoorden chanting
en
singing
Bridgemanart/chanting
of Bridgemanart/singing
(onderaan)
-
PSALM
98
1
Een psalm.
Zing
voor de HEER een nieuw lied: wonderen heeft hij verricht. Zijn
rechterhand heeft overwonnen, zijn heilige arm heeft redding
gebracht. 2 De HEER heeft zijn overwinning bekendgemaakt, voor de
ogen van de volken zijn gerechtigheid onthuld.
3
Hij heeft gedacht aan zijn liefde en trouw voor het volk van Israël.
De einden der aarde hebben het gezien: de overwinning van onze God. 4
Juich de HEER toe, heel de aarde, juich en jubel, zing het uit. 5
Zing voor de HEER bij de lier, laat
bij de lier uw lied weerklinken. 6 Blaas op de ramshoorn en de
trompetten, juich als de HEER, uw koning, verschijnt.
7
Laat bruisen de zee en alles wat daar leeft, laat juichen de wereld
met haar bewoners. 8 Laten de rivieren in de handen klappen en samen
met de bergen jubelen 9 voor de HEER, want hij is in aantocht als
rechter van de aarde. Rechtvaardig
zal hij de wereld berechten, de volken oordelen naar recht en wet.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Janneke Almekinders uit
Rotterdam op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Assen, wel 10 vieringen vermeld met tijden, voorgangers en
adressen (dat
zouden meer kerker moeten doen!)
Psalm
98: Een
lied voor kleinen en groten dat past bij de lezing en daarmee de
kleur van de eerste zondag van de Voleinding. Zondag 17 november
heeft Psalm 98 als antwoordpsalm bij de lezing uit het Eerste
Testament. Zoals eerder gezegd zijn de psalmen in het nieuwe Liedboek
niet meer alleen in de ons bekende 'Geneefse' versie opgenomen.
Achter veel psalm-nummers staan nu alternatieven vermeld. Nummer 98a
geeft een canon, waarin aanvankelijk de vertrouwde melodie klinkt,
maar die al snel een eigen klank krijgt. Een canon is altijd een
spannende aangelegenheid met een grote groep mensen en eigenlijk niet
goed te doen zonder een dirigent. Maar wie niet waagt die wint ook
niet, dus..... Ds.
Helène van Noord Link
PKN-Assen
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van ds KW de Jong in 2001 'Een
psalm als deze tilt mij boven mezelf uit. De een zal verdrietig zijn,
een ander gespannen voor een functionerings-gesprek op het werk (en
alle mogelijke gevolgen), en weer een ander zal angstig zijn vanwege
de huidige gespannen wereldsituatie. Al die gevoelens, ze
kunnen ons verzwelgen, laten niets meer van onze persoonlijkheid
over. De psalmist dicht: zie wat er gebeurd is, daar eens in het
verleden, en juich. Hij vervolgt: jubel, vertrouw erop dat Hij komt
om te richten gerechtigheid. Laat die
vreugde, die blijheid je leven bepalen'. Link
Jong/psalm98
Op
You Tube:
Naar r
6 Blaas op de ramshoorn en de trompetten,
(BWV 214) Tönet,
ihr Pauken,
Erschallet,
Trompeten
van JS Bach Geschreven voor de verjaardag van Maria Josepha, Koningin
van Polen en Electress of Saxony. Uitgevoerd door het Amsterdam
Baroque Orchestra, op authentirkr instrumentsrn gedirigeerd door Ton
Koopman.
Tönet,
ihr Pauken! Erschallet, Trompeten!
Klingende Saiten, erfüllet die Luft!
Singet itzt Lieder, ihr muntren Poeten,
Königin lebe! wird fröhlich geruft.
Klingende Saiten, erfüllet die Luft!
Singet itzt Lieder, ihr muntren Poeten,
Königin lebe! wird fröhlich geruft.
Königin
lebe! dies wünschet der Sachse,
Königin
lebe und blühe und wachse!
of
Mendelssohn's
Psalm 98, Opus 91 uit 1843. Door het Utrechtse Studenten Orkest en
het Diepenbrock Atelier met Volker Hempfling en Florian Helgath
(2009, 8m27) Link
youtube
2e
brief van Paulus aan de Tessalonicenzen
2
Tessalonicenzen is
het 14e boek van het Nieuwe Testament. Paulus schrijft aan de
gemeente die hij zelf gesticht heeft in (Tes)Saloniki in Macedonië,
nu Griekenland.
In
het stukje van deze week kritische woorden over gemeenteleden die r11
hun
werk verwaarlozen, dat ze zich niet nuttig maken maar zich slechts
onledig houden met nutteloze bezigheden 12 In naam van de Heer Jezus
Christus dragen wij dergelijke mensen nadrukkelijk op rustig hun werk
te doen en hun eigen brood te verdienen. Want
r10
Toen we bij u waren, hebben we herhaaldelijk gezegd dat wie niet wil
werken, niet zal eten.
De
beroemde zin "In
het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde
wederkeert"komt
uit de
Statenvertaling
in het boek Genesis 3:19a. Het (Protestantse) werk
ethos vormt tevens de basis van Max Webers theorie die de basis zou
zijn van het kapitalisme Die
protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus
(1904-1905). Zie ook de 2e You Tube suggestie met andere Bijbelse
bronnen.
Kunst
tip:
Houthakkende monniken in een verluchte hoofdletter 'Q' in een 14e
Eeuws Frans getijdenboek: Moralia
in Job
van Paus Gregorius de Grote (op vellum,
dierenhuid) Bridgemanart.com/Ms-170-fol.59
Link
Bridgemanart/jpg
2
Tessalonicenzen 3:7-13
7
U weet zelf wat het betekent ons na te volgen. Toen we bij u waren,
hebben we ons dagelijks werk niet verwaarloosd 8 en op niemands
kosten geleefd. Integendeel,
we hebben ons ingezet en ingespannen, dag en nacht hebben we gewerkt
om niemand van u tot last te zijn. 9 Niet dat we geen aanspraak
konden maken op uw ondersteuning, maar we wilden onszelf tot
voorbeeld stellen,
zodat u ons zou navolgen. 10 Toen we bij u waren, hebben we
herhaaldelijk
gezegd dat wie niet wil werken, niet zal eten. 11 We horen dat
sommigen van u hun werk verwaarlozen, dat ze zich niet nuttig maken
maar zich slechts onledig houden met nutteloze bezigheden. 12 In naam
van de Heer Jezus Christus dragen wij dergelijke mensen nadrukkelijk
op rustig hun werk te doen en hun eigen brood te verdienen. 13
Broeders en zusters, doe het goede, zonder op te geven
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Henk Rijneveld uit
Valkenburg op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
2 Tessalonicenzen
is
het 14e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Oud
Katholieke Parochie van Petrus en Paulus, Paradijskerk, Nieuwe
Binneweg 25, Rotterdam. Tijd:
9.30 uur, celebrant Pastoor Hans de Rie: Zondag van de zeven broeders
met 2
Makkabeeën 7:1-2 en 9-14, 2
Tessalonicenzen 3:7-13 het naamgevend verhaal in Lucas 20: 27-38.
Link Paradijskerk
(pdf) Of
kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Bijbeluitleg
van Ger
de Koning. Een verklaring van Paulus’ brieven, speciaal voor
jou vanaf pad 95 Ongeregelde
wandel
in 2 Tessalonicenzen 3:6-10.p96
In het heidendom bestaat de gedachte dat heiligen
niet werken. Het is even heidens om te denken dat gelovigen die hun
baan in de maatschappij hebben opgezegd om zich met geestelijke
dingen bezig te kunnen houden, een hoger soort christenen zouden
zijn. Het is een puur praktische aangelegenheid omdat er zoveel te
doen is op geestelijk terrein. Iemand mag dat alleen doen als de Heer
dat duidelijk maakt. Zulke christenen houden dan ook niet op met
werken, maar zullen zich met dubbele ijver aan de taak wijden die de
Heer hun heeft opgedragen. Hij zal hun daarvoor het loon geven
Link
Oudesporen/pdf
Op
You Tube:
Het leven van de apostel Paulus only
for Christians? Uit
2000,
regisseur Roger Young, (ook Jesus en Solomon maar ook Law&Order
en The Closer)
Int
Movie DataBase complete beschrijving imdb.com/Saint
Paul
(177m, TV serie)
Link
youtube
of
Op
You Tube:
radio uitzending (2m) No
work no eat,
Bible Q&A John MacArthur commentaries, In het Engels (2m) In de
begeleidende tekst verwijst hij naar andere Bijbelteksten met
dezelfde opvattingen. 1Tessalonicenzen4:11-12
en
5:14. In het boek Spreuken staat 26 Een
mens zwoegt omdat hij moet eten, het is de honger die hem dwingt.
27 Een nietsnut roept het kwaad op, wat hij zegt is een
verzengend vuur. In
1 Timotheus 5:8 Wie
niet voor de eigen familie zorgt, zelfs niet voor huisgenoten, heeft
het geloof verloochend en is slechter dan een ongelovige. Link
youtube
LUCAS
Lucas
is het 3e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies
met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de evangelies
komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek soms een
beetje anders. Dit verhaal komt ook voor bij Mattheus 22:25-33 en
Marcus 12:13-27. Een weduwe heeft (verplicht) 7 broers gehuwd, wie is
haar hemelse echtgenoot?
De
Sadduceeën die Jezus hier een strikvraag stellen geloven niet in
de opstanding. Het waren volgens Wikipedia aristocraten en hun
priesters, onderwijzen de Mozaïsche wetten en niet de latere
interpretaties of in hun tijd populaire opvattingen van de Farizeeën.
Politiek onderhielden ze altijd nauwe banden met de heersers van het
moment, zowel met het Hasmoneese koningshuis als met Koning Herodes
en zij beschouwden samenwerking met Rome als het meest verstandige
beleid. (Bron: Wikipedia/Sadduceeen)
Volgens
de wet van Mozes moest r28b
als
een gehuwd man sterft zonder dat zijn vrouw kinderen heeft gebaard,
zijn broer met die vrouw moet trouwen en nakomelingen verwekken voor
zijn broer. Zo
kan een weduwe een reeks echtgenoten hebben gehad. R33 Wiens
vrouw is ze dan bij de opstanding?
In
r37 staat
een verwijzing naar onze Exodus tekst Dat
de doden opgewekt worden, dat heeft ook Mozes al duidelijk gemaakt in
de tekst over de doornstruik, waar hij spreekt over de Heer als de
God van Abraham en de God van Isaak en de God van Jakob. Waarom
hiermee de opstanding van alle doden wordt geargumenteerd want
voor hem zijn allen in leven begrijp
ik -net zoals de Sadduceeën- niet.
Kunst
tip:
Jezus en Sadduceeën,
verluchting uit een Middeleeuws manuscript zonder beschrijving op een
blog van Colin Thornby over de Lucas tekst, in het Engels. Link
colinthornby
Lucas
20:27-38
Onderricht
in de tempel
27
Enkele Sadduceeën, die ontkennen dat er een opstanding is,
kwamen naar hem toe en vroegen hem: 28 ‘Meester, Mozes heeft
ons het volgende voorgeschreven: als een gehuwd man sterft zonder dat
zijn vrouw kinderen heeft gebaard, moet zijn broer met die vrouw
trouwen en nakomelingen verwekken voor zijn broer. 29 Nu waren er
zeven broers. De eerste was gehuwd, maar stierf kinderloos; 30 daarna
trouwde de tweede broer met de vrouw 31 en vervolgens de derde, en
toen de andere broers, maar alle zeven waren ze kinderloos toen ze
stierven. 32 Ten slotte stierf ook de vrouw. 33 Wiens vrouw is ze dan
bij de opstanding? Alle zeven zijn ze immers met haar getrouwd
geweest.’ 34 Jezus zei tegen hen: ‘De kinderen van deze
wereld huwen en worden uitgehuwelijkt, 35 maar wie waardig bevonden
is deel te krijgen aan de komende wereld en aan de opstanding van de
doden, huwt niet en wordt niet uitgehuwelijkt. 36 Zij kunnen ook niet
meer sterven, want ze zijn als engelen en ze zijn kinderen van God
omdat ze deel hebben aan de opstanding.
37
Dat de doden opgewekt worden, dat heeft ook Mozes al duidelijk
gemaakt in de tekst over de doornstruik, waar hij spreekt over de
Heer als de God van Abraham
en de God van Isaak en de God van Jakob. 38 Hij is geen God van
doden, maar van levenden, want voor hem zijn allen in leven.’
Link
naar complete tekst NBV
Liever
luisteren?
Annet
van Winden-de Goeij uit
Capelle aan den IJssel op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Lucas is het 3e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Westervoort, Dorpstraat 61, Westervoort. Tijd:
10uur, voorganger ds.
Käti van Bergen. Teksten:
2 Koningen 4:38-41 is de (alternatieve) lezing waar de kinderen bij
stil zullen staan. Het gaat over een profetenschool waarover Elisa de
scepter zwaait. Tijdens een hongersnood is het eten oneetbaar. Door
een ingreep van de profeet wordt het toch smaakvol. De andere
lezingen voor deze zondag zijn volgens het Oecumenisch Rooster Exodus
3:1-15, over de ontmoeting van Mozes op de berg Sinaï, en Lucas
20:27-38. Dit gaat over de casus die de Sadduceeën aan Jezus
voorleggen over de vrouw die steeds met één van zeven
broers trouwde waarna deze broer vervolgens stierf. Link
Werenfried/uitleg-kerkdiensten
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van André
Polspoel zonder plaats datum voor de Vlaamse Dominicanen 'Onze
God is geen God van doden, maar van levenden. Maar niet iedereen is
daarvan even sterk overtuigd'. Link
Preken/32zondag
Op
You Tube:
In het Engels, bezoekend Priester Monte Tiller over Luke 20:27-38
over de betekenis van de opstanding in St. George's Episcopal Church
in Riviera Beach, Florida USA op 7Nov10. (15m) Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze
keer kies ik voor een basis tekst van F Luitje sover de Heidelbergse
Catechismus op Hervormd-ermelo
omgewerkt tot een persoonlijk gebed:
Mijn
dure plicht en roeping
Uw
Naam in heel mijn leven,
in
mijn gedachten,
woorden
en werken,
mijn eren en prijzen.
Dat
moet mijn oogmerk zijn.
Kan
dat? wie kan dat? Kan ik dat?
Daar
komen we zo heel veel aan tekort.
Elke
avond bid ik om vergeving,
met
het hartelijke voornemen
om
de volgende dag voor U te leven.
In
alles U te eren en te prijzen.
Vrij naar de onderste (6e) tekst van (emer) Ds F. Luitjes 6. Onze dure plicht en roeping op Hervormd-Ermelo meer op Digibron.nl
Vrij naar de onderste (6e) tekst van (emer) Ds F. Luitjes 6. Onze dure plicht en roeping op Hervormd-Ermelo meer op Digibron.nl
VOLGENDE
WEEK
24
november 2013, 10e van de herfst
Maleachi
3:19-24
Psalm
46
Openbaring
3:7b-12
Lucas
21:5-19
Gezang
114
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten