Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting
van de Heilige Geest. Het rooster wordt gemaakt voor 3 jaar, A, B en
C en om te voorkomen de kerken om de 3 jaar hetzelfde lezen wordt ook
een alternatief leesrooster gemaakt
PERIODE
9
februari
2014,
is de 5e
zondag van de Epifanie, de openbaring dat Jezus
Christus de zoon van God is. Het is ook 70 dagen voor Pasen of
Septuagesima
(Latijn voor 70) Deze periode heet(te) de Voorvasten. De Vasten of
40dagentijd begint op Aswoensdag 40 dagen voor Pasen.
Septuagesima
wordt alleen gevierd in de Katholieke Tridentijnse
liturgie en wordt gevolgd door Sexagesima:
60 en Quinquagesima:
50 dagen voor Pasen. Bij de modernisering van de liturgische kalender
is de Voorvasten afgeschaft en zijn het ‘gewone’ zondagen
geworden. Bron:
Wikipedia
Septuagesima.
Er
is geen Bach cantate voor
de 5e zondag van de Epifanie geschreven of bewaard gebleven, maar er
is wel een cantate voor Septuagesima “Nimm,
was dein ist, und gehe hin” (BWV
144), “Ich
hab in Gottes Herz und Sinn”
(koraalcantate BWV 92) en “Ich
bin vergnügt mit meinem Glücke”
(cantate voor sopraan solo BWV 84). De cantates horen bij Mattheus
20: 1-16 over de gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) ''Nimm,
was dein ist, und gehe hin”
(BWV 144) Cantata for Septuagesima uitgevoerd door La Petite Bande
onde leiding van Sigiswald Kuijken. Met Gerlinde Sämann sopraan,
Petra Noskaiova alt, Christoph Genz tenor en Jan Van der Crabben
bas.
Coro: Nimm, was dein ist, und gehe hin
Aria (alto): Murre nicht, lieber Christ
Chorale: Was Gott tut, das ist wohlgetan
Recitativo (tenor): Wo die Genügsamkeit regiert
Aria (soprano, oboe d'amore): Genügsamkeit ist ein Schatz in diesem Leben
Chorale: Was mein Gott will, das g'scheh allzeit
Coro: Nimm, was dein ist, und gehe hin
Aria (alto): Murre nicht, lieber Christ
Chorale: Was Gott tut, das ist wohlgetan
Recitativo (tenor): Wo die Genügsamkeit regiert
Aria (soprano, oboe d'amore): Genügsamkeit ist ein Schatz in diesem Leben
Chorale: Was mein Gott will, das g'scheh allzeit
(13m18)
Link youtube
Of
kijk op dit blog op feb2012
naar koraalcantate “Ich
hab in Gottes Herz und Sinn”
BWV 92 gedirigeerd door Pieter Leusink met het Holland Boys Choir en
het Nederlands Bach Collegium (12m57). Een uitgeschreven interview
met Pieter Leusink over het Bach Cantate project door Peter
Bloemendaal op bach-cantatas
Leusink
Of
kijk op dit blog op 20feb2011
naar BWV 144 "Was
Gott tut, das ist Wohlgetan"
eigenlijk "Nimm,
was dein ist, und gehe hin" zp
zj zonder uitvoerdenen, maar met tekst in engels en duits.
Concert
tips
zo9feb14
om
13.30 uur in de Nassaukerk, De Wittenstraat 114, Amsterdam “Nimm,
was dein ist, und gehe hin” (BWV
144). Uitgevoerd door Paulien Kostense en het Bach Ensemble
Amsterdam. Link
Bach
Ensemble Amsterdam
zo9feb14
om
16uur in de Willem de Zwijgerkerk, Olympiaweg 14, Amsterdam. “Nimm,
was dein ist, und gehe hin” (BWV
144) uitgevoerd door Uitgevoerd door Paulien Kostense en het Bach
Ensemble Amsterdam Link
Bach
Ensemble Amsterdam
zo9feb14
om 17uur
in de
Burgwalkerk,
Burgwal 60, Kampen. “Nimm,
was dein ist, und gehe hin” (BWV
144). Uitgevoerd door Ab Weegenaar / Bachkoor & -orkest Kampen
Link
Jaap
H. van der Laan
(email)
Thuis in de Bijbel
Is de nieuwste tentoonstelling in het Catharijne Convent (opening 8feb14) Wat er allemala te zien is staat op Catharijneconvent, Let op alle koppen slaan op de nieuwe expo.
TEKST(EN)
Op
het alternatief leesrooster staan deze week geen teksten, en op het
gewone leesrooster: Jesaja
43:9-12, Psalm 112, (1 Korintiërs 2:15) en Matteüs 5:13. Ik
las deze teksten op 6feb11,
daarom lees ik voor aanstaande zondag over Dorcas uit Handelingen
9:36-41. Meer vrouwen in de Bijbel op Christiananswers
women
Dorcas in de HANDELINGEN
van de Apostelen
Handelingen
is
het 5e boek van het Nieuwe Testament en komt net na de evangelies.
Traditionele wordt het teogeschreven aan de evangelist Lucas. Het
begint
met Jezus Hemelvaart 40 dagen na zijn kruisiging en wederopstanding.
Hoogtepunt is de beschrijving van Pinksteren 50 dagen na de
wederopstaning (met Pasen). (Simon) Petrus speelt en vrij prominente
rol in de eerste boekrollen als woordvoerder van de 12 leerlingen, de
apostelen. Petrus
is belangrijk als kerkvader, Jezus zegt: "Jij
bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, en de poorten
van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. Ik zal je de
sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde
bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op
aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn."
(Mattheus 16:18-19) Petrus belang is dat hij net als Jezus benadrukt
dat God geen onderscheid maakt en de Christelijke kerk open is voor
joden en niet-joden. Zie hiervoor Petrus toespraak Handelingen 10:34:
zie Voorleesbijbel
Petrus in de collectie van het rijksmuseum Link Rijksmuseum/ontdek-de-collectie:Petrus
Ook de belevenissen van de apostel Paulus, niet een van de oorspronkelijke leerlingen van Jezus en hij heeft hem niet zelf ontmoet, staan in Handelingen. Paulus is bekend door zijn, vele, brieven aan de Christelijke gemeenten rond de Middelandse Zee. Petrsu en Paulus worden vaak samen afgebeeld als belangrijkste apostel, maar waren ook rivalen. In de Rooms Katholieke kerk wordt het Hoogfeest van Petrus en Paulus gevierd op 29 juni.
Petrus in de collectie van het rijksmuseum Link Rijksmuseum/ontdek-de-collectie:Petrus
Ook de belevenissen van de apostel Paulus, niet een van de oorspronkelijke leerlingen van Jezus en hij heeft hem niet zelf ontmoet, staan in Handelingen. Paulus is bekend door zijn, vele, brieven aan de Christelijke gemeenten rond de Middelandse Zee. Petrsu en Paulus worden vaak samen afgebeeld als belangrijkste apostel, maar waren ook rivalen. In de Rooms Katholieke kerk wordt het Hoogfeest van Petrus en Paulus gevierd op 29 juni.
Kunst tip: een innige Petrus en paulus op de site van tenor, koordirigent Joost van der Wulp Google afbeeldingen Petrus e pauklus en een zee aan beeldne wordt getoond.
Ik lees deze zondag over Petrus opwekking van Dorcas, dat is haar Griekse, Christelijke naam en betekent gazelle of antilope. In het Hebreews heette ze Tabitha, zo spreekt Petrus haar ook aan. Petrus wekt haar op want r36b 'Ze deed veel goeds voor anderen en gaf vaak aalmoezen'. Ze werd opgebaard en Petrus werd speciaal voor haar gehaald. Hij had net een verlamde genezen in Lydda (32-34). Petrus bidt voor haar en voila zij staat op.
Ik lees deze zondag over Petrus opwekking van Dorcas, dat is haar Griekse, Christelijke naam en betekent gazelle of antilope. In het Hebreews heette ze Tabitha, zo spreekt Petrus haar ook aan. Petrus wekt haar op want r36b 'Ze deed veel goeds voor anderen en gaf vaak aalmoezen'. Ze werd opgebaard en Petrus werd speciaal voor haar gehaald. Hij had net een verlamde genezen in Lydda (32-34). Petrus bidt voor haar en voila zij staat op.
Kennis
Tip:
Dorcas is ook de naam
van een internationale Christelijke hulporganisatie uit Andijk. Haar
inspiratie put zij, kennelijk niet uit de figuur Dorcas, maar uit
Mattheüs
25:31-46 De essentie van Jezus boodschap staat in r42-43 Want
ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en
jullie gaven me niet te drinken. 43 Ik was een vreemdeling en jullie
namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was
ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet. Ik
ondersteun Dorcas voor adopt+a+granny
Actueel:
Het Rothschild-brevier
wordt weer verkocht, dit Vlaamse gebedenboek genoemd naar een van
haar latere bezitters, gaat nu naar verwachting voor 12 tot 18 miljoen US$ onder de
hamer bij veilinghuis Christies. Hier afgebeeld het dodenofficie,
niet meer nodig voor Dorcas dank zij Petrus.
Handelingen 9
Opvallend is dat de gelovigen in de tekst 'heiligen' worden genoemd. Het woord heilige is afkomstig van het Griekse woord "hagios", “aan God gewijd, heilig, sacraal, vroom”. Het wordt bijna altijd in het meervoud gebruikt. Het zijn de mensen die apart zijn gezet voor de Heer en Zijn koninkrijk. Een beetje wrang in die context is r41 waarin over de heiligen en de weduwen wordt gesproken. Misschien wel omdat de weduwen de klaagvrouwen zijn en niet per se Christenen.
Opvallend is dat de gelovigen in de tekst 'heiligen' worden genoemd. Het woord heilige is afkomstig van het Griekse woord "hagios", “aan God gewijd, heilig, sacraal, vroom”. Het wordt bijna altijd in het meervoud gebruikt. Het zijn de mensen die apart zijn gezet voor de Heer en Zijn koninkrijk. Een beetje wrang in die context is r41 waarin over de heiligen en de weduwen wordt gesproken. Misschien wel omdat de weduwen de klaagvrouwen zijn en niet per se Christenen.
Petrus
die eerst Simon heette, maar door Jezus ook 'Kefas' (rots) wordt
genoemd, verrichtte meerdere wonderen. Een aantal zijn later als
apocrief (en niet (meer) in de Bijbel opgenomen) bestempeld. Zo is er
een boekrol ''de Handelingen van Petrus'' Ds Pauw schreef er kort
over op jmpauw/Handelingen-van-petrus
Opmerkelijk: Volgens
de Handelingen
van Petrus schijnt
Petrus een dochter te hebben gehad, die kreupel was. Op de vraag
waarom Petrus zoveel mensen genas, maar zijn eigen dochter niet,
toont hij de macht van God door het meisje te genezen. Na de
opgetogen reacties van de omstanders, zegt Petrus echter tegen zijn
dochter: 'Ga terug naar je plaats, ga zitten en wees weer hulpeloos,
want dat is zowel voor mij als voor jou het beste'. Vervolgens
vertelt Petrus welk visioen hij bij de geboorte van het meisje heeft
gehad en wat er daarna met het meisje is gebeurd en waarom het beter
is dat ze kreupel blijft ...
Ik
lees over de 2 wonderen die direct aan Petrus worden toegeschreven,
maar veel verwijzingen bevatten naar wonderen van Jezus. Jezus genas
trouwens Petrus schoonmoeder, hij was dus in tegenstelling tot zijn
rivaal Paulus die het celibaat voor de clerus propageerde getrouwd.
Petrus schoonmoeder wordt door Jezus genezen in Marcus 1:29-31. Petrus zelf wordt ook door een wonder (engel) gered in Handelingen 12.
Petrus
genezing van de verlamde Eneas bevat verwijzingen naar Jezus genezing
van verlamden. In het evangelie van Marcus 2:1-12 staat het verhaal
van de lamme die door het dak naar Jezus wordt gebracht. Volgens
Heiligen.net/Petrus
herinnert Petrus aanwijzing "Maak uw bed in orde" aan
Jezus' opmerking aan die lamme "Neem uw bed op..." Het
herinnert Heiligen.net ook aan: Johannes
5:1-9, de genezing van de lamme in Betsaïda, doordat het aantal
jaren van de verlamming uitdrukkelijk wordt genoemd: hier 8 jaar bij
Johannes 38 jaar.
In
het verhaal van Dorcas, Tabitha herkent heiligen.net Jezus'
opwekking van Jaïrus' dochtertje in Marcus 5:21-24 en 35-43.
''Naast opwekking enkele details: Net als Jezus stuurt Petrus allen
naar buiten. Ze spreken bijna dezelfde woorden. Waar Jezus zei:
"Talita koemi, sta op!", horen we Petrus zeggen: "Tabita,
sta op!" Net als Jezus pakt Petrus de vrouw bij de hand om haar
op te richten''.
Ook
in Handelingen 3 verricht Petrus een wonder: 1 Op
een dag gingen Petrus en Johannes zoals gewoonlijk omstreeks het
negende uur naar de tempel voor het namiddaggebed. 2 Men had ook
een man die al sinds zijn geboorte verlamd was naar de tempel
gebracht; hij werd daar elke dag neergelegd bij de poort die de
Schone heet, om te bedelen bij de bezoekers van de tempel. 3 Toen
hij zag dat Petrus en Johannes de tempel wilden binnengaan, vroeg hij
om een aalmoes. 4 Petrus richtte zijn blik op hem, evenals
Johannes, en zei: ‘Kijk ons aan.’ 5 De bedelaar keek
naar hen op, in de verwachting iets van hen te krijgen. 6 Maar
Petrus zei: ‘Geld heb ik niet, maar wat ik wel heb, geef ik u:
in de naam van Jezus Christus van Nazaret, sta op en loop.’
7 Hij pakte hem bij zijn rechterhand om hem overeind te helpen.
Onmiddellijk kwam er kracht in zijn voeten en enkels. 8 Hij
sprong op, ging staan en begon te lopen. Daarna ging hij samen met
hen de tempel binnen, lopend en springend en God lovend. 9 Alle
tempelbezoekers zagen hem lopen en hoorden hem God loven. 10 Ze
herkenden hem als de bedelaar die altijd bij de tempelpoort had
gezeten en waren buiten zichzelf van verbazing over wat er met hem
was gebeurd.
Ook
hier weer de overeenkomt met Jezus woorden nu uit Matheus 9:1 (Jezus)
Hij stapte weer in de boot en stak over, terug naar zijn eigen stad.
2 Daar probeerden een paar mensen een verlamde bij hem te
brengen die op een draagbed lag. Bij het zien van hun geloof zei
Jezus tegen de verlamde: ‘Wees gerust, uw zonden worden u
vergeven.’ 3 Daarop zeiden enkele schriftgeleerden bij
zichzelf: Wat een godslasterlijke taal! 4 Jezus doorzag hun
gedachten en zei: ‘Waarom hebt u zulke boosaardige gedachten?
5 Wat
is gemakkelijker, te zeggen: “Uw zonden worden u vergeven”
of: “Sta op en loop”?
6 Ik zal u laten zien dat de Mensenzoon volmacht heeft om op
aarde zonden te vergeven.’ Toen zei hij tegen de verlamde: ‘Sta
op, pak uw bed en ga naar huis.’ 7
De
wonderen van de apostelen, leerlingen van Jezus staan in het boek
Handelingen van de postelen, maar niet altijd wordt gezegd welke
leerling het wonder verricht. Petrus is prominent als belangrijkste
leerling en rost van de kerk zie r15. Handelingen
5:12-16. 12 De
apostelen deden heel veel wonderen en tekenen onder het volk. De
gelovigen kwamen regelmatig bij elkaar in de tempel, in de Zuilenhal
van Salomo, één van hart en ziel. 13 De andere
mensen die in de tempel kwamen, durfden zich niet bij hen aan te
sluiten, maar hadden wel veel respect voor hen. 14 Het aantal
gelovigen bleef echter groeien. Talloze mannen en vrouwen gingen in
de Here geloven. 15 De
mensen droegen de zieken naar buiten en legden hen neer op veldbedden
en matrassen; zij hoopten dat als Petrus voorbijkwam, in elk geval
zijn schaduw op hen zou vallen. 16 Ook uit de omliggende
plaatsen kwamen velen naar Jeruzalem. Zij brachten zieken mee en
mensen die boze geesten in zich hadden; allemaal werden zij genezen.
Kunst
tip:
Opwekking van Tabitha (Dorcas) door Masolino da Panicale, eigenlijk
Tomaso de Christoforo Fini uit Panicale (circa 1383 - 1447) uit circa
1425. In de kapel (Cappella) Brancacci van de Santa Maria del
Carmine, in Florence Italië.
Link
Wikimedia/Raising
of Tabitha
Handelingen
9:(32)36-41
Petrus in Lydda en Joppe
32 Toen Petrus door het land reisde, kwam hij ook bij de heiligen die in Lydda woonden. 33 Hij trof daar een man aan die Eneas heette en al acht jaar verlamd op bed lag. 34 Petrus zei tegen hem: ‘Eneas, Jezus Christus geneest u! Sta op en breng nu zelf uw bed in orde.’ Onmiddellijk stond hij op. 35 Alle inwoners van Lydda en van de Saronvlakte zagen wat er gebeurd was en bekeerden zich tot de Heer.
36 In Joppe woonde een leerlinge die Tabita heette, in onze taal is dat Dorkas.
Ze deed veel goeds voor anderen en gaf vaak aalmoezen. 37 Maar juist in die tijd werd ze ziek en stierf. Ze werd gewassen en in het bovenvertrek opgebaard. 38 Omdat Lydda dicht bij Joppe ligt, stuurden de leerlingen, die gehoord hadden dat Petrus daar was, twee mannen naar hem toe met het dringende verzoek om direct bij hen te komen. 39 Petrus ging meteen met hen mee. Na zijn aankomst werd hij naar het bovenvertrek gebracht, waar de weduwen om hem heen kwamen staan en hem huilend de tunica’s en mantels lieten zien die Dorkas nog maar pas gemaakt had. 40 Petrus stuurde iedereen weg, waarna hij knielde om te bidden. Na het gebed draaide hij zich om naar het lichaam en zei: ‘Tabita, sta op!’ Ze opende haar ogen, en toen ze Petrus zag ging ze rechtop zitten. 41 Hij nam haar bij de hand en hielp haar overeind, en toen hij de heiligen en de weduwen weer binnengeroepen had, liet hij hun zien dat ze weer leefde. 42 Dit voorval werd in heel Joppe bekend en velen gingen in de Heer geloven. 43 Petrus bleef nog enige tijd in Joppe, bij Simon, een leerlooier.
In de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Petrus in Lydda en Joppe
32 Toen Petrus door het land reisde, kwam hij ook bij de heiligen die in Lydda woonden. 33 Hij trof daar een man aan die Eneas heette en al acht jaar verlamd op bed lag. 34 Petrus zei tegen hem: ‘Eneas, Jezus Christus geneest u! Sta op en breng nu zelf uw bed in orde.’ Onmiddellijk stond hij op. 35 Alle inwoners van Lydda en van de Saronvlakte zagen wat er gebeurd was en bekeerden zich tot de Heer.
36 In Joppe woonde een leerlinge die Tabita heette, in onze taal is dat Dorkas.
Ze deed veel goeds voor anderen en gaf vaak aalmoezen. 37 Maar juist in die tijd werd ze ziek en stierf. Ze werd gewassen en in het bovenvertrek opgebaard. 38 Omdat Lydda dicht bij Joppe ligt, stuurden de leerlingen, die gehoord hadden dat Petrus daar was, twee mannen naar hem toe met het dringende verzoek om direct bij hen te komen. 39 Petrus ging meteen met hen mee. Na zijn aankomst werd hij naar het bovenvertrek gebracht, waar de weduwen om hem heen kwamen staan en hem huilend de tunica’s en mantels lieten zien die Dorkas nog maar pas gemaakt had. 40 Petrus stuurde iedereen weg, waarna hij knielde om te bidden. Na het gebed draaide hij zich om naar het lichaam en zei: ‘Tabita, sta op!’ Ze opende haar ogen, en toen ze Petrus zag ging ze rechtop zitten. 41 Hij nam haar bij de hand en hielp haar overeind, en toen hij de heiligen en de weduwen weer binnengeroepen had, liet hij hun zien dat ze weer leefde. 42 Dit voorval werd in heel Joppe bekend en velen gingen in de Heer geloven. 43 Petrus bleef nog enige tijd in Joppe, bij Simon, een leerlooier.
In de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: NBV
Liever
luisteren?
Rinus
Koole op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Handelingen is het 5e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Preek
van ds G.J. van Steeg voor een Gerformeerde Bond gemeente (streng)
z.d. over o.a. Dorcas in Handelingen 9 'de gave opgewekt' Link
(pdf)
Luisterenddienen/Handelingen
9:36-43
Op
You Tube:
In het Engels het verhaal van Tabitha in de film The Book of Acts
meteen, 9:34 vanaf het begin, tot 1m40. Ik weet niet wie hier de
verteller is, waarschijnlijk Dean Carroll Jones, omat hij Lucas de
verteller is. De hele Film van Visual International, the Visual Bible
Acts met James Brolin als Peter Simon staat online op You Tube in 20
delen en begint hier: youtube
of compleet 3u21m hier: youtube
Beschrijving van de film in de International Movie Data Base imdb
Link
youtube
GEBED
Vast onderdeel van de
afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het (gezamenlijk)
uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze
keer kies ik voor een Opwekkinglied,
nr 739 - Sta op - een gebed om ontferming. U Heer, U hoort hen Heer.
Van
CD 36.
Ik
kon de tekst online niet vinden. Op
You Tube:
youtube (5m)
VOLGENDE
WEEK
16
Februari 2014, 6e van de Epifanie
Deuteronomium
30:15‐20
Psalm
119:9-16
(1
Korintiërs 2:6-11)
Matteüs
5:17-26
Deze
teksten las ik 13februari11
(minus de brief aan de Korientiërs).
Gezang
Liedboek
848 – Al wat een mens te kennen zoekt 848
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten