maandag 20 februari 2012

26 februari 2012, 1e van de 40 dagen

Welkom bij Wat lezen we deze week!


Hier vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de dominee/priester.


PERIODE

26 februari 2012 is de 1e zondag van de 40dagentijd (Protestant) of de Vasten (Rooms Katholiek) voor Pasen (dit jaar op 8 april). Het zijn eigenlijk 46 dagen, maar de zondagen worden niet meegeteld. Het is een mentale en fysieke voorbereiding op de kruisiging en de wederopstanding van Jezus en de ´verlossing´ die hij daarmee bewerkstelligde. Daarom lezen we deze week teksten over deze thema's: 40dagen, beproeving, vergeving, beloften en verlossing.

De Kerken zijn gehuld in het paars, als teken van inkeer boete en rouw. Vaak wordt een ''verbeelding'' van de 40dagentijd gemaakt dat bij het altaar staat of er wordt een hongerdoek opgehangen. Een voorbeeld van een 40dagenverbeelding: kerktytsjerk 40dagen2006. Een voorbeeld van een hongerdoek (oorspronkelijk een doek voor het altaar later met onrechtsymbolen versierd) met een uitleg op: heiligegeestparochie hongerdoeken

De voorbereiding kent vele varianten: sober eten of leven (geen TV), geen alcohol, geen snoep (kinderen bewaren het in een trommeltje), soms zelfs 'ontslakken' met een groente- en fruitsap dieet of heel modern: niet internetten, pc spelletjes doen of op social media. Een vaste engels cartoon grap is: fasting doesn't mean eating fast food for 40 days. Cartoon: Loesje over vasten: Link Loesje


De 1e zondag van de 40dagentijd heet: Invocabit, dat is Latijn en verwijst naar vers 15 van psalm 91 en het formele openingslied op deze zondag. Het is latijn voor 'Roept hij Mij aan'.

"Invocabit me et exaudiam eum cum ipso ero in tribulatione eruam eum et glorificabo longitudine dierum implebo illum et ostendam ei alutare meum".

" Roept hij Mij aan, dan antwoord Ik, is hij in angst en vreze, dan kom Ik nog dat ogenblik om hem nabij te wezen."

Op You Tube: ''Invocabit Me'' Concerto Chiesa di San Bevignate, Dirigent Franco Radicchia (Perugia, Italie) op 21Maart2009 (3m06) Link youtube

Er is geen Bach cantate voor deze 1e en nog 3 vastenzondagen omdat de vastentijd in Leipzig muzikale 'tempus clausum' of 'gesloten tijd' was, waarin er in kerken geen concertante muziek was toegestaan. Bron: Bach site van Eduard van den Hengel. Link eduardvh


Concert tip

26feb12 17uur, Hervormde kerk, Slachtedijk 1, Ryptsjerk. Gregoriaanse vesper (avondgebed) met de Schola Cantorum Campensis, onder leiding van Ditty van den Berg-Krijger. Het is een half protestants, half katholiek koor. Gregoriaanse muziek is Middeleeuwse kerkmuziek die geintroduceerd werd door de monniken die de Lage Landen kwamen kerstenen. Ook veel protestantse psalmwijzen en gezangen zijn door het gregoriaans beïnvloed. De vesper zal in het teken staan van het begin van de veertig dagen voor Pasen. De voorganger is prof. dr. Riemer Roukema, hoogleraar Nieuwe Testament aan de Protestantse Theologische Universiteit in Kampen. Link heiligbonifatius


TEKSTEN

Deze week zijn er meer motieven gekoppeld aan de voorbereiding op Pasen: Jezus 40dagen in de woestijn en zijn beproeving in Marcus, maar ook in de brief van Petrus, waarin staat dat de Christenen beproefd, vervolgd worden. In de brief van Petrus gaat het ook over redding: de Christenen zijn gered door Jezus kruisiging net als de verdronken mensen van de zondvloed die Jezus bezoekt tijdens de 3 dagen voor de wederopstanding. De doop is vergelijkbaar met het schonwassen zoals de zondvloed dat deed. Over de zondvloed lezen we in Genesis en het verbond, de belofte van God om nooit meer een zondvloed te sturen. De psalm is een smeekbede om de juiste weg te gaan en vergeving van (jeugd)zonden.

Genesis 9:8-17

Psalm 25:1-10

1 Petrus 3:18-22

Marcus 1:12-15

Tussentijds 63


GENESIS

Genesis is het 1e boek van het Oude Testament, het bevat het verhaal van de Schepping van de wereld en het bekende verhaal van de zondvloed en de ark van Noach. Ons stukje begint aan het einde daarvan: God belooft Noach, de mensen en alle levende wezens nooit meer een zondvloed te sturen. En als teken van die belofte, dat verbond, zal hij af en toe een regenboog aan de hemel plaatsen. We komen deze zondvloed, maar dan de mensen die niet luisterden weer tegen bij de 1e brief van Petrus.

Foto tips: Het regenboogmuseum en andere regenbogen op: lheurebleue.blogspot.com Als-je-wel-eens-op-regenbogen-jaagt of een nieuwsfoto van een regenboog boven de resten van een afgebrand huis bij Reno, Nevada USA op 20jan2012. Een felle brand verwoeste 26 huizen, maar de meeste van de duizenden gevluchte mensen konden weer naar hun huis terugkeren (foto REUTERS/Max Whittaker) Link news.yahoo photos

GENESIS 9:8-17

8 Dan zegt God tot Noach

9 ik van mijn kant,

hier ben ik, ik breng tot stand:

een verbond van mij met u,

en met uw zaad na u

10 met alle levende ziel die met u is,

met de vogels en het vee en al wat in het wild

op aarde met u leeft,

met allen die zijn weggetrokken uit de ark,

met al wat leeft op aarde

11 gestand doen zal ik mijn verbond met u,

niet nog eens zal alle vlees

worden weggemaaid

door de wateren van de vloed,

niet nog eens kome er zo'n vloed

om de aarde te verderven!

12 Dan zegt God:

dit is het teken van het verbond dat ik geef

tussen mij en u

en alle levende ziel die met u is,

voor de generaties, een eeuwigheid lang;

13 mijn boog

heb ik gegeven in de wolken:

hij zal worden tot een teken van het verbond

tussen mij en de aarde;

14 het zal geschieden:

als ik wolken welf over de aarde,

en de boog in de wolken zichtbaar wordt,

15 zal ik gedenken mijn verbond

tussen u en mij

en alle levende ziel, alle vlees:

niet nog eens zal het water

worden tot een vloed

om alle vlees te verderven;

16 zal de boog daar wezen in de wolken,

dan zal ik haar aanzien

om te gedenken het verbond voor eeuwig

tussen God

en alle ziel die leeft

en alle vlees op aarde!

17 Dan zegt God tot Noach:

dit is het teken van het verbond dat ik

tot stand heb gebracht

tussen mij

en alle vlees op aarde!

In de naardensebijbel vertaling Zoek Genesis → 9

Of in de Nieuwe Bijbelvertaling hieronder bij Liever luisteren.


Liever luisteren?

Theo Smit uit Rotterdam leest Genesis 6 tot en met 9-26 op voorleesbijbel In de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga naar downloadbijbel Genesis is het 1e boek van het Oude Testament.


Liever live?

Protestantse Gemeente Bloemendaal, Kerkplein 1, Bloemendaal. Tijd: uur, voorganger ds Otto Sondorp Link pkn-bloemendaal-overveen Of kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt.


Preek van Ite Pijp, Oudste in de Christengemeente Soest en spreker/voorganger in kerkdiensten van verschillende Evangelische, Pinkster- en Baptistengemeenten. Over regenbogen in de bijbel: God is liefde - ondanks Zijn oordeel. Link preek-online


Op You Tube: in het engels met mooie muziek zonder bronvermelding. Rainbows in the sky, a promise you can trust door dr Goodgreens met de tekst in en onder het beeld. (3m38) Link youtube


PSALM

Psalmen is het 19e boek van het Nieuwe Testament en bevat 150 liederen en gedichten. Het is een psalm van David en heet in het Latijn: Ad te, Domine, levavi. Wijs mij de juiste weg Heer. We zien weer het 'spot en schaamte' argument in r2. Ook r7 Let niet op mijn zonden, op de fouten uit mijn jeugd. Nb We lazen deze regels ook op 25sept2011 en het 2e deel r11-22vorige week.

Kunst tip: Alessandro Scarlatti (1660-1725): Ad Te Domine levavi animam meam. Door het Ensemble Vocale Phoné uit Vicenza, gedirigeerd door Luigi Ceola. Link youtube

PSALM 25

1 Aan u, o Ene, geef ik mijn zaligheid en ziel!

2 Bij u, mijn God, wist ik mij veilig:
maak mij niet beschaamd,
laten mijn vijanden niet over mij lachen!

3 Dat ook al wie hopen op u niet worden beschaamd,
beschaamd worden die achteloos
ontrouw zijn.
4 En Ene, maak mij bekend met uw wegen,
uw paden, wil mij die leren!

5 Voer mij voort in trouw aan u en leer mij,
want gij zijt de God van mijn bevrijding,
op u ben ik blijven hopen heel de dag!

6 Gedenk, Ene, uw ontferming en uw vriendschap,
want die zijn er van eeuwig!

7 Houd niet in gedachten de zonden van mijn jeugd
en wat ik overtrad, gij, gedenk mij naar uw vriendschap,
Ene, omwille van uw goedheid!

8 In-goed en rechtuit is de Ene, daarom onderwijst hij
zondaars op de weg.
9 Ja, voert gebukten langs de weg van zijn recht,
leert armen waar zijn weg is.

10 Komen wil de Ene langs de paden
van vriendschap en trouw
voor wie zijn verbond en zijn overeenkomsten houden.

In de www.naardensebijbel.nl vertaling zoek psalm → 25

Of in de Nieuwe Bijbelvertaling Psalmen 25 of bij Liever luisteren.


Liever luisteren?

Marleen van Veelen-van Voorden op voorleesbijbel In de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga naar www.downloadbijbel.nl. Psalmen is het 19e boek van het OT.


Liever live?

Oud Katholieke Sint Martinusparochie, Witte de Withstraat 2, Groningen Tijd: 11uur, voorganger Pastor Victor Scheijde Link groningen.okkn Of kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt


Beluister de Preek (MP3) van J.J. Ekhart voor Chananja in Nieuw Buinen Drente op 12feb12over psalm 25: Leer mij uw weg. Link chananja


Op You Tube: De tekst van psalm 25 door ThuisbijThuis met rustige achtergrond muziek (3m45) Link youtube


1 PETRUS 3

1 Petrus is een brief van Petrus en het 21ste boek van het Nieuwe Testament. Het is een brief van de apostel Petrus rond 60 na Chr of van iemand anders/anderen eind van de eerste eeuw. De brief is gericht aan niet Joodse Christenen in Klein Azie, ruwweg Turkije. Specifiek in Pontus (Noord West Turkije), Galatië (iets westelijker, een Romeinse landstreek ten noorden van Ankara), Cappadocië, Asia (de Romeinse (kust) provincie in West Turkije, Anatolie) en Bitnyië (naast Pontus bij de doorgang naar de Zwarte Zee.

Kunst tip: Kaart van Turkije uit de 15e eeuw in Wikipedia met oa Bitnyie, Pontus, Galatie etc.Link 15th_century_map_of_Turkey_region

Kunst tip: Naar r19 Jezus daalt af ter helle in les tres riche heures de Jean Duc de Berry 14e eeuw Nu in Msee Conde Chantilly, Frankrijk. Link Harrowing of hell


1 PETRUS 3:18-22

18 Omdat ook Christus éénmaal

voor zonden is gestorven,

een rechtvaardige voor onrechtvaardigen,

opdat hij u tot God zou leiden,

hij die door* vlees-en-bloed gedood is

maar levendgemaakt is

door* de Geest.

19 In kracht daarvan is hij

heengegaan en heeft hij ook

gepredikt tot de geesten in de gevangenis,

20 zij die eens

zich niet lieten overtuigen,

toen de lankmoedigheid van God

bleef wachten, in de dagen

dat Noach de ark

in gereedheid bracht,

waarin weinigen, dat is acht zielen,

door het water heen werden gered.

21 Als tegenbeeld daarvan

redt nu een onderdompeling ook u;

die is niet

een aflegging van vuil dat op vlees zit,

maar een bede tot God

om een goed geweten,

door de opstanding van Jezus Christus,

22 die aan de rechterhand van God is,

heengegaan ten hemel

aan hem onderschikken zich

engelen en machten en krachten.

* worden niet toegelicht In de Nieuwe Bijbelvertaling wordt regel 18 zo vertaald: Naar het lichaam werd hij gedood, maar naar de geest tot leven gewekt. In de Statenvertaling Die wel is gedood in het vlees, maar levend gemaakt door den Geest;

In de Naardensebijbel vertaling Zoek 1 Petrus → 3

Of in de Nieuwe Bijbelvertaling hieronder bij Liever luisteren.


Liever luisteren?

Nannie Tempelman op voorleesbijbel In de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga naar downloadbijbel 1 Petrus is het 21ste boek van het NT.


Liever live?

Veel kerken kiezen voor psalm 91, ´invocabit´ bovendien is psalm 25 de intochtpsalm voor de 2e zondag van de 40dagentijd Reminiscere naar Gedenk mij in uw barmhartigheid (Psalm 25:6). 4 maart 2012 Protestantse Gemeente Bathmen, Rietakker 22, Bathmen Tijd: 10uur, voorganger ds A.H. Van den Bor. Link pgbathmen Of kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt.


Toelichting van Dries van den Akker sj voor beeldmeditaties bij een plafondfresco van Jezus Nederdaling ter Helle in de voormalige kerk van de HeiligeVerlosser in Chora, Istanbul, Turkije. Uit 1320, foto Dries van den Akker s.j. 2010. Brontekst: Mattheus 27:52-53 en 1 Petrus 3:18-19. Link beeldmeditaties Meer op gotquestions waar was Jezus tijdens de drie dagen na de kruisiging?


Op You Tube: in het engels, bijbelcitaten over de The Harrowing of Hell begeleid door lied van Matt Redman Oh you never let go lyrics you-never-let-go-lyrics-matt-redman Link youtube


MARCUS

Marcus is het 2e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier evangelieen met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de evangelieën komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek soms een beetje anders. Dit verhaal komt ook -en uitgebreider- voor bij Mattheus 4:1-11 en in Lucas 4:1-12. Gedreven door de Geest net na zijn doop door Johannes de Doper gaat Jezus 40dagen naar de woestijn waar hij op de proef wordt gesteld.

Kunst tip: Kapiteelsculptuur (zuilbekroning) aan de St-Andoche basiliek in Saulieu, Frankrijk. Circa 1125. Foto Dries van den Akker s.j. In 2007. Link beeldmeditaties Op de site staat een heel programma met beeldmeditaties voor deze vasten: beeldmeditaties vasten 2012.

MARCUS 1:12-15

12 En meteen drijft de Geest hem uit,

de woestijn in.

13 Hij wordt in de woestijn

veertig dagen lang beproefd door de satan,

en is daar bij de wilde dieren,

maar ook hebben de aankondig-engelen

hem bediend.

14 Nadat Johannes is overgeleverd

en Jezus is aangekomen in Galilea,

predikt hij de aankondiging van God

15 en zegt hij: de tijd is vervuld,

en genaderd is het koningschap van God!

bekeert u, en gelooft en hebt vertrouwen

in deze aankondiging!

In de Naardensebijbel vertaling Zoek Marcus > 1

Marcus is het 2e boek van het Nieuwe Testament. Of in de Nieuwe Bijbelvertaling hieronder bij Liever luisteren.


Liever luisteren?

Josephine Baak uit Tilburg op voorleesbijbel In de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga naar downloadbijbel Marcus is het 2e boek van het Nieuwe Testament.


Liever live?

(Protestantse) Bergkerk, Dr. Abraham Kuyperlaan 2, Amersfoort (vlakbij CS) Tijd: 9.30 en 10.30 uur, voorganger prof Henk Roest Nb Men volgt verder het alternatieve leesrooster met de profeet Ezechiel. Link bergkerk Of kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt.


Preek van J Andersen, Belgische (Vlaamse) Dominicaan op 1 maart 2009 (?) over Genesis 9:8-17 en Marcus 1:12-15. Link preken.awardspace


Op You Tube: George Smyttan '40 days and 40 nights' (1871) uit het Scottish Psalter bij Marcus 1:12-15 Link youtube

Forty days and forty nights
Thou wast fasting in the wild;
Forty days and forty nights
Tempted, and yet undefiled.

Shall not we Thy sorrow share,

And from earthly joys abstain,
Fasting with unceasing prayer,
Glad with Thee to suffer pain?

And if Satan vexing sore,

Flesh or spirit should assail,
Thou, his Vanquisher before,
Grant we may not faint or fail.

So shall we have peace divine;

Holier gladness ours shall be;
Round us, too, shall angels shine,
Such as minister'd to Thee.

Keep, O keep us, Saviour dear,

Ever constant by Thy side;
That with Thee we may appear
At th' eternal Eastertide.


GEBED

Vast onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het (gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd. Predikant Coen Wessel en theologe Berthe van Soest hebben gebeden gemaakt voor de zondagen in de 40dagentijd. Deze keer een gebed bij Marcus 1:12-15 'Jezus in de woestijn':

s Nachts komen de wilde dieren:
‘Opschepper’
‘Leugenaar’
‘Mislukkeling’
en er is niemand die bij me is of met me bidt.

Soms denk ik: dit is een test,
ik moet hier gewoon doorheen.
Straks zal ik sterker zijn, evenwichtiger, volwassen.

Mijn God,
houd het nog een tijdje uit met mij.
Geef mij vertrouwen
leiding
geduld.
In de naam van Jezus Christus,

amen

Coen Wessel bron www.coenwessel.nl


VOLGENDE WEEK

4 maart 2012, 2e zondag van de 40 dagen

1 Koningen 19:9-18

Psalm 16

2 Petrus 1:16-21

Marcus 9:2-10

Tussentijds 148


maandag 13 februari 2012

19 februari 2012, 7e zondag van de Epifanie

Welkom bij Wat lezen we deze week!
Hier vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de dominee/priester.

PERIODE
19 februari 2012 is de 7e zondag van de Epifanie, de Openbaring. In de teksten van deze week wordt de Goddelijke afkomst van Jezus benadrukt. Deze zondag voor Aswoensdag heet ook Quinquagesima (Latijn voor vijftigste), dit verwijst naar de vijftig dagen voor Goede Vrijdag (de dag dat Jezus gekruisigd werd).

Het wordt ook Estomihi genoemd, afkorting van Esto mihi in lapidem fortissimum et in domum munitam ut salves me. Latijn en uit Psalm 31, 3b: Wees voor mij een rots, een toevlucht, een vesting die mij redding biedt. On de psalm die wij lezen staat trouwens: r20b: bij u schuil ik

Op cantuar.blogspot op 7feb2012 in het Engels een uitleg van de zondagen Quinquagesima (50), Sexagesima (60) en Septuagesima (70) voor de Vasten of 40dagentijd die voorafgaat aan Pasen. Ingesteld door paus Gregorius de Grote was het een manier om je voor te bereiden op de komende vasten. Noot: Heel wat anders dan drie dagen het nu heel populaire carnaval. Met Bijbelcitaten over boete doen. De auteur is gepromoveerd, was voorheen episcopaal dominee die Rooms Katholiek is geworden.

Kunst tip: Pieter Breughel de Oudere (1525-1569) ‘De strijd tussen carnaval en vasten’ geschilderd in 1559. Rechts komen de mensen uit de kerk, de rest van het doek is vol feestvierders. Op de fine-arts-museum site een uitleg over die strijd en details die op het orgineel zijn overgeschilderd, want dit schilderij is een kopie door Pieter de Jongere. Link brueghel

De Bach cantates voor deze zondag (voor Aswoensdag) zijn `Du wahrer Gott und Davids Sohn` (BWV 23, geschreven als test voor cantorschap in Leipzig), `Jesus nahm zu sich die Zwölfe` (BWV 22), `Herr Jesu Christ, wahr’ Mensch und Gott` (Koraalcantate BWV 127, na de preek) en `Sehet, wir gehn hinauf gen Jerusalem` (BWV 159). De cantates horen bij Lucas 18: 31-43 over Jezus intocht in Jerusalem.

Op You Tube: J.S. Bach (1685-1750) J.S. Bach - Kantate BWV 23 - Du wahrer Gott und Davids Sohn deel 3 - Coro door de J. S. Bach-Stiftung St. Gallen. Solisten: Jens Weber (Te-nor) en Fabrice Hayoz (Bas). (3m56) Meer op www.bachstiftung.ch Link youtube
Concert tip
19feb12 om 11.30 uur in de Kooger Kerk, Koog 30, Zuid Scharwoude, `Herr Jesu Christ, wahr’ Mensch und Gott` (Koraalcantate BWV 127). Gerard Leegwater en het Collegium Vocale Camerata Link Kooger Kerk

TEKSTEN
Deze week is het thema weer vergeving van zonden, vooral omdat Jezus als de Mensenzoon net als God mag vergeven. Weer een bewijs van zijn Goddelijke oorsprong. In Jesaja heel mooi voor Epifanie: een nieuw begin: Gedenkt niet wat eerder was, tracht niet alles van vroeger te verstaan (want) Ik begin iets nieuws. In de psalm weer een verzoek om vergeving van zonden en in 2 Korintiers gaat het over getroost worden en anderen troosten.

In Marcus 2 geneest Jezus een verlamde man, eerst door hem zijn zonden te vergeven en dan door hem te zeggen op te staan en weg te lopen. Het vergeven wekt de verbazing; alleen God kan toch vergeven? Jezus laat zien dat de Mensenzoon de macht heeft op aarde zonden te vergeven.

Jesaja 43:18-25
Psalm 25:11-22
2 Korintiërs 1:3-7
Marcus 2:1-12
Gezang 460



JESAJA 43
Jesaja is het 23ste. boek van het Oude Testament. Deze boekrol is geschreven door de deutero of 2e Jesaja die profeteerde tussen 550 en 540 v Chr. tijdens de Babylonische Ballingschap. Deze Jesaja benadrukt het unieke van Jahweh en monotheïsme in een tijd dat veel rijken elkaar bestreden en hun god(en) meebrachten na veroveringen. Jesaja 40 en 41 beginnen beiden met ‘God zegt’. Jesaja 42 heet de Heer staat achter zijn dienaar.

Ons stukje uit boekrol 43 heet: Israël is de Heer alles waard. Hier spreekt God weer zelf de lezer toe. Het stukje van r14-21 heet daar ‘een nieuwe bevrijding’. Wij beginnen met (r18): Gedenkt niet wat eerder was, tracht niet alles van vroeger te verstaan: ofwel blijf niet stilstaan bij het verleden en in r19 Ik begin iets nieuws (beiden GrootNieuwsBijbel). Naar deze regel maakte Huub Oosterhuis een lied (51) voor Tussentijds de moderne liedbundel: Blijf niet staren op wat vroeger was. Sta niet stil in het verleden. Ik, zegt Hij, ga iets nieuws beginnen het is al begonnen, merk je het niet?(….)

In
r20 het wildleven des velds zal mij eren (staat ook in Jesaja 11:6-8) het wordt bezongen in het bekende kerstliedje Midden in de winternacht ging de hemel open en soms afgebeeld bij de stal in Bethlehem

Kunst tip: Niet helemaal het wildleven des velds zal mij eren, meer Jesaja 11 het zal elkaar niet verslinden: The Peaceable kingdom (238.000 resultaten bij google images!) Hier het schilderij van de Amerikaanse schilder en Quaker voorganger Edwards Hicks (1780-1849). Er zijn heel veel versies van, hier het schilderij uit 1835-1840 dat door Christies verkocht werd voor 2,7miljoen US$. Link Christies

Regel 22-28 heet: De Heer is Israël niets verplicht. Opvallend vind ik ´onze´ laatste regel 25 Maar ik, ik ben het die je overschrijding wegwist, omwille van mijzelf, je zonden zal ik niet gedenken; Ofwel ik vergeef je en vergeet je zonden. Ondanks dat God er wel moe van wordt: r24 maar je hebt door je zonden (…) mij vermoeid met je ongerechtigheden!

JESAJA 43:18-25
18 Gedenkt niet wat eerder was,
tracht niet alles van vroeger te verstaan:
19 zie, ik ga iets nieuws doen, het ontluikt nu,
hebt ge het nog niet onderkend?
ja, ik leg in de woestijn een weg,
in de woestenij rivieren;
20 het wildleven des velds zal mij eren,
draken en struisvogeldochters!
want ik zal in de woestijn waterstromen geven,
rivieren in de woestenij,
om mijn gemeente, mijn uitverkorene, te drenken,
21 deze gemeente die ik mij heb gevormd,
mijn lof zullen ze vertellen!
22 Niet omdat je mij hebt aangeroepen, Jakob,
of je om mij moe gemaakt hebt, Israël;
23 niet dat je mij een lam bracht
als opgangsgave van jou;
met je slachtoffers
heb je mij niet verheerlijkt;
nooit heb ik je aan mij dienstbaar gemaakt
om een broodgift,
nooit heb ik je vermoeid om wierook;
24 nooit heb je voor mij tegen zilvergeld
een rietstengel moeten kopen,
en met het vet van je slachtoffers
heb je mij nooit hoeven laven,
maar je hebt door je zonden
mij tot je dienstknecht gemaakt,
mij vermoeid met je ongerechtigheden!
25 Maar ik, ik ben het die je overschrijding
wegwist, omwille van mijzelf,
je zonden zal ik niet gedenken

In de naardensebijbel vertaling Zoek Jesaja en dan 43
Of in de Nieuwe Bijbelvertaling hieronder bij Liever luisteren.

Liever
 luisteren?
Henk Binnendijk oud-presentator EO op voorleesbijbel en r22-25 voorleesbijbel. In de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga naar downloadbijbel Jesaja is het 23ste boek van het OT
.

Liever live?
P
rotestantse Kerk Didam Torenstraat 10 Didam, Tijd: 10uur, voorganger Ds W ten Boom: ‘Sta op en wandel! Blijf niet staren naar wat vroeger was, sta niet stil bij het verleden, er is iets nieuws begonnen, zie je het? Jezus geneest veel mensen. Als een soort climax klinkt vandaag het opstaan van een verlamde man. Een verhaal van vriendschap is het ook van wat vriendschap ten diepste vermag. Zijn vrienden geloven dat Jezus voor deze man van grote betekenis kan zijn. Geen moeite te veel. Ze dragen hem tot op het dak en zorgen op deze wijze dat hij in aanraking komt met Jezus zelf. Dan klinken eenvoudige en tegelijk woorden met kracht: sta op, zegt Jezus, neem je matras onder de arm en ga! En deze man is genezen. Ooit las ik dit verhaal met een man die in een rolstoel zat, hij wou het keer op keer horen en ten slotte zei hij: dit geldt dus ook voor mij, ooit zal ook ik opstaan. Het was een belijdenis’. Link pkn-didam Of kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt.

Preek van ds. T.M. van Montfoort voor de Protestantse kerk in Best Oirschot en de Beerzen op 21mei2006 over ‘Terugkijken of vooruitzien’. Link pknbob 

Op You Tube: Evangeliste Evelyn Turrentine-Agee "I Will Do A New Thing" op haar CD It's Already Done (4m08) uitstekende geluidskwaliteit, maar alleen de muziek bij een foto. Link youtube
 


PSALM
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en gedichten. In het Latijn heet de psalm Ad te, Domine, levavi en wordt toegeschreven aan David. We lezen regel 11-22. 1-10 lazen we op 25sept11 en eigenlijk zit er wat herhaling in, r7 heeft het ook over de zonden uit mijn jeugd.

A
l die zonden maken de smeker en Israel angstig, benauwd. Wij beginnen met r11 Vergeef mij Heer, r16 wees mij genadig (want ik ben eenzaam en ellendig). R17 Schep ruimte voor mijn hart, zo benauwd uit al wat mij benart, leid mij daaruit! R18 Weer Vergeef mij: draag al mijn zonden weg en r19 ook veel vijanden die hem het haat en geweld haten. De mensen tegen wie gezondigd is?

K
unst tip: De boetedoening van David (nadat de profeet Nathan hem heeft berispt over het overspel met Batseba: 2 Samuel 12). Byzantijns verlucht manuscript, vroege 10e eeuwin het Parijs Psalter. Nu in de Bibliotheque Nationale, parijs Frankrijk (Codex gr.139, fol. 135v.) Link images.easyart

PSALM 25:11-22
11 Laat het zijn, Ene, omwille van uw naam,
dat ge mijn onrecht vergeeft,
want dat is overvloedig!
12 Mannen, wíe uit u vreest de Ene?
hij wijst zo-een
de weg die hij moet kiezen.
13 Nachten vol goedheid zal zijn ziel ervaren,
zijn zaad zal de aarde beerven.
14 Omgang met de Ene voor wie hem vrezen,
zijn verbond maakt hij hun bekend!
15 Pal zijn mijn ogen op de Ene,voortdurend,
want hij leidt mijn voeten uit de valstrik.
16 Richt u tot mij en wees mij genadig,
want ik ben eenzaam en ellendig!
17 Schep ruimte voor mijn hart, zo benauwd,
uit al wat mij benart, leid mij daaruit!
18 Trek u mijn ellende en onheil aan!
draag al mijn zonden weg.
19 Vijanden heb ik te veel, zie het aan,
hoe met haat en geweld zij mij haten.
20 Waak over mijn ziel en red mij uit,
maak mij niet beschaamd,
want ik heb toevlucht gezocht bij u.
21 Zo mogen mij hoeden
volmaaktheid en oprechtheid,
want ik heb altijd gehoopt op u.
22 O God, koop Israël vrij

van al wat hem benauwt!

In de naardensebijbel vertaling Zoek Psalmen en dan 25

Of in de Nieuwe Bijbelvertaling hieronder bij Liever luisteren.

Liever luisteren?

Marleen van Veelen-van Voorden op voorleesbijbel In de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga naar downloadbijbel Psalmen is het 19e boek van het OT.

Liever live?

Protestantse Gemeente Drempt en Oldekeppel Sint Joris kerk, Kerkstraat 1, Drempt Tijd: 10uur, voorganger Link kerkdrempel Of kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt.

Preek van ‘Willem’ op 19okt2008 voor jeugdvereniging Theofilus van de Nederlands Gereformeerde kerk in Schiedam over psalm 25. Met een prachtige zegen aan het eind. Link jv-theofilus
 
Op You Tube: Spontaan lied van Rob Kauflin Are you lost in in your problems, lost in your fears in de Convenant Life Church op 17Feb08 (3m15). Link youtube


2e Brief van Paulus aan de KORINTIERS
De
 2e brief van Paulus aan de gemeente in Korinte is het 8e boek van het Nieuwe Testament. De brief wordt beschouwd als ´samengesteld´ knip- en plakwerk van Paulus brieven en teksten door abrupte overgangen en stijlwijzigingen. Bron NBV en GNB.

De brief kan gedateerd worden, in 56na Chr. na een ´mislukt´ bezoek van Paulus aan Korinthe waarna hij een ´tranenbrief´ schreef die verloren is gegaan maar waarnaar hij verwijst. Ons korte stukje gaat over troost, bemoediging. Troost ontvang je om ook anderen te kunnen troosten. Zelfs het lijden van Christus wordt gevolgd door troost: r7 zoals ge deel hebt aan het lijden hebt ge dat ook aan de bemoediging!

Web tip: Gerry Velema plaats elke vrijdag, nog voor de zon ondergaat, een nieuwe (video) bemoediging: de bemoediging van de week! (ook op you tube) Link bemoedigingssite

2 KORINTIERS 1:3-7
3 Gezegend zij God, de Vader van onze Heer,
Jezus Christus, de vader der barmhartigheden,
de God van alle bemoediging,
4 die ons bemoedigt in al onze verdrukking,
zodat wij in staat zijn om anderen
te bemoedigen in alle verdrukking,
door de bemoediging waarmee wijzelf
bemoedigd worden door God!
5 Want zoals het lijden van de Christus
overvloedig over ons komt,
zo komt door de Christus ook onze
bemoediging in overvloed.
6 Als we verdrukt worden
is het voor uw bemoediging en behoud,
en als we bemoedigd worden
is het óók voor uw bemoediging,
die zich werkzaam toont
in het verduren van hetzelfde lijden
dat ook wij te lijden hebben.
7 Onze hoop voor u is gegrond,
nu wij weten:
zoals ge deel hebt aan het lijden
hebt ge dat ook aan de bemoediging!
In de Naardensebijbel vertaling Zoek 2 Korintiers en dan 1
Of in de Nieuwe Bijbelvertaling hieronder bij Liever luisteren.

Liever luisteren?
J
anneke Bakker-Barkmeyer op voorleesbijbel In de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga naar downloadbijbel 2 Korintiers is het 8e boek van het NT.Liever live?
Protestantse Kerk Kloosterveen Kloosterveste, Vesteplein 5, Kloosterveen Tijd: uur, voorganger Jan Ridderbos NB 2Kor staat op het rooster, maar het gaat vooral vast over Marcus. Link pknkloosterveen Of kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt.

Artikel van Jef de Vriese voor zijn site over ´troost´ 2 Kor 1 en Job(s vrienden). NB Jef de Vriese is elke vrijdag te horen op GrootNieuwsRadio 1008 AM, ca. tien minuten voor 8 en 9 uur. Ook te beluisteren via internet. Link devriese

Op You Tube: Gerald Troost zingt ´Veilig in uw armen´ met de tekst (3m42) Link youtube



MARCUS
Marcus
is het 2e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek soms een beetje anders. Dit verhaal komt ook voor bij Mattheus 9:1-8 en Lucas 5:17-26.

V
ier vrienden brengen hun verlamde bij Jezus door hem door het dak naar beneden te laten zakken. Jezus is onder de indruk van hun vertrouwen (doorzettingsvermogen) en geneest de verlamde man door hem te vergeven en te zeggen ´sta op en loop!´. Het vergeven wekt de verbazing van aanwezige schriftgeleerden; alleen God kan toch vergeven? Jezus begrijpt dat ze zo denken en laat zien dat de Mensenzoon de macht heeft op aarde zonden te vergeven.

K
unst tip: In de Pylger Almanak een afbeelding van een grieks evangeliarion van dit verhaal. Biblioteca Laurentiana Florence. XIIe eeuw. Link pylgeralmanak

MARCUS 2:1-12
1 Als hij Kafarnaoem weer binnenkomt
na dagen is te horen: hij is in huis!
2 Zovelen stromen er samen
dat er zelfs voor de deur
geen ruimte meer is,
en toen heeft hij tot hen
zijn woord gesproken.
3 Er komen er die een verlamde
tot hem willen brengen,
gedragen door vier man.
4 Omdat ze vanwege de schare
hem niet naar hem toe kunnen brengen,
halen ze de bedekking van het platte dak af
daar waar hij is; ze graven een gat uit
en laten de mat waarop de verlamde ligt neer.
5 Als Jezus dat vertrouwen van hen
aanziet, zegt hij tot de verlamde:
kind, jou worden je zonden vergeven!
6 Maar er zijn daar
enkele schriftgeleerden gezeten,
en die in hun harten denken:
wat spreekt hij daar zomaar uit?,
hij lastert!
7 wie is bij machte zonden te vergeven
dan alleen God?
8 En meteen beseft Jezus met zijn geest
dat zij zo bij zichzelf denken, en zegt tot hen:
waarom denkt u dat allemaal in uw harten?
9 wat is gemakkelijker, tot die verlamde zeggen:
jou worden je zonden vergeven!,
of zeggen: waak op, neem je mat op en wandel?
10 maar opdat ge zult weten
dat de mensenzoon volmacht heeft
om op de aarde zonden te vergeven,
zegt hij tot de verlamde:
11 tot jou zeg ik: waak op, neem je mat op
en ga heen naar je huis!
12 Hij waakt op, neemt meteen zijn mat op
en gaat voor aller aanschijn naar buiten,
zodat allen buiten zichzelf zijn
en God verheerlijken, zeggend:
zoiets hebben wij nog nooit gezien!

In de Naardensebijbel vertaling Zoek Marcus en dan 2
Of in de Nieuwe Bijbelvertaling hieronder bij Liever luisteren.

Liever luisteren?
J
osephine Baak uit Tilburg op voorleesbijbel In de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga naar downloadbijbel Marcus is het 2e boek van het NT.

Liever live?
Oecumenische wijkgemeente het Erfdeel, Atalanta 2, Meppel Tijd: 10 uur, voorganger Wiert Sarolea Link heterfdeel Of kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt. 
Preek van ds. Neely Kok voor Emmaus kerk Immanuelwijk in Vlaardingen op 19feb06 over Marcus 2: 1-12. Link pkv-ambachtoost


Op You Tube: Met de tekst in het Engels een animatie met Jezus als Darth Vader, andere Star Wars figuren als de menigte en de schriftgeleerden. De 4 vrienden zijn Lego poppetjes en Yoda als de verlamde man die genezen wordt en wegschuifelt. (1m35) Link youtube


GEBED
Vast onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het (gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd. Deze keer de songtekst van Gerald Troost van de video bij 2 Korintiers: 3-7 'Veilig in uw armen'.

Gerald Troost: Veilig in uw armen
De wereld is stil
De kamers zijn wit
En op mijn hand valt het licht van de maan.

Ik voel de pijn
Een ziekte breekt mij
Een koude hand steelt mijn broze bestaan

Veilig in Uw armen.
Gedragen in dit dal
Mijn toekomst is de hemel

Waar mijn Meester wachten zal.
U bent dichtbij
Juist in de pijn
In mijn angst bent U nooit weggegaan.
U geeft mij hoop
U bent mijn Licht
U heeft zelf al mijn lijden doorstaan
De dood is niet het einde
De dood is een gordijn
Daarachter straalt het leven
Waar we altijd samen zijn


VOLGENDE WEEK
22 feb 2012 is het Aswoensdag, het begin van de 40dagentijd of de vasten (RK) als voorbereiding op Pasen. Hiervoor zijn speciale vieringen en een apart leesrooster.

Jesaja 58:1-10
Psalm 57
2 Korintiërs 5:20 – 6:10
Psalm 103:8-12
Mattheüs 6:1-6 en16-21
Lied: Tussentijds 145

Zondag 26 feb 12, de 1e zondag van de 40 dagen of Vasten

Genesis 9:8-17
Psalm 2:51-10
1 Petrus 3:18-22
Marcus 1:12-15
Tussentijds 63

maandag 6 februari 2012

12 feb 2012, 6e zondag van Epifanie


Welkom bij Wat lezen we deze week!
Hier vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de dominee/priester.

PERIODE 
12 februari 2012, 6e zondag van Epifanie, de openbaring door weer een wonder door Jezus. Maar de zondag heet ook Sexagesima (Dominica in Sexagesima) of de tweede zondag vóór Aswoensdag, het begin van de periode voor Pasen. De naam is Latijn en betekent zestigste. Er zijn nl ´ongeveer´ zestig dagen zijn tussen deze zondag en Pasen. Alleen katholieken die de Tridentijnse liturgie vieren, noemen deze zondag nog zo. 

De Bach cantates voor deze zondag zijn "Gleichwie der Regen und Schnee vom Himmel fällt" (BWV 18), "Leichtgesinnte Flattergeister" (BWV 181) en "Erhalt uns, Herr,bei deinem Wort" (koraalcantate BWV 126) De cantates horen bij Lucas 8:4-15 met de Gelijkenis van de zaaier. 

Op You Tube: J.S. Bach (1685-1750) "Leichtgesinnte Flattergeister" (BWV 181) zonder de uitvoerenden, upload door meinhardo. (12m38) Link youtube
Lichtzinnige, wispelturige geesten
beroven het Woord van zijn kracht
Belial tracht met zijn kinderen
steeds weer te verhinderen
zodat het geen vrucht zal voortbrengen
De hele tekst: bach-cantatas BWV 181 

Of kijk op dit blog op 27feb2011 naar the legendary 17th century German Baroque'n' Roller, Johann Sebastian Bach. Op gitaar (1m04). BWV 126 wordt hier 'Musette' (in D) genoemd naar het Klavierbuchlein voor Anna Magdalena (betwijfeld volgens Wikipedia). 

Concert tip 
12feb12 om 10 uur, in de Evangelisch Lutherse Kerk, Haddingestraat 23, Groningen, JS Bach "Erhalt uns, Herr,bei deinem Wort" (koraalcantate BWV 126). Tymen Jan Bronda en het Luthers Bach Ensemble Link Luthers Bach Ensemble
TEKSTEN 
Deze week is het thema genezing & redding. Letterlijke genezing van lepra, zowel in 2 Koningen 5 waar Elisa legeraanvoerder Naaman geneest en in Marcus 1 als Jezus een leproze geneest. In de psalm is het genezen worden van 'beenderen slijtage en verdrogend merg' tot zonden gebiecht worden en de zondaar vergeven en de misstappen vergeten worden. In 1 Korintiers 9 vergelijkt Paulus evangelisatie met (top)sport, maar dan met een doel groter dan winnen. De slotregel vind ik duister.

2 Koningen 5:1-3(4- 8) 9-15b
Psalm 32
1 Korintiërs 9:24-27
Marcus 1:40-45


Gezang 447 is een vertaling van het Scottish Psalter 1635/Playford Psalm’s 1677: God moves in a mysterious way. Vertaald met: God gaat zijn ongekende gang vol donk're majesteit, die in de zee zijn voetstap plant en op de wolken rijdt. 

Kunst tip: Treble (driestemmig?), tenor en bas in het Scottish Metrical Psalter, compiled by Thomas Wode or Wood, Vicar of St Andrew uit het eind van de 15e eeuw. Link hoasm Wode

2 KONINGEN 
2 Koningen is het 12e boek van het Oude Testament en gaat over de koningen van Israël en hun profeten: Elia en Elisa. We slaan na vorige week 2 wonderen van Elisa over en gaan naar de genezing van Naaman, een Aramees legeraanvoerder. Zijn joodse slavin, of eigenlijk die van zijn vrouw, oppert dat de profeet Elisa uit Samaria Naaman misschien kan genezen van zijn huidvraat (lepra). Naaman gaat beladen met goud, zilver en kleding naar de koning van Israël, die uit wanhoop zijn kleren scheurt, omdat hij geen genezer is.
Elisa stuurt een bericht dat Naaman naar hem toe moet komen en als hij er is ontmoet hij hem niet, maar stuurt een boodschapper naar de deur dat Naaman zich 7 keer in de Jordaan moet wassen. Naaman zo ‘geschoffeerd’ is woedend (waarom ontbiedt de profeet de man die naar de koning kwam) ontmoet hij hem niet en geneest mij met handoplegging? En de Jordaan is toch niet beter dan de rivieren van Damascus/Aramea? Toegesproken door zijn dienaars (is het soms te makkelijk?) probeert hij het toch: et voilà hij geneest. Nu weet hij dat de God van Israël de ware God is. NB in de Nieuw Bijbel Vertaling staat ‘ik wist wel dat…’
Naaman wil Elisa bedanken maar die wil geen geschenken. En Naaman mag ook met zijn vorst een afbod aanbidden al weet hij nu beter (2 Kon 18-19). Elisa’s knecht wil wel geschenken (goud en zilver) reist Naaman na maar daar loopt het slecht mee af hij krijgt lepra (2 Koningen 5:20-27).
Kunst tip: Cornelis Engelbrachtzn (1468-1533), drieluik van de genezing van Naaman, circa 1520. Nu in het Kunsthistorisches Museum Wien Oostenrijk. Link cultuurwijzer NB Op de site wordt een schets onder de verf getoond.

2 KONINGEN 5:1-15
1 Naäman, overste van de heirschaar
van de koning van Aram
was een groot man
voor het aanschijn van zijn heer
en verheven van aanzien,
want door hem had de Ene
aan Aram vrijheid gegeven;
deze man was een held van vermogen,
maar melaats.
2 Als uit Aram benden uitgetrokken zijn
nemen ze uit het land van Israël
een klein meisje in kerkering mee,
dat terechtkomt
voor het aanschijn van Naämans vrouw.
3 Zij zegt tot haar gebiedster:
ach, bevond mijn heer zich maar
voor het aanschijn van de profeet in Samaria,
dan zou die hem
van zijn melaatsheid afhelpen!
4 Als hij aankomt
meldt hij het aan zijn heer en zegt:
zo en zo heeft gesproken dat meisje
uit het land van Israël!
5 Dan zegt de koning van Aram: ga heen,
kom daar aan!
ik zal aan Israëls koning
een briefrol zenden!
Hij gaat heen en neemt in zijn hand mee:
tien talenten zilver,
zesduizend stukken goud
en tien wisselgewaden.
6 Hij komt met de briefrol aan
bij Israëls koning, waarin gezegd wordt:
welnu,
met dat deze briefrol bij u aankomt,
zie, zal ik tot u mijn dienaar Naäman
zenden
en moet u hem afhelpen van zijn melaatsheid!
7 En het geschiedt:
zodra Israëls koning de brief heeft gelezen
scheurt hij zijn gewaden
en zegt hij: ben ík God,
die kan laten sterven en doen leven,
dat hij een man naar mij toe zendt
om hem af te helpen van zijn melaatsheid?
ja, ach, beseft toch en ziet in
dat hij een voorwendsel tegen me zoekt!
8 En het geschiedt,
zodra Elisja, de man Gods, hoort
dat Israëls koning
zijn gewaden gescheurd heeft,
dat hij aan de koning bericht zendt
om te zeggen:
waarom heb je je gewaden gescheurd?
laat hij toch komen tot mij,
dan zal hij weten
dat er een profeet is in Israël!
9 Dan komt Naäman aan,
met zijn paardenspul en zijn wagenpark,
en blijft stilstaan in de ingang van het huis
van Elisja.
10 Elisja zendt tot hem een bode
en laat zeggen: ga heen,
en was u zeven keren in de Jordaan,
dan keert uw vlees aan u terug
en bent u rein!
11 Naäman wordt woedend en gaat weg;
hij zegt: zie, ik zei bij mijzelf:
naar buiten, naar buiten zal hij komen,
dan stilstaan en de naam aanroepen
van de Ene, zijn God,
met zijn hand wuiven naar de zere plek
en zo zich van de melaatsheid afhelpen;
12 zijn niet Amana en Parpar,
de rivieren van Damascus,
beter dan alle wateren van Israël?
kan ik mij niet dáárin wassen
en rein worden?!
Hij wendt zich af en gaat in woede weg.
13 Dan treden zijn dienaars nader
en spreken hem toe; zij zeggen: vader,
had de profeet een gróót woord tot u gesproken,
zou je dat niet doen?
waarom dan niet nu hij tot je heeft gezegd:
was u en word rein!
14 Dan daalt hij neer
en dompelt zich zeven keren in de Jordaan,
naar het woord van de man Gods,
zijn vlees keert terug,
als het vlees van een kleine jongen,
en hij wordt rein.
15 Hij keert terug naar de man Gods,
hijzelf en heel zijn legerkamp,
komt aan en blijft stilstaan voor zijn aanschijn;
hij zegt: zie toch,
ik weet nu dat er geen God is
op heel de aarde
dan in Israël;
nu dan, neem toch van uw dienaar
een zegening aan!
In de naardensebijbel vertaling Zoek 2 Koningen 5
Of in de Nieuwe Bijbelvertaling hieronder bij Liever luisteren.

Liever luisteren?
Bob van der Houven radiopresentator op radio 4 op voorleesbijbel In de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga naar downloadbijbel 2 Koningen is het 12e boek van het OT.

Liever live?
Oude Kerk, Oudekerksplein 13, Amsterdam Tijd: 11uur, voorganger ds Ranfar Kouwijzer Link oudekerk-amsterdam Of kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt.

Preek van MW? Voor de Evangelische Kerk in Hemiksen, België uit 2004 over ‘bevrijding’. Link ontmoeting 2kon5

Op You Tube: in het Engels een Stop Motion filmpje met ‘action figures’. Gemaakt voor middle school confirmation snow retreat in maart 2009 met het verhaal van Naaman (3m58). Link youtube

PSALM
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en gedichten. In het Latijn heet de psalm Beati quorum. Het is een aangrijpende en interessante psalm die wordt toegeschreven aan David en lijkt de basis te hebben gelegd voor de biecht in de Katholieke kerk. In de Preek dateert ds Kronenberg de schuldbelijdenis van David na zijn overspel met Batseba en zijn complot om haar man Uria om te laten komen.


God vergeeft wie schuld bekent en niet onbelangrijk: de zonde of ontrouw (NBV) wordt ook vergeten. In sommige vertalingen wordt ´de zonde bedekt´ wat voor mij een heel andere betekenis heeft: die van verzwegen. De psalm moedigt juist aan het hart te luchten, want het besef van schuld drukt zwaar. In de Groot Nieuws Bijbel spreekt God zelf in r8/9: Ik, de Heer, zal je de weg wijzen die je moet gaan. In de Naardense Bijbel is het God of David die zegt: Ik wil je onderwijzen, je leren de weg die je moet gaan.
Tip: Er is nu een iPhone app als hulp bij de voorbereiding van de biecht. Bisschop Kevin C. Rhoades van Fort Wayne-South Bend (Indiana, Verenigde Staten) heeft de app goedgekeurd. De ontwikkelaar is Patrick Leinen. Volgens hem helpt de app bij gewetensonderzoek. “Het is een soort stap voor stap handleiding voor het sacrament. Mijn toepassing bevat ook gebeden.” Gegevens kunnen met een wachtwoord beveiligd worden en persoonlijke aantekeningen maken is ook mogelijk. Link Confession: A Roman Catholic App is gemaakt door littleiapps.com en kost 1,99 US$.

PSALM 32
1 van David, een onderwijzing.
Zalig wier misstap is vergeven,
wier zonde werd bedekt!
2 Zalig een mens
wien de Ene een misdaad niet rekent,
in wiens geest is geen bedrog!
3 Zolang ik zweeg
sleten mijn beenderen weg,
terwijl ik kreunde, heel de dag.
4 Want dag en nacht woog zwaar op mij
uw hand, veranderde mijn merg,
in de droogte van een zomer. sela
5 Maar mijn zonde maakte ik u bekend,
mijn misdaad bedekte ik niet,
ik zei: 'mijn misstappen biecht ik op
aan de Ene'; en gij, vergeven hebt ge
mijn misdaad en mijn zonde! sela
6 Laat daarom elke vrome bidden tot u
voor de tijd dat het treft,
voordat vele wateren overspoelen,
hem zullen zij niet raken.
7 Gij zijt mij een verberging,
voor benauwdheid zult gij mij behoeden,
gij omringt mij
met gezangen van bevríjding. sela
8 Ik wil je onderwijzen, je leren
de weg die je moet gaan;
ik geef je raad,
over jou gaat mijn oog.
9 Weest niet als een paard, een muildier
zonder verstand,
welks trots men moet breken
met toom en bit,
want anders komt het je te na!
10 Vele smarten wachten de booswicht,
maar wie veilig is bij de Ene:
vriendschap zal hem omringen!
11 Rechtvaardigen,
verheugt u in de Ene, en juicht,
jubelt, o alle oprechten van hart!
In de naardensebijbel vertaling Zoek Psalmen en dan 32
Of in de Nieuwe Bijbelvertaling hieronder bij Liever luisteren.

Liever luisteren?
Marcel van der Steen van Radio Rijnmond, Rotterdam op voorleesbijbel. In de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga naar downloadbijbel Psalmen is het 19e boek van het OT.

Liever live?
Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt van Loppersum en omstreken (Groningen), Tuinbouwstraat 3, Loppersum. Tijd: 9uur, voorganger Ds. G.J. Pruijssen, 'Hoe Gods stem klinkt vanuit het evangelie, 'Ik wil je bevrijden!'' (Psalm 32) Link gkvloppersum kerkdienst Of kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt.

Preek van ds. Jan K.C. Kronenberg voor Stadskanaal, op 21mei1989 over ‘De zegen van de schuldbelijdenis’. Link dsjkc.weebly of heel anders ´Mijn oog is op u´ bij een doopdienst dsjkc.weebly

Op You Tube: Beati Quorum Remissae door Zachary Wadsworth uitgevoerd door Stoney Creek High School Chamber Singers (Fall Concert 2010). Gedirigeerd door Brandon Ulrich. (4m55) Link youtube


1e Brief van paulus aan de KORINTIERS
1 Korintiers is het 7e boek van het Nieuwe Testament. Het is een brief uit 54 na Chr. van de apostel Paulus. Hij schrijft aan de gemeente in Korinthe (Griekenland), die hij zelf gesticht heeft op zijn 2e zendingsreis. We lezen verder na het stukje vorige week over evangelisatie, missionair werk.
Ik vind het een opmerkelijke brief, waanzinnig tijdloos door de verwijzing naar topsport, maar ook anno 54 na Chr. zeer actueel want in de havenstad Korinte werden de Istmische spelen gehouden* ter ere van Poseidon, de Griekse zeegod.

De boodschap in de laatste regel is wat duister. Paulus vergelijkt evangelisatie en prediking met topsport, dat veel inzet en volharding eist. Maar dan met een hoger doel. In verschillende vertalingen wordt het laatste stukje van regel 27 heel anders vertaald: In de Naardense Bijbel staat: om niet, hoe dan ook, na aan anderen gepredikt te hebben zelf niet afgewezen te worden. In de Groot Nieuws Bijbel staat: ik roep anderen op, maar zelf word ik uitgeschakeld en in de Nieuwe Bijbelvertaling staat ‘ik wil niet de spelregels opleggen om uiteindelijk zelf te worden gediskwalificeerd’. De Statenvertaling en Luther vertalen het met: opdat ik niet anderen predike en zelf verwerpelijk worde en de Leidse met: om niet wellicht terwijl ik anderen predik, zelf voor de proef te bezwijken. NB De Luthervertaling uit 1648 staat nu ook op biblija.net nl

*In de Preek zegt Paulus volgens ds Soepernberg ‘geloven is een wedstrijd uitlopen die 100% inzet van je vraagt’. Maar ook: Door Jezus sta je nu al in de finale. Besef wat voor voorrecht dat is!

Kunst tip: Bronzen (herdenkings)munten van de Istmische spelen tijdens de regering van de Romeinse keizer Nero (54 tot 68 na Chr.). Link forumancientcoins

Paulus 1e brief aan de KORINTIERS 9:24-27
24 Ge weet het:
wie in het stadion hardlopen
lopen allen hard
maar slechts één behaalt de prijs;
loopt dan zo dat ge die haalt!
25 Ieder die traint voor een wedstrijd
beheerst zich in alles,
zij om een vergankelijke krans te ontvangen,
wij voor een onvergankelijke.
26 Daarom loop ik niet hard zonder doel
en ben ik geen bokser die in de lucht slaat;
27 nee, ik gesel mijn lichaam
en dwing het tot dienstbaarheid,
om niet, hoe dan ook,
na aan anderen gepredikt te hebben
zelf afgewezen te worden.
In de Naardensebijbel vertaling Zoek 1 Korintiers 9
Of in de Nieuwe Bijbelvertaling hieronder bij Liever luisteren.

Liever luisteren?
Gerrit van der Graag op voorleesbijbel In de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga naar downloadbijbel 1 Korintiers is het 7e boek van het NT.

Liever live?
(Protestantse) Grote Kerk, Kerkplein Almelo. Tijd: uur, voorganger mw.ds. J. Huetink, Lezingen: 2Koningen 5: 1-3, 9-15b, 1 Korintiers 9: 24-27 en Marcus 1: 40-45. Link grote-kerk-almelo Of kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt.

Preek van Ds.J.H. Soepernberg voor de Gereformeerde kerk Meppel op 22aug2004 over ‘gaan voor goud’. Met onderaan een samenvatting en 2 (levens)vragen. Link meppel.gkv

Op You Tube: leuk filmpje van een bijbelvakantieweek groep: Wedloop van het Leven door Heleen van Deuzen (4m13) De muziek is van Nina Simone, Feeling Good hier uitgevoerd door een jammer genoeg niet genoemde man met geweldig koperwerk. De tekst staat op: feeling good Nina Simone Link youtube

MARCUS
Marcus is het 2e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier evangeliën met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de evangeliën komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek soms een beetje anders. Dit verhaal komt ook voor bij Mattheus 8:2-4 en Lucas 5:12-16.

Jezus geneest een onreine of melaatse man (met lepra). Hij bezweert de man niemand iets te vertellen, maar wel naar de priester te gaan en het zeer uitgebreide offer voor genezing te brengen dat staat beschreven in Leviticus 14:1-32. Link biblestudytools Los van de zichtbare genezing is door het offer (kaal scheren, vlees offers etc) door iedereen wel zien wat er gebeurd is, maar de man bazuint het sowieso al meteen rond.

Kunst tip: Jezus geneest een melaatse, ‘Ottoonse’ (Duits, 9e-11e eeuw) verluchting in de Egbert codex, voor aartsbisschop Egbert van Trier (zoon van graaf Dirk van Holland). Circa 980, de verluchtingen zijn gemaakt door de Gregor Meester, die ook voor Paus Gregorius werkte. Link beeldmeditaties

MARCUS 1:40-45
40 Er komt tot hem een melaatse,
die hem te hulp roept
en terwijl hij een knieval maakt
tot hem zegt:
als u het wilt kunt u het:
mij rein maken!
41 Diep geroerd strekt hij zijn hand uit,
grijpt hem vast en zegt tot hem:
ik wil dat, word rein!
42 Meteen gaat de melaatsheid van hem weg
en wordt hij gereinigd.
43 Dan valt hij hard tegen hem uit
en jaagt hem meteen weg,
44 hij zegt tot hem:
zie toe dat je aan niemand iets zegt,
nee wegwezen,'toon je aan de priester'
(Leviticus 13:49)

en offer voor je reiniging
wat Mozes heeft opgedragen,
hun tot getuigenis.
45 Maar nauwelijks weggegaan
begint hij het meeste uit te bazuinen
en aan het gesprokene
ruchtbaarheid te geven,
zodat hij niet meer openlijk
een stad kan binnenkomen,
maar daarbuiten moet blijven
op plekken in de woestijn;
toch zijn zij naar hem toe blijven komen,
van overal.
In de Naardensebijbel vertaling Zoek Marcus >1
Of in de Nieuwe Bijbelvertaling hieronder bij Liever luisteren.

Liever luisteren?
Josephine Baak uit Tilburg op voorleesbijbel In de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga naar downloadbijbel Marcus is het 1e boek van het NT.

Liever live?
Koningkerk, Bruijnings Ingenhoeslaan 4, Voorburg. Tijd: 10uur, voorganger Pastor mw. Tj. Hiemstra van de Fonteinkerk. ‘En zij kwamen tot Hem van alle kanten, horen we. De vraag is daarbij niet alleen: wat willen de mensen van Jezus, maar: willen ze wel datgene wat Jezus van hen wil?’ Link koningkerkvoorburg Of kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt.


Preek van ds Jan Visser voor de Protestantse gemeente “Lux Mundi” te Lexmond op 14jan2011 over ‘bidden’. Link dsjanvisser bidden

Op You Tube: in het Engels Reverend Marc Driscoll Jesus heals a leper Mars Hill Church 16 gemeenten in Washington, California, Oregon en New Mexico USA. (14m37) Link youtube

GEDICHT
Vast onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het (gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze Vader', het gebed dat Jezus heeft geleerd. Deze keer een gedicht naar aanleiding van de psalm, de biecht en het geweten. Het Uur van de Wolf toonde het zondag 5feb12 in de uitzending over Nobelprijswinnares Wislawa Szymborska. Haar gedicht Lof van de geringe eigendunk zat aan het einde van de uitzending. Stichting Tegelbeeld i.s.m. Amnesty liet er een muurschildering van maken voor de Maresingel 54 (ROC, zijgevel aan de Marnixstraat), Leiden. Link muurgedichten szymborska

Lof van de geringe eigendunk
De buizerd heeft zichzelf niets te verwijten.
Scrupules zijn vreemd aan de zwarte panter.
Pirana's twijfelen niet aan de billijkheid van hun daden.
De ratelslang applaudiseert voor zichzelf zonder voorbehoud.
Bij jakhalzen vind je geen zelfkritiek.
Sprinkhaan, alligator, trichine en horzel
leven er op los en zijn zo best tevreden.
Honderd kilogram weegt het hart van een walvis,
maar in een ander opzicht is het vederlicht.
Er is niets, dat dierlijker is,
dan een zuiver geweten,
op de derde planeet van de zon.

Bron: Gedichten van Wislawa Szymborska: Uitzicht met zandkorrel, vertaald door Gerard Rasch (Rainbow Essentials Meulenhoff, 1997)

VOLGENDE WEEK
19 februari 2012, 7e zondag van de Epifanie

Jesaja 43:18-25
Psalm 25:11-22
2 Korintiërs 1:3-7
Marcus 2:1-12
Gezang 460