Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel
anders 'gebracht' door de dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest. Het rooster
wordt gemaakt voor 3 jaar, A, B en C en om te voorkomen de kerken om
de 3 jaar hetzelfde lezen wordt ook een alternatief leesrooster
gemaakt
PERIODE
16
Februari 2014, is de 6e zondag van de Epifanie,
de openbaring dat Jezus
Christus de zoon van God is.
Er
is geen Bach cantate
voor de 6e zondag van de Epifanie die zelden voorkomt als Pasen heel
laat valt. Hierdoor wordt de ''stille tijd'', de bezinningsweken voor
Pasen, waarin geen cantates worden gezongen vervroegd.
Concert
tip
Er
wordt gelukkig weer flink gezongen in de kerken:
za15feb14
om 20.15uur in de Waalse kerk, Walenpleintje 158, Amsterdam.
Bachcantates BWV 17,
179,
138
en 236. Uitgevoerd door Niek Idelenburg en het Amsterdams Bach
Consort. Link
Amsterdams
Bach Consort
zo16feb14
om 20.15 uur in de Engelse kerk, Begijnhof 48, Amsterdam.
Bachcantates BWV 17,
179,
138
en 236. Uitgevoerd door Niek Idelenburg en het Amsterdams Bach
Consort. Link
Amsterdams
Bach Consort.
Zo16feb14
om 11uur in de Sint Norbertuskerk, Korte Altaarstraat 15, Antwerpen.
BWV 170
Uitgevoerd door Emmanuel Van Kerckhoven en het Antwerps Barokorkest.
Link
Muziekcentrum
Zurenborg
Zo16feb14
om 11.30uur in de Koogerkerk, Koog 30, Zuid-Scharwoude. BWV 131
uitgevoerd door Gerard Leegwater en het Collegium Vocale Camerata.
Link
Kooger
Kerk
Zo16feb14
om 19uur in de Grote Kerk, Loolaan 1, Apeldoorn. BWV 150
uitgevoerd door Wolfgang Lange en het Gelders Bach Collegium Link
Gelders Bach Collegium
Zo16feb14
om 19uur in de Laurenskerk, Grotekerkplein 15, Rotterdam. BWV 84
Uitgevoerd door Wiecher Mandemaker en de Laurenscantorij &
-Bachorkest Link
Laurenscantorij
TEKST(EN)
Op
het alternatief leesrooster staan deze
week geen teksten, en op het gewone leesrooster: Deuteronomium
30:15‐20, Psalm
119:9-16, 1
Korintiërs 2:6-11, Matteüs 5:17-26. Deze teksten las ik
13februari11
(minus de brief aan de Korientiërs). Het Gezang Liedboek
848 'Al
wat een mens te kennen zoekt'
848.
In
die teksten staan veel voorschriften en regels, met dreigementen en
beloften. In de psalm dank daarvoor; 'r16 Ik
verheug mij in uw wetten'
en het Nieuwe Testament Mattheus 5:17 Jezus die uitlegt dat hij niet
is gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen (....) maar om
ze tot vervulling te brengen. Wetten hebben soms -voor ons- een wat
negatieve repressieve klank, Joden daarentegen vieren de wetten van
de thora, of Simchat Thora de feestdag van de vreugde der Wet.
Vrouwen
in de Bijbel
Omdat
er op het Alternatief leesrooster geen teksten staan tot Aswoensdag
en de 40dagentijd voor Pasen, kies ik zelf teksten over vrouwen zoals
in de Adventsperiode. In de Bijbel staan 188 vrouwen met naam
genoemd, maar er zijn nog talloze anonieme vrouwen. Op Wikipedia
staan ze alfabetisch vermeld:
Ik
kies deze week voor Chogla
(of Hogla) een van de vijf dochters van Selofchad
(NBV) of Zelafad die
de erfrechtregels aanvocht voor haar vaders bezit. Numeri
26:33 en
in Jozua.
Chogla
zusters zijn Machla, Noa, Milka en Tirsa. Zij leefden tijdens de
Exodus en worden genoemd in de geslachtsregisters in Numeri 26 als
afstammelingen van Jozef's zoon Manasse, omdat hun vader geen zoon(s)
had. Chogla wordt niet als initiatiefneemster of woordvoerster
genoemd, zij staat in Wikipedia als eerste (alfabet) in de
Bijbelteksten staat ze niet vooraan. Wellicht staan ze daar op
leeftijd of op de volgorde in het Hebreeuwse alfabet.
Kunst
tip: Chogla,
Machla,
Noa, Milka en Tirsa
in de titel ''de dochters van Selofchad'', helaas zonder vermelding
van de kunstenaar. Link:
Biblestudyoutlines/daughters-of-Zelophehad
In
de Plaatjesbijbel:
Illustratie in The Bible and Its
Story Taught by One Thousand Picture Lessons.
Editor Charles F. Horne en Julius A. Bewer, 1908. Link
Daughters
of Zelophehad Meer op: GCI/book2
Kennis
tip: Hogla
is een plaatsje in Israël bijna aan de kust tussen Tel Aviv en
Haifa in: Maps.Google/Hogla,Israel
Hogla
(Hebreews:
חָגְלָה,
חוגלה, patrijs, vogel) is
een moshav, of mosjav, een
agrarische gemeenschap, vernoemd naar het land dat Hogla en haar
zuster kregen in dit gebied van de stam van Manasse. De populatie
bedroeg 574 (zielen) in 2006. De moshav
is gesticht in 1933 door Bulgaarse, Poolse en Russische immigranten.
Numeri
26:28-34
Afstammelingen
van Jozef
r28 Zonen
van Jozef:
Manasse en Efraïm. Van beiden stamden verschillende geslachten
af. 29 Afstammelingen van Manasse:
van Machir stamde het geslacht van de Machirieten af, Machir verwekte
Gilead, en van Gilead stamde het geslacht van de Gileadieten af.
30 Dit waren de afstammelingen van Gilead:
van Iëzer stamde het geslacht van de Iëzrieten af, van
Chelek het geslacht van de Chelkieten, 31 van Asriël het
geslacht van de Asriëlieten, van Sechem het geslacht van de
Sichmieten, 32 van Semida het geslacht van de Semidaïeten,
van Chefer
het geslacht van de Chefrieten. 33 Chefers zoon Selofchad
had geen zonen maar wel dochters. De namen van de dochters van
Selofchad waren Machla, Noa, Chogla, Milka en Tirsa. 34 Dit
waren de geslachten van Manasse; het aantal ingeschrevenen bedroeg
52.700.
Zonder
directe aanleiding of toelichting over de timing maar strategisch
slim komt nu het verhaal van de dochters. Zij vragen Mozes vlak
voordat hij Jozua benoemt tot zijn opvolger om een beslissing te
nemen over hun vaders erfdeel dat verloren zal gaan omdat er geen
zoon is.
27:1-2 De dochters van Selofchad, die tot een geslacht behoorden dat van Jozefs zoon Manasse afstamde – Selofchad was een zoon van Chefer, de zoon van Gilead, de zoon van Machir, de zoon van Manasse – kwamen naar de ingang van de ontmoetingstent en wendden zich tot Mozes, de priester Eleazar, de leiders en het hele volk. Deze vrouwen, Machla, Noa, Chogla, Milka en Tirsa genaamd, legden hun het volgende voor: 3 ‘Onze vader is in de woestijn gestorven. Hij behoorde niet tot de aanhangers van Korach, die tegen de HEER in opstand kwamen, maar is om zijn eigen zonden gestorven. Hij had geen zonen. 4 Moet de naam van onze vader nu uit de familie verdwijnen omdat hij geen zoon heeft nagelaten? Wijst u ons, net als de broers van onze vader, een stuk grond toe.’ 5 Mozes legde hun zaak aan de HEER voor, 6 en de HEER zei tegen Mozes: 7 ‘Selofchads dochters hebben gelijk. Je moet hun inderdaad een stuk grond in bezit geven, net als de broers van hun vader. Wat hun vader toekwam moet op hen overgaan. 8 En zeg tegen de Israëlieten: “Wanneer iemand sterft zonder een zoon na te laten, moet zijn bezit overgaan op zijn dochter. 9 Heeft hij geen dochter, dan moet zijn bezit aan zijn broers gegeven worden. 10 Heeft hij geen broers, dan moet zijn bezit aan de broers van zijn vader gegeven worden. 11 Heeft zijn vader geen broers, dan moet zijn bezit aan zijn naaste bloedverwant gegeven worden; dat is dan zijn erfgenaam. Dit is een wettelijke bepaling voor alle Israëlieten, door de HEER aan Mozes gegeven.”’
Liever
luisteren?
Sietze
Visser uit Leerdam op voorleesbijbel
Hoe
het verder ging: Numeri 36:11
Machla, Tirsa, Chogla, Milka en Noa trouwden met zonen van hun ooms,
… En
zo kwam hun erfdeel (toch) bij (de zonen van) Selochfad broers terecht
zoals in r9 staat. Dat werd namelijk afgedwongen, lees maar...
Numeri
36:1-12
Erfelijk
bezit en huwelijk
1 De
familiehoofden van het geslacht dat afstamde van Gilead, de zoon van
Machir, de zoon van Manasse, een van de geslachten die van Jozef
afstamden, kwamen naar Mozes en legden hem en de leiders en
familiehoofden van de Israëlieten het volgende voor: 2 ‘De
HEER heeft u geboden, heer, om het land door middel van loting onder
de Israëlieten te verdelen en om dat wat onze stamgenoot
Selofchad toekwam, aan zijn dochters te geven.
3 Maar stel nu dat zij trouwen met een Israëliet uit een
andere stam, dan zou hun eigendom onttrokken worden aan het bezit van
onze voorouders en toegevoegd worden aan het bezit van
de
stam waartoe zij dan zouden behoren; het zou worden afgenomen van dat
wat ons door loting toegewezen is. 4 En wanneer de Israëlieten
dan een jubeljaar vieren, zou hun bezit voorgoed worden toegevoegd
aan het bezit van de stam waartoe ze dan zouden behoren en aan het
bezit van onze eigen stam worden onttrokken.’
5 Op
bevel van de HEER deed Mozes toen deze uitspraak. ‘De
nakomelingen van Jozef hebben gelijk,’ zei hij tegen de
Israëlieten. 6 ‘De HEER heeft ten aanzien van
Selofchads dochters het volgende bepaald: ze mogen trouwen met wie ze
willen, mits het iemand is uit een geslacht van hun eigen stam.
7 Want erfelijk
bezit van de Israëlieten mag niet van de ene stam overgaan op de
andere; iedere Israëliet moet ervoor zorgen dat erfelijk bezit
binnen de eigen stam blijft. 8 Daarom moet ieder meisje dat in
een van de stammen van Israël bezit verwerft, trouwen met iemand
uit een geslacht van haar eigen stam. Zo kan iedere Israëliet
erven wat zijn voorouders is toegewezen.
9 Erfelijk
bezit mag niet van de ene stam op de andere overgaan; iedere
Israëliet moet ervoor zorgen dat erfelijk bezit binnen de eigen
stam blijft.’ 10 De dochters van Selofchad deden wat de
HEER Mozes geboden had: 11 Machla, Tirsa, Chogla, Milka en Noa
trouwden met zonen van hun ooms, 12 mannen uit geslachten die
afstamden van Manasse, de zoon van Jozef. Zo bleef hun bezit binnen
de stam waartoe het geslacht van hun vader behoorde.
Liever
luisteren?
Sietse
de Vries Voorleesbijbel/Numeri
(25)26:33-65 Of
ga naar downloadbijbel
Numeri is het 5e boek van het Oude Testament.
Dit
was allemaal theorie, eerst moest het beloofde land nog bereikt en
veroverd worden en dan pas kon er verdeeld worden. Dat gebeurt in het
boek Jozua door Jozua dat na Deuteronomium en Numeri komt. In Jozua 17:3-6 wordt ook de erfkwestie van vrouwen nog even genoemd.
Jozua
17
Het
grondgebied van de tweede helft van de stam Manasse
3
Maar
Selofchad, die een zoon was van Chefer, de zoon van Gilead, de zoon
van Machir, de zoon van Manasse – Selofchad had geen zonen,
maar alleen dochters. Hun namen waren Machla, Noa, Chogla, Milka en
Tirsa. 4 Ze verschenen voor de priester Eleazar, voor Jozua, de
zoon van Nun, en voor de stamhoofden en zeiden tegen hen: ‘U
bent toch niet vergeten dat de HEER aan Mozes heeft opgedragen om ons
net als onze ooms een deel van het land te geven?’ Jozua gaf
hun toen vanwege deze opdracht van de HEER een deel van het land, net
als hun ooms. 5 Zo werd het grondgebied van Manasse –
uitgezonderd het oostelijk van de Jordaan gelegen Gilead en Basan –
in tien stukken verdeeld, 6 want
de vrouwen van die stam kregen net als de mannen een deel van het
land.
Maar Gilead was voor de overige nakomelingen van Manasse.
*Nb
Gilead had vijf zonen, dus de verdeling in 10 stukken land begrijp ik
niet helemaal elk 2 stukken? De andere zonen van Gilead kregen land
aan de Oostelijke Jordaanoever.
Liever
Luisteren?
Jan
Hoogland uit Nieuwerkerk aan de IJssel op voorleesbijbel.
'prachtig citaat, maar waarschijnlijk over het voorlezen zelf: Goed
idee, daar heb ik wel een nachtelijk uurtje voor over.
Liever
live?
Omdat
Chogla niet op het leesrooster staat is er weinig kans, kijk op
Churchatwork
voor de dienst bij u in de buurt en wat daar gelezen wordt.
Preek
van ds B. Borger voor de PKN Amersfoort op 13 juni 2010 over de
dochters van Selofchad. 'De
Eeuwige spreekt tot Mozes: gelijk
hebben de de dochters van Selofchad met wat ze uitspreken: bij de
uitgifte van het land moet je hun als eigendom een erfdeel geven te
midden van de broeders van hun vader; op haar zul je het erfdeel van
hun vader doen overgaan. (aldus de Naardense Bijbelvertaling) Het had
natuurlijk ook heel anders kunnen gaan. Mozes had op zijn strepen
kunnen gaan staan en de vrouwen weg kunnen sturen. Wat denken jullie
wel wie jullie zijn? Van eeuwigheid af is het bepaald zoals het gaat,
gaat het zoals het bepaald is en jullie hebben nou eenmaal de pech
dat jullie vrouwen zijn. Jammer dan, de volgende.... Maar Mozes doet
dat niet. Hij gaat met de eis van de vrouwen naar de Eeuwige die
rechtspreekt en Tirza en haar zusters doet delen in de erfenis.
Opvallend is wel dat de eis niet helemaal zo wordt ingewilligd als de
vrouwen willen; geef ons een eigendom, eisen ze, maar ze krijgen een
erfdeel. En dat is iets anders. In hoofdstuk 26 wordt het land
verdeeld, wordt de erfenis verdeeld zou je kunnen zeggen. Maar het
land, de erfenis wordt niet het eigendom van degene die erft. Het
land, ook het beloofde land is van de Heer en blijft van de Heer. Het
erfdeel is en blijft een gave die aan mensen in beheer wordt gegeven
en moet worden doorgegeven'.
Link
PKN-Amersfoort/Preek
ds B Borger 13juni2010 (pdf)
of
de preek van Toine vd Hoogen voor de Studentenkerk in Nijmegen op 25
januari 2009 over Numeri 27:1-11. Het
verhaal van de vijf dochters van Selofchad is een verhaal over een
nis in de geschiedenis.
In een nis van de geschiedenis die in Numeri verteld wordt, krijgen
deze vijf vrouwen een eigen stuk grond. In een nis. Want kijk hoe de
tekst verder gaat. Wat gebeurt er als iemand ook geen dochter heeft?
Dan gaat het land naar je broers, of naar de broers van je vader. Er
staat niet: naar je broers of zussen, of naar de neven of nichten.
Deze vijf vrouwen herinneren aan een nis in de geschiedenis. In
Numeri, waarin de geschiedenis alsmaar van zonen op zonen op zonen
overgaat, is God misschien even van slag geweest, even in een
feministische ‘mood’ geraakt! Tot ons voordeel, denk ik.
Wijzelf,
en wellicht God ook wel, moeten het hebben van de nissen in de
geschiedenis voor de ware transformaties.
Het moet opgevallen zijn. Want over de nis die deze vijf vrouwen
vormden, over de dochters van Selofchad, wordt tot drie keer toe
verteld in het Eerste Testament.
Link
RU/studentenkerk
Podcast
door
rabbi Andrew
Jacobs, 29 june 29 2013. Rabbi
Andrew Jacobs discusses the fascinating story of Zelophehad's
daughters who go before Moses asking for the right to inherit their
father's property. Because of their willingness to challenge the way
things were - G-d determines that women should have the right to
inherit their father's property. This
is a radical change!
Fast forward to the Supreme Court's decision to overturn part of the
Defense of Marriage Act - we meet a modern day "daughter of
Zelophehad" in Edith Windsor. Windsor attempted to seek
exemption from federal estate tax after her female spouse passed
away. DOMA prevented her from doing so. She fought the issue in court
- all the way to the Supreme Court. It was because of her willingness
to challenge the way things were that part of DOMA was deemed
unconstitutional.
Link
challenging-the-system-zelophehad-s-daughters-and-scotus
Op
You Tube:
Muzikaal optreden van sopraan Helene Williams en de Wendy Osserman
Dance Group, met de componist Leonard Lehrman aan de piano die een
korte Engelse toelichting geeft. Het Merkin Hall debuut. Het verhaal
van de eerste succesvolle vrouwenstrijd. (5m25) June 23, 1991 Link
youtube
Op
You Tube:
In het Engels: Margaret Hunt's doctoral thesis covering Zelophehad's
Daughters has now inspired two different conferences on women's
ordination in the LCA. (Lutherse kerk in Australië).
Hers was the second presentation at the Time to Soar Women's
Ordination Conference held at Australian Lutheran College on 13-14
July 2012. Three subsequent, brief presentations (two included here)
drew parallels between the story of the sisters and an attempt to
present to a pastor's conference in recent years. (20m30). Link
youtube
Moraal
van het verhaal
Careful
what you wish for
door hun erfdeel worden de dochters van Selofchad gedwongen in hun
stam te trouwen. Maar dat was toen wellicht toch al niet
ongebruikelijk en hadden ze nu bezit en dus een bruidsschat.
Zo
cynisch wil ik niet eindigen: de emancipatie van vrouwen en alle
mensen die achtergesteld zijn of worden wordt ook bereikt door het
ter discussie stelen van wetten en regels die bedoeld of onbedoeld
nadelig uitwerken voor groepen mensen. Ik ben zondag naar the
Long March to Freedom
geweest over het leven van Nelson Mandela begonnen als advocaat, 27
jaar gevangen en toen president van Zuid Afrika. Ook hij begon zijn
lange mars met het aan de kaak stellen van de apartheidswetgeving en
de toepassing van wetten op zwarten. Op
youtube
trailer
Regie Justin Chadwick, met Idris Elba en Naomie Harris. (2m31)
Chapeau
voor al de vrouwen en mannen die de wettelijke weg bewandelen en zo
hun bijdrage leveren aan emancipatiebewegingen.
Minder goed nieuws is dat Spanje, het enige land in de wereld waar misdaden tegen de menselijkheid ook die zijn gepleegd -door niet Spanjaarden en buiten Spanje- niet langer meer in behandeling wil nemen in haar rechtbanken. Het gaf teveel gedoe .... NOS/Spanje-weert-lastige-strafzaken
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze
keer kies ik voor een
gebed voor de mensen die wetten en regels respecteren, maar ook
toetsen aan hun billijkheid en eerlijkheid. Ik vond deze voorbede op
de website van de Theobaldusparochie in Loon, voor de 6e zondag van
het jaar.
Voorbede
Laten
we bidden voor hen die meer doen dan louter hun plicht is,
wie het geluk van anderen echt ter harte gaat:
dat ze gewaardeerd worden door de gemeenschap,
dat ze zelf blij zijn met wat ze kunnen doen.
Laten we bidden voor hen die heel plichtsgetrouw doen
wat wetten en regels hun voorschrijven:
dat zij bij alles ook de stem van hun hart laten spreken,
en oog hebben voor de positieve betekenis van de geboden.
Laten we bidden voor alle gelovigen en alle christenen,
voor allen die eerlijk willen leven volgens Gods bedoelingen:
dat zij steeds verder kijken dan de letter van de wet
en zich altijd laten leiden door de geest ervan.
Laten we bidden voor onszelf en voor elkaar,
dat we bereid zijn meer doen dan strikt geboden is,
dat we niet alleen niemand kwaad berokkenen
maar veel meer aan ieder ander goed willen doen.
Schepper God, die ons geschapen hebt naar uw beeld en gelijkenis,
laat uw licht schijnen in en door ieder van ons,
opdat wij kunnen zien hoe wij moeten gelijken op U
en anderen U en uw goedheid in ons mogen herkennen.
Dat vragen wij U door Jezus, uw zoon en onze broeder voor altijd. Amen
wie het geluk van anderen echt ter harte gaat:
dat ze gewaardeerd worden door de gemeenschap,
dat ze zelf blij zijn met wat ze kunnen doen.
Laten we bidden voor hen die heel plichtsgetrouw doen
wat wetten en regels hun voorschrijven:
dat zij bij alles ook de stem van hun hart laten spreken,
en oog hebben voor de positieve betekenis van de geboden.
Laten we bidden voor alle gelovigen en alle christenen,
voor allen die eerlijk willen leven volgens Gods bedoelingen:
dat zij steeds verder kijken dan de letter van de wet
en zich altijd laten leiden door de geest ervan.
Laten we bidden voor onszelf en voor elkaar,
dat we bereid zijn meer doen dan strikt geboden is,
dat we niet alleen niemand kwaad berokkenen
maar veel meer aan ieder ander goed willen doen.
Schepper God, die ons geschapen hebt naar uw beeld en gelijkenis,
laat uw licht schijnen in en door ieder van ons,
opdat wij kunnen zien hoe wij moeten gelijken op U
en anderen U en uw goedheid in ons mogen herkennen.
Dat vragen wij U door Jezus, uw zoon en onze broeder voor altijd. Amen
Bron:
Theobaldusparochie
VOLGENDE
WEEK
23
februari 2014, 7e van de Epifanie
Exodus
22:20‐262
Psalm
71:17-24
(1
Korintiërs 3:16-23)
Matteüs
5:33-48
Gezang Liedboek 992
– 'Wat
vraagt de Heer nog meer van ons' Uit
992:
Het
evangelie van deze zondag, Matteüs 5:33-46,
is een deel van de Bergrede, waarin de relatie tussen mensen aan de
orde is. Liedboek 992 is geen bewerking van dit Bijbelgedeelte, maar
past er wel goed bij. De tekst is van Wim van der Zee (1930-1995) die
in zijn werk als secretaris van de Raad van Kerken gestalte gaf aan
het conciliair proces met aandacht voor vrede, gerechtigheid en
heelheid van de schepping. Deze thema’s herkennen wij in dit
lied, dat Van der Zee ontdekte tijdens de Assemblee van de Wereldraad
van Kerken in Canberra (1991). Een?
Dominee van der Zee was toevallig ook mijn godsdienstleraar op het
Nederlands Lyceum in Den Haag maar ik vind online geen foto's om te
checken of het dezelfde is.
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten