Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting
van de Heilige Geest. Het rooster wordt gemaakt voor 3 jaar, A, B en
C en om te voorkomen de kerken om de 3 jaar hetzelfde lezen wordt ook
een alternatief leesrooster gemaakt
PERIODE
23
febuari
2014,
is de 7e
zondag van de Epifanie, de openbaring dat Jezus
Christus de zoon van God is. Het
is ook Sexagesima,
(Latijn)
de tweede zondag vóór Aswoensdag. De naam komt
oorspronkelijk uit het Latijn sexagesimus
(zestigste). Dit verwijst naar het feit dat er ongeveer zestig dagen
zijn tussen deze zondag en Pasen.
De
Bach cantates voor
deze zondag zijn ''Gleichwie
der Regen und Schnee vom Himmel fällt' (BWV
18), 'Leichtgesinnte
Flattergeister' (BWV
181) en 'Erhalt
uns, Herr, bei deinem Wort' (koraalcantate
BWV 126). De
teksten horen bij Lucas 8: 4-15. Gelijkenis van de zaaier. Dat lees
ik niet.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) 'Leichtgesinnte
Flattergeister' (BWV
181) door Ton Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra. (13m43).
Link
youtube
Lichtzinnige,
wispelturige geesten
beroven het Woord van zijn kracht
Belial tracht met zijn kinderen
steeds weer te verhinderen
zodat het geen vrucht zal voortbrengen
beroven het Woord van zijn kracht
Belial tracht met zijn kinderen
steeds weer te verhinderen
zodat het geen vrucht zal voortbrengen
De
hele tekst:
bach-cantatas
BWV 181
Of
kijk op dit blog op 3feb13
naar BWV
18 ''Gleichwie
der Regen und Schnee vom Himmel fällt'. 'above
all concerned with the role of the Word; the emphasis is on the
metaphorical seed that accompanies the falling rains, the seed of the
Bible'. Etc. (8m50)
Zonder de
uitvoerenden maar met een interessante toelichting/interpretatie in
het Engels.
Of
kijk op dit blog op 12-feb2012
naar
J.S. Bach "Leichtgesinnte
Flattergeister",
lichtzinnige, wispelturige geesten of gedachten (BWV 181) zonder de
uitvoerenden, upload door Meinhardo. (12m38)
Of
kijk op dit blog op 27feb2011
naar
the legendary 17th century German Baroque'n' Roller, Johann
Sebastian Bach. Op gitaar (1m04). 'Erhalt
uns, Herr, bei deinem Wort' Koraalcantate
BWV
126 wordt hier 'Musette' (in D) genoemd naar het Klavierbuchlein
voor
Anna Magdalena (betwijfeld volgens Wikipedia).
Concert
tip
zo23feb14
om 3 uur, in de Doelen, Schouwburg, Schouwburgplein 50, Rotterdam. De
Carmina
burana, Laat Middeleeuwse monniken (drank)liederen. (71m) youtube
Uitvoerenden
Anima Eterna Brugge & Collegium Vocale Gent o.l.v. Jos van
Immerseel. Kaarten vanaf 37euro.
zo23feb14
uitvoering
van
19:30
tot 22:30uur in de Pieterskerk, Pieterskerkhof, Leiden. Scratch
Muziekdagen Leiden Uitvoering werken van Mozart Al
25 jaar worden in Leiden de Scratch Muziekdagen georganiseerd: een
muziekevenement waarbij zangers, musici en publiek uit binnen- en
buitenland gedurende enkele dagen genieten van uiteenlopende
(klassieke) muziek. Het doel van het evenement: in één
dag met een koor van 900 mensen muziekstukken instuderen én ’s
avonds uitvoeren, ondersteund door een 75-koppig orkest én
begeleid door een professionele dirigent en solisten.
De 26e editie van de Scratch Muziekdagen Leiden vindt plaats op 14, 15, 16, 22 én 23 februari 2014. Concertkaarten 25 euro. Meedoen: Link scratchleiden
De 26e editie van de Scratch Muziekdagen Leiden vindt plaats op 14, 15, 16, 22 én 23 februari 2014. Concertkaarten 25 euro. Meedoen: Link scratchleiden
TEKST(EN)
Op
het alternatief leesrooster staan deze
week geen teksten, en op het gewone leesrooster: 23 februari 2014,
7e van de Epifanie
Exodus
22:20‐26:2, Psalm
71:17-24,
1
Korintiërs 3:16-23, Matteüs 5:33-48 (uit de Bergrede).
Gezang
Liedboek
992
'Wat
vraagt de Heer nog meer van ons'
. Deze
teksten, met uitzondering van Korintiërs las ik 20feb2011,
daarom lees ik deze keer weer over en Bijbelse vrouw, het thema van
de Advent in het Alternatief Leesrooster. Ik lees over Leah de vrouw
van Jakob uit het eerste boek van de Bijbel Jakob, de stamvader van
12 zonen en de 12 stammen van Israël.
LEA(H)
Een
tragische vrouw?
Lea(h)
is bekend geworden als de vrouw van Jakob, de vrouw die hij niet
wilde, maar door bedrog toch kreeg. Jakob de bedrieger wordt nu zelf
bedrogen. Hij heeft in Genesis 25 en 27 zijn broer oudere
tweelingbroer Esau zijn erfdeel ontfutseld. In Gen 25 door een rare
ruil: Esau geeft zijn geboorterecht weg in ruil voor een bord
linzensoep en in Gen 27 bedriegt Jakob zijn oude blinde vader op zeer
doordachte wijze op advies van zijn moeder. Genesis
25 en Genesis
27
Op
Wikipedia staat dat Leah in de Torah wordt beschreven met "tender
eyes"
(Hebrew: ועיני
לאה רכות
(Genesis
29:17). In de Statenvertaling
(1637) vertaald met 'Doch
Lea had tedere ogen', maar
in latere vertalingen als HSV 'Lea
had fletse ogen'', in
de NBV
17 Lea’s ogen hadden geen glans, maar Rachel was mooi en
aantrekkelijk of
de
Naardense
Bijbel: Gen 29:17 Maar
de ogen van Lea waren flets.
In
de Rabbijnse traditie, het commentaar van Rabbijn Rashi, was een
interpretaties over waarom Leah's blik zo was. Volgens het verhaal
was Leah, de oudere zuster voorbestemd om met haar neef Esau, Jakob's
oudere tweelingbroer te trouwen, een moordenaar, afgoden aanbidder en
jager en het tegengestelde van de vrome, Torah studerende Jakob. Leah
werd doodongelukkig van dit idee, huilde en bad tot God om haar lot
te veranderen. Daarom beschrijft de Torah haar ogen zo, behuilde,
droevig. En God heeft erbarmen: Leah hoeft niet met Esau te trouwen.
Bron:
En.wikipedia/Leah
Jakob
wordt dus zelf bedrogen door zijn oom Laban, de broer van zijn
moeder. Als hij 7 jaar voor heeft gewerkt heeft om zijn dochter
Rachel te kunnen trouwen geeft Laban hem haar zuster Leah ten
huwelijk. Op voorwaarde dat Jakob weer 7 jaar voor Laban werkt mag
hij een week later ook met Rachel trouwen. Genesis
29:28
Jakob stemde toe en wachtte tot de week om was; daarna gaf Laban hem
zijn dochter Rachel tot vrouw. 29 Ook gaf Laban haar een van zijn
slavinnen mee, Bilha. 30 Toen sliep Jakob ook met Rachel, en van
Rachel hield hij echt, meer dan van Lea. En hij werkte nog eens zeven
jaar bij Laban. 31 Toen de HEER zag dat Jakob minder van Lea hield,
opende hij haar moederschoot, terwijl Rachel kinderloos bleef.
Kunst
tip: De
Italiaanse dichter
Dante
Alighieri (circa . 1265–1321), schreef over Rachel and Leah
in een droom in zijn Purgatorio
"...
in my dream, I seemed to see a woman
both young and fair; along a plain she gathered
flowers, and even as she sang, she said:
Whoever asks my name, know that I'm Leah,
and I apply my lovely hands to fashion
a garland of the flowers I have gathered."[12]
both young and fair; along a plain she gathered
flowers, and even as she sang, she said:
Whoever asks my name, know that I'm Leah,
and I apply my lovely hands to fashion
a garland of the flowers I have gathered."[12]
Kunst
tip:
Rachel en Leah door Dante
Gabriel Rossetti, (1828-1882), schilder, dichter, vertaler. Volgens
Wikipedia/en geïnspireerd
door het gedicht van Dante. In 1899, nu in de Tate Gallery London,
VK. Link
Rossettiarchive
GENESIS
29
32
Lea werd zwanger en bracht een zoon ter wereld, die ze Ruben noemde,
‘want,’
zei ze, ‘de HEER heeft gezien wat ik te verduren heb. Nu zal
mijn man van mij houden.’ 33 Ze werd opnieuw zwanger en bracht
nog een zoon ter wereld. ‘De HEER heeft gehoord hoe weinig mijn
man van me houdt; daarom heeft hij mij er nog een zoon bij gegeven,’
zei ze, en ze noemde hem Simeon. 34 En weer werd ze zwanger en bracht
ze een zoon ter wereld. ‘Nu ik hem drie zonen heb gebaard, zal
mijn man zich eindelijk aan mij hechten,’ zei ze. Daarom werd
hij Levi genoemd. 35 En nog een keer werd ze zwanger en bracht ze een
zoon ter wereld. ‘Nu zal ik de HEER loven!’ riep ze uit,
en ze noemde hem Juda. Hierna kreeg ze geen kinderen meer.
Maar
Leah krijgt uiteindelijk 6 zonen wiens afstammelingen, met die van
hun halfbroers bij hun vader Jakob, 6 van de 12 stammen van Israël
vormen. Lea krijgt ook een dochter: Dinah. Rachel krijgt eerst geen
kinderen en laat haar slavin Bilpa 2 keer door Jakob bezwangeren van
Dan en Naftali Want zei Rachel in
Genesis 30:3b Neem dan mijn slavin Bilpa maar, als zij
kinderen
baart, zal ik die op mijn knieën nemen; dan krijg ik door haar
toch nakomelingen.’ Opmerkelijk
r8
‘Ik
heb een zware strijd met mijn zuster gevoerd,’ zei Rachel,
‘maar ik heb gewonnen.’
Kunst
tip:
de 12 zonen van Jakob, muurschildering zonder bronvermelding. NB de
illustraties tonen niet (allemaal) de betekenis van de naam. Link
Twelve-Sons-of-Jacob
Want
ook Lea laat als ze een tijdje onvruchtbaar is haar slavin Zilpa 2
maal door Jakob bezwangeren, van Gad en Aser. Daarna werd ze zelf ook
weer zwanger na een vreemde koehandel met haar zuster:
Genesis
30:14
In de tijd van de tarweoogst vond Ruben buiten in het veld
liefdesappels, die hij aan zijn moeder Lea gaf. ‘Geef mij ook
eens wat van die liefdesappels van je zoon,’ vroeg Rachel haar.
15 Maar Lea antwoordde: ‘Is het soms niet genoeg dat je mijn
man hebt afgepakt? Wil je nu ook nog de liefdesappels van mijn zoon?’
Rachel zei: ‘In ruil voor de liefdesappels van je zoon mag
Jakob vannacht met jou slapen.’ 16 Toen Jakob ’s avonds
thuiskwam uit het veld, ging Lea hem tegemoet en zei: ‘Je moet
met mij slapen, ik heb je gehuurd voor de liefdesappels van mijn
zoon.’ Dus sliep hij die nacht met haar, 17 en God verhoorde
Lea: ze werd zwanger en baarde Jakob voor de vijfde maal een zoon. 18
‘God heeft mij beloond omdat ik mijn slavin aan mijn man heb
gegeven,’ zei ze, en ze noemde het kind Issachar. 19 Opnieuw
werd ze zwanger en ze baarde Jakob een zesde zoon. 20 ‘God
heeft mij een mooi geschenk gegeven,’ zei ze, ‘mijn man
zal mij op handen dragen nu ik hem zes zonen heb gebaard.’ Ze
noemde het kind Zebulon. 21 Daarna bracht ze een dochter ter wereld,
die ze Dina noemde.
Daarna
kreeg Rachel ook een zoon van Jakob, Jozef en nog later Ben Oni,
(kind van mijn smart) die Jakob Benjamin noemt, maar ze sterft in het
kraambed.
Lea
wordt nog een paar keer genoemd, als Jakob Laban verlaat neemt hij
haar en als zijn (bij)vrouwen en zijn/hun kinderen mee, maar als
persoon speelt zij geen rol meer. Alleen het feit dat Jakob (dan als
Israël)
met van Rachel houdt wordt nog even benadrukt als hij vele jaren
later zijn broer Esau tegemoet treed:
Gen 33:2
De bijvrouwen en hun kinderen liet hij voorop gaan, Lea en haar
kinderen daarachter, en Rachel en Jozef helemaal achteraan.
Toch
wordt Jakob bij Lea begraven: Genesis
49:29
Als
ik straks met mijn voorouders verenigd word, begraaf me dan bij hen
in de grot op het land van de Hethiet Efron, 30 in de grot op de
akker in Machpela, dicht bij Mamre, in Kanaän, de akker die
Abraham van Efron heeft gekocht omdat hij daar een eigen graf wilde
hebben. 31 Daar zijn Abraham en zijn vrouw Sara begraven, daar
zijn Isaak en Rebekka begraven, en
daar heb ik Lea begraven.
32 Het stuk land waarop die grot ligt, is van de Hethieten
gekocht.’ 33 Na zijn zonen deze opdracht te hebben gegeven
trok Jakob zijn voeten weer op het bed. Toen blies hij de laatste
adem uit en werd hij verenigd met zijn voorouders. bij de bevalling.
Kennis
tip:
De traditie wil dat deze tomben in de Grot
van de Patriarchen
of van Machpéla
voor de joden liggen, tegenwoordig het heiligdom van Abraham voor
moslims: de Ibrahimi moskee. De grotten bevinden zich in het midden
van het oude centrum van Hebron. Link
Grot_van_de_Patriarchen
Rachel
was onderweg nar het land van Jakobs voorouders begraven. Genesis
35:17
langs de weg naar Efrat, het tegenwoordige Betlehem. 20 Op haar
graf plaatste Jakob een gedenksteen, die tot op de dag van vandaag de
plaats van Rachels graf aangeeft.
Kennis
tip: de
tombe van Rachel bij Bethlehem is een heilige plaats voor zwangere
vrouwen van alle drie geloven (Joods, Christelijk en Islamitisch) en
ligt tegenwoordig op en Moslim begraafplaats bij een moskee Bilal
bin Rabah. Link:
keverrachel
Liever
live?
Omdat
Leah niet op de leesroosters staat weinig kans, kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt en wat ze daar lezen.
Preek
van Bettine Siertsema over Lea en Rachel op 3 januari 2010. Voor de
West-Friese Ekklesia, een oecumenisch initiatief voor 'inspirerende
vormen van liturgie en Bijbeluitleg'. In
haar preek: Wanneer
je het hele verhaal aandachtig leest, valt het op hoeveel er gespeeld
wordt in parallellen en spiegelbeelden met andere verhalen uit
Genesis. De ontmoeting bij de put die tot een huwelijk leidt, is een
echo van Rebekka’s verhaal, de slavinnen die als draagmoeder
moeten functioneren doen denken aan Hagar en Sara. Maar het sterkst
zijn de spiegelingen in het Jakob-verhaal zelf. De rivaliteit tussen
de broers komt terug in de rivaliteit tussen de zusters. De
linzenschotel waarmee Jakob het eerstgeboorterecht van Esau kocht,
wordt in herinnering geroepen door de ruil van de liefdesappelen. En
natuurlijk wordt hier opnieuw dat spel gespeeld waarbij oudste en
jongste verwisseld worden, nu met de dader in de rol van het
slachtoffer. ...
En:
Vertalingen
halen de scherpe randjes er wat vanaf en zeggen dat ze niet bemind
was, maar letterlijk staat er, zoals we ook lazen, dat Lea werd
gehaat. Zij is de ongewenste derde in het huishouden van Jakob. Nog
afgezien van het feit dat ze minder mooi was dan haar zusje, en dat
ze Jakob tegen zijn wil is opgedrongen, zal haar pure aanwezigheid
hem er ook voortdurend aan herinnerd hebben hoe hij zelf smadelijk
gefopt werd. Wat een lot voor Lea: levenslang verfoeid. En dat
terwijl ze zelf wanhopig veel van Jakob hield, zoals uit haar
reacties later blijkt. ...
Want:
…. het
onbeantwoord blijven van die liefde. Dat dat verdriet groot was,
blijkt wel uit haar reacties op de geboorte van haar zonen. De
rivaliteit met haar zuster is in haar toelichting op de namen die zij
geeft, geen thema. Bij Ruben: de Eeuwige heeft mijn vernedering
gezien, nu zal mijn man van mij houden. Bij Simeon: de Eeuwige
heeft gezien dat ik gehaat ben, daarom heeft Hij mij ook deze zoon
gegeven. Bij Levi: Nu, ditmaal zal mijn man zich aan mij binden,
omdat ik hem drie zonen gebaard heb. Bij Zebulon: Ditmaal zal mijn
man mij oprichten, maar liefst zes zonen heb ik hem gebaard.
...
Want
in mensen als Lea, onopvallend en miskend als ze mogen zijn, licht
voor wie er oog voor heeft, het beeld van God zelf op. Lea’s
liefde kan niet anders dan steeds opnieuw hopen dat Jakob die nu zal
beantwoorden, zoals God steeds opnieuw hoopt dat de mens Zijn liefde
zal beantwoorden door zijn bestemming te vervullen, beeld en
gelijkenis van Hem te zijn, en eindelijk ernst te maken met dat rijk
van recht en vrede dat in de Thora onderwezen wordt en door de
profeten bezongen. Lea met de doffe ogen, in haar liefde en hoop is
zij voor mij een stralende gestalte, in wie God zelf zich aan ons
openbaart.
Link
Westfrieseekklesia/Preek-Lea-en-Rachel.-3-jan.doc
(Word)
Luister
naar
de preek
van father Mark Driscoll in het Engels voor Mars Hill Church,
Seattle, Washington, USA. Geestig!
Op 24 april 2005 over Genesis 29:1-30 (1u01m). Link:
Marshill/Genesis/jacob-marries-leah-and-rachel
Op
You Tube: in het Engels Andrew Cort (4m58). Laban voelt zich bedrogen als Jakob zonder geschenken aankomt. Link youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze
keer kies ik voor een gebedsmeditatie
naar teksten van Henri Nouwen, een grote naam in de wereld van
vorgangers, bekend van Hour of Power Tv. Een gebed voor de onbeminde
Leah.
''Henri
raadt aan om elke dag tijd met God alleen door te brengen. Dan kan
Hij u zeggen wie u bent: Jij bent mijn geliefde zoon of dochter. In
het verlengde hiervan heeft Arthur LeClair een geleide meditatie
samengesteld, in drie gedeelten, om te bidden als je alleen bent, of
samen met een geestelijk begeleider of in een kleine gebedsgroep.
Deze meditatie is te vinden in Hieronder volgt deze meditatie met
een wat verkorte toelichting''.
Het
gebed van de beminde
Ga
gemakkelijk zitten en ontspan je. Vertrouw erop dat Gods liefde zich
op één of andere manier zal laten zien. Zeg de eerste
tien minuten zonder onderbreking langzaam en vurig de volgende
woorden:
Jezus
, U bent de Beminde.
Herhaal
deze woorden zo vaak als je dat nodig vindt. Laat al wat je afleidt
aan je voorbijgaan. Wees alleen maar bij Jezus. Ga dan langzaam en
stil over naar de volgende tien minuten:
Jezus,
ik ben de Beminde.
Misschien
vind je deze overgang eerst niet passend, maar geef je er aan over en
laat deze waarheid vaste voet krijgen. Ga dan over naar de volgende
tien minuten:
Jezus,
wij zijn de Beminden.
Open
je hart voor anderen. Het is belangrijk niemand uit te sluiten. Je
hart zal de namen laten opkomen van wie je aandacht nodig hebben.
Sluit af met een
eenvoudig
dankgebed of met het Gebed des Heren.
Mensen
die deze gebedsoefening gedaan hebben, spreken over een diepe
genezende
werking die zij in zichzelf ervaren.
Uit:
Spiritueel begeleiden, op basis van teksten van Henri Nouwen,
samengesteld door Michael Christensen en Rebecca Laird. (blz 50-51,
2008). Bron
Nouwen/geliefd-web
pdf
VOLGENDE
WEEK
2
maart 2014, 8e van de Epifanie.
Jesaja
49:13‐18
Psalm
62
(1
Korintiërs 4:1-5(6‐8)9‐16)
Matteüs
6:24-34
Dat
las ik 3feb13
Het thema is -nog steeds- de
openbaring dat Jezus God zoon is en de Messias. In Jeremia lezen we
over zijn uitverkiezing: al in de moederschoot. In
de smeekpsalm r3
Wees de rots waarop ik kan wonen, waar ik altijd heen kan gaan. U
hebt mijn redding bevolen, mijn rots en mijn burcht, dat bent u. Een
populair thema en vaak gebruikte beelden, ook in andere psalmen. In
de eerste brief aan de Korintiërs het Lichaam van Christus en
ieders taak daarin. In Lucas lezen we verder na de profetie van
Jesaja waar toch niet iedereen enthousiast over is en Jezus vertrekt
naar Kafernaum.
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten