Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting
van de Heilige Geest. Het rooster wordt gemaakt voor 3 jaar, A, B en
C en om te voorkomen de kerken om de 3 jaar hetzelfde lezen wordt ook
een alternatief leesrooster gemaakt
PERIODE
2
maart
2014,
is de 8e
zondag van de Epifanie, de openbaring dat Jezus
Christus
de zoon van God is en Estomihi,
de
zondag voor Aswoensdag. Ook wel Quinquagesima,
50 dagen voor Pasen.
De
Bach cantaten voor deze zondag
zijn ''Du wahrer Gott und
Davids Sohn'' (BWV 23),
''Jesus nahm zu sich die
Zwölfe'' (BWV 22),
''Herr Jesu Christ, wahr’
Mensch und Gott'' (Koraalcantate
BWV 127) ''Sehet, wir gehn
hinauf gen Jerusalem''
(BWV 159).
De
teksten horen bij Lucas 18:31-43 Jezus intocht in Jerusalem
Op
You Tube:
J.S. Bach ''Herr
Jesu Christ, wahr’ Mensch und Gott'' (Koraalcantate
BWV 127) Uitgevoerd door het Collegium Vocale Gent onder leiding van
Philippe Herreweghe. 1. Herr
Jesu Christ, wahr' Mensch und Gott
(Koor);
2. Wenn
alles sich zur letzten Zeit entsetze
(Recitatief); 3. Die
Seele ruht in Jesu Händen
(Sopraan Aria); 4. Wenn
einstens die Posaunen schallen
(Recitatief Bas) en 5. Ach,
Herr, vergib all unsre Schuld (Koraal).
Soloisten:
Sopraan: Dorothee Mields, Tenor: Jan Kobow en Bas: Peter Kooy. Met toelichting, opname door Harmonia Mundi in 2007. (13m04). Link youtube
Sopraan: Dorothee Mields, Tenor: Jan Kobow en Bas: Peter Kooy. Met toelichting, opname door Harmonia Mundi in 2007. (13m04). Link youtube
of
kijk op dit blog op 10feb13,
'Sehet,
wir gehn hinauf gen Jerusalem'
(BWV 159) door La Divina Armonia o.l.v. Lorenzo Ghielmi Collegium
Vocale der Salzburger Bachgesellschaft o.l.v. Albert Hartinger.
Festival Oude Muziek, Domkerk Utrecht. (14m20)
Link
youtube
of
kijk op dit blog op 19feb2012
naar J.S. Bach (1685-1750) J.S. Bach uit 'Du
wahrer Gott und Davids Sohn' deel
3 van Cantate BWV 23. Koor de J. S. Bach-Stiftung St. Gallen.
Solisten: Jens Weber (Tenor) en Fabrice Hayoz (Bas). (3m56)
of
de orgelbewerking door Maurice Duruflé van het koraal van BWV
22 ''Ertöt
uns durch dein Güte'' gespeeld
door Olivier
Latry op het grote orgel van de Notre-Dame de Paris, (2004) met
beelden van de kathedraal (4m21). Link
youtube
Concert
tips
Geen
cantaten voor deze zondag gevonden, wel:
za1maart14
om
16.15 uur in de Oude Kerk, Dorpsstraat 45, Bennekom. ''Gottes
Zeit ist die allerbeste Zeit'' (Actus
Tragicus, een rouwcantate). Uitgevoerd
door
Dick
Meijer en het Alexanderconsort. Link
Alexanderconsort
zo2maart14
om
19.30 uur in de
Geertekerk,
Geertebolwerk Utrecht.
''Gott,
man lobet dich in der Stille'' (BWV
120, een zwlden uitgevoerd werkl volgens Eduard van Hengel en een
Ratsw. ? Werk voor de Ratsmusiker?). Uitvoering door Gerrit Maas en
het koor en orkest Bachcantatediensten. Link
Utrechtse
Bachcantatediensten
TEKST(EN)
Op
het alternatief leesrooster staan deze
week geen teksten en op het gewone leesrooster: Jesaja
49:13‐18, Psalm 62, 1 Korintiërs 4:1-5(6‐8)9‐16
en Matteüs 6:24-34. Dat las ik 3feb13,
maar met Lucas 4:21-30(32) Het
thema was de openbaring dat Jezus God zoon is en de Messias, want het
is nog Epifanie. In Jeremia de uitverkiezing in de moederschoot. In
de smeekpsalm r3 'Wees de rots waarop ik kan wonen, waar ik altijd
heen kan gaan'. De
gezangen
uit het Nieuwe Liedboek zijn 62a
– Bij
God alleen verstilt mijn ziel,
Liedboek 62b – Mon
âme se repose
Liedboek, 62c – Stel
je vertrouwen op God alleen.
Ik lees deze keer weer over een Bijbelse vrouw, het thema van de Advent in het Alternatief Leesrooster en wel Michal, dochter van koning Saul en vrouw van koning David. (1 Samuel 18:20-27) Michal uiterlijk wordt niet beschreven in de Bijbel, maar volgens de Rabbijnse traditie is zij adembenemend mooi. Louis Ginzberg noemt haar in zijn family of David een "entrancing beauty" Bron: Wikipedia/Michal.
Net
als vorige week (Jakob en Rachel) trouwt de jongere dochter met de
''held'', maar nadat zij verliefd op hem is geworden en omdat haar
vader de held bedriegt (en verder weinig goeds met hem voor heeft).
NB Het is de enige keer in de Bijbel dat er staat dat een vrouw
verliefd is/wordt op een man.
Saul
biedt David als hij Goliath heeft verslagen zijn oudste dochter Merab
aan: r7
Toen zei Saul tegen David: ‘Hier is mijn oudste dochter Merab.
Ik bied je haar als vrouw aan, op voorwaarde dat je in mijn dienst je
heldhaftigheid blijft tonen en voor de HEER ten strijde trekt’
…. 18 David antwoordde: ‘Wie ben ik en wat heeft mijn
familie, de verwanten van mijn vader, in Israël te betekenen,
dat ik een schoonzoon van de koning mag worden?’ 19 Toen de dag
was aangebroken dat Merab, de dochter van Saul, met David in het
huwelijk zou treden, werd ze uitgehuwelijkt aan Adriël uit
Mechola. 20 Ondertussen was Sauls dochter Michal op David verliefd
geworden. Saul hoorde hiervan en het kwam hem goed uit. 21 Ik bied
hem Michal als vrouw aan, dacht hij. Als hij zich door dat aanbod
laat verlokken, kunnen de Filistijnen hem om het leven brengen. Tegen
David zei hij: ‘Je kunt alsnog mijn schoonzoon worden, door met
mijn tweede dochter te trouwen.’ r23 David ... antwoordde:
‘Jullie denken zeker dat het zo eenvoudig is om schoonzoon van
de koning te worden. Ik ben anders maar een arm en eenvoudig man.’
….
De
Bruidsschat
Dan
komt een verhaal met wellicht de merkwaardigste bruidsschat uit de
geschiedenis, Saul antwoord ‘Zeg
tegen David dat de koning niet aan een bruidsprijs hecht en dat hij
genoegen neemt met de voorhuiden van honderd Filistijnen, als wraak
op zijn vijanden.’ David
stemt in r27 en
rukte met zijn troepen uit en doodde tweehonderd Filistijnen. Hun
voorhuiden nam hij mee om ze aan de koning af te dragen. Het waren er
meer dan genoeg om de hand van de koningsdochter te verwerven, en
Saul gaf hem zijn dochter Michal tot vrouw. 28 Uit dit alles maakte
Saul op dat de HEER David bijstond. Bovendien had zijn dochter Michal
David lief. Link
NBV
1Samuel 18
Liever
Luisteren?
Michal
houdt echt van David en redt hem van haar vader die David als een
bedreiging ziet en hem liefst snel ziet omkomen. Maar ze liegt er wel
over (slotregel 17 hieronder).
Haar
broer Jonathan helpt David al eerder. Maar Jonatan, die zeer op David
gesteld was, 2 waarschuwde hem: ‘Mijn
vader Saul is van plan je te doden. Wees op je hoede morgenochtend,
houd je schuil en blijf waar je bent. 3 Ik ga dan met mijn vader de
stad uit, houd bij jou in de buurt halt en breng het gesprek op jou.
Daarna zal ik je laten weten hoe de zaken staan.’ (1Sam19:1-3)
Hierin lees ik een soort epifanie voor David latere koningschap van
het verenigde Israël.
Kunst
tip:
Michal helpt David uit het raam vluchten, schilderij door Gustave
Doré
(1832-1883) Fransman. Uit 1865.
Pagina WkipediaMichal
Gustave Dore
Link
Wikimedia/Michal
Gustave Doré
1
Samuël
19: 11- 17
David's
vlucht
11
Saul stuurde mannen naar Davids huis, die hem de volgende ochtend
moesten opwachten en doden. Maar Davids vrouw Michal waarschuwde hem:
‘Breng je vannacht nog in veiligheid, anders is het morgen met
je gedaan.’ 12 Ze hielp hem uit het venster naar beneden, en
hij maakte zich uit de voeten en wist te ontkomen. 13 Toen nam Michal
het beeld van de huisgod en legde dat in het bed. Om de kop vlocht ze
wat geitenhaar en ze dekte het beeld toe met een deken. 14 Saul
stuurde mannen om David gevangen te nemen, maar Michal zei dat hij
ziek was. 15 Toen stuurde Saul hen opnieuw naar Davids huis om zich
er met eigen ogen van te overtuigen dat David er was en droeg hun op:
‘Breng hem hier, desnoods met bed en al, zodat hij ter dood kan
worden gebracht.’ 16 Toen de mannen binnenkwamen, zagen ze dat
er een beeld in bed lag, met een pluk geitenhaar om zijn kop. 17
‘Waarom heb je mij zo bedrogen?’ vroeg Saul aan Michal.
‘Je hebt mijn aartsvijand helpen ontsnappen!’ ‘Ik
moest wel,’ antwoordde Michal. ‘Hij zei tegen me: “Help
me ontsnappen, of moet ik je soms doden?”’
Liever
Luisteren?
Kunst
tip: Michal
Link Michal
wife of King David. Op
Womeninthebible/Michal
wife of David
Een anoniem portret op de website womeninthebible bij Michal
wife of David,
elders op internet niet te vinden. NB Deze versie van Michals leven
met David bevat wel wat hineininterpretierungen,
hele interessant om te lezen na de letterlijke teksten in de Bijbel
over Michals leven. Voorbeeld David is niet op de vlucht voor Saul
die hem wil (laten) vermoorden, hij verlaat Michal.
David
blijft lang weg en trouwt met andere vrouwen, waaronder Abigail die
hem ook redt in 1 Samuel 25:42. Onderaan staat dat r44
Davids vrouw Michal was door haar vader Saul inmiddels uitgehuwelijkt
aan Palti, de zoon van Laïs, uit Gallim. Maar
David is haar niet vergeten: in 2 Samuël
als hij koning van Juda is geworden vraagt hij haar terug aan haar
broer die dan koning is van Israël
in ruil voor een verdrag met zijn legerleider, en in feite de baas,
Abner: r12 Meteen
stuurde Abner afgezanten naar David met de boodschap: ‘Aan wie
behoort het land? Sluit met mij een verdrag, dan zal ik u helpen om
heel het volk van Israël voor u te winnen.’ 13 David
liet antwoorden: ‘Goed, ik zal met u een verdrag sluiten, maar
onder één voorwaarde: ik zal u alleen ontvangen als u
Sauls dochter Michal voor me meebrengt.’ 14 Hij stuurde
ook afgezanten naar Sauls zoon Isboset met de boodschap: ‘Geef
me mijn vrouw Michal terug, die ik als bruid verworven heb voor de
voorhuiden van honderd Filistijnen.’ 15 Isboset liet
Michal ophalen bij haar man Paltiël, de zoon van Laïs.
16 Haar man ging met haar mee en volgde haar in tranen tot aan
Bachurim. Pas toen Abner zei: ‘Vooruit, ga naar huis!’
maakte hij rechtsomkeert.
Kunst
tip:
Michal terugkeer naar David in de Maciejowski of Morgan Bijbel
bladzijde 37. Circa 1240. Nu in de Pierpont Morgan Library in New
York, USA.
Volgens
de Joodse Talmoed traditie heeft Paltiël
zijn huwelijk met Michal nooit geconsumeerd, dat past wel weer in
mijn indruk dat hier een Epifanie van David's door God gewenste
Koningschap wordt beschreven.
In
de Rabbijnse traditie wordt het huilen van Paltiël
wordt opgevat als verdriet over het tot slot komen van zijn 'zorg'
voor Michal. Daarbij hoorde ook de onthouding, zijn zelfbeheersing
dat hij haar niet aanraakte. Zij sliepen met een zwaard tussen hen in
volgens die verhalen. (Bron: Wikipedia Palti) Is
it not written: He went weeping? —This was for losing the good
deed [of self-restraint]. Hence [he followed her] to [the town
called] Bahurim (literally, youths), implying that they both had
remained like unmarried youths and not tasted the pleasure of marital
relations.
Mijn
Epifanie indruk is in strijd met de praktische uitleg dat in
Deuteronomium staat dat omdat David en Michal niet officieel
gescheiden zijn, zij dus niet kon/mocht hertrouwen en daarom het
huwelijk niet geconsumeerd werd. David heeft ondertussen 6 zonen
gekregen met zijn 6 nieuwe en (bij) vrouwen dus voor hem gold de
scheidingsregel kennelijk niet.
Als
Michal en David weer samen zijn is zij minachtend en kritiekvol als
hij de Ark zijn Davidsburcht binnenleidt.
Kunst
tip: Michal gedicht door
Ra'hel
Bluwstein, Israel (bundel Flowers of Perhaps) uit 1927.
Verwijzend naar Muchals eerdere liefde en latere minchting.
- "Michal"
- “And Michal, Saul’s daughter, loved David
- And she despised him in her heart”
- Michal, distant sister, time’s thread has not been severed,
- time’s thorns in your sad vineyard have not prevailed.
- Still in my ear I hear the tinkling of your gold anklet,
- the stripes in your silk garment have not paled.
Often I have seen
you standing by your small window
pride
and tenderness mingling in your eyes.
Like
you I am sad, O Michal, distant sister, and like you doomed to
love
a man whom I despise.
Vertaling
Robert Friend
2
Samuel 6:14-23
14
Vol overgave danste hij voor de HEER, slechts gekleed in een linnen
priesterhemd. 15 Onder gejuich en stoten op de ramshoorn brachten
David en de Israëlieten de ark van de HEER de berg op. 16 Toen
de ark de Davidsburcht werd binnengedragen, stond Michal, de dochter
van Saul, al op de uitkijk bij haar venster. Ze zag koning David
dansen en springen voor de HEER, en haar hart vulde zich met
minachting.
…
r20
Michal kwam hem tegemoet en zei: ‘De koning van Israël
heeft zich vandaag wel bijzonder waardig gedragen! Als de eerste de
beste dwaas heeft hij zich voor de ogen van zijn slavinnen en
onderdanen ontbloot!’ 21 David antwoordde: ‘Dat deed ik
voor de HEER, die mij heeft aangesteld als vorst over het volk van de
HEER, over Israël, en mij zo heeft verkozen boven jouw vader en
heel zijn familie; voor de HEER danste ik! 22 En al zou ik me nog
erger vernederen, al zou ik me zelfs in mijn eigen ogen verlagen, dan
nog zou ik in aanzien staan bij de slavinnen over wie je spreekt.’
23 Michal, de dochter van Saul, zou kinderloos blijven tot op de dag
van haar dood.
Link
NBV
Liever
luisteren?
Joke
Pieters-Eemink uit Ermelo op voorleesbijbel
Kunst
tip
David danst voor de Ark en Michal kijkt toe door Francesco Salviati
circa 1552-1554. Palazzo
Sacchetti, Rome Italië.
Link
Wikipedia/Francesco
Salviat
Michal
minachting wordt nog eens herhaald in 1Kronieken15:29
Toen
de ark de Davidsburcht binnenkwam stond Michal, de dochter van Saul,
al op de uitkijk bij haar venster. Ze zag koning David dansen en
springen, en haar hart vulde zich met minachting. Daar
staat niet ook dat zij als straf(?) onvruchtbaar werd /kinderloos
bleef.
Als
David haar niet meer aanraakte na deze gebeurtenis en zij zich als
echtgenote/koningin daarbij neerlegde (geen minnaar nam en als
koningin veilig
was voor andere mannen) is het niet verwonderlijk dat zij kinderloos
bleef... Toch staat er in sommige oudere Hebreewse vertalingen in 2
Samuël
21:8 over Sauls nakomelingen dat zij 5 zonen had. Het Hebreeuwse
woord ילדה
kan
namelijk voortbrengen en opbrengen betekenen, wellicht ontstond
daardoor de verwarring. In latere vertalingen staat dat het Merab
zonen waren die door Michal werden opgevoed aan het hof,
waarschijnlijk na Merab's dood of
omdat dit gunstiger voor hen was?
Preek
van dominee Mark Janssens
voor
de Nederlands Gereformeerde JeruzalemKerk in Utrecht voor 21dec07,
Advent. Met een weerwoord
van Michal, de koningin die ''weet hoe het hoort'' dus over 2 Samuel
6 en dan van David. Het is een weerwoord vanwege het beeld dat van
Michal ontstaan is. Een fantatstisch leuke preek, absoluut een
aanrader. Link
Utrecht.ngk.nl/preekarchief/IISamuel
6,11-23 David en Michal.pdf (pdf)
Op
You Tube:
Preek over Michal, behoorlijk negatief over Michals daden door David
Mayne op SaintPaulministries.net (3m02) met sheets en dezelfde
illustraties als Wikipedia ie mijn Kunst tips. Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader' Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze
keer kies ik voor een gedicht van een dichteres Michal, niet uit de
Bijbel dat zowel op David als op God kan slaan.
Dromen
/ Eenzaamheid / Verdriet
was jij maar echt
niet verzonnen in mijn fantasie
was jij maar echt
niet een schim van wat ik wil
was jij maar echt
dan was ik niet zo eenzaam
was jij maar echt
dan was ik een keer mezelf
was jij maar hier
alleen om er voor mij te zjn
zodat ik ook iemand hebt om mee
te lachten en te huilen
zodat ik ook iemand heb
die ik vertrouw
- Michal -
was jij maar echt
niet verzonnen in mijn fantasie
was jij maar echt
niet een schim van wat ik wil
was jij maar echt
dan was ik niet zo eenzaam
was jij maar echt
dan was ik een keer mezelf
was jij maar hier
alleen om er voor mij te zjn
zodat ik ook iemand hebt om mee
te lachten en te huilen
zodat ik ook iemand heb
die ik vertrouw
- Michal -
Bron:
Gedichten-freaks
VOLGENDE
WEEK
Is
het Aswoensdag als we gaan aftellen naar Pasen: Joël 2:12‐19,
Psalm 57, de 2e brief aan de Korintiërs 5:20‐6:10 en
Matteüs 6:1-6 en 16‐21. Op het alternatief leesrooster
staat: Zacharia 9:1-13 en Matteüs 21:1‐5
Op
de volgende zondag,de 1e van de 40dagen of de vasten staan op het
leesrooster: Genesis 2:15-3:9, Psalm 51 [Psalm 32], Romeinen 5:12-21
en Matteüs 4:1-11. Dat las ik 13maart11
Invocabit
zonder de Romeinen.
Op
het Alternatief Leesrooster Psalm 118:24-29 en Matteüs 21:6-9.
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten