Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in
Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun kerkgangers horen elke
week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
Laatste
Begijn overleden
Begijnen
waren vrouwen alleenstaanden en deel uitmakend van een soort vrije
lekengemeenschap leefden binnen de Rooms-katholieke
Kerk
en woonden meestal
in een begijnhof,
individuele wonignen vaak rondom om een plein, hof gebouwd. Begijnen
legden geen eeuwige geloften af, behalve die van kuisheid. Zij
mochten ook hun bezittingen houden. In 2013 overleed de laatste
begijn ter wereld in België.
De
naam wordt toegeschreven aan de
Heilige
Begga,
hun beschermheilige of aan het werkwoord begg
op mompelen, stamelen (vgl. het Franse bègue=
stamelaar). Dan verwijst de naam naar het voortdurend gebeden
prevelen.
Meer
op wikipedia
schilderij van Edgar Maxence waarvan ik de kap van de de vrouw als
typisch begijn zie en misschien zit ik er erg naast. Link
3.bp Detail
op Ellebelle
tekst Elle-belle10
en Wikipedia/Edgar
Maxence
PERIODE
21
april is de 4e zondag van Pasen en heet Jubilate,
Latijn, maar niet naar psalm 100 die wij lezen en die ook oproept tot
jubelen of vol vreugde zingen. In de Katholieke Kerk noemt men deze
zondag Jubilate
naar
het eerste woord van het keervers (antifoon)
van psalm 96 ‘Jubilate
Deo, omnis terra’.
Enigszins onlogisch lijkt de RK keuze voor de volgende teksten:
Johannes
16:16-23 over het verdriet dat de volgelingen van Jezus moeten lijden
voordat zij herenigd worden met Jezus. Bron:
Wikipedia/Jubilate
Maar
volgens de Protestanten in Staphorst is Psalm
100 sinds mensenheugenis de intochtspsalm is voor die dag: Juicht de
Heer toe, heel de aarde! Meebeleven? ga naar de Palsm en dan Liever live?
Kunst
tip:
Vroeg 16e-Eeuws Spaans muziek manuscript toegeschreven aan de
Kathedraal van Jaén. Het is een vellum (soort leer perkament)
manuscript, aan beiden zijden beschreven met muziek annotaties (noten
en aanwijzingen). Donatie van Dr. Shadle Senior Lecturer in Music,
aan MIT, Massachusets Institute of Technology. Link
libraries/jubilate
De
Bach cantaten
voor deze zondag zijn “Weinen,
Klagen, Sorgen, Zagen'' (BWV
12), 'Ihr
werdet weinen und heulen' (BWV
103) en 'Wir
müssen durch viel Trübsal' (BWV
146). De
teksten horen bij Johannes 16: 16-23a; Afscheidsrede Jezus: jullie
verdriet zal in vreugde veranderen
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750), 'Wir
müssen durch viel Trübsal' (BWV
146, gevolgd door 28 en 48). Uitgevoerd door Pieter Leusink en het
Nederlands Bachcollegium in Sankt Paulin Kirche, Trier, Duitsland
(1u8m). Link youtube
of
kijk op dit blog op 29april12
naar het Openingskoor
uit “Ihr
werdet weinen und heulen”
(BWV 103) door de Bach Stiftung uit St Gallen gedirigeerd door Rudolf
Lutz (5m26). De Duitse tekst staat op webdocs
cantatas 103.
Of
kijk op dit blog op 15mei11
naar JS
Bach Cantate "Weinen,
Klagen, Sorgen, Zagen"
(BWV 12) Sinfonia deel 1van7 voor Jubilate
(3e zondag na Pasen). Tekst van Salomo Franck, opgenomen in de eerste
cantate cyclus. Hier uitgevoerd door het Amsterdam Baroque Orchestra
onder leiding van Ton Koopman (2m22).
