Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
PERIODE
4
november is de 7e zondag van de herfst volgens het Oecumenisch
leesrooster.
De Katholieken tellen door in de Ordo Lectionum Missae (OLM) ''door
het jaar'' en de Evangelisch Luthersen tellen door met de 22e zondag
na Trinitatis, drie-vuldigheid of Drie-eenheid (God de Vader, Jezus
de Zoon en de Heilige Geest) op de zondag na Pinksteren.
De
Preek van de Leek
De
Preek van de Leek is een initiatief van Abeltje
Hoogenkamp, stadspredikant voor Protestantse Kerk Amsterdam
“Vroeger
waren dominees opiniemakers, die rol is nu overgenomen door
columnisten, cabaretiers, schrijvers, journalisten, politici en
wetenschappers. Zij ontmaskeren, houden de boel bij elkaar en zeggen
hoe het zit”.
Daarom bedacht Hoogenkamp dat het spannend zou zijn om mensen met
‘bewezen preekpotentie’ te vragen een kansel in een kerk
te beklimmen.
Deze
keer Bright
O. Richards, toneelmaker en schrijver. Richards vluchtte in 1993
uit de burgeroorlog in Liberia. Hij maakte een theaterproductie 'As I
Left My Fathers' House' i=over zijn vluchtverhaal. Met zijn
organisatie New Dutch Connections wil hij oude en nieuwe Nederlanders
met elkaar verbinden.
De
Bach cantates
voor deze zondag zijn “Was
soll ich aus dir machen, Ephraim”
(BWV 89), “Mach
dich, mein Geist, bereit”
(Koraalcantate BWV 115) en “Ich
armer Mensch, ich Sündenknecht” (cantate
voor tenorsolo BWV 55).
De
teksten horen bij Mattheüs 18:23-35 met de gelijkenis van het
kwijtschelden van schulden. Dat lezen wij niet.
De
EfraÏïm
uit cantate 89 is een van de zonen van Jozef en zijn Egyptische vrouw
Asnat. Hij is de broer van Manasse. Jozef noemde zijn tweede zoon
Efraïm, want de naam klinkt in het Hebreeuws
als “tweemaal vruchtbaar” (Genesis 41:52). Meer over
Efraïm
in Genesis 48 of op Wikipedia
Efraïm
werd gezegend door zijn grootvader aartsvader Jakob en zijn stam
werd de belangrijkste van Israel, soms zelfs gelijkgesteld aan
Israel. Dat is ook de betekenis in de cantate: tekst
Cantata
89
Het slotkoraal is
Mir
mangelt zwar sehr viel,
Doch, was ich haben will,
Ist alles mir zugute
Erlangt mit deinem Blute,
Damit ich überwinde
Tod, Teufel, Höll und Sünde.
Doch, was ich haben will,
Ist alles mir zugute
Erlangt mit deinem Blute,
Damit ich überwinde
Tod, Teufel, Höll und Sünde.
Beschrijving
van de cantate door Johan Nieuwkerk op zijn Bachsite Link
johanbachcantate
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) Op 51m30 cantate 89 “Was
soll ich aus dir machen, Ephraim” gedirigeerd door door
Pieter Leusink, tenor Bas Ramselaar, Alt Sytse Buwalda, sopraan Ruth
Holton, het Hollands Jongenskor en het bach Colegium. (circa 12m)
Recensie op bach-cantatas
Link
youtube
Of
op You
Tube:
Andreas Scholl, countertenor of falset (hoog)
of
kijk op dit blog op 20nov2011
naar "Ich
armer Mensch, ich Sündenknecht”,
cantate
voor tenorsolo BWV 55. Leonhart Consort, tenor(solo) Kurt Equiluz.
Dirigent Gustav Leonhardt (13m10).
of
op 31okt2010
naar JS Bach cantata “Mach
dich, mein Geist, bereit”
BWV 115 deel 1 van 3, dirigent Harnoncourt (4m28).
Concert
tips
zo4nov
om
19.30 uur in de Geertekerk, Geertekerkhof Utrecht. “Mach
dich, mein Geist, bereit”, Koraalcantate
BWV 115 door Gerard Beemster en het koor en orkest
Bachcantatediensten. Link
Utrechtse
Bachcantatediensten
zo4nov
om 10.30 uur in de Remonstrantse Kerk, Museumpark 3a, Rotterdam.
“Mach
dich, mein Geist, bereit”, Koraalcantate
BWV 115 door Kees Glaubitz en het Remonstrants Cantatekoor &
-orkest. Link
Remonstranten
Gemeente
TEKSTEN
Deze week gaat het in het oude Testament over recht
en onrecht bij lijden in Job en over leven naar de wetten en regels
in de beginregels van psalm 119.
In
het Nieuwe Testament gaat het over Jezus de Hogepriester die volmaakt
is en eeuwig zal aanblijven, een beter verbond dan dat van de
Levitische priesters die zondig en sterfelijk zijn. In Marcus 12 legt
Jezus uit dat het hiernamaals anders zal zijn dan het leven op aarde,
mensen zijn daar als engelen en zullen er niet voortleven als
vroeger.
Job
19:23-27a
Psalm
119:1-8
(Hebreeën
7:23-28)
Marcus
12:18-27
Tussentijds
20
Classis
Katwijk: Tussentijds
20: Die chaos schiep tot mensenland (3Mb)
JOB
Job
is het 19e boek van het Oude Testament. Het het bekende verhaal van
de lotgevallen van Job die inzet is van een weddenschap tussen God en
Satan. Satan
daagt
God uit dat Job gelooft omdat God hem zoveel geeft.
God wedt dat Job hem trouw zal blijven ook al overkomt hem allemaal
ellende. En dat gebeurt, Job eens welvarend en vader verliest zijn
kinderen, fortuin en aanzien en tot slot zijn gezondheid. 4 vrienden
staan hem bij, in ettelijke betogen en tegen-betogen wordt gesproken
over recht en onrecht en over de schuld van of aan (Jobs) ellende.
Tot slot overtuigt God zelf Job van zijn onbegrijpelijke wijsheid en
krijgt Job alles weer terug.
In
het stukje dat wij deze week lezen geeft Job met 'Jullie
zullen moeten erkennen dat alleen God rechter is' antwoord
op het betoog van Bildad uit Suach (boekrol 18) dat als titel heeft
'Het
loopt verkeerd af met wie van God niet wil weten'. Job
is ervan overtuigd dat hij God zelf zal zien.
Kunst
tip: Job
op de mesthoop wordt getroost door zijn vrienden
in een Getijdenboek uit Parijs of omgeving, ca. 1490-1500. Nu in de
Koninklijke Bibliotheek,
Den Haag (133 E 12 98r, Folio 78 recto).
Op
kunst-lezingen.nl
de site van Jeanne van der Stappen-Heyvaert een toelichting op de
verluchting en de manier waarop Job verbeeld wordt met meerdere
voorbeelden.
JOB
29:23-27a
23
O, mochten mijn woorden worden opgeschreven,
vastgelegd in een inscriptie,
24 met een ijzeren stift gegrift, met lood gevuld,
voor altijd in de rotsen uitgehouwen!
25 Ik weet: mijn redder leeft,
en hij zal ten slotte hier op aarde ingrijpen.
26 Hoezeer mijn huid ook is geschonden,
toch zal ik in dit lichaam God aanschouwen.
27 Ik zal hem aanschouwen,
ik zal hem met eigen ogen zien, ik, geen ander,
(heel mijn binnenste smacht van verlangen).
vastgelegd in een inscriptie,
24 met een ijzeren stift gegrift, met lood gevuld,
voor altijd in de rotsen uitgehouwen!
25 Ik weet: mijn redder leeft,
en hij zal ten slotte hier op aarde ingrijpen.
26 Hoezeer mijn huid ook is geschonden,
toch zal ik in dit lichaam God aanschouwen.
27 Ik zal hem aanschouwen,
ik zal hem met eigen ogen zien, ik, geen ander,
(heel mijn binnenste smacht van verlangen).
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst NBV
Liever
luisteren?
Marleen
Bronsema uit Rotterdam op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Job is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Akkrum, Terptsjerke, Om e Toer 4, Akkrum. Tijd:
9.30uur, voorganger ds T v.-d Schaaf uit Gorredijk.
Link
pgakkrum
De liturgie staat in het kerkblad Unterweis. Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Prekenserie
van Rob Vreugdenhil van de Pauwenburg in Lelystad op 22april 2007
over het boek Job en omgaanmetlijdenenverdriet
Link
pauwenburg
Op
You Tube:
in het Engels de Southpark parodie op het boek Job zonder de afloop
en uitleg. (2m45) Link
youtube
of
met de Comic (strip) Bible het boek Job als beeldverhaal door David
C. Cook publishing voorgelezen door Wayne Gautney (6m35) Link
youtube
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. In het Latijn heet de psalm Aleph.
Beati immaculati
De psalm is een acrostichon: een alfabetgedicht waarbij de regels
beginnen met de letters van het Hebreewse alfabet en de eerste regel
dus met Aleph.
We
lezen deze week uit psalm 119, regel 1-8. Psalm 119 is de langste
psalm en het langste hoofdstuk in de Bijbel met 176 regels: 22
coupletten (strofen) van 8 regels. Die psalmregels zijn een lofrede
op hen die leven naar de wet en de
regels en vanaf r5 een smeekbede dat (zelf) ook te doen r8b verlaat
mij dan niet voorgoed.
Kunst
tip: Psalm
119 (118 oude nummering) in de linkercolom van het Psalter van Jean
Duc de Berry. Een Frans psalter (psalmenboek) uit 1380-1400. Het werd
verlucht
door
André
Beauneveu, de Pseudo-Jacquemart en Jacquemart de Hesdin. Link
gallica.bnf.fr
met alle bladen! Toelichting inhoud en meer over het Psalter op:
Wikipedia.
Muziek
tip: Huub Oosterhuis en Antoine Oomen maakten een Cd met 22
nummers over psalm 119. kerkboek
Op You Tube het lied bij Dat een nieuwe wereld komen zal
(4m21). Link youtube
PSALM
119:1-8
1
Gelukkig wie de volmaakte weg gaan
en leven naar de wet van de HEER,
2 gelukkig wie zijn richtlijnen volgen,
hem zoeken met heel hun hart.
3 Zij bedrijven geen onrecht,
maar gaan de wegen die hij wijst.
4 Uw regels hebt u gegeven
opdat wij ons eraan houden.
5 Laat toch mijn wegen recht zijn,
ik wil mij houden aan uw wetten.
6 Ik zal nooit beschaamd staan
als ik uw geboden in acht neem.
7 Ik zal u loven met een oprecht hart
als ik uw rechtvaardige voorschriften leer.
8 Ik zal mij houden aan uw wetten –
verlaat mij dan niet voorgoed
en leven naar de wet van de HEER,
2 gelukkig wie zijn richtlijnen volgen,
hem zoeken met heel hun hart.
3 Zij bedrijven geen onrecht,
maar gaan de wegen die hij wijst.
4 Uw regels hebt u gegeven
opdat wij ons eraan houden.
5 Laat toch mijn wegen recht zijn,
ik wil mij houden aan uw wetten.
6 Ik zal nooit beschaamd staan
als ik uw geboden in acht neem.
7 Ik zal u loven met een oprecht hart
als ik uw rechtvaardige voorschriften leer.
8 Ik zal mij houden aan uw wetten –
verlaat mij dan niet voorgoed
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
In
de Leuvense Bijbelvertaling uit 1548 op: www.dbnl.org
Liever
luisteren?
Tijs
van de Brink EO Presentator op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Power
Point
van ds D Griffioen uit Vrouwenpolder voor de Gereformeerde kerk
Vrijgemaakt in Middelburg op 22mei11. De
weg naar de Heer onze God is de weg naar geluk. Link
(PPT) kerkmiddelburg
Op
You Tube:
In het Engels een (stukje uit een) preek van Johannes Calvijn over
psalm 119:1-8. Voorgelezen en upload door ReformedDodson. (2m59) Link
youtube
HEBREEËN
Hebreeën
is het 19e boek van het Nieuwe Testament. De boekrol (volgens de
kerktraditie toegeschreven aan Paulus) begint niet met een
begroeting, maar eindigt wel met een slotgroet. Het is niet zeker wie
de schrijver is en of het een brief is. De boekrol leest als een
verklaring of homilie, een onderricht. (Wikipedia)
In
het stukje dat wij deze week lezen wordt Jezus de Hogepriester
afgezet tegen de (Levitische) priesters van het oude(re) verbond van
Mozes. Jezus is heilig, schuldloos, zuiver, afgescheiden van de
zondaars volmaakt. Zijn priesterschap is door zelf God bekrachtigd
(r20) en eeuwig en zonder opvolger(s) in tegenstelling tot de
sterfelijke priesters die eerst hun eigen zonden moet belijden door
offers voor zij voor anderen kunnen pleiten. NB Op 21okt12
lazen we in Hebreeën
4:12-16 ook over Jezus de Hogepriester.
NB
Boekrol 6 eindigt en boekrol 7 begint met Melchisedek die tijdens
aartsvader Abraham (Genesis 14) koning van Salem en priester was.
Jezus wordt hogepriester genoemd, net als Melchisedek. Meer over
Melchisedek op Wikipedia
Kennis
tip:
Preek van kerkvader Chrysostomos (Guldenmond) uit over de brief aan
de Hebreeën.
Chrysostomos was bekend prediker,
de aartsbisschop van Constantinopel (398 – 403) en werd in 1568
verheven
tot kerkleraar.
Hij schreef een serie preken, homilies over de brief aan de Hebreeën.
Link
newadvent.org
Op de site staan de door Frederic
Gardiner vertaalde preken van allerlei kerkvaders, Chrysostomos staat
er onder John (Johannes)
Chrysostomos.
HEBREEËN
7:23-28
(20
Bovendien is er sprake van een bekrachtiging onder ede. De Levitische
priesters ontvingen het priesterschap zonder dat het door een eed
bekrachtigd werd, 21 Jezus daarentegen ontving het mét een
dergelijke bekrachtiging, toen tegen hem werd gezegd: ‘De Heer
heeft gezworen, en komt op zijn eed niet terug: “Jij bent
priester voor eeuwig.”’ 22 Daardoor staat Jezus
garant voor een veel beter verbond).
23
Zij volgden elkaar generaties lang op, omdat de dood hun belette
priester te blijven, 24 terwijl hij priester zonder opvolger is,
omdat hij tot in eeuwigheid blijft. 25 Zo kan hij ieder die door hem
tot God komt volkomen redden, omdat hij voor altijd leeft en zo voor
hen kan pleiten. 26 Een hogepriester als hij hadden we ook nodig,
iemand die heilig, schuldeloos en zuiver is, van de zondaars
afgescheiden en ver boven de hemel verheven. 27 Hij hoeft niet, zoals
de andere hogepriesters, elke dag eerst offers op te dragen voor zijn
eigen zonden en dan voor die van het volk; dat heeft hij immers voor
eens en altijd gedaan toen hij het offer van zijn leven bracht. 28 De
wet stelt mensen aan als hogepriester, en mensen zijn behept met
zwakheid, maar met de bekrachtiging onder ede die later werd
uitgesproken dan de wet, is de Zoon aangesteld, die voor altijd de
volmaaktheid heeft bereikt.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Janneke
Schuurman-Bos uit Ermelo op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Hebreeën
is het 19e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Parochie
"Onze
Lieve Vrouw Tenhemelopneming” Canadastraat 24, Heino. Za
3
nov12
Tijd:
19uur, voorgangers eigen
parochianen.
Lezing I
uit het Deuteronomium 6:2-6, Lezing II uit de brief aan de Hebreeën
7:23-28, Evangelielezing Marcus 12:28b-34. Communieviering met zang
gemengd koor. Link
rkkerkheino
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
voor de Gereformeerd Vrijgemaakte kerk in Zwijndrecht op 11mrt07 over
Hebreeën
7:23-28 ''Een
hogepriester als geen ander!. Jezus is hogepriester voor altijd, ver
verheven boven Aäron en de priesters uit zijn nageslacht. Het
priesterschap van God in deze wereld heeft geen nieuw gezicht nodig.
En het grootste verschil met Aäron maakt Jezus zelf. In de
ontmoeting met Hem ontdek je wie Jezus is!'' Link
gkvzwijndrecht
Op
You Tube:
In het Engels Preacher Jonathan Ingram van Kentucky Road Christian
Church in Mexico, Montana, USA over Hebreeën
7:23-28 Jesus
is interceding for the saints.
(28m42) Link youtube
MARCUS
Marcus
is het 2e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit verhaal komt ook en vrijwel identiek voor
bij Matheus 22:22-33 en Lucas: 20:27-40.
Jezus
wordt nu ondervraagd door de Sadduceeën
die niet in het hiernamaals geloven over het hoe dat dan gaat.
Bijvoorbeeld als een vrouw meerdere mannen heeft gehad (7 broers) die
voor haar stierven, welke man is dan haar man in de hemel? Jezus legt
uit dat in het hiernamaals mensen engelen zijn en de menselijke
relaties heel anders zullen zijn, geen voortzetting van de aardse
verhoudingen.
Kunst
tip:
Jezus 3x op de proef gesteld door de Farizeeërs,
de Sadducceeën
en de schrift geleerden in de 14e eeuwse Holkham (plaatjes) Bible nu
in de British Library London, VK.
Link
imagesonline.bl.uk
via serach Holkham Bible op BL.uk → Images Online. Of alle
bladen die nabesteld kunnen worden op:
imagesonline/Holkham+Bible
MARCUS
12:18-27
Er
kwamen enkele Sadduceeën naar hem toe; volgens de Sadduceeën
is er geen opstanding uit de dood. Ze vroegen hem: 19 ‘Meester,
Mozes heeft ons het volgende voorgeschreven: “Als iemand sterft
en een vrouw achterlaat, maar geen kinderen, moet zijn broer die
vrouw bij zich nemen en nakomelingen verwekken voor zijn broer.”
20 Er waren eens zeven broers. De eerste nam een vrouw en stierf
zonder nakomelingen; 21 de tweede nam haar tot vrouw, maar stierf ook
zonder nakomelingen; en met de derde ging het net zo. 22 Geen van de
zeven kreeg nakomelingen. Het laatst van allen stierf de vrouw. 23
Wiens vrouw zal ze dan zijn bij de opstanding, wanneer ze opstaan uit
de dood? Alle zeven zijn ze immers met haar getrouwd geweest.’
24 Jezus antwoordde: ‘Dwaalt u niet? U kent blijkbaar de
Schriften niet en evenmin de macht van God. 25 Want wanneer de mensen
uit de dood opstaan, trouwen ze niet en worden ze niet
uitgehuwelijkt, maar zijn ze als engelen in de hemel. 26 Wat betreft
de opwekking van de doden, hebt u in het boek van Mozes in het
gedeelte over de doornstruik niet gelezen dat God tegen hem zei: “Ik
ben de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob”?
27 Hij is geen God van doden, maar van levenden; u dwaalt vreselijk!’
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Ria Beijes-Boogaard
uit
Bunschoten-Spakenburg op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Marcus is het 2e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Schagen, Grote kerk, Markt 23 Schagen. Tijd:
10uur, voorganger Ds
G. Scholten, pastor Gemini Ziekenhuis. Over
De Sadduceeën die Jezus een vraag willen stellen waar hij geen
goed antwoord op kan geven.
Link
pdf pgschagen
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van ds Ad van Nieuwpoort uit Amsterdam voor de (Protestantse)
Kloosterkerk in Den Haag op 15april2012 (vlak na Pasen) over
Exodus
2:23-3:14 en Markus 12:18–27 Link
pdf kloosterkerk
Op
Vimeo:
Jakob Wietsma over het leven na de dood in verschillende religies
voor The Church, Hoofdstraat 8 (in de witte villa van Landgoed de
Reehorst) Driebergen. Op 9 juni 2012 (43m) Link
vimeo
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze Vader' Het gebed dat Jezus
heeft geleerd. Deze keer een gebed van Laura
Reedijk-Boersma 'Bij Lijden'.
Men
zegt dat lijden loutert Heer,
maar het mijne loutert mij niet.
Nu mijn lichaam ziek is,
voelt mijn geest zich ook ellendig.
Ik leer er niets van Heer.
Ik voel me alleen beroerd.
Ik voel me doodalleen.
En zie de angst op de gezichten
van wie mij lief zijn.
maar het mijne loutert mij niet.
Nu mijn lichaam ziek is,
voelt mijn geest zich ook ellendig.
Ik leer er niets van Heer.
Ik voel me alleen beroerd.
Ik voel me doodalleen.
En zie de angst op de gezichten
van wie mij lief zijn.
Ze doen zo eigenaardig Heer, zo geforceerd.
Ze proberen mij af te leiden of op te vrolijken.
Ze praten over vakantie en onzinnigheden.
Ze
durven mijn verdriet niet aan.
Ze luisteren niet naar mij.
Ze schermen zich af.
Ze stellen zich veilig.
Ze luisteren niet naar mij.
Ze schermen zich af.
Ze stellen zich veilig.
Niemand hoort mij
aan.
Heer, ik merk het telkens:
ze zijn bang om met mij te praten.
Met het zweet in hun handen
zitten ze naast mijn bed.
Ze durven mij niet aan te kijken.
Ze zijn geloof ik vies van mij,
omdat ik dood ga.
Zij zijn doodverlegen, Heer.
Ze schamen zich omdat zij leven en ik dood ga.
O Heer, laat ze toch niet zo bang zijn voor mij.
Bron: Laura Reedijk-Boersma, in: Open Deur / Goede tijding 9 (september 1985) 9, 9 op pkn.kerkenzevenaar
Heer, ik merk het telkens:
ze zijn bang om met mij te praten.
Met het zweet in hun handen
zitten ze naast mijn bed.
Ze durven mij niet aan te kijken.
Ze zijn geloof ik vies van mij,
omdat ik dood ga.
Zij zijn doodverlegen, Heer.
Ze schamen zich omdat zij leven en ik dood ga.
O Heer, laat ze toch niet zo bang zijn voor mij.
Bron: Laura Reedijk-Boersma, in: Open Deur / Goede tijding 9 (september 1985) 9, 9 op pkn.kerkenzevenaar
VOLGENDE
WEEK
11
november 2012, 8e van de herfst
Leviticus
19,1-2.9-18
Psalm
146
(Hebreeën
9,11-14)
Marcus
12,28-34
Gezang
280
NB
Voor Dankdag
voor Gewas en Arbeid 7 november is een apart leesrooster:
Spreuken
6
Psalm
67
Marcus
4:26-34
Tussentijds
186
Geen opmerkingen:
Een reactie posten