Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vindt je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
PERIODE
7
oktober is de 3e zondag van de herfst volgens het Oecumenisch
leesrooster. De Katholieken tellen door in de Ordo Lectionum Missae
(OLM) ''door het jaar'' en de Evangelisch Luthersen tellen door met
18e zondag na Trinitatis, drie-vuldigheid of Drie-eenheid (God de
Vader, Jezus de Zoon en de Heilige Geest vlak na Pinksteren
De
Bach cantates
voor deze zondag zijn “Herr
Christ, der einge Gottessohn”
(Koraalcantate BWV 96) en “Gott
soll allein mein Herze haben”
(BWV 169) De teksten horen bij Mattheüs 22: 34-46. Proefstelling
van de Farizeeën: liefde tot God en de naaste. NB Dat
is geen evangelieparallel van de discussie met de Farizeeërs
over echtscheiding in Marcus 10.
Op You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) Aafje
Heynis
naar de 3e aria "Stirb
in mir Welt"
van (BWV 169) (5m28)
Stirb in mir, Welt und alle deine Liebe, Dass die Brust Sich auf
Erden für und für In der Liebe Gottes übe; Stirb in
mir,
Hoffart, Reichtum, Augenlust, Ihr verworfnen Fleischestriebe! Tekst webdocs.cs.ualberta Link youtube
Hoffart, Reichtum, Augenlust, Ihr verworfnen Fleischestriebe! Tekst webdocs.cs.ualberta Link youtube
of
kijk op dit blog op 23okt2011
naar (Koraalcantate BWV 96) Choral
"Du
süße Liebe"
BWV 169-7 door Eline De Neef, sopraan; Inge Broeckaert, alt;
Brecht-Oscar Leus, tenor en Mathieu Piens, bas. Gezongen in de St.
Anna Kirche in Bottelare (België)
op 14juli2007.
Of
kijk op dit blog op 3okt2010
naar J.S. Bach Cantata BWV 96
“Herr
Christ, der einge Gottessohn”gedirigeerd
door Nikolaus Harnoncourt, deel 1 van 3 (8m42).
Concert
tip
Za
6okt12
om 16.30 uur in de Grote Kerk, Hilversum, Harry van Berne, het
Dudokkoor & Orkest Cantate op de Brink (voor de Grote Ker, bij
regen binnen denk ik) Link
cantateopdebrink
Zo
7okt12
om 19uur in de Grote of Barbarakerk, Grote Kerkstraat 2, Culemborg
met Marijn
Slappendel / Barbaracantorij & Camerata da Fusignano Link
barbaracantorij
TEKSTEN
Deze
week gaat het over scheiden dat in de Bijbel figuurlijk is verboden
in het 7e gebod: pleeg geen overspel. Maar letterlijk is het
kennelijk praktijk in Deuteronomium 24:1 staat: Wanneer iemand een
vrouw genomen en gehuwd heeft, dan zal, (als hij haar geen
genegenheid toedraagt, omdat hij iets onbehoorlijks aan
haar gevonden heeft, (!?) en hij een scheidbrief
geschreven en haar die overhandigd heeft, waarna hij haar uit zijn
huis heeft weggezonden)… Jezus
neemt hier in het Nieuwe Testament afstand van.
De
profeet Maleachai
veroordeelt scheiden fel r14 'Omdat
je de vrouw met wie je je leven deelde trouweloos behandeld hebt, de
vrouw met wie je in je jeugd een verbintenis bent aangegaan, waarvan
de HEER getuige is geweest'. En r16 ' Speel niet met je leven en
behandel de vrouw van je jeugd niet trouweloos'.
Deze
week kunnen we kiezen uit Psalm
8
over de mens als geluksvogel en verantwoordelijke, binnen de kerken
vaak de rentmeester van de schepping genoemd. Of psalm 128
die ook een lofpsalm is op de mooie dingen die mensen kunnen
overkomen.
In
Hebreeën,
een brief aan de joden/joodse Christenen wordt Jezus boven Mozes
gesteld r3 Jezus
echter werd groter eer waardig geacht dan Mozes, zoals de bouwer van
een huis meer eer krijgt dan het huis zelf.
In
Marcus 10
pleit Jezus tegen echtscheiding 9
Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.’ Ondanks
de aan Mozes toegeschreven praktijk van scheidbrieven. Want (Mozes)
‘Hij heeft dat voor u opgeschreven omdat u zo harteloos en
koppig bent.
Maleachi
2:10-16
Psalm
8 (Psalm 128)
(Hebreeën
3:1-6)
Marcus
10:1-16
Gezang
332
ik klikte per ongeluk 322 aan en vind eigenlijk dat deze beter past
bij de psalmen en Hebreeën±
322
r2
Uw
oog aanschouwt ons hier met onze schatten.
Woont
Gij, wie zelfs de heem'len niet bevatten,
toch
in een huis door ons gebouwd?
MALEACHAI
Maleachai
is het laatste boek van het Oude Testament. Maleachai is een van de
12 profeten. Maleachai betekent in het Hebreeuws 'Mijn Bode' en kan
dus zowel zijn echte naam als een omschrijving zijn. Het boek en dus
het oude Testamant eindigen met de belofte van de komst van (een
nieuwe)
Elia die ouders en kinderen zal verzoenen.
Over
Maleachai is niets bekend, men neemt aan dat hij rond 450 voor Chr.
profeteerde na de Babylonische ballingschap, de terugkeer naar
Jeruzalem en de herbouw van de tempel. Hij was dus een tijdgenoot van
Nehemia.
Belangrijk
thema in zijn boekrollen gaan is de ontrouw van de priesters aan god,
de leiders van het volk maar ook gewone Joodse mannen aan hun
vrouwen. Volgens JR Porter in de Geschiedenis
van de Bijbel
werd mn in hogere kringen gemengd gehuwd.
In
de NBV vertaling is r15 een beetje eng: iedereen
wil toch een nageslacht dat door God gewild is?
Dus kinderen van Joodse vrouwen in de Groot Nieuws Bijbel staan
Kinderen die God werkelijk trouw zouden zijn. In Latijnse en oude
Bijbel vertalingen staat hij zocht het zaad Gods.
NB
Ook als je niet Joods van geboorte bent kan je het worden: mijn 2
nichtjes (Joodse vader & niet joodse moeder) zijn het geworden
voor hun huwelijk met Joodse mannen. Een van mijn neefjes is
Katholiek geworden voor zijn huwelijk en een achterneef zelfs
missionaris in de voormalige USSR. Dat is 25%+ van onze generatie,
beter dan de gemidelde 1% die van 'niets' kerkelijk wordt.
Kunst
tip:
Maleachai door Ulrich Leive (1957 Osnabrück) die de hele Bijbel
schilderde in een kleurige stijl die aan Chagall doet denken
NB Ik vond geens tukje in makleachi waarin de profeet bezocht wordt
door een engel zoals op de afbeelding, wellicht verwijst dit naar de
slotregel Link
Maleachai
over
de Leive Bijbel leivebibel
MALEACHAI
2:10-15
10
Hebben wij niet allemaal dezelfde vader, heeft niet een en dezelfde
God ons geschapen? Waarom behandelen wij elkaar dan zo trouweloos en
schenden wij het verbond dat hij met onze voorouders sloot? 11 Juda
heeft trouweloos gehandeld, en in Israël en Jeruzalem heeft men
zich gruwelijk misdragen. Juda heeft ontwijd wat de HEER heilig is en
wat hij liefheeft; Juda is getrouwd met een vrouw die een vreemde god
vereert. 12 Moge de HEER iedereen uit het volk van Jakob stoten die
iemand beschermt die zoiets doet, iedereen die het voor zo iemand
opneemt of voor hem offert aan de HEER van de hemelse machten. 13 En
verder: jullie storten hete tranen op het altaar van de HEER, jullie
jammeren en kreunen omdat hij niet naar je offers omziet en ze niet
uit jullie handen aanvaardt. 14 En jullie vragen je af: Waarom toch?
Omdat je de vrouw met wie je je leven deelde trouweloos behandeld
hebt, de vrouw met wie je in je jeugd een verbintenis bent aangegaan,
waarvan de HEER getuige is geweest. 15 Wie ook maar een beetje
verstand heeft doet zoiets niet, want iedereen wil toch een
nageslacht dat door God gewild is? Speel niet met je leven en
behandel de vrouw van je jeugd niet trouweloos.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst NBV
Liever
luisteren?
Bob
en Gerrit van Meijeren op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Maleachai is het laatste boek van het Oude Testament.
Liever
live?
De
Nieuwe Stad
Luthuliplein 11, Amsterdam Zuidoost Tijd:
9.30uur, voorganger ds Folkert de Jong Maleachai en Marcus Link
pgzo
Preek
van Hans
Jan
Roosenbrand nu predikant verbonden aan de gereformeerde kerk
(vrijgemaakt)
in Delft daarvoor in Hooffdorp in dec 2011 over Als
God trouw is … (Preek over Maleachi 2 vs. 10-16)
Link
hansjanroosenbrand
Op You Tube: in
het Engels uit het hoofd voorgedragen
The
Book of Malachi door
Tom
Meyer van Worsdower. 'We
tell books and chapters of the Bible from heart and thereby want to
encourage believers to hide God's Word in their heart'
… (9m42) Maleachai 2:10-16 van 4m tot 5m33. Link
youtube
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 8 of evt 128 beide lofpsalmen op
het leven van de mens door God geschapen en gezegend met land, vrouw
en kinderen. In het Latijn heet psalm 8 Domine,
Dominus noster naar
de beginregel. Psalm 81 en 84 zijn ook op de Wijs van de Gatitische
(die onbekend is).
Kunst
tip: Gregoriaans
gezang door Schola Hungarica van psalm 8 met de tekst in het Latijn
(3m22) Channel
van Schola Hungarica. Link
youtube
PSALM
8
1
Voor de koorleider. Op de wijs van De Gatitische. Een psalm van
David.
2
HEER, onze Heer,
hoe
machtig is uw naam
op
heel de aarde.
U
die aan de hemel uw luister toont –
3
met de stemmen van kinderen en zuigelingen
bouwt
u een macht op tegen uw vijanden
om
hun wraak en verzet te breken.
4
Zie ik de hemel, het werk van uw vingers,
de
maan en de sterren door u daar bevestigd,
5
wat is dan de sterveling dat u aan hem denkt,
het
mensenkind dat u naar hem omziet?
6
U hebt hem bijna een god gemaakt,
hem
gekroond met glans en glorie,
7
hem toevertrouwd het werk van uw handen
en
alles aan zijn voeten gelegd:
8
schapen, geiten, al het vee,
en
ook de dieren van het veld,
9
de vogels aan de hemel, de vissen in de zee
en
alles wat trekt over de wegen der zeeën.
10
HEER, onze Heer,
hoe
machtig is uw naam
op
heel de aarde.
Liever
luisteren?
Gijs
Zomer, predikant uit Hoogland op voorleesbijbel
Liever
live?
Niet
gevonden, Oud Katholieke kerken volgen veelal het leesrooster en
psalm 8 staat ook bij de RK kerken op het leesrooster. Kijk op
churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt
Preek
van nb (Bart
Seelemeijer) voor
de Protestantse Gemeente Steenderen en Bronkhorst op oudjaar 2010
over psalm 8 ''een
loflied dat over mensen in onze wereld gaat. Een
loflied, dat over God als Heer in onze wereld gaat''. Link
pkn-sb
Video:
The Work of the People video over psalm 8 God,
brilliant Lord, yours is a household name. Nursing infants gurgle
choruses about you; toddlers shout the songs That drown out enemy
talk, and silence atheist babble. God, brilliant Lord, your name
echoes around the world. (2m37)
Link
theworkofthepeople
(Brief
aan de) HEBREEËN
De
Brief van Paulus (volgens de Statenvertaling en de kerktraditie) aan
de Hebreeën is het 19e boek van het Nieuwe Testament. Omdat de
boekrol niet met een begroeting begint, maar wel met een slotgroet
eindigt, is niet zeker of het een brief is. Het leest als een
verklaring of homilie, een onderricht. (Wikipedia)
Hebreeën
is een ander woord voor Joden, zij die Hebreeuws (Aramees) spreken en
in de brief gaat het over de verschillen tussen Joden en Christenen.
Volgens Bijbelseplaatsen
is de brief aan de Hebreeën geadresseerd
aan Joden die in Rome woonden. Hun voorgeslacht kwam uit Israël,
maar zij waren zelf Christen geworden.
Jezus
wordt in r3 boven Mozes gesteld als de
bouwer van het huis (Mozes)
net als het Christendom het Nieuwe verbond boven het Oude verbond
gaat. In r6 zijn de lezers opeens
het huis.
De kerk, gemeente? Kijk bij de preek van Maarten Hertogs over de
gemeente als huis.
Kennis
tip Uitgebreide
uitleg over de brief aan de Hebreeën uit okt 2008 door
Kunst
tip:
De apostel Paulus en de Israëlieten bij de brief aan de
Hebreeën. In een Franse Bijbel met 91 versierde hoofdletters
(circa 1250-1300). Nu in het Meermanno Westreenianum Koninklijke
Bibliotheek Den Haag (nr 10 E 35 folio 562 verso) Link
mnemosyne.org
Hebreeën 3:1-6
Luisteren naar zijn stem
1 U allen, heilige broeders en zusters, die deel hebt aan de hemelse roeping, richt uw aandacht op Jezus, de apostel en hogepriester van het geloof dat wij belijden, 2 die trouw is aan wie hem heeft aangesteld, zoals Mozes in heel Gods huis zijn taak trouw vervulde. 3 Jezus echter werd groter eer waardig geacht dan Mozes, zoals de bouwer van een huis meer eer krijgt dan het huis zelf. 4 Elk huis heeft zijn bouwer, maar God is de bouwer van alles. 5 Mozes vervulde trouw zijn taak in heel Gods huis, als dienaar die getuigde van de komende openbaringen, 6 Christus echter is trouw als Zoon die over dat huis is aangesteld. Wij vormen dat huis, mits we trots en zonder schroom vasthouden aan datgene waarop wij hopen.
Luisteren naar zijn stem
1 U allen, heilige broeders en zusters, die deel hebt aan de hemelse roeping, richt uw aandacht op Jezus, de apostel en hogepriester van het geloof dat wij belijden, 2 die trouw is aan wie hem heeft aangesteld, zoals Mozes in heel Gods huis zijn taak trouw vervulde. 3 Jezus echter werd groter eer waardig geacht dan Mozes, zoals de bouwer van een huis meer eer krijgt dan het huis zelf. 4 Elk huis heeft zijn bouwer, maar God is de bouwer van alles. 5 Mozes vervulde trouw zijn taak in heel Gods huis, als dienaar die getuigde van de komende openbaringen, 6 Christus echter is trouw als Zoon die over dat huis is aangesteld. Wij vormen dat huis, mits we trots en zonder schroom vasthouden aan datgene waarop wij hopen.
Liever
luisteren?
Janneke
Schuurman-Bos uit Ermelo op voorleesbijbel
Liever
live?
Oud
Katholieke Parochie Maria Magdalena Eindhoven, Pauluskerk, Boschdijk
354, Eindhoven (ingang en parkeren Jan Duikerlaan). Tijd:
10.30uur, voorganger Wim van de Berg, Thema
Levenskeuzen NB
men leest niet uit Maleachai maar uit Genesis Link
okk-ehv.nl
Preek
van Maarten
Hertoghs
(protestants-evangelische godsdienstleraar) en bij de gemeente
Antwerpen onderwijs geven (preken, bijbelstudies) en jeugdleiding.
Link
pdf maartenhertoghs
Op
You Tube:
Preek van Kees Noorlander over Hebreeën voor de Vergadering van
gelovigen in Eindhoven 5feb11 (48m) Link
youtube
MARCUS
Marcus
is het 2e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit verhaal komt ook voor bij Mattheus
19:1-12 en Lucas 16:18.
Kunst
tip:
Naar r9 Uit het kwatrijn in de bundel Korenbloemen
uit 1668van Constantijn Huygens (1596–1687).
hij
zag laatst man en wijf
elkander
hekelen in handgemeen gekijf,
en
riep: gôe Christenen! komt daar niet tussenbeiden:
wat
God gevoegd heeft, staat geen mens te scheiden.
Link
bijbelencultuur
MARCUS
10:1-16
Twistgesprek
met Farizeeën
1
Hij vertrok uit Kafarnaüm naar Judea en het gebied aan de
overkant van de Jordaan, en de mensen verzamelden zich weer in groten
getale om hem heen; hij onderwees hen zoals hij gewoon was te doen. 2
Er kwamen ook Farizeeën op hem af. Ze vroegen hem of een man
zijn vrouw mag verstoten. Zo wilden ze hem op de proef stellen. 3 Hij
vroeg hun: ‘Hoe luidt het voorschrift van Mozes?’ 4 Ze
zeiden: ‘Mozes heeft de man toegestaan een scheidingsbrief te
schrijven en haar te verstoten.’ 5 Jezus zei tegen hen: ‘Hij
heeft dat voor u opgeschreven omdat u zo harteloos en koppig bent. 6
Maar al bij het begin van de schepping heeft God de mens mannelijk en
vrouwelijk gemaakt; 7 daarom zal een man zijn vader en moeder
verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, 8 en die twee zullen één
worden, ze zijn dan niet langer twee, maar één. 9 Wat
God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.’
10 In huis stelden de leerlingen hem hier weer vragen over. 11 Hij zei tegen hen: ‘Wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel; 12 en als zij haar man verstoot en met een ander trouwt, pleegt zij overspel.’
10 In huis stelden de leerlingen hem hier weer vragen over. 11 Hij zei tegen hen: ‘Wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel; 12 en als zij haar man verstoot en met een ander trouwt, pleegt zij overspel.’
Binnengaan
in het koninkrijk van God
13
De mensen probeerden kinderen bij hem te brengen om ze door hem te
laten aanraken, maar de leerlingen berispten hen. 14 Toen Jezus dat
zag, wond hij zich erover op en zei tegen hen: ‘Laat de
kinderen bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van
God behoort toe aan wie is zoals zij. 15 Ik verzeker jullie: wie niet
als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal er zeker niet
binnengaan.’ 16 Hij nam de kinderen in zijn armen en zegende
hen door hun de handen op te leggen.
en
NBV
Liever
luisteren?
Liever
live?
Onderwegkerk
Blauwkapel, Kapeldwarsweg
21, Utrecht
('naast
de snelweg' bij Bilthoven) Routebeschrijving route
Tijd:
10.30uur, voorganger Dienst van Woord en Tafel. Voorganger Ds.
E. de Boom; orgel dhr. Frans Sellies. NB Diensten druen slechts 45
minuten Link
onderwegkerkblauwkapel
Of
kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Prof Dr M Barnard Hervormd Zeist op 12nov2006 over scheiding en
liefde 'Voltaire
moet hebben gezegd: ‘De scheiding stamt waarschijnlijk uit
dezelfde tijd als het huwelijk. Ik geloof desondanks dat het huwelijk
een paar weken ouder is.’
Link
Verkondiging
Op
You Tube:
in het Engels Biblical
Basics in Marriage Mark
and Corissa Glesne take a look at the origin of what it means to be
male and female, husband and wife, and how that plays out in
marriage. Voor Calvary Chapel Thousand Oaks College en Young Adult
Ministry: Presenting Jesus to people and people to Jesus. 1
van 3 (14m) Link
youtube
Entire
teaching: Vimeo
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze Vader' Het gebed dat Jezus
heeft geleerd. Deze keer de inleiding op het gebed voor mensen die
gescheiden zijn op de site van de Onthaalkerk in Brugge, België.
Uit
‘Levende Kerk’ Herman Cosijns, kanunnik
Secretaris-generaal
van de Bisschoppenconferentie van België.
(Inleiding
op het gebed)
Voor
jou….
Als
na veel pijnlijke ervaringen blijkt dat er geen uitzicht op
beterschap is, is het ook als christen verantwoord te kiezen voor
echtscheiding. Want niemand is tot het onmogelijke gehouden. Als de
beslissing genomen is, is het een evangelische opdracht om de
echtscheiding samen zo menselijk mogelijk te maken.
God,
we
hebben veel gebeden,
wij
hebben elkaar losgelaten,
maar
laat u ons niet los.
Geef
ons de kracht om voor elkaar
de
pijn zo draaglijk mogelijk te maken,
elkaars
privacy te blijven eerbiedigen
en
blijf vooral aanwezig bij onze kinderen.
VOLGENDE
WEEK
14
oktober 2012, 4e van de herfst na Trinitatis
Deuteronomium
15:1-11
Psalm
119:121-128
(Hebreeën
3:7-14)
Marcus
10:17-31
Geen opmerkingen:
Een reactie posten