Welkom
bij Wat lezen we deze week!
Hier
vind je elke week de Bijbel teksten die een miljoen+ mensen lezen
en/of horen als ze naar de kerk gaan. Er is namelijk een leesrooster
waar -alleen al in Nederland- wel 1000 kerken aan meedoen. Hun
kerkgangers horen elke week
hetzelfde verhaal, maar natuurlijk wel anders 'gebracht' door de
dominee/priester.
Op
belangrijke (feest)dagen worden uiteraard de vaste, bijbehorende
Bijbelteksten gelezen, met kerst lezen we een van de versies van de
geboorte van Jezus, met Pasen over de wederopstanding en met
Pinksteren over de uitstorting van de Heilige Geest.
PERIODE
8
september 2013 is de 15e zondag na Drie-eenheid in de Protestantse
telling. De (protestante)
Evangelisch Luthersen tellen door met na Trinitatis, Latijn voor
drie-vuldigheid of Drie-eenheid (God de Vader, Jezus de Zoon en de
Heilige Geest. Er wordt wel 'in
de zomer' genummerd. De
Katholieken tellen door in de Ordo Lectionum Missae (OLM) ''door het
jaar''.
Startzondagen
Nu
de scholen in het Noorden weer zijn begonnen beginnen ook de kerken
weer, vaak met een feestelijke startzondag. De kerken heten iedereen
welkom, organiseren speciale
activiteiten en laten zien wat er komend kerkseizoen
allemaa buiten de vierignen wordt aangeboden. Bijvoorbeeld
in Barendrecht
(meerdere gemeenten), GKV-Nijverdal,
in de Goedeherderkerk
en de Oosterkerk
in Hoogeveen en de
Ambrosiuskerk in
Waalwijk. Google op
de datum, startzondag en woonplaats voor meer hits.
De
Bach cantates voor
deze zondag zijn “Was
betrübst du dich, mein Herz”
(BWV 138), “Was Gott
tut, das ist wohlgetan”
(Koraalcantate BWV 99 II) Tot slot “Jauchzet
Gott in allen Landen”
(BWV 51). De
teksten horen bij Mattheüs:24-24 regel uit de Bergrede, die
lezen wij niet.
Op
You Tube:
J.S. Bach (1685-1750) BWV 98, 99, 100 en 101 en 102 door , Er zijn 3
cantes met deze titel: ook 98 en 100 hebben dezelfde titel. Onze 99
(II) is de oudste en uit 1724. De koraaltekst is dezelfde de
coupletten verschillen. Nb 100 begint met 4 keer het koraal door
koor, alte en tenor, sopraan en bass). Ton Koopman en het Amsterdam
Baroque Orchestra. (1u40m) met de onderdeeltitel, zo zijn verschillen
makkelijk te zien. Tekst:
Cantatas99
Cantatebespreking
door eduardvanhengelBWV99
Link
youtube
Of
kijk op dit blog op 16sept12
naar J.S. Bach (1685-1750). La Petite Bande zingt het koor van “Was
betrübst du dich, mein Herz”
(BWV 138) Uitgevoerd door Sigiswald Kuijken: dirigent, Gerlinde
Sämann: sopraan, Petra Noskaiova: alt, Jens Weber: tenor en Jan
Van der Crabben: bas (4m36).
Of
kijk op dit blog op 11sept2011
naar J.S. Bach
Cantate (BWV 51) "Jauchzet
Gott in allen Landen",
de aria door Luca Popp, sopraan (1939-1993), Carole Dawn-Reinhart,
trompet en het Amsterdams Kamerorkest gedirigeerd door Marinus
Voorberg. Opname in 1980 (17m52). Cantatebespreking
door Eduard van den
Hengel: eduardvh/BWV51
en door Dick Wursten met vertaling van de tekst: dick.wursten/bwv51
Of
kijk op dit blog op 12sept10
naar J.S. Bach "Was
Gott tut, das ist wohlgetan"
III Cantata BWV 100 Cantata voor elke gelegenheid, de tekst is gebaseerd
op zes hymne verzen van Samuel Rodigast, 1674. Amsterdam Baroque
Orchestra onder leiding van Ton Koopman. (7min, 1van3)
Concert
tips
zo8sept13
in de Nieuwendammerkerk, Brede
Kerkepad 6-8 in A'dam.
Om 12.30 uur in de Kruiskerk, Van der Veerelaan 30A in Amstelveen om
17uur en in de W.de Zwijgerkerk, Olympiaweg 14, A'dam om 20uur. “Was
betrübst du dich, mein Herz”
(BWV 138) en BWV 235 “Kyrie
en Gloria''
uit de Grosse Messe in G-Moll ” uitgevoerd
door Paulien Kostense en Bach Ensemble Amsterdam
Link
Bach
Ensemble Amsterdam
en (BWV's)
TEKSTEN
Deze
week gaan de teksten over wetten en regels. Letterlijk maar ook
overdrachtelijk. Het verschil tussen de wetskenners en -doeners en de
wettelozen. En de ver/geschillen tussen hen...
In
Deuteronomium 30 het
(levens)belang van de wetten en de regels. De keuze
tussen zegen en vloek (Deut 30:1) of in ons stukje r15 de
keuze tussen voorspoed en tegenspoed, tussen leven en dood. Hoe?
Wanneer
u zich houdt aan de geboden van de HEER. In
de 1e Psalm ook lof voor de regels en de wetten r1
Gelukkig de mens die …
r2 vreugde vindt in de wet van de HEER en zich verdiept in
zijn wet, dag en nacht.... en
waarschuwend: r4 Zo niet de wettelozen! Zij zijn als kaf
dat verwaait in de wind.
In
zijn brief aan Filemon, een vooraanstaans Christen in Kolosse, vraagt
Paulus om een gunst
voor Onesimus, een (Filemon's?) bekeerde voormalige -wegelopen?-
slaaf r10 11 Hij was u destijds niet van nut*; nu kan hij
echter niet alleen mij, maar ook u goede diensten bewijzen. 12 Ik
stuur hem naar u terug, hoewel hij me na aan het hart ligt 13 en ik
hem graag bij me gehouden had. * Zijn naam betekent nuttig niet
ongebruikelijk voor slaven.
In
Lucas 14 de bekende woorden: Kies voor het leven, voor uw eigen
toekomst en die van uw nakomelingen door
God lief te hebben.
Deuteronomium
30:15-20
Psalm
1 Beatus
vir
(Filemon
1-20)
Lucas
14:25-33
Gezang
104
1
Al wie het woord zal horen
en
doet het daarna niet
is
als een mens die ziet
het
eigen aangeboren gelaat
zo
't in de spiegel staat.
Liedboek
voor de Kerken 1973
Deuteronomium
Deuteronomium
is het vijfde boek van het Oude Testament. Het bevat de wetten en
regels (uit Exodus) nogmaals, deutero
betekent letterlijk tweede.
We
slaan en paar boekrollen over en lezen deze week over precies over
het (levens)belang van de wetten en de regels. Mozes zelf legt de
regels nog een keer uit, die hij ze vandaag
(weer) gegeven heeft' voor zijn einde nadert (Deut 32:44 ev).
Het
gaat om de keuze tussen zegen en vloek (Deut 30:1) of bij onze regels
voor deze week r15 de
keuze tussen voorspoed en tegenspoed, tussen leven en dood. En
natuurlijk de oproep r19
… Kies voor het leven...
Hoe?
Wanneer
u zich houdt aan de geboden van de HEER, uw God zoals ik ze u vandaag
heb gegeven, door hem lief te hebben, door de weg te volgen die hij
wijst, en zijn geboden, wetten en regels in acht te nemen, dan zult u
in leven blijven en in aantal toenemen, en dan zal de HEER, uw God, u
zegenen in het land dat u in bezit zult nemen.
Deuteronomium
30
15
Besef goed, vandaag stel ik u voor de keuze tussen voorspoed en
tegenspoed, tussen leven en dood. 16 Wanneer u zich houdt aan de
geboden van de HEER, uw God zoals ik ze u vandaag heb gegeven, door
hem lief te hebben, door de weg te volgen die hij wijst, en zijn
geboden, wetten en regels in acht te nemen, dan zult u in leven
blijven en in aantal toenemen, en dan zal de HEER, uw God, u zegenen
in het land dat u in bezit zult nemen. 17 Maar als u hem de rug
toekeert en weigert te luisteren, als u zich ertoe laat verleiden
neer te knielen voor andere goden en die te vereren, 18 dan zeg ik u
op voorhand dat u te gronde zult gaan. Uw verblijf aan de overkant
van de Jordaan, in het land dat u in bezit zult nemen, zal dan van
korte duur zijn.
19
Ik roep vandaag hemel en aarde als getuigen op: u staat voor de keuze
tussen leven en dood, tussen zegen en vloek. Kies voor het leven,
voor uw eigen toekomst en die van uw nakomelingen, 20 door de HEER,
uw God, lief te hebben, hem te gehoorzamen en hem toegedaan te
blijven. Dan zult u lang blijven wonen in het land dat hij uw
voorouders Abraham, Isaak en Jakob onder ede heeft beloofd.’
Liever
luisteren?
Eva
Pieterse op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Deuteronomium is het 5e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Protestantse
Kerk Didam, Torenstraat 10, Didam. Tijd
10uur,
Dienst van Schrift en Tafel kringviering, voorganger mw. ds. A.U.
Melzer Lezingen:
Deuteronomium 30:15-20; Lucas 14:25-33. Mozes
kijkt aan het einde van zijn leven terug. In een lange afscheidsrede
spreekt hij iedereen toe. Aan het einde komt hij kernachtig tot de
volgende woorden van wijsheid: ‘Ik roep vandaag hemel en aarde
tot getuige …’ en hij houdt het volk de keuze voor
tussen leven en dood, zegen en vloek. ‘Kies dan het leven …’
God geeft ons de keuze, de mogelijkheid om te kiezen. Mozes gaat op
alle mogelijkheden uitgebreid in, maar geeft dan één
stemadvies! De keuze voor het leven heeft duidelijk de voorkeur bij
God – voor de mensen zelf, voor de naaste, voor de aarde, voor
iedereen zal dat een zegen zijn. Wat is dan de keuze in ons doen en
laten juist in deze tijd, nu in ons eigen leven!? Wat schept leven en
wat doet leven (bijv. gezondheid) teniet? Goed om daar een uur over
na te denken.
Link
pkn-didam
Preek
van Ds Vreugdenhil voor de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt Lelystad,
de Pauwenburg in een serie over Deuteronomium. Samenvatting 30:15-21:
Nu
komt het ana op kiezen – kies het! De HEER vraagt echt een
keus. Het gaat om leven of dood. Blijf kiezen. Kies het leven!
Link
(preek
open als doc) Pauwenburg
PSALM
Psalmen
is het 19e boek van het Oude Testament en bevat 150 liederen en
gedichten. We lezen deze week psalm 1, in het Latijn heet de psalm
Beatus
vir naar
de eerste regel: gelukkig,
gezegend is de man/mens.
Net
als psalm 112, onze psalm van 2 weken geleden.
Ook
hier de wetten en de regels 21 Gelukkig de mens die … r2
vreugde vindt in de wet van de HEER en zich verdiept in zijn wet, dag
en nacht.... 4 Zo niet de wettelozen! Zij zijn als kaf dat verwaait
in de wind. 5 Wettelozen houden niet stand waar recht heerst, ….
6 de
weg van de wettelozen loopt dood.
Foto
Naar
r3
Mangrove
bomen in West-Maleisië
De mangrove komt alleen voor in tropische gebieden met een getij.
Hierdoor worden deze gebieden regelmatig overspoeld en is de grond
zout. Mangroven komen voor in rivierdelta's en langs de kust.
Mangrovebossen kunnen zich overal vestigen langs lage en vlakke
tropische kusten met warm zeewater en een niet te sterke golfslag.
Wikipedia:
Mangrove Op de
website van justlifeshop
organic shop die 1% van haar winst aan goede doelen geeft als deel
van dewereldwijde 1%CLUB
die slechts 1% van je geld of tijd vraagt. In Nederland:
onepercentclub Link
Justlifeshop/mangrove-wetland
Kunst
tip: Adriaen
Pietersz. van de Venne (Delft 1587/1589–1662 DH): De
zielenvisserij
(1614) met uitleg op Bijbelencultuur.nl/psalmen/getijden
klik op 5e van boven biddende man in water) Nu in het Rijskmuseum
Amsterdam.
Link
DezielenvisserijAdriaenPietersz.vandeVenne
PSALM
1
1
Gelukkig de mens die niet meegaat met wie kwaad doen, die de weg van
zondaars niet betreedt, bij spotters niet aan tafel zit, 2 maar
vreugde vindt in de wet van de HEER en zich verdiept in zijn wet, dag
en nacht. 3 Hij zal zijn als een boom, geplant aan stromend water. Op
tijd draagt hij vrucht, zijn bladeren verdorren niet. Alles wat hij
doet komt tot bloei. 4 Zo niet de wettelozen! Zij zijn als kaf dat
verwaait in de wind. 5 Wettelozen houden niet stand waar recht
heerst, zondaars niet in de kring van de rechtvaardigen. 6
De HEER beschermt de weg van de rechtvaardigen, de weg van de
wettelozen loopt dood.
Liever
luisteren?
Haaije
Feenstra, directeur van de Protestantse Kerk in Nederland / KerkinActie
op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Psalmen is het 19e boek van het Oude Testament.
Liever
live?
Niet
gevonden: google uw woonplaats en psalm 1, 8 september 2013.
Preek
van Alain Verheij, doet Hebrew Bible Studies in Leiden. Op blog
vreemdgeluid Soms
kan een mens cynisch worden van de Bijbel. Als we iets te zwart-witte
tegenstellingen lezen. “Met goede mensen gaat het goed, met
slechte mensen gaat het slecht.” Zoals in psalm 1. Link
Vreemdgeluid/preek-psalm-1
Op
You Tube:
Psalm 1 uitgevoerd
door het Chr. Krimpens Mannenkoor o.l.v. Hans van Blijderveen. Het
verzoeklied werd uitgevoerd tijdens een Nederland Zingt op Zondag
aflevering in nov 2012 op verzoek van gast Eelco Fortuijn. (2m47)
Link
youtube
Brief
aan FILEMON
De
brief van Paulus aan Filemon (in Kolosse) is het 18e boek van het
Nieuwe Testament. Dat de brief van Paulus is wordt nadrukkelijk
gezegd in de 1e regel. Maar hij is ook voor Apfia
en Archippus,
respectievelijk
onze zuster (in
overdrachtelijke Chritelijke zin) en
onze medestrijder.
Geschreven
tijdens een van Paulus gevangenschappen (r9, 10 en 13),
maar denkt men dat de brief
geschreven is in de laatste jaren van Paulus leven, rond 55 of 60 na
Chr. Het is de kortste brief van Paulus en het Nieuwe Testament (NT).
NB Hoe korter de brieven, hoe verder achteraan in het NT
wel de brief aan de Hebreen weer veel langer is.
Paulus
vraagt -nogal dwingend- om een gunst
voor Onesimus, een bekeerde voormalige slaaf r10 ev die
tijdens mijn gevangenschap mijn kind is geworden. 11 Hij was u
destijds niet van nut*; nu kan hij echter niet alleen mij, maar ook u
goede diensten bewijzen. 12 Ik stuur hem naar u terug, hoewel hij me
na aan het hart ligt 13 en ik hem graag bij me gehouden had. Dan had
hij namens u voor mij kunnen zorgen nu ik omwille van het evangelie
gevangen zit. * Zijn naam betekent nuttig niet ongebruikelijk voor
slaven. Bron:
Wikipedia/BriefvanPaulusaanFilemon
Volgens de Groot Nieuws Bijbel
Kunst
tip:
Mozaïek
van St Onesimus door Đuro Radulović rond 1980-1983 voor de
Petka Kapel (1937) in Belgrado, Servië. kb.osu.edu
(Library of the University of Ohio, USA). Link
kb.osu.edu
FILEMON
1
Van Paulus, gevangene omwille van Christus Jezus, en van onze broeder
Timoteüs. Aan onze geliefde medewerker Filemon, 2 aan onze
zuster Apfia en onze medestrijder Archippus, en aan de gemeente die
bij u thuis samenkomt. 3 Genade zij u en vrede van God, onze Vader,
en van de Heer Jezus Christus.
4 Ik dank mijn God altijd wanneer ik u in mijn gebeden noem, 5 want ik hoor vaak over de liefde en de trouw die u de Heer Jezus en alle heiligen toedraagt. 6 Ik bid dat het geloof dat u met ons deelt u een dieper inzicht geeft in al het goede dat ons nader tot Christus brengt. 7 Uw liefde heeft mij veel vreugde en troost gegeven, broeder, want u hebt de heiligen gesterkt.
8 In mijn verbondenheid met Christus heb ik het volste recht u te zeggen wat u moet doen, 9 maar vanwege uw liefde doe ik u liever een verzoek – ik, Paulus, een man van respectabele leeftijd, die gevangen zit omwille van Christus Jezus. 10 Ik zou u om een gunst willen vragen voor Onesimus, die tijdens mijn gevangenschap mijn kind is geworden. 11 Hij was u destijds niet van nut; nu kan hij echter niet alleen mij, maar ook u goede diensten bewijzen. 12 Ik stuur hem naar u terug, hoewel hij me na aan het hart ligt 13 en ik hem graag bij me gehouden had. Dan had hij namens u voor mij kunnen zorgen nu ik omwille van het evangelie gevangen zit. 14 Maar ik heb zonder uw medeweten niets willen ondernemen, want u moet mij niet een gunst verlenen omdat ik u onder druk zet, maar omdat u het zelf wilt.
15 Misschien hebt u hem korte tijd moeten missen om hem voor altijd terug te krijgen, 16 niet meer als een slaaf, maar als veel meer dan dat, als een geliefde broeder. Voor mij is hij dat al, hoeveel te meer moet hij het dus voor u zijn, zowel in het dagelijks leven als in het geloof in de Heer. 17 Dus, als u met mij verbonden bent, ontvang hem dan zoals u mij zou ontvangen. 18 En mocht hij u hebben benadeeld of u iets schuldig zijn, breng het mij dan in rekening. 19 Ik, Paulus, schrijf hier eigenhandig neer dat ik u zal betalen. Ik ga er dan maar aan voorbij dat u mij uw eigen leven schuldig bent. 20 Kom, broeder, bewijs mij deze dienst omwille van de Heer, stel mij omwille van Christus gerust.
4 Ik dank mijn God altijd wanneer ik u in mijn gebeden noem, 5 want ik hoor vaak over de liefde en de trouw die u de Heer Jezus en alle heiligen toedraagt. 6 Ik bid dat het geloof dat u met ons deelt u een dieper inzicht geeft in al het goede dat ons nader tot Christus brengt. 7 Uw liefde heeft mij veel vreugde en troost gegeven, broeder, want u hebt de heiligen gesterkt.
8 In mijn verbondenheid met Christus heb ik het volste recht u te zeggen wat u moet doen, 9 maar vanwege uw liefde doe ik u liever een verzoek – ik, Paulus, een man van respectabele leeftijd, die gevangen zit omwille van Christus Jezus. 10 Ik zou u om een gunst willen vragen voor Onesimus, die tijdens mijn gevangenschap mijn kind is geworden. 11 Hij was u destijds niet van nut; nu kan hij echter niet alleen mij, maar ook u goede diensten bewijzen. 12 Ik stuur hem naar u terug, hoewel hij me na aan het hart ligt 13 en ik hem graag bij me gehouden had. Dan had hij namens u voor mij kunnen zorgen nu ik omwille van het evangelie gevangen zit. 14 Maar ik heb zonder uw medeweten niets willen ondernemen, want u moet mij niet een gunst verlenen omdat ik u onder druk zet, maar omdat u het zelf wilt.
15 Misschien hebt u hem korte tijd moeten missen om hem voor altijd terug te krijgen, 16 niet meer als een slaaf, maar als veel meer dan dat, als een geliefde broeder. Voor mij is hij dat al, hoeveel te meer moet hij het dus voor u zijn, zowel in het dagelijks leven als in het geloof in de Heer. 17 Dus, als u met mij verbonden bent, ontvang hem dan zoals u mij zou ontvangen. 18 En mocht hij u hebben benadeeld of u iets schuldig zijn, breng het mij dan in rekening. 19 Ik, Paulus, schrijf hier eigenhandig neer dat ik u zal betalen. Ik ga er dan maar aan voorbij dat u mij uw eigen leven schuldig bent. 20 Kom, broeder, bewijs mij deze dienst omwille van de Heer, stel mij omwille van Christus gerust.
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: Filemon
Liever
luisteren?
Karin
Molenaar op voorleesbijbel
Of ga naar downloadbijbel
Filemon is het 18e
boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Dionysiusparochie,
Middenweg 10(?) Heerhugowaard. Tijd:
10uur, voorganger Pastoor Frank Domen. Let op: Wijsheid 9:13-18, Psalm
90(89),3-6, 12-17, Filemon 1:9-10 en 12-17 en Lucas 14:25-33. Link
dionysiusparochie/lezingen-heilige-mis
Of kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
2 verschillende visies op Onesimus en slavernij van theologen Erik
Drenth (29) en Jaap Marinus (30) op hun blog Staatgeschreven
over Filemon 1-8 Erik: Een
christen onderscheidde zich wel door de sociale structuur op z’n
kop te zetten, en zelfs een slaaf als gelijke te zien.
Jaap Onesimus
gaat naar huis en dat gaat geaccepteerd worden. Waarom? Omdat de
ontvanger een christen is. Zijn christenen betere mensen? Dat
misschien niet, maar je zou van een gelovige meer mogen verwachten.
Je neemt de runaway terug en maakt meteen een kamer voor mij klaar
want wij zijn broeders.
Link
wie-zoet-is-krijgt-lekkers-wie-wegloopt-de-roe
LUCAS
Lucas
is het 3e boek van het Nieuwe Testament. Het is een van de vier
evangelies met de verhalen over het leven en sterven van Jezus. In de
evangelies komen verhalen soms meerdere malen voor, soms identiek
soms een beetje anders. Dit verhaal komt ook voor bij Mattheus
10:37-3 ie in 2 regels: 37 Wie
meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard,
en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet
waard. 38 Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij
niet waard.
Kunst
tip: James
Tissot (Frans kunstenaar 1836-1902), Jezus
onderwijzend aan de zee
tussen 1886-1896 Nu in het Brooklynmuseum,
New York, VS. Link
Brooklynmuseum/Jesus_Teaches_the_People_by_the_Sea
Lucas
14:25-33
Het
volgen van Jezus
25
Grote mensenmenigten trokken met Jezus mee. Hij wendde zich tot
hen en zei: 26 ‘Wie mij volgt, maar niet breekt met zijn vader
en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met
zijn eigen leven, kan niet
mijn leerling zijn. 27 Wie niet zijn kruis draagt en mij op mijn weg
volgt, kan niet mijn leerling zijn*. 28 Want wie van jullie die een
toren wil bouwen gaat niet eerst de kosten berekenen, om te zien of
hij wel genoeg heeft voor de bouw? 29 Als hij het fundament gelegd
heeft maar de bouw niet kan voltooien,
zal iedereen die dat ziet hem uitlachen 30 en zeggen: “Die man
begon te bouwen, maar het karwei afmaken kon hij niet.” 31 En
welke koning die eropuit trekt om met een andere koning oorlog te
voeren, zal niet eerst bij zichzelf te rade gaan of hij wel met
tienduizend man kan optrekken tegen iemand die met twintigduizend man
tegen hem oprukt? 32 Als hij dat niet kan, stuurt
hij eerst, wanneer de troepen nog ver van elkaar verwijderd zijn, een
gezant om naar de voorwaarden voor vrede te vragen. 33 Zo geldt ook
voor jullie: wie geen afstand doet van al zijn bezittingen, kan mijn
leerling niet zijn.
34
Zout is iets goeds. Maar als ook het zout zijn smaak verliest, hoe
kunnen we het dan zijn kracht teruggeven? 35 Ook voor de bemesting
van de grond is het niet meer bruikbaar, dus wordt het weggegooid.
Wie oren heeft om te horen, moet goed luisteren!’
In
de Nieuwe Bijbelvertaling. Link naar de tekst: biblija.net/Lucas14
*
Over het kruis dragen Lucas 9:23 Tegen
allen zei hij: ‘Wie achter mij aan wil komen, moet zichzelf
verloochenen en dagelijks zijn kruis op zich nemen en mij volgen.
Meer:
Lucas9
Liever
luisteren?
Lucas
is het 3e boek van het Nieuwe Testament.
Liever
live?
Protestantse
Kerk Vries, Dorpskerk, Oude Rijksweg 2 Vries. Tijd:
9.30 uur, voorganger: Ds. Jelle van Slooten
De lezingen zijn Deuteronomium 30:15-20 en Lucas 14:25-33. We
concentreren ons op de Lucaslezing, waarin Jezus zijn leerlingen een
keuze lijkt voor te leggen. Heel radicaal. We gaan ons bezinnen op
wat dat kan betekenen. Betekent dit een radicale breuk met,
bijvoorbeeld, onze familie? Gelukkig vinden we de basis in de lezing
uit Deuteronomium.
Link
pkn-vries Of
kijk op churchatwork
voor een dienst bij u in de buurt.
Preek
van voor op pag 252 onderaan over het gehele Lucas evangelie, onze
regels vanaf pag 252 met een interessant stukje over de verzen
34-35 (hieron) wordt het tekstgedeelte afgesloten met een spreuk over
zout en de consequenties van leerling zijn. Leerlingen die zich de
gevolgen niet realiseren
en niet bezien of ze de middelen en de mogelijkheden hebben, worden
vergeleken met zout dat zijn kracht verliest. Er wordt soms geopperd
dat Jezus hier een absurditeit ter sprake brengt, omdat zout niet zouteloos
kan worden. Daarbij verwijst men wel naar een verhaal uit de Babylonische
Talmoed dat duidelijk van de vooronderstelling uitgaat dat
zout zout blijft. Maar vaak wijst men ook op de eigen chemische samenstelling
van het zout dat men in Palestina gebruikte. Het was zeer wel
mogelijk dat de werking van dit zout veranderde. De term ‘smakeloos
worden’ zou dan hierop betrekking hebben. Zout wordt gebruikt om
voedsel smaak te geven en om te conserveren. Ook is het gebruik van zout
als meststof voor het land bekend. De spreuken over het zout maken
duidelijk dat zout dat geen kracht meer heeft, nergens toe dient, en
het kan ook niet meer zout gemaakt worden. Datzelfde geldt voor de leerling
die zich niet realiseert waaraan hij begint en die, wellicht daarom,
halfslachtige keuzen heeft gemaakt. Link (pdf
440 pag) Titusbrandsmainstituut.nlLucas
Op
You Tube:
In het Engels: Reverend Baret Fawbush Old Union Christian Church in
Posey County Indianan, VS. 'Jesus
had requirements for being his disciple, for following after him.
Unfortunately, in America, this message is very unattractive and it
is often not preached from the pulpit because preachers are terrified
of the response. Jesus said that if you dod not do these THREE
things, you CANNOT be my disciple. It's a very real message and I
hope it is received well with you'. (9m51)
Link
youtube
GEBED
Vast
onderdeel van de afsluiting van een kerkdienst is een gebed en het
(gezamenlijk) uitspreken van het 'Onze
Vader'
Het gebed dat Jezus heeft geleerd in Mattheus 6:9-13. Deze keer kies
ik voor Mozes gebed
in psalm 90: de laatste 3 regels.
13 Keer
u tot ons, HEER – hoe lang nog?
Ontferm
u over uw dienaren.
14 Vervul
ons in de morgen met uw liefde,
laat
ons van blijdschap juichen, al onze dagen.
15 Geef
ons vreugde, vergoed de dagen dat u ons kwelde,
de
jaren dat wij ellende doorstonden.
16 Toon
uw daden aan uw dienaren,
maak
uw glorie bekend aan hun kinderen.
17 Laat
ons uw genade zien, Heer, onze God.
Bevestig het werk
van onze handen,
het werk van onze handen, bevestig dat.
Bron: Biblija.net/Psalm90
gebed:
VOLGENDE
WEEK
15
september 2013, 16e zondag na Drie eenheid
Exodus
32:7-14
Psalm
51
(1
Timoteüs 1:12-17)
Lucas
15:1-10
Gezang
58
Contact:
Reactie en opmerkingen graag naar
watlezenwedezeweek
@ yahoo.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten