Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
PERIODE
Deze
4e zondag na pasen zondag wordt Cantate genoemd, 'Zingt!” naar
psalm 98:1 "Zingt de Heer een nieuw lied". Wij lazen de
psalm 2 weken geleden (22april2012 ) en deze week een couplet uit psalm 119.
Kunst
tip:
Op de site van Kunstzaal van Heiningen in Den haag het schilderij
''Zangvereniging Cantate'' van Willy Belinfante (1922) zonder jaar
Link Willy Belinfante Meer Willy Belinfante op kunstzaalvanheijningen
via Google serach afbeeldingen en nog 2 koren (ets) op galeriepetit
en laetitiadehaas
(kaarten te koop voor het Ronald McDonald kinderfonds).
De
Bach cantates voor deze zondag zijn “Wo gehest du hin”
(BWV 166) en “Es ist euch gut, daße ich hingehe”
(BWV 108) Deze cantates horen bij Johannes 16: 5-15, de afscheidsrede
van Jezus, wij lezen Johannes 15, de ware wijnstok.
Op You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) Bach Cantata BWV 108 “Es
ist euch gut, daße ich hingehe”
de intro, aria van de bas en tenor. Dirigent is Harnoncourt maar de
andere uitvoerenden worden niet gemeld. (8m11) Tekst
cantatas
Link
youtube De
aria van de alt door Aafje_Heynis
(1924) met het Wiener Symphoniker o.l.v. Hans Gillesberger in 1960
(3m59) youtube
Of
kijk op dit blog op 22-mei11
naar J.S. Bach - Cantate 166 “Wo
gehest du hin?”,
deel 2 naar de aria
van de tenor. Uitvoering door de J.S. Bach-Stiftung St. Gallen. Tenor
Gerd Türk.
Concert
tip
Zo6mei12
om 17uur in de Nieuwe
Kerk, Nieuwe Kerkhof 1, Groningen een Cantatedienst door de Capella
Groningen o.l.v. Enrique López Cortón.
Met o.a. Het Motet
’Der Geist hilft unser Schwachheit auf’
(BWV
226). Een motet uit
1729 voor een begrafenis. Toch is de
tekst niet treurig maar troostrijk, net als de muziek van dit
dubbelkorig werk. Verder 3 Engelse hymnen “Remember not, Lord,
our offences” (Henry Purcel), Almighty and everlasting God
(Orlando Gibbons) en Turn thy face from my sins (Matthew Locke). Tot
slot psalm 100: “Jauchzet dem Herrn, alle Welt” (
Mendelssohn, opus 69, nr 2) De voorganger is ds. Evert Jan Veldman en
het Timpe orgel wordt bespeeld door Jelte Hulzebos. De toegang is
gratis en bij de uitgang is er een collecte. Link
Nieuwekerk
TEKSTEN
Deze
week is het thema de wetten of voorschriften. In de Groot Nieuws
Bijbel in de term in psalm 119 ruimer en minder dwingend vertaald met
mijn opdracht. Het begint al in het boek Deuteronomium, waarin Mozes
de wetten nog eens uitlegt en in psalm 119 worden ze bezongen en
geprezen en er wordt nadrukkelijk om uitleg gevraagd r19. In 1
Johannes 3 'heb uw naaste lief' en houd de geboden in acht. In
Johannes 15 benadrukt Jezus hoe belangrijk het is om bij hem te
blijven, met hem verbonden te blijven (Groot Nieuws Bijbel, meestal
in de NBV en de SV is het blijf 'in' mij).
Deuteronomium
4:32-40
Psalm
119:17-24
1
Johannes 3:18-24
Johannes
15:1-8
Tussentijds
6
DEUTERONOMIUM
Deuteronomium
is het 5e boek van het Oude Testament en het laatste boek van de
Torah, de joodse naam voor de 1e vijf boeken van het Oude Testament
(voor de komst van Jezus). In dit boek Mozes, vlak voor zijn dood in
de Sinai woestijn, de wetten nog eens uit. Het zijn toespraken waarin
hij benadrukt hoe belangrijk het is om trouw te zijn en te blijven
aan de Ene God als zij straks Kanaan intrekken. In ons stukje
beargumenteert hij hoe uniek de Ene God is in zijn daden voor zijn
volk. Ga de geschiedenis maar na spreekt mij als historica wrel aan,
maar het volk heeft 40 jaar in de woestijn getrokken en was
afgesneden van vergelijkende
informatie (en internet). En passant is het ook nog een stukje
imperialistische theologie in r 40 de
bloedrode grond elke de Ene, je God, je nu geeft voor alle dagen!
Kennis
tip:
(de grote) Religie voor Dummies, de grote wereldgodsdiensten
vergeleken in hun overeenkomsten die mn over de schepping en momentn
in een mensenleven gaan (geboorte, volwassenheid, verbintenis, dood).
De beste beschrijving vond ik op Link
demo.astium
DEUTERONOMIUM
4:34-40
34
Want vraag toch naar eerdere dagen die geweest zijn vóór
jouw aanschijn, vanaf de dag dat God op de aarde een roodbloedige
mens schiep en van het ene eind van de hemelen Tot aan het andere
eind van de hemelen: is er ooit iets geschied als dit grootse woord,
of te horen geweest als dit? 33 heeft ooit een gemeenschap de stem
van God horen spreken vanuit het vuur zoals jíj hebt gehoord,
en bleef hij in leven? 34 Of heeft ooit een god beproefd ertoe te
komen zich een volk te nemen uit de schoot van een ander volk door
beproevingen, tekenen, wonderen en oorlogen, met sterke hand en
uitgestrekte arm en grote vreeswekkende daden, Zoals al wat de Ene,
uw God, voor u heeft gedaan in Egypte voor uw eigen ogen? 35
Jij kreeg het te zien, om te weten: ja, de Ene, dé God is hij,
géén is er verder buiten hem. 36 Vanuit de hemelen
heeft hij zijn stem doen horen om je terecht te wijzen, op de aarde
heeft hij je zijn grote vuur doen zien en zijn woorden heb je gehoord
vanuit het vuur. 37 Om het feit dat hij je vaderen beminde kiest hij
voor hun zaad na hen, en leidt hij je met zijn aanschijn, met zijn
grote kracht, weg uit Egypte, 38 om volken groter en sterker dan jij
te onterven van jouw aanschijn, om je er te doen aankomen, om je hun
land ten erfdeel te geven zoals op deze dag. 39 Beseffen zul je op
deze dag, en doen keren tot je hart, dat de Ene, dat hij dé
God is in de hemelen boven en op de aarde beneden; verder géén.
40 Bewaken zul je zijn inzettingen en zijn geboden die ik je op deze
dag gebied, zodat het je goed gaat, jou en je zonen na jou; en opdat
je je dagen zult verlengen op de bloedrode grond elke de Ene, je
God, je nu geeft voor alle dagen!
Deuteronomium
is het 5e boek van het Oude Testament.
Of
in de Nieuwe Bijbelvertaling hieronder bij Liever luisteren.
Liever
luisteren?
Ons
stukje helemaal aan het einde, Jeltien Kraaijeveld-Wouters op
voorleesbijbel
In de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga naar downloadbijbel
Deuteronomium is het 5e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Sint-Catharijne Brielle Sint Catharijnehof 1, Brielle. Tijd
10uur, Voorganger ds. Anke Dekker, Ouderling Willem Delwel, Organist
Willem Chr. Meyboom. Op het leesrooster pslam 98 (Cantate)
Deuteronomium 4 en Johannes 15. Link
catharijnekerk
Of
kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Aleide Blanken voor de Protestantse Gemeente Hengelo op 10mei2009
over Deuteronomium 4 en Johannes 15 Link
protestantsegemeentehengelogld.
kies 10mei2009
Op
You Tube: Naar
r32 'What a wonderful world', gesproken door Richard Attenborough als
trainer voor zijn BBC series met prachtige beelden van de natuur en
dieren. (2m03) Link
youtube
en
natuurlijk dan ook even de gezongen versie van Louis Armstrong
(2m09). Link
youtube Tot
slot natuur, maar niet zo goed als van Richard Attenborough, en Louis
zingt weer (1m53) youtube
of youtube
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. Psalm 119 is de langste psalm met 176 regels en 22
coupletten van 8 regels. Daarom lezen we meestal maar een stukje uit
de psalm, vandaag het 3e couplet dat in het Latijn Gimel.
Retribue servo tuo naar
de 17e regel.
Het
leest als een gebed : r17;1, 18;1, 19,2 en als een lofpsalm r17;2,
18;2, 20;2. Weer lezen we een smeekbede om verlost te worden van
smaad en hoon r 22;1 een vaak terugkerend thema in het Oude
Testament. Ik heb het eens geturfd. Het woord eer komt 237 x voor,
zowel in eer bewijzen, verliezen, aantasten, tot eer strekken of
bewaren. Spot 63 x, bespotten 11 x, spotten 8 x hoon 23 x, honen 8 x
en smaad 23 x. Het vaak vijanden die het doen.
Kunst
tip: In
het Burnet psalter, (psalmenboek) psalm 119 ( toen nog 118) Retribue
servo tuo begint
bij de mooie initiaal R. Het Burnet Psalter Een 15e eeuws manuscript
geschonken dat door i Gilbert Burnet (1643-1715), Bishop of
Salisbury, historicus, theoloog en adviseur van William III aan
Aberdeen Marischal College (University) werd geschonken. Burnet had
er gestudeerd. (Folio 211 verso) Link
abdn
PSALM
119:17-24
(3e couplet)
17
Gun het uw dienaar dat ik mag leven,
om
te waken over uw woord.
18
Geef zicht aan mijn ogen, dat ik acht sla
op
de wonderen uit uw Wet!
19
Gast-en-zwerver ben ik op de aarde,
verberg
uw geboden voor mij niet!
20
Geteisterd wordt mijn ziel door verlangen
naar
uw rechtsregels, te aller stond.
21
Gij dreigt verwatenen met uw vloek,
die
afdwalen van uw geboden.
22
Gij, wentel van mij smaad en verachting,
ik
heb uw overeenkomsten toch gehouden?
23
Gingen vorsten ook zitten,
voerden
ze over mij gesprekken, uw dienaar
bepeinst
uw inzettingen.
24
Geluk vind ik juist in uw overeenkomsten,
mijn
raadslieden, dat zijn zij!
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament.
Of
in de Nieuwe Bijbelvertaling hieronder bij Liever luisteren.
Liever
luisteren?
Thijs
van den Brink, presentator EO op voorleesbijbel
In de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Niets
gevonden. De Katholieke parochies die vaak (wel) de psalm vermdelen
hebben deze keer de (echte) Cantate psalm 98 op het rooster staan. De Oud
Katholieken okkn
parochies hebben ook psalm 119 staan, maar ik vond er geen
behalve degene die ik al vaak opneem. Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt
Preek
van Ds Ton de Ruiter voor de Gereformeerd kerk vrijgemaakt in
Enkhuizen op 30sept 2001. Link
prekendiespreken
Op
You Tube:
in het Engels een preek over psalm 119 als gids voor de vreemdeling
de reiziger r19 en de Lonely Planet voor de toerist. Pastor Jesse
Johnson, IBC Lead Teaching Pastor op Pilgrim's Passage van immanuel
Church, Springfield Virginia. (37m) Link
vimeo
1
JOHANNES
1
Johannes is een brief van Johannes de evangelist in het midden van de
1e eeuw of eind 2e eeuw geschreven in zijn stijl. Het is het 23ste
boek van het Nieuwe Testament. Deze brief lazen we vorige week ook
maar we slaan een stukje ''over'' dat gaat over haat en gehaat worden als Christenen.
In
het stuk dat wij deze week lezen wordt het belang van naastenliefde
-in de praktijk- benadrukt. Daarom voeg ik regel 17 toe. Metterdaad
in r18 is een mooi begrip voor naastenliefde in de praktijk (en de
naam van de EO fondsenwerving voor christelijke zending-,
hulpverlening- en ontwikkelingsprojecten over de hele wereld. Het
heeft zendtijd op radio (op zaterdag) en TV (donderdag) maar vermeldt
nergens tijden en zenders (!). Uitzendingen zijn te zien/beluisteren
op de website metterdaadtv.
Kunst
tip:
Johannes de Evangelist in het Book of Mulling of Moling uit het einde
van de 8e eeuw. Een ''zak'' formaat boekje met de 4 evangelies (dus
eigenlijk niet de brieven van Johannes). Nu in Trinity College
Library Dublin, Ierland. MS 60 (A. I. 15). Link
BookMulling
John over het boek Book_of_Mulling
1
JOHANNES 3:18-24
(17
wie in de wereld z'n bezit heeft en toekijkt terwijl zijn
broeder-of-zuster gebrek heeft en zijn binnenste voor hem-of-haar
sluit, hoe kan de liefde Gods in zo iemand blijven? 18 Kinderen,
laten we niet liefhebben met woorden of met de tong, maar metterdaad
en in waarheid! 19 Hieraan zullen wij herkennen dat we 'uit de
waarheid' zijn, en staande voor hem ons hart kunnen overtuigen; 20 en
als ons hart ons niet meer wil kennen, dat God groter is dan ons hart
en kennis heeft van alle dingen. 21
Geliefden, als ons hart ons niet miskent, hebben wij vrijheid van
spreken bij God; 22 en al wat we vragen krijgen we van hem, omdat we
zijn geboden houden en doen wat welgevallig is voor zijn aanschijn.
23 En dit is zijn gebod: dat wij zullen geloven in de naam van zijn
zoon Jezus Christus en elkander liefhebben, zoals hij ons als gebod
gegeven heeft. 24 Wie zijn geboden houdt blijft in hem, en hij in zo
iemand; en hieraan herkennen wij dat hij in ons blijft: uit de
geestesadem die hij ons gegeven heeft.
1
Johannes is het 23ste boek van het Nieuwe Testament.
Of
in de Nieuwe Bijbelvertaling hieronder bij Liever luisteren.
Liever
luisteren?
Wil
Noordegraaf uit Rotterdam op voorleesbijbel
In de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga naar downloadbijbel
1 Johannes is het 23ste boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
(Protestantse)
Grote Kerk, Kerkplein Almelo Tijd 10
uur, voorganger: ds. A.J. Bijl, lektor: Linda
Koetsier. Lezingen:
Deuteronomium 4:32-40, 1 Johannes 3:18-24, Johannes 15:1-8. Link
pga-grotekerk
Of
kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van de Amsterdamse deken Ambro Bakker voor as zondag
dekenaat-amsterdam
de kracht van de liefde of anoniem voor Protestants Belgie uit
1992 (upload 1998) over 1 Johannes 3:18-24 Hebben
wij vrijmoedigheid tegenover God?
Link
ontmoeting
Op
You Tube:
in het Engels, een preek van bisschop Youssef van de Koptisch
(Egyptisch) Christelijke kerk in het zuiden van de VS (57m) NB Het
geluid is een beetje zacht. Link
suscopts
JOHANNES
Johannes
is het 4e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Deze bekende vergelijking van Jezus komt
(alleen) voor bij Johannes.
Kunst
tip: In
de Pylgeralmanak een fresco op het plafond boven het koor, Jezus als
pantocreator omringd door wijnranken. In de 13e eeuwse Sint Urbanus
kerk in Dorum, Duitsland. Link
pylgeralmanak
detail wikimedia
op de.wikipedia
JOHANNES
15 de ware wijnstok
1
Ik ben de ware wijnstok, en mijn Vader is de landman. 2 Elke rank aan
mij die geen vrucht draagt die
neemt hij weg, en elke die wel vrucht draagt, die zal hij reinigen
opdat hij nog meer vrucht zal dragen. 3
Gij zijt reeds gereinigd door het woord dat ik tot u heb gesproken 4
blijft één met mij, zoals ik met u: zoals
de rank vanuit zichzelf geen vrucht kan dragen als hij niet één
blijft met de wijnstok, zo ook gij niet als ge niet één
blijft met mij. 5 Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken: wie dan één
blijft met mij, zoals ík met hem, die draagt overvloedig
vrucht; los van mij kúnt ge geen vrucht maken. 6 Als iemand
niet één blijft met mij wordt hij opzijgeworpen zoals
met ranken gebeurt, en verdort: ze brengen die bijeen en werpen ze in
het vuur, waar ze verbranden. 7 Als gij blijft in de eenheid met mij
en al wat ik gezegd heb u bijblijft, al wat ge wilt: vraagt het en
het zal u ten deel vallen. 8 Daarin wordt mijn Vader verheerlijkt:
dat ge overvloedig vrucht draagt en u zo leerlingen van mij betoont.
Johannes
is het 4e boek van het Nieuwe Testament.
Of
in de Nieuwe Bijbelvertaling hieronder bij Liever luisteren.
Liever
luisteren?
Henk
Van der Woerd uit Rotterdam op voorleesbijbel
In de Nieuwe Bijbelvertaling met de tekst of ga naar downloadbijbel
Johannes
is het 4e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Remonstrantse
Geertekerk, Geertekerkhof 23 Utrecht (op loopfafstand van CS)
Tijd:
10.30uur, voorganger ds Florus Kruyne
Ik ben de ware wijnstok’ en mijn Vader is de landman.’
Ook hier weer het beeld van de hovenier (hij was er al met Pasen, ’s
morgens vroeg in de hof) die snoeit wat het niet doet en die verzorgt
wat een begin heeft gemaakt. Pas op dat de metafoor van het snoeien
van dooie takken niet te ver wordt doorgevoerd. Dat kan leiden tot
allerlei onbarmhartige veroordelingen. Link
Geertebrief_mei
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Henk Zielman (Baptist) voor zijn website geloofjijindebijbel?
over
Johannes 15:1-8 'god
wil liever ons, dan onze activiteiten '
met onderaan ''to
do'' tips. Link
geloofjijindebijbel
Op
You Tube:
Een hit in 1978-1979 van zangduo Elly
& Rikkert bekend door mn hun christelijke kinderliedjes De
Ware wijnstok (2m51)
Link
youtube
Tekst
De
ware wijnstok
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze Vader' Het gebed dat Jezus
heeft geleerd. Deze keer een (aanroepings)gebed uit het Burnet
Psalter uit de 15e eeuw nu in het bezit van Aberdeen University en in
zijn geheel online gezet. Hier boven staat de link naar psalm
119:17-24 (folio 211v).
Het
gebed is een aanroeping, (invocatie) van (de namen van) God als
bescherming tegen de pest, voor vrouwen in barensnood en alle die
worden belaagd door vuur of water. (Folio 66verso)
Een
invocatieon van de namen van God
Messyas
+ Sother + Emanuel, Sabaoth + Adonay, + Panton, + Craton, + Ysus, +
Primogenitus + Mediator, + Rex, + Alpha Et Omega, + Omousyon, +
Salvator + Vita + Via + Sapiencia, + Virtus + Ego sum, + Qui sum, +
Agnus, + Ovis + Vitulus, + Aries, + Serpens, + Leo, + Vermis, + Rex,
+ Christus + Pater + Filius, + Et spiritus sanctus. Amen.
Bron:
abdn
VOLGENDE
WEEK
13
mei 2012, 6e van Pasen
Jesaja
45:15-19 Psalm 33:12-22
1
Johannes 4:7-21 Johannes 15:9-17(20)
Tussentijds
87
Geen opmerkingen:
Een reactie posten