Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in
Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun kerkgangers horen elke
week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
PERIODE
7
april 2013 is de 2e van Pasen, de eerste zondag na Pasen. De
zondag heet ook wel Beloken
Pasen
of het slot van de Paasweek. "Beloken" komt van beluiken,
of "afsluiten".
In
de Evangelisch Lutherse Kerk heet deze zondag Quasi
modo Geniti naar de "Als
pasgeboren babies”
in 1
Petrus 2:2
r2 en
verlang als pasgeboren zuigelingen naar de zuivere melk van het
woord, opdat u daardoor groeit en uw redding bereikt. Dit
lezen wij niet.
Paus
Johannes Paulus II heeft deze zondag de zondag van de Goddelijke
Barmhartigheid genoemd voor de Katholieke
kerk in 2000. Meer
op RKK. In
de Orthodoxe kerk heet deze zondag Thomaszondag naar de ongelovige
Thomas in Johannes
20:24-29 Dit lezen wij niet.
Kunst
tip:
'Remember
Me' een
gedicht van de Victoriaanse dichteres Christina
Rossetti
(1830-1894) geboren in het VK als jongste kind van de Italiaanse
dichter en Dante kenner Gabriele Rosetti.
Remember
me
Remember
me when I am gone away,
Gone
far away into the silent land;
When
you can no more hold me by the hand,
Nor
I half turn to go yet turning stay.
Remember
me when no more day by day
You
tell me of our future that you plann'd:
Only
remember me; you understand
It
will be late to counsel then or pray.
Yet
if you should forget me for a while
And
afterwards remember, do not grieve:
For
if the darkness and corruption leave
A
vestige of the thoughts that once I had,
Better
by far you should forget and smile
Than
that you should remember and be sad.
Bron
PoetryFoundation
Op
You Tube uitgevoerd
door het Homer High School Swing Choir met Kaitlin, Piper, Madilyn,
Wendy, Molly, Lauralee, Zoe, Ana, Tammy, Livi op Pops Consert 2009
(3m41). Link
youtube
De
Bach cantate
voor
deze zondag zijn 'Halt
im Gedächtnis Jesum Christ'' (BWV
67) en 'Am
Abends aber desselbigen Sabbaths' (BWV
42). De
teksten horen bij Johannes 20:19-31, over verschijningen van Jezus,
dat lezen wij ook.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) 'Halt
im Gedächtnis Jesum Christ'' (BWV
67) door Robin Blaze, Makoto Sakurada, Peter Kooij, het Bach
Collegium Japan en dirigent Maasaki Suzuki. (14m10) Link
youtube
Op
You Tube:
'Am
Abends aber desselbigen Sabbaths' (BWV
42) ook met bas Peter Kooy, sopraan
Barbara Schlick, Alt Gérard Lesne en tenor Howard Crook. La
Chapelle Royale & Collegium Vocale Gent gedirigeerd door Philippe
Herreweghe. CD van Harmonia Mundi France 1990. (26 08) Link
youtube
Concert
tips
zo7april13
om 11uur in de St Norbertuskerk,
Korte Altaarstraat 15, Antwerpen.
'Am
Abends aber desselbigen Sabbaths' (BWV
42). Uitgevoerd door Astrid Stockman (sopraan), Inez Carsauw (alt),
Adriaan De Koster (tenor) en Arnout Malfliet (bas). Met Emmanuel Van
Kerckhoven en het Antwerps Barokorkest & Het Groot Akkoord. Het
Groot Akkoord wordt voorbereid door Els Spanhove. Pastoor Marcel
Willem gaat voor in de dienst en Bach
kenner
dominee Dick Würsten licht tijdens de homilie de cantate toe.
Meer Bach door Ds Würsten
op dick.wursten/bach-cantates
Link
Muziekcentrum
Zurenborg
zo7april13
om 17uur in de Nieuwe Kerk, Nieuwe Kerkhof in Groningen 'Am
Abends aber desselbigen Sabbaths' (BWV
42). Voorganger:
ds. Susanne Freytag en organist: Stef Tuinstra. Uitgevoerd
door Jelte Hulzebos en het Cantate Consort & Barokorkest. JH:
Bach
schreef de cantate Am Abend aber desselbigen Sabbaths voor de zondag
na Pasen. De cantatetekst is gebaseerd op de lezing voor die zondag,
namelijk de beschrijving van de eerste verschijning van Jezus aan
zijn discipelen na zijn opstanding volgens Johannes. … Het
immer hoge niveau van Bach wordt hier overtroffen, met name in de
prachtige Sinfonia, waarin de beide hobo’s een prominente rol
spelen,
maar ook in de alt-aria ‘Wo zwei und drei versammlet sind’.
Bach weet in deze cantate een rijke schakering van emoties op te
roepen.
Link
Nieuwe
Kerk
TEKSTEN
Deze
week zo kort na Pasen het Oude en Nieuwe Testament even kort
samengevat: de belofte van God aan zijn volk, het advies de wet na te
leven. In Openbaring een waarschuwing voor valse profeten en in Lucas
de waarschuwing dat zelfs de echte profeet, Jezus, niet altijd
herkent wordt....
In
Genesis Jakob's droom waarin God hem voorspoed, vele nakomelingen en
bezittingen belooft. Jakob is blij
en belooft God dat als het inderdaad gebeurt (en hij veilig naar huis
is teruggekeerd!) ik u dan een tiende deel zal afstaan van
alles wat u mij geeft.’
In
de lofpsalm de grote daden van de
Heer en aan het slot praktisch advies: r10 Het begin van
wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar zijn wet,
getuigt van goed inzicht...
In
Openbaring in brieven aan gemeenten in Turkije waarschuwingen tegen
ontucht en (=?) het eten van heidens offervlees waaronder de profeet
Bilam uit Numeri en de profetes en verleidster Jezebel.
In
Lucas het verhaal van de
Emmausgangers. 2 leerlingen van Jezus herkennen hem niet als hij met
ze mee loopt en alles nog eens uitlegt. Pas als hij mee eet en het
brood deelt, net zoals op het Laatste Avondmaal, herkennen zij hem.
Genesis
28:10-22
Psalm
111 (Psalm 150)
Openbaring
1:12b-20
Lucas
24:13-35
1
De Heer is onze reisgenoot,
Hij
die ons zijn gezelschap bood
...
3
De avond daalt, blijf bij ons Heer!
Hij
zet zich aan de tafel neer
en
breekt het brood en schenkt de wijn,
die
gast, het moet de gastheer zijn!
Liedboek
voor de Kerken 1973
GENESIS
Genesis
is het eerste boek van de Bijbel en het Oude Testament. Het
beschrijft de schepping, Adam en Eva in en uit het paradijs, hun
zonen Kain en Abel, Noach en de zondvloed, de voorgeschiedens,
geslachtsregisters en aartsvaders van
Israël
tot en met Jakob en zijn zeven zonen en het eindigt met de dood van
zijn zoon Jozef in Egypte.
Wij
lezen uit Genesis 28 over de droom van Jakob in Betel als hij op weg
gaat om een Joods meisje te trouwen, een dochter van zijn oom Laban.
Dit gebeurt nadat hij zijn vader Isaak tot 2 x toe heeft bedrogen en
hem zijn zegen en erfdeel van zijn halfbroer Esau heeft ontfutseld.
Esau wil wraak nemen en daarom is Jakob thuis niet meer veilig.
Jakob
droomt van engelen, een trap en bovenaan God, die belooft Jakob (toch
ondanks al zijn streken) voorspoed, vele nakomelingen en
bezittingen. Ook r Het land waarop je nu ligt te slapen zal ik aan
jou en je nakomelingen geven. Het
land van anderen dus...
Jakob
is blij en belooft hem op de voorwaarde r20 ‘Als God
mij ter zijde staat en mij op deze reis beschermt, als hij mij
brood te eten geeft en kleren aan mijn lichaam, 21 en als ik veilig
terugkom bij mijn verwanten, dan zal de HEER mijn God zijn. …
en ik beloof dat ik u dan een tiende deel zal afstaan van alles wat u
mij geeft.’
Kunst
tip: De
droom van Jacob (=of de droom van Joachim, een van de scenes uit zijn
leven, er is ook geen trap te bekennen en wel herders-) door Giotto
(1267-1337) Circa 1313 nu in de Scrovegni (Arena) Chapel, Padua,
Italië.
Link
willemkox/Giotto
De-droom-van-Jacob
of wikipaintings
Kunst
tip:
Plafond fresco van Jakob's droom in het Palazzo Farnese, Caprarola
diverse kunstenaars Villa
Farnese
Link
aboutbiblevideos
Kunst
tip: Jacob’s
Ladder door Albert Houthuesen (1903-1997) een Nederlander die in het
VK opgroeide en werkte. Werk uit 1966, tempera op doek in een korte periode in het
fascinerend overzicht van zijn oeuvre en ontwikkeling als schilder.
Bij het werk zegt Houthuesen zelf: When
one reads the story of ‘Jacob’s Ladder’ one is
moved because this early tale is so profoundly rich and profoundly
true of this terribly ambitious man. But is this really just Jacob’s
Ladder? Isn’t it perhaps the end of everything for this chap
under this night moon? In
een
privecollectie, maar er staat op de site ook een overzicht van
(Britse) musea met werk van Houthuesen, de BBC documentaire is
geblokkeerd helaas. Link
Jacobs-Ladder
GENESIS
28: 10-22Jakobs
droom in Betel
10 Jakob verliet dus Berseba en ging op weg naar Charan. 11 Op zijn tocht kwam hij bij een plaats waar hij bleef overnachten omdat de zon al was ondergegaan. Hij pakte een van de stenen die daar lagen, legde die onder zijn hoofd en ging op die plaats liggen slapen. 12 Toen kreeg hij een droom. Hij zag een ladder die op de aarde stond en helemaal tot de hemel reikte, en daarlangs zag hij Gods engelen omhoog gaan en afdalen. 13 Ook zag hij de HEER bij zich staan, die zei: ‘Ik ben de HEER, de God van je voorvader Abraham en de God van Isaak. Het land waarop je nu ligt te slapen zal ik aan jou en je nakomelingen geven. 14 Je zult zoveel nakomelingen krijgen als er stof op de aarde is; je gebied zal zich uitbreiden naar het westen en het oosten, naar het noorden en het zuiden. Alle volken op aarde zullen wensen zo gezegend te worden als jij en je nakomelingen. 15 Ikzelf sta je ter zijde, ik zal je overal beschermen, waar je ook heen gaat, en ik zal je naar dit land terugbrengen; ik zal je niet alleen laten tot ik gedaan heb wat ik je heb beloofd.’
16 Toen werd Jakob wakker. ‘Dit is zeker,’ zei hij, ‘op deze plaats is de HEER aanwezig. Dat besefte ik niet.’ 17 Eerbied vervulde hem. ‘Wat een ontzagwekkende plaats is dit,’ zei hij, ‘dit is niets anders dan het huis van God, dit moet de poort van de hemel zijn!’ 18 De volgende morgen vroeg zette Jakob de steen die hij als hoofdsteun had gebruikt rechtop, en wijdde hem door er olie over uit te gieten. 19 Hij gaf die plaats de naam Betel; vroeger heette het daar Luz. 20 Daarna legde hij een gelofte af: ‘Als God mij ter zijde staat en mij op deze reis beschermt, als hij mij brood te eten geeft en kleren aan mijn lichaam, 21 en als ik veilig terugkom bij mijn verwanten, dan zal de HEER mijn God zijn. 22 Deze steen die ik gewijd heb, zal dan een huis van God worden – en ik beloof dat ik u dan een tiende deel zal afstaan van alles wat u mij geeft.’

10 Jakob verliet dus Berseba en ging op weg naar Charan. 11 Op zijn tocht kwam hij bij een plaats waar hij bleef overnachten omdat de zon al was ondergegaan. Hij pakte een van de stenen die daar lagen, legde die onder zijn hoofd en ging op die plaats liggen slapen. 12 Toen kreeg hij een droom. Hij zag een ladder die op de aarde stond en helemaal tot de hemel reikte, en daarlangs zag hij Gods engelen omhoog gaan en afdalen. 13 Ook zag hij de HEER bij zich staan, die zei: ‘Ik ben de HEER, de God van je voorvader Abraham en de God van Isaak. Het land waarop je nu ligt te slapen zal ik aan jou en je nakomelingen geven. 14 Je zult zoveel nakomelingen krijgen als er stof op de aarde is; je gebied zal zich uitbreiden naar het westen en het oosten, naar het noorden en het zuiden. Alle volken op aarde zullen wensen zo gezegend te worden als jij en je nakomelingen. 15 Ikzelf sta je ter zijde, ik zal je overal beschermen, waar je ook heen gaat, en ik zal je naar dit land terugbrengen; ik zal je niet alleen laten tot ik gedaan heb wat ik je heb beloofd.’
16 Toen werd Jakob wakker. ‘Dit is zeker,’ zei hij, ‘op deze plaats is de HEER aanwezig. Dat besefte ik niet.’ 17 Eerbied vervulde hem. ‘Wat een ontzagwekkende plaats is dit,’ zei hij, ‘dit is niets anders dan het huis van God, dit moet de poort van de hemel zijn!’ 18 De volgende morgen vroeg zette Jakob de steen die hij als hoofdsteun had gebruikt rechtop, en wijdde hem door er olie over uit te gieten. 19 Hij gaf die plaats de naam Betel; vroeger heette het daar Luz. 20 Daarna legde hij een gelofte af: ‘Als God mij ter zijde staat en mij op deze reis beschermt, als hij mij brood te eten geeft en kleren aan mijn lichaam, 21 en als ik veilig terugkom bij mijn verwanten, dan zal de HEER mijn God zijn. 22 Deze steen die ik gewijd heb, zal dan een huis van God worden – en ik beloof dat ik u dan een tiende deel zal afstaan van alles wat u mij geeft.’
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst NBV
Liever
luisteren?
Kardinaal Simonis
en bisschop Hurkmans van
's-Hertogenbosch op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Genesis is het 1e boek van het Oude Testament.
Preek
voor de Vredeskerk in Gouda in seizoen 2006-2007, zonder de auteur.
Over Jakobs droom, de symboliek, de herkenbaarheid en hoe nu
verder.... Link
(doc) vredeskerkgouda
Op
You Tube: In
het Engels, een animatie voor kinderen van Jakobs droom, de ladder en
de belofte van God (4m55). Link
youtube
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 111. Psalm 111 is een
acrostichon: de versregels beginnen steeds met een volgende letter
van het Hebreeuwse alfabet.
In
het Latijn heet de psalm Confitebur
tibi volgens de Naardense Bijbel. NB
Misschien is het echter Beatus
vir
naar de Latijnse Clementina Bijbel Alleluja,
reversionis Aggæi et Zachariæ. Beatus
vir
qui timet Dominum: in mandatis ejus volet nimis. De
oprechten is dan een vertaling van Hagai en Zacharias.
De
Groot Nieuws Bijbel geeft de psalm de titel Eer
aan de Heer.
Het is een lofpsalm vol met de grote daden van de Heer, de instelling
van de Sabbat en als slot nog wat praktisch advies: r10
Het begin van wijsheid is ontzag voor de HEER, wie
leeft naar zijn wet, getuigt van goed inzicht. Zijn
roem houdt stand, voor
altijd.
Kunst
tip: Baldassar
Galuppi genoemd Il Buranello (1706-1785) 'Confetibur
tibi Domine', I.
Confitebor – 0:05
II. Magna opera – 3:52
III. Confesio - 6:57. Uitgevoerd
door Gérard Lesne (countertenor), Véronique Gens
(soprano) en Peter Harvey (baritone) met het Seminario Musicale
dirigent Gérard Lesne. (9m52) Link
youtube
Kunst tip:
Michel-Richard
Delalande ( 1567-1627)
Confitebor tibi Domine
(psalm 110/psalm 111) Confitebor
tibi Domine,
Magna opera Domini (02:04)
Confessio et magnificentia (04:19),
Memoriam fecit mirabiliam (06:57),
Memor erit in saeculum (08:54),
Fidelia
omnia mandata ejus (13:58),
Redemptionem misit (15:30),
Sanctum et terribile (18:04),
Intellectus bonus omnibus (19:43),
Gloria Patri (22:24),
Uitgevoerd door Les Arts Florissants onder leidign van William
Christie (25m) Link
youtube
PSALM
111
1
Halleluja!
Ik
wil de HEER loven met heel mijn hart
in
de grote kring van oprechten.
2
Machtig zijn de werken van de HEER,
wie
ze liefheeft, onderzoekt ze.
3
Zijn daden hebben glans en glorie,
zijn
rechtvaardigheid houdt stand, voor altijd.
4
Hij stelde een gedenkdag in voor zijn wonderen,
genadig
en liefdevol is de HEER.
5
Hij gaf voedsel aan wie hem vrezen,
eeuwig
gedenkt hij zijn verbond.
6
Hij toonde zijn volk de kracht van zijn daden
en
gaf hun het land van andere volken.
7
Waarheid en recht zijn het werk van zijn handen,
uit
al zijn regels blijkt zijn trouw,
8
ze zijn onwrikbaar, voor altijd en eeuwig,
gemaakt
volgens waarheid en recht.
9
Hij heeft zijn volk verlossing gebracht,
voor
eeuwig zijn verbond ingesteld.
Heilig
en ontzagwekkend is zijn naam.
10
Het begin van wijsheid is ontzag voor de HEER,
wie
leeft naar zijn wet, getuigt van goed inzicht.
Zijn
roem houdt stand, voor altijd.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Rinse
Postuma uit Ermelo op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Preek
van ds Minnema voor de Gerefomeerde Kerk van Baflo op 24jul11 over
psalm 11 een ABC-tje van de vroomheid Aandachtig, Bondig en Concreet,
met toelichting. Link
(pdf)
Baflo
Op You Tube:
Moderne psalm 111 in het Engels ''Holy
and Awesome is His Name"
door Esther Mui. (4m09). Link
youtube
OPENBARING
Openbaring
is het laatste boek van het Nieuwe Testament. Het is geschreven door
de profeet
Johannes in de 1e eeuw rond keizer Nero vanwege de
Christenvervolgingen maar wellicht later rond 90 na Christus. Het
wordt gerekend tot de eindtijd
literatuur of de Apocalyps dat ook onthulling betekent (en niet
verwoesting). In de 1e eeuw werd het Rijk van God snel verwacht Aan
Openbaring begint ook met de
tijd dringt/is nabij (r3).
Hoewel
het dus (wellicht veel) later is geschreven dan de tijd van Jezus en
zijn apostelen, wordt het boek toch aan de apostel Johannes
toegeschreven net zoals het traditie is om de apostel en de
evangelist als een persoon op te vatten. Bijbel onderzoekers
betwijfelen dit sterk.
Het
boek Openbaring staat vol visioenen, inzichten, getallen en
merkwaardige beelden die zich prima lenen voor verbeelding, maar vaak
afschrikwekkend of surrealistisch aandoen.
Het
stukje dat wij deze week lezen bevat brieven aan de gemeente in
Pergamum,
in Turkije, nu Bergama en Tyatira in (West) Turkije nu bekend als
Akhisar.
De
stad stond bekend om haar handel in textiel en kleurstoffen, waarvan
een aantal artefacten en inscripties van de diverse gilden van. Eén
van de kleurstofhandelaren in Tyatira was Lydia, die vermeld wordt in
Handelingen
16:11-15.
In
beide brieven waarschuwingen tegen ontucht en (=?) het eten van
heidens offervlees. In de 1e brief de waarschuwing tegen
afgoderij, de leer van Bileam en de Nikolaïeten
en de oproep te luisteren en te leven naar de Geest. In de2e brief
een waarschuwing tegen profetes (prostituee?) Izebel ook ontuchtig en
ook verleidster tot het eten van heidens offervlees. De
regels waarin stata dat haar -onschuldige- kinderen gestraft zullen
worden zijn weggelaten door de leesroostercie. Dat is jammer want de
slot zin is prachtig zo kort na Pasen: r25 'houd vast aan
wat u hebt, totdat ik kom.’
Kennis
tip: Bileam
in
r14 is een profeet die door de Moabitische koning Balak wordt
gevraagd de vreemde Israelieten uit Egypte te vervloeken, hij wil ze
zijn land uit wil hebben (Numeri 22:5). Bileam betekent
‘verwoester van het volk’ hij wordt door God meerdere
malen tegengehouden en een engel waarschuwt hem. Bileam zegent de
Israelieten drie keer en maakt inderdaad een offer van stieren en
rammen gereed (Numeri 23:1). Meer
in Numeri
22-23.
Kennis
tip: Nikolaïeten
zijn een vroeg Christelijke beweging onder leiding van (de stichter)
Nikolaos. Er is weinig over bekend behalve de regels die wij deze
week lezen over ontucht en heidens offervlees. Meer op:
Wikipedia/Nicolaisme
OPENBARING
2:12B-22
(12
Schrijf aan de engel van de gemeente in Pergamum:)12b“Dit
zegt hij die het scherpe, tweesnijdende zwaard heeft: 13 Ik weet waar
u woont, namelijk waar Satans troon staat. U bent mijn naam trouw
gebleven en hebt uw geloof in mij niet verloochend, ook niet toen
Antipas, mijn betrouwbare getuige, werd gedood in uw stad, waar ook
Satan woont. 14 Maar enkele dingen heb ik tegen u: sommigen houden
vast aan de leer van Bileam, die Balak liet weten hoe hij voor de
Israëlieten een val moest opzetten, waardoor ze heidens
offervlees zouden gaan eten en ontucht zouden plegen. 15 Zo is het
ook bij u: sommigen houden op dezelfde manier vast aan de leer van de
Nikolaïeten. 16 Breek toch met het leven dat u nu leidt, anders
kom ik binnenkort naar u toe en zal ik hen met het zwaard uit mijn
mond bestrijden.
17 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint zal ik van het verborgen manna geven, en ook een wit steentje waarop een nieuwe naam staat die niemand kent, behalve degene die het ontvangt.”
18 Schrijf aan de engel van de gemeente in Tyatira:“Dit zegt de Zoon van God, die ogen heeft als vlammend vuur en voeten als brons: 19 Ik weet wat u doet, hoe liefdevol, gelovig, hulpvaardig en standvastig u bent; u doet nu zelfs meer dan vroeger. 20 Maar dit heb ik tegen u: u laat die Izebel, die zichzelf profetes noemt, haar gang gaan terwijl ze mijn dienaren met haar uitspraken tot ontucht en het eten van heidens offervlees verleidt. 21 En hoewel ik haar de tijd heb gegeven om te breken met het leven dat ze leidt, weigert ze haar ontuchtig gedrag op te geven. 22 Ik zal haar ziek maken en hen die overspel met haar plegen in ellende storten, tenzij ze met haar breken;
17 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint zal ik van het verborgen manna geven, en ook een wit steentje waarop een nieuwe naam staat die niemand kent, behalve degene die het ontvangt.”
18 Schrijf aan de engel van de gemeente in Tyatira:“Dit zegt de Zoon van God, die ogen heeft als vlammend vuur en voeten als brons: 19 Ik weet wat u doet, hoe liefdevol, gelovig, hulpvaardig en standvastig u bent; u doet nu zelfs meer dan vroeger. 20 Maar dit heb ik tegen u: u laat die Izebel, die zichzelf profetes noemt, haar gang gaan terwijl ze mijn dienaren met haar uitspraken tot ontucht en het eten van heidens offervlees verleidt. 21 En hoewel ik haar de tijd heb gegeven om te breken met het leven dat ze leidt, weigert ze haar ontuchtig gedrag op te geven. 22 Ik zal haar ziek maken en hen die overspel met haar plegen in ellende storten, tenzij ze met haar breken;
(23
haar kinderen zal ik laten sterven aan een dodelijke ziekte. Laat
elke gemeente beseffen dat ik het ben die hart en ziel van de mens
doorgrondt en dat ik ieder van u zal belonen naar zijn daden. 24
Tegen de rest van u in Tyatira, al degenen die haar leer niet
aanhangen en die zich niet hebben verdiept in de zogenaamde
verborgenheden van Satan, zeg ik: ‘Ik leg u maar één
last op: 25 houd vast aan wat u hebt, totdat ik kom.’)
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Leo
de Oude uit Krimpen aan de IJssel op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Openbaring is het laatste boek van het Nieuwe Testament.
Preek
van ds A Tromp voor de Protestantse Kerk in Hattem
op
22
juli 2007
over de brief aan deze gemeente Stel,
dat Jezus óns een brief schrijft om als kanselboodschap voor
te laten lezen, kan Hij die brief dan óók zo beginnen?
(zo
lovend en prijzend?) Link
atromp
Op
You Tube:
Voorgelezen Openbaring 2:12b-17 met beelden van de resten van
Pergamum (2m04) Link
youtube
en Tyatira (2m25) Link
youtube
LUCAS
Lucas
is het 3e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit verhaal komt ook voor bij Marcus 16:12-13
superkort samengevat met: 12
Daarna verscheen hij in een andere gedaante aan twee van hen toen ze
buiten de stad aan het wandelen waren. 13 Ze gingen terug en
vertelden het aan de anderen; maar ook zij werden niet geloofd.
Het
is verhaal van 2 leerlingen die naar Emmaus lopen vlakbij Jeruzalem.
Jezus, die ze niet herkennen, loopt met ze mee en legt het allemaal
nog eens uit. R25 Hebt
u dan zo weinig verstand en bent u zo traag van begrip dat u niet
gelooft in alles wat de profeten gezegd hebben? 26 Moest de messias
al dat lijden niet ondergaan om zijn glorie binnen te gaan?’ 27
Daarna verklaarde hij hun wat er in al de Schriften over hem
geschreven stond, en hij begon bij Mozes en de Profeten. Als
ze er zijn eet Jezus zelfs met ze mee. Als hij het brood deelt, net
zoals op het Laatste Avondmaal, dan herkennen zij hem pas.
Kennis
tip een
stadie, r31 is ongeveer 11km Christipedia/Stadie
dwz als de Romeinse voet als basis wordt genomen, maar de meningen
verschillen volgens Wikipedia/Stadie.
Meer over maten en gewichten in het Oude Testament op
bijbelencultuur.
Kunst
tip:
De Emmaüsgangers
door Duccio (di Buoninsegna, 1255- 1318 in Siena, Italië).
Circa 1308 – 1311 tempera (eierverf) op paneel nu in het Dom
Museum in Siena Link Duccio
di Buoninsegna Emaus
LUCAS
24: 13-53
Verschijningen
en hemelvaart (de Emmaüsgangers)
13
Diezelfde dag gingen twee van de leerlingen op weg naar een dorp dat
Emmaüs heet en zestig stadie van Jeruzalem verwijderd ligt. 14
Ze spraken met elkaar over alles wat er was voorgevallen. 15 Terwijl
ze zo met elkaar in gesprek waren, kwam Jezus zelf naar hen toe en
liep met hen mee, 16 maar hun blik werd vertroebeld, zodat ze hem
niet herkenden. 17 Hij vroeg hun: ‘Waar loopt u toch over te
praten?’ Daarop bleven ze somber gestemd staan. 18 Een van hen,
die Kleopas heette, antwoordde: ‘Bent u dan de enige
vreemdeling in Jeruzalem die niet weet wat daar deze dagen gebeurd
is?’ 19 Jezus vroeg hun: ‘Wat dan?’ Ze antwoordden:
‘Wat er gebeurd is met Jezus uit Nazaret, een machtig profeet
in woord en daad in de ogen van God en van het hele volk. 20 Onze
hogepriesters en leiders hebben hem ter dood laten veroordelen en
laten kruisigen. 21 Wij leefden in de hoop dat hij degene was die
Israël zou bevrijden, maar inmiddels is het de derde dag sinds
dit alles gebeurd is. 22 Bovendien hebben enkele vrouwen uit ons
midden ons in verwarring gebracht. Toen ze vanmorgen vroeg naar het
graf gingen, 23 vonden ze zijn lichaam daar niet en ze kwamen zeggen
dat er engelen aan hen waren verschenen. De engelen zeiden dat hij
leeft. 24 Een paar van ons zijn toen ook naar het graf gegaan en
troffen het aan zoals de vrouwen hadden gezegd, maar Jezus zagen ze
niet.’ 25 Toen zei hij tegen hen: ‘Hebt u dan zo weinig
verstand en bent u zo traag van begrip dat u niet gelooft in alles
wat de profeten gezegd hebben? 26 Moest de messias al dat lijden niet
ondergaan om zijn glorie binnen te gaan?’ 27 Daarna verklaarde
hij hun wat er in al de Schriften over hem geschreven stond, en hij
begon bij Mozes en de Profeten.
28
Ze naderden het dorp waarheen ze op weg waren. Jezus deed alsof hij
verder wilde reizen. 29 Maar ze drongen er sterk bij hem op aan om
dat niet te doen en zeiden: ‘Blijf bij ons, want het is bijna
avond en de dag loopt ten einde.’ Hij ging mee het dorp in en
bleef bij hen. 30 Toen hij met hen aan tafel aanlag, nam hij het
brood, sprak het zegengebed uit, brak het en gaf het hun. 31 Nu
werden hun ogen geopend en herkenden ze hem. Maar hij werd onttrokken
aan hun blik. 32 Daarop zeiden ze tegen elkaar: ‘Brandde ons
hart niet toen hij onderweg met ons sprak en de Schriften voor ons
ontsloot?’ 33 Ze stonden op en gingen meteen terug naar
Jeruzalem, waar ze de elf en de anderen aantroffen, 34 die tegen hen
zeiden: ‘De Heer is werkelijk uit de dood opgewekt en hij is
aan Simon verschenen!’ 35 De twee leerlingen vertelden wat er
onderweg gebeurd was en hoe hij zich aan hen kenbaar had gemaakt door
het breken van het brood.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Ella Schipper-Vollebregt
uit
Rotterdam op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Lucas is het 3e boek van het Nieuwe Testament.
Preek
van St Interkerk voor Rooms Katholieken zd zpl over de Emmausgangers
'Wanneer
ze in onze tijd hadden geleefd, dan zou, bij hun dossier over Jezus,
ongetwijfeld nog het resultaat van een opiniepeiling behoord hebben,
met daarbij natuurlijk het commentaar van de onvermijdelijke
deskundigen. Ze keren Jeruzalem de rug toe. Ze zijn al bezig nieuwe
prioriteiten te stellen, waarop ze hun leven nu gaan oriënteren
'.
Link
emmausgangers
of
Preek
van
Ton Heijboer freelance kerkelijk werker te Andijk met Co Libris
eenmanszaak
voor de geloofsgemeenschap.
Over
Lucas 24: het
leven is al heel vaak vergeleken met het gaan van een weg. Erg
origineel is het dus niet om dat beeld te gebruiken. Nu hoef je als
voorganger niet altijd origineel te zijn, maar als ik die metafoor
vanmorgen breed zou uitwerken, wordt deze preek waarschijnlijk een
lange, uiterst saaie aaneenschakeling van gemeenplaatsen en clichés.
Link
co-libris/de-emmausgangers
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze Vader' Het gebed dat Jezus
heeft geleerd. Deze keer een gebed van Klaas Eijbergen op
1001gedichten.nl onder de Christelijke gebeden.
Elk
einde is een nieuw begin
“Laat
ons bidden”,
zei de voorganger.
zei de voorganger.
Ik
vouw mijn handen
en denk na over de wereld.
Kijk ook in mijn leven.
en denk na over de wereld.
Kijk ook in mijn leven.
De
voorganger heeft het over leed
wat de mensen elkaar aan doen.
Ik hoor dat en knik,
misschien zag iemand dat ook.
wat de mensen elkaar aan doen.
Ik hoor dat en knik,
misschien zag iemand dat ook.
Ik
weet zeker dat God het hoort
en ook ziet,
want waar mensen samen zijn
is Hij aanwezig.
en ook ziet,
want waar mensen samen zijn
is Hij aanwezig.
De
voorganger zegt: “Amen”.
Ik
denk
dat we een gebed
dat we een gebed
met
AMEN moeten beginnen,
want elk einde
want elk einde
is
een nieuw begin.
VOLGENDE
WEEK
3e
van Pasen, 14 april 2013
Jeremia
32:36-41
Psalm
33:1-11 (Psalm 30)
Openbaring
5:6-14
Lucas
24:35-48
Gezang
82
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten