Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
Het
blog is in de zomer wat minder uitgebreid, wel de teksten met
toelichting en Bachcantates, geen kunst-, preek-, live- &
videotips. Kijk anders op dit blog op
11 juli2010
voor de tips die ik toen gaf.
PERIODE
14
juli 2013 is de 7e zondag na Drie eenheid, soms wordt ook 'van de
zomer' gebruikt. NB De
Katholieken tellen door in de Ordo Lectionum Missae (OLM) ''door het
jaar''
De
Bach cantates van
deze zondag zijn
“Ärgre
dich, o Seele, nicht''
(BWV
186) (bewerking BWV 186a; zie 3e advent) ”Was
willst du dich betrüben”
(Koraalcantate
BWV
107). De
teksten horen bij Marcus 8:1-9 over de Spijziging van de 4000. Dat
lezen wij niet.
Op
You Tube:
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Cantata BWV 107: Was
willst du dich betrüben” 1.
Was
willst du dich betrüben
(Chorus) 2. Denn
Gott verlässet keinen
(Recitative: B) (3m58)
3. Auf
ihn magst du es wagen
(Aria:B) 5m
4. Wenn
auch gleich aus der Höllen
(Aria:T) (7m52)
5. Er
richts zu seinen Ehren
(Aria:S) (10m26)
6. Drum
ich mich ihm ergebe (Aria:T)
(13m05) 7.
Herr,
gib, daß ich dein Ehre
(Chorale) (15m50).
Solisten:
Sopraan: Agnès Mellon, Alt: Charles Brett, Tenor: Howard Crook
en Bas: Peter Kooy. Uitvoering door Philippe Herreweghe, dirigent en
het Koor & Orkest Collegium Vocale Gent (1993). (Totaal 18m) Met
een uitgebreide toelichting in het Engels door Ludwig Finscher. Link
youtube
Artikel
over
'het raadsel van Kantate 107' door Bach kenner Eduard van den Hengel
op zijn geweldige website. Link
eduardvh/raadsel107
Of
kijk op dit blog
op
18juli2010
naar
JS Bach cantate BWV 186
“Ärgre
dich, o Seele, nicht''
door
dirigent
John Eliot Gardiner, koor nb (3m57).
TEKSTEN
Het
thema deze week is de wet(ten) en je er aan houden. In Deuteronomium
de laatste grote redevoering van Mozes over luisteren naar de geboden
en ze in de praktijk brengen. Dat is te doen de wet gaat je kracht
niet te boven en ligt niet buiten bereik (Groot Nieuws Bijbel).
In
de psalm wendt David zich tot God, 'ik vertrouw op u' wijs mij de
weg' en 'wees mijn
trouwe gids'.
In
Paulus brief aan de Kolossenzen benadrukt hij dat het Ware
evangelie is verkondigd is, door Gods genadige goedheid
waardoor hoop voor u in de hemel is.
De
evangelie tekst is de bekende vergelijking van de barmhartige
Samaritaan die een betere naaste is dan de meer voor de hand liggende
priester of Leviet. Ook dat gaat over de wet naleven, het is de
uitleg op de vraag aan Jezus ‘Meester,
wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ 26
Jezus antwoordde: ‘Wat staat er in de wet geschreven? Wat leest
u daar?’
Deuteronomium
30:9-14
Psalm
25:1-10
Ad
te, Domine, levavi.
(Kolossenzen
1:1-14)
Lucas
10:(21)25-37
Gezang
7
Gezang
7 (naar
Deuteronomium:11)
1
Het woord dat u ten leven riep
is
niet te hoog, is niet te diep
….
naar
r13 2 Het is niet aan de overzij.
Wat
zegt gij dan: wie zal voor mij
de
wijde oceaan bevaren,
wie
brengt van de overkant der zee
de
schat der diepe wijsheid mee,
die
's levens raadsel kan verklaren?
DEUTERONOMIUM
Deuteronomium
is het vijfde boek van het Oude Testament en bevat 'de regels' uit de
eerste vier boeken, deutero betekent tweede naar de tweede uitleg van
de wet. Nu het uitverkoren volk het beloofde land (weer) zal binnen
trekken verandert er veel, men is niet meer alleen bijvoorbeeld. De
boekrollen 27-30 bevatten Mozes laatste grote redevoering en
over luisteren naar de geboden en ze in de praktijk brengen. Volgens
de Groot Nieuws Bijbel gaat boekrol 30 over de keuze tussen
gehoorzaamheid en ongehoorzaamheid.
Mooier
vind ik de vertaling van r14 in de Groot Nieuws Bijbel over de rol en
plek van de geboden 'ken hem uit je hoofd' en
'draag hem in je hart' in plaats van de Nieuwe Bijbelvertaling
r14 u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken; u kunt ze
volbrengen.
Deuteronomium
30: 9-14
9
De HEER, uw God, zal u voorspoed geven in alles wat u onderneemt, u
kinderrijk maken en uw vee en uw land vruchtbaar maken. Hij zal er
weer vreugde in vinden om u te zegenen, zoals voorheen bij uw
voorouders. 10 Want u toont de HEER, uw God, dan uw gehoorzaamheid
door de
geboden
en bepalingen in dit wetboek in acht te nemen, en u wilt hem weer met
hart en ziel toebehoren. 11 De geboden die ik u vandaag heb gegeven,
zijn
niet te zwaar voor u en liggen niet buiten uw bereik. 12 Ze zijn niet
in de hemel, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie stijgt voor ons
op naar de hemel om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat
wij ernaar kunnen handelen?” 13 Ook zijn ze niet aan de
overkant van de zee, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie steekt de
zee voor ons over om ze daar te halen en ze ons bekend te maken,
zodat wij ernaar kunnen handelen?” 14 Nee, die geboden zijn
heel dichtbij, u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken; u kunt ze
volbrengen.
Link
naar complete tekst Biblija
Deuteronomium 30
Liever
luisteren?
Deuteronomium
is het vijfde boek van het Oude Testament.
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week van psalm 25 de eerste 10 regels. In
het Latijn heet de psalm Ad
te levavi naar
de eerste regel. De psalm is 'van David'.
Psalm
25 is een acrostichon, een alfabet vers. De verzen beginnen
steeds met een volgende letter van het Hebreeuwse alfabet. Er zijn
kleine onregelmatigheden: in vers 2 en in vers 18; de letter waw
ontbreekt. Het afsluitende vers 22, dat wij niet lezen, valt buiten
de alfabetische reeks.
In
de psalm wendt David zich tot God, 'op
u vertrouw ik' in
r2 en r5 'wijs
mij de weg' en
'leer mij u paden te gaan' r4.
Hij
vraagt ook om vergeving van de zonden uit zijn jeugd.
Zoals
altijd verbaas ik mij over de nadruk op de vijanden die leedvermaak
hebben, who
cares?
het zijn toch je vijanden? Er wordt bijna morele chantage gepleegd op
God om op te treden en de gelovige(n) niet te beschaamd te maken en
de vijanden te laten triomferen.
PSALM
25
1
Van David.
Naar
u, HEER, gaat mijn verlangen uit,
2
mijn God, op u vertrouw ik, maak mij niet te schande,
laat
mijn vijanden niet triomferen.
3
Zij die op u hopen worden niet beschaamd,
beschaamd
worden zij die u achteloos verraden.
4
Maak mij, HEER, met uw wegen vertrouwd,
leer
mij uw paden te gaan.
5
Wijs mij de weg van uw waarheid en onderricht mij,
want
u bent de God die mij redt,
op
u blijf ik hopen, elke dag weer.
6
Denk aan uw barmhartigheid, HEER,
aan
uw liefde door de eeuwen heen.
7
Denk niet aan de zonden uit mijn jeugd,
maar
denk met liefde aan mij
en
laat uw goedheid spreken, HEER.
8
Goed en rechtvaardig is de HEER:
hij
wijst zondaars de weg,
9
wie nederig zijn leidt hij in het rechte spoor,
hij
leert hun zijn paden te gaan.
10
Liefde en trouw zijn de weg van de HEER
voor
wie de wetten van zijn verbond onderhouden.
Link
naar
complete tekst Biblija.net/Psalm
25
Liever
luisteren?
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament
Paulus
brief aan de Kolossenzen
De
Brief van Paulus aan de gemeente in Kolosse in Turkije is geschreven uit
gevangenschap, maar onbekend is waar en wanneer. De brief komt van
Paulus en Timotheus maar wordt gebracht door Tychikus. In onze regels
wordt Epafras genoemd als de onderwijzer van de gemeente.
Paulus
ageert in de brief tegen vreemde invloeden op de Christenen in
Kolosse, maar onze regels bevatten vooral een super positieve
inleiding. Hij benadrukt dat het r5: Ware
evangelie
is verkondigd, door
r6: Gods genadige goedheid
waardoor r4 hoop
voor u in de hemel
is. Paulus en de zijnen bidden voor de gemeente om r10: 'grote
wijsheid en geestelijk inzicht'
en dat zij 'groeit
in de kennis van God.'
Paulus
brief aan de Kolossenzen 1:1-14
1 Van Paulus, door Gods wil apostel van Christus Jezus, en van onze broeder Timoteüs. 2 Aan de heiligen in Kolosse, gelovige broeders en zusters die één zijn in Christus. Genade zij u en vrede van God, onze Vader.
1 Van Paulus, door Gods wil apostel van Christus Jezus, en van onze broeder Timoteüs. 2 Aan de heiligen in Kolosse, gelovige broeders en zusters die één zijn in Christus. Genade zij u en vrede van God, onze Vader.
Noot
(1:2)
van God, onze Vader – Andere handschriften lezen: ‘van
God, onze Vader, en van de Heer Jezus Christus’.
Evangelie
en verzoening
3 In
al onze gebeden danken wij God, de Vader van onze Heer Jezus
Christus, voor u, 4 want we hebben gehoord dat u in Christus
Jezus gelooft en alle heiligen liefhebt, 5 omdat u hoopt op wat
in de hemel voor u gereedligt. Daarover hebt u gehoord toen aan u de
waarheid verkondigd werd en het evangelie 6 u bereikte. Overal
in de wereld draagt het vrucht en groeit het, ook bij u, vanaf de dag
dat u over Gods genade hoorde en de ware betekenis ervan begreep.
7 Onze geliefde medewerker Epafras, die zich als trouw dienaar
van Christus voor u inzet, heeft u daarin onderwezen. 8 En hij
heeft ons verteld over de liefde die de Geest in u opwekt. 9 Daarom
bidden wij onophoudelijk voor u, vanaf de dag dat we dat gehoord
hebben. We vragen dat u Gods wil ten volle mag leren kennen door de
wijsheid en het inzicht die zijn Geest u schenkt. 10 Dan zult u
leven zoals het past tegenover de Heer, hem volkomen welgevallig. U
zult vrucht dragen door al het goede dat u doet, uw kennis van God
zal groeien 11 en u zult door zijn luisterrijke macht de kracht
ontvangen om alles vol te houden en alles te verdragen. 12 Breng
dus met vreugde dank aan de Vader. Hij stelt u in staat om te delen
in de erfenis die alle heiligen wacht in het licht. 13 Hij heeft
ons gered uit de macht van de duisternis en ons overgebracht naar het
rijk van zijn geliefde Zoon, 14 die ons de verlossing heeft
gebracht, de vergeving van onze zonden
Liever
luisteren?
Ans Schrover
uit Rotterdam Gepensioneerd lerares Nederlands op voorleesbijbel1
en voorleesbijbel2
''Ben lector in de R.K. Caeciliakerk; (ik) ''spreek op
school, waar ik werkte, nog regelmatig luistertoetsen in; en de
bijbel boeit me, blij met nieuwe vertaling. Ik doe mee met een
oecumenisch project in onze wijk (Alexanderpolder Rotterdam): We
lezen in een jaar tijd de hele bijbel van kaft tot kaft, waarbij elke
week de gelegenheid bestaat om o.l.v. dominee of pastor een uurtje
bij elkaar te komen om te praten over het gelezene. Het is heel
interessant, als katholiek kom ik gedeelten tegen, die ik nog nooit
gelezen had, en waarbij goede uitleg nodig is!”
Kolossenzen
is het 12e boek van het Nieuwe Testament.
LUCAS
Lucas
is het 3e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders.
Deze
week lezen we het bekende verhaal van de Barmhartige Samaritaan dat
alleen in het Lucas evangelie staat. Het is een parabel, een
illustratief verhaal van Jezus als antwoord op de vraag wie
is mijn naaste? De
barmhartige Samaritaan, van een vijandig volk, is een betere naaste
dan de meer voor de hand liggende priester of Leviet. Ik vraag me af
waarom hier beide worden genoemd, priesters zijn toch Levieten?
Ook
dit stukje gaat over de wet naleven, het is de illustratie van het
antwoord op de vraag aan Jezus ‘Meester,
wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ 26
Jezus antwoordde: ‘Wat staat er in de wet geschreven? Wat leest
u daar?’
Kunst
tip:
Ik verwachtte dat de grote Hollandse Meesters uit de Gouden Eeuw dit
Bijbelverhaal vele malen geschilderd zouden hebben, maar dat viel
tegen. In het geheugenvannederland
alleen Nicolaes Roosendael in 1665 (Frans Hals Museum). Maar een van
de grootste Nederlandse schilders deed het ook in het jaar dat hij
stierf Vincent van Gogh (1853-1890). Link
Statenvertaling
of Adventskerk
(beide met interessante toelichting).
LUCAS
10: 25-37
Het
enig noodzakelijke
25
Er kwam een wetgeleerde die hem op de proef wilde stellen. Hij vroeg:
‘Meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige
leven?’ 26 Jezus antwoordde: ‘Wat staat er in de wet
geschreven? Wat leest u daar?’ 27 De wetgeleerde antwoordde:
‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel
en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als
uzelf.’ 28 ‘U hebt juist geantwoord,’ zei Jezus
tegen hem. ‘Doe dat en u zult leven.’ 29 Maar de
wetgeleerde wilde zich rechtvaardigen en vroeg aan Jezus: ‘Wie
is mijn naaste?’ 30 Toen vertelde Jezus hem het volgende: ‘Er
was eens iemand die van Jeruzalem naar Jericho reisde en onderweg
werd overvallen door rovers, die hem zijn kleren uittrokken, hem
mishandelden en hem daarna halfdood achterlieten. 31 Toevallig kwam
er een priester langs, maar toen hij het slachtoffer zag liggen, liep
hij met een boog om hem heen. 32 Er kwam ook een Leviet langs, maar
bij het zien van het slachtoffer liep ook hij met een boog om hem
heen. 33 Een Samaritaan echter, die op reis was, kreeg medelijden
toen hij hem zag liggen. 34 Hij ging naar de gewonde man toe, goot
olie en wijn over zijn wonden en verbond ze. Hij zette hem op zijn
eigen rijdier en bracht hem naar een logement, waar hij voor hem
zorgde. 35 De volgende morgen gaf hij twee denarie aan de eigenaar en
zei: “Zorg voor hem, en als u meer kosten moet maken, zal ik u
die op mijn terugreis vergoeden.” 36 Wie van deze drie is
volgens u de naaste geworden van het slachtoffer van de rovers?’
37 De wetgeleerde zei: ‘De man die medelijden met hem heeft
getoond.’ Toen zei Jezus tegen hem: ‘Doet u dan voortaan
net zo.’
Liever
luisteren?
Lucas
is het derde boek/evangelie van het Nieuwe Testament.
VOLGENDE
WEEK
21
juli 2013, 8e zondag na Drie eenheid
1
Samuël 1:1-20
Psalm
15
Domine,
quis habitabit?
(Kolossenzen
1:21-27)
Lucas
10:38-42
Geen opmerkingen:
Een reactie posten