Concert
tip
zo21april13
om
11.30 uur Koogerkerk, Koog 30, Zuid-Scharwoude. 'Wir
müssen durch viel Trübsal' (BWV
146). Uitgevoerd door Gerard Leegwater en het Collegium Vocale
Camerata Link
Kooger
Kerk
zo21april13
om
17uur in de Pieterskerk, Pieterskerkhof, Leiden. 'Wir
müssen durch viel Trübsal' (BWV
146). Uitgevoerd door Wolfgang Lange / Gelders Bach Collegium
Link
Gelders
Bach Collegium.
zo21april13
om
19uur in de Laurenskerk,
Grotekerkplein 27, Rotterdam.
'Wir
müssen durch viel Trübsal' (BWV
146). Uitgevoerd door Wiecher Mandemaker en de Laurenscantorij &
-Bachorkest Link
Laurenscantorij
zo21april13
van 19-20uur uur in de Maartenskerk, Kerkplein, Zaltbommel. 'Halt
im Gedächtnis Jesum Christ' (BWV
67). De uitvoerenden zijn: Cappella Sint-Maarten,
Sint-Maarten Bach Orkest, Hugo Bakker (hoofdorgel), Sylvia van der
Vinne (alt), Jelle Draijer (bas en Arco Mandemaker (tenor). Dirigent:
Arie Hoek. Link
Maartenskerkmuziek
TEKSTEN
Deze
week is het thema's vooral God en Jezus als 'de goede herder' in
Numeri, de psalm en Johannes. Maar ook de eeuwige trouw van God in de
psalm en in Johannes.
In
Numeri beschrijft God Mozes hoe hij zal sterven, als straf, en Mozes
protesteert niet. Hij vraagt om een opvolger, een herder om het volk
te leiden, het wordt Jozua vanwege zijn geestkracht.
De
psalm is een
korte lofpsalm die oproept tot jubelend zingen, de gang naar
tempel(voorhof), hulde en dank brengen. Mooi is: r3 God is als een
herder voor zijn kudde en r5 zijn
liefde duurt eeuwig, zijn
trouw van geslacht op geslacht.
In
Openbaring r9 een
onafzienbare menigte, die niet te tellen was, uit alle landen en
volken, van elke stam en taal. In het wit gekleed en met palmtakken
in hun hand stonden ze voor de troon en voor het lam. 10 Luid riepen
ze: ‘De redding komt van onze God die op de troon zit en van
het lam!’
Een
mooi beeld van de komende aantallen niet-Joodse gelovigen,
Christenen, die de Joden later ver zullen overtreffen.
In
Johannes Jezus en de twijfelaars, ongelovigen die hem vragen of hij
de Messias is. Jezus antwoord u gelooft het toch niet en verwijst hij
naar zijn eerdere rede in Johannes 10:1-20 over de schapen die de
goede herder niet volgen, maar toch bij de kudde horen.
Numeri
27:12-23
Psalm
100
Openbaring
7:9-17
Johannes
10:22-30
Gezang
223
1
De aarde is vervuld van goedertierenheid,
van
goddelijk geduld en goddelijk beleid.
...
4
Omdat zij niet vergeet wie godverlaten zijn:
de
wereld hemelsbreed zal goede aarde zijn.
Liedboek
voor de Kerken 1973
NUMERI
Numeri
is het 4e boek van het Oude Testament. Het bevat 2 volkstellingen,
vandaar de naam numeri
die getallen (nummers) betekent in het Latijn. In de Hebreewse Bijbel
heet het boek Bemidbar
dat betekent in de woestijn. In het boek staan ook de verhalen van
het Joodse volk in de Sinaï
woestijn en, dat lezen wij deze week, de woestijn van Moab ten Oosten
van de Jordaan. Het boek bevat daarnaast regels en voorschriften en
in de onderverdeling volgens de Groot Nieuws Bijbel valt onze tekst
onder de regels over het leven in andere landen
met andere volken met andere geloven. Bedoeld om het volk bij elkaar
te houden maar het lijkt wat conservatief en intolerant. Heel modern
juist lijtk de regel in Numeri 27:1-11 net voor onze tekst dat
dochters kunnen erven van hun vader, maar alleen als er geen zonen
zijn.
In
de tekst die wij deze week lezen beschrijft God Mozes hoe hij zal
sterven, als straf en Mozes protesteert niet, maar vraagt wel om een
opvolger, een herder om het volk te leiden. God kiest Jozua, zoon van
Nun die geholpen zal worden door de priester, orakelstenen
lezer
volgens de Groot Nieuws Bijbel, Eleazar. In de Groot Nieuws Bijbel is
Jozua bekwaam, in de Nieuwe Bijbelvertaling heeft hij geestkracht
(r18). Het verhaal van Jozua als leider staat in het Bijbelboek dat
zijn naam draagt.
Andere
opvallend (mooie) vertalingsverschillen: in de Groot Nieuws Bijbel
zal Mozes sterven als hij de berg Arabim beklimt, in de Nieuwe
BijbelVertaling r13 zul
je met je voorouders verenigd worden, net als je broer Aäron.
In
de Groot Nieuws Bijbel zal Eleazar Jozua vertellen
wat
hij moet doen, in de Nieuwe Bijbelvertaling gaat het om al
of niet een veldtocht beginnen. Mooi
is de omschrijving van God in r16
‘de HEER, de God die aan al wat leeft de levensadem schenkt...
Kennis
tip: In
r14 verwijst God naar Meribat-Kades in de woestijn Sin waar hij en
het volk tegen zijn bevel zijn ingegaan en geen ontzag hebben
getoond. Dit staat
in Numeri 20:13 bij het verhaal van de dood van Miriam. In de
Naardnse Bijbel staat de naam verklaard:
Mee Meriva Kadeesje, het water der rebellie van heilighuis, in de
woestijn Tsien. Hoe
de Israëlieten
geen ontzag toonden staat er niet , het volgt direct na Numeri
19
het
reinigingswater.
Kunst
tip:
Mozes zegent Jozua door Marc Chagall (1887-1985) uit zijn Bijbel
serie Link
flick/haggertymuseum
Kunst
tip2:
Jozua
in een Karolingisch (Frankrijk) manuscript uit 840 na Chr. Nu
in
het British Museum London, VK. Link
Wikimedia/Karolingischer
Buchmaler
NUMERI
27:12-23
Mozes
draagt de leiding over aan Jozua
12
De HEER zei tegen Mozes: ‘Beklim het Abarimgebergte, zodat je
kunt uitkijken over het land dat ik de Israëlieten geef. 13
Wanneer je het gezien hebt, zul je met je voorouders verenigd worden,
net als je broer Aäron. 14 Dat is omdat jullie in de woestijn
van Sin, toen de Israëlieten met verwijten kwamen over water,
tegen mijn bevel zijn ingegaan en in hun bijzijn geen ontzag hebben
getoond voor mijn heiligheid.’ (Dat was het water van
Meribat-Kades in de woestijn van Sin.) 15 Mozes antwoordde de HEER:
16 ‘Moge de HEER, de God die aan al wat leeft de levensadem
schenkt, dan iemand over het volk aanstellen 17 die het kan leiden
en de troepen kan aanvoeren, zodat het volk van de HEER niet wordt
als een kudde schapen zonder herder.’ 18 De HEER zei tegen
Mozes: ‘Laat Jozua, de zoon van Nun, bij je komen; hij is een
man die geestkracht bezit. Leg hem de hand op 19 en laat hem
plaatsnemen voor de priester Eleazar en voor de hele gemeenschap.
Draag in ieders aanwezigheid de leiding aan hem over 20 en laat hem
delen in het aanzien dat jij geniet. Dan zal heel Israël hem
voortaan gehoorzamen. 21 Wanneer er een beslissing moet worden
genomen, moet hij zich tot de priester Eleazar wenden, en die
raadpleegt dan ten overstaan van de HEER de orakelstenen. Zijn
uitspraak bepaalt of Jozua met de andere Israëlieten een
veldtocht moet ondernemen of niet.’ 22 Mozes deed wat de HEER
hem had opgedragen: hij liet Jozua bij zich komen, liet hem
plaatsnemen voor de priester Eleazar en voor de hele gemeenschap, 23
legde hem de handen op en droeg de leiding aan hem over. Zo had de
HEER het bij monde van Mozes bevolen.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst NBV
Liever
luisteren?
Sietze
Visser uit Leeuwarden op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel.
Numeri
is het 4e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Oude
kerk Tijd, Oude kerkplein ingang oa Wijde kerksteeg in de
Warmoestraat, Amsterdam. Tijd
11uur,
voorganger ds Rosaliene Israël | Numeri 27, 12-23; Johannes 10,
22-30 en/of om 18uur avondgebed: Abdijvesper of Trappistenvesper met
gemeentemaaltijd bier en kaas. Link
Oudekerk-amsterdam
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van ds.
N. Meynen voor Hervormd Zeist in de Thomaskerk op2mei2004 over Numeri
27:12-23, Openbaring 7:9-17 en Johannes 10:22-30. Uit
deze lezing neemt ds Meynen mee: continuïteit is belangrijk: de
essentie van het reisverhaal, van Egypte, symbool voor het leven als
slaven; door de woestijn, die met droogte en oases op ons leven
lijkt, met z’n voor- en tegenspoeden; naar het land van de
toekomst, waar melk en honing rijkelijk vloeien; neem de voorgaande
fasen mee, en dan kun je weten, dat ze steeds terugkomen: Ook in het
beloofde land is slavernij, zijn onrecht en dood; ook daar zijn oases
en dorre vlakten der woestijnen. Link
hervormdzeist
Op
You Tube: In
het Engels 'A
reflection on the book of Numbers illustrated by chapter' door
James Holtco. Met de hele tekst onder de video: This
book is called Numbers because it opens and closes with two censuses
- The first counted the exodus generation, and the second counted the
Promised Land generation. ….God is still the shepherd of His
people - even when He has to use His staff to keep them from
wandering.To me that's the message of Numbers: Our relationship with
God is based on His grace - Not on anything we do.(2m15)
Link
youtube
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 100, in het Latijn heet de psalm
Iubilate
Deo. Dat
past ook prima bij de traditionele naam voor deze zondag Jubilate.
Het
is een korte lofpsalm die oproept tot jubelend zingen (met
'vreugde', volgens de Groot Nieuws Bijbel) de gang naar
tempel(voorhof), hulde en dank brengen. Psalm 100 is een van de
kortste psalmen met 5 regels, maar niet de kortste
dat is psalm 117 met 2 regels. Eigenlijk staat daar hetzelfde maar
nog korter, daarom heb ik deze als gebed opgenomen.
Mooi
is: r3 God is als een herder voor zijn kudde en r5 zijn
liefde duurt eeuwig,
zijn
trouw van geslacht op geslacht. In de Groot Niewus Bijbel vertaald
met altijd.
Kunst
tip: Jubilate
Deo
(O be Joyful in the Lord) door Benjamin Britten (1913-1976). Het is
een aanvulling op zijn Te
Deum
van 1934. Uitgevoerd door The Florida Voices, gedirigeerd door
Randall Spaulding in de Firrst Congregational United Church of
Christ, Sarasota, Florida VS. (3m10) Link
youtube
PSALM
100
1
Een psalm voor het dankoffer.
Juich
de HEER toe, heel de aarde,
2
dien de HEER met vreugde,
kom
tot hem met jubelzang.
3
Erken het: de HEER is God,
hij
heeft ons gemaakt, hem behoren wij toe,
zijn
volk zijn wij, de kudde die hij weidt.
4
Kom zijn poorten binnen met een loflied,
hef
in zijn voorhoven een lofzang aan,
breng
hem hulde, prijs zijn naam:
5
de HEER is goed,
zijn
liefde duurt eeuwig,
zijn
trouw van geslacht op geslacht.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Janneke
Almekinders uit Rotterdam op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
De
Rank, Ebbinge
Wubbenlaan 41a, Staphorst. Tijd:
10 uur, voorganger ds Zomer (?): cantate-dienst;
dwz dat de hele dienst wordt vormgegeven door een koor. In dit geval
het Oecumenisch koor van ‘het Erfdeel' uit Meppel. Zij hebben
daarvoor het liturgisch paasoratorium ‘Daar is het daglicht'
ingestudeerd. Om al die studie ook aan anderen ten goede te laten
komen, boden ze aan om in de kerken in de omtrek dit te komen
presenteren. Laat nu die zondag 21 april in de oude kerkelijke
traditie zondag ‘Jubilate' heten (omdat Psalm 100 sinds
mensenheugenis de intochtspsalm is voor die dag: Juicht de Heer toe,
heel de aarde!) - en ieder zal met mij van mening zijn dat er geen
geschikter moment is. Hartelijk aanbevolen! Link
derankstaphorst
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Ds. M.M. van Campen voor de Hervormde wijkgemeente
Rotterdam-Zuid, Maranathakerk op 6okt2012 over psalm 100. Psalm
100 is mogelijk oorspronkelijk een psalm met 2 zangkoren geweest.
Letterlijk gaat het over de pelgrims die naar de tempel gaan, met
blijdschap op weg naar Gods huis. Ze nodigen de hele aarde om met hen
op te gaan naar de tempel. Bij de tempel gaat het Levietenkoor hen
opwachten, al zingend vers 4 gaat tot zijn poorten in naar Gods huis.
Het volk en de ambtsdragers. Ze roepen elkaar op om de lof des Heeren
te bezingen. Het volken de ambtsdragers loven beiden God. Preken
houdt een keer op. Prijzen niet. Dat duurt eeuwig. Bidden houdt een
keer op, aanbidden is eeuwig. Link
Maranathakerk
Op
You Tube:
Psalm 100 arrangement van by René Clausen. Uitgevoerd door
SSAA (sopranen en alten?) en het 2009 Pennsylvania Music Educators
Association All-State Chorus. Dirigent Paul E. Oakley. (2m58) Link
youtube
OPENBARING
Openbaring
is het laatste boek van het Nieuwe Testament. Het bevat visioenen van
Johannes, waarschijnlijk niet de evangelist, aan hem geopenbaard door
een engel.
Het
stukje dat wij deze week lezen volgt direct op het visioen van de
144.000 (12.000 mensen van de 12 stammen van Israëlieten).
Dan ziet Johannes: r9 een
onafzienbare menigte, die niet te tellen was, uit alle landen en
volken, van elke stam en taal. In het wit gekleed en met palmtakken
in hun hand stonden ze voor de troon en voor het lam. 10 Luid riepen
ze: ‘De redding komt van onze God die op de troon zit en van
het lam!’ Een
mooi beeld van de komende aantallen niet-Joodse gelovigen,
Christenen, die de Joden later ver zullen overtreffen.
Kunst
tip:
Matthias
Gerung
(drukker, schilder, tekenaar) uit Duitland (circa 1500-1568 or 1570).
Naar Openbaring 7:7 Hierna
zag ik vier engelen bij de vier hoeken van de aarde staan. Zij
hielden de vier winden van de aarde in bedwang, om te voorkomen dat
er een wind over land of op zee of door de bomen zou waaien. Circa
1530. Link
Raebear.net/gerung-angels-sealing
OPENBARING
7:9-17
9
Hierna zag ik dit: een onafzienbare menigte, die niet te tellen was,
uit alle landen en volken, van elke stam en taal. In het wit gekleed
en met palmtakken in hun hand stonden ze voor de troon en voor het
lam. 10 Luid riepen ze: ‘De redding komt van onze God die op de
troon zit en van het lam!’ 11 Alle engelen stonden om de troon
en de oudsten en de vier wezens heen. Ze bogen zich diep neer voor de
troon en aanbaden God 12 met de woorden: ‘Amen! Lof, majesteit
en wijsheid, dank en eer en macht en kracht komen onze God toe, tot
in eeuwigheid. Amen.’ 13 Een van de oudsten sprak mij aan: ‘Wie
zijn dat daar in het wit, en waar komen ze vandaan?’ 14 Ik
antwoordde: ‘U weet het zelf, heer.’ Hij zei tegen me:
‘Dat zijn degenen die uit de grote verschrikkingen gekomen
zijn. Ze hebben hun kleren witgewassen met het bloed van het lam. 15
Daarom staan ze voor Gods troon en zijn ze dag en nacht in zijn
tempel om hem te vereren. En hij die op de troon zit zal bij hen
wonen. 16 Dan zullen ze geen honger meer lijden en geen dorst, de zon
zal hen niet meer steken, de hitte hen niet bevangen. 17 Want het
lam midden voor de troon zal hen hoeden, hen naar de waterbronnen van
het leven brengen. En God zal alle tranen uit hun ogen wissen.’
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Jan
van Andel, medicus uit Ede op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Openbaring is het laatste boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Hervormd Bennekom,
Ichthuskerk, Korenlaan 20, Bennekom. Tijd:
9:30 uur, voorganger ds. W. Smit (wijk 3). Met de maaltijd van de
Heer, en als hoofdlezing Openbaring 7:9-17. Link
hervormd-bennekom
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Jan Willem Stam voor de Immanuëlkerk, Alkmaar op 4nov2012.
Preek bij het gedenken van de overledenen (Openbaring 7:9-17) Het
boek Openbaring is het toppunt van Bijbelse verbeelding. Want dat is
wat het is, verbeelding. De woorden
roepen beelden op. Nu wij vanmorgen onze overledenen herdenken en ons
verdriet ruimte geven, kunnen die beelden ons misschien helpen.
Rouwend ontvalt ons alle verbeelding. Er valt niets meer te zien.
Leeg is ons hart en grijs onze gedachten. We zien het niet meer ,
niet meer zitten. Daarom vanochtend een lezing vol beelden. Om ons op
andere gedachten te brengen. Link
‘En
God zal alle tranen uit hun ogen wissen’
of
de preek van afgelopen zondag in de Petrakerk in IJmuiden van Dominee
Bart Petrakerkijmuiden/samenvatting-preek
14-april-2013
Op
You Tube:
In het Engels, 'de tegenslagen van de martelaren' in Openbaring
7:9-17 Pastor Greg Miller voor Bible Believers Fellowship
Worthington, Ohio, VS. (29m30) Link
youtube
JOHANNES
Johannes
is het 4e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies
komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek soms een
beetje anders. Dit verhaal komt niet voor in de ander evangelies,
zoals veel verhalen en delen uit Johannes (bijvoorbeeld Johannes 7
tot en met 13)
Wij
lezen over Jezus die twijfelaars, ongelovigen antwoord die hem vragen
of hij de Messias is. Jezus antwoord dat heb ik al gezegd (r25) maar
u gelooft het niet. Dan verwijst hij naar zijn eerdere rede in
Johannes 10:1-20 over de de schapen in de schaapskooi en de goede
herder. Daar staat in r16
dat er nog een schaapskooi is, met schapen die de goede herder niet
volgen, maar toch bij de kudde horen. De kudde van de vader en zijn
zoon. NB
3 jaar geleden had ik het stukje ervoor niet gelezen en een heel
andere interpretatie, zie dit blog 25april2010
Kunst
tip: Jezus
als de goede herder, plafondschildering in de Pancratius kerk
(Cuypers) in Heerlen op de prachtig complete website
www.kerkgebouwen-in-limburg.nl.
Foto van Frits Marell. Link
Kerkgebouwen-in-limburg/Johannes
Johannes
10:22-30
Geloof
en ongeloof
22
In Jeruzalem werd het feest van de Tempelwijding gevierd; het was
winter. 23 Jezus liep in de tempel, in de zuilengang van Salomo. 24
Daar kwamen de Joden om hem heen staan, en ze vroegen hem: ‘Hoe
lang houdt u ons nog in het onzekere? Als u de messias bent, zeg het
ons dan ronduit.’ 25 Jezus antwoordde: ‘Dat heb ik u al
gezegd, maar u gelooft het niet. Wat ik namens mijn Vader doe getuigt
over mij, 26 maar u wilt me niet geloven, omdat u niet bij mijn
schapen hoort. 27 Mijn schapen luisteren naar mijn stem, ik ken ze en
zij
volgen mij. 28 Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan
en niemand zal ze uit mijn hand roven. 29 Wat mijn Vader mij gegeven
heeft gaat alles te boven,
niemand kan het uit de hand van mijn Vader roven, 30 en de Vader en
ik zijn één.’
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Inge
Hutten uit Rotterdam op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel Johannes
is het 4e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Serooskerke, Johanneskerk, Noordweg 3, Serooskerke. Tijd:
om 10 uur een gewone dienst met H.E. Pasma uit Middelburg of om 12.30
uur, onder leiding van Hans Soeting uit Gapinge een alternatieve
bijeenkomst die begint met soep en brood, daarna
de opening, een lezing en een lied. Centraal staan Psalm 136 en
Johannes 10: 22-30 met als titel: “Geloof
en ongeloof”. Daarna kan gekozen worden uit: samen schilderen
over Psalm 136 o.l.v. Cocky Wattel, gesprek over: “wat is
eigenlijk (on)geloof?” o.l.v. Hans Soeting, Psalm 136 oefenen
op een totaal andere melodie o.l.v. Marius Ton of Johannes 10: 22-30
vertalen in het Zeeuws o.l.v. Jan Zwemer. Link
pkn-serooskerke
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Ds.
J. Henzen
voor
de Adventskerk in Alphen aan de Rijn op zondag 21feb10 over Johannes
10 en Jesaja. Wie
is die Jezus nu echt? Had de Messias niet moeten komen met glorie en
met macht en had Hij niet definitief moeten richten tussen goed en
kwaad, tussen recht en onrecht en ging het dan niet om het Koninkrijk
van God? Het is de vraag die niet alleen hen bezig houdt, maar die
ook in onze tijd actueel is en die ook in ons eigen leven steeds weer
terugkomt. Vooral op die momenten als het leven moeilijk is en zwaar
en de belofte van ons geloof mijlenver weg lijkt. Vooral ook op die
momenten dat er iets gebeurt wat totaal in strijd is met de belofte
van het leven. Link
Adventskerk
of
de Deltacursus over Johannes
10 (pdf 9 pag.) maar zeer uitgesproken: In Johannes 10:9 is
Jezus de deur voor de schapen, de enige legale weg voor het
ware volk van God om behouden te worden en om dagelijks buiten weide
te vinden en dagelijks binnen veilig te wonen. Bij de Joodse
godsdienstige leiders
werden de schapen niet behouden, maar verscheurd en afgeslacht. Bij
hen vonden de schapen geen groene weiden of rustige wateren. Niemand
voelde zich bij de Joodse godsdienstige leiders veilig, geliefd of
gewaardeerd.
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze Vader' Het gebed dat Jezus
heeft geleerd.
Ik kies deze keer voor psalm 117, de kortste psalm in de Bijbel maar
erg 'to
the point'
en passend bij de teksten van deze week...
1
Loof de HEER, alle volken,
prijs hem, alle naties:
2 zijn liefde voor ons is overstelpend,
eeuwig duurt de trouw van de HEER.
prijs hem, alle naties:
2 zijn liefde voor ons is overstelpend,
eeuwig duurt de trouw van de HEER.
VOLGENDE
WEEK
28
april 2013, 5e van Pasen
Deuteronomium
6,1-9
Psalm
145,1-12
Openbaring
19,1-9
Johannes
13,31-35
Tussentijds
175
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten