Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in
Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun kerkgangers horen elke
week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
PERIODE
Donderdag
9 mei is het Hemelvaart (van de Heer) hiervoor is een apart
leesrooster: 2 Koningen 2:1-15, Psalm 47, Hebreeën 9:24-28 en
Lucas 24:49-53. Ik heb deze teksten opgenomen in het blog op
12mei2010
As
zondag 12 mei
2013 is de 6e zondag van Pasen en heet Exaudi,
dat is Latijn voor '(ver)hoor mij'. Het komt uit psalm 3:5: 5
Roep ik tot de HEER om hulp, hij antwoordt mij vanaf zijn heilige
berg. (Nieuwe
BijbelVertaling)
5
Voce mea ad Dominum clamavi ; et exaudivit me de monte sancto suo (Vulgaat
4e 5e Eeuwse bijbel in het Latijn).
De
zondag wordt ook Wezenzondag,
genoemd omdat hij valt tussen Hemelvaart en Pinksteren.
Jezus zegt in de Johannes tekst van deze week 18
Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug.
Kunst
tip:
De Psalmensymfonie (1930) van Igor Strawinsky (1882-1971) begint
ook met Exaudi, maar naar de laatste 2 regels uit psalm 38: 13-14 (Vulgaat)
Exaudi
orationem meam, Domine,
et deprecationem meam.
Auribus percipe lacrimas meas. Ne sileas, ne sileas.
Quoniam advena ego sum apud te et peregrinus,
sicut omnes patres mei.
Remitte mihi, prius quam abeam et amplius non ero.
et deprecationem meam.
Auribus percipe lacrimas meas. Ne sileas, ne sileas.
Quoniam advena ego sum apud te et peregrinus,
sicut omnes patres mei.
Remitte mihi, prius quam abeam et amplius non ero.
Op
You Tube:
Wolfgang Gönnenwein dirigeert het Orchester der Ludwigsburger
Schloßfestspiele en de Süddeutscher Madrigalchor Stuttgart
in 1988. In 2 delen (9m42) en (10m58) Link
youtube1
en youtube2
De
Bach cantates voor
deze zondag zijn
“Sie
werden euch in den Bann tun” (BWV
44) en met dezelfde naam ''Sie
werden euch in den Bann tun'' (BWV
183). De
teksten horen bij Johannes 15:26-16:4 met de Afscheidsrede van Jezus.
Wij lezen het stukje net daarvoor.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) Nikolaus Harnoncourt en
het Concentus Musicus Wien in de Bach
cyclus the
sacred works
met Gustav
Leonhardt in hun (17m30) Link
youtube
of
kijk op dit blog op 20mei2012
naar 'Sie
werden euch in den Bann tun' (BWV
183) (16m30)
met de complete tekst die hoort bij Johannes 16. Uitvoerenden zijn
Sir J.E. Gardiner en het Monteverdi Choir.
Bann
tun" deel 1 en 2 door het Belfast Bach Consort at St Thomas'
(Ierland) op 5mei11 (5m11).
Concert
tip
zo12mei13
om 19.30uur in de Petruskerk, Schependomlaan 85 in Nijmegen. "Sie
werden euch in den Bann tun"
(BWV 44) door Wouter van Haaften / koor en orkest Nijmeegse
Bachcantates Link
Nijmeegse
Bachcantates
TEKSTEN
De
thema's deze week zijn de (terug)komst van Jezus, de Geest van de
waarheid en Gods verplichting aan zijn zelfverkozen volk. We lezen
over Gods verplichting in de Oud Testament teksten. In 1 Samuel 12:22
Ter
wille van zijn grote naam zal de HEER zijn volk immers niet in de
steek laten, want hij heeft zelf besloten om u tot zijn volk te maken
en in
de Psalm 31:4b tot
eer van uw naam, wat
in de Groot Nieuws Bijbel vertaald is met:
4 dat bent u aan uw naam verplicht.
In
Openbaring 18
Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug.
In Johannes belooft Jezus zijn leerlingen dat hij zal terugkomen en vraagt ze
zich aan zijn geboden te houden. Dan
zal Jezus de Vader vragen om r16 en 17 een
andere pleitbezorger die altijd bij je zal zijn: 17 de Geest van de
waarheid (met
Pinksteren)
1
Samuel 12:19b-24
Psalm
31:1-9
Openbaring
22:12-21
Johannes
14:15-21
Gezang
235
1
In bidden en in smeken,
maak
onze harten een.
Wij
hunk'ren naar een teken,
o,
laat ons niet alleen.
De
Heiland is getreden
aan
's Vaders rechter hand:
wij
wachten hier beneden
de
gaven van zijn hand.
2
Wijd open staan de deuren,
nu
is de toegang vrij.
Voor
wie verweesd hier treuren
is
Jezus' hulp nabij.
Al
dreigen nog gevaren,
al
wacht ons kruis en strijd,
de
Geest zal ons bewaren,
de
Geest, die troost en leidt.
Liedboek
voor de Kerken 1973
1
SAMUEL
1
en 2 Samuel zijn historische boeken, ze beschrijven de
geschiedenis van Israël
van de periode van de rechters 1200 voor Chr en tot en met Saul die
koning was van 1031-1011 voor Chr.. Samuel stelt eerst 2 van zijn
zonen aan als richters over Israël, Joël (niet die van
vorige week of het boek Joel) en Abia. Maar uiteindelijk zalft hij
Saul tot koning van Israël en later David terwijl saul nog
koning is. Meer over Samuel op Wikipedia.
Samuel
Hij is een profeet en priester en waarschuwt het volk voor hun vraag
om een koning (zie onze r19b en 25). In onze tekst deze week -bedenk
dat het leesrooster gemaakt is voor 2010-2013- een opmerkelijke link
met de actualiteit en de kroning van Willem Alexander tot koning. Het
volk vraagt Samuel 19a ‘Bid voor ons, uw dienaren, tot de
HEER, uw God, dat we niet hoeven te sterven. Want we hebben al zoveel
verkeerd gedaan, en nu hebben we het nog erger gemaakt door
om een koning te vragen. Weggelaten is in de leesroosterkeuze
de dreigende regel: 25 Maar als u volhardt in het kwaad, zal het
met u en met uw koning gedaan zijn.’
Samuel
heeft nl net zijn gevraagde teken -donder en regen- gekregen van God:
r16 Dan
zult u eindelijk inzien dat de HEER het volstrekt ontoelaatbaar vindt
dat u om een koning hebt gevraagd'. NB
Dit gebeurt allemaal net nadat Sauls
koningschap vernieuwd is in de tempel 1 Samuel 11 zonder directe
aanleiding.
Kunst
tip: Samuel
werd als kind 'geroepen' en daarom opgevoed door de priester Eli. De
Britse schilder Joshua Reynolds (1723-1792) schilderde de roeping van
Samuel in 1776. Het bevindt zich nu in het Musee
Fabre
Montpellier, Frankrijk. Link
wikimedia/InfantSamuel
1
SAMUEL 12:19b-24
Samuel
spreekt het volk voor het laatst toe
(19a
Ze vroegen Samuel: ‘Bid voor ons, uw dienaren, tot de HEER,
uw
God, dat we niet hoeven te sterven). b Want we hebben al zoveel
verkeerd gedaan, en nu hebben we het nog erger gemaakt door om een
koning te vragen.’ 20 ‘Ook al hebt u gezondigd,’
antwoordde Samuel, ‘u hoeft niet bang
te
zijn zolang u de HEER maar trouw blijft en hem met heel uw hart
toegedaan
bent. 21 Dwaal niet af om achter iets aan te lopen dat niets oplevert
en niet bevrijdt, omdat het niets is. 22 Ter wille van zijn grote
naam zal de HEER zijn volk immers niet in de steek laten, want hij
heeft zelf besloten om u tot zijn volk te maken. 23 En hetzelfde
geldt voor mij: ook ik moet niet zondigen tegen de HEER en ik moet
zeker niet ophouden voor u te bidden en u het goede en rechte pad te
wijzen. 24 Dus: heb ontzag voor de HEER en wees hem oprecht, met hart
en ziel toegewijd. U hebt immers zelf ervaren welke grootse daden hij
voor u heeft verricht.
Link
naar de complete tekst: NBV
Liever
Luisteren?
Mary
Anony uit Utrecht op voorleesbijbel
www.downloadbijbel.nl
Samuel is het 9e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Hervormde
kerk Renesse/Noordwelle Jacobuskerk Lange Reke 7, Renesse. Tijd
9.30uur,
voorganger ds. P. Goodijk en organist: Nelleke de Kok met kinderkerk.
Collecte
voor de Voedselbank Schouwen en kerkenwerk. Schriftlezingen
uit 1 Samuel 12: 19-24 en uit Johannes 14:15-21.
Link
vantkerkplein
Of
kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van ds van den Broeke, preses
van de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland
voor Koning Willem Alexander ter gelegenheid van zijn kroning op
30april2013. Als
de Bijbel spreekt over koningen op aarde, dan is dat altijd met een
zekere tegenzin. Dat het volk een koning nodig heeft, is een
verlegenheidsoplossing Link
Prekenvoordekoning/een-nieuwe-koning
Op You Tube: in
het Engels over de uitverkiezing, zalving en herkroning/hernieuweing
van Saul koningschap na de overwinning op de Ammonietenin 1 Samuel
11. Direct daarna neemt Samuel dus al weer afstand van Saul. Preek
door Waxer
Tipton voor One Love Ministries Hawaii, USA. (56m) Link
youtube
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 31:1-9 In het Latijn heet de
psalm In
te, Domine, speravi. NB
dat is ook de slotregel van de Katholieke hymne
Te_Deum
die
ontstond in 400 na Chr. In
de psalm mooie beelden als bij u schuil ik, bij u ben ik veilig, u
bent mijn toevlucht, mijn rots mijn vesting.
Weinig
religieuze tolerantie -net als in Openbaring 22:15 trouwens- maar ook
dankbaarheid r8b
want
u ziet mijn ellende, u kent de nood van mijn ziel,
9
u laat niet toe dat de vijand mij insluit, u geeft mijn voeten de
ruimte.
Kunst
tip: In
te, Domine, speravi door
Josquin Desprez (c. 1450 to 1455 1521) uitgevoerd door het
Orlando Consort. Desprez was een Frans-Vlaams Renaissance componist
en concurrent/tijdgenoot van Palestrina. Josquin Desprez wordt gezien
als een meester in de polyfonie van de hoog Renaissance. (2m30) Link
youtube
PSALM
31
Een
'troost' lied, dat vertrouwen moet schenken in moeilijke tijden.
1
Voor de koorleider. Een psalm van David.
2
Bij u, HEER, schuil ik,
maak
mij nooit te schande.
Bevrijd
mij en doe mij recht,
3
hoor mij,
haast
u mij te helpen,
wees
voor mij een rots, een toevlucht,
een
vesting die mij redding biedt.
4 U bent mijn rots, mijn vesting,
u
zult mijn gids zijn, mij leiden, tot eer van uw naam,
5
mij losmaken uit het net dat voor mij is gespannen,
u
bent mijn toevlucht.
6
In uw hand leg ik mijn leven,
HEER,
trouwe God, u verlost mij.
7
Wie armzalige goden vereren – ik haat ze,
ík
vertrouw op de HEER.
8
Ik zal mij verblijden, juichen over uw trouw,
want
u ziet mijn ellende,
u
kent de nood van mijn ziel,
9
u laat niet toe dat de vijand mij insluit,
u
geeft mijn voeten de ruimte.
Liever
luisteren?
Liever
live?
Apostel Thomaskerk,
Th. de Keyserstraat 20, Enschede. Tijd:
9.30uur. Deze
dienst wordt voorbereid door diakenen van de Opstandings-, Deta-
Thomas-, Verrijzenis-
en Vredeskerk. Wezenzondag:
Geloven in Enschede
“Heb
erbarmen, HEER, want ik verkeer in nood” (psalm 31: 10)
De
voedselbank krijgt steeds meer klanten. En dat is natuurlijk enorm
treurig. Nog erger is dat de voedselbank tegelijkertijd steeds minder
voedingswaren om uit te delen binnen krijgt. De hulp van de kerk
(leden) is daarom hard nodig! Link
Enschede.protestantsekerk.net
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preeksamenvatting
van
ds Roelof Telgenhof voor
de Oosterparkkerk op 30seot2007, bij het Jaarthema: De tijd is in
Gods handen. Psalm31:16, 'Troost' Link
Oosterparkkerk
(pdf, 2pag)
Op
You Tube:
Psalm 31 gezongen door Maria Schoutsen op haar youtube kanaal
mailtomary (2m56) 1juli2011 Link
youtube
OPENBARING
Openbaring
is
het laatste boek van het Nieuwe Testament. We lezen letterlijk de
allerlaatste regels van dit laatste boek van het Nieuwe Testament.
Johannes bevat visioenen, maar ons stukje bevat de concrete belofte
van Jezus dat hij snel zal komen, 3x zelfs als we r7 meetellen en in
ons stukje in r12 en r20.
We
lezen dit op de zondag na Hemelvaart (van Jezus) en voor Pinksteren,
de komst van de Heilige Geest. De zondag wordt ook Wezenzondag
genoemd dus de nadruk op Jezus (weder)komst is begrijpelijk. Jezus
zegt in de Johannes 14 tekst in r18
Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug.
Mooi
en bekend is r13 ik ben de alfa en de omega, de eerste en
de laatste, het begin en het einde.’ Dit staat deels ook in
Openbaring
1: r8 ‘Ik ben de alfa en de omega,’ zegt God, de
Heer, ‘ik ben het die is, die was en die komt, de Almachtige.’
Merkwaardig
is
r14 Gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: In
de (Herziene) Statenvertaling is het aldus vertaald:
r14 Zalig
zijn zij die Zijn geboden doen, zodat zij recht mogen hebben op de
Boom des levens, en opdat zij door de poorten de stad mogen
binnengaan. Regel 15 liegt er niet om: Buiten is de plaats voor de
honden die zich bezighouden met toverij en ontucht, met moord en
afgodendienst, voor iedereen die de leugen koestert en ernaar
handelt.
Kunst
tip:Op
7gabriel73
waarschijnlijk zijn het engelen maar ik vond de associatie met wassen
en zeepsop wel grappig. Zonder vermelding van de kunstenaar. Link
7gabriel73
eerstelingen
OPENBARING
22:12-21
12
‘Ik kom spoedig, en heb het loon bij me om iedereen te belonen
naar zijn daden. 13 Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de
laatste, het begin en het einde.’ 14 Gelukkig zijn zij die hun
kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken en zullen de
stad door de poorten binnengaan. 15 Buiten is de plaats voor de
honden die zich bezighouden met toverij en ontucht, met moord en
afgodendienst, voor iedereen die de leugen koestert en ernaar
handelt. 16 ‘Ik, Jezus, heb mijn engel gestuurd om jullie deze
dingen bekend te maken voor de gemeenten. Ik ben de telg van David,
zijn nakomeling, de stralende morgenster.’ 17 De Geest en de
bruid zeggen: ‘Kom!’ Laat wie luistert zeggen: ‘Kom!’
Laat wie dorst heeft komen; laat wie dat wil vrij drinken van het
water dat leven geeft. 18 Ik verklaar tegenover eenieder die de
profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God
hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; 19 en als
iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal
God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad,
zoals die in dit boek beschreven zijn. 20 Hij die van deze dingen
getuigt, zegt: ‘Ja, ik kom spoedig!’ Amen. Kom, Heer
Jezus! 21 De genade van onze Heer Jezus zij met u allen.
Link
naar de complete tekst: NBV
Liever
luisteren?
Sijbolt Noorda Voorzitter
Begeleidingscommissie van de NBV op voorleesbijbel
of ga naar www.downloadbijbel.nl
Openbaring is het laatste boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
De Protestantse
gemeente Borne heeft 3 kerken en predikanten:
de Oude Kerk, Oude Kerkstraat 2, de Nieuwe Kerk, Deldensestraat 76 en
de kapel van het Dijkhuis, 't Dijkhuis 1 allemaal in Borne. Diensten
elke zondag om 10 uur en om 19uur ene vesper in de Oude Kerk. Details
op PGBorne
Op 12 mei Openbaring en Johannes Link
Protestantsegemeenteborne
(pdf) Of
kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van Ds. D. Breure (?) voor Hervormd Waarder op Oudjaarsavond 2011
over Openbaringen 22:17 We
naderen het einde Link
hervormdwaarder
(pdf 7pag) of hervormdwaarder
Op
You Tube:
Leven in de eindtijd (na Pinksteren) preek van J Belder voor de
Maranathakerk in Rotterdam op 6okt12 (43m31) Link
youtube
JOHANNES
Johannes
is het 4e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit verhaal komt alleen voor bij Johannes.
Weer
belooft Jezus zijn leerlingen dat hij zal terugkomen en vraagt ze
zich aan zijn geboden te houden in r15 en r21. 15 “Als je
mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden ... 21 Wie mijn geboden
kent en zich eraan houdt, heeft mij lief.
Dan
zal Jezus de Vader vragen om r16 en 17 een
andere pleitbezorger die altijd bij je zal zijn: 17 de Geest van de
waarheid (met
Pinksteren)
T
shirt
tip:
Zazzle
shirt met Jesus inside zoals het Intel logo: Zazzle.co.uk
(3 modellen) Link
Jesus_inside_shirt
JOHANNES
14: 15-21
(Jezus
zegt) 15 “Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden. 16
Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven,
die altijd bij je zal zijn: 17 de Geest van de waarheid. De wereld
kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet.
Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie
blijven. 18 Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie
terug. 19 Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien,
maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen
leven. 20 Dan zul je begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie
in mij zijn en dat ik in jullie ben. 21 Wie mijn geboden kent en zich
eraan houdt, heeft mij lief. Wie mij liefheeft zal de liefde van mijn
Vader en mij ontvangen, en ik zal
mij aan hem bekendmaken.’
Liever
luisteren?
Henk
van der Woerd
uit
Rotterdam Adviseur milieu-economie op voorleesbijbel
of ga naar downloadbijbel.
Johannes is het 4e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Protestantse
Gemeente Swifterbant, de Hoeksteen De Poort 19, Swifterbant. Tijd:
9.30uur en 19uur , voorgangers ’s Morgens ds. Marco Boevé
en ’s avonds Harm Feijen. Johannes (in ieder geval in de
kinderdienst) Link
PGSwifterbant
of
van Bob Verlackt: De kracht van de Heilige Geest Johannes 14:15-21
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het
gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze keer kies ik
voor een mild-ironisch
gedicht
van Okke Jager over de wederkomst van Jezus vanwege het thema de
wederkomst deze week. Bron
Bijbelencultuur
Kom
haastig!
'Kom
haastig, Jezus!' bidt de predikant.
'Ja,
Amen,' zegt een boer, 'wil spoedig komen!
Maar
na de oogst, want van m'n nieuw stuk land
Heb
ik nog nooit de opbrengst waargenomen.'
'Ja,
Amen,' zegt Mevrouw, 'maar mag ik voor
De
bontjas die ik gisteren zag hangen
Eerst
sparen en hem aandoen, als het Koor
Een
avond geeft in "Christ'lijke Belangen"?'
'Ja,
Amen,' zegt het kind, 'maar nu nog niet,
Ik
moet nog met vakantie naar de bossen.
Maar
ik zal zwaaien, zodat U het ziet,
Als
U ons onder schooltijd komt verlossen.'
'Kom
haastig, Jezus!' bidt de predikant.
'Maar
mag ik eerst die nieuwe lezing lezen,
Die
ik gemaakt heb voor het Jeugdverband
Over
"Gij zult het wel verstaan na dezen"?
De
beden komen in de hemel aan.
De
cherubijnen zwijgen, die ze brachten.
En
Jezus vraagt: 'Kan Ik vandaag al gaan?'
Zijn
Vader zucht: 'Ge moet nog even wachten.'
Okke
Jager, 'Kom haastig!' in: Worden als een
kind.
Uitgeverij Kok, Kampen (1995, 36e dr.).
VOLGENDE
WEEK
19
mei 2013, Pinksteren, de uitstorting van de Heilige Geest
Joël
2:28-32
Psalm
104:25-35
Handelingen
2:1-11
Johannes
20:19-23
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten