Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
PERIODE
Zondag
21 oktober is de 5e zondag
van de herfst volgens het Oecumenisch leesrooster. De Katholieken
tellen door in de Ordo Lectionum Missae (OLM) ''door het jaar'' en de
Evangelisch Luthersen tellen door met 20e zondag na Trinitatis,
drie-vuldigheid of Drie-eenheid (God de Vader, Jezus de Zoon en de
Heilige Geest vlak na Pinksteren
Kunst
tip:
Herfstboom illustratie voor een huwelijksliturgieboekje van
www.weddingdesigns.nl
uit Amsterdam Link
Liturgie
De
Bach cantates
voor deze zondag zijn “Ach!
ich sehe, itzt, da ich zur Hochzeit gehe”
(BWV 162), “Schmücke
dich, o liebe Seele”
(Koraalcantate BWV 180) en “Ich
geh und suche mit Verlangen”
(cantate voor bas- of sopraansolo BWV 49). De teksten horen bij
Mattheus
22:1-14
met de gelijkenis van (de gruwelijke afwijzing van de herhaalde
uitnodigingen voor) het koninklijk bruiloftsmaal. r14 ''Velen
zijn geroepen, maar slechts weinigen uitverkoren.”’
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) Dirigent en op de clavecimbel Ton Koopman en
het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir, The Amsterdam Baroque
Orchestra Soloists en The Amsterdam Baroque Choir met als koormeester
Simon Schouten. Op 28m26
162:1 Aria Bass "Ach,
ich sehe, itzt, da ich zur Hochzeit gehe",
162:2 Recitatief (tenor) BWV 162:3 Aria sopraan 162:4 Recitatief
(alto), 162:5 Aria [duet van de alt en de tenor) 162:6 Choraal
(1u10m34) Tekst
JS
Bach Cantatas
162 Link youtube
of
kijk op dit blog op 6nov2011
J.S.
Bach "Ich
geh und suche mit Verlangen”
(cantate voor bas- of sopraansolo BWV 49) Nikolaus Harnoncourt,
zonder verdere bronvermelding (CD opname met serie beelden)
of
op 17okt2010
naar J.S. Bach “Schmücke
dich, o liebe Seele”
(Koraalcantate BWV Cantata 180) Helmuth Rilling doceert &
demonstreert op het Oregon Bach festival. 1van3 (10m58).
Concert
tip
Zo21okt12
van
19-20uur ''Dansen met Bach in de Wilhelminakerk'', Wilhelminaplantsoen 14 (Marktplein), Bussum. “Menslief, maak je
mooi”, zo zou je de eerste regel van Bach’s cantate 180
“Schmücke
dich, o liebe Seele”
wat vrij kunnen vertalen.... Met Kamerkoor Capricciata, het
Wilhelminaconsort en Wybe Kooijmans op het orgel. Meer
Christelijkeconcertagenda
Zo21okt12
om
in de Oude of Pelgrimvaderskerk, Aelbrechtskolk 20 Delfshaven
(Rotterdam). De mooiste delen uit grote koorwerken van Bach (Hohe
Messe) Handel (Messiah) Mendelssohn (Paulus) Rossini (Petit Messe
Solennelle) Karl Jenkins (Requiem/Armed Man/Stabat Mater) uitgevoerd
door het Concertkoor Zuid Holland Prijs 10euro.
Christelijkeconcertagenda
Zo
3nov12
om 19uur in de Grote Kerk, Markt, Vlaardingen. “Schmücke
dich, o liebe Seele”
(Koraalcantate BWV 180) door Bas
van Houte en het Vocaal Ensemble Schiedam & Westnederlands
Bachorkest. Link
CantatesVlaardingen
TEKSTEN
Deze
week gaat het over verandering, de verandering van mensen. Mensen
die opens
kunnen zien, kunnen horen, inzicht en of begrip krijgen in Jesaja.Mensen
die gered worden in psalm 124:8 Onze hulp is de naam
van de HEER die
hemel en aarde gemaakt heeft.
In
Hebreeën
is het woord
van God scherper dan een tweesnijdend zwaard
en is Jezus is hogepriester (r14) 'die .. onze zwakheden kan
meevoelen' want hij was mens en is 'op de proef is gesteld'. In
Marcus de vooraankondiging van de kruisiging door Jezus in detail en
de waarschuwing dat wie belangrijk wil zijn moet dienen. Ook de
genezing van de blinde Bartimeus: uw geloof heeft u gered.
Jesaja
29:18-24
Psalm
124
(Hebreeën
4:12-16)
Marcus
10:32-45
Gezang
307
1
Vergeef, o Heer, dat duizendvoud
ons
stem en steen gescheiden houdt,
dat
elk zijn eigen godshuis bouwt.
Liedboek
voor de Kerken 1973
JESAJA
Jesaja
is het 23ste boek van het Oude Testament. Boekrol 29 is geschreven
door de 1e Jesaja, een van de grote profeten van het oude Testament,
die profeteerde van 750 tot 700 voor Christus. De boekrollen 28-35
bevatten profeties over Jeruzalem (Ariel genoemd) dat bedreigd wordt
door de soldaten van Assyrische koning Sanherib. Boekrol 29 gaat over
de bestorming van Jeruzalem Jeruzalem en heeft als titel 'Redding
voor Jeruzalem in het nauw' in de Nieuwe Bijbel Vertaling (NBV).
Het
stukje dat we deze week lezen gaat over wonderen die mensen(levens)
veranderen; r18 doven kunnen horen, blinden kunnen zien, verdrukten
zullen de Heer weer loven en zwakken zullen juichen. Met
slechterikken loopt het slecht af en heel mooi 24
Ieder die verward was, zal inzicht verwerven,
wie altijd klaagde, is vol begrip.
wie altijd klaagde, is vol begrip.
Kunst
tip: Giovanni
Battista Tiepolo, Italiaans Rococco schilder etser en drukker (1696 –
1770) De Profeet Jesaja plafondschildering (fresco) uit 1726 voor het
Patriarchal
Palace in Udine (1726). Link
Giovanni
Battista Tiepolo
Belgisch
spreekwoord
Als
de boeren niet meer klagen en de pastoors niet meer vragen, dan
nadert het einde der dagen.
Uitleg:
De negativiteit van mensen; eens klager altijd klager; sommigen
veranderen nooit. Bron
bloggen.be
Naar r24.
JESAJA
29:18-24
(De
Heer zegt:)
18
Op
die dag zullen doven kunnen horen
hoe uit een boek wordt voorgelezen,
en blinden zullen met eigen ogen zien,
bevrijd van duisternis en donkerheid.
19 Dan zullen verdrukten de HEER weer loven,
zwakken juichen om de Heilige van Israël.
20 Want het is gedaan met de geweldenaar,
voorbij met de spotter.
Ieder die op onrecht zint, zal vergaan:
21 wie een ander valse beweringen ontlokt,
wie de rechters in de poort wil verstrikken,
wie het recht van de rechtvaardige schendt
met loze beweringen.
22 Daarom – dit zegt de HEER,
die Abraham bevrijd heeft,
over de nakomelingen van Jakob:
Jakob zal niet meer te schande staan,
zijn gezicht niet meer van schaamte verbleken.
23 Want wanneer zijn kinderen zien
wat ik in hun midden heb verricht,
zullen zij eerbied hebben voor mijn naam,
de heiligheid erkennen van de Heilige van Jakob
en de God van Israël vrezen.
24 Ieder die verward was, zal inzicht verwerven,
wie altijd klaagde, is vol begrip.
hoe uit een boek wordt voorgelezen,
en blinden zullen met eigen ogen zien,
bevrijd van duisternis en donkerheid.
19 Dan zullen verdrukten de HEER weer loven,
zwakken juichen om de Heilige van Israël.
20 Want het is gedaan met de geweldenaar,
voorbij met de spotter.
Ieder die op onrecht zint, zal vergaan:
21 wie een ander valse beweringen ontlokt,
wie de rechters in de poort wil verstrikken,
wie het recht van de rechtvaardige schendt
met loze beweringen.
22 Daarom – dit zegt de HEER,
die Abraham bevrijd heeft,
over de nakomelingen van Jakob:
Jakob zal niet meer te schande staan,
zijn gezicht niet meer van schaamte verbleken.
23 Want wanneer zijn kinderen zien
wat ik in hun midden heb verricht,
zullen zij eerbied hebben voor mijn naam,
de heiligheid erkennen van de Heilige van Jakob
en de God van Israël vrezen.
24 Ieder die verward was, zal inzicht verwerven,
wie altijd klaagde, is vol begrip.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst NBV
Liever
luisteren?
Renate Japenga
uit
Ridderkerk op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Jesaja is het 23ste boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Protestantse
Dorspkerk, Kerkplein 1, Bloemendaal. Tijd:
10uur, voorganger Otto Sondorp Oecumenische viering In
Jesaja een visioen over hoe het zal zijn, als mensen niet meer
uitgesloten worden, maar mogen wandelen in het Koninkrijk van vrede
en gerechtigheid. Dat wat Jezus belichaamde in leven en werk. In dit
evangeliegedeelte lijkt een eind te komen aan die droom, want hier
horen we voor de derde keer in Marcus aangekondigd hoe Jezus zal
worden overgeleverd aan de krachten van de dood. Maar ook dat er na
drie dagen opstanding zal zijn. Wat een vreemd verhaal. Net zo
vreemd, maar helaas al te bekend in menselijke verhoudingen, is de
vraag naar wie (in het hemelse Koninkrijk) belangrijk zal blijken te
zijn en wie niet. Ook die vraag kwam al eerder in Marcus aan de orde.
En ook hier keert Jezus onze werkelijkheidsbeleving van macht en
onmacht om en wijst op die moeilijke weg van het dienen, zoals Hij
deed tot in de dood en er voorbij. Daarin ligt het onnatuurlijke
geheim van dat Koninkrijk van vrede en gerechtigheid.
Link
pkn-bloemendaal-overveen
Of kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt.
Of kijk op churchatwork voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van J.C. van de Haar op het blog Frisse
wateren, don't worry be a Christian over
Jesaja 29:17-24 'Geloof en zegeningen' Link
frissewateren
Op
You Tube: In
het Engels een deel uit een dienst door Pastor Todd A. Peperkorn over
de genezing van de dove man door Jezus in Marcus 7:31-37 met
verwijzing naar Jesaja 29.
Voor
de Holy Cross Lutheran Church (A
home for sinners)
in Rocklin, California USA. (11m10) Link
youtube
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 124 'Een
pelgrimslied van David'. In
het Latijn heet de psalm Nisi
quia Dominus (naar r1b ook vertaald als If the Lord himself).
Het is een typische lofpsalm voor redding en bevrijding.
Aan
het begin van veel kerkdiensten klinkt vaak de laatste regel
van de psalm ''Onze
hulp is in de naam van de Heer Die hemel en aarde gemaakt heeft''.
NB
Op het Bijbelrooster van de Nederlandse Bijbel Vereniging staat psalm
124 gepland op zaterdag 20 oktober.
Kunst
tip: Psalm
124 Nisi
quia Dominus
van
Niccolo
Antonio
Porpora
(1686-1768) gezongen door
mezzo Sopraan Guilemette Laurens (5m16). Link
youtube
PSALM
124
1 Een
pelgrimslied van David.
Was
de HEER niet voor ons geweest,
– Israël,
blijf het herhalen –
2 was
de HEER niet voor ons geweest
toen
de mensen zich tegen ons keerden,
3 ze
hadden ons levend verslonden,
zo
hevig was hun woede.
4 Dan
had het water ons meegesleurd,
de
stroom ons overspoeld,
5 wij
zouden zijn overspoeld
door
het ziedende water.
6 Geprezen
de HEER, die ons niet
ten
prooi gaf aan hun tanden:
7 wij
zijn als een vogel ontsnapt
uit
het net van de vogelvangers,
het
net is gescheurd en wij,
wij
zijn ontkomen.
8 Onze
hulp is de naam van de HEER
die
hemel en aarde gemaakt heeft.
Liever
luisteren?
Maria Holt-Butzelaar
uit
Aerdenhout op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Oud
Katholieke Kerk Maria Major, Voorstraat 120, Dordrecht. Tijd:
10.30 uur, voorganger nnb met Graduale psalm 124 Link
dordrecht.okkn
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt
Preek
van J.G.
de Bruijn voor
de Protestantse Gemeente Laren-Eemnes in
juli
2012, 'Onze
Hulp'
(naar r8)
Link
protgem-laren-eemnes
HEBREEËN
Hebreeën
is het 19e boek van het Nieuwe Testament. De boekrol (volgens de
Statenvertaling en de kerktraditie toegeschreven aan Paulus) begint
niet met een begroeting, maar eindigt wel met een slotgroet. Het is
niet zeker wie de schrijver is en of het een brief is. De boekrol
leest als een verklaring of homilie, een onderricht. (Wikipedia) De
brief wordt ook toegeschreven aan andere
schrijvers.
In
het stukje dat wij deze week lezen r12 het
woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard' …
r13'Niets van wat geschapen is blijft voor hem verborgen'. Jezus
is de
hogepriester (r14) 'die .. onze zwakheden kan meevoelen' maar
'op
de proef is gesteld' en
'niet
vervallen is tot zonde'.
Kennis
tip:
Bijbeluitleg over Jezus als Hogepriester door zijn offer, na de
kruisdood. Link
bijbeluitleg
HEBREEËN
4:12-16
Want
levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een
tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest,
been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en
gedachten van het hart te ontleden. 13 Niets van wat geschapen is
blijft voor hem verborgen, alles is onverhuld en volkomen zichtbaar
voor de ogen van hem aan wie wij rekenschap moeten afleggen.
Trouw
blijven aan de belijdenis
14 Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemel is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. 15 Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde. 16 Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden. [eind boekrol]
14 Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemel is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. 15 Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde. 16 Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden. [eind boekrol]
Liever
luisteren?
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Eibergen-Rekken, Oude Mattheüs, Grotestraat 50 Eibergen
om 9.30uur ds.Lieftink-Buijs en in de Grote Kerk, Kerkplein 1 in
Neede om 10uur ds.Weersma (kanselruildienst).
In de Antonius,
Lindevoort 20 Rekken om 10uur ds.Jonk en in verzorgingshuis de
Meergaarden om 10uur past. Escher Euch.viering. Link
pkneibergen
Beluister
de preek
van ds.
B. Oosterom (uit Oudewater)
voor de Sionskerk in Krimpen aan de Ijssel op 6juni2011 over Hebreeën
4:13-16. Link
mp bwkrimpen
Op
Vimeo: In
het Engels geanimeerde tekst van Hebreeën
4;12-16 door Northlans Media Design op 26okt08 (1m19). Link
vimeo
MARCUS
Marcus
is het 2e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit stukje komt ook voor bij Mattheus 20:17-29
en Lucas 18:31-34. Het zijn eigenlijk 3 verhalen, de
vooraankondiging van de kruisiging (r32-34) en een les voor de
leerlingen (r35-41).
In
de tekst deze week spreekt Jezus op weg naar Jeruzalem voor de derde
keer over zijn komende dood. En in gruwelijke detail r34. De
leerlingen zijn ongerust, toch vragen r53 Jakobus
en Johannes, de zonen van Zebedeüs om
bij hem te mogen zitten in zijn glorie waarop Jezus waarschuwt dat
dat een groot offer vraagt. De andere leerlingen worden jaloers en
Jezus waarschuwt hen dat r43b Wie
van jullie de belangrijkste wil zijn, zal de anderen moeten dienen.
Kunst
tip: Portret
van Jakobus en Johannes zonder bronvermelding
Kunst
tip: Ikoon
van de genezing van Bartimeus onder kopje Jezus als wonderdoener ook
zonder bronvermelding Link
meerdanikzelf
MARCUS
10:32-50
Op
weg naar Jeruzalem
32 Ze waren onderweg naar Jeruzalem en Jezus liep voor hen uit; de leerlingen waren ongerust en ook de mensen die hen volgden waren bang. Hij nam de twaalf weer apart en vertelde hun wat hem zou overkomen: 33 ‘We zijn nu op weg naar Jeruzalem, waar de Mensenzoon zal worden uitgeleverd aan de hogepriesters en de schriftgeleerden, die hem ter dood zullen veroordelen en hem zullen uitleveren aan de heidenen. 34 Ze zullen de spot met hem drijven en hem bespuwen en hem geselen en doden, maar na drie dagen zal hij opstaan.’
35 Jakobus en Johannes, de zonen van Zebedeüs, kwamen bij hem en zeiden: ‘Meester, we willen dat u voor ons doet wat we u vragen.’ 36 Hij vroeg hun: ‘Wat willen jullie dan dat ik voor je doe?’ 37 Ze zeiden: ‘Wanneer u heerst in uw glorie, laat een van ons dan rechts van u zitten en de ander links.’ 38 Maar Jezus zei tegen hen: ‘Jullie weten niet wat je vraagt. Kunnen jullie de beker drinken die ik moet drinken of de doop ondergaan die ik moet ondergaan?’ 39 ‘Ja, dat kunnen wij,’ antwoordden ze. Toen zei Jezus tegen hen: ‘Jullie zullen de beker drinken die ik zal drinken en de doop ondergaan die ik zal ondergaan, 40 maar wie er rechts of links van mij zal zitten, kan ik niet bepalen, die plaatsen behoren toe aan hen voor wie ze zijn bestemd.’
41 Toen de andere leerlingen hiervan hoorden, werden ze woedend op Jakobus en Johannes. 42 Jezus riep hen bij zich en zei tegen hen: ‘Jullie weten dat de volken onderdrukt worden door hun eigen heersers en dat hun leiders hun macht misbruiken. 43 Zo mag het bij jullie niet gaan. Wie van jullie de belangrijkste wil zijn, zal de anderen moeten dienen, 44 en wie van jullie de eerste wil zijn, zal ieders dienaar moeten zijn, 45 want ook de Mensenzoon is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen.’
32 Ze waren onderweg naar Jeruzalem en Jezus liep voor hen uit; de leerlingen waren ongerust en ook de mensen die hen volgden waren bang. Hij nam de twaalf weer apart en vertelde hun wat hem zou overkomen: 33 ‘We zijn nu op weg naar Jeruzalem, waar de Mensenzoon zal worden uitgeleverd aan de hogepriesters en de schriftgeleerden, die hem ter dood zullen veroordelen en hem zullen uitleveren aan de heidenen. 34 Ze zullen de spot met hem drijven en hem bespuwen en hem geselen en doden, maar na drie dagen zal hij opstaan.’
35 Jakobus en Johannes, de zonen van Zebedeüs, kwamen bij hem en zeiden: ‘Meester, we willen dat u voor ons doet wat we u vragen.’ 36 Hij vroeg hun: ‘Wat willen jullie dan dat ik voor je doe?’ 37 Ze zeiden: ‘Wanneer u heerst in uw glorie, laat een van ons dan rechts van u zitten en de ander links.’ 38 Maar Jezus zei tegen hen: ‘Jullie weten niet wat je vraagt. Kunnen jullie de beker drinken die ik moet drinken of de doop ondergaan die ik moet ondergaan?’ 39 ‘Ja, dat kunnen wij,’ antwoordden ze. Toen zei Jezus tegen hen: ‘Jullie zullen de beker drinken die ik zal drinken en de doop ondergaan die ik zal ondergaan, 40 maar wie er rechts of links van mij zal zitten, kan ik niet bepalen, die plaatsen behoren toe aan hen voor wie ze zijn bestemd.’
41 Toen de andere leerlingen hiervan hoorden, werden ze woedend op Jakobus en Johannes. 42 Jezus riep hen bij zich en zei tegen hen: ‘Jullie weten dat de volken onderdrukt worden door hun eigen heersers en dat hun leiders hun macht misbruiken. 43 Zo mag het bij jullie niet gaan. Wie van jullie de belangrijkste wil zijn, zal de anderen moeten dienen, 44 en wie van jullie de eerste wil zijn, zal ieders dienaar moeten zijn, 45 want ook de Mensenzoon is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen.’
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Ria Beijes-Boogaard uit
Bunschoten-Spakenburg op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Marcus is het 2e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Protestantse
gemeente Zeevang en Oudendijk,
Dorpsweg 24, Oudendijk Tijd:
10uur,
voorganger mevr N Boon, Jan Splinter op het orgel en het thema
isPelgrimstocht
der mensen Link
pknzeevangenoudendijk
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van de Petruscanisiusstichting over Marcus 10:32-50. De
Sint Petrus Canisiusstichting is opgericht in 1984 tot bevordering
van katholieke publiciteit in de brede zin van het woord. De
stichting wil de weg banen voor wat de Nederlandse jezuïet uit
Nijmegen Petrus Canisius in zijn tijd in Duitsland gedaan heeft. Link
petruscanisiusstichting
You
Tube:
'The Blind Bartimeus' acapella gezongen door het Hertitage Quartet of
Chattanooga zonder plaats en datum. Link youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze Vader' Het gebed dat Jezus
heeft geleerd. Deze keer een gebed van Marinus van den Berg op de
site van de Theobaldus parochie naar de slotregel van psalm 124
Dan
ontstaat er leven
Als
wij mensen elkaar de hand geven
en niet langer leven als ieder voor zichzelf,
dan ontstaat nieuw leven.
Als wij mensen van ons eiland wegtrekken
en gaan naar wie door verdriet of angst eenzaam leven,
dan ontstaat er een nieuw land van mensen samen.
Als wij mensen onszelf niet langer doof houden voor elkaar,
maar luisteren naar wat er leeft,
dan ontstaat een nieuwe band waarvan we kunnen leven.
Waar wij mensen langs elkaar heen leven,
elkaar opzij schuiven, blind zijn voor elkaar,
geen oog hebben voor elkaar, daar gaat het leven dood.
Als wij mensen onze deur, onszelf openen voor elkaar
en elkaar uitnodigen om binnen te komen
en bij elkaar veilig kunnen zijn in alle kwetsbaarheid,
dan ontstaat er nieuw leven.
en niet langer leven als ieder voor zichzelf,
dan ontstaat nieuw leven.
Als wij mensen van ons eiland wegtrekken
en gaan naar wie door verdriet of angst eenzaam leven,
dan ontstaat er een nieuw land van mensen samen.
Als wij mensen onszelf niet langer doof houden voor elkaar,
maar luisteren naar wat er leeft,
dan ontstaat een nieuwe band waarvan we kunnen leven.
Waar wij mensen langs elkaar heen leven,
elkaar opzij schuiven, blind zijn voor elkaar,
geen oog hebben voor elkaar, daar gaat het leven dood.
Als wij mensen onze deur, onszelf openen voor elkaar
en elkaar uitnodigen om binnen te komen
en bij elkaar veilig kunnen zijn in alle kwetsbaarheid,
dan ontstaat er nieuw leven.
Op
zoveel plaatsen ver weg en heel dichtbij naast ons,
verlangen mensen zo naar leven.
Op zoveel plaatsen hopen mensen op mensen
die kunnen zien en die kunnen horen met hun hart.
Op zoveel plaatsen ver weg en heel dichtbij naast ons,
verlangen mensen naar een woord van begrip,
naar een arm om hun schouder,
want mensen zoeken leven dat leefbaar is.
Als wij zo leven met en voor elkaar,dan kunnen wij God zien.
verlangen mensen zo naar leven.
Op zoveel plaatsen hopen mensen op mensen
die kunnen zien en die kunnen horen met hun hart.
Op zoveel plaatsen ver weg en heel dichtbij naast ons,
verlangen mensen naar een woord van begrip,
naar een arm om hun schouder,
want mensen zoeken leven dat leefbaar is.
Als wij zo leven met en voor elkaar,dan kunnen wij God zien.
VOLGENDE
WEEK
28
oktober 2012, 6e van de herfst na Trinitatis
Jesaja
59:9-19
Psalm
13
(Hebreeën
6:9-12)
Marcus
10:46-52
Gezang
168
Geen opmerkingen:
Een reactie posten